|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Megmondta neked, mit kíván
tőled az Úr”
Királyok
első könyve 16. fejezet 21-34.
21Ekkor kétfelé szakadt
Izáael népe. A nép egyik fele Tibni, Ginat fia pártján volt, és őt akarta
királlyá tenni, a másik fél pedig Omri pártján volt.
22De az Omrival tartó nép
erősebb volt, mint az a nép, amely Tibni, Ginat fia pártján volt. Tibni is
meghalt, és Omri lett a király.
23Ászának, Júda királyának a
harmincegyedik évében lett Omri Izráel királya, tizenkét évig. Hat évig
Tircában uralkodott.
24Akkor megvette Samária
hegyét Semertől két talentum ezüstért, majd beépítette a hegyet, és
elnevezte azt a várost, amelyet épített, Samáriának, a hegy urának,
Semernek nevéről.
25De Omri azt tette, amit
rossznak lát az Úr, rosszabb volt minden elődjénél.
26Mindenben Jeroboámnak,
Nébát fiának az útján járt, és abban a vétekben, amellyel vétekbe vitte
Izráelt, hiábavalóságokkal bosszantva az Urat, Izráel Istenét.
27Omri egyéb dolgai,
amelyeket művelt, és hőstettei, amelyeket véghezvitt, meg vannak írva
Izráel királyainak a történetéről szóló könyvben.
28Azután Omri pihenni tért
őseihez, és eltemették Samáriában. Utána a fia, Aháb lett a király.
29Aháb, Omri fia Ászának,
Júda királyának a harmincnyolcadik évében lett Izráel királya. Huszonkét
évig volt Aháb, Omri fia Izráel királya Samáriában.
30Aháb, Omri fia azt tette,
amit rossznak lát az Úr, még inkább, mint valamennyi elődje.
31Nemcsak folytatta
Jeroboámnak, Nebát fiának a vétkeit, hanem feleségül vette Jézabelt, a
szidóniak királyának, Etbaalnak a leányát, és a Baalt kezdte tisztelni és
imádni.
32Oltárt is állított a
Baalnak a Samáriában épített Baal-templomban.
33Készíttetett Aháb
Asérá-szobrot is, és még inkább bosszantotta tetteivel Aháb az Urat, Izráel
Istenét, mint Izráel valamennyi királya őelőtte.
34Az ő idejében építette újjá
Jerikót a bételi Hiél. Elsőszülött fián, Abirámon vetette meg annak
alapját, és legkisebb fián, Szegúbon állította fel a kapuját, az Úr szava
szerint, amelyet megmondott Józsué, Nún fia által.”
Imádkozzunk
Mennyei Édesatyánk! Hálás a
szívünk az elmúlt hét áldásaiért és próbáiért. Hálásak vagyunk, mert nem
engedtél elesni bennünket, de hálásak vagyunk, mert erőt adtál a
szomorúságokban és a kísértésekben is, vagy épp a bűneink megbánásában.
Köszönjük, hogy velünk voltál egész héten, hogy időnként szelíden, időnkét
oly egyértelműen és határozottan, de mindig megszólítottál bennünket,
felelve bizonytalankodásainkra, tétova imáinkra, felszakadó sóhajtásainkra.
Köszönjük, hogy szabadságot adtál nekünk, és nem engedelmes gépekké
teremtettél minket, de kérünk Urunk, bocsásd meg nekünk, hogy sokszor
mintha viasszal dugnánk be fülünket, hogy ne értsük akaratodat! Bocsásd meg
engedetlenségeinket, bocsásd meg önfejűségünket, bocsásd meg, hogy oly
gyakran akarjuk egyedül, egyes egyedül irányítani életünket! De köszönjük, hogy Te mindig megbocsátasz,
és újra és újra bizalommal szólíthatunk úgy: Mi Atyánk. Kérünk is, hogy
légy mindig velünk erőtlenségeinkben, tanácstalanságunkban, a helyes utak
keresésekor! Így kérünk, hogy adj bölcsességet döntéseinkhez és áldd meg
választásainkat, hogy a Te útjaidat követhessük! Áldd meg, kérünk, a mai
istentiszteletet, áldd meg az Ige hirdetőjét és az Ige hallgatóit, és add,
hogy valóban a Te Igéd hangozzék itt ma délelőtt! Ámen.
