|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Modern mítoszok veszélyei 2.
Máté 6:25-34
„Ezért mondom
nektek: ne aggódjatok életetekért, hogy mit egyetek, és mit igyatok,
se testetekért, hogy mivel ruházkodjatok. Nem több-e az élet a
tápláléknál, és a test a ruházatnál?
Nézzétek meg az
égi madarakat: nem vetnek, nem is aratnak, csűrbe sem takarnak, és
mennyei Atyátok eltartja őket. Nem vagytok-e ti sokkal értékesebbek
náluk?
Aggódásával
pedig ki tudná közületek meghosszabbítani életét csak egy
arasznyival is?
Mit aggódtok a
ruházatért is? Figyeljétek meg a mezei liliomokat, hogyan
növekednek: nem fáradoznak, és nem fonnak,
de mondom
nektek, hogy Salamon teljes dicsőségében sem öltözködött úgy, mint
ezek közül akár csak egy is.
Ha pedig a mező
füvét, amely ma van, és holnap a kemencébe vetik, így öltözteti az
Isten, nem sokkal inkább titeket, kicsinyhitűek?”
„Ne aggódjatok
tehát, és ne mondjátok: Mit együnk? - vagy: Mit igyunk? - vagy: Mit
öltsünk magunkra?
Mindezt a
pogányok kérdezgetik; a ti mennyei Atyátok pedig tudja, hogy
szükségetek van minderre.
De keressétek
először az ő országát és igazságát, és ezek is mind ráadásul
megadatnak nektek.
Ne aggódjatok
tehát a holnapért, mert a holnap majd aggódik magáért: elég minden
napnak a maga baja.”
Mennyei Atyánk!
Köszönjük, hogy nemcsak az ég madaraira, a rét virágaira, de ránk,
emberekre is gondot viselsz. Köszönjük, hogy hétről-hétre
megszólítasz bennünket a Te igéd által. Hálát adunk azért, hogy
ismét magad köré gyűjtöttél bennünket. Bocsásd meg, amikor mi mégis
az anyagi dolgokat helyezzük előtérbe, amikor fölöslegesen
aggodalmaskodunk, vagy ha éppen nem tudunk ellenállni a körülöttünk
levő világ csábításainak. Uram! Segíts, hogy a Te ösvényeden
maradhassunk, és ha néha el is botlunk, mindig legyen elég erőnk
talpra állni. Áldd meg Uram az ige hirdetőjét és add, hogy ma is
lélekben megerősödve térjünk meg hajlékunkba. Ámen.
Róma 14:13-20
„Többé tehát ne
ítélkezzünk egymás felett, hanem inkább azt tartsátok jónak, hogy
testvéreteknek se okozzatok megütközést vagy elbotlást.
Tudom, és meg
vagyok győződve az Úr Jézus által, hogy semmi sem tisztátalan
önmagában, hanem ha valaki valamit tisztátalannak tart, annak
tisztátalan az.
Ha pedig
atyádfia valamilyen étel miatt megszomorodik, akkor nem jársz el
szeretetben. Ne tedd tönkre ételeddel azt, akiért Krisztus meghalt.
Vigyázzatok, ne
káromolják azt a jót, amelyben részesültetek.
Hiszen az Isten
országa nem evés és ivás, hanem igazság, békesség és a Szentlélekben
való öröm;
mert aki ebben
szolgál Krisztusnak, az kedves az Isten előtt, és megbízható az
emberek előtt.
Azokra a
dolgokra törekedjünk tehát, amelyek a békességet és egymás építését
szolgálják.
Étel miatt ne
rombold az Isten munkáját. Minden tiszta ugyan, de rossz annak az
embernek, *aki megütközéssel eszi azt.”
*aki megütközéssel eszi azt:
Más értelmezés szerint: Aki megütközést keltve eszi azt.
„Bemutatjuk az
új égimeszelőt, mely többet tud, mint a korábbiak! Mert ezzel
éjszaka is lehet az eget festeni! Többet tud, mert összehajlítva,
összehajtogatva, egy faliszekrénybe is befér. Többet tud, mint az
előző égi meszelők, mert ezzel egy kézzel, egyszerre, egy
mozdulattal a szivárvány színeit is fel tudja festeni az égre.
