| Vissza
az igehirdetésekhez | Vissza a
főoldalra |
Bálványgyártó emberek
Apostolok
cselekedetei 19. fejezet 11-20. vers
„11Isten pedig nem mindennapi csodákat tett Pál keze
által; 12úgyhogy még a testén lévő kendőket vagy kötényeket is
elvitték a betegekhez, és a betegségek eltávoztak tőlük, a gonosz lelkek
pedig kimentek belőlük.
13Erre a vándorló zsidó ördögűzők közül is megkísérelték néhányan,
hogy a gonosz lelkektől megszállottak felett kimondják az Úr Jézus nevét.
Így szóltak: „Kényszerítünk titeket arra a Jézusra, akit Pál hirdet!”
14Egy Szkéva nevű zsidó főpap hét fia is ezt tette.
15A gonosz lélek azonban visszafelelt, és azt mondta nekik: »Jézust
ismerem, Pálról is tudok, de ti kik vagytok?«
16Az az ember pedig, akiben a gonosz lélek volt, rájuk ugrott,
legyűrte őket, és föléjük kerekedett, úgyhogy meztelenül és sebesülten
futottak ki abból a házból.
17Tudomására jutott ez minden Efézusban lakó zsidónak és görögnek,
úgyhogy félelem szállta meg mindnyájukat, és magasztalták az Úr Jézus
nevét.
18A hívők közül is sokan eljöttek, megvallották és elbeszélték
ilyenféle mesterkedéseiket.
19Azok közül sokan, akik a varázslást űzték, összehordták
könyveiket, és mindenki szeme láttára elégették. Mikor kiszámították a
könyvek értékét, ötvenezer ezüstpénzre becsülték.
20Így az Úr ereje által az ige hatalmasan terjedt és megerősödött.
Imádkozzunk
Mennyei Édes Atyánk!
Örülünk a tavasznak, annak
minden hangjával és új színével. Most a fekete-fehér, de leginkább szürke
világban egy kicsi szín, egy kicsi meleg is szivárványokat és nagy
fáklyákat tud fellobbantani. De bánkódunk a mi bűneink miatt, mert a mi
sótlanságunk okozza sokszor a világ színtelenségét. A mi fényünkre, hitünk
melegére lenne ahhoz szükség, hogy ne csak a természet újuljon meg, hanem
az emberi akarat is. Te elküldtél minket, hogy legyünk kovásszá és
gyertyává, de megvalljuk, hogy nem kelesztettük és nem élesztgettük eléggé
a világot. Köszönjük ezért, hogy újra összegyűjtöttél minket, hogy
megvigasztalj, megbocsáss, és új lendületet adj. Áraszd ránk Igéd
tisztaságát és tisztító erejét, plántáld belénk erődet és lendületedet. Add
a te Szentlelkedet ránk és az Ige szólójára is, hogy valóban megnyílhasson
a mi szívünk, és valóban eltalálja azt az ige. Ámen.
Királyok második könyve 18. fejezet 1-6. vers
„1Hóséának, Élá fiának, Izrael királyának a harmadik
évében kezdett uralkodni Ezékiás, Áháznak a fia, Júda királya.
2Huszonöt
éves korában kezdett uralkodni, és huszonkilenc évig uralkodott
Jeruzsálemben. Anyja neve Abi volt, Zekarjá leánya.
3Azt
tette, amit helyesnek lát az Úr, egészen úgy, ahogyan tett őse, Dávid.
4Ő
szüntette meg az áldozóhalmokat, összezúzta a szent oszlopokat, kivágatta a
szent fákat, és darabokra törette a rézkígyót, amelyet Mózes készített;
mert Izráel fiai mindaddig annak tömjéneztek, és Nehustánnak nevezték.
5Bízott
az Úrban, Izrael Istenében, nem volt hozzá hasonló senki Júda királyai
között, sem előtte, sem utána.
6Ragaszkodott
az Úrhoz, nem tért el tőle, hanem megtartotta parancsolatait, amelyeket az
Úr parancsolt Mózesnek.
Szeretett Testvérek!
