| Vissza
az igehirdetésekhez | Vissza a
főoldalra |
Isten előtt igaznak lenni
Mózes
első könyve 15:1-6
„1Ezek után az események után így szólt az Úr
Ábrahámhoz látomásában: »Ne félj Ábrahám! Én vagyok a pajzsod: jutalmad
igen bőséges.«
2De
Ábrahám ezt mondta: »Ó, Uram, Uram! Mit adhatsz nekem, hiszen gyermektelen
vagyok, és házamat a damaszkuszi Eliézer örökli.
3Nem
adtál nekem utódot – mondta Ábrahám -, ezért a házamnál született szolga
lesz az örökösöm.«
4Ekkor
így szólt az Úr: »nem ő lesz az örökösöd, hanem az lesz az örökösöd, aki
tőled fog származni.«
5Azután
kivezette az Úr, és azt mondta: »Tekints föl az égre, és számold meg a
csillagokat, ha meg tudod számolni!« Azt mondta neki: »Ennyi utódod lesz.«
6Ábrahám
hitt az Úrnak, aki ezért igaznak fogadta el őt.
Imádkozzunk
Drága mennyei Édesatyám!
Hálaadással borulunk le
előtted ezen a vasárnap délelőtt, és köszönjük, hogy egybegyűjtöttél
bennünket a testvérekkel, hogy újra dicsőíthessük a Te közösségedben a Te
nagy nevedet. Köszönjük, hogy az elmúlt hét minden napján különösen gondot
viseltél ránk, és köszönjük azt, hogy szereteteddel nap, mint nap
körülvettél bennünket, bár életünk nem mindig Téged tükrözött.
Nehézségeink, harcaink, kudarcaink… Nem mindig tudtunk megállni ezekben a
kudarcokban, de köszönjük, hogy érezhettük jelenlétedet. Uram, köszönjük a
szeretetedet, amikor körülvettél bennünket. Oly csodálatos dolog számunkra
megtapasztalni azt, hogy Beléd mindig kapaszkodhatunk, Hozzád mindig
menekülhetünk. Oly nagyszerű dolog az, hogy Belőled mindig meríthetünk.
Meríthetünk erőt, szeretetet, türelmet, alázatot, békességet. Köszönjük ezt
Neked, Uram. Köszönjük azt, hogy a Te Fiadat a Te váltságműveddé tetted,
hogy nekünk örök életünk legyen, és hitből és kegyelemből élhessük
életünket. Köszönjük, hogy harcosoddá fogadtál. Adjad, hogy a harcban hadd
tudjunk kegyelemmel élni és hitben élni. Úr Jézus, adj nekünk hitbeli
szabadulást a harcokból. Kérünk Téged, hogy maradj velünk itt most az Ige
hirdetőjével, maradj az Ige hallgatóival. Úr Jézus, nyisd meg szívünket,
fülünket, hogy halljuk a Te szódat és ne szóljon Igéd hiába. Adjad Uram,
hogy hadd váljék a mi életünk gyümölcstermővé, és a mai napon is a Te Igéd
hallatával egy kicsit hadd jusson előrébb. Ezt kérjük a Te Fiad által,
hallgass meg bennünket. Ámen.
Rómabeliekhez
írott levél 4. fejezet 1-12.
1Mit
mondjunk tehát, mit ért el Ábrahám, a mi test szerinti ősatyánk a saját
erejéből?
2Ha
ugyanis Ábrahám cselekedetekből igazult meg, akkor van mivel dicsekednie,
de nem Isten előtt.
3De
mit mond az Írás? »Hitt Ábrahám az Istennek, és Isten ezt számította be
neki igazságul.«
4Aki
fáradozik, annak a bért nem kegyelemből számítják, hanem azért, mert
tartoznak vele.
5Aki
pedig nem fáradozik, hanem hisz abban, aki megigazítja az istentelent,
annak a hite számít igazságnak.
