| Vissza
az igehirdetésekhez | Vissza a
főoldalra |
„Lesztek nékem tanúim…”
János evangéliuma 12. fejezet 12-19.
„12Másnap, amikor az ünnepre érkező nagy sokaság
meghallotta, hogy Jézus Jeruzsálembe jön, 13pálmaágakat fogtak,
kivonultak a fogadására, és így kiáltottak:
»Hozsánna!
Áldott, aki az Úr nevében
jön,
Az
Izráel Királya!«
14Jézus pedig egy szamárcsikóra találva, felült rá, ahogyan meg van
írva:
15»Ne félj, Sion leánya,
íme, királyod jön,
szamárcsikón
ülve.«
16Tanítványai először nem értették mindezt, de miután Jézus
megdicsőült, visszaemlékeztek arra, hogy az történt vele, ami meg volt írva
róla.
17A sokaság, amely vele volt, amikor Lázárt kihívta a sírból, és
feltámasztotta a halálból, most bizonyságot tett mellette.
18Elébe is azért vonult ki a sokaság, mert hallották, hogy ezt a
jelt tette.
19A farizeusok pedig így szóltak egymáshoz: »Látjátok, hogy semmit
sem tudtok elérni: íme a világ őt követi!«”
Imádkozzunk
Úr Jézus Krisztus, drága mennyei
Királyunk!
Áldunk és magasztalunk
Téged azért, hogy ebben az esztendőben is együtt zenghetjük gyermekek
hadával, együtt zenghetjük a mennyei kórussal, hogy áldott, aki az Úr
nevében jött, áldott Dávid fia. Köszönjük Neked Urunk azt is, hogy ha
érthetjük már, hogy nemcsak ezen a napon zenghet föl a mi szívünk, lelkünk
vágya, hogy Téged lássunk a trónon. Köszönjük Neked azt is, Urunk, hogy te
tudod, hogy sokszor együtt kiáltunk itt, és együtt hallgatunk kívül, vagy
együtt kiáltunk mást másokkal. És köszönjük, hogy Te azt is tudod, hogy
szeretnénk teljesen megnyitni előtted szívünk és életünk újra és újra, és
köszönjük, hogy azt is tudod, hogy mi nem pálmaágakat szorongatunk a
kezünkben és nem virágcsokrokat talán, de sokkal inkább félelmeket,
fájdalmakat, veszteségeket, érzéseket, indulatokat, vagy éppen ürességet.
És mégis jövünk Hozzád, mert szeretnénk előtted ünnepelni, szeretnénk Rád
tekinteni és szeretnénk együtt kiáltani, hogy Hozsánna Néked! Áldd meg a mi
istentiszteletünket, a Te igédet, a mi vágyakozásunkat. Légy itt közöttünk.
Úr Jézus Krisztus, járd át a mi életünket ma is, hadd kérjük őszinte
szívvel. Ámen.
„Szólj,
szólj hozzám Uram,
mert szolgád hallja
szódat!”
Így mondom, mert magam
rég annak érezem.
Hadd járjak utadon,
hadd várjam égi jódat!
Hű szívvel szüntelen,
hű szívvel szüntelen.
Szólj, szólj én Istenem!
szól hangodból a jóság,
a lelkem megfeszül
s a hallásban segít,
és szódban meglelem
az örökkévalóság
jó édességeit,
jó édességeit.
512.
dicséret 1. és 5. vers
Apostolok cselekedetei 11. fejezet 19-26.
19Azok, akik az István miatt támadt üldözés következtében
szétszóródtak, eljutottak Főníciáig, Ciprusig és Antiókhiáig, de senki
másnak nem hirdették az igét, csak a zsidóknak.
20Volt azonban közöttük néhány ciprusi és cirénei férfi. Mikor ők
eljutottak Antiókhiába, a görögökhöz is szóltak, és hirdették az Úr Jézust.
21És az Úr keze velük volt, úgyhogy sokan hittek, és tértek meg az
Úrhoz.
