| Vissza
az igehirdetésekhez | Vissza a
főoldalra |
Keresztyén küldetésünk
Lukács
evangéliuma 24. fejezet 44−49.
„44Majd
így szólt hozzájuk: »Ezt mondtam nektek, amikor még veletek voltam: be kell
teljesednie mindannak, ami meg van írva rólam a Mózes törvényében, a
próféták könyvében és a zsoltárokban.«
45Akkor
megnyitotta értelmüket, hogy értsék az Írásokat, 46és így szólt
nekik: »Így van megírva: a Krisztusnak szenvednie kell, de harmadik napon
fel kell támadnia a halottak közül, 47és hirdetni kell az ő
nevében a megtérést és a bűnbocsánatot minden nép között, Jeruzsálemtől
kezdve.
48Ti
vagytok erre a tanúk.
49És
íme, én elküldöm nektek, akit Atyám ígért, ti pedig maradjatok a városban,
amíg fel nem ruháztattok mennyei erővel.«”
Imádkozzunk
Urunk, Istenünk!
Köszönjük Neked, hogy az elmúlt héten is olyan
csodálatos szeretettel vettél bennünket körül, megtartó kegyelmeddel
vigyáztál reánk. Köszönjük Neked hatalmadat, erődet, bölcsességedet.
Köszönjük, hogy füvet sarjasztasz a hegyeken, virágokat a kertekben és
esővel öntözöd a földet. Köszönjük Urunk, hogy magadhoz fogadod a
jövevényeket, hogy nem küldöd el a tévelygőket, hogy megbocsátasz nekünk.
Köszönjük ezt Urunk. Köszönjük szüleinket, nagyszüleinket, édesanyánkat,
nagymamáinkat és mindazokat, akiket adtál nékünk, hogy formálják életünket
itt a földön, és féltő szeretettel terelgessenek bennünket. Add Urunk, hogy
örömteli szívvel tudjunk hálásak lenni, és szeretetünket ki tudjuk fejezni
minden nap feléjük és feléd is. Kérlek Urunk, hogy tedd eggyé népedet. Add,
hogy népünk is össze tudjon tartani, adj nekünk reménységet, bizodalmat,
Tebenned való hitet. Ruházz fel bennünket Istenünk mennyei erővel. Ámen.
Római levél 1.
fejezet 8−17.
„8Először
is hálát adok az én Istenemnek Jézus Krisztus által mindnyájatokért, hogy
hiteteknek az egész világon híre van.
9Mert
tanúm az Isten, akinek teljes lelkemmel szolgálok az ő Fia evangéliumával,
hogy szüntelenül megemlékezem rólatok, 10és szüntelenül kérem
imádságaimban, hogy Isten akaratából egyszer már el tudjak menni hozzátok.
11Mert
szeretnélek látni benneteket, hogy megerősítésetekre valamilyen lelki
ajándékot adjak nektek, 12vagyis, hogy együtt bátorodjunk meg
közöttetek egymás hite által, a tietek és az enyém által.
13Szeretném,
testvéreim, ha tudnátok: sokszor feltettem magamban, hogy elmegyek
hozzátok, de mindeddig megakadályoztattam abban, hogy közöttetek is legyen
munkámnak valami gyümölcse, ahogy a többi nép között is volt.
14Görögöknek
és barbároknak, bölcseknek és tudatlanoknak egyaránt adósa vagyok.
15Azért
szívem szerint kész vagyok az evangéliumot hirdetni nektek is, akik Rómában
vagytok.
16Mert
nem szégyellem az evangéliumot, hiszen Isten ereje az, minden hívőnek
üdvösségére, elsőként zsidónak, de görögnek is, 17mert Isten a
maga igazságát nyilatkoztatja ki benne hitből hitbe, ahogyan meg van írva:
»Az igaz ember pedig hitből fog élni.«”
Szeretett Testvérek!
A mai istentiszteletünkön is elhangzott, hogy mi a
keresztyén ember küldetése; mi a tanítvány feladata. Elhangzott a tegyetek
tanítvánnyá minden népeket. Vagy hallottuk az előbb Lukács evangéliuma 24.
fejezetéből is: lesztek nékem
tanúim. Így küldte el Jézus tanítványait ebbe a világba. És jó
lenne, ha nem is engednénk át a tanú, a tanú bizonyságtétel szolgálatát egy
csoportnak, akik magukat valaki tanújának nevezik. Hiszen minden
Krisztus-követő ember Krisztus tanúja kell, hogy legyen. Erre kaptunk
küldetést: „Lesztek nékem tanúim.” De mit jelent ez a gyakorlatban?
