|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Várd Őt…“
103. zsoltár
1Dávidé.
Áldjad, lelkem, az URat, és egész bensőm az ő szent nevét!
2Áldjad,
lelkem, az URat, és ne feledd el, mennyi jót tett veled!
3Ő
megbocsátja minden bűnödet, meggyógyítja minden betegségedet, 4megváltja életedet a
sírtól, szeretettel és irgalommal koronáz meg.
5Betölti
javaival életedet, megújul ifjúságod, mint a sasé.
6Minden
elnyomottal törvényesen és igazságosan bánik az ÚR.
7Megismertette
útjait Mózessel, cselekedeteit Izráel fiaival.
8Irgalmas
és kegyelmes az ÚR, türelme hosszú, szeretete nagy.
9Nem
perel mindvégig, nem tart haragja örökké.
10Nem
vétkeink szerint bánik velünk, nem bűneink szerint fizet nekünk.
11Mert
amilyen magasan van az ég a föld fölött, olyan nagy a szeretete az
istenfélők iránt.
12Amilyen
messze van napkelet napnyugattól, olyan messzire veti el vétkeinket.
13Amilyen
irgalmas az apa fiaihoz, olyan irgalmas az ÚR az istenfélőkhöz.
14Hiszen
tudja, hogyan formált, emlékszik rá, hogy porból lettünk.
15Az
ember napjai olyanok, mint a fű, úgy virágzik, mint a mező virága.
16Ha
végigsöpör rajta a szél, vége van, még a helyét sem lehet felismerni.
17De
az ÚR szeretete mindörökké az istenfélőkkel van, és igazsága még az
unokáikkal is;
18azokkal,
akik megtartják szövetségét, és törődnek rendelkezéseinek teljesítésével.
19Az
ÚR a mennyben állította fel trónját, királyi hatalmával mindenen uralkodik.
20Áldjátok
az URat, angyalai, ti hatalmas erejűek, akik teljesítitek parancsát, és
hallgattok parancsszavára!
21Áldjátok
az URat, ti seregei, szolgái, akaratának végrehajtói!
22Áldjátok
az URat, ti teremtményei, mindenütt, ahol uralkodik! Áldjad, lelkem, az
URat!
Imádkozzunk
»Örök élet reggele, fény a véghetetlen fényből, egy
sugárt küldj ránk te le, kik új napra ébredünk föl. Fényed lelkünk éjjelét,
űzze szét. Jóságodnak harmata gyarló életünkre hulljon. Szívünk, mely
kiszárada, vígaszodtól felviduljon.«
Örökkévaló Istenünk,
mennyei jó Atyánk! Hálaadással és dicsőítéssel járulunk színed elé advent
második vasárnapján, jelenlétedért könyörögve. Fény gyullad a szívünkben,
melyet a Te kimondhatatlan szereteted élesztett bennünk. Te ajándékozod a
hitet szívében hordozó embernek a bűnbocsánatot, a kegyelmet, az örök
igazságot és az életet. Békesség és hatalmas öröm járja át
mindennapjainkat, mert tudjuk, hogy életünket nem vaksors, hanem irgalmas
Atyánk vezéreli. Kérünk, tedd az Igét élővé és hatóvá közöttünk, add
Szentlelkedet, az erőnek és szeretetnek Lelkét. Szent Fiadért kérünk
hallgass meg minket. Ámen.
Rómaiakhoz írott
levél 12. fejezet 1-2.
1Az Isten irgalmára
kérlek tehát titeket, testvéreim, hogy okos istentiszteletként szánjátok
oda testeteket élő és szent áldozatul, amely tetszik az Istennek; 2és ne igazodjatok e
világhoz, hanem változzatok meg értelmetek megújulásával, hogy
megítélhessétek: mi az Isten akarata, mi az, ami jó, ami neki tetsző és
tökéletes.
Gyakran várakozunk. Van, ahol
szívesen, s van, ahol kevésbé szívesen. Gyakran várunk szívesen egyes
embereket, és vannak olyan emberek, akiket kevésbé fogadunk szívesen.
