|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„És ezt te nem tudod?”
Szeretett
Testvérek!
Olvassuk és
halljuk az igét Pál apostolnak a Rómabeliekhez írott leveléből a 7.
fejezet
14-25. versével befejezően.
Róma 7:14-25
Tudjuk ugyanis,
hogy a törvény lelki, én pedig testi vagyok: ki vagyok szolgáltatva
a bűnnek.
Hiszen amit
teszek, azt nem is értem, mert nem azt cselekszem, amit akarok,
hanem azt teszem, amit gyűlölök.
Ha pedig azt
cselekszem, amit nem akarok, akkor elismerem a törvényről, hogy jó.
Akkor pedig már
nem is én teszem azt, hanem a bennem lakó bűn.
Mert tudom,
hogy énbennem, vagyis a testemben nem lakik jó, minthogy arra, hogy
akarjam a jót, van lehetőségem, de arra, hogy megtegyem, nincs.
Hiszen nem azt
teszem, amit akarok: a jót, hanem azt cselekszem, amit nem akarok: a
rosszat.
Ha pedig azt
teszem, amit nem akarok, akkor már nem én teszem, hanem a bennem
lakó bűn.
Azt a törvényt
találom tehát magamban, hogy – miközben a jót akarom tenni – csak a
rosszat tudom cselekedni.
Mert
gyönyörködöm az Isten törvényében a belső ember szerint, de
tagjaimban egy másik törvényt látok, amely harcol az értelmem
törvénye ellen, és foglyul ejt a bűn tagjaimban lévő törvényével.
Én nyomorult
ember! Ki szabadít meg ebből a *halálra ítélt testből?
Hála az
Istennek, a mi Urunk Jézus Krisztus! Én magam tehát értelmemmel az
Isten törvényének szolgálok ugyan, testemmel azonban a bűn
törvényének.
*A halálra ítélt testből: Más
értelmezés: e testből és halálból, vagy: a testből, mely a halálé.
Hallottuk az
igét, feleljünk rá imádsággal:
Urunk Istenünk!
Apostolod által
rögzített igédet olvasva, bizony megdöbbenhetünk, mert ő hitben,
elszántságban sokkal felettünk állt. Mégis gyötöri a felismerés,
hogy hiába tudjuk a jót, nem vagyunk képesek azt megcselekedni. Mi
az apostol élete óta eltelt majd kétezer év alatt összegyűjtött
ismereteinkkel, szinte hihetetlenül többet tudunk a világról.
Köszönjük Urunk, hogy felfedted a föld mélyének, távoli
égitesteknek, parányi élőlényeknek és az emberi testnek is sok
titkát, és ezen túl is megannyi ismeretet adtál. De egyben nem
lettünk okosabbak Uram, ennyi idő alatt sem, a jó cselekvésében. Ami
az ember lelkében végbemegy, ahogyan a jó ismerete és megcselekvése
tétovázik mibennünk, az ugyanolyan, mint ahogyan azt az apostol
régen leírta. Kérünk Urunk, add meg a kegyelmet, hogy kapott
tudásunkat jól használjuk, ne éljünk vissza azzal. Urunk kérjük
áldásodat, hogy ne csak az anyagi világot ismerjük, de szót tudjunk
érteni egymással szülők és gyermekek, házastársak, testvérek, az
egyes emberek és a népek. Urunk! Kérjük, adj ismereteinkhez hitet,
és a jó cselekvésének erejét is, hogy a te dicsőségedre éljünk. Mi
az általad megszentelt időben, igéd hallgatására jöttünk össze
ismét. Köszönjük, hogy ezen a héten is megtartottál, köszönjük
életünket, családunkat, és ezt a közösséget, amellyel együtt
lehetünk. Köszönjük, hogy betegeinknek is adtál hitet és kitartást,
sőt másokat tápláló hitvalló erőt, és vigasztalásodat kérjük a
gyászolóknak, szomorúságban lévőknek. Most pedig kérjük áldásodat,
kegyelmedet az ige hirdetőjére és hallgatóira egyaránt, hogy
léleképítő hitben gyarapodjunk, felismerjük, hogyan kell a jót
tennünk, és cselekedni is tudjuk azt. Jézus Krisztusért kérünk.
