|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Meghaltatok a bűnnek, de éltek az Istennek…”
Máté szerinti
evangélium 28. fejezet 1-7.
„1Szombat elmúltával, a hét első napjának hajnalán,
elment a magdalai Mária és a másik Mária, hogy megnézzék a sírt.
2És íme, nagy földrengés volt, az Úr angyala leszállt
a mennyből, odament, elhengerítette a követ, és leült rá.
3Tekintete olyan volt, mint a villámlás, és ruhája
fehér, mint a hó.
4Az őrök a tőle való félelem miatt megrettentek, és
szinte holtra váltak.
5Az asszonyokat pedig így szólította meg az angyal: »Ti
ne féljetek! Mert tudom, hogy a megfeszített Jézust keresitek.
6Nincsen itt, mert feltámadt, amint megmondta.
Jöjjetek, nézzétek meg azt a helyet, ahol feküdt.
7És menjetek el gyorsan, mondjátok meg a
tanítványainak, hogy feltámadt a halottak közül, és előttetek megy
Galileába: ott meglátjátok őt. Íme, megmondtam nektek!«”
Imádkozzunk
Urunk Istenünk! A mi emberi szívünk tele van
aggodalommal a holnap, a holnapután felől. Tele van félelmekkel, mert nem
tudjuk, hogy mi történhet még velünk, szeretteinkkel. A mi szívünk tele van
félelemmel, hiszen mindaz, amiért fáradozunk ebben a világban, itt marad,
minden a mulandóság hatalma alá vettetett. Urunk, a mi szívünk, ha magunkat
megnézzük, tele van félelemmel, hiszen tudjuk, hogy Te szent és igaz vagy, bűnt
gyűlölő és megítélő, mi pedig vétkesek és engedetlenek vagyunk. De
köszönjük Neked Urunk Istenünk, hogy Krisztus föltámadott, hogy nem hagytad
a juhok nagy pásztorát a halálban, köszönjük, hogy kereszthalála,
föltámadása által bűnnek, kárhozatnak erejét elvetted, legyőzted.
Köszönjük, hogy nekünk már ez a látásunk, ez a bizonyosságunk lehet.
Köszönjük, hogy a holnap és a holnapután úgy állhat előttünk, és bűneinkre
úgy tekinthetünk vissza, mint amelyet a Te kegyelmes szeretetedben Krisztus
föltámadása által legyőzetett. Urunk, segíts nekünk, hogy tudjunk és
akarjunk örvendezni Tebenned, hozzánk való szeretetedben. Hogy az élet
gondjait, feladatait, a vétkeket, a gyakran kilátástalannak tűnő
helyzeteket újra és újra a Krisztus feltámadása felől lássuk. Mert így minden
másnak látszik, mert így egy egészen új szakasz kezdődhet, örömben és
békességben. Ezt az örömöt, a Te békességedet ajándékozd nekünk, ebben
erősíts meg mai ünneplésünkben is. Ámen.
Rómaiakhoz írott
levél 6. rész 6-11. vers
„6Hiszen tudjuk, hogy a mi óemberünk megfeszíttetett
vele, hogy megsemmisüljön a bűn hatalmában álló test, hogy többé ne
szolgáljunk a bűnnek.
7Mert aki meghalt, az megszabadult a bűntől.
8Ha pedig meghaltunk Krisztussal, hisszük, hogy vele
együtt élni is fogunk.
9Hiszen tudjuk, hogy Krisztus, aki feltámadt a
halottak közül, többé nem hal meg, a halál többé nem uralkodik rajta.
10Mert aki meghalt, az meghalt a bűnnek egyszer s
mindenkorra, aki pedig él, az az Istennek él.
11Ezért tehát ti is azt tartsátok magatokról, hogy
meghaltatok a bűnnek, de éltek az Istennek a Krisztus Jézusban.”
Szeretett Testvérek!
Nemrégen lettem figyelmes egy nagy különbségre, ami
különböző országok jogrendjében van. Kétféle jogrendről tudunk ebben a
világban: az egyik szerint az előállított bűnös ártatlan mindaddig, amíg
nem bizonyítják a bűnösségét. Talán hallottuk már így jogi műsorokban: az
ártatlanság vélelme van irányában. A másik jogrend szerint pedig pont
fordítva van: akit előállítanak valami miatt, bűnös mindaddig, amíg nem
bizonyítják az ártatlanságát. Mindaddig a feje fölött van a büntetés
lehetősége, amíg nem bizonyítja az ártatlanságát. Ezzel kapcsolatosan
elgondolkoztam azon, hogy az emberi vélekedések is ilyen különbözőek,
kétféleképpen szoktunk gondolkozni bűneinkről, bűnös életünkről.