6Ahogyan
Dávid is azt az embert mondja boldognak, akinek az Isten cselekedetek
nélkül tulajdonít igazságot: 7»Boldogok, akiknek megbocsáttattak
törvényszegéseik, és akiknek elfedeztettek bűneik.
8Boldog
az az ember, akinek az Úr nem tulajdonít bűnt.«
9Most
tehát ez a boldognak mondás a körülmetélteknek szól-e, vagy a
körülmetéletleneknek is? Valóban azt olvassuk, hogy »Ábrahám hitt az Úrnak,
aki ezért igaznak fogadta el őt.«
10De milyen állapotában fogadta el őt igaznak: körülmetélten vagy
körülmetéletlenül? Nem körülmetélten, hanem körülmetéletlenül.
11Sőt a körülmetélkedés jelét is körülmetéletlenül tanúsított hite
igazságának pecsétjéül kapta, hogy atyja legyen minden körülmetéletlen
hívőnek, hogy azok is igaznak fogadtassanak el; 12és hogy atyja legyen
azoknak a körülmetélteknek is, akik nemcsak körül vannak metélve, hanem
nyomába is lépnek atyánk, Ábrahám körülmetéletlenül tanúsított hitének.
Szeretett Testvérek!
Amikor ezt a kifejezést, ezt a szót halljuk, hogy
Ószövetség, mi jut eszünkbe? – És most azért vártam, hogy ki-ki egy kicsit
gondolkozzon. Mi az a néhány kifejezés, ami úgy beugrik, ha ezt halljuk,
hogy Ószövetség? Lehet, hogy valakinél teremtés. Más valaki: ja! Ábrahám!
Aztán megint más valaki: persze, hát Mózes, a törvény, a Tízparancsolat.
Lehet, hogy valaki a körülmetélésre gondol. Vagy éppen Izráel
kiválasztására; vagy talán a prófétákra gondol, vagy sok minden másra is.
Beugranak, amikor egy-egy kifejezést hallunk, beugranak bizonyos
gondolatok, információk, ismeretek. Nem biztos, hogy a legfontosabbak, de
az élet ilyen, így vagyok én is, és ez még nem baj, azonban mégis érdemes
egy kicsit közelebbről megvizsgálni.
Ki volt ez az Ábrahám, akiről az Ószövetségi Igénk is
említést tesz, és a római levélből hallott Ige is beszél? Milyen volt ez az
Ábrahám? Először is, lehet, hogy kicsit furcsán hangzik, Ábrahám nem
ismerte a törvényt. Ábrahám nem ismerte a Mózesi törvényt. Hogyha Ábrahámot
most beültetnénk egy hittanórára, mondjuk akár még az alsó tagozatban,
akkor Ábrahám, például a Tízparancsolatból megbukna. Pedig Ábrahámot a
hívők atyjának nevezi a Szentírás. Izráel ősatyjának nevezi. Hát nem
szörnyű? Hát milyen ember volt az az Ábrahám, aki nem ismerte a
Tízparancsolatot? Hát azt még a nem hívő emberek is többé-kevésbé el tudnák
sorolni. Hát nem ismerte. Nem is ismerhette, hiszen, ugye az sok
évszázaddal később jelentetett ki. Bennünk gyakran összemosódnak ezek, és
ez baj. Mert akkor helytelen következtetésekre jutunk.
Ki volt ez az Ábrahám?
Milyen ember volt ez az Ábrahám? A most olvasott szakaszunk idején – amit
az 1Mózes 15-ből hallottunk –, nem volt körülmetélve. Hát milyen ember az,
aki Izrael ősatyja és nincs körülmetélve? Még akkor nem volt körülmetélve,
amikor a fölolvasott igeszakaszunk szerinti látomás és események történtek.
