|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„De még
vár az Úr…”
Péter 2. levele 3. fejezet 3-13. [2Péter
3:3-13]
„3Tudjátok meg elsősorban azt, hogy az utolsó napokban
csúfolódók támadnak, akik mindenből gúnyt űznek, akik saját kívánságaik
szerint élnek, 4és ezt kérdezgetik: »Hol van az ő eljövetelének
ígérete? Mert mióta az atyák elhunytak, minden úgy maradt, amint a teremtés
kezdetétől fogva van.«
5Mert rejtve marad előttük, szándékosan meg is
feledkeznek róla, hogy egek régóta voltak, és föld is, amely vízből és víz
által állt elő az Isten szavára.
6Ez által az isteni szó által az akkori világ özönvízzel
elárasztva elpusztult, 7a mostani egek és a föld pedig ugyanezen
szó által megkímélve megmaradtak, hogy tűznek tartassanak fenn az ítéletnek
és az istentelen emberek pusztulásának napjára.
8Az az egy azonban ne legyen rejtve előttetek,
szeretteim, hogy az Úr előtt egy nap annyi, mint ezer esztendő, és ezer
esztendő annyi, mint egy nap.
9Nem késlekedik az Úr az ígérettel, amint egyesek
gondolják, hanem türelmes hozzátok, mert nem azt akarja, hogy némelyek
elvesszenek, hanem azt, hogy mindenki megtérjen.
10De el fog jönni az Úr napja, mégpedig úgy, mint a
tolvaj, amikor az egek recsegve-ropogva elmúlnak, az elemek égve
felbomlanak, a föld és a rajta levő alkotások is megégnek.
11Mivel pedig mindezek így felbomlanak, milyen szentül
és kegyesen kell nektek élnetek, 12akik várjátok és siettetitek
az Isten napjának eljövetelét, amikor majd az egek lángolva felbomlanak, és
az elemek égve megolvadnak!
13De új eget és új földet várunk az ő ígérete szerint,
amelyben igazság lakik.”
Imádkozzunk
Drága Istenünk! Hálát adunk
Neked, hogy még tart a kegyelmi idő, még vársz ránk. Köszönjük, hogy Te
mindenkit meg akarsz menteni, és még van egy kis időnk, hogy mi is a
győztes sereghez csatlakozzunk. Ne hagyd, hogy elpazaroljuk ezt az időt.
Add, hogy minden percet Veled tölthessünk, és minden alkalmat ki tudjunk
használni, hogy lelkeket vezessünk Hozzád. Drága Uram! Bocsásd meg, amikor
már elég jónak éreztük magunkat ahhoz, hogy ne szóljunk Hozzád. Bocsásd
meg, amikor minden fontosabb volt számunkra, mint Te. Amikor egyedül
akartuk magunkat kihúzni a sárból, és Téged vádoltunk, ha ez nem sikerült.
Bocsásd meg, hogy hiteltelen keresztyének vagyunk, és csak szavakban éljük
meg a hitünket. Add, hogy a mi hitünk élő és ható lehessen. A Te Szentlelked
járjon át minket, hogy sugározhassuk a Te szeretetedet a világban. Drága
Urunk! Próbáltunk már nélküled élni, de nem ment. Köszönjük, hogy az
életünknek Te adsz értelmet. A szeretetünk csak akkor lehet igazi, ha Tőled
való. Céljaink csak akkor vezethetnek jó irányba, ha Tőled kapjuk őket, ha
Te szenteled meg őket. Kérünk Téged, hogy Te szenteld meg az egész
életünket, hogy egész lényünkkel Téged tudjunk dicsőíteni. Hálát adunk
Neked a Te szent Fiadért, hogy elküldted a Földre, hogy emberként meghaljon
helyettünk és feltámadjon. Szenteld meg a karácsonyra való készülődésünket,
add, hogy közelebb kerülhessünk Hozzád a mai istentisztelet által is. Jézus
Krisztus nevében kérünk, hallgass meg minket. Ámen.
Ézsaiás könyve 30 fejezet 8-18.
