|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Hát nem látjátok mindezt?”
Galata levél 5.
fejezet 13-26.
„13Mert ti testvéreim, szabadságra vagytok elhíva; csak
a szabadság nehogy ürügy legyen a testnek, hanem szeretetben szolgáljatok
egymásnak.
14Mert az egész törvény ebben az egy igében teljesedik
be: »Szeresd felebarátodat, mint magadat.«
15Ha pedig egymást marjátok és faljátok, vigyázzatok:
el ne emésszétek egymást!
16Intelek titeket: a Lélek szerint éljetek, és a test
kívánságát ne teljesítsétek.
17Mert a test kívánsága a Lélek ellen tör, a Léleké
pedig a test ellen, ezek viaskodnak egymással, hogy ne azt tegyétek, amit
szeretnétek.
18Ha pedig a Lélek vezet titeket, nem vagytok a törvény
uralma alatt.
19A test cselekedetei azonban nyilvánvalók, mégpedig
ezek: házasságtörés, paráznaság, tisztátalanság, bujálkodás, 20bálványimádás, varázslás, ellenségeskedés,
viszálykodás, féltékenység, harag, önzés, széthúzás, pártoskodás; 21irigység, gyilkosság, részegeskedés, tobzódás és
ezekhez hasonlók. Ezekről előre megmondom nektek, amint már korábban is
mondtam, akik ilyeneket cselekszenek, nem öröklik Isten országát.
22A Lélek gyümölcse pedig: szeretet, öröm, békesség,
türelem, szívesség, jóság, hűség, 23szelídség, önmegtartóztatás. Az ilyenek ellen nincs
törvény.
24Akik pedig Krisztus Jézuséi, a testet megfeszítették
szenvedélyeivel és kívánságaival együtt.
25Ha a Lélek által élünk, akkor éljünk is a Lélek
szerint.
26Ne legyünk becsvágyók, egymást ingerlők, egymásra
irigykedők.”
Ima
Urunk Istenünk! Magasztalunk, mert győztél. Győztél
az emberi romlottság, alattomosság, elvetemültség felett. Győztél azok
felett, akik azt hitték, hogy legyőztek. Győztél a test cselekedetei
felett, és Lelked által mi is győzelmed részesei lehetünk. Hála neked
ezért. De érezzük, hogy bár megváltottál, mennyire gyengék vagyunk a bűnnel
szemben, nem tudjuk levetkőzni a test cselekedeteit, bár Lelked ereje
támogat. Győztünk, és el is buktunk az előző napokban, egyszer magasztalva,
egyszer szégyent hozva Nevedre. Légy áldott azért, amikor győzhettünk, és
kérünk, bocsáss meg, amikor szégyent hoztunk Rád. És kérünk, hogy adj erőt
ezen az alkalmon újra talpra állni, és megerősödni, megtapasztalni a Lélek
jelenlétét és erejét, hogy tudjunk gyümölcsöt teremni, a Te Lelked vezette
élet gyümölcseit, hogy lássák, Tebelőled élünk és a Te akaratod és a Te
tetszésed szerint. Légy itt közöttünk, hogy az itt eltöltött perceink ne
legyenek hiábavalók. Ámen.
Máté evangéliuma
24. fejezet 1-14.
„1Amikor Jézus kijött a templomból, és tovább akart
menni, odaléptek hozzá tanítványai, hogy megmutassák neki a templom
épületeit.
2Ő azonban így szólt hozzájuk: »Hát nem látjátok
mindezt? Bizony, mondom néktek: nem marad itt kő kövön, amit le ne
rombolnának.«
3Amikor Jézus az Olajfák hegyén ült, odamentek hozzá
tanítványai külön, és ezt kérdezték: »Mondd meg nekünk: mikor lesz ez, és
mi lesz a jele a te eljövetelednek és a világ végének?«
4Jézus így válaszolt nekik: »Vigyázzatok, hogy meg ne
tévesszen valaki titeket!
5Mert sokan jönnek majd az én nevemben, és ezt
mondják: Én vagyok a Krisztus! - és sokakat megtévesztenek.
6Fogtok hallani háborúkról, és hallotok háborús
híreket. Vigyázzatok, meg ne rémüljetek, mert ennek meg kell lennie, de ez
még nem a vég.