A történelem folyamán már nagyon
sokszor föltették a kérdést az emberek maguknak, vagy hangosan közösségben
is, tulajdonképpen “kicsoda az ember”? Vannak, akik azt felelték rá,
és ma is azt felelik: hát az Isten teremtménye. Vannak, akik azt mondják: a
legfejlettebb emlős. Most én egy kevésbé megszokott megfogalmazást
szeretnék előhozni: az ember
bálványgyártó. Bálványgyártó, hiszen a piramisok, melyek nagyszerű
turista látványosságok, egykor az isteni fáraóknak építtettek, sok-sokezer
ember verítékével és vére által, vagy a császár-kultuszok is igen sok
áldozatot hoztak, mert valakit, a hatalmat bálványozni kellett. Vagy a
legújabb kor mauzóleumai is nagyon sok vér árán készültek, és valamit, egy
eszmét, néha téveszmét és valakit próbáltak isteníteni. És mindig lehetett
embereket találni hozzá, akik erre hajlandók voltak. A személyi kultusz az
mindig lesz a világban. Legfeljebb másmilyen formában jelenik meg. De
tárgyakat is mindig bálványoz az ember, legfeljebb időnként lecseréli,
olykor a régit veszi elő. A modern mítoszhitek is egy kicsit erre próbálták
felhívni a figyelmet az elmúlt hetekben. Az emberi szív az egy bálványgyár.
Nem nagyon szoktuk magunkat így meghatározni. Ezt nem nagyon merjük
hangoztatni, de az eredmény ellenünk beszél.
Egy régi történet néhány
mondata a mai ószövetségi Igénk, és ebben a néhány mondatban röviden már
benne van az, ami elől mi sem térhetünk ki és mi sem szaladhatunk el.
Először is vegyük észre, hogy két generációról szól ez a néhány mondat.
Olvastunk Áházról, akiről tudjuk, hogy bezáratta az Úr házát, és ugyanakkor
a Jeruzsálemi templom udvarára Asszíriából hozatott bálványokat, és azokat
állította oda, és azokat kezdte tisztelni és tiszteltetni. Vagyis ez az
Áház egy rendkívül modern figura volt: “Isten nem kell, hozunk helyette
máshonnan isteneket.” Vagyis kiderül, hogy nemcsak a mi népünk hajlik arra,
hogy mindig valamit külföldről hozzunk, és ez előtt essünk hasra, hanem
Áházra és kortársaira is jellemző volt ez, jóllehet 2200 évvel előttünk
éltek.
Nézzük tovább, most már
közelebbről a mai szakaszunkat. Az úgynevezett Nehustán kultusza az, ami
itt nagyon feltűnő. Igen, de előtte észre kell vennünk azt is, hogy
miközben az apa, Áház Istentől elfordult, a templomi áldozatokat
megszünteti, helyettük asszír bálványokat hoz, és azt tiszteli és tisztelteti,
aközben fia, Ezékiás mégis! istenfélő lesz. Ez az Úr Isten csodája; az Úr
Isten csodája, amikor a szülő ellenére a gyermeke Krisztus-követő lesz. Az
Úr Isten csodája, hogy föl tud használni másokat is, és meg tud szólítani
embereket is. Az Isten csodája – de nem ment föl minket szülőként –, hogy a
reménytelennek látszó szülői tömény pogányság ellenére a gyermek, vagy
esetleg az unoka mégis az Isten gyermekévé lesz. Nos, Ezékiásról igen
dicsérő szavakkal fogalmaz az Írás a Királyok könyvében, hogy Júdeában nem
volt hozzá hasonló uralkodó előtte és utána sem. Ezékiás kinyittatja újra
az Úr házának bezárt részét, amit az apja záratott be. Ezékiás az, aki
megtisztítja a templomot is, kidobatja onnan az apja által hozott pogány
bálványokat. Aztán megszüntette az áldozóhalmokat, ezek vidéken voltak, a
szent fákat és a szent oszlopokat, amelyek az áldozóhalmok központi
kultusztárgyai voltak, ezeket kivágatta. És igazán, ami megdöbbentő és amin
érdemes elgondolkozni nekünk (talán sokan még nem figyeltek fel a Szentírásban
erre), azt olvashattuk tehát, nem csupán az áldozóhalmokat szüntette meg és
a szent oszlopokat és a pogány kultuszi tárgyakat eltávolíttatta, hanem
darabokra törette a rézkígyót, amelyet Mózes készített, mert Izráel fiai
mindaddig annak tömjéneztek. És Nehustánnak, magyarul rézkígyónak nevezték.