Mikeás próféta könyve 6. fejezet
„1Hallgassátok meg, amit az Úr mond! Szállj perbe a hegyekkel, hadd
hallják meg hangodat a halmok!
2Halljátok meg, hegyek, az
Úr perbeszédét, ti is, ősrégi alapjai a földnek! Mert pere van népével az
Úrnak, törvénykezni akar Izráellel.
3Én népem, mit vétettem
ellened, mivel bántottalak? Felelj nekem!
4Hiszen kihoztalak Egyiptom
földjéről, kiváltottalak a szolgaság házából. Elküldtem Mózest, Áront és
Mirjámot, hogy vezessenek.
5Én népem, emlékezz csak!
Mit tervezett Bálák, Moáb királya, mit válaszolt neki Bálám, Beor fia, és
mi történt Sittimtől Gilgálig? Akkor megismered az Úr igaz tetteit!
6Mivel járuljak az Úr elé?
Hajlongjak-e a magasságos Isten előtt? Talán égőáldozattal járuljak elébe,
esztendős borjakkal?
7Talán kedvét leli az Úr a
kosok ezreiben, vagy az olajpatakok tízezreiben? Talán elsőszülöttemet
áldozzam bűnömért, drága gyermekemet vétkes életemért?
8Ember, megmondta neked,
hogy mi a jó, és hogy mit kíván tőled az Úr! Csak azt, hogy élj törvény
szerint, törekedj szeretetre, és légy alázatos Isteneddel szemben.
9Az Úr hangosan kiált a
városnak – és üdvös dolog félni az ő nevét -: Engedelmeskedjetek a
vesszőnek, és annak, aki azt rendelte!
10Még mindig van bűnös ház
bűnös kincsekkel tele, és van átkozott, hamis véka!
11Jóváhagyhatom-e a hamis
mérleget és a zacskóban lévő hamis súlyokat?
12Hiszen gazdagságuk csupa
rablott holmi, a város lakói hazugságot beszélnek, csalárd nyelv van
szájukban.
13Pedig én már elkezdtelek
verni téged, és pusztítani vétkeid miatt.
14Eszel majd, de nem laksz
jól, hanem éhen maradsz. Ha félreraksz is, nem mented meg, mert amit meg
akarsz menteni, fegyver martalékává teszem.
15Vetni fogsz, de nem aratsz,
sajtolsz olajbogyót, de nem kened magad olajjal, mustot is préselsz, de nem
iszol bort.
16Omri szokásaihoz
ragaszkodtok, Aháb házának cselekedeteihez, és az ő tanácsaik szerint
éltek. Ezért pusztasággá teszem az országot, lakóira pedig iszonyodva
néznek, a népek gyalázkodását kell elviselniük.”
Szereposztás: a színházban
vagy egy film elkészítése előtt mindig ez a legizgalmasabb kérdés. Vajon a
rendezőnek milyen elképzelései vannak? Kire milyen szerepet bízna? Ez egy
kulcskérdés. És egy gerinces színész nem vállal el akármit. Vajon ki és
milyen szerepet oszthat az Isten népére? Vajon mit, miért vállal el az
Isten népe, az egyház ma?
Az előbb olvasott két
bibliai szakasz, úgy gondolom, különösképpen első hallásra nagyon nehéz.
Hiszen, bizonyos kortörténeti összefüggéseket nem ártana ismerni hozzá.
