|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Szeretetet kívánok…”
Hóseás könyve 6. fejezet 1-6.
„1Jöjjetek,
térjünk meg az ÚRhoz, mert ő megsebez, de meg is gyógyít, megver, de be is
kötöz bennünket.
2Két nap múltán életre kelt, harmadnapra föltámaszt
bennünket, és élünk majd előtte.
3Ismerjük hát meg, törekedjünk megismerni az URat!
Eljövetele biztos, mint a hajnalhasadás, eljön hozzánk, mint az őszi eső,
mint a tavaszi eső, mely megáztatja a földet.
4Mit csináljak veled, Efraim? Mit csináljak veled,
Júda? Hűségetek csak olyan, mint a reggeli felhő, vagy mint a korán tűnő
harmat.
5Ezért a próféták által ostoroztam őket, beszédeimmel
gyilkoltam őket: ítéletem napvilágra jön.
6Mert szeretetet kívánok, és nem áldozatot, Isten
ismeretét, és nem égőáldozatokat.”
Imádkozzunk
Mennyei Atyánk! Örül a mi
szívünk, hogy eljöhettünk a Te hajlékodba, és a Te gyülekezetedben
dicsérhetjük Nevedet. Te ismered vágyakozásunkat utánad és a Te országod
után. Ismered azt is, hogy milyen kicsi a mi hitünk, amellyel Beléd
kapaszkodunk. Küzdelem van bennünk naponként a kézzel megfogható és az Általad
ígért mennyei javak közötti választás idején. Megvalljuk, hogy sokszor
döntöttünk rosszul, amikor olyan kincsek mellett döntöttünk, amelyek már
életünkben is megavultak, értéktelenné lettek, és nem fordítottunk elég
figyelmet a maradandó kincsek gyűjtésére. Köszönjük kegyelmedet, hogy újból
szóltál hozzánk. Köszönjük, hogy gyarapítod országodat. Köszönjük, hogy
megtartottad szeretteinket, és kérünk, segítsél, hogy alkalmas eszközök
lehessünk arra, hogy őket és mindazokat, akiket ránk bíztál, segítsünk
közelebb kerülni Hozzád. Hálát adunk kegyelmedért, és kérünk, hogy áldd meg
istentiszteletünket. Légy közöttünk Szent Lelkeddel és szóljál hozzánk.
Ámen.
Máté evangéliuma 9. fejezet 9-13.
„9Amikor Jézus
továbbment onnan, meglátott egy embert ülni a vámnál, akit Máténak hívtak,
és így szólt hozzá: »Kövess engem!« Az felkelt, és követte őt.
10És történt, amikor Jézus asztalhoz telepedett a
házban, sok vámszedő és bűnös jött oda, és letelepedtek Jézussal és az ő
tanítványaival együtt.
11Meglátták ezt a farizeusok, és szóltak
tanítványainak: »Miért eszik a ti mesteretek vámszedőkkel és bűnösökkel
együtt?«
12Ő pedig, amikor ezt meghallotta, így szólt: »Nem az
egészségeseknek van szükségük orvosra, hanem a betegeknek.
13Menjetek, és tanuljátok meg, mit jelent ez:
Irgalmasságot akarok, és nem áldozatot. Mert nem azért jöttem, hogy az
igazakat hívjam, hanem a bűnösöket.«”
Szeretett Testvérek! Nem kell
különösképpen bizonygatni, hogy körülvesz bennünket rengeteg szenny,
rengeteg bűn, gonosz indulat. Jelen van a családban, jelen van mindez
iskolákban, a közéletben és bizony gyakran az egyházban is. Mindannyian
tapasztaljuk, mindannyian átéljük ezt. Tegnap erről a bibliai Igéről
szolgáltam a Református Kollégium hétvégi esti istentiszteletén, az ún.
préceszen, és föltettem ott is ezt a kérdést, de ott kértem látható választ
is: Ki szeretne szentebb, tisztább életet? És az ifjúság, bár nem csináltam
ellenpróbát, de megállapíthattam, látható többségként szinte egyöntetűen
magasba emelte a kezét, hogy szeretne. De úgy gondolom, hogy itt is így
vagyunk. Sőt, ha kimennénk az utcára, és ott kérdezgetnénk meg az
embereket, hogy szeretne-e tisztább, normálisabb, szentebb életet, akkor
ott is az emberek nagy többsége igennel válaszolna. Szép a cél, helyes a
vágy, de hogyan? Innen kezdve már különbözőek a vélemények.