Nézzük az egyik oldalát. Kire várunk szívesen? Például egy nagy nemzeti
ünnepen várhatjuk az ország közjogi méltóságait. Egy városi ünnepnapon
megörvendeztetheti az embereket a város vezetője, vagy egy meghívott
előadó. Egy családi ünnepen egy régen látott rokon érkezése nagyon nagy
váradalom és öröm. De gondolhatunk arra is, hogy milyen nagy várakozás
előzi meg, ha elromlik a gázkazánunk, a gázszerelőt. Vagy milyen nagy
várakozás tölti be a szívünket, hogyha egyik családtagunk, vagy éppen mi
magunk beteggé válunk, és alig várjuk már, hogy csengessen a háziorvos kint
a kapucsengőn vagy lent a kaputelefonnál. Szívesen várjuk azokat az
embereket, akikkel minden nap találkozhatunk.
Szívesen várjuk őket,
hiszen méltóak… hiszen szeretjük őket… hiszen hasznosak nekünk… És minden
ilyen várakozás nemcsak egy belső feszültséggel jár, hanem kívülről is
akarunk tenni ezért a találkozásért: megbolydulhat egy város, amikor
nemzeti ünnepre közéjük látogat a közjogi méltóság. Vagy megbolydul
ugyancsak a város lakossága – legalább az egyik fele –, ha valamilyen
esemény történik a városban. És terített asztallal várjuk a rokonainkat,
főleg ha rég nem láttuk őket. És természetesen rendben hagyjuk a gázkazán
környékét, meg az ágyunk környékét, ha szerelő, illetve orvos jön hozzánk.
Amikor várunk, belül is, kívül is várunk.
Volt egy ember Krisztus
előtt 1700-ban, 1700 körül, aki nagyon várt. Ismerte az Istent, sőt a barátja
volt. Sőt hallgatott a hangjára, elhagyta a biztonságot adó várost,
elhagyta a rokonokat, a földet, a családot, és ment, mert szólt neki az
Isten. Ígéretet kapott és várt. És megérkezett az ígéret, és megérkezett a
gyermek. Mindig megdöbbenek, hogy kicsi gyermekeknek már tanítjuk Ábrahám
és Izsák történetét. És ami legelőször eszünkbe jut, az a legfélelmetesebb:
a próbatétel. Amit nagyon várt, amit nagyon keresett Ábrahám, és amit
megkapott, azt kérte vissza az Isten. Az irgalmas, a szeretet Istene, aki
ajándékoz. Mindig feszültséggel tölti el az embert, hogyha ezt a történetet
hallja, és főleg, ha van elsőszülöttje. Mégis egy mozzanatot szeretnék
kiemelni ebből a történetből, azt, hogy Ábrahám akkor is, amikor elindult a
családja köréből, és akkor is, amikor a nehéz felszólítás volt, hogy fogja
a fiát…, ugyanazt válaszolta 75 évesen, és 30 évvel később is, ugyanazt
válaszolta az Isten szavára: „Itt vagyok”. Mi itt vagyunk-e? –
kérdezhetném csendesen. Mekkora bátorság kell ahhoz, hogy valaki, akkor is
ezt mondja, amikor furcsát hall, akkor is ezt mondja, amikor az Isten szól
benne vagy valaki által. Ábrahám képes volt 75 évesen, majd 100 év körül
is, 100 éven túl azt mondani: itt vagyok. Csodálatos ez a folytonosság és
csodálatos az a hit, amely nélkül nem élhette volna túl normálisan ezt a
próbát. De a hit atyja, ahogy Pál nevezi, hitt. És hitével tudott bízni az
Istenben, és hitével tudta megélni mindazt, amire hívta az Isten. Nem
áldozatot kívánt tőle az Isten, hanem áldozatkészséget, de azt maximálisan.