7Mert nemzet nemzet ellen és ország ország ellen
támad, éhínségek és földrengések lesznek mindenfelé.
8De mindez a vajúdás kínjainak kezdete!
9Akkor átadnak titeket kínvallatásra, megölnek
benneteket, és gyűlöl titeket minden nép az én nevemért.
10Akkor sokan eltántorodnak, elárulják és meggyűlölik
egymást.
11Sok hamis próféta támad, és sokakat megtévesztenek.
12Mivel pedig megsokasodik a gonoszság, a szeretet
sokakban meghidegül.
13De aki mindvégig kitart, az üdvözül.
14Isten országának ezt az evangéliumát pedig hirdetik
majd az egész világon, bizonyságul minden népnek; és akkor jön el a vég.«”
Szeretett Testvérek!
Mindnyájunkban ott élnek azok a nemes vágyak,
miszerint szeretnénk egy szép, nyugodt, békességes életet, szeretnénk, ha
körülöttünk a világban nyugalom, békesség lenne, és a mai újszövetségi Igénkben
Jézus mégis azt mondja: „Fogtok
hallani háborús híreket”. Hallunk. Nem először, és sajnos nem kell
prófétának lenni ahhoz, hogy nem utoljára. Mi lesz? Mit tehetünk?
Egyáltalán melyik a jó kérdés? A mai újszövetségi szakaszunkban az
evangélista beszámol arról, hogy a tanítványok fölcsaptak hazafias, nemzeti
vallásos lelkesedésükben idegenvezetőnek. Kit kalauzolnak? Jézust.
Fölcsaptak idegenvezetőnek. “Mester! Látod a templom köveit?” Évtizedek óta
épült az ún. Heródesi templom, még nem volt teljesen kész ekkor, de már
csodálatos épület volt. A tanítványok mondják: Látod? És, ami nagyon
megdöbbentő, hogy mit mond Jézus. „Hát
nem látjátok mindezt?” És nem a kövekről beszél, nem a templomról
beszél, valami egész másról. A templom valóságát látva ezek a tanítványok
nem látták a valóságot. Sokszor beleestünk már ebbe a hibába. A valóságra
néztünk, és pontosan a valóságot nem láttuk tőle.
A mai szakaszunk, amelyik Jézus beszédjének csak egy
része, tartalmazza már azt a nagyon elgondolkoztató két szót… Miközben a
tanítványok a templomon ámulnak, ami egyébként szép volt, azt mondja Jézus:
„Jönnek majd”, és „ezt mondják.” Jönnek, és mondják.
És valóban jöttek, és mondták. Akkor is, és azóta is. A világ mindig tele
van feszültségekkel. Jézusnak igaza volt, hogy „szegények mindig lesznek
veletek, munkanélküliséggel, háborúkkal, éhínségekkel, földrengésekkel”. A
világ mindig tele volt, akkor is, amikor keveset hallottunk, és ma is,
amikor minden ilyen hírt tudnunk kell. Legalábbis némelyek szerint. Nos, az
ilyen világban, ahol az emberi gondolatok ezekkel vannak tele, az ilyen világban
mindig van vevő arra, amikor előáll valaki, és azt mondja, hogy „én vagyok
a Krisztus”. De mondjuk magyarul: „Én vagyok a szabadításotokra rendelt,
felkent valaki!”. Majd én jövök, és ebből a nyomorult, feszültségekkel,
szegénységgel, nélkülözéssel, háborúsággal, munkanélküliséggel, irigységgel
és sok mindennel terhes világból én hozok nektek szabadulást. Paradicsom
lesz gyerekek! Csak fogadjátok el, hogy én vagyok a megszabadítótok.”