Hogyan lehet szentebb,
tisztább, nemesebb életet? Ha egy röpke pillantást teszünk az emberiség
történetére, akkor láthatjuk, hogy a különböző népek, a különböző
civilizációk például törvényeket fogalmaztak meg. Megalkották a maguk
alkotmányát, és megpróbálták törvényekkel visszaszorítani a gonoszt, és így
egy kicsit erősíteni és bátorítani a jót. De tudjuk, hogy önmagában még
törvényekkel nem oldható meg ez a kérdés. Lehet ugyan valamelyest
kényszeríteni a külső erővel, vagy valamelyest segíteni, de igazán nem
tudjuk megoldani. Vagy ha a történelem más vonulatára tekintünk, akkor azt
is láthatjuk, hogy a művészetek is, azok nemes része, újra és újra
foglalkozott a jó és a rossz kérdésével. Újra és újra szép, követendő,
nemes példákat állított elénk – akár az irodalom különböző területére
gondolunk vagy a képzőművészetekre is –, hogy ezeket a jó példákat
kövessük. De ha a vallások területére nézünk, ott is azzal találkozunk,
hogy a legkülönbözőbb vallási gondolatrendszerek is valamiféleképpen
szembetalálták magukat a jó és a rossz kérdésével, próbálták a rosszat
elítélni, a jót erősíteni. Az előbb olvasott evangéliumi történetünkben
szereplő farizeusok is Izrael kegyességi életén belül egy szigorúbb
kegyességi csoportot képviselve hasonlóképpen gondolkoztak. A jót, a
nemeset, a tisztát erősíteni kellene, és valahogy háttérbe kellene
szorítani a gonoszt, a szennyet. Ők valahogy úgy gondolták annak idején,
hogy ha a Mózesi törvényeket komolyan veszi a nép, ha tiszteli a
hagyományokat, ha a Mózesi törvények kialakult magyarázatát is,
szabályrendszerét is tiszteletben tartja a nép, akkor ezek a törvények
megtartják a jó úton a népet. Azonban szembe kellett nekik is találkozni
azzal, amivel minden civilizáció találkozott – minden nemes művészeti
szándék is szembe találja magát, minden vallásos elképzelés szembe találja
magát –, az emberi bűnnel. Vagyis, minden ilyen emberi erőlködés és
törekvés nemes, jó, szükséges, de kevés. Akkor mi legyen? Akkor adjuk föl
ezt a törekvést? Akkor süllyedjünk bele a “valóságshow” mocsarába? “Hát ez
van!” – fölösleges küzdeni valami nemesebbért, valami tisztábbért?
Nézzük most már szűkebben a
fölolvasott evangéliumi szakaszunkat, különösképpen a kegyes istenfélő csoportot,
a farizeusokat, hiszen a farizeusi jószándék torzulásaival találkozunk már
itt. Mert az, hogy tisztább, szentebb életre törekedtek, ez helyes. Azonban
ők maguk is rádöbbentek az évek, évtizedek folyamán, hogy emberi erőből nem
sikerül igazán szent, és igazán tiszta életet megvalósítani. Kevés lesz az
eredmény, éppen ezért könnyen sodródik minden nemes, tiszta, jó törekvés a
képmutatás világa felé. Ha nem sikerül annyit megvalósítani, legyen egy
kicsit több a látszat. Egy kicsit jobbnak, szentebbnek látszani. És ez már
nem teljesen azonos azzal, ami meg is valósult. A farizeusi kegyesség így
jut el – vagy legalábbis annak egy része – tulajdonképpen a képmutató
kegyességig. Az egyik ilyen gondolat az volt, hogy hogy lehetne akkor
szentebbnek, tisztábbnak lenni? Hát úgy, hogy tartsuk távol magunkat a
világ söpredékétől, a látványos szennytől, gonosztól, a társadalom bizonyos
rétegeitől, elkülönülni a cégéres bűnösöktől, magunkat megőrizni tisztának,
szentebbnek. „A mi kis csoportunk, az, íme milyen nemes, azokhoz képest!”
Emlékezzünk, Jézus nagyon szépen leírja ezt, amikor arról beszél, hogy két
ember fölment a Jeruzsálemi templomba imádkozni: a farizeus és a vámszedő.
A farizeus így imádkozott középre állva, hogy mindenki őt lássa: “Hálát
adok Uram, hogy nem vagyok olyan, mint egyéb emberek, mint ez a vámszedő
is. Látod? Ha nem látod, mondom, hogy vedd észre, hogy különb vagyok, mint
a többi!”