Nehéz első hallásra megérteni, de talán néhány perc múlva egy kicsit
előbbre jutunk megértésében. Arra bizonyára fölfigyeltünk, hogy a mai
ószövetségi Igénk, Mikeás könyve 6. fejezetéből és az előbb hallott
1Királyok 16. rész története két azonos nevet tartalmaz. Nevezetesen Omri
és Aháb. Mind a kettő 2700-2800 évvel ezelőtt a kettészakadt Izraelben,
annak északi részén (amit később Izraelnek hívtunk, a délit Júdának), tehát
az északi országrészben, Izraelben volt király. A többit talán egy pár
perccel később már értjük. Mind a két királlyal kapcsolatban följegyzi a
Szentírás, hogy „azt tették, amit
rossznak látott az Úr”. Ez közös jellemzője volt apának és fiúnak, a
két királynak, az egyik tizenkét, a másik huszonkét évig művelte azt, amit
rossznak látott az Isten. És az Isten eltűrte - egy darabig. Nos, ilyet
olvasunk: „Omri szokásaihoz ragaszkodtok,
Aháb házának cselekedeteihez és az ő tanácsai szerint éltek”. Induljunk
el innen, vagyis a mai ószövetségi szakaszunk végéről, és majd egy kicsit
visszafelé haladva a szövegben, rakjuk össze a magunk számára, hogy
könnyebben érthető legyen.
Tehát: ki és milyen
szerepet oszthat Isten népére? Mit miért vállal fel az Isten népe, az
egyház ma? A felolvasott két bibliai szakaszunk nagyon nagy segítség nekünk
az előbb megfogalmazott kérdések megválaszolásában. Először is volt Omri
idejében, Aháb király idejében is ilyen, és azóta is sokszor volt, hogy az
ő tanácsaik szerint. Az ő tanácsaik szerint. Tehát Omri azt tette, amit
rossznak látott az Úr, ezt tanácsolta a népnek, mint uralkodó, ebbe az
irányba vezette az országot, ilyen értékrendet
vagy értéktelenség rendet kezdett meghonosítani az országban, és ezt
tizenkét évig művelhette.
Most próbáljunk a 2700-2800
évvel ezelőtti időből – nagy léptekben – napjainkig egy rövid áttekintést
tenni, hogy észrevegyük, hányszor volt már hasonló helyzet a történelemben?
Amikor az apostolok elkezdtek Jézus parancsolata szerint evangéliumot
hirdetni, akkor a korabeli helyi Nagytanács elfogatta őket, és
megfenyegette, sőt meg is verette, és megparancsolta nekik, hogy „Jézus nevében többet ne tanítsatok!” Ez
volt a korabeli, egyébként vallásos Nagytanácsnak az útmutatása. Nos, vajon
e szerint kell a Jézus-követőknek élni? Ezt a tanácsot kell megfogadni,
vagy azt, hogy „Menjetek el, és
tegyetek tanítvánnyá minden népet!”?
Vagy gondoljunk arra, hogy
néhány évtizeddel később az induló keresztyénség szembetalálta magát az
akkori világbirodalommal, a Római Birodalommal, ahol többször fellángolt a
keresztyénüldözés, ahol ezrek haltak meg hitükért. Mert az akkori
hatalomnak nem tetszett. Nem ez volt az elképzelése, hogy az evangélium
hirdettessék. De ezután egy nagy változás történt, 380-ban Teodosius
császár elrendelte, hogy mindenki köteles a Szent Péter hitét követni.
Vagyis magyarul: márpedig kötelező mindenkinek keresztyénnek lenni. Pár
évvel azelőtt, pár évtizeddel azelőtt ugyanez a hatalom üldözte a
keresztyéneket. Aztán rájött, hogy ha hatalmon akar maradni, ki kell
békülni a rohamosan terjedő keresztyénséggel. Szövetségest kell keresni. És
ekkor a másik végletbe zuhant át a hatalom, ekkor is belebeszélt az egyház
dolgába, csak most már nem tiltotta, hanem kötelezte állami törvényekkel.
Innen kezdett süllyedni a keresztyénség színvonala – bár létszámban papíron
gyarapodott.
És, nagyon nagyot ugrok a
történelemben, bár mondhatnánk még a történelemben jó néhány példát, de
emlékszünk még olyan szövegekre, amikor az egyházat, itt Magyarországon is,
a templom falai közé próbálták beszorítani. Ez volt a vallásszabadság.
