|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Tamás, a tanítvány
János szerinti
evangélium 20. részéből a 19- 29.
19Aznap, amikor beesteledett, a hét első napján, ott ahol összegyűltek a tanítványok, bár a zsidóktól
való félelem miatt az ajtók zárva voltak, eljött Jézus, megállt középen, és
így szólt hozzájuk: »Békesség néktek!«
20És miután ezt mondta, megmutatta nekik a kezét és az
oldalát. A tanítványok megörültek, hogy látják az Urat.
21Jézus erre ismét ezt mondta nekik: »Békesség
néktek! Ahogyan engem elküldött az Atya, én is elküldelek titeket.«
22Ezt mondván, rájuk lehelt, és így folytatta: »Vegyetek Szentlelket!
23Akiknek megbocsátjátok a bűneit, azok bocsánatot
nyernek, akikéit pedig megtartjátok, azoknak a bűnei megmaradnak.«
24Tamás pedig, egy a tizenkettő közül, akit Ikernek
hívtak, éppen nem volt velük, amikor megjelent Jézus.
25A többi tanítvány így szólt hozzá: »Láttuk
az Urat.« Ő azonban ezt mondta nekik: »Ha nem látom a kezén a szegek
helyét, és nem érintem meg ujjammal a szegek helyét, és nem teszem a kezemet
az oldalára, nem hiszem.«
26Nyolc nap múlva ismét benn voltak a tanítványai, és
Tamás is velük. Bár az ajtók zárva voltak, bement Jézus, megállt középen,
és ezt mondta: »Békesség néktek!«
27Azután így szólt Tamáshoz: »Nyújtsd
ide az ujjadat, és nézd meg a kezeimet, nyújtsd ide a kezedet, és tedd az
oldalamra, és ne légy hitetlen, hanem hívő.«
28Tamás pedig így
felelt: »Én Uram, és én Istenem!«
29Jézus így szólt hozzá: »Mivel
látsz engem, hiszel: boldogok, akik nem látnak és hisznek.«
Ady Endre:
Hiszek hitetlenül Istenben
Hiszek hitetlenül Istenben,
Mert hinni akarok,
Mert sohse volt úgy
rászorulva
Sem élő, sem halott.
Szinte ömölnek tört szivemből
A keserű igék,
Melyek tavaly még holtak
voltak,
Cifrázott semmiség.
Most minden-minden imává
vált,
Most minden egy husáng,
Mely veri szívem, testem,
lelkem
S mely kegyes szomjuság.
Szépség, tisztaság és igazság,
Lekacagott szavak,
Óh, bár haltam volna meg
akkor,
Ha lekacagtalak.
Szüzesség, jóság, bölcs
derékség,
Óh, jaj, be kelletek.
Hiszek Krisztusban, Krisztust
várok.
Beteg vagyok, beteg.
Meg-megállok, mint alvajáró
S eszmélni akarok
S szent káprázatokban előttem
Száz titok kavarog.
Minden titok e nagy világon
S az Isten is, ha van
És én vagyok a titkok titka,
Szegény hajszolt magam.
Isten, Krisztus, Erény és
sorban
Minden, mit áhitok
S mért áhitok? – ez magamnál
is,
Óh, jaj, nagyobb titok.
Imádkozzunk
Mindenható mennyei Édesatyánk!