22Ennek híre eljutott a jeruzsálemi gyülekezet fülébe, ezért
kiküldték Barnabást Antiókhiába.
23Amikor megérkezett, és látta az Isten kegyelmét, megörült, és
bátorította mindnyájukat, hogy szívük szándéka szerint maradjanak meg az
Úrban; 24mivel derék ember volt, telve Szentlélekkel és hittel.
És igen nagy sokaság csatlakozott az Úrhoz.
25Barnabás azután elment Tarzuszba, hogy felkeresse Sault. Amikor
megtalálta, magával vitte Antiókhiába.
26Így történt, hogy egy teljes esztendeig dolgoztak együtt a
gyülekezetben, és igen nagy sokaságot tanítottak. A tanítványokat pedig
Antiókhiában nevezték először keresztyéneknek.
Szeretett Testvérek!
Mindannyian ismerjük a Jézusi missziói parancsot. Nem
arra gondoltam, ami minden kereszteléskor elhangzik, hanem a másikra, amit
Lukács evangéliuma végén olvasunk; a mennybemenetel előtt mondja az Úr: „Lesztek nékem tanúim Jeruzsálemben,
Júdeában, Samáriában, a föld végső határáig.” Egy hatalmas missziói
parancs, egy hatalmas küldetés, egy maroknyi csapatnak. És hogyha elkezdjük
kutatni a Szentírásból, hogy hogyan kezdődött ez a misszió; hogyan indult
el a világmisszió, hogyan indultak el a tanítványok beteljesíteni a Jézusi
küldetést, akkor megdöbbenhetünk – mert bizonyára nem úgy, ahogy mi
gondolnánk. És nem is úgy történt, ahogy talán az akkori tanítványok
tervezték, gondolták, képzelték. Mert a Jézusi parancsot beteljesítik, de
az első lökést, az első mozdulást, azt az üldözés adta. Az István miatt
támadt üldözés következtében szétszóródtak. Ez még nem misszió. Az Isten
népe gyakran szétszóródott már a történelem folyamán. A közelmúlt évtizedei
is igen szétszórták az Isten népét Magyarországon is, és nem lett belőle
nagy misszió. De az egyik fontos mozzanat, amit észre kell vennünk, hogy
üldözés kezdődött, szétszóródtak. A másik, amit észre kell vennünk, üldözés
kezdődött, és igét hirdettek, ahova szétszóródtak. A világmisszió kezdete
tehát sajátos módon nem valami nagy ünnepélyes kibocsátó istentiszteleten
indult el, hanem, úgymond, menekülés közben. Sokan elmentek Jeruzsálemből
és a környező (a környező alatt persze 100 km-nél is olykor nagyobb
távolságra kell gondolnunk), néhány nagyobb városban telepedtek le egy
időre. Ami nagyon fontos, hogy hirdették
az Igét. Nem egyszerűen elmentek, és aztán ott lapítottak, hanem az
Úrról beszéltek. Akkor is vagy annak ellenére is, hogyha talán ők maguk se
így képzelték, hanem valahogy szebb, ünnepélyesebb körülmények között;
talán megnyugtatóbb körülmények között képzelték, tervezték, hogy „igen,
majd el fogunk indulni, és Jézus küldő szava szerint tanúi leszünk egészen
a föld végső határáig”. Nos így elindultak tehát sokan… Egy rövid kis
szakaszt olvastunk itt a Cselekedetek könyvéből, amely szakasz látszólag
csak egy kis beszámoló. Látszólag csak leír néhány mozgást, néhány
cselekvést, de a mai Isten népe számára, a mai keresztyénség számára is
rendkívül fontos tanításértékű, amit itt olvashatunk.
Mi az, amit tehát először észrevehetünk? Az, hogy csak a zsidóknak hirdették az Igét.
