|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Térjetek
meg…”
János evangéliuma 3:1-16
„1Volt
a farizeusok között egy Nikodémus nevű ember, a zsidók egyik vezető embere.
2Ő
egy éjjel elment Jézushoz, és így szólt hozzá: »Mester, tudjuk, hogy
Istentől jöttél tanítóul, mert senki sem képes megtenni azokat a jeleket,
amelyeket te teszel, hacsak nincs vele az Isten.«
3Jézus
így válaszolt: »Bizony, bizony, mondom néked: ha valaki nem születik
újonnan, nem láthatja meg az Isten országát.«
4Nikodémus
ezt kérdezte tőle: »Hogyan születhetik az ember, amikor vén? Bemehet anyja
méhébe és megszülethetik ismét?«
5Jézus
így felelt: »Bizony, bizony, mondom néked, ha valaki nem születik víztől és
Lélektől, nem mehet be az Isten országába.
6Ami
testtől született, test az, és ami Lélektől született, lélek az.
7Ne
csodálkozz, hogy ezt mondtam neked: Újonnan kell születnetek.
8A
szél arra fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön, és
hova megy: így van mindenki, aki a Lélektől született.«
9Nikodémus
megkérdezte tőle: »Hogyan történhet meg mindez?«
10Jézus
így válaszolt: »Te Izráel tanítója vagy, és ezt nem tudod?
11Bizony,
bizony, mondom néked: amit tudunk, azt szóljuk, és amit láttunk, arról
teszünk bizonyságot, de nem fogadjátok el a mi bizonyságtételünket.
12Ha
a földi dolgokról szóltam nektek, és nem hisztek, akkor hogyan fogtok
hinni, ha majd a mennyeiekről szólok nektek?
13Mert
nem ment fel a mennybe senki, csak az, aki a mennyből szállt le, az
Emberfia.
14És
ahogyan Mózes felemelte a kígyót a pusztában, úgy kell az Emberfiának is
felemeltetnie, 15hogy
aki hisz, annak örök élete legyen őbenne.
16Mert
úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz
őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.«”
Imádkozzunk
Mennyei Édesatyánk! Most az újév reggelén hálát adunk
a Te szeretetedért. Hálát adunk azért, hogy hordoztad a mi életünket, és
hálát adunk azért, hogy érezhetjük naponta a Te szeretetedet. Köszönjük
annak a legnagyobb módját, amikor az Úr Jézust elküldötted érettünk ebbe a
világba. Hálát adunk Urunk, hogy mi ismerhetjük Őt, mégis most arra kérünk,
hogy segíts bennünket, hogy még jobban megismerjük az Ő szavait, még jobban
megismerjük Őt magát, mint Megváltót. Adj nekünk Urunk az elkövetkező
esztendőben több hitet, nagyobb szeretetet és sokkal több reménységet a
szívünkbe. Kérünk téged, munkáld a Te Szent Lelked által, hogy megérthessük
azt a nagy titkot, amit Te a megváltásban nekünk adtál, és segíts bennünket
engedelmes életre, hogy akarjunk változtatni azokon a dolgokon, amelyeken
változtatnunk kell, és ne akarjunk változtatni olyan dolgokon, amelyeken
nem kell. Kérünk Téged, hogy az örök élet reménységében, az örök életet
látva magunk előtt akarjunk Hozzád tartozni még inkább, még teljesebb
szívvel, engedelmes élettel. Most kérünk Téged, áldd meg a mi ünnepi
istentiszteletünket, áldd meg a mi szívünkben a Te Igédet, és add, hogy
teremjen sok-sok gyümölcsöt a ránk következő napokban is. Légy itt
közöttünk Szent Lelkeddel. Ámen.
Máté szerinti evangélium 4. fejezet 12-17.
„12Amikor
Jézus meghallotta, hogy Jánost fogságba vetették, visszatért Galileába.