Köszönjük Neked ezt a napot. Köszönjük Neked a
tegnapi napot, az egész hetet, mindenegyes napot. És Urunk tudjuk, hogy minden
napunk ajándék, amelyet Tőled kapunk. Nélküled, nem lenne értelme az
életünknek, hiszen csak Veled és Általad élhetünk. De Urunk oly sokszor
akár egy percre, órára, napra vagy évekre is hajlamosak vagyunk ezt
elfelejteni, és önmagunk próbáljuk megoldani a problémáinkat,
Téged elfelejtve, letérve az útról. Illetve oly sokszor kételkedünk, oly
sokszor érezzük úgy, hogy otthagytál minket. Pedig ez nem igaz, Te soha nem
hagysz el bennünket. Urunk oly csodálatos az, hogy Te mindannyiunkat
szeretsz, pedig egyikünk sem tökéletes. Rengeteg hibánk van, és állandóan
újra és újra vétkezünk. Nem vagyunk képesek arra, hogy tényleg a Te
képmásodra és Neked éljünk minden nap. És ezért kérünk Urunk, hogy segíts,
hiszen szükségünk van a segítségedre, hogy küldd el a Szentlelked, és Te adj
nekünk erőt mindenegyes nap, hogy mindenegyes napunkat átadjuk Neked, és
mindenegyes nap Neked élhessünk. Köszönjük Urunk ezt a mai napot, azt hogy
itt lehetünk a gyülekezet közösségében, és köszönjük, hogy szabadon
dicsérhetjük a Te neved ebben az országban. És Urunk kérünk arra, hogy a Szentlelkedet
most is küldd el, és légy itt velünk ma, ahogy a Te nevedet dicsőítjük, és a
Te Igédet hallgatjuk. Kérünk, hogy nyisd meg a szívünket és a fülünket,
hogy ne csak hallgassuk, hanem tényleg meg is halljuk, és be is fogadjuk,
és a szívünkre helyezzük azt, amit mondani akarsz nekünk ma. Így kérünk
Téged Jézus nevében. Ámen.
Megáll az Istennek Igéje,
És nem állhat senki ellene,
A nagy Isten vagyon mi
velünk,
És Szentlelke lakozik
bennünk.
171. dicséret
Az igehirdetés alapigéjét a már felolvasott
igeszakaszból olvasom:
János
evangéliuma 20. fejezet 26. vers
„Nyolc nap
múlva ismét benn voltak a tanítványai, és Tamás is velük. Bár az ajtók
zárva voltak, bement Jézus, megállt középen, és ezt mondta: »Békesség néktek!«”
Kedves Testvéreim!
Húsvét után vagyunk egy héttel, húsvét utáni ez a
történet, húsvét utániak vagyunk mi magunk is. A feltámadás örömét ki
hogyan éli át és ki hogyan tapasztalja meg, erről szól ez a történet, és
erről beszéltünk az elmúlt ifjúsági órán péntek este hét órakor, és azok a
gondolatok, amelyeket elmondok, részben innen is vannak.
Az egyik legizgalmasabb és legfontosabb kérdés ebben
a Tamás-történetben talán az, hogy milyen ember ez a Tamás? Milyen
tanítvány ez a Tamás? Azt gondolom, hogy minden keresztyén a maga életében,
a maga hitéletében eljut egyszer egy olyan pillanatra, amikor találkozik
ezzel a történettel, és szembesül ezzel a tanítvánnyal, akiről túl sok szó
nem esik az evangéliumokban, ha esik is, általában János evangéliumában
csak, és amikor találkozik ezzel a tanítvánnyal az ember, megpróbál képet
alkotni róla, hogy kicsoda, micsoda, miféle ember ez? És a képalkotásban
benne vagyunk mi magunk is. Nem is akármennyire. Mert ahogy alkotjuk a
képet, úgy szembesülünk vele, és úgy határozzuk meg mi magunkat is, hogy
kik vagyunk, mik vagyunk, milyen a mi keresztyénségünk?
Sokszor és sokféleképpen írták már le Tamást, sokszor
és sokféleképpen jellemezték őt. Vannak, akik pozitívan, vannak, akik
negatívan látják. Akik negatívan látják, azok azt mondják, hogy ez egy hitetlen tanítvány. Ez egy olyan
tanítvány, aki nem volt ott, amikor Jézus megjelent a többieknek. Ez a
tanítvány olyan tanítvány, aki kételkedő tanítvány, és van is ilyen
szavunk: “tamáskodik” – ez a “hitetlenkedik”-nek a megfelelője, szóval nem
valami jó, nem valami követendő példa ez a Tamás-példa. Mit keres ott ez a tanítvány?
