|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Hogyan közeledjünk az Úrhoz?
Lukács
evangéliuma 11. fejezet 27-32.
„27Amikor ezt mondta, a sokaságból egy asszony felemelte
szavát, és így szólt hozzá: »Boldog az az anyaméh, amely téged hordozott,
és boldogok azok az emlők, amelyek tápláltak!«
28Erre ő így felelt: »De még boldogabbak azok, akik
hallgatják az Isten beszédét, és megtartják.«
29Amikor pedig egyre nagyobb sokaság gyülekezett hozzá,
elkezdett beszélni: »Ez a nemzedék gonosz nemzedék: jelt követel, de nem
adatik neki más jel, mint a Jónás próféta jele.
30Mert amiképpen Jónás jellé vált a niniveiek számára,
úgy lesz az Emberfia is jellé ennek a nemzedéknek.
31Dél királynője feltámad az ítéletkor e nemzedék
férfiaival, és elítéli őket, mert ő eljött a föld végső határáról, hogy
meghallgassa Salamon bölcsességét; de íme, itt nagyobb van Salamonnál.
32A ninivei férfiak feltámadnak az ítéletkor ezzel a
nemzedékkel, és elítélik, mert ők megtértek Jónás prédikálására; de íme,
itt nagyobb van Jónásnál.«”
Imádkozzunk
Urunk, Istenünk! A mi nemzedékünk is gonosz nemzedék:
jelt követel, vagy jelt szeretne látni. Vonzódunk a csodás misztikumok
felé, de nem kérdezzük, hogy mi ezeknek a forrása. Szívesen hallunk
különböző mendemondákat, de nem halljuk meg a lényeget. Mint lelki vakok,
megyünk el sokszor melletted, és nem vagyunk kíváncsiak arra, hogy mi a Te
akaratod. Kérünk, segíts, hogy ne a saját akaratunkat keressük! Segíts,
hogy ne a világ akarata mozgasson minket! Kérünk, taníts, hogy a Te
akaratod szerint élhessünk, megérthessük szavaidat, megtapasztalhassuk
csodáidat, és megláthassuk a Te nagyságodat! Ámen.
Máté 11.
fejezet 7-19.
„7Amikor azok elmenőben voltak, elkezdett Jézus
beszélni a sokaságnak Jánosról: »Miért mentetek ki a pusztába? Szélingatta
nádszálat látni?
8Ugyan miért mentetek ki? Puha ruhákba öltözött embert
látni? Hiszen akik puha ruhákat viselnek, a királyok palotáiban vannak.
9De hát miért mentetek ki? Prófétát látni? Azt
láttatok, sőt - mondom néktek - prófétánál is nagyobbat.
10Ő az, akiről meg van írva: Íme, én elküldöm előtted követemet,
aki elkészíti előtted az utat.
11Bizony, mondom néktek: nem támadt asszonytól
születettek között nagyobb Keresztelő Jánosnál; de aki a legkisebb a
mennyek országában, nagyobb nála.
12Keresztelő János napjaitól mostanig a mennyek országa
erőszakot szenved, és az erőszakosok igyekeznek hatalmukba keríteni.
13Mert minden próféta és a törvény János idejéig
prófétált.
14És ha akarjátok, fogadjátok el, ő Illés, aki
eljövendő volt.
15Akinek van füle, hallja!«
16»De kihez hasonlítsam ezt a nemzedéket? Hasonlók
azokhoz a gyermekekhez, akik a piacon ülnek, és ezt kiáltják a többieknek:
17Furulyáztunk nektek, és nem táncoltatok; siratót
énekeltünk, és nem gyászoltatok.
18Mert eljött János, aki nem eszik, és nem is iszik, és
ezt mondják: Ördög van benne!
19Eljött az Emberfia, eszik és iszik, és ezt mondják:
Íme, falánk és részeges ember, vámszedők és bűnösök barátja! De
cselekedetei által nyert igazolást a bölcsesség.«”
Szeretett Testvérek!
Hallottunk egy részletet Máté evangéliumából. Most pedig
előzetes következik az ez után következő 25 percből. Az elkövetkező 25 percben
szó lesz egy közismert hajléktalanról, nyilatkozni fog egy rabbi is,
hatalmi túlkapásokról is szólni fogunk, és a szólásszabadság korlátozásáról
is beszámolunk majd. Maradjanak velünk!
Talán kicsit ismerős volt a stílus. Hiszen
kíváncsiságunk kielégítésére, vagy annak fölkeltésére a tájékoztatási
technikák szerény eszközét utánoztam az előbb. Mert ennél vannak azért durvábbak
is.
