|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Sohasem olvastátok?”
Zsoltárok könyve
8. fejezet
„1A karmesternek: „A szőlőtaposók” kezdetű ének
dallamára. Dávid zsoltára.
2Ó, URunk, mi Urunk! Mily felséges a te neved az egész
földön, az égen is megmutattad fenségedet!
3Gyermekek és csecsemők szája által is építed
hatalmadat ellenfeleiddel szemben, hogy elnémítsd az ellenséget és a
bosszúállót.
4Ha látom az eget, kezed alkotását, a holdat és a
csillagokat, amelyeket ráhelyeztél, 5micsoda a halandó - mondom -, hogy törődsz vele, és
az emberfia, hogy gondod van rá?
6Kevéssel tetted őt kisebbé Istennél, dicsőséggel és
méltósággal koronáztad meg.
7Úrrá tetted kezed alkotásain, mindent a lába alá
vetettél: 8a juhokat és
marhákat mind, még a mezei vadakat is, 9az ég madarait, a tenger halait, amelyek a tenger
ösvényein járnak.
10Ó, URunk, mi Urunk! Mily felséges a te neved az egész
földön!”
Imádkozzunk
Ó, Urunk, mi Urunk! Valóban Téged dicsér az egész
teremtett mindenség. Kérünk, bocsásd meg, hogy mi gyakran nem veszünk részt
a Te magasztalásodban. Bocsásd meg, amikor beérjük a tőled kapott
ajándékokkal, ahelyett, hogy meglátnánk mögötte Téged is. Most szeretnénk
megköszönni az elmúlt hét ajándékait és lehetőségeit. És kérünk,
Szentlelked jelenlétéért ezen az istentiszteleten és életünkben.
Szentlelked által formáld a mi gondolatainkat, szavainkat és
cselekedeteinket, hogy azokkal a Te dicsőségedet szolgáljuk. Jézus Krisztus
nevében kérünk, hallgasd meg imádságunkat. Ámen.
Távoztass tőlünk hamisságot,
Add szívünkbe az igazságot,
És a mi lelkünkbe nagy
bátorságot,
Hogy nyilván elhihessük a
boldogságot:
Örök országod.
Adj Szentlelket a tanítóknak,
Egyetemben a hallgatóknak,
Hogy mind engedhessünk
akaratodnak,
Dícséretet mondhassunk te
szent Fiadnak,
Jézus Krisztusnak.
235. dicséret 3. és 4. vers
Máté szerinti
evangélium 21. fejezet 12-17. versek
„12Azután bement Jézus a templomba, és kiűzte
mindazokat, akik a templomban árusítottak és vásároltak, a pénzváltók
asztalait és a galambárusok székeit pedig felborította, 13és ezt mondta nekik: »Meg van írva: Az én házamat
imádság házának nevezik: ti pedig rablók barlangjává teszitek.«
14Azután vakok és bénák mentek hozzá a templomba, és
meggyógyította őket.
15Amikor pedig a főpapok és az írástudók látták azokat
a csodákat, amelyeket tett, és a gyermekeket, akik a templomban ezt
kiáltották: »Hozsánna a Dávid Fiának!« – haragra lobbantak, 16és így szóltak hozzá: »Hallod, mit mondanak ezek?«
Jézus pedig így válaszolt nekik: »Hallom. Sohasem olvastátok: Gyermekek és
csecsemők szája által szereztél dicséretet?«
17Erre otthagyva őket kiment a városból Betániába, és
ott töltötte az éjszakát.”
Szeretett Testvérek!