Hívjon most, és öné lehet fél áron. De ez mind még semmi, mert az
első ötven telefonáló ajándékba kap egy vödör kék festéket is.”
A csak
fogyasztásra buzdító reklám kinek az érdeke? Kinek az érdeke
elsősorban? Mert nyilvánvaló, tájékoztatásra szükség van. Értelmes
hirdetésekre is szükség lehet, hasznos lehet. De vajon a
tájékoztatáson túl nem lélektani harc folyik ellenünk, a zsebünkért?
A pénzünkért? És az kinek az érdeke? Aztán mennyi békességre,
szeretetre hívó hirdetést láttál, hallottál már? Hány óriásplakát
létezik az országban, amelyik egyetértésre, békességre hívna,
bátorítana, buzdítana? Pedig ez utóbbi úgy gondolom, mindenkinek
érdeke lenne.
Az elmúlt két
vasárnapon a modern mítoszok veszélyeit próbáltuk vizsgálni, és a
mai napon folytassuk. Mert nemcsak a régi embernek volt sokféle
istene, elképzelése. És most már mi azt mondjuk, hogy “igen, a görög
mitológia”. Vagy: a rómaiak mítoszai. És mit fognak rólunk mondani
néhány évtized múlva? Arról, hogy a XXI. század elején élt ember,
milyen mítoszokban, vagy mítosszá vált tév-hangsúlyokban bízott.
Az előbb
hallottuk, Jézus kortársait idézve mondja: Ti állandóan arról
beszéltek, mit együnk, mit igyunk? Más szóval így mondhatnánk ezt:
Mit fogyasszunk? De mielőtt félreértenénk: maga Jézus is a helyére
teszi mindezt. Van, szükséges. A szükséges azonban könnyen öncélú
fogyasztássá torzulhat. Hiszen nemcsak a Jézus korabeli emberek,
hanem 700 évvel korábban, tehát körülbelül 2700 évvel ezelőtt,
Ézsaiás próféta is beszél arról – idézve a kortársakat –, mit
együnk, vagy mit igyunk. Így mondták akkor: együnk, igyunk, úgyis
meghalunk – olvassuk az Ézsaiás könyve 22. fejezetében. Minél többet
fogyasztani, minél többet magunkévá tenni, megszerezni, úgyis
meghalunk.
Vagy: Pál
apostol kortársai is hasonlóképpen gondolkoztak, sokan. Az
1Korinthus 15-ben, ahol a feltámadásról beszél, tanít az apostol,
ott idézi szintén: „Együnk, igyunk, holnap úgyis meghalunk” –
mondják azok, akik azt hiszik, hogy ennyi az élet. De, akkor igaza
lenne a prédikátor kicsit keserű, de valóságos megállapításának,
amit a Prédikátorok könyve 3. fejezetében olvasunk: „Nem különb
az állat és az ember.” Tehát nem különb az ember az állatnál. Ha
ezt Darwin bácsi olvasta, akkor megnyugodott. A prédikátor,
vizsgálva az élet különböző területét, az élet örömeit és az élet
csalódásait, bizonyos összefüggésben mondja ezt, hogy nem különb az
ember az állatnál. Hát, ha valóban az élet, az emberélet csak annyi,
hogy együnk, igyunk – szaporodni se nagyon szaporodjunk, mert akkor
kevesebbet ehetünk és ihatunk –, akkor az ember annyi csupán, mint
az állat, hiszen az állat is a létfönntartás és a fajfönntartás
ösztöne által van vezérelve. Ha valóban ennyi a mi életünk, akkor
ezeket a bevezetőben említett reklámokat érdemes nagyon figyelni.