Miért nincs ott, amikor ott kellene lenni? Mit akar ez a tanítvány, hogy
mer ez különbözni, a mindenségit, miért csinálja
ezt? Miért kérdez, miért akarja azt, hogy lássa, miért akarja, azt, hogy
tapinthassa, miért kell neki külön Krisztusnak megjelenni ahhoz, hogy
elhiggye, hogy feltámadt? A hitetlen, a kételkedő, a kimaradó, mert ugyan
hol volt akkor, amikor a tanítványok ott voltak, hol volt ő, amikor Jézus
mindannyiuknak megjelent, mit keresett, hova ment? Vannak, akik azt
mondják, hogy valószínűleg lezárta magában az ügyet, elment és új
megélhetést keresett, leírta a Krisztus-ügyet, leírta a keresztyénséget: Ugyan
már! – meghalt, nincs tovább, oda a Mester, megfeszítették. Menjünk,
keressünk valami mást! Valamiből élni kell, valahonnan kenyeret kell
szerezni! Ez az összetört tanítványi lét, a kudarc nem elviselhető, nem
olyan, ami nekem kell – mondja Tamás.
Tamás a
megbotránkoztató. Az, aki nem hisz a többieknek. Nem hisz azoknak,
akikkel együtt járt. Együtt evett Jézussal, akik együtt voltak vele,
ugyanazt a port szívták be, ugyanaz az ember, ugyanaz a Krisztus mosta meg
a lábaikat, ugyanazt ették, ugyanúgy sírtak és ugyanúgy együtt örültek, és
mindannyian együtt tudták és látták, hogy megfeszítették – szóval a
társainak nem hisz. Azt mondja, hogy nem, addig, amíg saját szememmel nem
látom, és a saját kezeimet be nem teszem az Ő sebeibe, amíg meg nem
érinthetem, nem hiszek.
Vannak továbbá olyanok, akik egészen másképpen
látják. Ezek azok az emberek, akik nem szégyellnek kételkedni. Ezek azok az
emberek, akik fölismerik magukban azt, hogy a keresztyénségben van valamifajta
menekülés, egy olyan elmenés, egy olyan Istentől távol való lét, egy
menekülés, egy hátat fordítás, egy valami egész más keresése – egy
hitetlenség, egy kételkedés és kétségeskedés. Ezek az emberek, akik azt
mondják, hogy ez a tanítvány a
racionális tanítvány. Ez az, aki mer kérdezni.
És valóban van egy másik történet, amikor megkérdezi
Tamás Jézustól, hogy „mi módon lehet azon az úton menni”, akkor Jézus így
válaszol, hogy „Én vagyok az út”.
Tamás az, aki megkérdezi. Ugyanakkor ne ítéljünk hamar, és ne legyünk túl
gyorsak megítélni embereket, akikről keveset tudunk, ne gondoljuk, hogy ez
az ember, ez a tanítvány oly racionális, hiszen pont ő az, amikor meghalt
Lázár, ő az aki, azt mondja, hogy menjünk el mi is, és haljunk meg vele.
Azt mondja gyászában, együttérzésében, hogy oda kell menni, és együtt kell
lenni a gyászolókkal. Ez a tanítvány a tudományos kételkedés bátorságával
meri feltenni a maga kérdéseit, ez a tanítvány, az, aki nem adja föl
önmagát. Nem eszik meg bármit, és nem veszi be a maszlagot csupán, ő az,
aki mer rákérdezni, és ebben a nagy rákérdezésben, és ebben a bátorságban ő
az, aki végül kimondja azt, hogy „Én
Uram, és én Istenem!”.
Kedves Testvéreim! Vegyük észre azt, hogy semmilyen
más tanítvány és senki nem mondja ki ezt a feltámadás után, csak Tamás.