Ámen.
János 3:1-10
Volt a
farizeusok között egy Nikodémus nevű ember, a zsidók egyik vezető
embere.
Ő egy éjjel
elment Jézushoz, és így szólt hozzá: „Mester, tudjuk, hogy Istentől
jöttél tanítóul, mert senki sem képes megtenni azokat a jeleket,
amelyeket te teszel, hacsak nincs vele az Isten.”
Jézus így
válaszolt: „Bizony, bizony, mondom néked: ha valaki nem születik *újonnan,
nem láthatja meg az Isten országát.”
Nikodémus ezt
kérdezte tőle: „Hogyan születhetik az ember, amikor vén? Bemehet
anyja méhébe és megszülethetik ismét?”
Jézus így
felelt: „Bizony, bizony, mondom néked, ha valaki nem születik víztől
és Lélektől, nem mehet be az Isten országába.
Ami testtől
született, test az, és ami Lélektől született, lélek az.
Ne csodálkozz,
hogy ezt mondtam neked: Újonnan kell születnetek.
A *szél
arra fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön,
és hova megy: így van mindenki, aki a Lélektől született.”
Nikodémus
megkérdezte tőle: „Hogyan történhet meg mindez?”
Jézus így
válaszolt: „Te Izráel tanítója vagy, és ezt nem tudod?
*újonnan: Az
eredeti szó kettős értelmű: újonnan és felülről.
*szél: Az
eredeti szó pneuma, kettős értelmű: szél és lélek.
Szeretett
Testvérek!
Ha az Isten
éltet, akkor néhány vasárnapon egy ilyen főcímű sorozatot próbálunk
majd magunk előtt végiggondolni és magunkban átgondolni: Modern
mítoszok veszélyei.
Úgy, hogy most
az első alkalommal tisztázzuk is, mi jut eszünkbe, amikor ezt
halljuk, hogy mítosz? Mert, hát tanultunk ezt és azt, különböző
iskolákban, különböző indíttatással megfogalmazva hangsúlyokat.
Mi a mítosz? A
legelején, ezt egy picit próbáljuk megfogalmazni. Általában kettős
értelemben szokták használni. Az egyik – úgy gondolom, ez a
közismertebb, de most éppen a második értelmezésében fog szerepelni
újra és újra, az igehirdetés sorozatot összefoglaló főcímként –,
tehát az egyik megfogalmazás szerint így találhatjuk meg egy
szakkönyvben:
„A mítosz a
történelem korai szakaszában keletkezett vallási jellegű elbeszélés
az ősidők eseményeiről. Istenek, hősök tetteiről, amelyben a
természet és a társadalom hatóerői megszemélyesítve jelennek meg.”
Úgy gondolom,
tudnánk mondani ilyet, akár a görög mitológiából, vagy a római
mitológiából, vagy más területről.
Ugyanakkor a
kifejezésnek van egy másik meghatározása is ugyanitt. Más
szövegösszefüggésben, kicsit másabb hangsúllyal is gyakran
használjuk. Én most inkább, ez utóbbi értelemben vizsgálom a
kifejezést. Így hangzik ez a megfogalmazás:
Mítosz: „Az
egyén vagy közösség cselekvéseit természetfelettivé nagyító
elbeszélés, vagy monda.”
