|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Legyen a te hited
szerint…”
Márk evangéliuma
6. fejezet 1-6.
„1Jézus akkor eltávozott onnan, a hazájába ment, és
követték a tanítványai is.
2Amikor azután eljött a szombat, tanítani kezdett a
zsinagógában. Sokan hallgatták, és álmélkodva így szóltak: »Honnan veszi
ezeket, miféle bölcsesség az, amely neki adatott, és miféle csodák ezek,
amelyek keze nyomán támadnak?
3Nemde az ács ez, Mária fia, Jakab, József, Júdás és
Simon testvére? Nem itt élnek-e közöttünk húgai is?« És megbotránkoztak
benne.
4Jézus pedig így szólt hozzájuk: »Nem vetik meg a
prófétát másutt, csak a hazájában, a rokonai között és a saját házában.«
5Nem is tudott itt egyetlen csodát sem tenni, azon
kívül, hogy néhány beteget – kezét rájuk téve – meggyógyított.
6Csodálkozott is hitetlenségükön. Majd sorra járta a
környező falvakat, és tanított.”
Imádkozzunk!
Mennyei Atyánk! Köszönjük Neked, hogy a teremtett
mindenség törvényszerűségei által is tanítsz bennünket. Köszönjük Neked,
hogy elhelyezted életünket egy-egy családban, hogy a szülők, a felnőttek
tanítsanak, tovább adják nekünk ott mindazokat a tapasztalatokat,
ismereteket, bölcsességet, melyet nemzedékről nemzedékre fölhalmoztak.
Köszönjük, hogy tanítani akarsz bennünket is a Szentírás által. Köszönjük,
hogy nekünk ajándékoztad, hogy az élet beszéde legyen számunkra. Köszönjük
az elmúlt hét napjait. Hálát adunk mindazért, hogy végezhettük munkáinkat,
hogy erőt adtál mindezekhez. Köszönjük Neked, hogy jöhetünk a gyülekezet
közösségébe, hogy együtt, egymás hite által erősödjünk, hogy együtt
magasztaljunk Téged. Köszönjük, hogy jöhetünk a gyülekezet közösségébe,
hogy így együtt is hitünkről vallást tegyünk, hogy gyakoroljuk az egymáshoz
és Hozzád való tartozás közösségét. Kérünk, bocsásd meg nekünk mindazt,
amit fölismertünk az elmúlt hét vétkeiből és bevallottunk Neked. Teremts
bennünk tiszta szívet, az erős lelket újítsd meg. Segíts Szent Lelkeddel,
hogy e mai óra is Téged magasztaljon, és minket a hitben megerősítsen.
Ámen.
Máté evangéliuma
8. fejezet 5-13.
„5Amikor Jézus Kapernaumba érkezett, odament hozzá egy
százados, és kérte:
»6Uram, a szolgám bénán fekszik otthon, és szörnyű
kínjai vannak.«
7Jézus így szólt hozzá: »Elmegyek, és meggyógyítom.«
8De a százados ezt felelte rá: »Uram, nem vagyok méltó
arra, hogy hajlékomba jöjj, hanem csak egy szót szólj, és meggyógyul a
szolgám.
9Mert én is hatalom alatt álló ember vagyok, és nekem
is vannak alárendelt katonáim. Mondom az egyiknek: Menj el! - és elmegy, a
másiknak: Jöjj ide! - és idejön, vagy szólok a szolgámnak: tedd meg ezt! -
és megteszi.«
10Amikor Jézus ezt hallotta, elcsodálkozott, és így
szólt kísérőihez: »Bizony, mondom néktek, senkiben sem találtam ilyen nagy
hitet Izráelben.
11De mondom néktek, hogy sokan eljönnek napkeletről és
napnyugatról, és asztalhoz telepednek Ábrahámmal, Izsákkal és Jákóbbal a
mennyek országában; akik pedig Isten országa fiainak tartják magukat,
kivettetnek a külső sötétségre, ott lesz majd sírás és fogcsikorgatás.«
13A századosnak pedig ezt mondta Jézus: »Menj el, és
legyen a te hited szerint.« És meggyógyult a szolga még abban az órában.”