Na, de előbb még egy kérdésről szóljunk! Az előbb
hallott evangéliumi tudósítás szerint Jézus többször is megkérdezte hallgatóit,
a körülötte lévő sokaságot – miután Keresztelő János követei elmentek,
vagyis ilyen értelemben egy kicsit Jánosra terelődött a figyelem –, hogy: „Miért mentetek ki a pusztába?”.
Hiszen annak idején a tömegtájékoztatási eszközök közül működött egy olyan,
ami a mai napig működik, ami, ha áramszünet vagy nagy hófúvás van, akkor is
működik, ez pedig a szájról szájra terjedő információ. Ez működött 2000
évvel ezelőtt is. Ment a hír: „Ki kell menni a Jordán mellé, van ott valami,
valami érdekes!” És Jeruzsálemből sokan kimentek, pedig az út közel 30 km volt – csak oda. Aztán
nyilván még vissza is kellett jönni. Följegyzi az evangélium egy másik
helyen, hogy egész Júdeából mentek oda, a Jordán egész környékéről mentek
oda, ahol ez a bizonyos János – akit utólag elneveztünk Keresztelő Jánosnak
– megjelent. És Jézus megkérdezte kortársait: „Miért mentetek ki? Szélingatta nádszálat látni? Ugyan miért mentetek
ki? – kérdezi tovább őket – Puha
ruhába öltözött embereket látni?” – Hát, ha olyanokat akartok látni, akkor
a királyi palota környékén nézzetek szét, mert az udvaroncok ott szoktak
sürögni-forogni, és nem kint a Jordán mellett a pusztában, ahol alig van a
közelben lakott település. „Miért
mentetek ki? – kérdezi Jézus újra – Prófétát
látni?” Nyilván el kell gondolkodnunk: nem véletlen, hogy Jézus
háromszor is kérdez, és a három kérdő mondat két-két szava azonos: a „miért”, meg a „látni”. Ez mindegyikben benne van. Látni akartak! Elég modern
tulajdonság.
Ezzel nem is lenne baj, de csak látni akartak, és itt már valami gond van! Kiment a nagy
sokaság látni. Merthogy nem volt helyszíni közvetítés, csak a „drót nélküli
telefon” működött, és ez nem a mobil volt, hanem a híreknek a
szájról-szájra való továbbadása. Mégis, működött: emberek mozdultak meg, és
gyalogoltak több tucat kilométert, mert hallottak valamit. És akkor Jézus
azt mondja: „Láttatok! Tudjátok, hogy
mit láttatok? Prófétánál nagyobbat!”
Csakhogy, ha figyelmesen megnézzük az evangéliumi
beszámolókat, akkor észre kell vennünk valamit. Máté evangéliuma elején, a Keresztelő
János nyilvános működéséről szóló beszámolóban ilyen részletek vannak
feljegyezve – nem sok ilyen részlet van a Szentírásban –, hogy teveszőr
ruhája volt ennek az embernek. Nyílván a szóbeszéd erről is szólt, hogy
egyáltalán milyen öltözetben jelent meg ez a János. Aztán, tovább olvasva: övet viselt, aztán: erdei mézet, sáskát evett,
aszketikus életmódja van, még az étrendjét is megjegyezték, olyannyira,
hogy még az evangélista is följegyzi, mert annyira nagy port kavart föl.
Pedig nem János volt az egyetlen a korabeli kegyesek közül, akik esetleg
aszketikus életmóddal próbáltak valamilyen értelemben szentebbek lenni. Valamit
észre kell tehát vennünk. Nem véletlen, hogy Jézus háromszor kérdez, és,
hogy mindhárom kérdésnek ez a vége: „látni
akartatok”.
És akkor most hadd utaljak a bevezetőben említett
előzetesre, mert megígértem, hogy lesz erről szó az elkövetkező 25 percben:
először is egy közismert hajléktalanról, akit láthatott a sokaság, hiszen
ebben az időben János ott tartózkodott kint a Jordán mellett. Ő egy
közismert hajléktalan volt, nagy híre volt neki. Aztán, az előzetesben
próbáltam fölcsigázni az érdeklődést, a kíváncsiságot a lényegtelen dolgok
felé, tudniillik azt mondtam: nyilatkozott egy rabbi is. Persze, hiszen az
előbb olvastuk Jézus szavait. Elkezdett beszélni Jánosról, és azt kezdte el
feszegetni: „Miért mentetek ki? Mit
akartatok látni?” Aztán, ahogy az előzetesben ígértem, hatalmi
túlkapásról is van szó, hiszen Keresztelő János nem tudott személyesen
elmenni Jézushoz, mert Heródes becsukatta, mivel János szóvá tette
törvénytelen kapcsolatát a sógornőjével. És a szólásszabadság is
korlátozódott, hiszen János be van csukva, és nem beszélhet tömegek előtt.