Emberi ésszel felfoghatatlan módon, emberi logikával megmagyarázhatatlanul,
azt kérte, áldozza meg a fiát, amit abban a körben, abban a korban minden
nép megtett, nem volt szokatlan, azt kérte a szeretet Istene.
Felfoghatatlan és érthetetlen, és egyedül hittel túlélhető. Ábrahám
bemutatta áldozatkészségének maximumát, és Isten bemutatta, hogy nincs két
Isten, nincs Ószövetségi és nincs Újszövetségi Isten. Egy van, aki
irgalmas. Egy van, aki miatt úgy nevezte el a hegyet Ábrahám, hogy az Úr gondoskodik. Egy ekkora
próbatétel után, egy ekkora próbatétel közepette azt tudja mondani: az Úr
gondoskodik. Megint lehet egy csöndes kérdésem: Mi sokkal kisebb próbák
között, merjük-e hinni, merjük-e vallani, az Úr gondoskodik.
Nagyon nagy a hasonlóság az
Úr Jézus és Izsák között. Izsák is, és Jézus is a hátán vitte, amin ki
kellett múlnia. Hátán vitte a rőzsét Izsák, a hátán vitte Jézus a
keresztjét. Mind a ketten csendben voltak, egyik sem szólalt meg az utolsó
pillanatokban. Mind a kettejük születése csoda. Mind a kettejük
születésénél emberi észt meghaladó történés, csoda történt. Sára már idős
volt, Mária meg éppen fiatal. Születésüket angyalok jelentették meg, s a
legnagyobb közösség, amelyet most kihangsúlyozok, hogy mind a kettő áldozat
volt, de egyik sem tűnt el, egyik sem enyészett el. Az irgalmas Isten
működött mind a két elsőszülöttnél. Jézus bemutatta az áldozatkészséget.
Gyönyörűen fogalmazza meg a Krisztus-himnuszt a Filippi levél 2. fejezet: „Megüresítette
önmagát, szolgai formát vett fel, emberekhez hasonlóvá lett, magatartásában
is embernek bizonyult. Megalázta magát és engedelmeskedett mindhalálig,
mégpedig a kereszthalálig”. Emberi ésszel felfoghatatlan a
sorrend. Mindegyiket meg lehetne
vétózni. Nekem hatalmam lenne, nem biztos, hogy le tudnék mondani róla.
Nekem hatalmam lenne, nem tudnám olyan könnyen megüresíteni önmagam,
szolgai formát felvéve, és vállalva azokat, akikért küldettem. Emberi
gondolkozás szerint ez az első gondolatom. De az Úr Jézus megmutatott
valamit.
Megmutatta azt, hogy van
valami magasabb és több, mint ami itt helyezkedik el. Van valami, ami az
emberi gondolkodás feletti és az emberi gondolkozásnál gyümölcsözőbb. Ő
megtanította az embervilágot arra, hogy minden azért van, hogy használjuk.
Azért jött a földre, hogy Ő használjon, bibliai szóval, hogy szolgáljon. Ha
belegondolunk, oly sok minden van az életünkben, amit használatra kaptunk,
és használatra kapjuk ajándékba nemsokára. És hányan, de hányan vannak,
akik vitrinbe, hányan, de hányan vannak, akik konyhapolcra rakják, holott
használatba kaptuk. És érdekes, hogy Jézus bemutatta, hogyan lehet a
hatalommal, az erővel jól élni. Nem rövidtávon másokat kikönyökölve, nem
rövidtávon mások szemét kikaparva, ezt már bölcsődében is meg lehet látni.
Nagyon rossz élmény kikapart arcú gyermeket meglátni – de előfordul már a
bölcsődében is.
Emberi cselekvések – de az
a csoda, és az a valóság, hogy van több. A zsoltáros is felismerte
már az Isten irgalmát és gyönyörű szavakban elmondta. Ha lehet kérni
valamit, én ma azt kérem, hogy akinek van ideje, otthon olvassa át a 103.
zsoltárt. Gondoljon bele, hogy mekkora mélységek vannak ott megfogalmazva.