Akik Antiókhiába érkeztek – hiszen a Római Birodalom keleti felében minden
jelentősebb városban volt egy zsidó diaszpóra, volt egy kis közösség,
általában volt zsinagógájuk – nos, a zsidóknak hirdették, csak nekik
hirdették. Ez az egyik, amit észrevehetünk. Vagyis kiknek hirdették? Az
ószövetségi Írásokon felnevelkedett – mai nyelven szólva a Bibliát
viszonylag jól ismerő – istenfélő embereknek. A zsidóknak hirdették, amit,
hogy ha a mai nyelvre lefordítanánk, azt mondhatnánk, hogy a vallásos
neveltetést kapott embereknek. Olyanoknak, akik otthonról is hoztak ilyen
neveltetést, olyanoknak, akiknek volt köze a zsinagógához, volt köze az
Isten ószövetségi választott népéhez. De senki másnak nem hirdették. Nem
hirdették senki másnak, bár a küldetésük nagyobb volt. „Lesztek nékem tanúim Jeruzsálemben,
Júdeában, Samáriában, a föld végső határáig.” A küldetésük nagyobb
volt, mert „tegyetek tanítvánnyá
minden népet” – nem csupán egy nép fiait. De a szétszóródottak egy
része azokhoz fordult, akik tulajdonképpen hoztak otthonról ószövetségi
értelemben – hiszen akkor még ez volt az Írás csupán – vallásos
neveltetést. Figyeljük meg, hogy mit jegyez föl itt Lukács. Mit hirdettek?
Hirdették nekik az Igét.
Hirdették az Úr Jézust.
Látszólag nagyon természetes, de mégsem annyira természetes a mi
világunkban. Vagyis a misszió egyik szála, amit észrevehetünk, a vallásos
neveltetést kapott emberek felé való misszió, bizonyságtétel. Ez az egyik
szál. És ma is a mi küldetésünknek ez az egyik vonulata azon emberek felé,
akik hoztak valamit gyermekségüktől fogva, valami szerény ismeretet, vagy
többet, hoztak magukkal valamit a családból, kaptak (ahogy mondani szokták
napjainkban) valamennyire vallásos neveltetést. Itt is erről olvasunk, hogy
akik szétszóródtak, azok egy része ilyenekhez fordult. Ma is szükséges ez a
misszió. De minthogyha néha megfeledkeznénk arról, hogy nem csak ilyen
emberek felé van küldetésünk. Úgy gondoljuk talán ez a könnyebb? Talán más
ok miatt, de minthogyha napjainkban is igaz lenne egyházunk egészére, sőt
mondhatjuk, hogy gyakorlatilag a keresztyénség egészére: csak a vallásos
neveltetést kapottak felé próbálnak szolgálni? Aztán észre kell vennünk, és
el kell gondolkoznunk azon, ami egyébként teljesen természetes kell, hogy
legyen, tudniillik, hogy Igét hirdettek, hirdették az Úr Jézust.
Amikor megpróbálunk ebben a világban bizonyságot tenni, akkor gyakran
megkísért bennünket, hogy az Ige helyett, valami kis vallásos beszédet
adjunk; az ige helyett valami pótcselekvést kezdjen az egyház, mondván,
hogy fel akarjuk venni a kapcsolatot azokkal is, akik nem kaptak vallásos
neveltetést. Igen, ez egyik oldalról lehet nemes törekvés. Csak nagyon
vigyáznunk kell, hogy az egyházról nehogy torzkép alakuljon ki; nehogy azt
gondolják némelyek, éppen a vallásos neveltetést nem kapott, vagy éppen az
egyházról kicsit torzképet, torz tanítást kapott emberek, hogy “az egyház
az ilyen vagy olyan vallásos klubszerű dolog, és az az Ige, meg az a Jézus,
na, amikor az következik, akkor köszönjük, tovább nem kell az egyház. Akik
elmentek, az Igét hirdették és az Úr Jézust hirdették. E nélkül nincs
egyház. Bármilyen szép, nemes, szabadidős programokat szervezünk is. És
ezzel a második vonulathoz érkeztünk.