A Római levél első fejezetének ma olvasott
igeszakaszában Pál apostol példát ad nekünk. Példát ad nekünk és ebből a
példaadásából három mozzanatot szeretnék most különösképpen hangsúlyozni.
Az első: kész vagyok. Kicsit más fordításban is
próbálom megfogalmazni: hajlandó vagyok. Mert a magyarban az, hogy kész
vagyok, az azt is jelenti, hogy felkészült vagyok, meg azt is talán, hogy
kész vagyok valóban azt megtenni. Hajlandó vagyok. „Szívem szerint kész
vagyok” – írta az apostol. Sőt. Mindenkinek adósa vagyok. Egészen
megdöbbentő ez a megfogalmazás. Miután már a Római Birodalom jó néhány
nagyvárosában megfordul, szolgálata révén több gyülekezet is formálódott,
még ezek után is azt írja az apostol, hogy mindenkinek adósa vagyok; tudniillik
amit az Isten nekem adott, rám bízott, annak a továbbadásával, hogy
tanúskodjak a meghalt és föltámadott Krisztusról. Kész vagyok, és hajlandó
vagyok. Valaki egyszer így fogalmazott: „Egyesek, ha a világ ügyeiről van
szó, sasként szárnyalnak, de szárnyaszegetten gubbasztanak, ha az Isten
országáról van szó.” Vajon nem sasként szárnyalunk mi is, ha a sportról van
szó? Nem tudunk belelkesedni, olykor bonyolódni is a vitába, ha politikáról
van szó? Vagy ha divatról van szó; vagy ha egy receptről van szó? Nem
vagyunk nagyon buzgók ezekben a dolgokban? Nem baj, hogy ha buzgók vagyunk,
ez önmagában nem baj. Ott kezdődik a gond, ha magunkat keresztyénnek
vallva, a világ ügyeiről sasként szárnyalva tudunk beszélni, és abban
fáradozni; az Isten országa ügyében pedig szárnyaszegetten gubbasztani,
vagyis szinte semmit sem tenni. Az apostol azt írja: kész vagyok, hajlandó
vagyok, Rómába is szeretnék elmenni. Már többször feltettem magamban, hogy
még oda is elmegyek. Nem kis távolság volt, ez még ma sem lenne kis távolság,
mondjuk Jeruzsálemből Rómába elutazni. Hát még az apostolok lován. Az
apostol kész arra, hogy elmenjen és megossza mindazt a rómaiakkal, amit
kapott az Istentől. Hitetek megerősítésére, megtámasztására. A kegyelmi
ajándékok között fölsorolja az Írás egy másik helyen a gyámolítást is. Nem
nagyon szoktunk ráfigyelni, pedig legalább akkora szükség van rá, mint a
direkt evangelizálásra; a gyámolítás szolgálatára. Amikor meg kell
erősíteni valakit. Hiszen hányszor csüggedünk el, hányszor esünk kétségbe,
hányszor bizonytalankodunk fiatalként vagy idősebbként is. Friss hivőként,
vagy régi hivőként is. És akkor kell, hogy legyen valaki, aki odaáll
mellénk, mintegy gyám, mintegy támasz, hogy megerősítsen. Nos, kész vagyok
minderre – írta az apostol.
A második, ami számomra sokat mondott ebből az
igeszakaszból, kész vagyok nektek, Rómában az evangéliumot hirdetni;
az evangéliumot. Nem helyette egy kis vallásoskodást. Az emberek össze
szokták keverni az evangéliumot és a Krisztus-követést az általános emberi jósággal.