Vannak, akik azt mondják, hogy nem vagyok én semmivel
sem rosszabb, mint a másik, vagyis nem olyan súlyos ez a bűn állapota az
életemben. Sokszor talán így is mondják: a lónak is négy lába van, mégis
megbotlik. Hát természetesen mindannyian bűnösek vagyunk, de hát úgysincs
olyan ember, aki ne lenne bűnös.
A másik ember viszont úgy gondolkozik, hogy bűnös
vagyok, és kár, hogy ez így van. Tudom, hogy vétkeztem Istennel szemben.
Nem tartom magam ártatlannak, nem tartom magam bűntelennek. Talán az 51.
zsoltárral ki is mondjuk: „Tudom,
hogy vétkeztem, azt tettem, amit rossznak tartasz.” A
szenvedéstörténetben a Jézussal megfeszített két gonosztevő példáján is jól
látjuk ezt a kétféleséget. Az egyik gonosztevő gúnyolódva szól Jézushoz, és
azt mondja: „ha Isten Fia vagy” –
és ez a ‘ha’ nem a hit hangja, hanem inkább a kételkedés hangja –, „akkor szabadítsd meg magad és minket is”.
Vagyis földi szabadulás az jól jönne az Istentől, az Isten Fiától, de
mégsem hiszi el, hogy van szabadulás a halál állapotából. A másik
gonosztevő rá meri mondani: mi megérdemeljük, hogy szenvedjünk, de ő, aki
itt szenved mellettünk, bűntelen. És ő már nemcsak e földi szabadulásra
gondol, hanem sokkal többre: „Emlékezz
meg rólam, mikor eljössz, a te királyságodban”. Lát Jézusban
szabadítót, és a Megváltóhoz szól, éppen ezért szabadulást is kap a
bűneiből, éppen ezért Jézus fel is menti őt, és azt mondja: „Velem leszel a Paradicsomban, az én
országomban”.
De ismerjük ezt a kétféle vélekedést a Bibliából
korábbról is. A sokszor emlegetett gazdag ifjú elmondja, hogy „én kora
ifjúságomtól megcselekedtem”, tehát tulajdonképpen nincs szüksége megváltóra.
Ő önmagától nagyon jó tud lenni, és akar lenni. A másik ember pedig, igaz
egy példázatban, a tékozló fiú, amikor visszamegy, akkor el tudja mondani,
és el meri mondani: „Atyám, vétkeztem
az ég ellen, és te ellened, nem vagyok méltó, hogy a te fiadnak neveztessem”.
Különbségek a bűn megítélésében, különbségek a bűnös
megítélésében – az a kérdés, hogy mi hogy gondolkozunk? Ártatlan vagyok,
nincs bűnöm, vagy csak annyi, mint a többieknek? Ránk nehezedett-e már
igazán a bűn terhe és súlya, éreztem-e, hogy önmagamtól nem vagyok képes
megszabadulni tőle? A Biblia ugyanis egyféle jogrendről beszél. Azt mondja:
Ádám óta, az első ember bűne óta nincs ember, aki ne vétkezett volna. Egy
ember által bejött a bűn a világba, de nem őt kell hibáztatnunk, hiszen
azóta is, a mi életünkkel is bejött a világba a bűn, de jó, hogy tudjuk,
hogy az egy ember által, Jézus által szabadulás is készíttetett a bűnös
ember számára. Így mondja Pál apostol a Római levélben: „Mindenki vétkezett, híjával van Isten
dicsőségének”. Hiába fogadom fel a legjobb ügyvédet, hiába próbálom
mosni kezeimet, hiába mentegetőzök, hiába találok csodálatos kifogásokat,
hiába a jó cselekedeteim és a jóságom bizonygatása, igenis, el kell
ismernünk, hogy mindannyian híjával találtattunk, mindannyian bűnösek
vagyunk. Pál apostol egy csodálatos felkiáltásban mondja ezt el Isten felé:
„Ó, én nyomorult ember, kicsoda
szabadíthat meg a halál testéből?” – mert érzi, hogy a bűn a halál
állapotába sodor lelkileg. Érzi és tudja, hogy a bűnös ember a halál
állapotában van. Kicsoda szabadíthat meg ebből a halálra ítélt testből? És
itt most nem a testi halálról van szó, hanem a bűn miatti lélek szerinti
halálról, amiről így beszél később: „Akik
a bűn miatt halottak voltatok”, vagy, ahogy a Jelenések könyve mondja: „Az a neved, hogy élsz, pedig halott
vagy.” Amikor vádol a mi szívünk, és elítéljük magunkat, akkor érezzük
igazán, hogy a bűn ránehezedik az életünkre. Melyik jobb tehát? Ártatlanságomat
bizonygatni, szépnek festeni magamat, vagy pedig megvallani a bűneimet
Isten előtt. Amikor igazán meglátom a bűneimet, akkor kell a keresztre
nézni.