Szeretett Testvérek! Ha az evangéliumi tudósításokat
olvasgatjuk, akkor többször találkozunk olyan szakasszal, ahol észre kell
vennünk Jézus szavaiból, hogy bizony, el kellett csodálkozni; valami nem
úgy történt, ahogy kellett volna, ahogy az, természetes módon elvárható
lett volna. Azonban az evangéliumokból két olyan szakaszt ismerünk – mind a
kettőt hallottuk ma –, ahol benne is van maga a kifejezés, vagyis „Jézus elcsodálkozott”. Az egyik a
názáreti események, a másik pedig ez a bizonyos százados története. Mit
fejezhet ki a kétféle csodálkozás? Mert úgy gondolom, a történetek
többé-kevésbé ismerősek számunkra, most hallottuk újra. Mindkét helyen
elcsodálkozik Jézus – írja az evangélista –, de valahol érezzük, hogy ez a
két csodálkozás nem azonos csodálkozás. Mit fejezhet ki az egyik, mit a
másik?
Ha a názáreti eseményekre gondolunk – amit a Márk evangéliumából hallottunk –,
ott csodálkozott hitetlenségükön,
vagyis azt is mondhatnánk: ítéletes
csodálkozás volt ez. Ha a százados történetét figyeljük, akkor itt
észre kell vennünk, hogy csodálkozott a pogány százados nagy hitén, ez pedig dicséretes csodálkozás. Csodálkozás
és csodálkozás – és micsoda különbség! – mondanánk. Nézzük akkor az egyik,
és nézzük a másik történetet.
A názáretiek hitetlenségével kapcsolatosan láthatjuk,
hogy amikor Jézus Názáretben – ahol felnevelkedett – bement a zsinagógába,
tanított, akkor a názáretieknek kérdéseik támadtak Jézus tanításával
kapcsolatosan: „Micsoda bölcsesség!
Honnan van ez a bölcsesség?”. Aztán a csodák, amikről hallottak, hogy
már megtörténtek, azokkal kapcsolatosan pedig: „Honnan van a hatalom ebben a Jézusban, hogy mindezt meg tudja
tenni?”. Hiszen a názáretiek számára miért voltak ezek kérdések? Mert
az, hogy valakinek kérdése van, az jó dolog. De kérdés és kérdés között is
van különbség, mint csodálkozás és csodálkozás között is. A názáretiek számára
ki volt ez a Jézus? Az ő számukra csak Mária fia. Ennyi. És itt egy kicsit
érdemes megállnunk, és a kortörténeti sajátosságokra figyelnünk. Érdemes
azzal összehasonlítani, és akkor sokkal többet mond számunkra ez a
kifejezés, hogy “Mária fia”. Hiszen, sok évszázados szokás szerint a zsidók
családi gyakorlatában az apáról nevezték a fiút, vagyis mindig arról volt
szó, hogy kinek fia az a valaki. És akkor mindig az apát mondták, például a
Zebedeus fiak a tanítványok között. Nem az anyát nevezték meg. Amikor a
názáretiek azt mondják: ez a Mária fia, akkor ennek van egy sajátos
felhangja, egy kicsit megvető, a Jézus személyét, személyiségét
megkérdőjelező felhangja. Ami fontos most itt a történet szempontjából,
hogy nem ismerték fel, vagy ha fel is ismerték, megsejtették benne az Isten
Fiát. Nem ismerték el, számukra csak Mária fia volt. De, akkor honnan van
ez a bölcsesség? Honnan van ez a hatalom, amivel cselekszik? Nem tudták
elhelyezni a dolgokat, de megmaradtak a Mária fiánál. „Ez csak Mária fia.
Mit akar ez itt?” Úgyhogy az evangélista kénytelen ezt feljegyezni: a
názáretiek „megbotránkoztak Jézusban”.
Megbotránkoztak. És Jézus nem nagyon cselekedett ott jeleket, néhányat
meggyógyított, de elmegy onnan. Az evangélista így följegyzi, hogy: csodálkozott
Jézus a názáretiek hitetlenségén.
Nézzük a másik történetünket, az úgynevezett
kapernaumi százados történetét. Erről, az evangélium azt jegyzi föl, hogy “nagy hite volt!” – és Jézus
elcsodálkozott a százados nagy hitén. Néhány nézőpontból próbáljuk
megvizsgálni ezt a “nagy hitet”, és akkor rájövünk, hogy valóban nagy hite
volt ennek az embernek. Ha arra gondolunk, hogy honnan származott: vagyis,
hogy ez a százados nem Izrael fiai közül, nem a választott nép tagja, hanem
az Izrael fiai által kicsit lenézett, megvetett pogányságból származik. Egy
római százados – bár a másik evangéliumban tudunk arról, hogy elég rendes
ember lehetett – mondták a korabeliek, zsinagógát építtetett nekünk. Tehát
valahol volt egy nyitottság Izrael Istene felé benne, de a zsidók számára
mégis csak egy pogány százados volt. No, a pogányok közül a derék emberek
kategóriájába tartozhatott talán.