Én bevallom, nem érintettem a mélységét. Túl nagy az emberi gondolkodáshoz,
és túl sok mind az az erő, az a gondolat és reménység, amely belőle jön. Ha
lehet, olvassák el otthon, és írjanak le egy mondatot, ami megérinti
Önöket. Higgyék el, sokat adhat később. A zsoltáros – a 103. zsoltár írója
– megfogalmazza az Isten irgalmát. Gyönyörűen kezdi és végzi: „Áldjad
lelkem az Urat.” Mekkora felszabadulás az, ha teljes energiánkkal
szellemileg, lelkileg áldhatunk valakit, megáldhatunk, minden energiánkat
odafordítjuk, felszabadultan hálát adhatunk valakinek. Olyan kevéssé
ismerjük ezt az érzést. Olyan kevéssé. Persze van hálapénz is, persze van
hálából jócselekedet, de amiről a zsoltáros ír, az egy teljes belső és
külső érzés, és egy óriási felszabadulás. Azért vagyunk olyan görcsösek,
azért vagyunk olyan nehezen élők, mert nem tudunk hálát adni, mert nem
tudunk áldani, sokkal inkább átkozni és megkötözni másokat. Gyönyörű a
felhívás a zsoltár elején és végén: Áldjad lelkem az URat! – van
lelkem, használjam –, és benne oly sok gondolat közt néhány felhívás: „…ne
feledd el, mennyi jót tett veled!” Nem a szomszédod, nem az édesanyád,
hanem az Isten. Ne feledd el azt a pici megszólítást, azt a gondolatot, azt
a cselekedetet, amelyet Ő tett. És lehet itt pszichológiát mondani, és
lehet mindenféle okoskodást a dolgok után – mert okosak vagyunk, és
okosabbnak akarunk mutatkozni, mint amilyenek vagyunk –, de lelkünk mélyén
tudjuk, ha valakit megszabadított az Isten irgalma, azt nem lehet
kimagyarázni. Egy temetőben, egy esküvőn, egy keresztelésen, igenis,
megérinthet egy gondolat, amely nem csak emberi okoskodás. Merjük már
elhinni, hogy az Isten ma is szól. És merjünk már rá készségesen
válaszolni: én itt vagyok. A zsoltáros azt is mondja, hogy az Isten
megismerteti az utat, amelyen járhatunk. Ő közöl, Ő tanít, és ez nem
elmélet, ez nem könyv, ez valóság. Meg lehet ismerni az Ő útját. És
gyönyörű, ahogy azt mondja a végén, ahol a seregek is áldják, a
teremtmények, az angyalok az Istent, hogy „Áldjátok azok, akik
teljesítitek rendelkezéseit”. Mert nem elég csak szépeket mondani, és
nem elég csak szépeket gondolni, egy idő után elfáradunk, egy idő után
megfásulunk. Szépeket mondunk bár, de azok ellenünk fognak szólni. Mert a
cselekvés a koronája minden szép gondolatnak.
És nemcsak a zsoltáros ismerte
fel az Isten irgalmát, hanem felismerte Pál apostol is; az ő élete sem
elmélet, bár rabbi volt. Nem elméletet közöl, és nem tanulmányokat és
esszéket, hanem az életről akar nekünk beszélni. Ő is kapta Isten
irgalmából, ő is adja. Gyönyörű, ahogy kezdte a mai gondolatát, a mai
tanítást: „Az Isten irgalmára kérlek…” Engem nagyon megütött.
Valaki, aki hivatkozik az irgalomra. Az Isten irgalmára, nem a hatalmára,
nem az erejére, nem a Tőle való félelemre, hanem az irgalmára. Sokan
javasolják, hogy az itt lévő görög szót ne úgy fordítsuk, ahogy szánkra
esik, amiből következik az ‘alamizsna’ magyar szó. Az irgalom nem azt
akarja kifejezni, hogy valamit csak úgy odadobok, mint egy könyöradományt.