A tanítványok mennek látogatásra hozzá, és a tanítványait küldte el Jézushoz
is, hogy kérdezzétek meg: „Te vagy-e
az Eljövendő, vagy mást várjunk?” És tényleg: a szólásszabadság
korlátozva volt, sérült a János szólásszabadsága. Az emberi jogok, a
személyiségi jogok – és mondhatnánk a modern kifejezéseket, és
hergelhetnénk az embereket…
Jézus megkérdezte háromszor: Mit akartatok látni,
hogy ennyire tolongtatok, hogy sok-sok km-t gyalogoltatok, gyakorlatilag
két napot rászántatok, hogy legalább lássátok ezt az embert? Vajon nem az
volt-e itt a veszély, hogy a kevésbé fontostól nem látták meg a lényegest?
Tudták, hogy teveszőr ruhája van, tudták, hogy mit eszik. A királyi
étrendet, a királyi esküvők étrendjét ma is közzé teszik, mert szeretnek az
emberek csámcsogni, ha már nem ülhetnek az asztal mellett. De, hogy egy ilyen
embernek még az étrendjét is följegyzik…?! Vajon nem a kevésbé fontos
dolgokat akarták-e látni az emberek? És a kevésbé fontostól nem látták meg
a prófétát, az oda kitódult sokaság tagjai. Vajon nem a látvány miatt nem
hallották-e meg az üzenetet? Mert félő, hogy itt ez történt. A saját szemüktől
nem hallották meg a nekik szóló üzenetet! Ez történik, amikor az ember látni akar, és ezt a kíváncsiságát
ki is szolgálják. Mint ahogyan szemléltetésképpen én is igyekeztem a
bevezetőben némi előzetesként jelezni, hogy lesz szó ma közismert hajléktalanról,
nyilatkozni fog egy rabbi is, hatalmi túlkapásról, szólásszabadság
korlátozásáról, mindenről beszélhetünk itt, csak éppen nem erről szól a
történet, nem erről szól ez az Ige. Van benne szó ezekről is.
Jörg Zink – korunkban élő teológus – egyik könyvében
írja: „világunkból, amely a sok szó világa, hiányzik a hallás kultúrája” –
majd így folytatja – „világunkból, amely a sok kép világa, hiányzik a látás
kultúrája.” És bizony, igaza van. Ömlik az információ, a rengeteg szó, a
rengeteg hír. Ma már nem is kell gyalogolni, még a fotelből sem kell
felkelni, mert kezünkben van a gomb és nyomogathatjuk. „Ez a hír nem
érdekel!… Ez csiklandozó!… Na, ezt a hírt!… Nem, amazt!… A másik csatornára
kapcsold!…” Szegény, Jézus korabeli embereknek a teveszőr ruháért, az erdei
mézzel és sáskával táplálkozó emberért oda-vissza 50-60 km-t kellett
gyalogolni, ha történetesen jeruzsálemiek voltak. És kimentek Jeruzsálemből
sokan: „Hát ezt látni kell!” De vajon láttak-e? És legfőképpen: mit mond
Jézus? – „Akinek van füle, hallja!”
Hoppá! Hát a kérdés eddig mindig arról szólt: mit akartatok látni, látni,
látni? És akkor Jézus azt mondja: „Akinek
van füle, hallja!” Mert itt most az a fontos, amit hallani lehet. A
látvány másodrendű. Itt most meg kellene hallani, amit az Isten üzen, és
nem szájtátva nézegetni, hogy, hogy is néz ki ez a teveszőrruhás Keresztelő
János. Meg azt nézegetni, hogy: „Nézd már, ezek a farizeusok! Sőt, jönnek
szadduceusok is! Sőt, katonák is jönnek! Nézd, még ezek is ide jönnek!…”
„Akinek van
füle, hallja!”
Vagyis: a mai evangéliumi történetünk nagyon komolyan figyelmeztet
bennünket arra, hogy ebben az esetben, ebben a történetben a prófétát nem
látni, hanem az általa meghirdetett isteni üzenetet hallani, méghozzá meghallani
kell. Hányszor előfordul, hogy nézünk, nézünk, nézünk, és eközben nem
vesszük észre az üzenetet! Nem véletlenül mondja Jézus: „ha akarjátok,
fogadjátok el…!” Nem azt kérdezte, hogy: „Na, és tetszett, amit láttatok?