Arról is beszámol itt Lukács, hogy de voltak közöttük
olyanok, akik a görögökhöz is
szóltak. Volt közöttük néhány ciprusi és cirénei is, vagyis azt is
mondhatnánk, voltak olyanok, akik mindkét kultúrában otthon voltak. Nem
Izráelben nevelkedtek, talán nem is ott születtek, pl. Cipruson, vagy
Ciréne vidékén, és otthon voltak az Ószövetségben, vagyis az ószövetségi
értelemben, bibliai értelemben kaptak vallásos neveltetést, de otthon
voltak abban a kultúrában is, ami Izráel földrajzi határán kívül létezett,
a Római Birodalom keleti medencéjének egyik vagy másik területén. A mindkét
kultúrában otthonlévők a görögöknek kezdték hirdetni, de ugyanúgy azt
olvassuk, hogy az Úr Jézust hirdették. És nem valami becsalogató
mézesmadzagot. Néha mi hajlunk erre, hogy valami mézesmadzagot kellene
odatenni az orruk elé, hátha bejönnek! és majd utána fogjuk mondani az
Igét. „Az Isten előtt, tudom, semmi sem lehetetlen” – de vigyázzunk, a
misszió nem azonos az emberek beetetésével és becsapásával. Ezek a görögökhöz is szóltak és hirdették az
Úr Jézust. Ezt olvastuk. Nem valami mást, hogy „csak gyertek már egy
kicsit közelebb”, hanem az élet beszédét hirdették. Azt is észre
kell vennünk nyilvánvalóan, hogy a más kultúrában felnevelkedett, bibliai
értelemben vallásos neveltetést nem kapott embereknek kicsit másképpen
kell, de ugyanazt hirdetni. Ugyanazt az Urat, ugyanazt a Jézust hirdetni.
Nyilván kicsit másképpen, hiszen még nincsenek meg azok az alapok, amit a
zsinagógában felnevelkedett nemzedék megkapott. Akik nem kaptak vallásos
alapozást ismeret vonatkozásában, azoknak kicsit másképpen és kicsit
máshol, talán kicsit messzebb kell elkezdeni, de ugyanúgy az Igét kell
hirdetni és nem valami egyéb dolgot helyette, aminek van ugyan valami köze
a keresztyénséghez, de nem az a lényege. Ezek a ciprusi, cirénei emberek a
görögökhöz is szóltak.
Vajon komolyan vesszük-e, hogy ebben az irányban is
van küldetésünk, és a mai Magyarország jelentős része ilyen görög, vagyis
nem kapott vallásos neveltetést, egész pontosan, nem bibliai értelemben
kapott vallásos neveltetést, mert kapott helyette más maszlagot. És kap ma
is. A világ fogja etetni nagyon sokszor vallásosnak látszó valamivel, de
arra már mi nem építhetünk, mert az már más. Komolyan észre kell tehát
vennünk, és el kell gondolkoznunk ezen a látszólag rövid beszámolón, ahol
nem nagy teológiai tanítás van, egyszerűen le van írva, hogy hogyan
cselekedtek az akkoriak, és ezáltal ad teológiai tanítást, útmutatást az
Isten Igéje a mi számunkra. Mi volt az eredmény? Sokan hittek. Sokan
megtértek az Úrhoz. Nagyon fontos! Sokan
hittek, és megtértek az Úrhoz.
Nézzük a harmadik vonulatot, ami ebben a rövid
beszámolóban benne van. És a hozsánnás virágvasárnap – ezt a vallásos
neveltetést kapott nép mondhatta, a görögök nem mondhatták volna, hogy „hozsánna
a Dávid fiának”, mert nem tudták ki a Dávid, és ki a Dávid fia.
Virágvasárnap különösképpen észre kell vennünk, hogy ami onnan indult el,
az hogyan lesz világmissziós küldetéssé minden keresztyénember számára.