Információáradatban élünk, van, aki ezt büszke, jól értesültségként
éli meg, van, aki keresi és kutatja a különböző híreket, információkat,
esetleg pletykákat, van, aki viszont félve, már-már fuldokolva a rengeteg
hírtől, információtól éli meg mindezt. Ott, a jeruzsálemi templomban
odamennek főpapok és írástudók Jézushoz, és megkérdezik tőle: „Hallod, mit mondanak ezek?” Úgymond
fölhívják a figyelmét Jézusnak a gyermekek szavaira, amit a gyermekek
mondtak. Jézus visszakérdez: „Sohasem
olvastátok?” Két kérdés: az egyiket Jézushoz intézik, a másik kérdés,
amit Jézus az őt kérdezőknek tesz föl. És ma ez a két szó álljon a
középpontban: Sohasem olvastátok? Valóban az írástudók és a
főpapok, az Írás tudói, az Ószövetséget tanulmányozó és tanító emberek és a
főpapok nem olvasták volna a 8. zsoltárt, amire itt Jézus utal? Amit az
előbb hallottunk? Nyilván, ez kizárt. Olvasták, nagyon jól ismerték a 8. zsoltárt,
ismerték azt a szakaszt is belőle, ami így hangzik: „Ó, Urunk, mi Urunk! Mily felséges a te neved az egész földön, az
égen is megmutattad fenségedet! Gyermekek és csecsemők szája által is
építed hatalmadat ellenfeleiddel szemben, hogy elnémítsd az ellenséget és a
bosszúállót.” Biztos, hogy ismerték ezt a zsoltárt, biztos, hogy
ismerték ezt a szakaszt.
De mielőtt elkezdenénk másokról beszélni, az akkori
írástudókról és az akkori főpapokról, egy kicsit nézzünk magunkba. Ne
másokat próbáljunk felelősségre vonni, hanem: valóban mennyire ismerjük mi
az Isten Igéjét? Vagy igaza van Jézusnak, hogy a Szentírás bizonyos
szakaszaival kapcsolatosan mondhatná: „Sohasem
olvastátok?” Mert vannak kedvenc szakaszaink, vannak olyan szakaszok,
amiket nagyon jól ismerünk, vannak kevésbé ismertek, de lehet, hogy vannak
olyanok, amelyeket soha nem olvastunk. Vagyis, van feladatunk. Van
feladatunk, van lehetőségünk, hogy még komolyabban kezünkbe vegyük az Isten
Igéjét, és kezdjük tanulmányozni.
Az első kérdés tehát így hangzott: Valóban olvastuk
mi? Mert az Ige egyházának tartjuk magunkat, és általában a protestánsok
ezt szeretik hangsúlyozni, de mennyire olvassuk mi az Isten Igéjét? Lehet,
hogy valamit nem olvastunk, lehet, hogy valamire nem figyeltünk oda, és
ezért nem ismerünk fel dolgokat, vagy ezért nem helyes a szavunk és a cselekedetünk.
De lehet egy másik megközelítése is ennek a két szónak, hogy „sohasem
olvastátok?”. Hogy igenis olvasták! Biztos, hogy olvasták a főpapok,
biztos, hogy tanulmányozták az írástudók, akár kívülről el tudták volna
mondani a 8. zsoltárt. És mi is sok mindent olvastunk a Szentírásból,
bizonyos részeket talán még mi is kívülről el tudnánk mondani, de ha egy
kicsit továbblépünk: tehát olvastátok,
de talán még nem értitek. Ez is
lehet. Az kevésbé valószínű, hogy az írástudók a 8. zsoltár eme szakaszát
ne ismerték és ne értették volna. De most egy kicsit gondoljunk azért magunkra.
Olvastátok, de még nem értitek? Előfordulhat. A 8. zsoltárban a zsoltáríró
azon örvendezik, hogy az Isten fensége, hatalma mindenhol olvasható ebben a
világban. Akár, hogyha a madarakra figyel, akár hogyha a juhokra, égre,
földre, ha azt vizsgálja és kutatja, akkor, ahogy majd ezt később Pál
apostol is fogalmazza és tanítja, hogy az Isten hatalma és istensége az Ő
teremtményeiből, teremtéseiből nyilvánvaló, megismerhető. A zsoltáros
nagyon szépen kiolvassa az Isten hatalmát, az Alkotó hatalmát az alkotásból. Berzsenyi sorai
eszünkbe juthatnak, a Fohászkodás című költeményére gondolok, amikor többek
között azt írta: „Téged dicsőít a zenit és nadír, a szélvészek bús harca,
az égi láng villáma, harmatcsepp, virágszál hirdeti nagy kezed alkotásait.