Aztán ilyen torzulásként
jelentkezik, hogy a látszatok túlhangsúlyozása a formák túlhangsúlyozását
hozza magával. Például a korabeli szertartások. Vallási szertartások –
„Azok nagyon fontosak! Azokon ott vagyok!” Azt szépen csináljuk, hogy
hétköznap mit csinálunk, azzal ne foglalkozzunk. Kettészakad az élet ilyen
értelemben. A jó szándék, a nemesebbre való törekvés, de ugyanakkor a nagy
eredménytelenség, olyan értelemben is torzulást okozott életükben, hogy az
irgalmatlan ítélkezés bűnébe belesodródtak. „Nem vagyok olyan, mint egyéb emberek” – mondta a jézusi példa
szerinti farizeus. Vagyis, szeretetlenül ítélkezni a másik fölött. Mert
akkor azt hiszem, hogy én jobb vagyok. Ha a mások bűnéről beszélünk, akkor
én már azt hiszem, jobb vagyok, vagy legalábbis jobbnak láthatnak. De a
torzulások eredményeként, ez a fajta kegyesség – hiszen ezt éppen istenfélő
emberek csinálták –, képtelen a befogadásra és így képtelen a misszióra.
Ezek után azt mondhatnánk, hogy akkor ebben van valami jó is, vagy nem is
olyan rossz ez, hogy képtelen a misszióra, hamarosan kihal ez a fajta, a
képmutató kegyesek csoportja. Na ne bizakodjunk! – nem hal ki. Mindig
újratermelődik. Nem azért, mert misszióra képes, hiszen az elkülönülő,
bezárkózó, önmagát mutogató kegyesség, az nem vonzó kegyesség igazán, mégis
újratermelődik. Ennek a magyarázata pedig egyszerű: a mi óemberi
természetünk újratermeli. Mindig lesznek emberek, akik ebbe az irányba
próbálnak szentebbek és jobbak lenni, így próbálnak szentebbnek látszani,
jobbnak látszani.
Jézus, az előbb olvasott
evangéliumi történetben odafordul a keményen támadó, ítélkező kegyesek
felé. „Tanuljátok meg, mit jelent ez”
– és idézi az Ószövetséget: – „Irgalmasságot
akarok és nem áldozatot.” Hallottuk az előbb Hóseás próféta könyvéből: „Szeretetet kívánok és nem áldozatot,
Isten ismeretét, és nem égő áldozatokat”. De lapozhatnánk az Ószövetség
más helyére is. Például, amikor engedetlenné válik Saul király Isten előtt,
de az áldozati szertartáshoz ragaszkodik. Nem, mint a bűnvallásának,
bűnbocsánatának jelképeként, hanem, mint kegyes cselekményhez. Itt Sámuel
próféta ugyanezeket mondja szinte, amit Hóseás könyvéből is olvastunk, és
amire Jézus emlékeztette saját kegyes ítélkező kortársait: „menjetek, tanuljátok meg, mit jelent
ez, hogy irgalmasságot akarok”. Vagy Hóseás szavaival: „Szeretetet kívánok és kevésbé az
áldozatot” – kevésbé a látványos, szertartásos külsőségeket. Azok is
fontosak a maguk helyén, ha valós tartalmat fejeznek ki, de igazán, „szeretetet kívánok”.
Evangéliumi történetünkben
Jézus erre ad példát. No, ezen háborodtak fel aztán, éppen az istenfélők
egy része. Hiszen ez a szeretet, ez befogadásra kész. Ez oda tud fordulni,
oda akar fordulni az emberek felé, a bűnösök felé. Befogadásra kész szeretet.
Ez az, amit nem nagyon tud elviselni a képmutató vallásoskodás. Hogy az a
másik valaki is fontos lehet az Istennek. Hogy az Isten minden embert
szeret, és minden embert megtérésre hív. Emlékezzünk a jézusi példázatra, a
Tékozló fiak példázatára. Az otthon maradt fiú ítélkező, szeretetlen
magatartására. “Ez a te fiad
hazajött…” – beszél a saját testvéréről így. “Én meg itthon voltam
mindig, engedelmes voltam mindig, soha egy parancsolatodat át nem hágtam.