Na, milyen volt a ruhája? És mi a véleményetek arról, hogy kik jelentek ott
meg?” Nem erről beszél Jézus – ezek itt most, ebben az esetben másodrendű,
ötödrendű, huszadrendű kérdések –, hanem a lényegre próbálná irányítani a
figyelmét a sokaságnak. Vagyis a prófétát nem látni kellett volna, hanem az
üzenetet, amit rábízott az Isten, és azt János hirdette is, azt kellett
volna meghallani, mert ez volt
itt a lényeges! „Ha ez nem történt meg, akkor meg minek voltatok ott? Hogy
majd el tudjátok mondani Jeruzsálemben, vagy Júda valamelyik településén: »Én
ott voltam, én tudom! Még az övének a szélességét is meg tudom mondani! De,
hogy miről beszélt az a Keresztelő János, arra süket voltam.«”
„Ha akarjátok, fogadjátok el!” Hiszen ott volt a
várakozás, hogy Illés eljön majd újra. És Jézus azt mondja: „Na, hát akkor
itt van! Ha az Ószövetség nagy embere volt, ha az Isten nagy embere volt, ha
az Isten üzenetének nagy embere volt az Ószövetségben Illés, hát akkor most
itt van! Az Úr útjának előkészítője Keresztelő János, ő az, akiről beszélt
Malakiás próféta által az Úr, hogy elküldöm az én követemet, aki megkészítse
az én utamat”. Vagyis Jézus kimondja, hogy „nagyobb van itt Jónásnál”, „nagyobb
van itt Salamonnál”, lehet szájtáti módon nézegetni a dolgokat, keresni
a cethalat, Salamon király öltözetén és pompáján, meg palotáján csodálkozni,
de nem ez a lényeg! Lehet messziről eljönni, de vajon mivel fogsz
hazamenni?
Lukács, evangéliumának 7. fejezetében, ahol ugyanezt
a helyzetet mondja el, beszél arról is, hogy hogyan fogadták Jánost. Itt
már nemcsak a kérdéseket olvassuk, hogy mit akartatok látni, látni, látni…
hanem: „Mondom nektek, hogy
asszonytól születettek közül nincs senki nagyobb Jánosnál, de aki a
legkisebb az Isten országában nagyobb nála” – mondja itt Jézus. Miután
meghallgatta őt az egész nép – folytatja Lukács –, még a vámszedők is igazat
adtak Istennek azzal, hogy megkeresztelkedtek János keresztségével, a
farizeusok és a törvénytudók azonban elvetették Isten akaratát, és nem
keresztelkedtek meg általa. A vámszedők nemcsak nézték Jánost, hanem meg is
hallották őt. Meghallották az életük megváltoztatására hívó, megtérésre
hívó, bűnbánatra hívó isteni üzenetet, és a bűnbánat keresztségében
részesültek. Míg kegyes farizeusok, írástudók, akik szintén kimentek Jeruzsálemből
oda a Jordán mellé, elvetették Istennek azt a gondolatát, hogy felkészíti a
népet a Messiás fogadására. Kimentek, és hazamenve ők is tudtak beszélni,
mesélni, csak éppen, amiért az Úr Jánost küldte, az nem történt meg
életükben. Láttak, de nem látták meg, hallottak, de nem hallották meg az Úr
szavát!
Hogyan
közeledjünk tehát az Úrhoz? Mert bizony igaza van Zinknek, amikor azt mondja,
hogy „világunkból, amely a sok szó világa, hiányzik a hallás kultúrája”, és
„világunkból, amely a sok kép világa, hiányzik a látás kultúrája”. Hogyan
közeledjünk akkor mi az Úrhoz, mai istenfélő emberek? Végezetül próbáljunk
erre a kérdésre felelni a mai történetünk alapján. Vagyis ne az előzetesen
általam hangsúlyozott, de nem fontos dolgokra figyeljünk: „közismert
hajléktalan, nyilatkozott egy rabbi is, hatalmi túlkapásokat is leleplezünk,
szólásszabadság korlátozását szóvá tesszük…”! Benne van a történetben, de
ezeket én hangsúlyoztam, és ezek kicsit megtévesztő hangsúlyok, mert nem a
központi mondanivalói a történetünknek. Hogyan közeledjünk az Úrhoz? Ne
vakítson el bennünket a világ ragyogása, ne vakítson el bennünket, ne
tévesszen meg bennünket az előzetesként már tudatosan beharangozott
hangsúlyok halmaza, melyek után már észre sem vesszük, hogy a történet nem
erről szól, de ezt kell meglátni benne, mert ezt nekünk előre a szánkba rágják!