13Majd
elhagyta Názáretet, elment, és letelepedett a tengerparti Kapernaumban,
Zebulon és Naftáli területén, 14hogy
beteljesedjék az, amit Ézsaiás prófétált:
15»Zebulon
földje és Naftáli földje, a Tenger melléke, a Jordánon túl, pogányok
Galileája!
16A
nép, amely a sötétségben lakott, nagy világosságot látott, és akik a halál
földjén és árnyékában laktak, azoknak világosság támadt.«
17Ettől
fogva kezdte Jézus hirdetni: »Térjetek meg, mert elközelített a mennyek
országa.«”
Szeretett Testvérek! Vágyakozunk mindannyian a
szépre, a jóra, és ilyenkor esztendő fordulóján ezek a vágyakozások
általában felerősödnek. Az egész világ kívánja ilyenkor nagyobb hangsúllyal
a békességet önmagának, egymás számára; kívánjuk a boldogságot, minden jót,
ilyenkor felerősödik a vágyakozás, hogy ne legyen háború, hogy csökkenjen a
gyűlölet, hogy kevesebben szenvedjenek éhínség miatt, hogy múljék a
szellemi sötétség… és a jókívánságok sora, a nemes vágyakozások és
várakozás folytatható. Nagyon fontos ez. Fontos, hogy ott legyen minden
emberben egy ilyenfajta vágyakozás, egy ilyenfajta elvárás, talán
célkitűzésnek is nevezhetnénk, azonban – jóllehet ez nagyon fontos –, mégis
azt kell mondanunk, hogy “de kevés”. Kevés önmagában ez a vágyakozás a szép,
a jó, a nemes után – kevés. Még ha felfokozódik is ilyenkor esztendő
fordulóján ez a vágy, ez a kérés, ez az óhaj, mégis kevés.
Ha megnézzük a bibliai kor valóságát, azt a
történelmi hátteret, amely az evangélium, a fölolvasott szakasz mögött van,
akkor néhány mondattal röviden jellemezhetjük. Izrael népe római
fennhatóság alatt él, nyögi a hódító világbirodalom adóját, hatalmát,
ugyanakkor érdekes a Római Birodalom, hiszen politikailag, katonailag
uralták a Földközi tenger medencéjét – akkor ‘a világbirodalom’ volt –, de
szellemileg ők maguk is erősen görög befolyás alá kerültek. Ez a kettősség
jellemezte a Római Birodalmat, a katonai gazdasági potenciál az alapvetően
Róma, de a szellemi, a kulturális, és bizonyos szempontból még vallási
értelemben is, a görög hatás nagyon érvényesült magán Rómán is, és a
birodalom sok-sok különböző nemzetiségű népén. Így Izraelben is
fölismerhető, kitapintható ez a görög hatás. És, hogyha most egy kicsit
közelebb megyünk Palesztinához, akkor az előbb olvasott történetünkből
kiderül, hogy Heródes változatlanul hatalmaskodott. Hatalmaskodott a maga
kis területén, nem az egész Izraelben, és legfőbbképpen nem az egész Római
Birodalomban. Ennek a hatalmaskodásnak az egyik jele az, hogy amikor
törvénytelen kapcsolatáért Keresztelő János megfeddi őt, hogy „nem szabad a
sógornőddel együtt élned”, akkor Heródes bebörtönözteti Keresztelő Jánost.
Megvan a hatalma hozzá. Többet nem mer tenni, vagy nem akar tenni, de
egyelőre bebörtönözteti. Kivonja a forgalomból, nincs igazi lehetősége,
hogy hatással legyen emberekre. Úgy gondolta Heródes, ennyi elég lesz. A
börtönben mondhatja a magáét, de az emberek ne hallják.