Mert hogyha már hetekig hirdetik, hogy az első ötven telefonáló még
kap pluszban valamit – bízva abban, hogy van, aki csak a 6. napon
hallja a hirdetést –, hát ki kell magyarul mondanunk, vagy hülyének
néznek minket, vagy hát erre építenek, hogy aki 6 napon át hallja,
addig hallja, hogy felcsigázódik benne a vágy. „Ezt az égi meszelőt
– bár semmi szükségünk nincs rá, valószínűleg holnap se lesz –, de
talán mégis meg kéne venni!” – ha már fél áron adják. Hát bolond az
az ember, aki kihagyja ezt az akciót. Még adnak egy vödör festéket
is hozzá, kék színűt, pont ilyen kell az éghez. Nem különb az ember
az állatnál – mondja egy bizonyos összefüggésben a prédikátor. És
egy bizonyos összefüggésben ez igaz is. De aki ennél többet nem
ismer, az tényleg nem különb az állatnál.
Aztán a
prédikátor, az élet különböző dolgait (munkát, evést, tanulást,
örömöket, szórakozást vizsgálva), könyve 6. fejezetében arról is
beszél, hogy szájáért fáradozik, de kívánsága csak nem teljesül az
embernek. Vagyis, ott vannak a kívánságok, és ezek a kívánságok
fölgerjeszthetők, jó pénzt lehet belőle csinálni némelyeknek. De a
kívánságunk mégsem fog teljesülni, mindig lehet újabb és újabb
égimeszelőt kínálni, olyat is, ami az ég másik oldalát is be fogja
majd érni. És lesz olyan, aki meg is fogja venni, mert ha a
hálószobában a ruhásszekrényben elfér, hát akkor miért ne!
A múlt vasárnap
bizonyos összefüggésben a
jóléti társadalom kérdése az ige nagyítója alá került, hát
most egy kicsit az ikertestvére kerül a nagyítója alá, tudniillik a
fogyasztói társadalom.
Már most az elején megállapíthatjuk, mert nem kell hozzá nagy
bölcsesség, nagy vizsgálódás, hogy a fogyasztói társadalom
lényegileg az önzés világa.
Az önzés világa, és éppen ezért nem lehet céllá. Jaj, annak a
társadalomnak, ahol az önzés az élet célja. Ahol csak én számítok!
Ahol csak nekem legyen, mert így könnyen felfalhatjuk a jövőt, a
holnapot. A gyermekeink és az unokáink elől is fölfalhatjuk az
energiát, az ivóvizet, a tiszta levegőt. Mert mi fogyasztunk. Hát
fogyasztói társadalom van, ezt halljuk úton-útfélen, miközben ebben
van bizonyos igazság, azt tudjuk. De nem mítosszá torzul már ez?
Ahogyan a mítosz szót használtam, tudniillik, hogy az egyén,
közösség cselekvéseit természetfelettivé nagyító elbeszélés. Monda.
Már-már olyan magas szintre, a közvélemény által elfogadott szintre
emeljük, hogy aki nem így cselekszik, hát az egy elmaradott ember.
Már-már egy megdönthetetlen, mindenek fölött álló erővé magasztosul
anélkül, hogy megvizsgálnánk, anélkül, hogy komolyan gondolkoznánk
e-felől.
Mit együnk, mit
igyunk? Hát kell ennünk és kell innunk és kell öltözködnünk. Mit
mondott erről Jézus, hogyan hallottuk az előbb a Máté 6-ból:
Tudja a Ti Atyátok, hogy szükségetek van minderre. Tudja. Az
általános kegyelem világa az, ahol nemcsak, hogy tudja, hogy
szükségünk van erre, hanem meg is adja. De azért egy kicsit nézzük
meg részletesebben: Tudja a Ti mennyei Atyátok, hogy mire van
szükségetek, ezért ne aggodalmaskodjatok, és ne mondjátok mit
együnk, mit igyunk, és miben ruházkodjunk. Az általános kegyelem
világában az Isten gondoskodik rólunk. Egy másik helyen, a Máté
5-ben így mondja Jézus, idézve az Ószövetséget is: Felhozza Isten
az ő napját gonoszokra és jókra, esőt ad igazakra és hamisakra.