Látod milyen rendes voltam, és nekem egy kis zsebpénzt sem adtál, hogy a
barátaimmal vigadjak! Ez meg hazajött, és nagy vacsorát készítsz,
örvendezel, tiszta ruhát adsz rá. Én mit fogok kapni?” Nem tud örülni. Nem
tud örülni annak, hogy valakinek az élete megváltozik, elindul a
megtisztulás útján, csak félti a maga látszatkegyességét: “Hát, ha még ezt
is idefogadja, akkor én, a rendes!, ki fogok esni a kegyeiből?” Jézusi
mintát látunk arra, hogy odajött, abba a házba, Máté házába, egy vámszedő
házába, mert meghívta. Leült az asztalhoz, és amikor Máté meghívta a
munkatársait, barátait, vagyis vámszedőket, akkor Jézus nem állt fel az asztaltól,
és nem mondta, hogy “Na, ilyen társasággal nem vagyok hajlandó szóba állni!”.
Hanem ottmaradt. De azt is tudjuk, hogy amikor farizeus hívta meg Jézust,
elment hozzá is, ott pedig a farizeusi barátok voltak ott! Vagyis, kész a
mi Urunk a befogadó szeretetre, mert ezeket a farizeusokat is, és a
mindenkor kegyeskedő, de már-már inkább képmutató, vallásos embert, a
törvénytől a törvényadóhoz, Istenhez akarja vezetni. Hiszen a korabeli
farizeusok úgy gondolták, ha a nép megtartaná a törvényt, tisztelné a
hagyományokat, akkor a törvény megtartaná, megmentené a népet. Jézus a
törvénytől a törvényadóhoz akar vezetni, és ehhez nyitott szeretet
szükséges, vagyis ez a Jézusi szeretet megváltoztató, életeket
megváltoztató, misszionáló szeretet. Ez misszionál, mert tud, akar
befogadni. Jézus fölvállalja, hogy bűnösök barátjának titulálják némelyek:
félreértik a helyzetet, mert szóba állt a vámszedőkkel, sőt együtt evett
velük. Mert nem a látszat miatt jött Jézus, és nem a látszatokat akarta
fönntartani, mármint a szép látszatot, hanem valós változásokat akart
munkálni, és ehhez szeretet kell. Az a szeretet, amellyel Jézus jött,
nyitott arra, hogy embereket elfogadjon és befogadjon, és így megtérést
munkál, megváltozást munkál.
Szeretett Testvérek! Melyik
utat választjuk? Ez mindig nagy kérdése a hívő embernek, és mindig nagy
kérdése a gyülekezetnek is, és mindig kérdése az egyháznak is. Melyik utat
választjuk? Elkülönülő gőg útját, vagy a befogadó szeretet útját? Melyik
utat választjuk? A mások múltjára néző és abban vájkáló, és csak mindig azt
fölhánytorgató magatartást, vagy pedig a lehetséges jövőjére nézünk, hogy
megtérhet és megváltozhat. Itt történt gyülekezetünkben évekkel ezelőtt,
valaki, aki korábban nem járt ide, elkezdett járni a gyülekezetbe, és
egyszer mondja nekem: „hát itt pártgyűlést lehetne tartani!”. És – mondom –
mi a baj? Az, hogy vannak régi, ismerős arcok? Hogy lesz megváltozás? – ha
farizeusi gőggel jövünk, és ide ne jöjjön más! – bizony, nagy kérdés. Csak
a múltját látjuk az embereknek, és csak a körül forgunk? Mert ha a múltja
egy kicsit szennyes valakinek, akkor hozzá képest, lehet, hogy én egy
kicsit jobb vagyok? Vagy pedig azt látjuk, akarjuk látni, nézünk arra, hogy
az Isten Igéje hogyan változtathat meg valakit – megváltoztathat. Vagyis a
jövőjét látjuk-e, arra tekintünk-e? Melyik utat választjuk hívő emberként,
gyülekezetként, egyházként? A látszatokat, tartsuk fönt a szép kegyesség
látszatát? Nagy kísértés. Nagy kísértés szülőként is azt mondani, „na ide
figyeljetek, most már rend legyen, hát mit fognak mondani a szomszédok?”