A korabeli háttér, történeti háttér másik mozzanata –
Máté az evangéliumban itt tulajdonképpen nagyot ugrik, mert Jézus
megkísértése története után sok mindenről nem beszél, amit más evangéliumok
följegyeznek. Elég nagyot ugrik az időben a most olvasott bibliai
szakaszunkig, hiszen ekkorra már kiderül, hogy Názáret – ahol fölnevelkedik
Jézus, ahol szintén Ő bement a zsinagógába, és fölolvasott Ézsaiás
tekercséből; ahol bejelentette, hogy „az Úrnak lelke van énrajtam”
prófécia ma beteljesült a ti fületek hallatára, vagyis bejelenti messiási
igényét – nos, Názáret nem fogadja el, és várostájékukon kívül egy
szakadékba szeretné taszítani, magyarul meg akarják ölni.
És még van egy jelzés, ami Ézsaiás könyvéből való
kifejezés: a Galileai tó környéke, más néven a Genezáreti tó vagy ‘a
tenger’, ahogy sokszor a Biblia maga is mondja, nos az itt lakók a „halál
árnyékának földében lakó emberek”. Nyilván, a szó többszörös értelmében
igaz ez. Igaz a politikai elnyomás és bizonytalanság miatt, a hatalmaskodók
hatalmaskodása miatt, és igaz általában, hogy mindannyian, az akkoriak is
és mi is, bizony, a halál árnyékában élünk.
És most egy pillanatra lépjünk vissza az újévhez.
Lépjünk vissza ahhoz, hogy lezártunk egy szakaszt, 365 napot, elkezdünk egy
újat, legalábbis mi így számoljuk az időt. Ilyenkor, amikor így egy évet
lezárunk, és elkezdődik egy új szakasz, és újra kezdjük számolni az időt, a
napokat és a hónapokat, akkor mindig van egy veszély. Az, amit így szoktak
mondani az emberek: „Az idő majd mindent megold!”. Valóban mindent? Valóban
megold az idő mindent? Az idő, mint olyan, meg tud oldani dolgokat? Vagyis,
így esztendő fordulóján kísért bennünket egy kicsit az, hogy az időt
mitizáljuk. Egyfajta vallásos jelleggel ruházzuk fel, valami olyasmit
várunk tőle, amit nem tud megtenni – de felruházzuk egy kicsit valami
ilyesmivel is. Mert hát megfogalmazhatjuk, hogy valóban van, ami változik.
Az idő múlásával vannak dolgok, amelyek változnak. Nem biztos, hogy
megoldódnak, változnak… és van, ami nem változik. Néhányat szeretnék
említeni.
Ami változik – mindannyian nagyon jól
tudjuk például, hogy öregszünk. Aki megszületett az is, aki most 9 éves az
is, aki most 19 éves az is, és aki 89 éves az is. Öregszünk, ennek minden
jelével együtt. Valóban változunk, biológiai értelemben is, mert még vagy
növekszünk, vagy fizikai teljesítőképesség vonatkozásában stagnálunk, vagy
esetleg az úgynevezett leszálló ágban vagyunk. Aztán, még, ami változik: az
is igaz, hogy a hátralévő időnk itt e Földön mindig fogy, mindig kevesebb
lesz. Ez is valóban változik. A francia zeneszerző, Berlioz valahol egyszer
ezt így fogalmazta meg: „Az idő, mondják, nagy tanítómester. Csak az a baj,
hogy megöli a tanítványait.” Mire bölcs szívhez jutnánk – hogy a zsoltárt
idézzem – addigra elfogy az időnk itt. Néha, némely embernél vészesen
elfogy az idő, merthogy lassan tanulunk, és lassan jutunk bölcs szívhez. És
elfogy az időnk, a lehetőségünk, az alkalmunk, az erőnk, a képességünk mindannak
a megcselekvésére, amit végre megértettünk, megtanultunk és el is
fogadtunk. Van, ami változik persze. Változik a politikai környezet,
különösképpen változik a demokráciákban. Aztán változik a gazdasági
környezet, nyilvánvalóan változik körülöttünk. Komoly változások lesznek az
Unióhoz való csatlakozásunk kapcsán. Nem igazán mérte ezt még föl a magyar
ember, hogy mennyi minden változni fog. És az a fajta kényelmesség, amiben
még mindig zötykölődünk kicsit közép-európai módon, az nagyon sok esetben
veszélyes lemaradást okozhat nekünk. Változik a bennünket körülvevő világ…
de változik olyan értelemben is, hogy minden avul velünk együtt. Nem
sorolom ezt a részt. Tehát igaz, van, ami változik. Ez nem azonos azzal,
hogy az idő mindent megold. Igen, persze van abban némi igazság, szokták
mondani gyászban, nagy próbában lévőnek, „Majd az idő begyógyítja a sebeket!”. Igen, valami részigazság
itt, ebben talán van. De az, hogy az idő mindent megold, ez nyilvánvalóan
nem igaz. Itt olyan vallási képzetet fogalmazunk meg, amiben biztos, hogy
csalatkozni fogunk.