Egy egészen megdöbbentő dolog. Ha visszaemlékezünk a történetre, a pusztai
vándorlás sok engedetlensége, lázongása („menjünk vissza Egyiptomba, bezzeg
a húsos fazekak, minek hoztál ide?”)… Elfelejtették, hogy ők kiáltottak
szabadításért. Nos, ezek után a pusztai vándorlás idején van egy szakasz,
ahol kígyók támadják meg a letáborozott népet, sokan meghalnak, rohannak
Mózeshez, „segíts, kiálts az Úrhoz, itt halunk meg”. És Mózes az Úrhoz
fordulva azt az utasítást kapja, készíts egy kígyó formájú valamit, emeld
föl magas póznára, és hirdesd ki: aki fölnéz reá, noha a kígyó megmarta,
életben marad, aki nem hiszi el, hogy az Isten így akar megtartani, ott
pedig a kígyóméreg fog hatni. Vagyis a hit által való megtarttatás
csodálatos szimbóluma ez. És eltelik néhány évszázad, a rézkígyó még mindig
megvan. Hát egy nagyszerű dolog! Emlékeztette Izráelt, a már letelepült
Izráelt is, hogy az Isten a korábbi nemzedékek életében, a korábbi
évszázadokban hogyan adott szabadulást.
Egy csodálatos emlékeztető lehetett ez a rézkígyó. Őrizték is. És
gondoljuk el, hogy akár 3-400 évvel később, mondjuk Ezékiás korában,
micsoda nagy érték lehetett volna ez, a turisták tódulhattak volna. No, be
is következett az, ami mindig bekövetkezik, mert az emberi szív egy
bálványgyár: elkezdték a rézkígyót tisztelni. Tömjéneztek neki. Nem
megdöbbentő? Az az Isten, aki a szabadulást adta, az nem kell. A templom
bezárható, az Istennek elrendelt áldozati szertartásokat megszünteti, de az
egykori isteni szabadításra emlékeztető tárgyat, a rézkígyót isteni
tiszteletben kezdik részesíteni; „…tömjéneztek neki – így olvastuk –
mindaddig…”, tudniillik Ezékiás bekövetkező tettéig ilyen
kultusztárgyként tisztelték, istenítették a rézkígyót. Vagyis az ereklyekultusz
ez nem új és nem is csupán középkori vagy kora-középkori dolog, hanem már
az Ószövetség népe életében is megvolt. És az emberiség történetében mindig
előjön. Valami, ami egy fontos jel lehet, és így megbecsülhető; kulturális
értelemben érték lehet, történeti értelemben, még vallástörténeti
értelemben is egy kincs lehet – egyszer csak az Isten helyébe lép. Az
ereklyekultusz… ami nagyon elharapózott a középkorban, és amit a mai modern
ember is állandóan gyakorolni szokott, legfeljebb az ereklyéket cserélgeti.
Nos az ereklyekultusz, íme itt körülbelül 2700 évvel ezelőtt is jelen volt.
Jelen volt, Izráel népénél volt jelen: az Isten nem kell; valahogy nem
hiányolták, miért van bezárva a templom; miért vannak ott az asszír
bálványok – ezek között nagyon jól megfért a rézkígyó, a Nehustán, és
szépen tömjéneztek neki.
Vajon hányszor vagyunk így,
akár felekezeti tradíciónkban is, hogy néhány dolgot már-már az Isten elé
helyezünk? És hányszor vagyunk úgy, hogy az Isten Igéje… persze olvassuk,
még hallgatjuk is, még bólogatunk is, aztán kiderül, hogy valami mégis elé
kerülhet; netalán egy nagyon kegyesnek látszó tárgy, dolog, gondolat,
tévtanítás az Isten elé kerülhet. És ez a legveszedelmesebb. Az a
legveszedelmesebb, amikor tömény vallásosnak látszik az egész és
fél-pogány, vagy teljesen pogány a dolog. És a modern ember ezt szokta
leghamarabb bevenni. De a régiek is, ahogy látjuk. Mit lehet tenni
ilyenkor? Kettős vonatkozást kell észrevennünk. Az egyik: mi a vezető
felelőssége? A másik: Mi a személyes felelősségünk? Mert mind a
kettő nagyon fontos.