Nagyon sokszor belebotlok ebbe a vélekedésbe, amikor jönnek emberek és
mondják, hogy „hát én igyekszek rendes lenni”. Mondom, az nem árt, de ettől
még nem Krisztus-követő. Az egészen más, és az több. Az apostol nem
egyszerűen azt mondja, „elmegyek Rómába hozzátok is, a római gyülekezetbe,
hogy egy kicsit a szép dolgokról, a jó dolgokról beszélgessünk”. Ez sem
lenne haszontalan valószínűleg, de ez még csak egy kis emberi
teljesítményecske lenne. Az evangéliumot vagyok kész hirdetni. Meg is
nevezi, hogy „az evangélium Isten ereje”. Az egyház mindig akkor
gyenge, amikor nem hiszi, hogy az evangélium az Isten ereje. Vannak külső
nehézségek is, de a gyengeségünk alapvetően a kishitűségünkből fakad. Ha
nem hisszük, hogy az evangélium az Isten ereje, ha nem hisszük, hogy Isten
az, aki kihozta a juhok nagy Pásztorát a halálból, akkor valóban erőtelen,
vallásoskodó emberek vagyunk. Ha nem hisszük, hogy az evangélium, az az
Isten ereje, akkor csak a magunk erejére támaszkodhatunk, a magunk
ügyességére, képzettségére, és ez kevés. Ha viszont hisszük, hogy az
evangélium az Isten ereje, akkor tudjuk azt is, hogy a Zákeus megváltozhat,
tudjuk, hogy életeket megváltoztató erő és hatalom az Ige. Ezt már érdemes
továbbadni. A mi kis emberi vallásos bölcselkedésünk pedig: “legyél egy
kicsit rendesebb!” – ez elég kevés; és ezt a világ is meg tudja tenni. Nem
ez bízatott ránk. Nem azt mondta Jézus, hogy “menjetek el és tanúskodjatok
arról, hogy illendő, ha rendesebbek lesztek” – hanem, „lesztek nékem
tanúim”. És bizony be kell
vallanunk, hogy gyakran gyülekezetként, egyházként is, egyéni hivő
emberként is, mi inkább csak az általános jóságról kezdtünk beszélni az
embereknek, és akkor csodálkoztunk rajta, hogy különösebben nem lelkesedtek
és nem sok haszna lett. Az apostol azt mondja, hogy az evangéliumot
hirdetni; nem valami mást helyette. Amikor gyengül a hitünk az evangélium
erejében, abban, hogy „az Isten Igéje élő és ható, és nem tér vissza
üresen”, akkor elkezdünk pótcselekvéseket csinálni; mindenféle egyéb
trükköt be kellene vetni, hogy valahogy becserkésszük az embereket.
Ha a Cselekedetek könyvét megnézzük, nem nagyon látunk
ilyenre példát. Az ősegyház missziója nem arról szólt, hogy a korabeli
embereket milyen egyéb eszközökkel lehetne valahogy, mint mézesmadzaggal
közelebb csalogatni. Ők elmentek és egyértelműen az evangéliumot mondták,
görögnek is és zsidónak is. Nyílván a különböző kulturális hátteret
figyelembe vették. „Kész vagyok az evangéliumot hirdetni… ami Isten
ereje…, amiben Isten a maga igazságát nyilatkoztatja ki”. Az
Isten igazsága pedig valójában az, hogy Ő szent és mi engedetlenek vagyunk.
Az Isten igazsága az, hogy engedetlenségünk miatt ítélete jogos, de
ugyanakkor szeretne megbocsátani, szeretne megkegyelmezni nekünk. Az
apostol tehát azért szeretne elmenni, hogy ott is evangéliumot mondjon. Ez
nagyon természetesnek tűnik, de be kell vallani, hogy ma sem természetes;
még sokszor az egyházak missziójában sem természetes. Annyi minden mást
fölvállalnánk az evangélium helyett. A többi szép nemes, csak nincs hozzá
az az ígéretünk, hogy az az Isten ereje. Az lehet emberi kulturális
teljesítmény, és az dicséretes – de nem fogja az embereket igazán
megváltoztatni. Az apostol azt mondja, hogy ott Rómában, az akkori
világbirodalom fővárosában, a politikai központban, a fényes
császárvárosban „nem szégyellem az evangéliumot”, és evangéliumot
akarok mondani. Erre kaptunk megbízatást mi is.
A harmadik mozzanat pedig: szeretnék már eljutni Rómába.