És van, ami
nem változik – legalábbis nem az idő múlásával változik meg, pedig meg
kellene változnia. Az idő múlásával nem lesz az emberek életében
automatikusan megtérés. Ez nem az idő múlásától függ. Ha attól függne,
akkor legfeljebb egy fa lennénk a kertben, amelyik a maga idejében megtermi
a maga gyümölcsét. A mi életünknek is meg kellene teremnie a megtérés
gyümölcsét! De, csak azért, mert telik fölöttünk az idő, csak azért, mert
nagyon sokszor hallottuk, csak azért, mert már évtizedek óta olvassuk és
halljuk az Isten Igéjét, ebből még automatikusan nem lesz megtérés! Nem
lesz újjászületés! Az idő itt nem old meg semmit. Önámítás lenne azt
gondolni, hogy majd megoldja. De megszentelődésünk vonatkozásában sem old
meg az idő önmagában semmit. Nem úgy van a dolog, hogy minél régebben
tértem meg, annál inkább odaszenteltem már az életemet! Ez így nem működik
automatikusan! Itt a személyes döntésem kell hozzá! Mint ahogy a
megtéréshez is, a naponkénti megszentelődéshez, életem odaszánásához,
odaszenteléséhez is, az én döntésem kell.
Hogy hányszor, és mennyire neves emberek beleestek
abba a hibába, hogy úgy gondolták, hogy az idő múlásával automatikusan “micsoda
fejlődés” lesz, és “mekkorát” fogunk előrelépni emberi minőségünkben.
Technikánkban léptünk – bár néha vitatkozni lehet rajta, hogy aztán mire
használjuk –, de emberi minőségünkben, önmagában az idő múlásával nem
biztos, hogy sokat lépünk előrébb. Lehet, hogy higgadtabbak leszünk egy
kicsit. Victor Hugó – történetesen ugye ő is francia – költő, író leírt egy
olyan mondatot, amely mondat nagyon jellemző volt arra a korra, és nagyon
sok komoly gondolkodó naivan vagy bután, de hitte. Még nekünk is ismerősek
ezek, nem teljesen így, ahogy ő megfogalmazta, az ideológiai szövegek,
amelyeket nyomtak a fejünkbe évtizedeken keresztül, ugyanilyen naivitás
volt. Azt írja Victor Hugó: „Nagy század a XIX. század…” – ez a saját ideje
volt, amikor ő élt, 1802-ben született és 1885-ben halt meg – tehát: „Nagy
század a XIX. század, de a XX. század az boldog lesz.” Nekünk ugye ismerős
a XX. század? – elég sokat éltünk már a XX. századból. Valóban boldog lett
világháborúival, gulágjaival, lágereivel együtt? Összekavarodott ebben az
egyébként igen tehetséges emberben a vágy és a realitás. Az emberi vágyak
és az ember bűnös realitása – a vágyakra figyelt, és elfelejtette a bűnös
realitást. Nem egy eszme ugyanígy a vágyak, az illúziók világát fogalmazta
meg, csak kifelejtette belőle az emberi realitást, saját bűneinket. És a
gondolatnak még van egy része: „Nagy század a XIX. század, de a XX. század
az boldog lesz, akkor semmi sem hasonlít majd a régi történelemre.” Hát
valóban: világháborúkat a XX. század előtt nem csináltunk – pedig sok
háborút folytatott az emberiség. Valóban: a XX. század előtt atombombát nem
dobáltunk egymásra – pedig sok fegyvert használtunk.