Nézzük a vezető
felelősségét. Nyilvánvaló, hogy az igei tanítás, a tiszta tanítás, és
lehetőség szerint az Igének megfelelő kegyességi gyakorlat szervezése,
vezetése, biztosítása elsősorban az arra hivatott vezetők feladata. Ezékiás
fölismerte, hogy a nép ilyen tömény bálványozásában ő is ludas. Nemcsak az
apja, meg még néhány őse, ő maga is ludas, mert nem elég az, hogy „ja, apám
sajnos elrontotta a dolgokat; akkor elharapódzott a bálványimádás”, hanem
amikor ő került a trónra Júdában, akkor rádöbbent, hogy most már az én
felelősségem, mit engedek, mit támogatok hallgatólagosan vagy netalán
tevőlegesen is támogatok. Nem könnyű kérdés ez, mert ilyenkor mindig
fölmerül a népszerűség kérdése, és az ugye, ‘nagyúr’. Ma már a közvélemény
kutatások keményen mutatják, hogy egy-egy odadobott népszerűségi mozzanat
vagy mondat, az hány százalékot hoz. Hogy mennyire igaz az a mondat,
mennyire fontos az a mondat, az e az élet legfontosabb kérdése? – ez
sokszor lényegtelen. A lényeg az, hogy mennyire leszünk népszerűek. Sajnos
ez az egyházat is kísérti. Mindig kísértette az egyházat, és nem egyszer
elvéreztünk benne. Nem teljesen bibliai, esetleg vastagon pogány, „nem baj,
nem baj, a lényeg, hogy itt legyenek”. Bizony így szokták mondani ezt, hogy
„készek vagyunk mindent bekeresztelni”. „Nem baj, valahogy szentnek
kiáltjuk ki a dolgot.”
Egy régi imádságnak
nevezett szöveget fogok felolvasni, de hogy így első hallásra valamelyest
érthető legyen, ezért elmondom, hogy Erdélyi Zsuzsa: „Hegyet
hágék, lőtőt lépék” c. kötetéből való. Ez a
néprajzkutató igen nagy gyűjtést végzett a nép között használt imádságok
vonatkozásában. Alapvetően katolikus területen mozgott, ahogy ez a könyvből
kiderül, de mielőtt valaki kihúzná magát, „én református vagyok”, szeretnék
emlékeztetni rá, sokszor mi se vagyunk kivételek az alól, amire itt példát
fogok mutatni. Tehát összegyűjtött nagyon sok imádságot, amit nem a
templomban használtak. Sőt, ott nem engedték, de mégis terjedt.
Megtanította a nagymama a gyermekének vagy az unokájának. Hát nem szép
dolog? Imádkozni tanította. Igen, de mit tanított? Nos, ezen imádságokat ő
maga, ez a kutató különböző csoportokba rendezte. Mindjárt az első
fejezetben ilyen címszó alatt – úgymond – imádságokat találunk:
„Ráolvasások”. De ez nem mentes az Isten nevétől vagy Jézus nevétől. Vannak
benne kegyes maszlagok, de egyértelműen pogány ráolvasások. Aztán ilyen
fél-pogány kategória is van, aztán van keresztyén hátterű, de nem teljesen
bibliai. Nos, egyet olvasok valahol onnan a középmezőnyből:
„Én lefekszek én ágyamba,
mint Úr Jézus koporsóba, nehéz álom el ne nyomjon, csalárd ördög meg ne
csaljon. Számba szent kenet, fejem fölött szent kereszt. Őrizz angyal
éjfélig, Szűz Mária virradtig, Krisztus Urunk örök éltig.
Hun lakik a Jézus?
Tengernek közepén. Aranyfának ágán. Lehajtá szent fejét, megszegé szent
szegét. Arra megy szent Lukács: mit sírsz, mit rísz? Hogyne sírnék, mikor a
12 apostolokat és a 12 mártírjokat elvesztettem. Eredj a fekete föld
színibe, hirdesd az én imádságomat. Ágfa virágzik, búza bimbózik, szülő
szűz Mária szent fiát szüli. Ha én gyovont ember lehetnék, Mária kapuján
bemennék, piros vérét hullajték, az angyalok felszedtík, Krisztus Urunk
elejibe fölvittík. Aki ezt az imádságot este, reggel elmondja, velem lesz a
paradicsomban.”
Az összegyűjtött imádságok
jelentős része ilyen záradékkal van. És ez a szerény imádságok, a szerény
tévelygések közül való volt – amit fölolvastam. Aki ezt az imádságot
reggel-délben elmondja, annak hány bűne bocsáttatik meg, hogy kerül a
paradicsomba, az hány búcsút ér… De az igazán megdöbbentő az, ami utána
jön. A kutató mindig próbált utána járni, honnan szedte az adatközlő? „Ezt
valami papírrul hozták ide” – mondta az a Jászságban élő valaki, akitől
gyűjtötte 30 évvel ezelőtt a kutató, és ez a valaki 112 évvel ezelőtt
született.