Ennyi rövid kis
bevezető után vizsgáljuk meg a posztmodern ember mítoszait. Mert
általában, hogyha ezt a kifejezést mondják, halljuk, hogy
“mítoszok”, akkor valóban a történelem, az emberiség történetének
korai szakaszára gondolnak az emberek, vagy talán mi magunk is; és a
régi, több ezer éves mítoszokat emlegetnénk. Azonban a posztmodern
embernek is vannak mítoszai, mint ahogy minden kornak keletkeztek
mítoszai. Vagyis: „Az egyén vagy közösség cselekvéseit
természetfelettivé nagyító elbeszélés, vagy monda.”
Most
különösképpen a modern mítoszokat próbáljuk egy kicsit az ige
fényében megvizsgálni, mert bármennyire furcsa, a “modern ember”-nek
is vannak mítoszai. Sőt, akinek az örökkévaló nem Istene, az, nagyon
sok mítoszt szokott készíteni, vagy különböző mítoszokban bizakodik.
Néhányat soroljunk föl a teljesség igénye nélkül természetesen, hogy
miket is nevezhetnénk most itt, modern mítoszoknak. Vagyis, amikben
van valami részigazság, de egy bizonyos pont után az egyén és
közösség cselekvéseit természetfelettivé nagyítja. Mint egy végzet,
mint egy kikerülhetetlen sors jelenik meg, és az ember úgy fogadja,
mintegy tehetetlenül sodródva. Hát ilyen mítosz van már a “szabad
verseny” körül is. Ilyen mítosz van a “jóléti rendszerváltás” körül
is. Vagy ilyen az “információs társadalom” csodálatos kifejezése,
ahol természetesen van egy nagyon fontos valós rész, de valami már
kezd hozzáragadni. Vagy, ugyanígy a “fogyasztói társadalom”, vagy a
“tudásalapú társadalom”. Ez a valami, ami kezd hozzáragadni:
körülbelül most arra gondolok, hogy ezek, mintha megoldanának
mindent, mintha megmagyaráznának mindent. No ez az, ahol kezd
átmenni valami – aminek van igazságtartalma, valóságtartalma – az
ember gondolkozásában és a közgondolkozásban egyfajta mítosszá.
Föléemelkedik az egyén és a közösség cselekvésének, és a végén már
úgy gondoljuk, hogy mi nem is tehetünk másképp. Addig halljuk,
annyiszor mondják, hogy “fogyasztói társadalom”, hogy a végén, mi
magunk is belesodródunk, és eszerint viselkedünk. Nos, a mai
alkalommal álljunk meg egy pillanatra a “tudásalapú társadalom”
nagyszerű kifejezése és gondolata mellett.
Merthogy
valóban nagyon fontos és egyre fontosabb az, hogy tanuljon az ember,
és minél több ismeretet megszerezzen. Valóban nagyon fontos, hogy
tovább képezze magát az ember, hiszen rettenetesen nagymennyiségű
ismeretet, információt gyűjtött be már az emberiség. Már egy-egy
szakterületen belül is különböző ágak jelentek meg, a tudomány, a
klasszikus tudományon belül, tudományágakon belül is újabb és újabb
területek fogalmazódnak meg és önállósodnak a rengeteg információ
miatt. És ez idáig teljesen rendben van. Sőt nagyon is jó. Tehát
szükséges, és valóban a jelen és a jövő szempontjából a tudás, az
ismeret, a képzettség, ezek kulcsfontosságúak. Ezt nem szabad
vitatni. És nem szabad figyelmen kívül hagyni. De vajon nem kezd már
a “tudásalapú társadalom” kifejezéshez is némi mítoszszerű dolog
hozzáragadni? Minthogyha „Majd ez megoldja minden problémánkat!”.