Van, ami nem változik az idő múlásával: és ez éppen a
saját gonosz szívünk. Az, önmagában azért, mert múlik az idő nem lesz jobb,
nem javul meg. Az, amit pedig javulásnak, nemesbedésnek tekinthetünk, az
nagyon szerény eredmény, nagyon pici. Pedig mindannyian nagyon jól tudjuk,
hogy lényegi változás kell, hogy ne csak vágyaink legyenek! Békesség,
boldogság, hogy ne legyen háború, hogy ne éhezzenek tömegek, milliók, hogy
kevesebb gyűlölködés legyen… Hogy ez ne a vágyak birodalma maradjon – vagy
esetleg majd az időtől várjuk, hogy megoldja azt, amit nekünk kellene
megtenni – nos, ehhez lényegi változás kellene az emberben, bennünk, a mi
gondolatainkban és a mi szívünkben, egész mentalitásunkban.
És most érkeztünk el a fölolvasott igeszakaszhoz, bár
eddig is erről beszéltem: ott, akkor Palesztinában Heródes hatalmával élt,
egy igazságot szóló embert, Keresztelő Jánost börtönbe csukatott. Ilyen
volt már a történelemben sokszor, ez volt a realitás ott Galileában, ahol „a halál árnyékában éltek az emberek”.
Ott, amikor Jánost börtönbe csukatják, akkor ezt olvassuk: „Amikor meghallotta Jézus, hogy Jánost
fogságba vetették, visszatért Galileába, majd elhagyta Názáretet, elment,
letelepedett a tengerparti Kapernaumban.”
És mit csinált Kapernaumban? Egészen megdöbbentő! Mit
hirdetett Keresztelő János? „Térjetek meg, mert elközelített a mennyek
országa.” – ezt hirdette ott a Jordán mellett.
Mit hirdet Jézus, amikor Jánost Heródes kivonja a
forgalomból, bebörtönzi? „Térjetek meg, mert elközelített a mennyeknek
országa” – Jézus ugyanazzal folytatta, ahol Jánosba belefojtották a
szót. Nyílván nem ugyanúgy hangzik János ajkán, hogy „elközelített a mennyek országa”, vagy az Isten országa, mint
Jézus ajkán. Máté evangéliumában rendszeresen a mennyek országa kifejezést
találjuk, más evangéliumokban ugyanezt az Isten országának nevezik az
evangélisták. Jézus nem röstellt ugyanazzal az üzenettel odamenni
Galileába, amit már előtte az útkészítő János hirdetett: „Térjetek meg, mert elközelített a
mennyek országa”. Valóban elközelített. A mennyek országának királya,
az Isten országának királya ott volt! – Jézus. Ennyire elközelített
hozzájuk a mennyek országa. Ott Názáretben ott volt. Kapernaumban ott volt.
Elment oda, ahol a halál árnyékában, a bűnök sötétségében éltek, és itt
beteljesedik az Ézsaiási prófécia, ahogy ezt Máté nagyon hangsúlyozza.
Jézus nem Jeruzsálemet célozta meg azonnal. Minden törtető ember, minden
politikai párt, amelyik hatalomra akar szert tenni, és minden művész,
minden ember, aki közismert akar lenni – hova szokott menni? A fővárosba.