Arról olvasunk itt, és ez a harmadik vonulat, hogy az antiókhiai
bizonyságtétel, az Antiókhiában történt misszió, az ottani megtérések híre
eljutott a jeruzsálemi gyülekezet fülébe is. Mi történik ezután? Apró
mozzanatokat csak fölsorolásszerűen mond el Lukács, és nagyon fontosak. A
Jeruzsálemi gyülekezet kiküldte Barnabást Antiókhiába. Felveszik a kapcsolatot.
Felveszik a kapcsolatot azokkal, akik Antiókhiában
lettek Krisztus-követőkké, keresztyénekké. Ezért elküldték Barnabást. Nem
mindegy kit. Akinek van egy pici Szentírás ismerete, Újszövetség ismerete,
tudja mit jelent az, hogy Barnabást, a vigasztalás fiát. Barnabás kapott
ilyen és ehhez hasonló feladatokat. Akinek volt érzéke arra, amit így
olvasunk itt: „látta az Isten
kegyelmét és megörült neki”. Sajnos nincs minden istenfélő embernek
erre érzéke. Van, aki mint elefánt a porcelán boltban, úgy tud mozogni az
éppen induló, megtérő emberek között. És ezt tudjuk, mivel jár. A
Jeruzsálemi gyülekezet Barnabást küldte ki. Barnabást, aki többször töltött
be ilyen szolgálatot. Látjuk mindjárt, hogy mi volt a szolgálat lényege.
Följegyzi tehát Lukács, hogy látta
az Isten kegyelmét. Figyeljük meg – az Isten kegyelmét! – hogy itt az
Isten munkálkodik. Nem egyszerűen csak nyugtázta, „na, hát azért az üldözés
után mégis néhány ügyes ember elment, és nagyon ügyesen mozogtak ott
Antiókhiában, és némelyek keresztyénné lettek”, hanem felismerte, hogy ez
az ügy az Isten ügye; ez az ügy az Isten munkája, amit ránk bízott,
tudniillik a békéltetés szolgálatát. Látta az Isten kegyelmét, és nem
egyszerűen vallásos erőlködést, vallásos trükköt, ügyeskedést, ahogy
megpróbáltak ott, a vallásos neveltetést kapottak között és a másmilyen
neveltetést kapottak között szolgálni. Aztán észre kell vennünk másodszor,
hogy Barnabás megörült mindennek.
Örült annak, hogy láthatta az Isten munkáját ott Antiókhiában. Ez sem mindig természetes. Hadd tegyek
egy-két ellenpontot. Hányszor van féltékenység, hányszor van félreértés,
hányszor van félremagyarázás, hányszor van gyanakvás? Ezek kicsit másképp
viselkednek. A kegyességi stílusuk kicsit másabb, meg hogy is van?