Mégis ő lett Izrael ősatyja, a körülmetéltek ősatyja, mert később
bekövetkezett életében a szövetségnek ez a külső jele; de nem kicsiny
korában, mint ahogy majd a későbbi utódoknál, hanem bizony már késő vénsége
idején. Ki volt ez az Ábrahám? Milyen ember volt ez az Ábrahám? Olyan
ember, akiről az apostol azt mondja: „Saját
erejéből semmit se tudott elérni” - tudniillik az Úr Istennél. És akkor
ez a hívők atyja? Nem ismerte a Tízparancsolatot, életének nagy részét
leélte úgy, hogy a szövetség jele, a körülmetélés még nem volt meg. Saját –
úgymond – jócselekedeteivel, nagyszerűségével semmit nem ért el Istennél.
Hát ez lenne Ábrahám? Ugye, nem valószínű, hogy ez ugrik be azonnal, hogyha
Ábrahám nevét halljuk? Akkor, az apostoli korban sem ez ugrott be mindenkinek.
Úgyhogy az apostol kénytelen volt a kortársaknak írva így fogalmazni: „De mit mond az Írás?” Mert az, hogy
mi ugrik be nektek, hogy milyen ismeretetek van, ez egy dolog. De mit mond
az Írás? Mi a történelmi tényszerűség? Mi az, ami kronológiailag helytálló,
és mi az, amit aztán mi össze szoktunk keverni? – és abból nagy
következtetéseket vonunk le, hogy aztán jó nagyot csalódjunk a
tévedéseinkben. De mit mond az Írás? – emlékeztette a kortársakat az
apostol. Mind a két igeszakaszunkban ott van, hiszen idézi a mózesi
helyről: „Hitt Ábrahám Istennek és
Isten ezt számította be igazságul Ábrahámnak”. Nem olvasunk arról, hogy
Ábrahám nagyszerű ember volt. Nem olvasunk arról, hogy az első
parancsolatot, a másodikat, a harmadikat, meg az összes többit majdnem
hiánytalanul megtartotta. Hát nem is ismerte még, meg nem is ismerhette.
Ábrahám hitt az Istennek, és Isten ezt beszámította neki igazságul. Nem
véletlen, hogy Kálvin így fogalmazott: „Mi, hivő emberek nem valósággal,
hanem beszámítás szerint vagyunk igazak”. Vagyis nem vagyunk igazak. De
amennyiben hit által a miénk lesz a Krisztus igazsága, annak beszámítása
által Isten minket is igaznak tekint. Tehát Ábrahám nem volt tökéletes
ember, nem volt a szó abszolút értelmében igaz, bűn nélkül való ember. A Tízparancsolatból
meg is bukott volna, élete nagy része körülmetéletlenül,
megkereszteletlenül történt, de amikor az Isten megszólította, akkor hitt
az isteni szónak. De hát mit mond az Írás? Emlékeztette a kortársakat és
emlékeztet ma is bennünket az apostol. A törvényt nem ismerőt az Isten
elfogadta, mert hitt az Úrnak. A még körülmetéletlen Ábrahámot elfogadta,
mert hitt az Úrnak. Beszámította ezt a hitet, és így igazzá nyilvánította.
Az érdemtelent, vallási értelemben nem sok jót, nem sok szertartást cselekvő
Ábrahámot az Isten elfogadta, a hitét beszámította neki igazságul.
Az apostol emlékeztette a
kortársakat, mert akkor is hamar feje tetejére állították a bibliai
igazságokat, mint ahogy minden kor hajlik erre, mi is bele tudunk csúszni
ebbe a hibába. Nos, emlékeztette őket: értsétek meg, akik törvény által, a
törvény megtartása által szeretnétek megigazulni; értsétek meg, akik
érdemeitekben, azaz önmagatokban bizakodtok (ez is bálványimádás és erre is
vonatkozik majd később, hogy ne legyenek idegen isteneid) – ne önmagunk
vallásos érdemeiben bizakodjunk! Nos, akik a törvény által akartok
megigazulni, akik önmagatok jó cselekedeteiben bizakodtok, hát értsétek
meg, hogy ez így nem megy. És nem is így volt. Ábrahámot nem ezért fogadta
el az Úr, hanem mert hitt, és ezt beszámította neki igazságul. Nem igazzá
lett a cselekedetei által, hanem igazzá nyilváníttatott az Isten által.