Nos: „Eztet valami papírrul
hozták ide. Uhú, nagyon régen, még kislán vótam, mikor tanultam. Úgy
hordozták az iskolába: kilencet megírni. Aki ezt a kilencet megírta, annak
valami ígíret volt. Hogy megkapta-e, nem-e, nem is tudom. Papíron iskolában
kilencet vót, kilencet kiírva; még a papnak is jutott egy, a meg
kiprédikálta a templomba, hogy neki ne kűdözzenek ilyen imádságokat. Erre
nem szabad, ez a mi vallásunkot tiltja.”
„Mikor imádkozzák?” -
kérdezte a kutató. „Minden este, minden reggel. Templomban nem hallottam én
soha. A mi papunk ezt nem fogadta el”. Aztán a neve is itt van az illető
plébános kollegának. Tehát más az a falu, ahol fölnevelkedett, ahol
hallotta a nagyitól, és egy másik faluban élt már akkor. Itt sem, ott sem támogatta
az egyház, mégis az imádság terjedt. És az előbb említettem – mielőtt
valaki azt gondolná, hogy katolikus testvéreinket szeretném bántani –, itt
is találkoztam már a Nagyerdőn, itt a templomban is, hogy idehozogatva
ilyen papírokat… és ezt másold le ennyiszer, és ilyen ígéret, és terjesszed
és osszad. Csak egy példát szerettem volna arra mutatni, hogy ne azt
gondoljuk, „ja, rézkígyó”, igen, szegények még a régiek még így gondolták,
2700 éve, mi modern protestánsok vagyunk, nálunk ilyesmi már elő se fordulhat.
Nos, a vezetők felelőssége valóban nagyon nagy. Itt – és ezért választottam
ilyet, hogy jóllehet a középkori egyházban igen sok torzulás bekerült és
megengedett volt –, mégis most pozitív példaként olyat szerettem volna
mutatni, ahol a plébános kollega, sőt kollegák egyértelműen elutasították
azt, ami nem Ige szerint való, és nem engedték, hogy legalábbis a
gyülekezeti életben és az istentiszteleten ez megjelenjen. De ez még nem
azt jelenti, hogy teljesen meg tudták akadályozni, mert van személyi
felelősség is.
Nos, Ezékiás király
felismerte a torzulások veszélyeit. Az még világos, hogy az asszír
bálványokat kihordatta; még az is világos, hogy a szomszédos kánaáni
népektől átvett kultusz, azok tárgyait, a szent fákat és szent oszlopokat
szintén kivágatta. De amire igazán érdemes fölfigyelnünk az az, hogy a
választott nép tagjai a rézkígyónak tömjéneztek. Vagyis istenfélő emberek,
nagyon kegyes dolgot saját történetükből, az Isten szabadító szeretetére
emlékeztető tárgyat kezdték kultusztárgyként tisztelni – és ez az igazán
veszélyes, mert ez nagyon közel van a valláshoz, sőt nagyon vallásosnak
látszik. Csak éppen az Isten parancsával valahol ellenkezik! – mert nemcsak
a rézkígyó készíttetett el, hogy aki hittel fölnéz… vagyis elhiszi, hogy az
Isten kegyelmes szeretete által van menekülés, az megmaradhat; hanem
adatott éppen akkortájt mondjuk egy második parancsolat is a
Tízparancsolatból, amikor a rézkígyó keletkezett. Ha a középkorra
gondolunk, nem véletlen, hogy a középkor reformációs törekvéseiben, pl.
bizonyos dolgokat lemeszeltek a templomban. Hiszen ha ott vannak állandóan
egy rossz gyakorlatra emlékeztető és egy helytelen kegyességre ösztönző
ilyen vagy olyan tárgyak, akkor bár lehet, hogy bibliai a tanítás, de mégis
azok a hatások lesznek az erősebbek, amelyek emlékeztetnek a régi torzult
gyakorlatra. Úgyhogy Ezékiás fölvállalta azt… és ilyenkor nem is könnyű a
döntés, mert nehéz eldönteni azt, hogy ami kulturális szempontból meg
történeti szempontból értéknek nevezhető – mondjuk a rézkígyó több száz
éven át megvolt –, akkor megmaradhat, vagy nem. És annyira kemény volt a
torzulás és annyira nehéz volt a helyzet, hogy Ezékiás még ezt is
felvállalta, hogy a rézkígyót is összetörette, hogy ne kísértse a népet,
hogy tovább tömjénezzen előtte.