„8Most pedig menj, és írd föl jelenlétükben egy táblára,
jegyezd föl egy könyvbe, hogy megmaradjon mindvégig örökre szóló
okmányként!
9Bizony engedetlen nép ez, hazug fiak, fiak, de nem
akarnak hallgatni az ÚR tanítására.
10Azt mondják a látóknak: Ne lássatok! - a látnokoknak
pedig: Ne a valóságot lássátok! Mondjatok inkább hízelgő dolgokat, lássatok
kedvünkre valókat!
11Hagyjátok abba ezt a módszert, változtassatok ezen az
eljáráson! Hagyjatok békét nekünk Izráel Szentjével!
12Ezért így szól Izráel Szentje: Mivel megvetitek ezt az
igét, zsarolásban és csalásban bíztok, ezekre támaszkodtok,
13azért úgy jártok bűnötökkel, mint a magas kőfal, ha
megreped, és megdőlve leomlással fenyeget: bármely pillanatban összedőlhet.
14Darabokra törik, mint a fazekas korsója, melyet
kíméletlenül összetörtek: nem lehet találni törmelékei között akkora
cserepet sem, amivel parazsat lehet venni a tűzhelyről, vagy vizet meríteni
a tócsából.
15Mert így szól az én Uram, az ÚR, Izráel Szentje: A
megtérés és a higgadtság segítene rajtatok, a béke és a bizalom erőt adna
nektek! De ti nem akarjátok,
16inkább ezt mondjátok: Nem úgy lesz az, hanem lóháton
vágtatunk! Hát majd vágtatnotok kell! Gyorsan akartok hajtani? Hát majd
gyorsak lesznek üldözőitek!
17Egy ember fenyegetésére ezrével elfuttok, öt ember
fenyegetésére úgy elfuttok, hogy nem marad más belőletek, csak egy
jelzőpózna a hegytetőn és egy zászlórúd a halmon.
18De még vár az ÚR, hogy megkegyelmezhessen, még
hallgat, hogy irgalmazhasson. Mert bár ítélő Isten az ÚR, boldogok
mindazok, akik benne reménykednek.”
Szeretett Testvérek!
Krisztuskövető emberek és nem keresztyének is ezekben a napokban
készülődnek. Adventi koszorúk készültek, annak módját lehet hallani
televízióban és máshol is. Valamire készül, valamire várakozik a világ és
várakoznak a hívő emberek is. És ez rendjén is van egyik oldalról. Azonban
a ma olvasott bibliai szakaszunk egészen más várakozásról beszél. Mit
cselekszik az Úr, miközben mi szépen ebben az évben is annak rendje módja
szerint ünnepre, karácsonyra, az Úr érkezésére várakozunk és készülődünk; mit
cselekszik az Úr?
Ézsaiás könyvéből olvasott
bibliai szakaszunk nagyon megdöbbentő képet fest a körülbelül 2700 évvel
előttünk járt nemzedékről, az akkori Izraelről. És mit cselekedett akkor
egy ilyen Izraellel szemben az Úr? Szólt. No de hát szólt már máskor is!
Szólt az Úr. A követeit küldte. Jöttek, szóltak az Ő nevében – ahogy a régi
ószövetségi szövegekben még a prófétát látónak nevezik – nos jöttek,
láttak, mert az Úr láttatott velük és szóltak. Azután utasított az Úr. Például:
írd föl, jegyezd föl mindazt,
amit rád bíztam üzenetként, hogy megmaradjon
mindvégig örökre szóló okmányként. Írd föl, hogy előhívható legyen – ahogy
ma mondanák –, hogy újra megszólalhasson az üzenet. Aztán megint szólt az
Úr. Ez a bibliai szakaszunk ezzel van tele. Szólt az Úr, utasított az Úr,
küldött az Úr, szólt az Úr, többször szólt az Úr… Újra és újra ezt
olvashattuk. Vagyis az Isten cselekedett.