Aztán, mégis nagy hite volt, ha a körülményeket
nézzük meg, hiszen nem önmagáért megy Jézushoz. Amikor az ember beteg lesz,
akkor mindent megtesz önmaga gyógyíttatásáért. Még a családtagokért is sok
mindent megteszünk. De egy szolgáért? Hát nyugodtan elbocsáthatta volna.
Egy rabszolgát nyugodtan sorsára hagyhatott volna ez a százados.
Különösképpen, ha az akkori társadalomra gondolunk. Bár néha ma is így van,
hogy ha valaki beteg lesz, a munkahely elfelejti őt. Ez a százados nem
felejtette el, sőt igen sok mindent vállalt, nagy kockázatot vállalt, és
elindul a szolgája javára cselekedni. Ez is jelzi a hitét, hogy mer hitből
lépni, és elmenni egy zsidó Jézushoz. Ő – a pogány! –, a római hódítók
századosa, egy meghódított nép fiához.
Aztán a századosnak valóban nagy hite volt, ha a
kérését vizsgáljuk. Hiszen, bár valószínűleg volt egy nyitottság Izrael
Istene felé benne – legalábbis a zsinagógaépíttetés valahol egy kicsit erre
is utal, bár nemcsak ez lehet ennek az oka – de mégis azt mondhatjuk,
szerényebb ismerete lehetett ennek a századosnak, mint Izrael fiainak, hiszen
ez a százados nem az Ószövetségen nevelkedett fel. Nem a törvényeken. Nem a
prófétákon. Ő máshonnan indult, más kultúrából, mondjam: más vallásos
gondolkozásból. Szerény ismerete lehetett Jézusról, tudniillik, hogy “Talán
ő a Messiás?” – mégis elmegy ehhez a Jézushoz.
Aztán nagy hite volt, ha a kérés módját nézzük. És
azt hiszem, itt látszik leginkább az ő hite. Hiszen elmegy Jézushoz, még
éppen csak hogy elmondja, hogy mi a baj, hogy “a szolgám nagyon beteg és
szenved…”, Jézus azt mondja – az evangélista szerint, mintegy belevágva a
százados szavába –, „Elmegyek és
meggyógyítom”. És nagyon jól van dramaturgiailag megszerkesztve a
beszámoló – röviden, tömören –, amikor is a százados azt mondja, hogy „nem
kell!”. Két ok miatt nem kell eljönnöd: először is, Én „nem vagyok méltó arra, hogy az én házamba jöjj…”. De van
ennél egy nagyobb oka, és ezen, bizony nekünk is el kell csodálkoznunk egy
kicsit: „…csak szólj egy szót, és
meggyógyul a szolgám – nem kell ehhez neked eljönni a kezedet rátenni,
imádkozni. Egy szót szólsz, a szolgám meggyógyul – és ezt én hiszem”.