Az Isten nem könyöradományt ad, hanem a szeretetéből a legnagyobbat és a
legtöbbet. És erre az irgalomra hivatkozik Pál. Arra az irgalomra, amely
nem csak elmélet, és nem csak szép szavak, hanem vérrel van elpecsételve.
És ez tény. Ha hisszük, hogy Cézár élt, akkor miért nem hisszük, hogy utána
Jézus is. Az Isten irgalmára kér Pál, arra az irgalomra, amely Jézusban
megtestesült. Arra az irgalomra, amelyet nem követelt meg Ábrahámtól, de
megtette. Ábrahámtól nem kívánta elsőszülöttje halálát, de Ő elvált
elsőszülöttjétől. Ne intézzük el azzal, hogy persze, mert tudta, hogy három
nap múlva feltámad. Amikor benne vagyunk a súlyos nehézségben, azt át kell
tudni élni. Jézus ember is volt, magatartásában is embernek bizonyult.
Tudjuk, hogy vért könnyezett, de végigment az úton. És ez nem egyszerű
dolog. Vérrel van elpecsételve az Isten irgalma, nem játék és nem
utánozható.
Erre az irgalomra kért Pál,
hogy tegyünk meg egy pár dolgot. „Okos istentiszteletként szánjátok oda
testeteket élő és szent áldozatul.” Az ilyen okos istentisztelet már
nem áldozat. Ha felismerem, hogy valaki többet adott, mint én,
bármikor is adhatok, az utána már nem lesz áldozat. Szánjuk oda
testünket. Olyan sokszor tudjuk odaszánni magunkat egy futballmérkőzésért,
olyan sokszor gondolkozás nélkül oda tudjuk szánni magunkat egy túlóráért.
De vajon a legjobbért, oda tudjuk-e szánni magunkat? És ez még csak a
könnyebbik megoldás, hiszen testemet könnyen fordítom errefelé vagy a másik
utcára, egy szórakozóhelyre. Szánjátok oda testeteket.
A második gondolat: „Ne
igazodjatok e világhoz.” Ez a világ nem a maximumot adja, ezt
tapasztaljuk. Ez a világ inkább lelomboz, elfáraszt és nehéz gondolatokat
ad. Mégis, miért igazodunk hozzá? Miért nem merjük felvállalni, hogy van
valami nagyobb öröm, amit már átéltünk, ami bennünk van, és ami
működik? Ha kimegyünk, ugyanaz a légkör lehet, mint itt. Nem helyhez kötött
az Úr Isten, és nem helyhez kötött a Lélek, csak vegyük észre. Különüljünk
el, nem egy szigetre, nem a négy fal közé, hanem gondolkozásunkban. Merjünk
többek lenni. Ha megtapasztaljuk, hogy több van, mint emberi gondolkozás az
Igében, ezen a helyen egymás közt, akkor merjük azt tovább vinni, merjünk
lépni.
Megdöbbentő élményünk volt
jó párunknak pénteken az ifjúságból. Kint volt, égett az adventi koszorúból
az első gyertya, és égett a nagy villany is a szobában. És megkértem
mindazokat, akik nem érzik magukat a helyükön életükben, álljanak fel. És
felállt 10 ember. Elmondták, hogy mi a gond a családban, hol nem érzik jól
magukat. Lekapcsoltuk a villanyt, csak az adventi koszorúból égett az első
gyertya, és megkérdeztem ugyanazt a kérdést; megkértem őket, álljanak fel
azok, akik nem érzik magukat a helyükön. Én emberi gondolkozás szerint azt
vártam, hogy többen fognak felállni: 15-en. Nem látja őket annyira senki,
nincs miért szégyellni a dolgot. S a 10 helyett 6-an álltak fel.
Megdöbbentem. És azt találtuk, hogy ha az Isten közösségében ki tudjuk
mondani mindazt, ami bánt bennünket, már megoldás felé vagyunk.