Hogy hallottuk az előbb a
Cselekedetek könyvéből? – Efézusból. Efézusban, arról olvashattunk az előbb
(és ez is igen elgondolkoztató), hogy „A
hívők közül is sokan eljöttek, megvallották és elbeszélték ilyenféle
mesterkedéseiket.” –
tudniillik a varázsló mesterkedéseiket. „Azok közül sokan, akik a varázslást űzték, összehordták könyveiket,
és mindenki szeme láttára elégették. Kiszámították a könyv értékét: 50.000
ezüstpénz.” A hívők közül is! Akkor döbbentek rá, hogy ugyan
Krisztus-követőkké lettek, az irány most már jó, de még egyelőre nem
jelentette azt, hogy az életükben egy nagytakarítást végeztek. Vagyis ott
voltak még régi pogány dolgok. Ott volt még a varázslás bűne, és ott voltak
annak az eszköztárai is. És akkor, amikor ez a megdöbbentő dolog történt,
hogy ott némelyek elkezdtek Jézusra, meg Pálra is hivatkozni: „Kényszerítünk titeket arra a Jézusra,
akit Pál hirdet!” – és
nem sikerült. „Jézust ismerem, Pálról
is tudok, de ti kik vagytok?”
– Milyen öszvértársaság vagytok ti, Krisztusra hivatkoztok, közbe
ráolvasást gyakoroltok. Nos, amikor ez történt, akkor döbbentek rá sokan Efézusban
is a Krisztus-hívők közül: „hát ilyen a mi életünkben is van!”.
„Krisztus-követők lettünk, és egy csomó pogány dolgot megtűrtünk, annak
tárgyaival együtt.” És ott, bár nem parancsolta senki, de ebben a
helyzetben megtették azt, hogy ne kísérthessen többet, ezért az eszközt, a
varázskönyvet, a ráolvasások gyűjteményét tűzbe dobták.
Az előbb már említett
könyvben erre is olvasunk példát. Van példa rá, ahol elmondta a közlő
(tudniillik az imádságot mondó másik valaki), hogy „egy egész kis füzet vót
a nagyanyámnak, összegyűjtögette és irogatta.” Szép a buzgóság, csak így
nagyon könnyen odajuthatunk, ahogy Áház rossz példát adott a gyermekének.
És az az Isten csodája volt, hogy Ezékiás nem a rossz példát követte.
Nos nézzük a személyes
felelősséget – nem vezetőként. A személyes felelősségünk megmarad akkor
is, hogyha a vezetőknek megvan a sajátos felelőssége. Megvan a
felelősségünk, hogy tudniillik a teljes Szentírás alapján próbáljunk
tájékozódni, és ne csupán ‘valamit’ vegyünk belőle. Hát ebben az előbb
olvasott versben is ott van Jézus, ott van Mária, ott van Krisztus Urunk,
ott van Lukács, az apostolok, nagyon sok szép dolog van benne. De
ugyanakkor igen-igen keverék az egész. És amivel zárul, az már egyenesen
Írás ellenes. Vagyis a személyes életünkben is, amikor az Isten Igéje
rámutat a torzulásokra, amikor fölismertük a torzulást, akkor attól is el
kell fordulni, attól a torzulástól, és annak eszközeitől is el kell
fordulni. És ki-ki ismerje meg annyira magát, hogy mennyire erős vagy
gyönge. Mert ha nem vagyunk elég erősek, akkor jobb, ha a kísértő tárgyakat
is levesszük a könyvespolcról vagy a lakásból, és eltávolítjuk. Mert
különben egy válságos pillanatban egyszer csak a régi reflex szerint
visszanyúlunk a régi pogány dolgainkhoz.