Minden ország kicsit vízfejű ország – napjainkban különösen –, szinte
minden a fővárosban van. Aki ismert akar lenni, annak be kell vonulni minél
hamarabb, meg kell hódítania a fővárost. Ha megfigyeljük Jézus működését,
szinte azt mondhatnánk, hogy hosszú időn keresztül nagyívben elkerülte
Jeruzsálemet. Ha ő népszerűségre törekedett volna, akkor odamegy a
legnagyobb településekre, odamegy, ahol az akkori politikai, vallási,
kulturális központok vannak. Jézus elmegy és bejárja a Genezáreti tó
környékét, Galilea falvait is. Ugyanott Kapernaum egyfajta kicsi kis
központ volt, mert határvidéknek számított, vámszedőhely volt éppen ezért,
de mégsem a világ közepe volt. Jézus nem rohant Jeruzsálembe, legfőbbképpen
nem akart Rómába menni – az evangéliumban mégis az egész világon
hirdettetik. Az Isten másképp dolgozik, mint ahogy mi szoktunk. Elmegy oda,
ahol a nép a sötétségben ül, hogy világosságot vigyen és hirdessen nekik.
Jézus, aki majd később megfogalmazza, kimondja az ősi igazságot, hogy „a
szív teljességéből szól a száj”,
nagyon jól tudja, hogy nem elég vágyakozni a szépre, a nemesre, a jóra, a
békességre, hanem, ennek a legnagyobb akadálya éppen bennünk van, tehát
bennünk kell, hogy változás legyen. Mit hirdet? Térjetek meg! Az idő
önmagában nem fog megtérést munkálni. Az idő alkalom, lehetőség. Mit
hirdet? – „Elközelített a mennyek
országa.” Itt az alkalom, itt az idő, hogy megtérjetek, de ne
gondoljátok, hogy az idő majd helyettetek megtér! Ne gondoljátok, hogy az
idő majd úgy akaratotok ellenére kimunkálja a megtérést! Az Isten ad
alkalmat és időt, de nekünk kell döntenünk. Áron is meg kell vennünk az
alkalmakat, mert a napok gonoszak, észrevétlenül eltelnek. Van, ami
változik – az időnk elszalad. A vonat elmegy és lemaradhatunk. Mit
hirdetett Jézus? Nem állt elő új, szenzációs dologgal. Sokkal több mindent
hirdetett természetesen, mint Keresztelő János, de itt, most, galileai
munkálkodásának az elején ugyanazt hirdeti, amit már János előkészítésként
meghirdetett. „Térjetek meg, és az Isten országa annyira elközelített, hogy
a király itt van… rangrejtve, önmagát megüresítve, szolgai formát fölvéve”
– ahogy ezt majd Pál apostol megfogalmazza a korabeli himnikus részletben.
Szeretett Testvérek! Elkezdünk egy új esztendőt, de
az új esztendő az nem egy varázs valami… nem egy varázshatalom, hogy
akaratunk ellenére szentebbé tesz bennünket. Nem varázseszköz és nem egy
önálló hatalom, hogy akaratunk ellenére megtérünk csak azért, mert új
esztendő kezdődött. Az idő, mert most egy új egységben megint elkezdjük
számolni a napokat, önmagában nem hatalom arra, hogy béke legyen bennünk,
körülöttünk, a világban, a népek között, hogy boldogabbak legyünk. Az idő
csak azért, mert elkezdjük most számolni elölről a napokat, az nem fogja
azt hozni, hogy akkor most már nem lesz háború egymás között, a családban,
az országban, netalán gyülekezetben. Az idő önmagában ezt nem fogja
megváltoztatni! Ezt nekünk kell eldönteni, hogy milyen úton szeretnénk
járni. Az idő önmagában nem sokat segít, sürget. Ha Berliozra emlékeztetek,
azt mondja: „Az idő nagy tanítómester, csak az a baj, hogy megöli a
tanítványait” – fogalmazta ő. Vagyis fogy az időnk vészesen. Nem elég tehát
akarni vágyakozás szintjén a szépet, a jót – fontos! Fontos ez a belső
mozzanat, csak nem elég! – ahhoz, hogy valami meg is valósuljon belőle.
Végezetül szeretnék négy mozzanatot megfogalmazni a
bibliai részletünk alapján, ahol megdöbbenve azt kell látnunk, hogy Jézus
ugyanazt hirdeti, amit belefojtott Heródes Keresztelő Jánosba: Térjetek meg! Az első tehát: az
Úr Isten mindent előkészített ahhoz, hogy megtérhessünk. Mindent.