No de akkor mi a hit?
Természetesen többféleképpen megfogalmazzuk. A Zsidókhoz írott levél 11.
fejezete klasszikusan kimondja, hogy a hit a nem látható dolgok létéről
való meggyőződés. A hit bizalom, a hit engedelmesség, és ez mind igaz.
Azonban most a hitnek egy másmilyen megfogalmazását próbálom adni: a hit
azt jelenti, hogy bűnösségünket elismertük. Ezért olyan nehéz hitre jutni!
Ezért nem tolonganak az emberek a templomba! Beismerni a bűnösségemet? Hát
eddig éppen arra voltam büszke, hogy rendesebb vagyok az átlagnál. Vagyis?
Kiben bíztam? Önmagamban bíztam, a magam nagy jóságában bíztam. Ha pedig
önmagamban és önmagam jóságában bízok, akkor az Úr Isten is fölösleges.
“Ja! Néha nem árt, ha gondot visel rám.” De egyébként, mindent én megoldok.
A hit tehát bűnösségünk elismerése. A hit azt jelenti, hogy bizakodok Isten
irgalmában. Nem önmagam teljesítményében. A vallások általában erről
beszélnek, és sokan úgy szeretnének keresztyének lenni, hogy pogány módon
gondolkoznak. Pogány módon, önmaguk jó szándékában, önmaguk nemes
cselekedeteiben bíznak – és állítólag istenfélők. Persze, a saját magukban
való hit, bizalom után istenfélők. Értsétek meg, az Írás nem ezt mondja –
tanít az apostol. És előhozza Ábrahám példáját. És feje tetejére állítja
azt, amit már a korabeliek feje tetejére állítottak, vagyis másképpen
mondom: talpra állítja azt, amit a feje tetejére állítottak némelyek. Értsétek
meg, hogy a kegyelem az korábban volt, mint a törvény. Ábrahámot nem a
törvény megtartása miatt tekinti Isten igaznak. Aki dolgozik, annak jár a
fizetés. Hanem, mert hitt az Úrnak és ezt beszámította Isten neki
igazságul. Vagyis, tulajdonképpen a kegyelem és a hit hamarabb volt, mint a
törvény – ez az igazság. Bele kell néznünk a Szentírásba, észre kell
vennünk Mózes első könyve első néhány fejezetét. Észre kell vennünk –
mondjuk legalább idáig a 15-ig – és máris rájövünk, hogy így van. Még, hogy
ha mi olykor össze is keverjük ezeket. A hit azt is jelenti tehát, hogy az
Isten az ő saját feltétele alapján igazít meg. Ez pedig: azt mondta az Úr,
hogy higgy! És így. És az Isten nem fog a mi két szép szemünkért és a mi
téves gondolatainkért sem, a mi magunk vallásos rendszere szerint igazzá
nyilvánítani minket. Jézus azt mondta, hogy „én vagyok az út az Atyához”, és nem azt mondta, hogy
keressetek magatoknak, csináljatok magatoknak, találjatok ki magatoknak és
higgyetek, ami van. Nem azt mondta, hogy bízzatok a magatok jóságában.
Hanem azt mondta, hogy ӎn vagyok az
út az Atyához”. Isten saját feltétele alapján igazít meg. Ábrahám hitt
és Isten ezt beszámította neki, úgy tekintette, mintha igaz lenne minden
cselekedetében, pedig Kálvinnal szólva nem vagyunk igazak (tudniillik
minden tettünk nem igaz, igazságos, nem az Isten akarata szerint való),
hanem beszámítás szerint nyilvánít igazzá minket az Isten.