Néhány példára azért, a sok évszázadból utaljunk,
hogy mennyire igaza volt Jézusnak, hogy „jönnek”
és „mondják”. És az emberi szívek
egy része mohón issza. Mert kétségtelenül baj van az emberrel: “Én vagyok a
felkent!” A politikai messianizmusnak mindig volt gyökere, táptalaja, és
mindig voltak vevők rá. Maguk a római császárok is, akik a Földközi-tenger
egész medencéjét a hatalmuk alá gyűrték véres háborúk által, jól
megadóztatva őket, magukat szabadítóként, megváltóként is tiszteltették, a
hivatalos címeikre később fölvették a megváltó címet is. Vagy gondoljunk a
Szentírásból ismert sokkal kisebb figurára, Teudásra. A Cselekedetek 5. fejezetében [Csel. 5:34-36], amikor a nagytanács az
apostolok ügyét tárgyalja, hogy valahogy el kellene ezeket a
Jézus-hirdetőket hallgattatni, akkor előáll egy bölcs, név szerint
Gamáliél, és azt mondja: „Figyeljetek, emlékezzetek! Nem is olyan régen,
egy Teudás nevezetű ember előállt, és azt mondta, hogy ő valaki. Vagy
négyszáz embert megszédített. Mentek utána. Aztán hol van már ez az egész.
Őt elítélték, az emberek szétszéledtek. Mi van, ha ez a dolog az Istentől
van? Ha emberektől van, akkor úgyis ilyen sorsra jut, de ha az Istentől
van, Isten ellen harcolónak fogunk látszani” – mondta a bölcs.
Vagy ha a történelemben nagyot ugrunk – mármint
időben –, hányan álltak elő és hitték el a fajelméletre épülő nemzeti
szocializmus világmegváltó eszméjét. Vagy éppen hányan hitték el az
osztályelméletre épülő proletárinternacionalizmus világmegváltó eszméjét.
Ne feledjük! Némelyeket fölemelt mindegyik – de sokakat tönkre tett!
Előálltak emberek utópisztikus elképzelésekkel, hogy a feszültségekkel,
szegénységgel, háborúkkal, nyomorúságokkal, éhínségekkel, kilátástalan
helyzetekkel teli világban, majd ők hozzák a megoldást. Ez sok vérbe
került, sok pénzbe került, sok hiábavaló áldozatba került, mert mindegyiket
az Úr Isten a történelem szemétdombjára dobta. Maguktól odakerültek. De
előálltak valakik, jöttek és mondták, hogy „nekünk higgyetek, most lesz
nagyszerű!”. És vajon, amikor a tanítványok ott voltak… „Mester, látod
ezeket a falakat?” Egészen megdöbbentő, hogy Jézus nem esik hasra, hanem
így szól: „Hát nem látjátok mindezt?”.
És elkezd az igazi valóságról beszélni… a világ dolgairól, hogy ez a világ
milyen, hogy itt mik történnek, és mik fognak történni és minek kellene
történnie, merthogy ezeket a köveket a rómaiak nemsokára szét fogják
dobálni – és néhány évtized múlva a rómaiak lerombolták ezt a Jeruzsálemi
templomot. Ma már nem sok mindent nézhetünk belőle.
Ezek az utópisztikus elképzelések a maguk
részigazságaival az emberekből a szép és az aljas vágyakat egyszerre
mozgósítják. És akkor most többekben ott lehet a gondolat: „Tiszteletes Úr
a szószékről ne politizáljon!” Akkor nézzünk szembe a bibliai realizmussal!
Hogy a Szentírás mennyire reálisan beszél a dolgokról, és az nem politika.
Mert sokan összekeverik, hogy mi a politizálás, és mi a pártpolitizálás. Az
utóbbi nem tartozik a szószékre.
A bibliai realizmus… Mózes első könyvében már ezt
mondja az Úr: „Az ember szívének gondolata
gonosz ifjúságától fogva” – Ez a valóság! „Nem látjátok? Szépek a
kövek, de nem látjátok a szép kövektől, hogy gonoszak a szívek?” A Biblia
reálisan beszél az emberről, nem utópiákat hirdet. Emlékezzünk, mondjuk
Jeremiás prófétára, kortársaira, amikor visszatérésre hívja őket; Istenhez
való megtérésre hívja őket Jeremiás, akkor kijelentik: „Mi a magunk útján
járunk, és Istenhez többet nem megyünk!”. Modernebbek, mint a XXI. század
sok Istentől elrugaszkodott embere. Igaz, hogy akkor is feldúlták a
Jeruzsálemi templomot hamarosan a hódító babiloni asszír csapatok. Mert
Istenhez nem megyünk!