Görögökhöz is szóltak? Hát mi lesz itt, ha bejönnek a pogányok is a
gyülekezetbe? Barnabás tud örülni, mert látta az Isten kegyelmét. És mi
jött ezután? Nem egyszerűen csak örült, hanem bátorította mindnyájukat. És ez rendkívül fontos. Bátorította mindnyájukat,
azokat is, akik az evangéliumot hirdették, és azokat is, akik ott lettek,
akkor lettek Krisztus-hívőkké, a megtérteket bátorította. Erre újra és újra
szükség van. A kegyelmi ajándékok között az egyik, amit legkevésbé szoktunk
komolyan venni, gyakran így van fordítva, hogy a gyámolító, a gyámolítás
szolgálata, a bátorítás szolgálata. Odaállni valaki mellé, aki téblábol,
aki még bizonytalan, aki most indul. Mint ahogy oda szoktunk állni az egy
éves gyermek mellé, aki most kezdi az első lépéseket tenni; hogy segítsünk,
hogy bátorítsuk, hogy megtegye a másodikat, a harmadikat, az ötödiket… ezt
még számoljuk, ezt még a rokonokkal is közöljük… aztán megtette a
tizenötödiket, utána már nem szoktuk számolni, utána már ő megy. Utána
másképpen kell segíteni neki. A
megtérő embereket bátorítani kell! – nem ítélkezni rajtuk. Mily
rettenetes lenne, ha szülőként azért, mert a harmadik lépés után a gyermek
elesett, nagyon letolnánk, hogy milyen ügyetlen, hogy hogy nem tud már
rendesen menni, hát már elmagyaráztuk, hát már bemutattuk. Sokszor csinálunk
ilyet. Az induló, az Isten Igéje által megérintett szíveket úgy leszóljuk;
úgy, hogy észre sem vesszük mi, de ő igen. Barnabás bátorította
mindnyájukat. Mire bátorította? Hogy szándékuk szerint – és itt jön a
személyes döntés, ahogyan döntöttek, hogy Krisztus-követők lettek – maradjanak meg az Úrban. Maradjanak
meg, ne csak elinduljanak. És néhány bizonytalan lépés után talán éppen a
mi nagyon buta missziós munkánk miatt, vagy ítélkezéseink miatt, vagy
bátorítást, segítséget nem adó magatartásunk miatt eltántorodjanak. Hogy
maradjanak meg az Úrban. Mert a megtérés után a megszentelődés hosszú
szakasza következik, az kevésbé annyira látványos, de lépésről lépésre, ott
dolgok kell, hogy történjenek. Nos, maradjanak meg az Úrban. Figyeljük meg
Lukács megfogalmazását. Nem egyszerűn azt írja le, hogy Barnabás arról
beszélt, „jó lenne, ha aztán itt maradnátok a gyülekezetben”. Az Úrban
megmaradni. Ha az Úrban megmarad valaki, akkor megmarad az Isten népében.
Ha nem az Úrban marad meg, akkor egy idő múlva le fog morzsolódni, el fog
menni, mert nem az Úrhoz volt köze, csak egy vallásos klubhoz, vagy néhány
emberhez, akit talán ismert, aki elcsalogatta, és aztán rájött, hogy neki
az Úr nem kell, ezért nem is kell a gyülekezet sem. Maradjanak meg az
Úrban. A keresztyén misszió
legfontosabb központi gondolata: az Úrban való megmaradás. Sőt, tovább
lép Barnabás. Fölismeri, hogy ide segítség kell, ide már ő is kevés. Őt még
küldte a Jeruzsálemi gyülekezet, próbált segíteni a kezdő lépésekben. Utána
fölismeri, hogy ide még több segítség kell, hogy segíthessenek. És éppen
ezért a tarzuszi Sault, aki megtérése után hosszú éveken keresztül – úgymond
– csöndben volt, mert nem a megtérés után rohant azonnal, és nagy három
missziós utat csinált a birodalomban… nos, a viszonylag csöndben lévő, a
fölkészülés szakaszában lévő Sault ő szólítja meg, és hívja a szolgálathoz
segítségnek. Vagyis Barnabás maga mellé vesz segítséget, hogy együtt
segíthessenek a világmisszió koncentrikus köreiben most immár Izráel
határát átlépő területen is. És följegyzi még itt Lukács azt is, hogy egy
teljes esztendeig ott dolgoztak együtt a gyülekezetben, és igen nagy
sokaságot tanítottak. Mert nem
elég csupán az, hogy megérintett az Ige, nem elég csupán az, hogy
vérmérsékletünk szerint belelkesedve, vagy kicsit csöndesebben, de úgy az
Isten felé fordultunk, nem elég csupán az, hogy az első pár bizonytalan
lépést megtettük, megalapozott hitre
van szükség. Tanították őket egy éven keresztül együtt.