Az Isten általános gondviselő kegyelme kiterjed mindnyájunkra,
lehet, még lehet élni ezen a földön. Megadja mindazt, ami szükséges
ehhez. Megadatik – mondja Jézus. Azonban, nem egyszerűen csak annyit
mond, hogy ne aggodalmaskodjatok, mit egyetek, mit igyatok, miben
ruházkodjatok, úgyis megadatik. Hanem hozzáteszi, előbb valami
mással kellene foglalkozni. De e más előtt azért tisztázzuk, mi ez,
hogy “ne aggodalmaskodjatok”. Lehet úgy is aggodalmaskodni
nyilvánvaló, – a világ bizonyos részein és a magyar társadalomnak is
egy bizonyos rétegében – amikor a “mit együnk és mit igyunk”
valóságosan komoly kérdés. De lehet úgy is aggodalmaskodni, hogy a
“húsz ruha közül most melyiket vegyem föl?” Lehet ez is aggodalom.
Nem az a gond, hogy nincs, amit felvegyünk és meg fogunk fázni,
hanem melyikkel fogok nagyobb sikert aratni. Az aggodalmaskodás nem
fog megszűnni azzal, ha egy kicsit a
jóléti társadalom
irányába megyünk, mert az igények felkorbácsolódnak, és akkor még
több kell. És még drágább kell, és olyan kell, amilyen másnak
nincsen. És lassan már az égimeszelőt is megvennénk. „Legalább
legyen nekünk, ha a szomszédnak nincs.” Azonban Jézus, amikor azt
mondja, hogy „ne aggodalmaskodjatok, ezt a pogányok teszik”,
így folytatja: „…de előbb keressétek az Isten országát.”
Vagyis az általános kegyelem világában az Isten gondviselő szeretete
kiterjed mindenkire. Azonban, keressétek előbb az Isten országát, az
Isten akaratát. Hiszen János apostol figyelmeztetését érdemes újra
és újra magunk elé idézni. Az 1János 4-ben olvashatunk arról:
„A világ elmúlik és annak kívánsága, de aki az Isten akaratát
cselekszi, megmarad örökké.” A világ elmúlik – égimeszelőnkkel
együtt – és kívánsága is elmúlik, de van ami, aki, megmarad örökké.
És azt nem a mindenáron fogyasztásra buzdítók adják, kínálják
nekünk.
Hogy is van hát
mindez? Már Deák Ferenc figyelmeztette a kortársait arra,
hogy amely gazdaság évenként többet kiad, mint amit bevesz, annak
előbb-utóbb tönkre kell mennie. És éppen így van minden nemzet sorsa
is. Ahol mindenáron többet akarunk fogyasztani, mint amennyit
megtermelünk, azt egy darabig lehet hitelekből, meg egyéb
praktikákkal finanszírozni, de biztos csőd felé viszi azt a
családot, azt az országot, amely így gondolkozik, és így cselekszik.
– Miközben a világ és annak kívánsága elmúlik. De aki az Isten
akaratát megcselekszi, megmarad örökre.
Az
Ószövetségben a Zsoltárok könyvében, a leghosszabb zsoltár vége felé
olvashatjuk az élet céljával kapcsolatosan: a zsoltáros így szól:
„Éljen az én lelkem, hogy dicsérjen Téged.” Téged Uram. Éljen az
én lelkem, hogy dicsérjen Téged. Hol lehet tehát a jövő? Milyen az
az életrend, amely itt, most is a jövőt szolgálja, és nem úgy
fogyaszt, hogy a saját jövőnket elfogyasztjuk. Érdemes a
figyelmeztetést komolyan venni. Valaki így fogalmazta meg: a
globalista tőkét egyedül az emberi tőke ellensúlyozhatja, de nem
pusztán a tudás. Tehát az emberi tőkében kell, hogy legyen jellem,
erkölcs, értékelvűség. Nem elég csupán tudni. Az még nem tudja
fékezni, ellensúlyozni a globalista tőkét, amely még gazdagabb akar
lenni, ügyes pszichológiai ráhatásokkal és reklámokkal, és minden
egyéb fogással mirajtunk. Hanem szükséges lenne, hogy az emberi tőke
– ahogy ő fogalmazta – szükséges lenne, hogy abban legyen jellem,
erkölcs és legyen benne értékelvűség.