Ne vakítsanak el ezek! Közeledjünk úgy az Úrhoz, hogy vágyaink helyett akaratára figyeljünk! Ne vágyainkat
szolgálják ki szemünk, fülünk, hanem az Isten akaratát keressük! „Mit akarsz Uram, hogy cselekedjem?”
– tette föl a kérdést végül a damaszkuszi út eseményei közepette a Pállá
lett Saul. És ez a lényeg! Hogyan közeledjünk az Úrhoz? Úgy, hogy amit mond
nekünk, az életünket megváltoztassa,
megszentelje! Ne úgy, hogy tudunk szenzációs dolgokat, vallási
élményeket, és ellenőrizhetetlen egyéb híreket mesélni, hanem úgy, hogy az
életünk változzon, szentebb legyen! Vagyis, amikor hallani kell, akkor
halljuk meg, de amikor látni kell, akkor meg lássuk meg, amit meg kell
látnunk! Hogyan közeledjünk az Úrhoz? Úgy, hogy az igehallgatásunk gyümölcsöző legyen! Gyümölcsöző úgy, ahogy
erről az Írás beszél. Hogyan közeledjünk az Úrhoz? Úgy, hogy másokat is hozzá tudjunk segíteni!
Ne csak ellássuk egymást szenzációs hírekkel, vallási szlogenekkel, vagy
kegyes frázisokkal, hanem valóban az Úrhoz segítsük! Jézus, amikor fölteszi
ezt a néhány kérdést a sokaságnak, hogy: „Miért mentetek ki? Látni, látni,
látni? Nem vettétek észre, hogy ott most hallani kellett volna az Isten
szavát?”, akkor segíti őket. Segít legalább utólag meghallani az üzenetet,
hogy hozzájuthassanak ahhoz.
Hogyan közeledjünk az Úrhoz? Úgy, hogy a modern bálványoktól az emberek az Úrhoz
térhessenek, és ne újabb bálványokhoz, vagyis ne a kíváncsiságunkat kiszolgáló
látványok bálványához, legyenek ezek akár, úgymond “vallási
látványosságok”!
Szeretett Testvérek! Világunkból, amely a sok szó
világa, hiányzik a hallás kultúrája. Én is befejezem, mert sok lesz a szó,
azzal, amit Jézus mondott: „Akinek
van füle, hallja!” Ámen.
Imádkozzunk
Teremtő Istenünk! Csodálatos, hogy szemekkel
ajándékoztál meg bennünket! Bocsásd meg, hogy gyakran vesszük észre a
lényegtelen, a hitvány dolgokat, bocsásd meg, hogy nem látjuk meg a
fontosakat! Csodálatos, hogy fülekkel ajándékoztál meg bennünket! Bocsásd
meg, amikor arra figyelünk, ami kevésbé hasznos, vagy egyenesen haszontalan,
ami vágyainkat elégíti ki csupán, de szavadat gyakran nem halljuk meg!
Bocsásd meg lelki érzéketlenségünket, amikor csak utólag ismerjük fel, hogy
szemünk, fülünk által becsaptak bennünket! Bocsásd meg lelki
érzéketlenségünket, amikor magunkat csaptuk be, mert vágyainkat szolgálták
ki szemünk, fülünk, és az úgy kapott információk! Segíts, hogy a teremtett
világ szépségeit látva gyönyörködjünk teremtő hatalmadban! Segíts, hogy Igédet
hallgatva szívünkbe fogadjuk azt, hogy életünket megváltoztathassa, hogy Igédet
hallgatva szívünkbe fogadjuk, hogy életünket a te beszéded megszentelje!
Könyörgünk a mérhetetlen információ-áradatban, -tengerben
fuldokló társadalmunkért! Könyörgünk a hamisan hangsúlyozott hírektől
megcsömörlött népünkért! Könyörgünk a betegség, a testi erőtlenség, a
gyász, a szomorúság miatt meghomályosodott szeműekért, hogy meglássák,
felismerjék, meghallják a feltámadott Krisztushoz hívó szót! Könyörgünk,
segíts Urunk, hogy igehallgatásunk gyümölcsöt teremjen sokak javára, a te
dicsőségedre! Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|