Buzgón leomlom színed előtt, dicsőn.” Egyik oldalról a költő felismeri azt,
amiről a zsoltár is zeng, hogy az alkotás beszél az Alkotóról. Nyilvánvaló,
az Alkotó több és nagyobb, mint az alkotás, a Teremtő nagyobb, mint a
teremtmény, de fölismerhető hatalma. És a költő már arról is beszél, hogy
az ő élete számára mi következik
ebből a felismerésből, ebből a megértésből: „Buzgón leomlom színed előtt,
dicsőn.” – írja Berzsenyi. Olvassátok, de még nem értitek? Vajon az Isten
Igéjét olvassuk, de mennyire értjük? Értjük-e, amit ott akkor az írástudók
és a főpapok nagyon jól értettek, tudniillik a gyermekek így kiáltottak
Jézus felé: „Hozsánna a Dávid fiának”.
És a ‘Dávid fia’ a korabeli közgondolkozásban, a vallási gondolkozásban, az
messiási kifejezés volt, messiási cím volt, tudniillik, hogy a Dávid
házából származóan várták a Messiást. Amikor tehát ezek a gyermekek ott a
templomban Jézust Dávid fiának nevezik, akkor gyakorlatilag kimondják, hogy:
Te vagy a Messiás. Hát ezért kapták fel a fejüket az írástudók és főpapok,
mert ők nem akarták Jézusban felismerni a Messiást. De előfordulhat, hogy
olvassuk az Igét, olvassuk a Szentírást, és nem értjük. Nyilván, akkor
segítséget kell kérnünk. Eszünkbe juthat ama bizonyos sok száz kilométert
megtett etióp főember, vagy szerecsen komornyik – a régi fordítás
kifejezésével -, aki eljött a mai Etiópia területéről Jeruzsálembe az
Istent imádni, mert hallott róla már, és hazafelé menetben ott van kezében,
ahogy ma mondanánk, a Biblia, egy Ézsaiás-tekercs, és olvassa, de kiderül,
hogy nem igazán érti minden részét. És Fülöp megkérdezi tőle ott, amikor az
úton hallja (az ókori ember, amikor egyedül olvasott, hangosan olvasott),
hallja ezt az Ézsaiási szakaszt: „érted-e,
amit olvasol?” És bemeri ismerni egy pénzügyminiszter: nem értem. Vajon
mi be merjük-e ismerni akár csak egy másik gyülekezeti tag előtt, vagy
mások előtt, nem mindent értünk. Előfordulhat. Ezt nem kell szégyellni. Azt
már lehet szégyellni, ha nem is akarjuk érteni, ha nem keressük a
segítséget, ha nem nézzük meg a Szentírás összefüggéseit, ha nem keresünk
hozzá segítséget. Tehát: „Sohasem
olvastátok?” – kérdezi Jézus. Igen, olvastuk. De előfordulhat, hogy nem
értjük. Pedig gyermekek, sőt csecsemők szája által is dicsőséget szereztél
magadnak. Sőt ennél többről van szó, bár az egész zsoltár az Urat dicsőíti,
egészen megdöbbentő a zsoltár megfogalmazása: „Gyermekek és csecsemők szája által is építed hatalmadat
ellenfeleiddel szemben.” Hát, amikor hatalomépítésről van szó, akkor
mindenre gondolunk, csak éppen nem a gyerekekre. Gondolunk pénzre, politikai
pozíciókra, befolyásra, gondolunk fegyverekre, gondolunk tömegekre. Így
építik a hatalmat ebben a világban, a zsoltár pedig arról beszél, hogy az
Isten az Ő hatalmát gyermekek által tudja építeni, gyermekek által is tudja
építeni, sőt (nagyon megdöbbentő a megfogalmazás, mert nem egyszerűen csak
ennyi van) „építed hatalmadat
ellenfeleiddel szemben”. Az evangéliumi tudósítás szerint, Máté
feljegyezte, hogy amikor a gyermekek kimondják a messiási jelzőt Dávid fia,
Jézus felé, akkor az írástudók és a főpapok „haragra lobbantak”. Vagyis értették, nagyon is értették, amit
a gyermekek mondtak. A gyermekek, lehet, hogy nem értették, csak hallották,
azt nem tudjuk. De az írástudók és a főpapok értették, és itt léphetünk tovább.