Egy afrikai törzsfőnök, amikor először hallotta a
kereszt Igéjét, annyira a szívéhez szólt az evangélium, hogy felkiáltott
ott az összejövetelen, és ezt mondta: „Le onnan a keresztről, vegyétek le
az Úr Jézust a keresztről, nem neki kellene ott lenni, hanem nekem. Az én
helyem az”. Talán mi ezt nem mondjuk, de érezzük, hogy a mi bűneinket vitte
a keresztre. Mi nem tudunk a keresztre menni, és nem is sokat érne, hogyha
mi mennénk a keresztre, hanem a mi bűneinket kell a keresztre vinni. Ebben
igaza volt ennek az afrikai törzsfőnöknek, hogy az a mi bűneink helye, az
átokfa, a keresztfa, ahová kell vinni a mi bűneinket. Bűnbánattal oda kell
mennünk Istenhez, így mondja Pál apostol, hogy a mi óemberünknek meg kell
feszíttetnie ott a kereszten, a mi óemberünket oda kell küldeni a
keresztre. Nem testiképpen, de mindenestől, és valóságos szabadulást várva
és tudva. Nem csak elméleti szabadulást tud adni az Isten, nem csak
gondolatilag szabadít meg, hanem valóságosan is az Ő szent Fia által. Ez a
keresztnek és a feltámadásnak az örömhíre, hogy Vele együtt megfeszíttethet
a mi óemberünk, halálba küldhetjük a mi bűneinket.
Pál apostol beszél a keresztségről az előző
versekben, ott a teljes alámerítésben, mintegy életveszélybe kerül az ember
élete, és onnan kikerülve új életre jöhet föl, de ugyanígy a víz alatt
érezhetjük, hogy Isten fölhoz bennünket egy új életre. A régi énem nem
uralkodhat többé, hanem az én óemberem megfeszíttetik Ővele együtt, ahogy
valljuk is majd az Úrvacsora előtt: a bűnnek hatalmát, és a kárhozatnak erejét
elvette. Nem elég csak emlékeznünk mindarra, ami történt nagypénteken és
húsvétkor, hanem valóságosan oda kell adni a mi bűneinket, és valóságosan
oda kell szegezni a keresztfára az Úr Jézus Krisztus által a mi
adóslevelünket. Úgy mondhatjuk, hogy megerőtlenedett a mi óemberünk, hogyha
igazán odaadtuk Istennek. Az Isten megváltó szeretetétől elvesztette a
jogát az uralkodásra a bűn a mi életünkben. Mégis hatalmaskodni akar
sokszor. És azt sokszor érezzük is, ha már odaadtuk a mi életünket, még
akkor is kísért az óember; kísért, és akkor talán kétségbeesünk, talán úgy
gondoljuk, hogy elveszítettük mindazt, amit már megnyertünk Krisztussal, de
tudnunk kell, hogy Őbenne meg lehet újulni.
Mindazoknak, akik már Krisztusban békességre leltek, most az Isten
azt üzeni, hogy megújulhatunk ezen az ünnepen, elég újra a keresztre nézni,
elég újra szabadítását kérni a mi Urunknak, Istenünknek. Így lesz a mienk a
megváltás, lesz a mienk ez a megváltás a bűn büntetésétől, nem nekünk kell
elszenvedni a bűn büntetését, hanem elszenvedte helyettünk az Úr Jézus. És
a bűn hatalma alól így nyerünk mi is feloldozást, hogy nem kell, hogy
uralkodjon rajtunk a bűn, és majd kapunk egyszer egy teljes megszabadulást
a jövőben, amikor pedig Ővele az Ő országában élhetünk. „Ha pedig meghaltunk Krisztussal,
hisszük, hogy élni is fogunk Ővele.” Meghaltunk-e Krisztussal? Odaadtuk-e
a mi bűneinket? Meghalt-e a mi óemberünk Krisztussal, mert akkor érvényes
ránk a húsvéti örömüzenet, hogy élni is fogunk Ővele. Jézus mondta: „Én élek, és ti is élni fogtok”.