Akkor most mit csináljunk a
törvénnyel? Az egész Római levél a helyére próbálja tenni a törvényt, a
törvény értelmezését, mert az apostoli korban már nagyon torzult és azóta
is folyamatosan mindig torzítjuk; helyére próbálja tenni. A törvény, a
Tízparancsolat azoknak szólt, akiket az Úr megszabadított. A
Tízparancsolatot az Isten nem általában a világnak adta, mint ahogy ezt
sokan szeretnék olykor állami törvényekkel is ráerőltetni azokra, akiknek
az Isten nem szabadító Istenük. „Én
az Úr vagyok, a te Istened, aki kihoztalak téged Egyiptom földjéről a
szolgaság házából! Ezért ne legyenek idegen isteneid.” Én, aki
megszabadítottalak, én ajánlom föl ezt a szövetséges rendet. És nem
általában adta az Isten, hogy egy kicsit rendesebbek legyetek már; mondom,
hogy ne lopjatok, ne paráználkodjatok; meg ne kívánjátok el egymástól…
Félreértése a parancsolatoknak, ha azt hisszük, hogy ez: ‘egy kis emberi
nemesítésre, az Úr Isten is adott néhányat, hogy egy kicsit legyetek már
rendesebbek’.
Mit mond az apostol?
Értsétek már meg, az Írás arról beszél, hogy ugyan Ábrahám nem tartotta meg
a parancsolatokat (amelyeket nem is ismerhetett még), de hitt az Úrnak és
elindult a hívó szóra, hitből – és ezt Isten igazságul számította be neki.
Vagyis az Isten a hit által egyenlő esélyt ad mindenkinek –
esélyegyenlőségi miniszter nélkül. Egyenlő esélyt ad a kisgyermeknek is és
a professzornak is, a vallásos neveltetést kapottnak és a vallásos
neveltetést nem kapottnak. Hiszen Ábrahám atyja még bálványokat imádó ember
volt, és Ábrahám hitt az őt megszólító isteni szónak. Megadja az Isten a
lehetőséget nekünk. Nem véletlen tehát, hogy Jakab már arról ír, „az irgalmasság diadalmaskodik az
ítéleten”. Mert, ha mi csak a törvényekhez ragaszkodunk, akkor az
ítélethez is ragaszkodunk. De hogyha a hit útján indulunk el, akkor a
kegyelmes Istennel találkozunk. Aki a törvény útján akar elindulni – hogy
vagyok én olyan jó, és erőlködve megtartok néhány törvényt –, az szembe
találja magát a törvény alapján ítélő Istennel és kiderül, hogy nem
tartottam meg mindent. Nem is vagyok olyan igaz ember. De az Isten
megszólította Ábrahámot, és megszólít minket, hogy higgy! Ilyen egyszerű lenne? Igen. Meg nem. Igen, de látjuk,
hogy mennyire nem egyszerű, mert abban a percben, hogyha hiszek, saját
bűnösségemet elismertem. Mert, hogyha hiszek, akkor nem magamban és a magam
teljesítményében bízok már, hanem az Isten irgalmában bízok. A kegyelemben
bízok.
Nem véletlen, hogy a
reformáció idején újra a torzulások miatt előjött a kegyelemből hit által való bibliai tanítás, kicsit
elfelejtett hangsúlya. És nem véletlen, hogy amikor elindul az első pünkösd
után a pogánymisszió, amikor a nem Ábrahám utódai Krisztus-követőkké
lesznek, nagy vita keletkezik: hogy akkor először körül kell metélni őket?
Először zsidóvá kell-e tenni őket, hogy majd Krisztus-követőkké lehessenek,
az általunk úgynevezett Jeruzsálemi zsinaton, ahogy a Cselekedetek
könyvében olvassuk. Az a döntés születik, nem kell őket körülmetélni. Nem
ilyen teljesítmények, nem vallási szertartások letudása által van az
üdvösség útja. Nem így adta az Isten. Hiszen Ábrahám hitt és ezt neki
betulajdonította igazságul az Isten. Az irgalmasság, az Isten irgalmassága
diadalmaskodik az ítéleten.