Maga Jézus mondja – Máté
evangéliumában olvashattuk néhány héttel ezelőtt, és ez a reális kép
az emberről. Látni kell ezt, és nem elvakulni bizonyos látványoktól. – „Ha ti gonosz létetekre tudtok jó
ajándékot adni gyermekeiteknek…”. Jézus egyszerre két valóságot kimond:
az egyik, hogy az általános kegyelem világában még a bűneset után is annyi
megmaradt, hogy általában – nem mindig –, de a szülő igyekszik szeretettel
gondoskodni a gyermekéről. Nem mindig, de általában megpróbálunk jót adni.
De ez nem jelenti azt, hogy jók vagyunk – mondja Jézus. Így fogalmaz: „Gonosz
létetekre, Istentől eltávolodott állapototok ellenére, azért tudtok a
gyermekeitek felé némi szeretettel fordulni”. Ez a reális, ez a valós
állapot. És – mondja Jézus –, „Isten
felhozza napját jókra és gonoszakra”.
Másik oldalról, a Biblia reális képet ad Istenről is,
amikor arról beszél, hogy „az Ő
egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete
legyen”. Reális képet ad, amikor így tanít Jézus – a kor teológusának,
Nikodémusnak, azon a bizonyos éjszakai beszélgetésen mondja: „Szükség néktek újonnan születnetek,
mert aki nem születik víztől és Szentlélektől, nem látja meg az Isten
országát”. Lehet okos, lehet művelt, lehet nagy tudású, még az Írásokban
is egy kicsit járatos, széles látókörű, csak éppen a saját bűneit nem
látja, és nem akar azoktól megszabadulni. „Szükség néktek újonnan születnetek!” – ez a valóság, ezzel
kellene már foglalkoznotok. A valósághoz ez is hozzátartozik, és a mai
szakaszunk egyértelműen bizonyítja – bár nem olvastuk végig Jézus beszédjét,
csak a mai újszövetségi Igét –, hogy Jézus nem ígért szenvedésmentes életet.
A világmegváltó utópiák… mikor előálltak emberek, hogy „én vagyok valaki…
és ha így rendezzük be a világot, akkor itt paradicsom lesz!” – hát, ez
legfeljebb a piacon, hogyha a termelők hoztak. De amit paradicsomnak
kiáltottak ki, meg amit annak fognak kikiáltani, az némelyeknek lehet, hogy
paradicsom, mások vére, szenvedése árán.
A Biblia nagyon reálisan beszél a dolgokról. Mi
elvakulunk, bennünket ma is megtévesztenek hírek – mert hallunk híreket! „Háborús híreket fogtok hallani.”
Nem először és nem utoljára – tehetjük hozzá. „Mert nemzet nemzet ellen, ország ország ellen támad, éhínségek
lesznek, földrengések lesznek” – hallani fogjátok ezeket, át fogjátok
élni ezeket. És milyen boldogok lehetünk, hogy a tömegtájékoztatás nagy
üzleti vállalkozásai külön bejelentik, hogy kettő perccel hamarabb közzétették,
hogy hány rakéta pottyant le Irakban! Bezzeg a rivális csatorna elkésett
ennek a közlésével. És Jézus meg azt mondaná: „Nem látjátok, hogy mi
történik? Mert néztek, és azt nézitek, amit elétek raknak, de egyáltalán
nem biztos, hogy az történik. Egyáltalán nem biztos.” Mint ahogy a II.
világháborús, filmhíradós tudósítások egy részét itt vették fel
Magyarországon, és úgy adták elő, hogy a doni katonáink mit csinálnak ott
kint, a Don mellett. Ki tudta ezt ellenőrizni akkor? Vajon az a valóság, az
történik igazán, és az a fontos, amit mi, illetve a bennünket
idegenvezetőként kalauzoló emberek fontosnak állítanak be?
A tanítványok… „Mester
nézd, a templomot és annak köveit!” És Jézus nem azt mondja, hogy
csodálatos, hanem azt, hogy “Nem látjátok, hogy mi történik itt? Hogy
micsoda küzdelem folyik ebben a világban? Nem látjátok? Ti akarjátok, hogy
én lássak? – amikor vakok vagytok a valóság meglátására. A mai bibliai
szakaszunkban Jézus határozottan kimond valamit, és ez csodálatos. A
tanítványok ugyan kérdeznek: “Mikor
lesz ez?”, meg “Hogy lesz ez?” meg “Mondjad már!” Igazi jó riporterek
vesztek el bennük. Jönnek és faggatják, és mondjad, mert tudni szeretnénk.