A római gyülekezet nem Pál apostol bizonyságtétele révén jött létre, nem is
Péteré; lényegileg beköltözés révén lett ott gyülekezet. Tehát szeretnék
elmenni, hogy együtt bátorodjunk meg. Együtt bátorodjunk meg, egymás hite
által. És itt érdemes elgondolkoznunk, vajon a mi egyházképünk, a mi
istentiszteletképünk mennyire bibliai és mennyire torzult? „Együtt
bátorodjunk meg, egymás hite által.” A tiétek által, meg az enyém által
– írja az apostol. Figyeljük meg, még a szóhasználatunk is milyen: „Ki
fogja tartani az istentiszteletet?” – így szoktunk kérdezni. És ez a másik
oldalról azt is jelenti, hogy akkor fölösleges, hogy eljöjjünk; akkor majd
egyedül a Tiszteletes, majd szépen megtartja az istentiszteletet. Mert ő
tartja! Az apostol nem erről ír. Egymás hite által bátorodjunk meg. Nyílván
van egy sajátságos szerepe az igehirdetőnek, de az istentisztelet nem
azonos a lelkész produkciójával. Ha mi azt gondoljuk, hogy az
istentisztelet az annyi, hogy a lelkész tartja, akkor színházban
gondolkozunk, mégpedig egy egyszemélyes színházban, ahol egyetlenegy
szereplő van a színpadon. Hát, ha ráérünk, elmegyünk, megnézzük,
meghallgatjuk, megkritizáljuk, aztán hazamegyünk. Legfeljebb, ha nagyon nem
tetszett, többet nem jövünk. Ez nem gyülekezet, ez nem misszió, ez nem
igei. Az apostol azt írja, hogy „együtt
bátorodjunk meg”, és figyeljük meg, hogy „a ti hitetek által” és másodszor mondja, hogy „az enyém által”. Persze
mondhatnánk, nagyon udvarias volt. Udvarias volt és először a gyülekezetet
említette, pedig itt többről van szó. Az apostol hálát ad azért, hogy
Rómában már van keresztyén gyülekezet. Pedig ő még nem járt Rómában. Még
most küldi ezt a levelet is, aminek az elejéről olvastuk ezt a szakaszt.
Hálát ad, noha nem az ő szolgálata révén jött létre a gyülekezet. Az
apostolt erősíti az a tény, hogy „az Isten Igéje nem tér vissza üresen”,
hogy Rómában is már van gyülekezet, már vannak keresztyén emberek.
Visszahat az apostolra is. Vagyis szeretnék elmenni, hogy a ti hitetek
által én magam is erősödjek; és az enyém által, az én ismeretem, a nekem
adott kijelentés által titeket erősítselek, hogy a nekem adott kegyelmi
ajándékot közöljem veletek. És úgy erősítselek, gyámolítsalak,
bátorítsalak, tanítsalak titeket.
Végig kell gondolnunk. Ha mi úgy gondolkozunk az
istentiszteletről, ahogy általában mondani szoktuk, hogy “X. Y. lelkész
tartja”, akkor ez egy kicsit torz. Mert ehhez olyan hozzáállás is
következik, hogy tehát akkor csak ő felel mindenért, és nekem a
meghallgatáson – magamban –, vagy nyilvánosan a véleménynyilvánításon túl
semmi részem nincs az egészből. Ha pedig nincs részem az egészből, akkor mi
közöm az egészhez.
Együtt bátorodjunk meg. Ahhoz most itt nincs
idő, hogy erre sok példát mondjak. De azt, hogy valaki megjelent egy
esztendő után az istentiszteleten, itt most, azt jó lenne, ha észrevennék
néhányan. Mert egy esztendővel ezelőtt itt lett rosszul az
istentiszteleten. És hála Istennek itt lehet. Észrevesszük-e? Lesz-e
valaki, lesznek-e valakik rajtam kívül, akik oda tudnak lépni, hogy “hála
az Istennek, örülök, hogy látlak, hogy itt vagy!”. Mert ez is megerősítés.
Ez nemcsak a szószék által lehetséges. Lesz-e valaki, aki észreveszi azt a
másikat, a harmadikat, az ötödiket, a tizediket és oda tud-e lépni hozzá,
talán csak kettő szót, vagy kettő mondatot mondani? Ez is az
istentisztelethez tartozik. Az istentisztelet nem ott kezdődik, hogy fél
11-kor bejött a lelkész és most fél 12 után 8 perccel fog kimenni. És innen
kezdve vége az istentiszteletnek. Mert az életünk is istentisztelet. Ha
tehát mi az istentiszteletet csak egyvalaki, még a kántort hozzászámítjuk,
akkor két valaki produkciójának, még a templomgondnokot is hozzászámítjuk
(hogy rendben van-e minden), akkor három ember produkciójának értelmezzük,
akkor mi félreértettünk valamit. És igazoljuk azt, hogy szárnyaszegetten
gubbaszthatunk az Isten országa ügyében.