Arról pedig, igyekezett gondoskodni a hatalom, hogy a templomajtón ne sokan
menjenek be. És utána már lehet a nagy üres falaknak az evangéliumot
hirdetni. Emlékszünk még bizonyára olyan szövegekre, amelyek arról szóltak:
„a templomban imádkozzanak”. Igen, ezt is kell. De vigyázzunk, mert ez azt
is jelenti, hogy mást és máshol nem tehet az egyház. Vagyis,
a történelem folyamán már sokszor akartak emberek, hatalmak dirigálni az
Isten ügyében. Ráadásul szemben
az Isten parancsával. Vagyis a Királyok könyve megfogalmazása szerint: „…azt tették, amit rossznak lát az Úr”.
És ezt akarták rákényszeríteni az Isten népére is. Ez az ő tanácsuk. Az ő
javaslatuk – Mikeás könyve kifejezésével fogalmazva.
Aztán van egy másik dolog
is, amikor ebből, valami kezd megvalósulni, és szokássá kezd válni. Ezt olvastuk itt: „Omri szokásaihoz ragaszkodtok, Aháb házának cselekedeteihez, és az
ő tanácsai szerint éltek” – így fogalmazta meg az Úr Mikeás kortársait,
akik nem voltak Isten-tagadók, csak éppen eközben bálványimádók voltak. „Aháb szokásaihoz ragaszkodtok”.
Igen. Hogy megértsük a Királyok könyve szövegéből a Jeroboámra történő
utalást, emlékezzünk: amikor Salamon után Izráelben az ország kettészakad
hatalmi versengések következtében, és az egyik részen Jeroboám lesz a
király, akkor, hogy a nép ne járjon át Júdába, Jeruzsálemi templomba az
Istent imádni, ezért ott az ország északi részén, Samáriában, Samária
hegyén egy új kultuszhelyet épített, és oda aranyborjúkat állított be. És
ezt olvassuk, azt mondta annak idején Jeroboám: „Itt vannak Isteneid”. Nem kell neked sehova menned, csináltam
én nektek vallást. Azt a vallást gyakoroljátok, amit a hatalom mond. Ez a
Jeroboám vétke, amit többször felemleget az Ószövetség, és erre történt itt
utalás. Ezt követték Izrael királyai Jeroboám után évtizedeken keresztül.
Ezt követte Omri is, aztán fia, Aháb is, ő már huszonkét esztendőn
keresztül. Aranyborjút készíttetett és bejelentette: „itt vannak Isteneid”. Ezért mondja az Írás röviden summázva: „Azt tette a király, amit rossznak
látott az Úr”. Sőt, Ahábról még azt is feljegyzik: „még inkább azt tette, amit az elődei”.
Olvashatnánk a Királyok könyvéből részletesen, hogy mik voltak ezek a
vétkek: amikor Jezabelt feleségül
veszi, akkor pogány templomot
építtet, és állami rangra emeli a
pogány vallást Izraelben. Ilyen szokásokat vezet be. Nem csak
tanácsolja, hanem ezt teszi gyakorlattá. Vagyis: ilyenfajta valláspótlék
sokszor megjelent már a történelemben. Amikor a külső hatalom a saját
céljai érdekében úgy látta, hogy ez hasznos, még ezt is megtette. És a nép
elkezdte a Baált tisztelni és imádni. És hogyha összeadjuk Omri és Aháb
uralkodásának tizenkét és huszonkét esztendejét, harmincnégy esztendő – hosszú
idő. Ha még ehhez hozzávesszük, hogy az akkori átlagéletkor mennyire
alacsony volt, akkor még hosszabb idő, amikor állami rangra emelt pogányság
folyik. A Baál tisztelet mellé még egyéb más pogány tiszteletet is
bevezetett, az Astera szobrokat is fölállíttatta, de olvashatunk arról,
hogy az Úr prófétáit üldözte, köztük Illést is, sőt meg is ölette őket.
Vagyis röviden megfogalmazva, ez az Aháb szokásaihoz való igazodás, ez
arról szól, hogy a király saját politikai céljainak elérésére torzította,
formálta vagy hozta létre a
vallást. Az Úr pedig azt mondja: „rossz, amit csinálsz”.
És Mikeás könyvében
fölmerült továbbra is a kérdés, akkor most kihez igazodjon az Isten népe?