Mit tett a nép? Mit tett a
körülbelül 2700 évvel korábban élt Izrael? Az a nép, amelyik egyfajta
jólétben élt. Az a nép, amelyik úgy gondolta, hogy ilyen jó dolgunk sosem
volt. Nos, mit cselekedett ez a nép? Jöttek az Úr küldöttei, megszólította
az Úr őket, és ez a nép azt mondta ezeknek a küldötteknek, ezeknek a látó
embereknek, az Isten kijelentése által látó embereknek: „Ne lássatok!” Vagy ha már beszéltek
az Úr nevében, „ne a valóságot
lássátok!” Milyen félelmetes, amikor az ember a valóság elől menekül. „Ne a valóságot lássátok!” Mi volt a
valóság? A valóság az volt, hogy Izrael népében egy viszonylagos jólét
volt, rablás, csalás és korrupció által, ugyanakkor északkeletről, a szomszédos,
hatalmas egyik világbirodalom ugrásra kész, hogy átlépje Izrael határát,
hogy kirabolja, hogy bekebelezze ezt a kicsiny népet. Életveszélyes a
helyzet. A küldöttek érzik, látják, mondják, hirdetik, hogy ez a valóság,
eközben mások a maguk kis rablásával vannak elfoglalva, maguk csalásában
bíznak, eközben fegyverkeznek. Itt lovakról van szó, az ókori Közel-Keleten
a ló, harcban a fegyveres csúcstechnika volt, a nagy erő volt, és a
gyorsaság volt. Nos mit cselekedett a nép? Jöttek az Isten emberei, akik
látták, hogy rettenetes veszedelem van közelben; szóltak, és a nép azt
mondta: ne lássátok mindezt! A valóságot ne mondjátok el nekünk! Ne
beszéljetek erről! Mert ugye, amiről nem beszélünk, az állítólag nincs – gondolja
már sok ezer év óta az ember. Vagy, ha már annyira beszéltek, akkor „beszéljetek hízelgő dolgokat, kedvünkre
valókat” – mondja az Úr, jellemezve ezt a népet. „Hízelgő dolgokat, kedvünkre valókat mondjatok.” Az Úr nagyon
röviden fogalmazza meg, és nagyon röviden jellemzi a korabeli Izraelt,
amikor így mondja: „megvetettétek az igét”.
Nem voltak ők ateisták, nem voltak ők istentagadók, csak éppen nem vették
komolyan az Úr igéjét. Nem akartak hallgatni szavára. Sőt: „Hagyjatok békét nekünk Izrael
Szentjével!”; Ne gyertek már, és ne beszéljetek már nekünk az Isten
nevében! Majd mi gyakoroljuk a magunk kis vallásoskodását, a magunk kis
bálványait majd tisztelgetjük. De az Izrael Szentjével ne zavarjatok már
bennünket! Hát minket zavar! hogyha az Izrael Szentje nevében szóltok.
Hiszen ez a nép – ahogy itt olvastuk – „zsarolásban
és csalásban bízott, erre támaszkodott”; lovak erejében bízott. Nem
baj, hogyha esetleg valóban jön ez az északi veszedelem, és az Úr Isten nem
fogja a maroknyi Izrael határsorompóit védeni, hanem hagyja, hogy egy
hódító, rabló nép tönkre tegye őket. Mert semmi más nem fog bekövetkezni,
mint: amit vetettek, azt aratja majd Izrael. Nagyon szemléletes módon
beszél az Ige, amikor azt mondja: a ti életmódotok, a ti vakságotok, hogy
látni és hallani sem akartok úgy, ahogy az Isten látja a dolgokat. Csak úgy
akarjátok látni, és hallani, és láttatni, ahogyan ez nektek tetszik – ez
egy olyan dolog, mint amikor egy magas kőfal ott van, óriási repedés benne,
és ott álltok a tövében, bármelyik pillanatban a nyakatokba omolhat,
vesztetekre. Mit tett az Úr? Szólt. Mit tett az Úr? Küldött. Mit tett az
Úr? Utasított. Mit cselekedett az Úr? Újra küldött, újra szólt. Eszünkbe
juthat Jézus példázata, amikor elküldi az ő szolgáit, végül az egyszülött
Fiút is. Mit tett a nép? Becsukta a fülét, becsukta a szemét, és a maga kis
álmait dédelgette ott, egy hatalmas, leomlással fenyegető kőfal tövében.