Ahogyan a kórházban minden elő van készítve, és minden segítőeszköz
és segítőember ott van, hogy egy műtét lehessen… de egyetlenegy dolgot, se
a kórházigazgató, se a műtőorvos, se a nővér, a takarító személyzet vagy a
műszakiak, senki nem fog megtenni helyettünk, a beteg helyett: nekem, a
betegnek kell aláírni, hogy odaadom magamat a műtétre. Ezt nekem kell
megtenni. Nem elég vágyakozni ott: „szeretnék meggyógyulni!”. Nem elég
abban bizakodni, hogy itt van minden, minden el van készítve! – ha én nem
engedem, akkor nem tudnak segíteni.
Az első
tehát: az Úr Isten mindent előkészített ahhoz, hogy megtérjek, mindent
előkészített ahhoz, hogy ha megtértem a megszentelődésben előrébb lépjek.
Az ő részéről minden kész.
Másodszor: nekünk kell élni ezzel a
lehetőséggel. Az idő helyettünk nem fog élni, legfeljebb kifutunk az
időből. Nekünk kell megtérnünk, újjászületnünk. Mit mondott a tudós
teológusnak, az istenfélő Nikodémusnak Jézus, amikor mondta a nagy
igazságokat? – „Mester tudjuk, hogy
Istentől jöttél, ilyen jeleket csak az cselekedhet, akivel vele az Isten”
– ez mind igaz. És Jézus, majd hogy nem udvariatlanul belevág, és azt
mondja: „na figyelj csak, elég ebből a sok vallásos igazságból, újonnan
kell születned, mert különben ebből az egészből kimaradsz, hiába vagy
vallásilag okos és művelt ember”. Igen. Nekünk kell megtérnünk és a
megszentelődésben egy-egy lépést előrébb, nekünk kell megtenni. Az Úr
mindent elkészített hozzá, de már nekem kell lépni.
Harmadszor: az Isten országa, a mennyek
országa hol van most? Ott van az Isten országa, a mennyek országa és
akkor van jelen, ahol, és amikor az Úr akaratát cselekedjük. Nem az
idő majd úgy magától kiforogja – majd egy szerves fejlődés révén egyszer
majd az Isten országába átfejlődik az emberi társadalom – ilyen soha nem
lesz! De az Isten országa ott, és akkor jelen van, ahol, és amikor az Isten
akaratának engedünk. Vagyis, ebben az újesztendőben is, ad az Isten
alkalmat, lehetőséget arra, hogy… Hogy tanultuk az imádságban? – „Jöjjön el a Te országod…” Igen, de
ebben az imádságban van egy másik fontos mondat is, ami az Isten országával
kapcsolatos. Nem elég csak: „jöjjön el, várjuk, jöjjön…”! Hanem, mire
tanított imádkozni? – „Legyen meg a
Te akaratod…”. Ott lesz! és akkor lesz! az Isten országa, ahol az Isten
akaratát cselekedjük. Másképp az életünkbe nem jön el! Ott nem sok valósul
meg belőle! Az Isten országa ebben az új esztendőben is ott, és akkor van
jelen, ahol, és amikor egyénileg és közösségileg is az Ő akaratát fogjuk
cselekedni.
És negyedszer:
ha az Isten akaratát igyekszünk cselekedni, ha ennyire itt van a mennyek
országa, hogy a mi életünk, mint odaadott élet, akkor teremje meg
a Lélek gyümölcsét: szeretet, öröm, békesség, türelem, szívesség, jóság,
hűség, szelídség, önmegtartóztatás. De jó lenne! No, de félre a
vágyakkal! Mert ha a vágyak szintjén rekedünk meg, akkor kívánhatjuk mi a
békét, a boldogságot egymásnak, magunknak, nem sok minden valósul meg belőle.