Azok, akik pozitívan látják, valóban észreveszik benne a hitvallót is a
kételkedő mellett, azt, aki hisz az ő hitetlenségében. Ugyan sebekben
vájkáló akar lenni, ugyan tapintani akar, érzékelni akar, látni akar, és
megbizonyosodni akar, de mégis átéli azt, a hitvallás állapotát, átéli a
feltámadás csodáját, és tudja azt mondani: „Én Uram, és én Istenem!”. Oly sokszor és oly sokféleképpen
gondolkodtak erről, és sokféleképpen ábrázolták ki Tamást. Azon a lapon,
amit kaptunk, egy fiatal tanítvány ott a háttérben, de van, aki öregnek
ábrázolja, élemedett korúnak, kopasznak, idősnek, olyannak, aki bölcs,
tapasztalt, olyannak, aki lassú és megfontolt, olyan, aki tudni szeretné,
hogy mi merre és hogyan, merről és mit? Olyan, aki szeretne megbizonyosodni
a dolgok felől, és sokat látott már. Van, aki fiatalnak ábrázolja,
kíváncsiskodónak, minden lében két kanálnak, lázadónak, aki azért kérdez,
hogy csak kérdezhessen, de ugyanakkor a lelkesedésében ő az, aki választ
ad, aki felkiált: „Én Uram, és én
Istenem!”.
Egy pillanatra álljunk meg itt, és azt kérem
mindenkitől, hogy ha már azonosult valamilyen Tamás-képpel, megbarátkozott
vele, és vagy belehelyezte magát, vagy szembeállította magát vele, azt
kérem egy pillanatra, hogy felejtsük el ezeket. Hagyjuk békén ezeket a
személyiségeket, hagyjuk békén ezeket a jellemvonásokat és Tamás-képeket,
és gondoljunk egyszerűen egy emberre. Tudom, szent, szentet csináltak belőle, tudom, mindenkit foglalkoztat. Mégis,
maradjunk az egyszerű embernél, annál a tanítványnál, aki átéli a
feltámadás örömét, annál a tanítványnál, aki nem szokványos módon éli át
ezt, annál a tanítványnál, akiért külön Jézus eljön, és megmutatja magát,
annál a báránynál, akiért a pásztor otthagyja a kilencvenkilencet, és
elmegy, hogy megkeresse őt. S ez az ember, amit átél, az
figyelemre méltó és nem kis dolog. Olyannyira figyelemre méltó, hogy, azt
hiszem, mindannyian átéljük ezt akarva vagy akaratlanul, tudatosan vagy
tudatlanul, de mégis, azért hogy feltámadhasson számára Krisztus, azért,
hogy megláthassa őt, egy dolgot biztos, hogy tennie kell, és ezt
mindannyian tesszük: várakozunk.
Kedves Testvéreim! Három napig kellett a feltámadásra
várni, Tamásnál ez egy kicsit kitolódik a megbizonyosodásig: nyolc nap.