Akkor most mi az Úr célja? Már régen büntethetett volna. Már régen
megbüntethette volna azt a népet, amelyik kerek-perec kijelentette, hogy:
az Izrael Szentjével hagyjatok békén! A Szent Isten nevében ne beszéljetek!
Mondhattok vallási szövegeket, de csak olyat, ami nekünk tetszik… olyan
szép altatónótát, olyan szép, általános szeretetről szóló semmit – ilyet
mondhattok, de a szent Isten nevében ne beszéljetek! Az Isten már régen
megbüntethette volna ezt a népet. Azonban, mi az Úr célja? Nem az, hogy
büntessen. Már Mózes könyvében olvashatunk arról (2. könyv 34. fejezet),
hogy „az Úr késedelmes a haragra és
nagy kegyelmű”. Vagy a Zsoltárok könyvében, a 103. zsoltárban énekel
ugyanerről, szinte szó szerint ugyanígy a zsoltáros, hogy „késedelmes a haragra és nagy kegyelmű
az Úr”. Vagy már a fogságba került Izrael, amikor bekövetkezik ez a
veszedelem… a fogságba került Izrael számára Ezékiel próféta könyve 33.
fejezetében arról szól, hogy „az Úr
nem gyönyörködik a bűnös halálában, hanem azt akarja, hogy megtérjen és
éljen”. Mi az Úr célja? Az ember megtérése, hogy az embert
megmenthesse. Az Úr célja, hogy megkegyelmezhessen.
És akkor most már mondjuk ki a mondatot teljes egészében: „de még vár az Úr, hogy
megkegyelmezhessen” – az Úr vár? Mi olyan szépen,
esztendőről-esztendőre adventet ünnepelünk, készülődünk, hogy majd igazán
karácsonyt ünnepelhessünk; mi nagyon szépen megemlékezünk, hogy az Isten
valamikor régen valamit tett, ígéreteit beteljesítette – “Milyen aranyos ez
a jászolbölcső”! – Mi várjuk újra, meg újra. Egyik oldalról jó ez, csak
nehogy takaró legyen a mi számunkra! Várjuk – Hát gyere már Uram! Hát mi
várunk! – miközben nem vesszük észre, hogy az Úr vár mireánk, hogy mi
megváltozzunk. Az Úr célja az, hogy „megkegyelmezhessen,
ezért még vár az Úr”. Az Úr célja
az, hogy „irgalmazhasson, ezért még hallgat az Úr”, és nem
hozza a jogos büntetést.
Nem véletlen, hogy Péter
apostol levelében, az első és a második levélben is foglalkozik ezzel a
kérdéssel, az első levél 3. fejezetében emlékezteti az olvasót, emlékeztet
bennünket is, amint Noé napjaiban várt
az Isten. De aztán eljött az ítélet. De várt
az Isten. Adventben nehogy úgy elvárakozzuk magunkat… olyan jól elaltatjuk
magunkat… “mi várjuk az Urat!” – és nem vesszük észre, hogy az Úr vár mireánk, a mi megváltozásunkra. Mert kell az
Urat várnunk, de most már a visszajövetelét kell igazán várnunk. Ha csak
emlékezés témája lesz, amit az Isten cselekedett… hogy igen, közel 2000 éve
az Isten nagyszerű dolgokat cselekedett, és mi ezt újra átéljük az ünnep
rendjében – nagyon szép! csak ugyanakkor el is aludhatunk közben. Az Úr még
vár. Majd Péter második levelében szintén előjön ez: „hosszútűrését üdvösségnek tartsátok”. Mert előálltak már az
apostoli korban is: “Hol van az Isten ígérete? Az atyák óta minden ugyanúgy
van, semmi nem történt!” Nem vették észre, hogy szólt az Úr, hogy
küldötteket küldött az Úr, hogy utasított az Úr, hogy fölíratta az Úr, hogy
megmaradjon az Ő szava a későbbi nemzedéknek is, aztán megint szólt az Úr…
– nem vették észre. Csak arról beszéltek, hogy szerintük semmi nem
változott, az Isten ígérete nem teljesedik be. Péter kénytelen
figyelmeztetni már a korai keresztyénség körében sokakat, hogy nehogy
félreértsétek, az Isten hosszútűrése nem azt jelenti, hogy az Isten
ígéretei nem teljesülnek be, hanem azt jelenti, hogy még vár az Isten, mert nem ítélni szeretne, hanem megmenteni, megbocsátani szeretne.