Igen, a tudásalapú társadalom… és megszólal valaki, akinek két-három
diplomája van: „…és mégis alig tudok elhelyezkedni”. Vagyis
megoldott minden kérdést? Nem biztos. De most ne is ebből a
nézőpontból vizsgáljuk elsősorban, hanem abból a nézőpontból, hogy
“tanulni, tovább képezni, ismereteket szerezni, minél több tudást
szerezni”. Na jó, de mit tanuljunk? Mit tanítsunk a gyermekeinknek,
hogy holnap és holnapután, húsz év múlva valamelyest boldoguljanak
az életben? Nyelveket. Rendben van; Számítástechnikát. Rendben van;
Karatét. Jó; Valami sport kell, nem biztos, hogy az, lehet ez más
is…
Akkor már
rendben lesz az élet? – Ha néhány, önmagában fontos és hasznos
ismeretet és tudást, vagy esetleg divatos ismeretet, tudást
próbálunk magunknak és a gyermekeinknek megadni? Vajon a csupán több
tudás megold-e mindent a házasságban, a családban, a társadalomban,
munkahelyen vagy gyülekezetben? Merthogy egyre inkább azt lehet
tapasztalni az ilyen bűvös kifejezések körül, hogy némelyek úgy
használják, hogy “igen, a
tudásalapú társadalom”, mintha ott már a paradicsom lenne.
Vajon az egyén és közösség cselekvéseit kezdjük természetfölöttivé
nagyítani? Többet gondolunk, többet várunk mint, amit az valójában
jelent? Mert akkor nagyot fogunk csalódni. Tehát, a csupán több
tudás megold-e minden kérdést és problémát? – mint ahogy azt
némelyek már-már remélik, például a tudásalapú társadalom nagyszerű
gondolatától. De jön egy újabb kérdés is: – végül is, ugyanezt egy
kicsit másabb nézőpontból is meg kell, hogy kérdezzük magunktól –
Jó, sok ismeretet, tudást szereztünk, de mi szabályozza, mi
szabályozhatja a megszerzett ismeret és tudás felhasználását? Mert
önmagában az ismeret, a tudás, az egy semleges dolog. Hogy azt mire
használjuk fel, na vajon azt mi szabályozhatja? Valóban megold
minden kérdést, ha nagyon sokat tanulunk, és nagyon sok ismeretet
belepumpálunk a gyermekeinkbe? Akkor minden rendben lesz? Vagy
eljutunk a jól képzett gengszterek világáig, eljutunk a jól képzett
csalók és betörők világáig, akik előrébb lesznek technikában és
ismeretben, majdnem, mint a rendőrség? Mert ők jól képzettek. Újabb
és újabb módszereket tudnak használni – mert már azokat is ismerik?
Mi szabályozhatja a tudás fölhasználását, hogy a megszerzett
ismeretből ne terrorista cselekedet legyen, és ne ártatlanul
pusztuljanak emberek, valamilyen célból való robbantások miatt? Mi
szabályozhatja ennek az ismeretnek, ennek a tudásnak a társadalomban
való használatát? Ugye, újra és újra beleütközünk ebbe a nagy
kérdésbe, hogy: egyik oldalról tehát nagyon fontos minél több
ismeret. De aki azt hiszi, hogy ezzel megoldódik minden probléma, az
mítoszt csinál az előbbi kifejezésből. Fölé emeli az egyén és a
közösség cselekvéseinek, és már-már természetfölöttivé
magasztosítja, vallási kifejezéssel bálványozza.
Az előbb, egy
nagyon ismert bibliai történetet hallottunk az evangéliumból. Ez a
bizonyos Nikodémus a zsidók egyik vezető embere. Farizeus, tehát a
szigorúan kegyes vallásos csoport tagja. Egy komoly istenfélő ember,
egy jól képzett ember. A zsidó nagytanácsnak tagja, tehát vezető
réteghez tartozó ember. Ez a tudós, Nikodémus elmegy Jézushoz és
kezdi mondani: „Tudjuk…” – hát ezt várjuk tőle, ez egy jól képzett,
vezető beosztású, művelt ember. Egy jól képzett művelt ember első
szava az kell, hogy legyen, hogy “tudom”, “tudjuk”. Igen, tudjuk –
kezdi Nikodémus – hogy Istentől jöttél. Tudjuk, hogy tanítóul jöttél
– mondja Jézusnak. Tudjuk. Nagyszerű! De: Milyen az ember és mire
használhatja tudását? Biztos, hogy elég az, hogy tudjuk? Nikodémus
nem használja rosszra, az evangélium későbbi tudósításából tudunk
pozitív dolgokat Nikodémusról – gondoljunk Jézus temetése
történetére is. Ő nem használta rosszra, de Jézus pillanatok alatt
rámutat arra, hogy az nagyszerű, hogy te ezeket tudod, de ez kevés.