Nyolc teljes nap. Nyolc teljes napig kellett várni arra, hogy addig, amíg
kimondja, hogy hiszem, ha látom, hiszem, ha érintem, nyolc napig kellett
várni arra, hogy megjelenjen neki Jézus. Nyolc nap. Gondoljuk végig, több mint
egy hét. Nyolc nap, gondoljuk végig, mert ebben a nyolc napban úgy sűrűsödik
bele valami, érzések, gondolatok, amikről lehet, hogy fogalmunk sincs, de
hogyha belegondolunk a mi várakozásunkba és a mi Krisztus-élményeinkbe,
akkor nagyon is tudjuk, hogy miről van szó. Ez az, amit nyolc nappal fejez
ki a Szentírás, és ez az a nyolc nap, amit háromféleképpen is láthatunk, és
talán mind a három benne van: a reménytelenség, a várakozás és a
kiteljesedés. Első megközelítésre ez a nyolc nap teljességgel reménytelen. Ez az összetöretésnek a nyolc napja, ez annak a nyolc napja,
amikor odamegy Tamás, és találkozik a tanítványokkal, és a tanítványok azt
mondják neki, hogy feltámadt, és Tamás nem hiszi el, kételkedik az
egészben; annak a nyolc napja, amikor a homokórán lassan peregnek le a
homokszemek; annak a nyolc napja, amikor mi is vergődünk magunkban, amikor
már nem szól az Isten, és hiába olvassuk a Bibliát, és hiába faggatjuk Őt,
és hiába kiáltunk, és hiába beszélünk a többiekkel: nincs
feltámadásélményünk, nem látjuk Krisztust. Nyolc nap! Nem akármilyen
idő. Nem kis idő. Nyolc nap az pontosan elegendő
arra, hogy elteljen már egy hét és még rá egy nap; az pontosan elegendő
arra, hogy amikor valaki elmegy valahova külföldre, eltelik egy hét, és
újra jön a hétfő vagy a kedd, újra ismétlődik az a nap, amikor elkezdte,
akkor már azt mondja: igen már láttam ezt. Igen, már tudom, milyen érzés
ez, ez a nyolc nap nem akármilyen reménytelenség napja, hanem a
belenyugvásos reménytelenség napja, amikor az embernek már nincsenek
kérdései, amikor az ember már összetörik magában, amikor az ember föladja
magában, hogy úgy láthassa a Föltámadottat, úgy ismerhesse meg az Istent,
ahogyan Ő megfaragta, ahogy ő elképzelte, és ahogy ő várja. Szóval ez a
nyolc nap úgy az összetöretés nyolc napja, hogy föl kellett Tamásnak
mindazt adnia magában, azt hiszem, ahogy ő elképzelte, hogy beleteheti az
ujját Krisztus sebeibe, hogy megérintheti Őt és láthatja Őt. A nyolc napban
ott van a kirekesztettség nyolc napja is: az összetöretésben és a
reménytelenségben, a tanítványok köréből kikerülve egy kicsit Tamás más
tanítvány, mint a többi. A tanítványok arról beszélnek: hogy jelent meg…
mit mondott… itt állt… és ezt mondta… odanézett… És Tamás, amikor ezt
hallgatja, fogalma sincs róla. Olyan ez, mint mikor előttem beszélnek egy
olyan történetről, amit nem éltem át, és látom a sugárzó szemeket és az arcokat,
hogy ez egy jó élmény volt, és tudom azt, hogy kimaradtam belőle: ó, a
kirekesztettség érzés! Ó, amikor filmről beszélnek előttem, és nem láttam a
filmet – nagyon rossz! Nagyon kellemetlen. Nagyon nem kívánjuk ezt. Azt gondolom,
hogy a nem keresztyének is érezhetik ezt sokszor, amikor keresztyének
beszélnek Krisztusról, hogy valami olyasmiről beszélünk, amit nem éltek át,
és nem tudják, hogy miről van szó. Azt hiszem ebben a nyolc napban ez a
kirekesztettség, ez a reménytelenség és összetöretettség ott központosul,
és ott van benne, abban a tanítványban, akinek a nyolc napban – és ez a
másik –, várakoznia kell. Ez a nyolc nap nem sűríthető rá nyolc órára, ez a
nyolc nap nem kevesebb, mint nyolc nap, ez a nyolc nap a várakozás nyolc
napja. Az a keresztyén, aki elfelejti azt, hogy az Istennel való
kapcsolatunk az elsősorban várakozás, az azt hiszi, hogy már itt a földön
minden megoldódik. Az, amikor olvassa a Bibliát, akkor is csupán egy