És nagy hite volt a századosnak, ha az eredmény felől
is megvizsgáljuk. Hiszen miután elmondja tehát, hogy “Csak szólj egy szót, és meggyógyul a szolgám” –, mit csinál a
százados? Hazamegy. Otthagyja Jézust. Nem fogja meg a ruháját, hogy „Na, de
azért mégis csak gyere! Biztos, ami biztos!” Hazamegy. A százados elvégezte
azt, ami az ő feladata: hittel, kéréssel az Úrhoz ment. A többi az Úr
dolga. Az Úr ügye. Én hazamehetek nyugodtan. Ehhez hit kell. Mert Uram
bocsánat! – hiszen nyilvánosság előtt történt mindez. Ha ez a szolga nem
gyógyul meg, hogy körberöhögték volna a katonái! “Na, a nagy vallásos! Megy
ehhez a zsidó rabbihoz.” A világ tud csúfolódni, de az istenfélők is tudnak
durvák lenni. És ez a százados nyugodtan hazamegy. Van ilyen hitünk, hogy
föl merjük ezt vállalni? Ráadásul egy szolga miatt! Nem is a saját kis
egészségünk és gyógyulásunk miatt! – mert azért még talán?! “Hát,
vesztenivalónk nincs!” alapon még néha a hitet is eljátsszuk. Vagy
legalábbis azt hisszük, hogy hiszünk, pedig inkább csak a kényszerhelyzet
hajt oda. Vagyis, ha egy picit elemezzük, akkor bizony igazat kell adnunk
az evangélistának, sőt maga Jézus mondja, hogy “Ekkora hitet Izraelben sem találtam”. Nagy hite volt ennek a
századosnak. És nagyon fontos az, hogy megvizsgáljuk akkor – mert a
történetben igazán ez a lényeges –, milyen hitről van tehát itt szó? Hiszen
mondhatnánk, mindenki hisz. Van, akit ez meglep, de a magát ateistának
tartó ember is hisz valamiben. Néhány ügyes kérdéssel ki lehet deríteni,
hogy miben hisz. Hát nem az élő Istenben, de valamiben, valakiben biztos,
hogy bizakodik. Mert az emberi természetünk lényegéhez tartozik, hogy
bizakodnunk, hinnünk kell. Nem mindegy kiben, netalán miben. És még inkább
nem mindegy, hogy milyen ez a hit. Mert “hit” és “hit” között nagy
különbségek vannak! És éppen azért, mert nagy különbségek vannak, és
sokszor még keresztyénemberekben is összemosódik, ezért nagy csalódások is
vannak. Nem az Úrban! – a magunk hitében.
Emlékezzünk csak arra, hogy az Ószövetségnek van egy
nagy beteg pogány embere, a szír hadseregtábornok, Noámán, aki mindent
megtett, hogy a leprából meggyógyulhasson (az akkor még gyógyíthatatlan
volt). Nem sikerült. És amikor meghallja, hogy Izraelben van próféta, akkor
végül még oda is eljön. Ő, a hadügyminiszter, egy kis nép prófétájához,
eljön bizakodva, hátha tudna segíteni. És a megdöbbentő az a történetben,
hogy amikor eljön, ott áll a próféta Elizeus háza előtt – akkor a próféta
mit csinál? Kiüzen: “Menj és fürödj
meg hétszer a Jordánban!” És mit mond erre a nagy beteg? “Hát nem így
hittem! Nem így gondoltam! Hát vannak nekünk is folyóvizeink, sőt
gyógyforrásaink is vannak! Én úgy gondoltam, kijön, kezét a sebeimre teszi,
segítségül hívja Istenének a nevét, és így fog meggyógyítani. Ez az én
hitem. Ha nem így csinálta, hazamegyek.” Nincs tovább hit. A szolgák azok,
akik elkezdik kérlelni, hogy “Uram! Ha már megtettük ezt a sok száz
kilométert, szekérszámra hoztuk a hálapénzt… ha azt mondta volna, hogy a
fél vagyonodat add ide, még biztos azt is odaadtad volna, csak gyógyulhass
meg! Hát ennyit már azért csak megtehetünk! Menjünk már le addig a Jordánig,
és fürödj meg!”
Vagy gondoljunk az Újszövetségben az emmausi
tanítványokra, akik ballagnak hazafelé. “Jézus meghalt, elhelyeztük a
sírban, összeomlott mindaz, amit hittünk”. Az valóban összeomlott. De
mindaz, amit az Isten Jézusban cselekedett, az nem omlott össze. Úgyhogy ki
is mondják a tanítványok, amikor Jézussal találkoznak – csak még ugye nem
ismerik föl –, “Te vagy az idegen, aki nem tudod, hogy itt mi történt a
názáreti Jézussal, hogy megölték… Aztán jöttek itt némelyek… Asszonyok! Azt
mondták, hogy találkoztak vele, föltámadt. De ezt mi nem hisszük. Pedig mi
azt reméltük, ő az, aki megszabadítja Izraelt!” Csak, azt is meg akarták
szabni, hogy hogyan! És nem úgy cselekedett az Isten, akkor innen kezdve
csalódtunk! De kiben? Istenben? Nem! – a magunk nem igazán helyes
ismerettel rendelkező hitében. A magunk elvárásaiban, amit mi hitnek
neveztünk. Milyen hit ez tehát, a százados hite? Nem tétlen, nem
terméketlen, nem a maga elgondolása szerint való. Ez nagyon fontos. Mi
nagyon sokszor csalódunk a magunk elgondolásaiban, amit persze mindig az Úr
Istennel kapcsolunk össze. Mert az Úr nagyobb, és nem merjük meghagyni az
Úrnak azt a szabadságot, hogy ne úgy cselekedjen, ahogy mi akarjuk.