Jézus legyőzte a bűn hatalmát és a kárhozat erejét, és azt akarja, – amit már
János így mond a levelében – „Átmentünk
a halálból az életre”. A bűnnek a rabságából, a bűn hatalmából az élet
szabadságára. A töredelmes szív és a bűnbánat áthatja a mi bensőnket, és
amint ez a lelkület úrrá lesz rajtunk, akkor a megváltás földjére lépünk,
ahol Isten kegyelme árad ránk. Nincs bűntelen, nincs ártatlan ember, de
Isten által megigazított ember van, Istenben új életet nyert élet van.
Igaznak nyilvánít az Ő szent Fia által, feltámaszt lelkileg egy új szent
életre. Nikodémusnak így mondta ezt Jézus még jóval a halála előtt: „Szükség néked újonnan születned” –
és szükség nekünk is újonnan születnünk.
Kétféle hozzáállásról beszéltem, az egyik szerint ártatlannak
mondja magát az ember mindaddig, amíg nincs elég világossága ahhoz, hogy
felismerje, hogy bűnös. Ahogy hallottuk is a két ének között a gyönyörű
költeményben, elárulták Jézust, de én is elárultam. Megtagadták Jézust, de
én is hányszor megtagadtam. Keresztre feszítették Jézust, de én érettem
feszítették keresztre Jézust. És az én bűneimmel együtt feszítették
keresztre Jézust. Ha ezt valljuk, akkor lehet igazán szabadulásunk a
bűneinkből, és akkor lehet igazán húsvétunk, és lehet az a bizonyosságunk,
hogy Ővele együtt élhetünk egy megújult életben. Így mondja a Római
levélben Pál: „Mert aki meghalt, az
meghalt a bűnnek egyszer s mindenkorra, aki pedig él, az az Istennek él”. Vagyis
elkötelez bennünket a feltámadás-hit, elkötelez bennünket az, hogy Isten
megszabadított a mi bűneinkből, elkötelez bennünket az Istennek tetsző
életre, az Istennek tetsző szolgálatra. Éljünk tehát így a Krisztus
Jézusban új életet, és akkor lesz igazi húsvétja a mi életüknek, ahogy
hallottuk is: „Régi életem
megfeszíttetik, és új életem feltámadhat Vele együtt.” Ámen.
Imádkozzunk
„Győzelmet vettél, ó Feltámadott, örök nagy dicsőség
a diadalod.” Magasztalunk Téged, Úr Jézus Krisztus, mert győzelmet vettél a
bűn és a halál felett. Urunk, szeretnénk ezen az ünnepen mi is győzni a
bűneink felett, segíts érteni a kereszt titkát, segíts személyes
bűnvallásra, megtérésre, akik pedig kegyelmedet már régóta elnyerték, adj
megújulást Szentlelked által. Segíts, hogy ne kifogásokat, mentegetőzést
keressünk, hanem fogadjuk el a Te bűntörlő halálodat. Add, hogy ebben a
világban, közelebbről városunkban, tudjunk bizonyságot tenni a kereszt
erejéről életünkkel, szavainkkal is, hogy sokan Hozzád térjenek. Kérünk Téged
a halál árnyékában levőkért, kérünk azokért, akik még a sírt látják, adj
reménységet arra nézve is, hogy Te vagy a feltámadás és az élet. Urunk,
Istenünk, segíts bennünket új, szent, Neked tetsző életre. Add ebben
számunkra a Szentlelkedet minden napon, hogy Neked éljünk. Ámen.
Aki értem megnyíltál,
Rejts el ó örök kőszál!
Az a víz s a drága vér,
Melyet ontál a bűnér’
Gyógyír légyen lelkemnek,
Bűntől s vádtól mentsen meg!
Törvényednek eleget
Bűnös ember nem tehet;
Buzgóságom égne bár,
S folyna könnyem, mint az ár:
Elégtételt az nem ad,
Csak te válthatsz meg magad.
458. dicséret 1. és 2. vers
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|