könyvet olvas. Amikor templomba jön, akkor is csupán egy
intézménybe jön. Amikor jól érzi magát egy közösségben, akkor is csupán az
embereket látja, de elfelejti azt, hogy mi húsvét után Krisztust várjuk,
azt várjuk, aki feltámadt, készülünk a mi feltámadásunkra, készülünk a
személyes találkozásra. A mi életünk sem más, mint egy várakozás, nem
csupán egy buszra várás, hanem várakozás állapota minden pillanatban,
hiszen valakire nézünk, valakit várunk. És ebben a nyolc napban Tamás lehet,
hogy minden lefekvés előtt, minden felkeléskor, lehet, hogy a nap minden
órájában azt várta már, bárcsak megjelenjen; bárcsak múlnának el a
kételkedései, bárcsak múlnának el a reménytelenségei – ó, azt hiszem,
ismerjük ezt. A várakozás, de tudhatjuk azt, hogy van mire várnunk, van
kire várnunk. Mert ez a várakozás, részesülés is abban, akit várunk. Úgy
élünk, hogy várunk valakit, de ez egészen más élet, minthogyha csak úgy
élnénk magunkban. Mert a nyolc nap így harmadszorra, lássuk meg, és
ismerjük fel, hogy ez a kiteljesedés nyolc napja is. Hadd kérdezzem meg: ha
ott abban a pillanatban megjelenik neki Jézus, akkor ugyanolyan megjelenés
lett volna, mint a nyolc nap utáni? Azt hiszem nem. Hadd kérdezzem meg:
azok a keresztyének, akik csak így félvállról veszik a feltámadott Urat,
akik nem élik át a nagypénteket, és nem élik át a megaláztatásokat, nem
élik át a bűnbánatot, az elkeseredést és a magunkra hagyatottságot, a nyolc
napot, a reménytelenséget és az összetörtséget, azoknak valóban úgy
teljesedik ki Krisztus, mint ahogy Tamásnak kiteljesedett? Tétel lesz vagy
személyes találkozás? Dogma lesz vagy egy élmény? A nyolc nap erre való. Ez
a tétje a nyolc napnak, a reménytelenségnek, várakozásnak, mert ebben
teljesedik ki.
Szimbolikusan szólva, a nyolc nem
akármilyen szám. Azt mondják, hogy hét nap alatt teremtette Isten a
világot, a teremtés hét napja után a nyolc, az valami
olyasmit jelent, ami a kiteljesedés nyolcadik napja. Az Újszövetségre
alkalmazzák ezt, és az Újszövetséget mutatják be, mint a nyolcadik napot, a
feltámadást, a Krisztus velünk való létét. Maga a keresztelő medence is
néhány templomban nyolcszögletű, pontosan ennek a kifejezésére, a
kiteljesedés kifejezésére, és ez az a nyolc nap a nyolcadik nap után,
amikor megjelenik Krisztus. Ez az, amikor nem úgy jelenik meg, mint a nyolc
nap előtt akarta Tamás, mert megjelenik, és azt mondja: „itt vannak a
sebeim, nézd meg, érints meg engem”. Ám Tamás nem érinti meg Őt. Nem
olvassuk, hogy megérintette volna. Az összetört, reménytelen ember, a
várakozó ember, aki tud várni, aki tud összetörni, és komolyan veszi azt, hogy
ha valami lehetetlen, akkor lehetetlen. A nyolcadik nap után a feltámadást
csodaként éli meg, nem pedig mint egy természetes
következményt. A feltámadás számára nem az érintkezés, nem a tapasztalat,
és nem az az elképzelés lesz, ahogy ő megalkotta magában, hogy „akkor fogok
hinni, ha…”. Annak ellenére hisz. Annak ellenére hisz, hogy ő ezt így gondolta,
mert fölismeri azt: „Én Uram, és én
Istenem!” Azt gondolom, ez az értelme annak, amikor azt mondja Jézus,
hogy „te látsz és hiszel, de boldogok,
akik nem látnak és hisznek”, hogy mi is megpróbáljuk megfogalmazni a mi
Istenünket, hogy kicsoda Ő? Beszélünk vele, istenképünk van, ám az Isten
úgy jelenik meg, ahogy Ő akar, az Isten akkor jelenik meg, amikor lemondunk
már ezekről a képekről és a magunk csinálta
faragványokról – értsük ezt akár úgy, mint egy tételt, akár úgy, mint egy
tárgyat, akár úgy, mint egy elképzelést. Szóval mindegy, de ha nincs meg ez
a nyolc nap az összetöretettségben, akkor nem lesz úgy csoda, ahogy számára
csoda volt.