Az életben, önmagában a puszta ismeret, tudás – bár fontos, de –
kevés. Eszköz, csak az a kérdés, mi mozgatja, mi mozgathatja
mindezt.
Szentgyörgyi
Albert egy versében (Psalmus
Humanus
Harmadik zsoltár: A SZÍV ÉS A SZELLEM)
többek között így írt:
„Uram!
Szeretni tudó és szeretetre szomjúhozó
szívet
Szabadon gondolkodó és alkotni tudó
szellemet adtál,
De szívem retteg és gyűlölködik,
Megrontja szellememet, s halált hozó
iszonyú fegyverrel tör
Országodra, reám és embertársaim
ellen,
Hogy szétroncsolja az élet szent
szövetét.”
A nagyon ismert
tudós a lényegre tapintott. Igen. Mi nagyon sokat tudunk, de mire
használjuk majd, mi fogja eldönteni, mitől függ, hogy a megszerzett
tudás milyen eredményt hoz. Majd így folytatja a versben:
„Uram! Tisztítsd meg szívemet…”
Mit mondott
Jézus, ennek a művelt tudós Nikodémusnak, aki azzal kezdte, hogy
„Tudjuk…”? Jézus nem várta, hogy végigsorolja, hogy mit tud
Nikodémus, hanem talán, úgymond picit udvariatlanul is belevág, és
egyszerűen ennyit mond: „Szükség néktek újonnan születnetek…”
Szószerinti fordításban így is lehetne fordítani, hogy: felülről,
tudniillik Istentől születnetek… – ahogy ez később majd a
magyarázatában is kiderül – a Lélek által, a Szentlélek által
újjászületnetek.
Micsoda? Már
Jézus jön a vallással? Hát Nikodémus még csak kezdte mondani, hogy ő
mit tud. A kettőnek lehet köze egymáshoz? Nemhogy lehet, kell, hogy
legyen köze egymáshoz! Jaj, ha nem lesz köze egymáshoz a hitnek és a
tudásnak. „Szükség néktek újonnan születnetek.” És kiderül, hogy ez
a művelt, jól képzett ember, aki ezzel kezdi a mondókáját, hogy
“tudjuk”, kénytelen azt kérdezni Jézustól, hogy: hogy lehet ez az
újjászületés? – Nem tudom. Nem tudom. Be mehet-e az ember öreg
létére anyja méhébe? – Csak testileg tud gondolkozni. Kiderül hogy
az, hogy “Tudjuk…”, az az élet nagyon fontos kérdésében teljes
tájékozatlanságot takar. Hogyan lehetséges ez? És Jézus, ekkor
kimondja a megdöbbentőt. Azzal kezdődött a beszélgetés, hogy
Nikodémus megszólítja Jézust, és mondja, hogy „Tudjuk, hogy Istentől
jöttél tanítóul”. És hamarosan Jézus azt kérdezi: „Te ezt nem
tudod?”. Egy iszonyatos feszültség van ebben a történetben. Annak a
kornak egy igen művelt, jól képzett embere a maga tudásával előáll –
egyébként amit elmondott tudást, az jó –, és pár mondat után Jézus
kénytelen azt mondani neki, hogy „Te ezt nem tudod?” Vajon nem így
van-e a modern, vagy magát olykor posztmodernnek mondó ember? Vajon
nem így vagyunk mi is, miközben tudásalapú társadalomról beszélünk,
és rengeteg információt igyekszünk magunk is megszerezni és
megtanítani gyermekeinknek? És ezzel nincs baj. Sőt, nagyjából ezt
tenni kell. De igazán mi fogja mozgatni a fölhasználás
vonatkozásában? Mi fogja meghatározni ennek a megszerzett tudásnak,
ismeretnek a hasznosítását. Mert önmagában a tudásalapú társadalom,
az egy félkarú óriás.