Hogy olvastuk
az előbb? Mit írt az apostol a római gyülekezetnek az Isten
országával kapcsolatosan: Jézus azt mondja, hogy keressétek előbb az
Isten akaratát, uralmát, országát, s ez a többi megadatik. Ha már
itt elkezdtek aggodalmaskodni a ruha, meg az ennivaló iránt és után,
akkor nagyon rövidtávon gondolkoztok. Nos, az Isten országáról Pál
apostol így ír: – egy másfajta összefüggésben hangzik el, hogy
hogyan lehet botránkoztatni, vagy, hogy ne botránkoztasd a te
testvéredet – „Az Isten országa nem evés, nem ivás…” –annál
több. Annál több. És ezt a többet kell, hogy komolyan vegyük, ha
keresztyének vagyunk. Mert az Isten országa – írja az apostol
röviden összefoglalva, meghatározva – „…igazság, békesség és
Szentlélekben való öröm”. Na melyik óriás plakáton láttad
ezeket? Melyik reklám hívott ennek a megvalósítására? Reméljük,
némely templomban el szokott ilyen elhangzani. No, de nem lenne
szükségünk igazságra, békességre és az Úrban való örömre? Ez nem
érdekünk nekünk? Nem evés, nem ivás – tudniillik annál több. Mert
arról beszél az apostol, hogy a te vallásos ismereted alapján, mit
mersz megenni, mit nem mersz megenni, vagy mit nem eszel meg.
Emlékezzünk az Ószövetségi különböző étel-tilalmakra, erről van itt
szó. Nos, arról beszél az apostol, hogy igen, ezekre szükségünk van.
De az élet ennél több. Sőt még az ételt, az evést és az ivást is
szabad szeretetben alárendelni a felebarát lelki növekedésének. Az
élet több ennél. Az Isten országa tehát igazság, vagyis ahol az
isteni jogrend érvényesül, az isteni jogrendet töltik be. Mert hát
igazságról beszélünk mi az egész világon, egyénileg is, meg népek
is, de az ige az isteni igazságról beszél. A bűneset óta mi ebből az
isteni igazságból, jogrendből kiléptünk, azóta csináljuk a magunk
igazságát. A diktatúra – a diktatúra igazságát; a demokrácia – a
demokrácia igazságát. Egyik sem tökéletes, van különbség, persze
köztük.
Az isteni
jogrend, ahol az Isten akarata érvényesül. Erről az igazságról
mennyit tudunk, és mennyi valósul meg bennünk? Vagy „az Isten
országa békesség” – írja az apostol. És ez a békesség mit jelent?
Nyílván nem azt, amit a béke: hogy éppen nem ropognak a fegyverek.
Persze ugyanakkor iszonyatos feszültségben, szemben állnak egymással
népek, csoportok, pártok, netalán még keresztyén emberek is. Az
Isten országa, amelynek jellemzője, valós része a békesség, az azt
jelenti, hogy minden a helyén van. Ezt a kifejezést olyan értelemben
is lehet használni magyarra fordítva, hogy ép. Az épség, ahol a
helyén van minden, semmi nem hiányzik. Van itt a
tízparancsolat
tábláknál szép kis faragás, nem tudom, hogy ki mennyire
tanulmányozta ezeket, de például a “Ne lopj!” -nál ott van egy szép
virág, és ki van belőle tépve egy-két szirom. Nem ép a virág.
Meglopták. Kiloptak belőle, kitéptek belőle. Nincs minden a helyén,
mert valakik igazságtalan módon elvitték. Hiszen a békesség és az
igazság, az, szorosan összekapcsolódik. Ahol nincs igazság, ott nem
is lesz békesség, akármekkora békekonferenciát szervezünk. Még
evilági értelemben sem működik a dolog.