A harmadik veszély a „Sohasem olvastátok?” kérdéssel kapcsolatosan, hogy olvastuk,
értjük is, csak nem akarjuk érteni. Ugye ismerős?
Jómagunk is elkövettük ezt a trükköt jó néhányszor, aztán a gyermekeink
vagy az unokáink is elkövetik velünk szemben, amikor mondunk, kérünk
valamit tőlük, és mintha nem hallották volna. Aztán újra mondjuk, újra
kérjük, és mintha nem értenék, hogy mit mondunk, pedig nagyon egyszerű a
dolog – mert nem akarják! Mert nem akarják azt cselekedni, ezért úgy
tesznek, mintha nem hallanák, aztán mikor már nyilvánvaló, hogy hallják,
mert odamegyünk, és akkor mondjuk, akkor pedig olyan ártatlanul néznek
ránk, mint, akik nem értik, hogy mit mondunk, mit kérünk, mi az a kis
feladat, amit talán meg kellene tenni, csak nem akarják megtenni. Hányszor
vagyunk így, hogy olvastuk, értettük is, csak nem akarjuk megérteni, mert nem akarjuk megcselekedni. És nagy veszély ez,
amikor nem akarjuk megcselekedni. Hiszen amikor megértettük az Isten
akaratát, annak akár egy-egy kis szakaszát is, akkor egyértelműen döntés
elé kerültünk: vagy engedelmeskedünk ennek a megértett isteni üzenetnek,
vagy nem. Na ezért játssza el az ember sokszor még ilyenkor is az
értetlent. Mintha nem értenénk. Mert nem vállaljuk a döntést, vagy
döntöttünk, csak a nemet nem merjük nyíltan kimondani, ezért megpróbálunk
mellébeszélni.
Jézust sokszor támadták sokan annak idején.
Megkérdezték egyik alkalommal tőle: „Milyen
hatalommal cselekszed mindezeket?” És amikor Jézus ezt mondja, hogy „Én is kérdezek tőletek valamit… Keresztelő
János küldetése honnan van? Mennyei? Földi? Istentől való, vagy emberektől
való?” Nagyon jól tudják a feleletet, nem hajlandók megmondani a feleletet,
mert annak következményét számon kérheti rajtuk Jézus, ezért eljátsszák a
tudatlant: „Nem tudjuk.” És ugye
ekkor hangzik el Jézus ama nemes mondata: „Én sem mondom meg, milyen hatalommal tettem.” Nem őszinte a
kérdésetek. Én tudom, milyen hatalommal cselekszek, de nem őszintén
kérdeztek, nem őszinte az érdeklődés, nincs válasz. Ti számotokra az ismeret
kell, de az ismeretet nem akarjátok hasznosítani.