Jézus azt
mondja: az igazi nagy kérdés azon túl, amit tudsz, az az, hogy ez az
ismereted, amit evilági
értelemben is tudsz, vagy akár amit rólam tudsz, ez
örökkévaló értelemben
mit jelent. Az igazi nagy kérdés az, hogy mire használod ezt az
ismeretet és tudást? Mire fogod tanítani az embereket? Mert, azzal
semmi gond nincs, amit Nikodémus mondott. Az igaz. Istentől jöttél,
és tanítóul jöttél. De itt nem csak azért jött Jézus. Nem csak azért
jött, hogy egy jobb rabbi legyen, mint a többi. Ha csak ennyit
tudunk tanítani, keveset tanítottunk, a lényeg nem hangzik el
Jézusról. És nem hangzik el a lényeg a szükséges újjászületésről:
hogy akarom a jót, de nem tudom végrehajtani, az embernek szüksége
van egy belső megváltozásra, egy felülről való, az Isten lelke által
való megváltozásra.
Tehát milyen
értékrend szerint használom majd a tudásomat? Legyen az vallási
tudás, természettudományos, társadalomtudományi, bármilyen típusú
tudás. És itt elérkeztünk – ma így mondanák – az
értékelvűség
kérdéséhez. Mert bizony nagy szükségünk van az értékelvű tanításra
és oktatásra. Nem egyszerűen csak az ismeretek átadására – aztán azt
teszel vele, amit akarsz. Bármilyen erők, gonosz erők is
mozgathatják tudásodat, téged? Nem.
Értékelvű
tanításra van szükség, és ennek alapvetően három területe van. Az
első a család lenne.
Azután lehetne az iskola,
és annak kellene lennie, még a világi iskolának is. És a
gyülekezet. Nem
véletlen (valaki így fogalmazta meg, egy mai politológus), hogy a
liberális iskolareformok támadják az értékelvűséget, és
világnézetileg semleges, “érték-semleges” iskolát szeretnének. Mert
utána a tudattermelést ki lehet vinni a média világába, amit a tőke
ural. Ha valakit nem vezérel komoly belső értékrend, akkor majd,
amit állandóan nyomnak neki nap, mint nap a reklámok és az egyéb
süket szövegek világában, a végén elhiszi, és a megszerzett
ismeretét ezek fogják vezérelni. Mindezekkel szemben éppen a család,
az iskola és a gyülekezet állna ott, a maga értékelvű tanításával,
életével. „Szükség néktek újonnan születnetek.” Ez az, amit az
egyháznak újra és újra ebben a világban meg kell szólaltatnia, mert
veszélyes mítosz az, hogy önmagában a tudás elég mindenre. Ez már
kezd így átcsúszni a mítosz világába.
Összegezzük
tehát: tanításként nagyon fontos, hogy ne legyünk félkarú óriások.