Spurgeon így fogalmazza
meg: „A bűnt el kell törölni a Megváltó vérével, nem pedig betakarni a
vallásosság köpenyével.” A személyes felelősségünk tehát, hogy ami
visszaesésre kísérthetne, azokat az eszközöket, tárgyakat, gondolatokat,
szokásokat távolítsuk el. Miért kísértsenek ott? Miközben imádkozzuk, hogy
„ne vigy minket kísértésbe!”, ne engedj olyan helyzetbe, ami nekünk
kísértéssé lehet – mi magunk otthagyjuk a kísértő tárgyakat? Még ez is
bekövetkezhet, hogy egyébként a Szentíráshoz nagyon közel álló dolog is tömjénezés
tárgyává válhat. Mint ahogy a rézkígyó azzá vált, és Ezékiás eltávolítatta
azt is. Tudott különbséget tenni, hogy van kulturális érték, van
vallástörténeti érték, de ha az pogányságba viszi a népet, hiába szól a
helyes tanítás, akkor úgy lehet tovább segíteni, hogy eltávolítja, a
fizikai lehetőségét szünteti meg annak, hogy így cselekedjenek. Ez még nem
jelenti azt, hogy akkor minden megoldódik, de ami őrajta állt megtette.
A plébános kollegák nem
engedték, amikor a kezükbe jutott ilyenfajta imádságnak nevezett szöveg.
Egyértelműen mondták, hogy ez így nem jó. Ettől függetlenül fű alatt
másolták buzgón, kegyesen, vallásosan, és terjesztették. De ez már az ő
felelősségük. Elhangzott a figyelmeztetés, a tanítás, és aki annak ellenére
másképp cselekszik, az már nem a vezetők bűne. Megvan a személyes
felelősségünk mindannyiunknak, hogy a hatáskörzetünkben evangéliumi rendet
próbáljunk formálni. Ha a fejünkben megértettük, ha a szívünkbe befogadtuk
az Isten Igéjét, akkor annak kihatással kell lenni a környezetünkre, és ott
is át kell, hogy rendeződjenek a dolgok. Ha nem rendeződnek át, túl nagy a
veszélye annak, hogy visszaesik az ember. Vissza a régibe, az pedig egy
rettenetes dolog.
Hol tartunk? Hol tartasz
te? Hol tartok én? Mit olvastunk itt az előbb Ezékiásról? Három dolgot:
bízott az Úrban, ragaszkodott az Úrhoz, megtartotta parancsolatait. Ez a
három, segítség lehet, hogy megnézzük, hol tartunk. Az, hogy bízott az
Úrban, „bízok Benne”, ez úgy mindenkinél rendben van… (sőt!) még a
templomon kívül is sok mindenki mondja, hogy hisz az Istenben – ez nem
azonos azzal, hogy bízik is Benne, de lehet az első lépcsője. Tehát bízunk
az Úrban! Nézzük a második lépcsőt. Ragaszkodunk is hozzá? Mert
lehet úgy bízni az Úrban, hogy az élet bizonyos helyzeteiben pedig
elővesszük a rézkígyót, az asszír bálványokat, a modern bálványokat, egy
régi gyakorlatot, amiben valamikor bíztunk, és elkezdünk abban bizakodni,
és ahhoz ragaszkodni, és az határoz meg bennünket. És nézzük harmadszor. Ha
ragaszkodunk az Úrhoz, akkor az azt jelenti, hogy megtartjuk, amit ő
mond. Nem nagyon lehet úgy ragaszkodni a házastárshoz, hogy nem tartjuk
meg kölcsönösen, amit mondunk; akkor nem tudunk egy úton menni. Nem lehet
úgy ragaszkodni az Úr Istenhez, nem lehet úgy ragaszkodni az Isten népéhez,
hogy közben egész más dolgokat is cselekszek. A harmadik mozzanata tehát,
hogy megtartja azt, amire az Isten tanít, megtartom azt, amit az Isten
Igéjéből már megértettem. Ha kell olyan értelemben is megtartom, hogy a
varázslásra és az egyéb igeellenes dolgokra emlékeztető tárgyakat,
eszközöket is kitakarítom a házamból. Ha nem érzed magad igazán erősnek a
hitben, akkor ez is segítség lehet. Azt, ami kísérthet, ne legyen a kezed
ügyében, hogy pillanatok alatt visszalépjél oda, és egyszer csak ahhoz
kezdjél ragaszkodni.