Ilyen a hatalom, ilyen tanácsokat ad, ilyen pogány szokásokat terjeszt,
akkor mit tegyünk? Nem nekünk kell kitalálni. Ez is kiderül itt, hiszen ezt
olvastuk: „Mivel járuljak az Úr elé?
Hajlongjak-e a magasságos Isten előtt? Talán égőáldozattal járuljak elébe,
esztendős borjakkal? Talán kedvét leli az Úr a kosok ezreiben, vagy az
olajpatakok tízezreiben?” Vagy: „Talán
elsőszülöttemet áldozzam bűnömért, drága gyermekemet vétkes életemért?” Kérdezgetik
az emberek, hogy akkor, mit kéne csinálni? Nos, nem nekem, nem nekünk kell
kitalálni az Isten tiszteletét, hogy mit tegyünk, és hogyan tegyünk? Bár
erre – látjuk – évezredek óta nagy a kísértés. Hogy ha nem is azt, amit
éppen a hatalom mond, nem az ő szokásai, tanácsai szerint, akkor majd mi
magunk magunknak csinálunk egy vallást, amiben csalódni fogunk persze. Mit
olvastunk itt? „Ember! Megmondta
neked, hogy mi a jó, hogy mit kíván tőled az Úr”. Nem nekünk kell
kitalálni.
A mai vallásszociológiai
fölmérésekben mindig van ilyen kérdés is: Vallásos-e, vallásos-e az egyház
tanítása szerint, nem vallásos, vallásos a maga módján? Ez pogányság. Aki a
maga módján vallásos, az pogány. Az nem keresztyén. Mert az Úr megmondta,
hogy mit jelent az Ő követése. Ha mi a magunk
gyártotta, vallásos gondolatainkat követjük, az nem keresztyénség. Az
nem Krisztus-követés. De nekünk nem kell kitalálni azt, amit az Úr
megmondott. Mit is mondott az Úr? „Élj
törvény szerint!” – az Isten törvényéről van itt szó – „…törekedj szeretetre és járj alázatosan
a te Isteneddel!” Az Ószövetség nyelvén, de csodálatosan meg van
fogalmazva: Élj az Isten törvénye
szerint, élj szeretetben, és alázatos légy Isteneddel szemben! Ezt kívánja az Úr. Ez az Isten
tisztelete. Nem kell nekünk egyéb tanácsokra figyelni, nem kell pogány
szokásokhoz igazodni, nem magunknak kell kitalálni, hogy hogyan legyünk
keresztyének, hogy legyünk Krisztus-követők. Elmondta az Úr.
Tegyük föl tehát újra a
kérdést: Kitől milyen szerepet
vállalhatunk? Mert szereposztás mindig volt a történelemben. Mindig
volt a hatalom részéről is, hogy ki ossza a szerepet, hogy ki, mit
csinálhat, és mit ne csináljon. Az Isten népének nem a világi hatalom fogja
megmondani, hanem az Úr mondja meg. És hogyha mi mégis más tanácsokra
figyelünk, akkor Isten iránt könnyen engedetlenné válhatunk. Kitől milyen
szerepet vállalhatunk? Nem kell nekünk mindenféle torzult vagy egyenesen
bűnös szokásokhoz igazodni, ahogy itt erről olvastunk. De nem is nekünk
magunknak kell erőlködnünk: „csináljunk valami vallást magunknak!”.
Kitől milyen szerepet
vállalhat, fogadhat el az Isten népe? Először is, mindenki el tudja
mondani, hogy ott van a Tízparancsolat legelején: „Én az Úr vagyok, a te
Istened, és ne legyenek idegen isteneid”. Ha mi úgy akarunk
Isten-követők lenni, hogy közben mások diktálhatják a feltételeket, akkor
nem az Úr az Isten számunkra, hanem az a valaki, vagy valakik, akiknek mi
az Úr Istennel szemben engedelmeskedünk. „Ne legyenek – tehát – idegen
isteneid!”