Tehát „hosszútűrését üdvösségnek tartsátok” – az üdvösséges lehetőséget ismerjétek föl benne.
Advent nagyszerű. De most
mégis az előbb olvasott bibliai szakaszok egészen másik oldalról szólítanak
meg minket. Az Úr! vár. Mireánk.
De még vár az Úr. Mi lehet ennek
a mai üzenete?
Négy nézőpontból próbálom
összefoglalni. Mi lehet annak az üzenete, hogy az Úr Isten még ma is vár?
Még nem jött vissza ítélni élőket és holtakat. Még vár. Vár egyéni
életünkben, vár az egyházzal kapcsolatosan, és vár a világgal kapcsolatosan
is. Mi lehet ennek mai üzenete?
Először is a tanítás
vonatkozásában fogalmazzuk meg: igazán nem az a fontos, hogy mi várunk
kedves emlékezésként adventben, hogy mintegy átéljük még egyszer a régi
eseményeket, hanem az igazán fontos az, hogy az Úr Isten vár mireánk. A tanításhoz tartozik, hogy vegyük
észre várakozásának a célját, hogy miért
türelmes még az Isten? Miért vár az Isten? A célját értsük meg. Ha
észrevettük, ha megértettük, akkor ez megmozdít bennünket. Ha megértettük,
hogy az Úr Isten mireánk vár, mert nekünk
kellene már lépni, akkor talán lépünk is. De ha nem értjük, ha nagyon
kedvesen, szépen mindent úgy átélünk csupán emlékezésként, hogy az Isten
mennyire szerette e világot, akkor lehet, hogy kevésbé mozdít meg bennünket
mindez.
A mai Ige tanítása: az Isten
célja a várakozásával, hogy megkegyelmezhessen,
kegyelmet pedig annak adhat, aki bocsánatot kért, aki kegyelmet kért. Vagyis
nem az Úr Istenre kell várni, hogy “na akkor kegyelmezzél már!”; hanem, ha
nem éltem át igazán az Isten kegyelmét, akkor vegyem észre, hogy nekem kell
most lépni, bocsánatot kérve kegyelmet kérni.
Másodszor: Még vár az Úr – mindennek
mai üzenete az önvizsgálat vonatkozásában, tehát rám és rád, mióta és
miért vár az Úr? Mióta vár, hogy változzak? Miért vár az Úr? Miben
kellene változnom?
Harmadszor: ez bátorítás
kíván lenni, mert ennek a bibliai szakasznak is csodálatos bátorító
üzenete: még van lehetőség
megváltozni. Még vár az Úr. Vagyis ez azt jelenti, hogy még van alkalom
arra, hogy komolyan vegyem az Isten engemet is megszólító szavát, megtérésre
hívó szavát, a megszentelődésben előrelépést, egy lépést, hogy megtegyek.
Bátorítás a mi számunkra, a ma élő nemzedék számára is ez a hosszútűrő
isteni kegyelem.