Vajon a megértett Igét mennyire igyekszünk
megcselekedni? Mert a megértett Ige mindig döntés elé állít bennünket. Az
ember nagy nyomorúsága, hogy rengeteg hírt, információt akar, és szeretne
közömbös lenni. Néha ez a túl sok hír és túl sok információ valóban
eljuttat oda bennünket, hogy nincs idő a feldolgozásra, a magunkban való
feldolgozásra. Nincs idő igazán a reagálásra. Itt lezuhant ez, ott lelőtték
azt, itt felrobbant ez, ott az történt, ez történt, és… másodpercek, és
zúdulnak ránk ezek az információk. Még sajnálkozni se nagyon lesz már idő,
nemhogy esetleg azon gondolkozni, van-e ezek között olyan, amelyikbe valami
módon én bele tudok kapcsolódni, például segíteni. És hogyha túl sok ilyen
zúdul az emberre, előbb-utóbb kezd közömbössé válni. „Úgysem tudunk mit
csinálni, ilyen a világ!” Vagyis nem biztos, hogy feltétlen nagyon jól
értesültnek kell lenni. De, amit megértettünk az Isten akaratából, azt
cselekednünk kellene. A gyermekek kimondták: „Hozsánna a Dávid fiának.” Ez az, amit nem akartak kimondani,
legfőképpen nem akartak elismerni a korabeli vezetők. Számukra Jézus nem
Dávid fia, nem Messiás. Ha Messiás, akkor a messiási igénnyel szemben nekik
valamilyen módon válaszolniuk kell, valahogyan viselkedni kellene.
Valamikor Spurgeon írta: „Aki nem akar, amikor tud, nem fog tudni, amikor
akar.” És ez nagyon sokszor megkísért bennünket, hívő embereket is. Amikor
tudjuk, értjük az Isten akaratát, meg is van a lehetőség, csak nem akarjuk
cselekedni. Aztán bekövetkezhet az, hogy már szeretnénk cselekedni, csak
már képtelenek leszünk rá. Talán erőtlenség, talán betegség, talán öregség,
talán a külső eszközök változnak meg, talán nem lesz ott az a valaki,
akivel szemben, vagy akinek a segítésére kellett volna cselekedni. Vagyis
már, bár akarunk, de nem tudunk cselekedni, és mulasztások terhelnek
bennünket. Jézus másszor egyértelműen kimondta: Ti nem akartok engem
elfogadni. A földi dolgokat nem hiszitek, hát akkor, ha a mennyeieket
mondom?
Szerettet Testvérek, odamennek Jézushoz, megkérdezik
felelősségre vonva Jézust: „Hallod
mit mondanak ezek?” Tudniillik, hogy Messiásnak neveznek, Dávid fiának
neveznek. Jézus egy szóval elintézi: „Hallom.”
De visszakérdez: „Sohasem
olvastátok?”, hogy az Isten így cselekszik, hogy „Gyermekek és csecsemők szája által” építi az ő hatalmát,
hirdeti az ő hatalmát. Amikor meghirdeti, akkor pedig már nektek kellene
cselekedni a meghallott, megértett isteni üzenet szerint.
Jézus megkérdezhetne bennünket is nem egyszer:
Halljátok, észre veszitek a gyermekek hitét? Sokszor tapasztaltam azt, hogy
ti felnőttek olykor már-már gőgösen, »mi igen, mi tanultuk, mi olvastuk, mi
tudjuk, mi évtizedek óta hívő emberek vagyunk!« – és nagyon sokszor
kiderül, hogy a gyermekek többet tudnak, és a gyermekek hite erősebb. Van mit tanulnunk! De egészen
megdöbbentő, amikor arról beszél a zsoltár, hogy Isten az ő hatalmát
ellenfeleivel szemben, a támadókkal szemben is gyermekek és csecsemők szája által is építi. És itt most ez
történt. Ezért emlékezteti őket: ugye olvastátok ti, ami most történt? Csak
nem akarjátok észrevenni, legfőképpen beismerni.