És harmadszor:
„Keressétek előbb az Isten országát!” Ez a több, azon belül
az Isten gondoskodik rólatok, hogy mit egyetek, mit igyatok. Az élet
minősége az Isten akaratának cselekvésével kezdődik el és akkor a
Szentlélekben való örömből is megtapasztaltunk valamit. Ez nem
azonos a szórakozás nyújtotta pillanatnyi jókedvvel. Ez több annál:
a Szentlélekben való öröm. És hogyha megfigyeljük, az Isten országa,
– azért fogalmaztam így, Pál után, hogy nem evés, nem ivás, több
annál – ahol igazság, békesség és Szentlélekben való öröm van, ott
közösség van, és ott jövőt építenek. Ahol a fogyasztás mitikus,
követendő irányelvvé válik, ott az önzést emelik társadalmilag
elfogadott rangra. De ott nem csupán fogyaszt az az ember és az a
közösség, hanem önmagát is elfogyasztja hosszú távon. Ahol az Isten
országából valami kevés kezd megvalósulni, vagyis “igazság,
békesség és Szentlélekben való öröm”, ott van közösség, ott épül
közösség, ott jövőt munkálnak. Nem pillanatnyilag akarnak
égimeszelőt a nyakadba sózni, hogy ők pénzt vágjanak zsebre, te meg
utána bosszankodjál, amikor rájössz, hogy az Úr Isten gondoskodott
az égboltról. Nekem nem kell azzal foglalkoznom.
Hogy olvastuk?
Azt írja Pál apostol, az evés, ivás, az Isten országa kérdésében,
azokra törekedjünk, melyek a békességet és egymás építését
szolgálják. A békességet és egymás építését szolgálják. Ez jövő.
Ennek a házasságnak, ennek a családnak, ennek a társadalomnak, ennek
az emberiségnek van jövője, sőt üdvösséges jövője lehet. Ahol ezt
nem vesszük komolyan, ahol elhisszük – és ilyen értelemben mitikus
magasságba emeljük –, hogy az élet az arról szól, hogy fogyasztani
és fogyasztani, ott könnyen mi is belefogyatkozhatunk.
Összegezzünk.
Észre kell tehát vennünk, hogy a mértékletes fogyasztás – mert kell
ennünk és innunk és öltözködnünk, de ebben mértékletesnek és
józannak kell lenni az írás szerint – eszköz lehet a tartalmasabb
célhoz. De jaj, ha céllá válik. Ugyanakkor magunkat is, ha egy
kicsit megvizsgáljuk, akkor észre kell vennünk, hogy kívánságaink és
a modern mítoszok gyakran túlságosan hathattak ránk, túlságosan nagy
befolyással lehettek ránk, keresztyénekre is. És már-már sorban
álltunk az égimeszelőt kínálóknál. Már-már a telefonkagyló után
kapkodtunk. Miután messzi volt a telefon a TV-reklámtól, menetközben
talán rájöttünk: Na de hát én már egy hete is láttam ezt a reklámot,
akkor is azt mondták, hogy az első ötven telefonáló még festéket is
kap. Akkor ezek szerint senkinek nem kellett vagy valami másról van
szó. Kívánságaink nagyon jól meglovagolhatók, rettenetes sok pénzt
lehet belőle csinálni ügyes embereknek. Nem lesznek vele boldogok,
de mi se leszünk boldogok vele, ha ezt az utat járjuk. Be kell tehát
vallanunk, hogy gyakran az Isten rendje, az Isten országa, akarata
helyett, ezek a modern mítoszok már-már veszélybe sodorták a mi
gondolkozásunkat, életünket, erkölcsi rendünket is. Ugyanakkor az
összegzésben szeretném megfogalmazni, hogy az Isten akarata tegyen
gazdaggá bennünket, az Isten akaratának cselekvése gazdagítson
bennünket most és üdvösséges értelemben is. Vagyis keressük először
az Isten akaratát és az ő igazságát, és nem mások akaratát
szolgáljuk ki, amit ügyes technikákkal már-már a mi akaratunkká
tesznek. Az Isten országát és Isten akaratát kell keresnünk, és itt
jön az egyház különösen nagy szerepe ebben a világban, a
keresztyénség különösen nagy szerepe, mert valóban igaz, hogy a
globalista tőkét egyedül az emberi tőke ellensúlyozhatja, de az nem
pusztán tudás, azt is lehet manipulálni. Tehát az emberi tőkében
kell, hogy legyen jellem, erkölcs, értékelvűség. Ki adhat értéket,
más rendet a fogyasztói társadalom mítosszá emelt rendjével szemben,
ha nem az Isten? És hogyha nem az Isten által ajánlott értéket és
rendet követjük? Vajon elég erős-e a hitünk, hogy komolyan vegyük.