Számomra a feltámadás öröme a hétköznapokban, a
reggelekben mutatkozik meg. Azért a reggelekben, mert ha rajtakapom a
napot, amikor fölkel, ha sikerül ez a dolog, akkor átélem azt, hogy itt
valami új kezdődik. Itt bele lehet szagolni a piac szagába, ahogy az új
árukat teszik ki, lehet sétálni a főtéren, ahogy csak pirkad… szóval
mindezt át lehet élni, de nem mondanám azt, hogy minden reggelem ilyen
feltámadásos reggel. Mert vannak reggelek, amiket nem nagyon szeretek,
vannak reggelek, amiket nem nagyon akarok elkezdeni, van, amikor nem akarok
kikelni az ágyból sem, de azok a reggelek, amikor ezt el tudom kapni, azok
csodás reggelek, és ezt a csodát át lehet élni. Nyilván kinek-kinek más ez
az élmény, más ez a hétköznapi élmény, más ez a „boldogok, akik nem látnak és hisznek” élmény, de mégis fontos
az, hogy legyen benne előtte várakozás, reménytelenség, összetöretettség,
különben nem lesz olyan kiteljesedés, amiben Krisztus megjelenik, nem lesz
olyan csoda, amiben a csoda valóban csoda. Ámen.
Imádkozzunk
Drága Urunk, mennyei Édesatyánk!
Hálát adunk nagypéntekért, mert így lehet húsvétunk.
Hálát adunk azért, hogy a sötétség ideig való győzelme után felhoztad a Te
világosságodat, irántunk való szereteted és kegyelmed idejét. Kérünk, add,
hogy a feltámadás örömüzenetéről való bizonyságtételünk erősítsen minket, és
vezesse Hozzád azokat, akik még nem tudnak hinni, csak akkor, ha látnak is.
Fiad érdeméért, kérünk Téged, hallgass meg minket. Kérünk, adj egymás hite
és bizonyságtétele által való épülést és gyarapodást a gyülekezet közösségében,
és könyörgünk azért, hogy az itt kapott áldásokat tovább tudjuk adni
másoknak is. Fiad érdeméért, kérünk Téged, hallgass meg minket. Könyörgünk
lelki vagy testi nyomorúságban lévő szegényeinkért, betegeinkért, kérjük,
közöld velük kegyelmedet, hogy a nehézségek között is megtapasztalhassák
lehajló, a legkilátástalanabb helyzetből is felemelő, megmentő
szeretetedet. Fiad érdeméért, kérünk Téged, hallgass meg minket. Könyörgünk
azokért is, akiknek koporsó mellett kellett megállniuk az elmúlt napokban,
kérünk, add, hogy eljusson hozzájuk a feltámadásról szóló örömüzenet, hogy
megnyugvást találjanak Tenálad. Fiad érdeméért, kérünk Téged, hallgass meg
minket. Kérünk, adj lelki ébredést városunkban és hazánkban, adj
bölcsességet azoknak, akikre kis vagy nagy közösségek vezetése bízatott.
Add, hogy ne távolodjunk el a Te Igédtől és egymástól, hogy a világ
hiábavaló dolgainak hajszolása miatt ember, embernek farkasa ne legyen.
Fiad érdeméért, kérünk Téged, hallgass meg minket. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|