A második megdöbbenésemmel
is hadd terheljem a hallgatóságot kedves Testvérek. Az volt, hogy égett a
gyertya és azt mondtam: hogyha tudod, hogy itt van ez a gyertya, és én azt
mondom, hogy a gyertya felé van a megoldás, lépj egyet. Mire gondolunk,
hány ember lépett a 6-ból? Csak 2 tudta, hogy arra van a megoldás. Ez játék
volt. Csak feltételeztem, hogy annál a gyertyánál van a megoldás.
Felajánlottam nekik, hogy ha tudod, akkor lépjél egyet. És csak ketten
léptek. Nem vagyunk-e mi is ilyenek? Tudjuk mi a megoldás, nagyon jól
tudjuk, de nem a megoldás felé lépünk, hanem a szomszédba, hanem a
telefonhoz, a levélhez, és sajnos később a pszichológushoz, ahelyett, hogy
a megoldáshoz lépnénk. Ehhez, pedig lépni kell.
És itt jön a harmadik
gondolat a megváltozott elméről. „Változzatok meg értelmetek
megújulásával.” És itt van a végén az, ami talán a legnehezebb, hiszen olyan
könnyen hivatkozunk arra, hogy mert ezt kaptam otthonról, mert ebben
nevelkedtem. De ha felismered a jót, miért nem lépsz? Az Isten irgalmára
kér az apostol és legfőbbképpen az Úr Isten mindenkit. Szánjuk oda
testünket, ne igazodjunk a világhoz és változzunk értelmünk megújulásával.
Ez már azzal is kezdődhet, hogy szívesen várjuk azt, aki a legnagyobb
közjogi méltóság. Hogy szívesen várjuk azt, aki a legszeretetreméltóbb
családtagunk lehet. Hogy szívesen várjuk azt, aki mindent rendbe tud hozni
a gázkazántól kezdve lelki-, testi-, szellemi egészségünkig. Őrá várjunk
cselekedve, mert Ő már eljött, mert Ő van, s egyszer el fog jönni. Mire
várunk még? Menjünk elébe.
„Az Úr Jézusnak tárd ki ma a szívedet,
Hadd
formálja át teljesen az életed.
Várd
Őt…”
Imádkozzunk
Mindenható Atyánk! A Te
gondolataid sokkal magasabbak, mint a mieink. Iskolai bölcsességünk fel sem
foghatja mindazt, amit Te gondolsz, és mégis lehajoltál, és mégis a
legnagyobbat tetted meg miértünk, nehezen gondolkozókért. Te az egyszülött
Fiadat adtad értünk, a közösségért. Taníts minket, hogy ne csak itt, és ne
csak most lássuk ezt meg. Taníts minket, hogy ne csak beszéd legyen, és ne
csak gondolat mindaz, amit felismertünk Tebenned. Taníts minket és
bátoríts, hogy éljük meg a legnagyobb, a nagybetűs igazságokat, hogy
merjünk lépni a fény felé, hogy merjünk közelebb menni ahhoz a
világossághoz, aki Jézus. Ő utánozhatatlan és változhatatlan. Ő segítségünk
és szószólónk ma is. Kérünk, add, hogy mindannyiunk egyen-egyenként,
személy szerint is bevallhassuk, hogy Ő szólít, lenyomhassuk a kilincset,
beengedhessük Őt az ajtón. Legfőbbképpen imádkozunk azért, hogy értelmünk
megújulhasson. Talán ez a legnehezebb, bevalljuk Neked. Könyörgünk
mindazokért, akik évek óta értelmetlenül élnek. Könyörgünk
családtagjainkért, munkatársainkért, távoli és közeli rokonainkért,
gyülekezeti tagokért, most először ittlévőkért. Add, hogy felismerhessék,
van több mint, amit az újság, amit a TV, amit a rádió, amit az utca kiabál
felénk. Kérünk Urunk, Te vagy a tettek Istene, eleveníts meg minket is, az
Úr Jézusért egyedül, aki valóságosan meghalt mindnyájunkért és közölte a Te
irgalmadat. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|