És negyedszer: de még vár az
Úr – mi lehet ennek a mai üzenete a mi számunkra? Inspiráljon bennünket,
hogy életem iránya forduljon végre
egyértelműen az Isten felé. Ne csak higgyem az Ő létét – ha bajban
vagyok, nagyot kiáltsak hozzá, hogy “jaj Istenem!” – hanem egyértelműen
döntsem el, hogy Őt követem. Az, hogy még vár az Úr, hogy megkegyelmezhessen,
ennek mai üzenete, inspiráló üzenete: ha eldöntöttem, hogy Krisztus
követője vagyok, akkor is van még olyan részterület, amit nem adtam igazán
az Isten kezébe. Amiket megtartottam magamnak. “Ebben, meg ebben a dologban
az Isten nem illetékes! Ezt én intézem!” Netalán bálványok fennhatósága
alatt hagytam meg életemben. Arra inspirál, arra mozdít bennünket az Isten Igéje,
hogy életem minden részterülete is az Úrnak szentelt legyen. Mert két úrnak
szolgálni nem lehet.
Készülődünk, és jól tesszük.
Legyen hasznunkra mindez. Várakozunk, adventben vagyunk – az egyházi év
rendje szerint –, nagyszerű lehetőség. De igazán azt vegyük észre, hogy az
Úr vár mireánk, mert Ő már a maga részéről mindent megtett azért, hogy
megkegyelmezhessen. És ha mi csak kedvesen, szépen emlékezünk arra, hogy
mennyi mindent megtett, akkor nem sok hasznunk lesz belőle. De ha
megértjük, hogy mindennek az a célja, hogy az én életem, a te életed
megváltozzon, hogy a részterületek vonatkozásában is mindent az Isten
kezébe tegyek és az Ő szolgálatába állítsak, akkor van értelme adventben
élni és járni. De még vár az Úr – hangzott annak idején a makacs, kemény
Izrael felé. Azért várok, nem veszitek észre, mert megbocsátani szeretnék.
Mikor kérsz bocsánatot?
Ma is életünkben és az egyház
életében az Isten azért vár, mert valaminek változni kell!
Bennem az
Úr temploma
Általad
készüljön,
Vesszen a
bűnnek nyoma,
Lelked
újjászüljön,
Méltóztass
személyedre
E gyarló
világon,
Dicső
jelenlétedre
Dűljön le a
Dágon.
Tégy
szívedre pecsétül,
Bélyegül
karodra:
Így lelked
erejétül
Élek csak
számodra,
Mindvégig
velem maradj
Mennyei
erővel,
Holtom
óráján ne hagyj,
Jővel,
Ámen, jővel!
304. dicséret 8. és 9. vers
Imádkozzunk
Istenünk! Mi tele vagyunk
vágyakkal, elképzelésekkel, mindezek megvalósulásáért oly sokat fáradozunk.
Köszönjük, hogy adventben Magad felé fordítasz bennünket, hogy
szabadításodra figyeljünk.
Szent és igaz Isten! Te már
mindent megtettél a mi megváltásunkért. Még az egyszülött Fiút is elküldted
érettünk. Sokszor megszólítottál, sokszor hívtál egyen-egyenként minket is
és várod a mi válaszunkat. Várod megszólító szavadra a mi feleletünket.
Bocsásd meg, hogy létedben ugyan hittünk, de nem fordultunk teljes szívvel
Feléd. Bocsásd meg, hogy életünk egyes területeit megtartottuk magunknak,
és ezért még mindig kegyelmesen vársz reánk, hogy egész életünket a Te
kezedbe tegyük. Segíts Urunk teljes szívvel, cselekvő hittel Hozzád térni,
hogy ne legyen gyümölcstelen ünnepi készülődésünk és ünnepszentelésünk.
Segíts, hogy megértsük hosszútűrésed célját. Könyörgünk, hogy megszentelt
életünk másokat is Hozzád segíthessen. Könyörgünk, hogy gyógyító hatalmadat
mutasd meg betegeink életében is. Könyörgünk népünk szellemi, lelki megújulásáért,
megtéréséért. Könyörgünk az egyházak evangéliumi szolgálatáért, hogy a Te reánk
váró, üdvösségünket munkáló, és türelmes szeretettel váró kegyelmed jó hírének
legyünk eszközei ebben a világban.
Jézus Krisztusért hallgasd
meg könyörgésünket. Ámen.
„A reménység Istene pedig töltsön be titeket a hitben teljes örömmel
és békességgel, hogy bővölködjetek a reménységben a Szent Lélek által.”
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|