Vagy csak tudni akarok, vagy csak hinni akarok. Az lesz vakhit és
fanatizmus. És ha csak tudni akarok, akkor pedig bármire
fölhasználhatom, vagy bármire fölhasználtathatják velem a
megszerzett szaktudásomat. Észre kell vennünk, meg kell tanulnunk,
hogy a tudásalapú társadalom önmagában nem a “Paradicsom” az
emberiség számára. Erre alkalmatlan. De a tudás nagyon fontos. Meg
kell jegyeznünk, amit Jézus mondott Nikodémusnak, hogy „Amit tudunk,
azt szóljuk”. Amit mi magunk is megértettünk és megtanultunk az
Isten akaratából is, azt tudjuk szólni, továbbadni. Nikodémus mit
mondott: Rabbi! Tudjuk, hogy Istentől jöttél tanítóul. Tehát ezt ő
tovább tudja mondani. És akkor Jézus mondja, hogy de azt meg nem
tudod, hogy újjá kellene születnetek. Tehát, akkor ezt nem tudod
tovább adni sem azoknak, akiket tanítasz, sem a családodnak vagy a
körülötted élőknek. Amit tudunk, csak azt szólhatjuk. Ezért nagyon
fontos az ismeret, és az istenismeret is. Fontos, mintegy tanítás
számunkra, hogy a szaktudást uraljuk, de ne imádjuk. Tehát legyünk
otthon a szakmánkban, a hivatásunkban, az ismeretekben, azt uraljuk,
gazdái legyünk, biztos kézzel tudjuk kezelni, de ne imádjuk
önmagában a tudást, mert a kontrol nélküli tudás, az érték nélküli
fölhasznált tudás veszélyesen szétroncsolja az élet szent szövetét –
Szentgyörgyit idézve.
És akkor
összegezve bűnvallással is kell megállni, mert tudásunkat gyakran
gonosz célra használjuk.
S mire
mozdíthat bennünket a ma olvasott két igeszakasz? Az evilági ismeret
és tudás mellett – ami nagyon fontos, amire parancsot kaptunk, hogy
ismerd meg és hódítsd meg a földet – nagyon fontos az istenismeret,
és az Úr újjászületésre hív minket. Nagyon fontos az örökéletre
vezető út és ez a Krisztus-hitben nyílik meg előttünk. Erre kell,
hogy mozdítson minket, és arra kell, hogy inspiráljon bennünket mind
a két mai igeszakaszunk is, hogy ezt tanítsuk meg gyermekeinknek is,
unokáinknak is. Ne csak nyelveket akarjunk beléjük verni és a
számítástechnikát, és még sok minden más, önmagában egyébként
hasznos dolgot, hanem az élet igazi értelmét és az örökélet útját is
ismertessük meg velük. De ne feledjük, hogy amit tudunk, csak azt
tudjuk szólni. Amit átéltünk, megtapasztaltunk, arról tudunk nekik
hitben bizonyságot tenni. Indítson minket újra és újra erre a
felelős cselekvésre, az utánunk jövő nemzedék vonatkozásában. Vagyis
Krisztus-hit vezérelje jól a mi tudásunkat, és akkor ez a szép
szlogen, hogy “tudásalapú társadalom”, a maga helyén rendben van.
Akkor nem csinálunk mítoszt belőle, amiben csalódni fogunk, hanem
valóban az Isten gondolata és akarata szerint kontrollált és
fölhasznált lesz mindaz az ismeret és tudás, amit jó, hogyha
megszerzünk. Lássuk ezt tisztán, és egy olyan világban, amely világ
nagyrészt el akar kábítani bennünket, – hogy utána még a mi
ismeretünket, tudásunkat is bármire fölhasználtassa velünk –, egy
olyan világban jussunk el oda, hogy a hit, az Isten iránti
engedelmesség és a megszerzett tudás, mint két kar együtt
munkálkodjon. Ámen.
Először közös
imádságként a 292. dicséret 7. versét énekeljük:
Te pedig,
híveidnek szemefénye,
Úr Jézus
Krisztus, életem reménye,
Vedd fel
szolgádat erős karodra,
És vigyázz
énrám, gyenge juhodra.
Oktass és
taníts hathatós igéddel,
Bíztass,
erősíts, a te Szentlelkeddel,
Hogy végre
pályafutásom után,
Hozzád mehessek
az élet útján.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|