Szeretett Testvérek! Három területet említ itt az
Írás. Az egyik, hogy az üldözés után, amikor szétszóródtak és Antiókhiába
érkeztek többen, azok közül némelyek csak a zsidóknak mondták, hirdették az
evangéliumot, mások, ciprusi és cirénei származásúak a görögökhöz is
szóltak, és amikor itt megtérések lettek, akkor jön a következő segítés,
jön Barnabás, és Barnabás segítő szolgálatához még hív segítséget, Sault,
mert látja, hogy itt szükség van, hogy megmaradhassanak a hitben. És itt
nevezték őket először keresztyéneknek. Hogy ez, mint gyakran szokott lenni,
csúfnév volt-e eredetileg, vagy talán nem az, azt nem tudjuk igazán. De
Péter levelében már Péter maga is keresztyénnek nevezi a
Krisztus-követőket.
Összegezzünk tehát a magunk számára, hiszen itt missziós lépéseket láttunk. Missziós
lépéseket. Ezek a lépések elindultak valahol Jézus nyilvános földi
működésében, a próféciák beteljesedéseként. Ezek a lépések Jézus földi
működésében valahol, ott Jeruzsálemben hozsánnát is kiváltottak emberekből,
de ennél messzebb terjedt, mert az Isten terve és ígérete az egész világgal
kapcsolatos. Missziós lépéseket látunk itt, és egyik oldalról gondoljuk át,
mi az, ami itt hálára kell, hogy
indítson. Másik részről mi az, ami önvizsgálatra
kell, hogy indítson bennünket az itt olvasott beszámolóból. És mi az, ami
inspirálhatna bennünket, ösztönözhetne bennünket, előrébb mozdíthatna
bennünket? Hisszük-e, hogy az Isten Igéje nem tér vissza üresen? Ha nem
hisszük, akkor buzgón, de pótcselekvést kezdünk csinálni vallásos
köntösben. Szerény átmeneti eredménnyel persze. Meglátjuk-e másokban az Isten munkáját? Vagy csak a magunk
ügyeskedését, talpraesettségét? Az Isten munkáját látjuk-e meg? Tudniillik
ez tarthat meg akkor, amikor nem lesz ilyen látványos az eredmény, és ez
tarthat meg bennünket alázatban is. Felismerjük-e
a szolgálat különböző területeit? Mert itt nem egyforma területek
vannak. Vannak a vallásos neveltetést kapottak, vannak, akik a pogány
világból jöttek, aztán ott van a Barnabás szolgálata, a bátorító szolgálat,
aztán jön, hívja Sault, ott a tanítás, hogy megalapozott hitük legyen, ne
csak felbuzdulás, szalmalángszerű hit. Fölismerjük-e a különböző
területeket, vagy mindent összemosunk, és mindent egyben gondolunk, vagy
csak valamelyik részét vesszük komolyan mindezeknek? Legyünk készek mindenkinek hirdetni, legyünk
készek befogadni azokat, akiket
az Isten Igéje megérintett, legyünk készek bátorítani, aki elindult, akinek erre van szüksége, legyünk
készek segíteni, hogy megmaradhassanak
az Úr útján emberek. És legyünk készek mi magunk is tanítás által mélyebbé tenni hitünket, és legyünk készek arra,
hogy a megtérő embereket igenis
nagyon komolyan tanítani kell.
Ne feledjük el, hogy Apollós, aki nagyszerűen hirdette a Krisztust, Akvila
és Priscilla aztán félrevonta és még alaposabban elmagyarázta neki az Úr
útját. Igen, nekünk magunknak is szükségünk van, és a megtérőknek is
szükségük van arra, hogy elmélyült, igeileg megalapozott hitünk legyen. És
vajon a missziós lépésekben készek vagyunk-e munkatársakként együttmunkálkodni, vagy azt
gondoljuk, hogy ez mind csak a magánügyünk? „Hát én missziózok, a másik is
szokott, ő nagyon, én ritkán – ez nem Ige szerint való. Itt csapatmunkáról olvastunk. Készek
vagyunk-e erre? Nyilván csak akkor tudunk készek lenni, ha fölismerjük a
különböző szolgálati területeket, és fölismerjük, hogy a másiknak mire van
kegyelmi ajándéka, és engedjük, hogy ő ott, sőt bátorítjuk, és aztán
valahol nekünk is meglesz benne a szolgálati területünk.