Az apostol azt mondja, azért megyek el, hogy a ti
hitetek által én magam is épüljek. Azzal, hogy egymást látjuk, azzal az
Isten erősíteni szeretne. Természetesen a fölolvasott Ige, az elhangzott
imádság, az igemagyarázat, a közös ének által, mindegyik, az istentisztelet
mindegyik eleme által erősíteni szeretne.
Tegyük föl tehát a kérdést: mire vagyunk készek? A mások hitéért való hálaadásra készek
vagyunk? Készek vagyunk-e a másik erősítésére, bátorítására; talán arra,
hogy jövetbe is belekarol valaki és hazafele menet is belekarol valakibe,
mert erre szükség van? – és tartja őt, mert talán erre fizikailag is
szüksége van.
Mire vagyunk készek? Készek vagyunk épülni egy másik
által, vagy csak várni, hogy engem építsen? “Szeretném, ha szeretnének, s
lennék valakié.” Jézus pedig azt mondta: „Amit akartok, hogy az emberek veletek tegyenek, ti is azt
tegyétek”. Ha azt akarjátok, hogy szeressenek titeket, akkor
szeressetek ti. „Aki mást felüdít, maga is felüdül.” Készek
vagyunk-e tehát mások által arra, hogy mások által magunk is épüljünk? És
készek vagyunk-e arra, hogy mi magunk is eszközei lehessünk az Isten építő
munkájának? Vagy pedig ezt egy-két embertől várjuk el. Az apostol nem úgy
írt a római gyülekezetnek, “itt vagyok én, az apostol, még nem jártam
nálatok, szeretnék elmenni, hát nem tudok menni, írok nektek”. Hanem azzal
kezdi, hogy “nekem is nagy épülést tenne, ha végre személyesen
találkozhatnánk és megismerkedhetnénk”. Készek vagyunk-e erre? Készek
vagyunk-e arra, hogy akár istentisztelet előtt vagy után pár percet még
ideszánjunk, hogy néhány valakit köszöntsünk? Készek vagyunk-e egymást
számon tartani? Készek vagyunk-e így erősödni? Készek vagyunk-e arra, hogy
ne szégyelljük az evangéliumot, mert az az Isten ereje? Készek vagyunk-e
mindig evangéliumot hirdetni? Az apostol ennyit mondott, ennyit írt, a
felolvasott szakaszunk vége felé volt:
„Azért
szívem szerint kész vagyok az evangéliumot hirdetni…”.
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk, hogy a teremtés rendjében
egy-egy családba helyeztél el. Hálát adunk mindazokért, akik édesanyai
szeretettel neveltek, tanítottak, féltettek, segítettek minket.
Magasztalunk Istenünk, hogy a megváltás rendjében Jézus által utat
készítettél nekünk önmagadhoz, egymáshoz, testvéri közösségre és az örök
életre. És magasztalunk Istenünk, hogy a megszentelődés rendjében adtál
testvéreket, közösséget, egymás erősítésére.
Bocsásd meg Urunk, amikor nálunk elhelyezett
áldásaidat nem osztottuk meg egymással és így magunk is megszegényedtünk.
Bocsásd meg, amikor nem voltunk készek és hajlandók küldetésünk
teljesítésére. Bocsásd meg, amikor nem hittük, hogy Igéd élő és ható és
elvégzi munkáját, és bocsásd meg, amikor nem becsültük meg a gyülekezetben
egymás építésére fölkínált áldásaidat.
Segíts Urunk, hogy fölismerjük másokban végzett
munkádat, hogy egymás hite által is tudjunk erősödni, hogy ne szégyelljük
az evangéliumot; hogy népünkben lelki ébredés munkásai lehessünk, hogy az
egyesült Európa népei a Krisztusról szóló bizonyságtételt ne szégyelljék.
És könyörgünk Urunk betegekért, gyászoló szívekért, azokért, akik most
vannak nagy próbákban… Ámen.
| Vissza az igehirdetésekhez | Vissza a főoldalra |
|