No, de mire megyünk azzal, hogy eggyel több hírt tudunk? – és nem térünk
meg, és nem változunk meg. Jézus, miközben arról beszél – a valóságról –,
hogy „nemzet nemzet ellen, ország
ország ellen támad…” Hogy micsoda feszültségek halmozódnak föl újra és
újra a világban, amit soha nem tud megoldani a világ. Azt hiszi, hogy
háborúkkal megoldja, hogy megelőző csapásokkal megoldja; vagy saját
világhatalmi törekvéseit erőlteti rá a világra. Mit mond Jézus? – „Az Isten országának ezt az evangéliumát
hirdetni fogják.” Ezt melyik hírtelevízió mondta be? A háborús híreket
hallanunk kell, és ezt tudni kell a tájékozott embernek. És azt, hogy
miközben valóban tele van a világunk feszültséggel, Jézus arról beszél: „Isten országának ezt az evangéliumát
hirdetni fogják” – ezt észrevesszük? Az Isten népe ezt észreveszi? Vagy
minket is megtévesztenek már lassan, és azt hisszük, hogy a fontos dolgok
ott történnek, és akkor történnek…? Üdvösséges dolgok ott és akkor
történnek, ahol, és amit nekünk annak neveznek? „Isten országának ezt az evangéliumát hirdetik.” De emlékezzünk,
a bibliai realizmushoz hozzátartozik az is, amikor Jézus arról beszél a
példázatban, hogy jönnek a szolgák: “Uram, hát nem jó magot vetettél! Hát
konkoly is (ki)kel! Ott van a búza, meg ott van a konkoly is! Megyünk,
kitépjük a konkolyt! Mi megváltjuk a világot, mi megtisztítjuk a világot!”.
„Igen, ellenség tette ezt” –
mondja ott Jézus. A mi világunkban most még két erő munkálkodik. Tudnunk
kell, melyik a nagyobb. A mi világunkban, igen, az ellenség még
munkálkodik. És most kell döntenünk a jövőről.
A bibliai szövegünk – ami előttünk volt – fordítása
nem is olyan könnyű sokszor, hiszen amikor a tanítványok azt kérdezik: „Mondd meg nekünk mikor lesz ez, és mi
lesz a jele a te eljövetelednek és a világ végének?” – ott a görög
Újszövetségben egy olyan kifejezés van, ami nem a mi világunk végét
jelenti, ahogy ezt mi értjük, hanem a korszak végét jelenti. Csak nehéz
magyarra ezt igazán jól lefordítani, hogy bibliai módon asszociáljunk. És
ugyanakkor hadd emlékeztessek arra, hogy az evangéliumban egyértelműen
beszél Jézus arról, hogy ugyan itt ellenség is munkálkodik, de a Sátán
hatalma összeomlott. Nincs vége, de már összeomlott. Ezt látnunk kell
tisztán. Márk úgy adja elénk a Jézusról szóló evangéliumot, hogy Jézus
nyilvános működése elején ezzel lépett föl, és röviden így foglalta össze
az általa hozott üzenetet: „Betelt az
idő (a kairosz), elközelített az
Isten országa, térjetek meg, higgyetek az evangéliumban.” Így köszönt
be az evangélium elején, Márk evangéliuma elején a jézusi üzenet. Aztán
kicsit részletesebben elmondja ezt majd az evangélium.
Az Isten országának evangéliumát hirdetik – hallottad
tegnap testvérem? Tegnapelőtt? Ezt is mondták, vagy csak azt, hogy
világhatalmi törekvésében valaki meg akar bennünket menteni valamitől? –
amiről egyáltalán nem vagyunk meggyőződve, hogy meg kell minket menteni.