Szeretett Testvérek! Megdöbbentő ezt hallani, hogy a
rézkígyót Izráel fiai tömjénezve tisztelték. Megdöbbentő (hiába telt el
2700 év), mert napjainkban is van. Az első istentisztelet, a fél 9-es
istentisztelet után valaki odajött hozzám és mondott egy abszolút mai
magyar példát. Olyan példát, ami sajnos, tudom, hogy jó néhány
gyülekezetben ma is példa a botránkozásra. Nagyon komolyan el kell
gondolkoznunk, mi az, ami az Isten Igéje szerint való, mi az, ami érték, mi
az, ami pogányság – és mindent a helyén kell kezelni. Még a legszentebbnek
látszó dolgaink, még a rézkígyó is válhat bálványozás tárgyává. Még a
legfontosabb dolgaink is, nemzeti kincseink, kulturális értékeink is
válhatnak bálványozás tárgyává. Akkor itt baj van. Tudjunk különbséget
tenni: mi az, amire az Isten Igéje hív bennünket, mi az, ami nemzeti érték
és kulturális érték – a rézkígyó az lehetett volna, de nem tömjénezés
tárgya – és mi az, ami a semleges dolgok világába sorolható. Ezékiástól –
aki nem kapott bibliai értelemben vallásos neveltetést az apjától,
valakitől kapott – nos, Ezékiástól megtanulhatjuk, róla ezt mondja az Írás:
bízott az Úrban, ragaszkodott Hozzá és megtartotta, amit az Úr mondott. Ez
azt jelenti, hogy nemcsak a fejünkben és a szívünkben kell takarítani,
hanem akkor a környezetünkben is, ami nem illik ahhoz, ami a
Krisztus-követést jelenti. Takarítani kell, félre kell tenni, ha rájöttem,
hogy túl gyenge vagyok, akkor meg nagyon messzire kell eltávolítani, hogy
minél ritkábban kísérthessen.
Erősödjünk a bizalomban, legyünk hűségesebbek a
ragaszkodásban, és tartsuk meg az Isten Igéjét, hogy megtarthasson minket
az Ige! Ámen.
Imádkozzunk
Mennyei Atyánk! Ha vannak is úgynevezett Istenek,
nekünk mégis Te vagy az egyetlen Istenünk. Bocsásd meg nekünk, noha ezt
szánkkal valljuk, mégis gyakran bálványozunk tárgyakat, embereket,
téveszméket, vallásosnak látszó dolgokat. Bocsásd meg nekünk, hogy gyakran
ragaszkodunk téves, torzult kegyességi gondolatainkhoz, szokásainkhoz. És
bocsásd meg nekünk, amikor néha egyenesen pogány szokásokhoz igazodunk,
noha magunkat Krisztus-követőknek valljuk. Segíts, Urunk, mindig Rád
figyelni, akaratodat fölismerni. Segíts bálvánnyá torzult szokásainkat
elhagyni. Segíts kísértésbe vivő régi bálványtárgyainktól megszabadulni és
segíts igazán Hozzád ragaszkodni. Segíts, Urunk, hogy így jó példát
adhassunk mi magunk is, és másokat is közelebb segíthessünk Hozzád.
Könyörgünk így gyülekezetünk lelki újulásáért, hogy vonzóvá tehessük a
Krisztus-követés útját ebben a világban. Abban a világban, amely világ ma is
bálványokat készít magának, mert már Tőled elfordult. Segíts, hogy áldássá
lehessünk sok lélekben kiéhezett, ezért bármi után kapkodó felebarátunknak,
hogy ne bármit, hanem az élet beszédét ismerhessék meg rajtunk keresztül
is. És könyörgünk azokért, akik nagy terhek alatt roskadoznak, testi
erőtlenségben vannak, szívükben gyász van, próbák között járnak. Te légy,
Urunk, erőforrás, te légy vigasztalás, ragyogtasd föl a föltámadott
Krisztus által az örök élet bizonyosságát, hogy a nehéz mélységekben legyen
vigasztalás. Könyörgünk a jövő vasárnap felnőttként hitükről vallást
tevőkért, konfirmálókért, hogy mindazt, amit elkezdtél szívükben, erősítsd
tovább, és segíts, hogy mi szeretettel befogadjuk, a hitben jó példát
adjunk, és hogy tovább erősödjünk az engedelmességben. Urunk Istenünk!
Bocsásd meg vallásosnak látszó tévelygéseinket, és segíts a
megszentelődésben előrébb lépni, hogy több engedelmesség legyen bennünk, és
életünk Téged dicsőítsen. Ámen.
| Vissza az igehirdetésekhez | Vissza a főoldalra |
|