Hát csak ezért, hogy a szomszédok mit mondanak? A gyülekezetben, az
egyházban is, hát igyekezzünk egy kicsit rendesebbek lenni, mert mit
mondanak majd a kívül valók? Csak ennyit szeretnénk tenni, elérni? Vagyis a
látszatokat választjuk inkább, vagy a valós változásokat, tisztulásokat, a
megszentelődésben való előrelépést választjuk? A vallásos szertartások
szép, ünnepélyes megtartását, vagy pedig igazi Jézus-követést. Melyiket
választjuk? Nagy kérdés, és állandó kísértés is a mindenkori keresztyénség
számára. Áldozatokkal (ószövetségi szertartási formák), vagy pedig az
Istentől kapott befogadó szeretet továbbadásával. Melyik utat választjuk? Mit mondott jézus? Az a Jézus, aki
befogadó szeretettel megszólít egy nem éppen köztiszteletben álló embert,
egy vámszedőt? Azt mondja Jézus a kegyes, korabeli, istenfélő, de
megbotránkozó, képmutató embereknek: „menjetek
és tanuljátok meg, mit jelent ez…” – és idézi nekik a Bibliát. Akkor,
ugye ez az Ószövetség volt. Idézi Hóseást, idézi Sámuel prófétát. „Irgalmasságot akarok” és nem üres
szertartásokat. „Szeretetet kívánok”
és nem formaságokat. Mindenkor kegyes nemzedékének újra és újra nagy kísértése
tehát, hogy amikor rájövünk, hogy nem sikerül a gyülekezeti életet sem
annyira szentre és jóra, amennyire mi szeretnénk, akkor próbáljuk egy
kicsit a látszatokat erősíteni. Úgyis észreveszik az emberek a
hiányosságokat! Válasszuk azt az utat…, vagyis fogadjunk szót kettős
értelemben is Jézusnak: egyik oldalról tanuljuk meg az Igéből azt, amit
tudni tudunk, csak tanuljuk meg cselekedni, hogy “szeretetet akarok”, mert az misszionál; másik oldalról pedig
tanuljuk meg a példát követni, ahogyan Jézus cselekedett, mert szeretne
mindenki tisztább, vonzóbb, szentebb életet. Vajon mi, akik az Isten
kegyelmét elfogadva bocsánatot nyert bűnösök vagyunk, vajon merjük-e az
Isten megbocsátó szeretetének, és így életeket megváltoztató, megtisztító
szeretetének az útját járni? Van-e ehhez elég hitünk? Vagy megmaradunk,
ahogy énekeltük, a felebarát iránti színlelt szeretetben? „Tanuljátok meg…” – mondja Jézus.
Tanuljuk meg! – bár elméletben nagyjából ezt tudjuk, de tanuljuk meg a
gyakorlatban is. Úgy, ahogyan Jézus tette. Ámen.
Imádkozzunk
Hálát adunk Teremtő Istenünk,
hogy az egyszülött Fiút, Jézust adtad az egész világ megmentéséért. Hálát
adunk, hogy Hozzád térhetünk, bocsánatot nyerhetünk Tőled. Magasztalunk
Téged, hogy kegyelmedből gyermekeiddé lehettünk, hogy befogadtál,
visszafogadtál minket, és hogy ezt a befogadó szeretetet, annak hirdetését
bíztad reánk is. Bocsásd meg, hogy mégis gyakran szeretetlenek vagyunk,
hogy könnyen ítélkezünk, kizárólagosak vagyunk. Bocsásd meg, hogy a
szeretetet elhagyva, annak látszatát akarjuk csupán sokszor. Bocsásd meg
nekünk, hogy így gyakran akadályozzuk életeket megváltoztató szereteted
áradását. Segíts Urunk a bűnt utálni, de az embert, még ha bűnös is,
szeretni. Segíts őszinte kegyességre, hogy őszinte kegyességünk vonzó lehessen.
Segíts Urunk, hogy a Tőled kapott szeretetet tovább adjuk, és a Hozzád
közeledőket befogadjuk. Mert Te is befogadtál minket. Könyörgünk
gyülekezetünkben az őszinte szeretet áradásáért. Könyörgünk a felekezetek
evangéliumi újulásáért, egymáshoz közeledéséért. Könyörgünk népünkben sokak
megtéréséért. Kérünk gyermekeink lelki nevelésében bölcsességért, türelmes
szeretetért. Könyörgünk, hogy ne gyarlóságaink, hanem megtérésre hívó
szereteted győzedelmeskedjen. Könyörgünk Debrecenben is hitelesebb keresztyén
életekért. Könyörgünk Debrecenben is hitelesebb gyülekezetekért, így
magunkért is. Urunk segíts, hogy megtanuljuk a szeretet útját, és segíts,
hogy a megváltoztató szeretet útján kövessük Mesterünket. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|