Komolyan vegyük: „Tudja a ti Mennyei Atyátok, hogy ezekre
szükségetek van, de keressétek először az ő akaratát, az ő
igazságát, az ő országát, ezek pedig megadatnak nektek”. Vagyis,
hogy komolyan vegyük a zsoltáros szavával szólva, hogy nem a
fogyasztás az élet célja. A hívőemberé semmiféleképpen nem lehet, de
egyetlen normálisan gondolkodó emberé sem szabad, hogy legyen. Hanem
az életnek valami más célja van, a zsoltáros így fogalmazta meg:
„Éljen az én lelkem, hogy dicsérjen Téged Uram.” Ámen.
Legyen közös
énekelt imádságunk a 197. dicséret 4. és 5. verse:
„Tanulságra
erőt, csak Tetőled kérünk..."
Jertek
imádkozzunk!
Magasztalunk
Istenünk, hogy Te tudod, hiszen Te teremtettél minket, hogy van
szükségünk kenyérre, öltözetre. Magasztalunk, hogy megáldod kezünk
munkáját, hogy mindezek megadassanak nekünk. Hálát adunk Istenünk,
hogy fölismert, bevallott bűneinket megbocsátod, hogy visszafogadtál
Krisztus által gyermekeiddé, hogy újra a Te isteni jogrended
világába kerülhet a mi életünk. Magasztalunk, hogy az örök élet
bizonyossága adhat reménységet a napi feladatokhoz és adhat erőt a
kísértésekkel szemben. Bocsásd meg, hogy gyakran csak a magunk
hasznát kerestük. Bocsásd meg, hogy önzésünkkel megmérgeztük
közösségeinket, hiábavaló kívánságainkra pazaroltuk a ránk bízott
erőforrásokat, értékeket, időt. Bocsásd meg Urunk, hogy olykor
beálltunk a mértéktelenül öncélúan fogyasztók megtévesztett
táborába. Könyörgünk! Önemésztő, holnapját meglopó népünkért, hogy
lelkileg, erkölcsileg értékrendjében nemzetünk talpra állhasson.
Könyörgünk, hogy ifjúságunkat kevésbé mérgezhesse meg az öncélú
fogyasztás mítosza. Segíts, hogy ebben a Te akaratodat keresve mi is
a mentőszereteted eszközeivé legyünk. Segíts Urunk, hogy
mértéktartóan éljünk a nekünk adott javakkal. Segíts, hogy abból
másoknak is jusson. Urunk segíts, hogy a Te igazságod, a Te
békességed áradhasson rajtunk keresztül környezetünkre, hogy
Szentlélekben való örömmel szolgáljuk egymás épülését és
megalapozzuk a holnapot.
Könyörgünk
mindazokért, akik a földi élet nehezebb napjait járják most,
azokért, akik betegágyon fekszenek, azokért, akiknek el kellett
búcsúzniuk szeretteiktől, azokért, akik valós szükséget szenvednek.
Segíts, hogy odaforduljanak a mélységből Tehozzád, és Nálad keressék
gyógyulásukat, vigasztalásukat, és segíts, hogy mi alkalmasak
legyünk a Te gyógyító, vigasztaló, valós szükségre igaz feleletet
adó szeretetednek.
Urunk Istenünk!
Neked adunk hálát, hogy Te tudod, mire van szükségünk, és azt
megadod. És neked adunk hálát, hogy Krisztusban felkínálod a Te
rendedet, erre viszont nekünk kell igent mondani. Segíts, hogy ha
melletted döntöttünk, akkor a naponkénti kísértések idején is Neked
mondjunk igent, és segíts, hogy másokat is az élet és örökélet
útjára segíthessünk. Ámen.
„Azokra a
dolgokra törekedjünk tehát, amelyek a békességet és egymás építését
szolgálják.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|