Missziós lépések… Hozsánna, hozsánna! És ez a
hozsánna, ennek a hangja, hogy ez itt is megszólalhatott, ma is, 2004
virágvasárnapján, ebben benne volt azok lépése is, akik ugyan az üldözés
miatt szétszóródtak, de nem elhallgattak, megnémultak, hanem a Krisztust
hirdették különböző területeken, vagy különböző módon; de a Krisztust
hirdették, és ez a Krisztus-hirdetés az évszázadok, évezredek folyamán
eljutott népünkhöz és eljuthatott hozzánk is. Merjünk tanulni ebből a
látszólag rövid, néhány eseményt csak felsoroló beszámolóból. Merjük
észrevenni, hogy ma – és gondoljunk arra, hogy a fél 11-es istentiszteleten
felnőtt konfirmáció és keresztelés is lesz –, ebben a nagy munkában, az
Isten nagy ügyében, ahol az Isten kegyelme munkálkodik, milyen missziós
lépések vannak, és melyikünknek hol van a helye és szolgálata? Ha
fölismertük, merjük ezt vállalni. Sokak javára, hogy ma is sokakat
keresztyénnek, azaz krisztusinak nevezhessenek.
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk, hogy teremtőnk és gondviselőnk
vagy. Magasztalunk, hogy a Tőled eltévedt bárányt megkereső pásztor vagy.
És magasztalunk, hogy a megtérőnek, Jézus áldozatáért, érdeméért megbocsátó
mennyei Atyává leszel. Hálát adunk, hogy minket is megszólítottál, kihívtál
régi életünkből. Köszönjük Urunk, hogy ma is hatalmasan munkálkodó Úr vagy,
hogy láthatjuk, amit másokban is elvégzel. Könyörgünk ma a konfirmáló
felnőttekért különösképpen. Fogadd kedvesen hitvallásukat és fogadalmukat,
erősítsd meg őket a hitben. Tégy alkalmassá minket arra, hogy befogadó,
segítő szeretettel vegyük körül őket, hogy megmaradhassanak a Te utadban.
Segíts Urunk, hogy velük együtt örvendezzünk, és magunkat odaszánjuk jobban
a Te követésedre. Segíts a többi bibliaiskolás számára is, ezek a hónapok
legyenek hitbeli megerősödésül. És a Te segítségedet kérjük Urunk, hogy
felelős szeretettel és bölcsen forduljunk a vallásos neveltetést nem kapott
felebarátaink felé is, hogy az élet beszédét, az Igét, a Krisztust
hirdessük nekik. Könyörgünk a majd konfirmációra készülő gyermekeinkért,
ifjainkért is, hogy, amit szívükben elkezdtél, talán éppen szülői
bizonyságtételek által, az tovább erősödjön, elmélyüljön bennük is.
Könyörgünk mindazokért, akiket az élet különböző terhei mélyen lekötnek.
Könyörgünk betegeinkért is. Kérünk gyászoló szívekért is, erősítsd meg
hitüket, hogy általa gyógyuljon, vigasztalódjon életük. És könyörgünk
ünnepi úrvacsorai előkészületeinkért, hogy áldott ünneplésünk legyen, hogy
hitben, közösségben és szolgálatra való felbuzdulásban megerősödhessünk az
ünnep folyamán. Kérünk, hogy a Te áldó, megszentelő kegyelmed naponként
maradjon mivelünk, hogy mi is keresztyénnek, krisztusinak neveztessünk és
szolgálatunk által is minél többeket előbb vagy utóbb krisztusinak,
keresztyénnek nevezhessenek. Ámen.
| Vissza az igehirdetésekhez | Vissza a főoldalra |
|