Cselekedhet másképp is, sőt bölcsebben és jobban is. De ha nem úgy
cselekszik, akkor mi kikiáltjuk, hogy csalódtunk az Istenben. Pedig csak a
magunk tévhitében.
Milyen tehát a Bibliai hit? Ennek a századosnak olyan
hite van, hogy hisz Jézus cselekvő
hatalmában. Azt mondja: „én is
hatalom alatt álló ember vagyok”. Nagyon érdekes foglalkozások
szempontjából is megnézni, hogy néha a hitünknek előnyére és hátrányára
válhat a foglalkozási szakbarbárságunk. Itt a századost segítette egy
kicsit: „Ha én azt mondom egy beosztottamnak, hogy »oda mész«, akkor én
nyugodtan hazamehetek, mert ő oda fog menni. Mert hatalom alá vettetett
ember. Én hiszem, hogy neked van akkora hatalmad, hogy ha azt mondod, hogy
gyógyuljon meg, meggyógyul, és én nyugodtan indulhatok haza. Mert hiszem a te
isteni hatalmadat.” Tehát hisz Jézus cselekvő hatalmában. Ő nemcsak egy “Mária
fiát” lát, nemcsak egy csodarabbit lát, hanem isteni hatalmat lát.
A bibliai hitet jellemzi a Jézusra hagyatkozó
hit. Elindul hazafelé, nem azt mondja (magában), hogy: „Hát én hiszek
ebben a Jézusban, azt is elhiszem, hogyha kimondja, akkor meggyógyul… de
azért megvárom, míg mobilon visszaszólnak, hogy meggyógyult-e a szolgám; mert
ha mégsem jött be a dolog, akkor még egyszer megkérem az Urat”. Ez az ember
elindul hazafelé. Igen. Ez a ráhagyatkozó hit, vagyis nem egyszerűen
elhívése valaminek, hanem rábízom magam, egész egzisztenciámat, azt is
fölvállalva, hogy körbenevethetnek, azt is fölvállalva, hogy lehet, hogy az
Úr másképpen cselekszik, mint ahogy kértem.
Szeretett Testvérek! Így juthatunk el oda, hogy
valóban értsük és lássuk, amit Jézus mondott… sokan nagyon fölháborodtak
azon akkor is, ma is, a kegyes, egyébként istenfélő kortársainak mondta,
hogy: az általatok megvetett vámszedők és paráznák megelőznek titeket az Isten
országában, merthogy nekik van olyan hitük; és akkor
megelőzhetnek! Csodákat igazán a hívő ember tapasztal. De az a hívő ember,
aki nem akar mindent megszabni az Úrnak, hanem engedjük, rábízzuk, hogy
cselekedjen.
Néhány aktualitást tehát fogalmazzunk meg végül:
Isten országa fiainak képzelik magukat, mondják magukat, beszél erről Jézus
is, és ez ma is igaz. Isten országa fiainak képzelik magukat, de nem
hisznek engedelmes módon az ország királyában. Vagyis Jézusban.