Merthogy tényleg olyan-e az a veszély? Vagy talán valakinek olcsó olaj
kellene? Tisztában vagyunk mi hívő emberként azzal, amit a Zsidókhoz írott levél 6. fejezetében
így mond az Írás a hívő emberről: „megízlelték
a jövendő világ erőit…”. Az Isten világának az erőit. Nem az új
világrendet, az egypólusú világrendet, hanem az eljövendő világ erőit.
Látod ezeket a köveket? Jézus azt mondja: „Nem
látjátok? Lássatok már messzibb a köveknél! Lássátok már micsoda nagy
küzdelem folyik itt, és ebben a nagy küzdelemben ezek a kövek szanaszét
lesznek dobálva!”. De a hívő ember tudja, mert megízlelte az eljövendő világ
erőit. Nem arról beszél az Ige, hogy az már teljesen itt van, de már
kóstoljuk. A hívő ember már ismeri, kóstolja, mert az Isten országa
Jézussal itt van, de a maga teljességében még eljövendő lesz. „Megízleltétek a jövendő világ erőit”
és „hallani fogtok háborús híreket”.
Egyszerre mondja el a Szentírás mind a kettőt. „Isten országának ezt az evangéliumát hirdetik” és „hallani fogtok háborús híreket”.
Mit cselekedjünk hát Krisztus-hívőként? Próbáljuk
néhány mondatban talán a legfontosabbakat észrevenni. Először is, amikor
Jézus elkezd ezekről a dolgokról beszélni, akkor nem megfélemlíteni, hanem
bátorítani akar. Mert, aki látja az összefüggéseket, még ha ugyan azok
olykor félelmetesek is, látja, hogy kié a hatalom. És ez bátorít. Mit
cselekedjenek a Krisztus-hívők? Ne kíváncsiskodjunk – az a hírtelevíziók
világa, és a kereskedelmi TV-k világa, hogy mindenről csacsogni és
csámcsogni kell, mint fontos információról. Mit mond Jézus? „Legyetek készen!” – ne
kíváncsiskodjatok. Nem felel a tanítványoknak minden kérdésére, de elmondja
azt, amit látniuk kell, amit a hívő embernek tudnia kell, és ehhez legyetek
készen.
Kétszer elhangzott a felolvasott bibliai
szakaszunkban Jézus szavai között: „Vigyázzatok,
meg ne tévesszen valaki titeket!” Vigyázzunk, nehogy megtévesszenek
bennünket hangzatos utópiákkal. Volt, lesz, van és lesz ilyen. Vigyázzunk.
Ne üljünk fel az önmegváltó, világmegváltó, világjobbítónak kikiáltott
eszméknek, nehogy utólag kelljen keserűen rájönni, hogy becsaptak megint –
„pedig én jót akartam!”. Hanem, akkor mit tegyen a Krisztus-hívő ember?
Lássuk reálisan az embert. Lássuk reálisan bűneinket, és lássuk reálisan az
Isten szabadító hatalmát. Mind a kettőt egyszerre. Mit cselekedhet a
Krisztus-hívő ember? – „Amennyiben
rajtatok áll, minden emberrel békességben legyetek.” Mit cselekedhet a
Krisztus-hívő ember, amikor háborús híreket hall? Azt, amiről itt Jézus
beszél: „Isten országának ezt az
evangéliumát hirdetni fogják”. Ezek az eszmék sorra hullnak a gödörbe,
a történelem süllyesztőjébe, jönnek és eltűnnek, magukat Krisztusnak
kikiáltó, világmegváltó valamik, de ezt az evangéliumot, az Isten országa
evangéliumát hirdetni fogják. Az Isten-hívő ember, a Krisztus-hívő ember
lássa ezt! Mert végzetesen eltévedtünk, ha már ezt elveszítjük a szemünk
elől, hiszen „az Isten országa nem
evés, nem ivás, de igazság, békesség, Szentlélek által való öröm”.
Végezetül egyetlenegy mondatban próbálom az utolsó
gondolatot összesűríteni: a háborús híreknél fontosabb az Isten országa. Ez
a mulandó világhoz tartozó kategória, az pedig a jelen és az eljövendő
világ valósága. Az igazi jövő, amit látnunk kell, az Isten országa
hirdetése által van itt, és az Isten országának hirdetése a mi feladatunk.