Ha úgy gondoljuk, hogy “ezt majd az idő helyettünk fogja csinálni!” – akkor
magunkat becsaptuk. Pedig jól tudjuk… Mit mondott Jézus? Nem azt mondta,
hogy “Emberek! Majd az idő kiforogja! Nyugodtan folytassátok az életeteket,
majd az idő kiforogja az Isten országát.” Nem! Az Isten országát szeretné
az Úr megvalósítani, és valóban szeretné azt, amit mi is szeretnénk, és
amire annyira vágyakozunk. De a szeretet, öröm, békesség, béketűrés,
szívesség, jóság, hűség, szelídség, mértékletesség – ezek a Szentlélek
gyümölcsei. Azt pedig engednünk kell, hívnunk és kérnünk kell, hogy az
életünkben munkálkodhasson. Mert ott és ahol, amikor az Isten akaratának
enged az ember, ott az Isten országának egy kicsi kis darabkája megvalósul.
Ebben az új esztendőben vágyakozzunk a szépre, a jóra, a nemesre, de ne
álljunk meg itt, és ne higgyük, hogy majd az idő, mert egy új esztendő
kezdődött, majd valahogy kiforogja. Hanem merjük komolyan venni, amit Jézus
ugyanott folytatott, ugyanazon szavakkal, amit Keresztelő János mondott: Térjetek meg!
Szánjuk így oda a mi életünket az Úr követésére,
odatérve, és szánjuk oda a mi életünket a megszentelődés útján haladva
immár, ha Krisztus-követőkké lettünk, és akkor a Lélek gyümölcse megterem
életünkben. Ámen.
Imádkozzunk
Hálát adunk Istenünk a
megújult lehetőségekért, a megtérésre, a megszentelődésben előrehaladásra,
a hálás élet jócselekedeteire kapott lehetőségekért. Hálát adunk Neked,
hogy alkalmakat készítesz a szeretetre, a szolgálatra, a hűségre.
Magasztalunk, hogy a Magad részéről Te mindent megcselekedtél a mi
üdvösségünkért, a mi megtérésünkért, megszentelődésünkért, hogy elküldted
az egyszülött Fiút, aki szolgai formát vett fel bűneink miatt, helyettünk,
érettünk szenvedett, föltámadt értünk. Magasztalunk, hogy Szentlelkedet
ajándékozod. Magasztalunk Urunk, hogy mindent megtettél, hogy a mi
életünkben radikális változás és a megszentelődés útján gyümölcstermés
legyen. Segíts Urunk az újesztendőben, hogy minél több eltévedt bárány
hozzád térhessen. Segíts, hogy követőidként a Te dicsőségedre éljünk.
Segíts, hogy életünk országodat építse. Könyörgünk Urunk, segíts, hogy
gyülekezetünk erősödjön a szeretet közösségében, hogy egyházunk elinduljon
a megújulás útján. Könyörgünk népünk lelki, szellemi fölemelkedéséért,
azokért, akik tudnak és akarnak mindezért munkálkodni. Segíts Urunk, hogy
az újesztendőben, akik Veled már megbékéltek, ezt a békességet munkáljuk
családban, gyülekezetben, hazánkban. És segíts bennünket Urunk, hogy Hozzád
tért életünk szenvedőknek, betegeknek, a Te lehajló szeretetedet tudja
hirdetni és megmutatni. Segíts abban is, hogy az új lehetőségekben, az
újesztendőben felismerjük mi a lényegtelen, és felismerjük, mi a valóban
hasznos és üdvösséges, hogy azt cselekedjük, hogy ne legyünk vágyaink
foglyai tehetetlenül. Segíts Urunk az újesztendőben, hogy először
önmagunkban legyen változás, hogy a Te országodat, a Te akaratodat
cselekedve a mi életünk a Lélek gyümölcsét teremje, és így sokakat Hozzád
segítsen. Urunk! Te áldásokat készítettél. Segíts bennünket, hogy készek
legyünk keresni, felismerni, elfogadni, sőt másoknak is továbbadni a Te
áldásaidat. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|