Kitől milyen szerepet
vállalhat a hívő ember? És vállalhat az egyház? A mi küldetésünk nem e
világtól van, és nem e világból való, hanem az Úrtól van. Istentől van. A
mi küldetésünk az, hogy „menjetek el,
és tegyetek tanítvánnyá minden népet”. Akkor is az, ha az néha nem
tetszik a világnak és a hatalomnak. Volt, van és lesz ilyen, akkor is Istentől
van a küldetésünk. És ahogy az apostolok mondták, amikor a Jézus nevében
való prédikálást betiltották nekik: „Istennek
kell inkább engedni, hogy nem az embereknek”.
Kitől és milyen szerepet
vállalhatunk? Egy gerinces színész nem vállal el akármit. Ami a saját belső
értékrendjével nem egyeztethető össze, általában nem szokta elvállalni. Egy
istenfélő ember nem vállalhat el akármit. És az Isten népe nem igazodhat
akármilyen tanácshoz és akármilyen szokáshoz, bárkitől származzon is az,
mert egyedül Istennek kell engedni. Az Úr megmondta. És mi mégis, ha
végignézzük az egyház történetét, ha belegondolunk a saját életünkbe,
hányszor engedtünk idegen tanácsoknak, idegen szokásoknak, és így lettünk
engedetlenek Isten iránt. És kezdett torzulni, egyre jobban torzulni
kegyességünk, hitünk, gyülekezetünk, egyházunk. „Ember – olvassuk itt –, megmondta
neked, hogy mi a jó, és hogy mit kíván tőled az Úr! Csak azt, hogy élj törvény szerint,
törekedj szeretetre, és légy alázatos Isteneddel szemben!” Ámen.
Imádkozzunk
Köszönjük Istenünk
megszólító, elhívó szavadat. Magasztalunk új életet munkáló kegyelmedért,
hálát adunk gyülekezetet formáló szeretetedért, köszönjük, hogy Igéd által
vezetést kínáltál föl nekünk, életünknek, közösségünknek. Bocsásd meg, hogy
mégis gyakran engedtünk a világi csábításoknak! Politikai elvárásoknak
akartunk megfelelni, amelyek nem mindig egyeztek a Te szavaddal. Bocsásd
meg nekünk, hogy bálványimádó modern szokásokhoz is gyakran igazodtunk
inkább, mint a Te szavadhoz! Bocsásd meg, amikor nehezen hallottuk meg és
nehezen vettük komolyan hívó, tanácsoló szavadat! Ezért gyakran miattunk is
gyaláztatott neved. Könyörgünk, bocsásd meg rossz szokásainkat,
engedetlenségeinket, kishitű tévelygéseinket, és újíts meg Lelked által
minket az irántad való engedelmességben! Könyörgünk, segíts, hogy csak
Tőled fogadjunk el vezetést, útmutatást, hogy életünk és közösségünk jó
gyümölcsöt teremhessen sokak javára. És így a Te nevedet magasztaljuk.
Könyörgünk gyülekezetünk, egyházunk lelki újulásáért, hogy így munkálhassuk
népünk lelki ébredését is. Könyörgünk most különösképpen a felnőttként
keresztelésre, konfirmációra készülőkért. Erősítsd meg őket hitükben,
melletted való döntésükben, és segíts bennünket is, hogy szeretettel
befogadjuk őket, hogy egymást segítve haladjunk a Krisztus-követés útján.
Könyörgünk a mai napon a budapesti Ifjúsági Találkozóért, Te áldd meg azt
ifjaink számára, amikor Rólad szól bizonyságtétel, és együtt magasztalnak
sok ezren Téged. Könyörgünk nyári gyülekezeti táborunkért, segíts
bennünket, hogy őszinte szívvel, odaadással és engedelmesen készüljünk,
hogy áldást kaphassunk. Könyörgünk betegeinkért, gyászoló szívekért, hogy
életük nehézségeiben, mélységeiben járva, próbákkal szembenézve még inkább
Hozzád tudjanak fordulni. És segíts bennünket is, hogy egymás számára is
vigasztalássá lehessünk. Urunk Istenünk, Te megmondtad, hogy mi a jó.
Segíts bennünket, hogy éljünk a Te törvényed szerint, szeretetre törekedve
és alázatosan járjunk Teveled! Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|