Ez nem azt jelenti, hogy be kell csukni a szemünket a szomorú háborús hírek
előtt; de tudnunk kell, melyik a fontosabb és melyik a győzedelmes. „Fogtok hallani háborús híreket”,
miközben a tanítványok majd elolvadtak a templom köveinek szépségétől, és
Jézust is látóvá akarták tenni. És valóság volt az a templom, szép volt az
a templom. A valóságra irányított figyelemmel nem látjátok a valóságot –
mondja Jézus. Milyen nagyszerű dolog, hogy nem a hírcsatornákból kell
megtudnunk, hogy mi a valóság ebben a világban, hanem az Isten Igéje
egyértelműen ezt elmondta. Valóban benne élünk egy hatalmas küzdelemben. A
kérdés az, hogy melyik oldalon állunk: A rombolás, a pusztítás, a gyűlölet,
az irigykedés, a kisajátítás oldalán, vagy pedig az Isten országának a
részesei, lakói és munkálói vagyunk? „Hát
nem látjátok mindezt?” Sok minden fog változni, sok szomorú dolgot és
szenvedést kell tudni, hallani, sajnos átélni is. De „az Isten országának ezt az evangéliumát hirdetik majd az egész
világon”. Milyen nagyszerű dolog! Az Úr erre hívott bennünket! Ámen.
Ima
Teremtő Istenünk! Az emberi szívek és mi magunk
nyugalomra, békére vágyunk. Mégis tele van világunk gyűlölettel, irigységgel,
erőszakkal, fegyverekkel, háborúval. Istenünk! Értelmünkkel tudjuk, hogy mi
lenne a jó, de gyakran mégis a gonosznak engedünk. Hitetlenségünk,
engedetlenségünk miatt kizökkent világunkat már többször megpróbáltuk szép
utópiákkal megjavítani. Mégis, most is háborús híreket kell hallanunk az
állítólagos megjobbítás ügyében. Urunk! Miközben azt hisszük jól vagyunk
tájékozódva, bennünket is megkérdezhetsz: Hát nem látjátok mindazt, ami
ebben a világban van? Hálát adunk Istenünk azért, hogy Te gyógyító szeretettel
megmutattad szívünk gonoszságát, és megtérésre hívsz minket, hogy
megtisztított életünk akaratodat, országodat munkálja és építse.
Magasztalunk Istenünk, hogy a Te országod igazság, békesség és Szentlélek
által való öröm. És ez nem erővel, nem hatalommal, nem fegyverekkel, hanem
a te Igéd, Szentlelked által munkálod, és ránk bízod ennek hirdetését.
Segíts Urunk, hogy háborúskodó világunkban, háborúskodó családokban, a
háborúskodó népek között a békességet munkáld! Segíts Urunk tisztán látni,
hogy ne téveszthessenek meg nagyhatalmi törekvések, vagy utópisztikus
elképzelések, szép és hangzatos szavai! Segíts Urunk, hogy ne csak háborús
híreket halljunk, azokra figyeljünk, hanem a Te országod evangéliumának
hirdetésére. Mert háborúk jöttek, elmúltak, hatalmak jöttek, tündököltek,
porba hullottak, de az evangélium ma is hirdettetik. Könyörgünk Urunk sok
megfáradt, csalódott életű felebarátunkért. Könyörgünk jó szándékú
honfitársainkért. Könyörgünk betegekért és gyászolókért, segíts, hogy az
élet küzdelmeiben, nyomorúságaiban, lássuk a Te szabadító hatalmadat, és a
Te szabadító, gyógyító, vigasztaló szeretetedet láttassuk velük is.
Könyörgünk az evangélium terjedéséért, terjesztéséért. Kérünk konfirmációra
készülő felnőtt testvéreinkért, hogy amit elkezdtél szívükben, azt vidd teljességre,
hitbeli döntésükben, Hozzád, népedhez való csatlakozásukban. Könyörgünk
gyülekezetünk lelki újulásáért, és városunkban is lelki ébredésért, és
kérünk, segíts, hogy mindig készek legyünk szolgálatra, mindig készek
legyünk a Te országodnak hirdetésére, és cselekvésére a Te akaratodnak.
Mindig készek legyünk, míg a mi Urunk Jézus Krisztus visszajön. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|