Összegezzünk néhány gondolatot. Vajon mi hasznunk van
a puszta ismeretekből? Fontosak. És fontosak a bibliai ismeretek is, de mi
hasznunk van belőle, ha ez csak egy száraz tudás. Mert minden ismeret, igeismeret
is, döntés elé állít. Ha valamit megértettünk az Isten akaratából, nem
lehetünk tovább semlegesek. Nem mintha előtte lehettünk volna, de nem
lehetünk. Mert vagy igen, vagy nem. Szavunkkal és cselekedetünkkel meg
fogjuk vallani a döntésünket, hogy hogyan viszonyulunk a megértett Igéhez,
az olvasott Igéhez? És miközben rengeteg mindent akarunk tudni, vajon nincs
szükségünk erre a jézusi figyelmeztetésre, hogy az Igére vonatkozóan,
sohasem olvastátok? Mennyi mindent akarunk tudni, hogy a világ túlsó részén
mi történt! Azt pedig, hogy a hírességek magánéletében milyen disznóságok
vannak, ezt nem is akarom sorolni. Tudom, hogy ez üzlet, de attól még nem
érték. Sohasem olvastátok? – kérdezi Jézus. Mert ha olvastátok, akkor meg
miért döbbentek meg, hogy most megvalósult, hogy gyermekek mondják ki azt,
amit nektek kellett volna felnőtteknek, írástudóknak kimondani, hogy Jézus
a Dávid fia. Ha pedig Jézus a Dávid fia, ha Ő a Megváltó, akkor döntés elé
kerültünk: vagy követem – üdvösségemre –, vagy elutasítom Jézust, megvetem
az Isten gondolatát, üdvözítő tanácsát – vesztemre. Engedjük, hogy a
megismert Ige dolgozhasson bennünk, engedjük, hogy megváltoztathasson
bennünket, amit már elolvastunk. Ha pedig elég sok mindent ismerünk, és
elég kevés látszik ebből, akkor engedjük, hogy az Úr minket is
megkérdezzen: Sohasem olvastad, vagy miért nem látszik gyümölcse az Igének?
Legyen kész a mi szívünk olvasni, megérteni, szívbe fogadni, megváltozni,
és így a Krisztus-követő élet és szó legyen misszió, legyen bizonyságtétel
az egész világban. A kérdés ennyi volt: Sohasem olvastátok? A választ az Úr várja. Ámen.
Imádkozzunk
Magasztalunk, Istenünk, hogy önmagadat megismertetted
velünk, hogy akaratodat kijelentetted. Köszönjük, hogy a Szentírást
kezünkbe adtad, hogy olvassuk. Köszönjük, hogy Jézusban ismertetted meg
igazán önmagadat velünk. Bocsásd meg, hogy ugyan megismerhettük akaratodat,
parancsolatodat, hogy olvashatjuk Igédet, mégis kevés jó gyümölcse látszik
a Te Igédnek életünkben. Bocsásd meg, Urunk, hogy olykor nem akarjuk érteni
a szavadat, mert különben engedelmeskednünk kellene. Bocsásd meg, hogy
gyakran megértett üzenetedben, szavadban, Igédben is válogatunk, és csak a
nekünk tetszőre figyelünk, mert csak annyit akarunk megcselekedni. Segíts,
Urunk, hűségesebben és figyelmesebben olvasni Igédet, add a Te
Szentlelkedet, hogy értsük a Te szavadat, és támogass az engedelmesség
lelkével bennünket, hogy dicsőségedre meg is cselekedjük a megértett Igét.
Könyörgünk így gyülekezetünk és egyházunk lelki újulásáért is. E mai
napokban különösképpen könyörgünk népünkért, hogy az előttünk járt
nemzedékek hűségéből, hazaszeretetéből, jó példáiból is merjünk tanulni, és
készek legyünk népünkért minden jó ügyben összefogni. És könyörgünk, Urunk
Istenünk, mindazokért, akik életükben terheket hordoznak, könyörgünk
betegekért és gyászolókért, vagy az életben csalódottakért, hogy oda
tudjanak fordulni a mélységből is Tehozzád, keressék, kutassák a Te
akaratodat, és segíts bennünket is, hogy a Te gyógyító, vigasztaló
szavaddal tudjunk feléjük fordulni. És könyörgünk mindazokért, akik
szívében hálaadás van, öröm van a Te ajándékozó szeretetedért. Segíts
bennünket, Urunk, olvasni, érteni és örömmel cselekedni a Te szavadat.
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|