Akkor itt valami nincs rendben. Ha valóban Övé minden hatalom, ha valóban Ő
az én Uram és Istenem, akkor én így higgyek benne, ne csak
elhiggyem, hogy Ő van. Nagy baj idején majd el is szaladok hozzá. Mert,
hogyha ugyan Isten országa fiainak gondolják magukat, de nincs ez a ráhagyatkozó hit, akkor kívül rekednek, minden egyéb vallásosságuk
ellenére. Viszont – mondja Jézus –, napkeletről és napnyugatról, a pogány
római birodalomból, meg ma is a világ bármelyik pontjáról jönnek, jönni
fognak emberek ilyen ráhagyatkozó hittel, és az Isten országában
letelepednek. Igen. Bekövetkezhet ma is, hogyha összetévesztjük a
származást az Istenre hagyatkozó hittel, hogy azt hisszük, azért, mert hívőszülők
gyerekei vagyunk, akkor nálunk minden rendben van, és valójában kívül
vagyunk. Mert nem származás, nem a vérségi származás dönti el, hanem a
ráhagyatkozó hit a fontos, hogy ki tartozik az Isten népéhez, és ki nem. Ki
van benne az Isten országában, és ki van kívül. Nagy bátorítás ez. Nincs
olyan mélység, nem lehet annyira elrontott élet, ahonnan, ha ilyen hittel
jön valaki, ne tisztulhatna meg, és ne tartozhatna az Isten népéhez. És
lehet, nagyon szép vallásos neveltetést kapva kívül rekedni az egészből,
mert nincs ilyen hitem. Vagyis nagy bátorítás az, hogy az Úr minden
ráhagyatkozót elfogad. Nem baj, hogy honnan indult. Jöhet hívőcsaládból,
Izrael fiai közül a történetünk szerint, jöhet napkeletről vagy
napnyugatról, jöhet a nagy pogányságból, jöhet erkölcsi mélységekből,
bárhonnan jöhet, ha ezzel a ráhagyatkozó hittel jön, elfogad az Úr. Igaz,
amit Jézus többször mondott, hogy „elsőkből
lehetnek utolsók, és utolsókból elsők”. Vagyis vélt elsők – “olyan
nagyon rendes”, és így azt hisszük, hogy ők a java az emberiségnek –,
lemaradhatnak, utolsók lehetnek, és akiket mi éppen most még megvetünk,
komoly, ráhagyatkozó hit, megtérés által lekörözhetnek bennünket. Mit
mondott Jézus ennek a századosnak? – „Legyen
a te hited szerint”. Ez egy csodálatos mondat, de vigyázzunk, mert úgy
is lesz! Ha tévhiteket melengetünk agyunkban, szívünkben, tévhiteink
szerint lesz egy csomó csalódással és egyébbel. Ha ráhagyatkozó hit van,
akkor úgy lesz. Legyen ilyen ráhagyatkozó hitünk szerint. Ámen.
Imádkozzunk!
Magasztalunk Istenünk, hogy megkerestél bennünket.
Magasztalunk, hogy Jézus a jó pásztor, aki életét adta a juhokért. Magasztalunk,
hogy a legnagyobb szakadékból is vissza lehet találni Hozzád, lehet
tartozni a Te nyájadhoz, a Te népedhez. Le lehet telepedni a Te
országodban. Bocsásd meg, hogy mégis gyakran magunk erejéből, a magunk
vallásos teljesítményével szeretnénk üdvözülni. Bocsásd meg, hogy még sincs
mindig Rád hagyatkozó hitünk. Bocsásd meg, hogy nem merünk teljes szívvel
és teljes lélekkel bízni Benned. Hálát adunk Istenünk, hogy országodba nem
származás vagy előjogok szerint lehet bejutni, és odatartozni. Hálát adunk,
hogy az emberek szerinti utolsókból is lehetnek, Rád hagyatkozó hit,
megtérés által, elsők a Te országodban. Hálát adunk, hogy napkeletre és
napnyugatra is eljutott ez az örömhír, ez az evangélium; hogy népünkhöz is
már több mint ezer éve eljutott, és nemzedékről nemzedékre hirdettetik;
hogy nekünk is mondták szülők, hitoktatók, hívőemberek, hogy kezünkbe is
adtad a Szentírást talán már régóta, talán csak mostanában, de olvashatjuk
azt. Segíts bennünket, hogy hívő emberekként és gyülekezetként az igaz hitre
adjunk jó példát, hogy merjünk hitből és hit által élni, hogy ne
jóságunkban, ne vallásos teljesítményeinkben, hanem valóban Krisztusban
bizakodjunk. Szentlelkeddel segíts, hogy hit által megláthassuk a mai
megtéréseket, életre gyógyulások csodáit is, hogy szeretettel befogadjuk
mindazokat, akiket Te már befogadtál. Könyörgünk Urunk megfáradtakért,
csalódott szívekért, hogy megnyíljon szemük, és Hozzád térjenek teljes
szívvel. És könyörgünk betegekért, erőtlenekért, gyászoló szívekért, hogy
az élet mélységeiben, próbáiban, feltétel nélküli hittel tekintsenek Reád,
hogy legyen nekik hitük szerint gyógyulásuk és vigasztalásuk. Segíts
bennünket Urunk gyümölcstermő hitre, életre. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|