Szeretett Testvérek!
Hangsúlytévesztéseinkből ki kellene gyógyulni. Hiszen a helytelen
Írás-értelmezés természetes módon maga után vonja a tévtanítások
megjelenését. A helytelen Írás-értelmezésből következik a torz istenkép. A
helytelen Írás-értelmezésből következik a torz egyházkép. És mindezekből
következik természetes módon a csalódás. Ráadásul az a nagy tévedés, hogy
azt hiszem, hogy az Úrban csalódtam, pedig a magam, részben téves vallásos
elképzeléseiben csalódtam. Csalódásaim oka nagyrészt ilyen. Nem helyes az
istenképünk, nem helyes az üdvösségről szóló tanítás bennünk. És amit akkor
fölépítünk a félig rossz alapra, az éppen ezért torz lesz. Tehát
hangsúlytévesztéseinkből ki kell gyógyulni. Az apostol úgy érvel a római
levélben: „de mit mond az Írás?”
Mert azt, hogy ti mit mondtok, nagyjából ismerem; meg, hogy hogy gondolja
az egyik, meg másik. De mit mond az Isten? Nem az a kérdés, hogy mit mond
Püski Lajos. Nem az a kérdés, hogy mit mond a püspök. Nem az a kérdés, hogy
mit mond egy divatos evangelizátor. Nem az a kérdés, hogy mit mond János
Pál. A kérdés az, hogy mit mond az
Írás. Mert az előbbieknek, az előbbiek szavának csak akkor lehet súlya,
ha az az Írás szerint van. Az apostol nem azt mondja: ide figyeljetek, én
tudom! Azt mondja: figyeljetek csak oda, hogy mi van kijelentve! Vegyük elő
szépen az Ószövetséget, és tegyük a helyére azt, amit összekevertetek. De
mit mond az Írás? – számomra ebből a szakaszból ez volt az igazán fontos.
És ez az, ami megvédhet bennünket csalódásainktól, ami megvédhet bennünket.
Mert vannak vágyaink, vallásos vágyaink is, és vannak előítéleteink, és
ismeretfoszlányokra épülő, nem teljesen bibliai gondolataink és
tanításaink. Az apostol arra ösztönöz: mindig nézd meg, „de mit mond az Írás?” Mert aztán
jönnek majd szektavezérek is, és igen szuggesztív módon elő fogják adni még
három bibliai helyet is citálva hozzá, és mégsem a Szentírást tanítják,
csak idéznek belőle a maguk logikája szerint. Az apostol azoknak, akik a
törvény által akartak megigazulni, azoknak, akik a maguk jóságában,
cselekedeteikben bíztak (magyarul bálványt imádtak), azoknak azt írja: „mit mond az Írás?” Az Írás arról
beszél, hogy Ábrahám hitt az Úrnak, és Isten ezt számította be neki
igazságul. Ábrahám nem ismerte a törvényt, nem tudta a Tízparancsolatot,
Ábrahám még körül sem volt metélve, vallásos teljesítményét nézve nulla
volt. De hitt az Úrnak. És mert hisz, majd ennek lesznek cselekedetekben jó
gyümölcsei. Hangsúlytévesztéseink innen szoktak származni, amikor a
kegyelemből törvényt csinálunk. Mi elfogadjuk az Isten bűnbocsátó
kegyelmét, elindulunk a megszentelődés útján, és azután az érdeklődő,
kereső embernek már törvényként állítjuk oda, hogy hogyan kell felöltöznöd,
hogyan kell a templomban viselkedned, milyen éneket kell tudnod és így
tovább. Pedig nem ez az üdvösség útja. Ezt nem fogja betulajdonítani,
beszámítani az Isten nekünk. Ezek másodlagos, harmadlagos kérdések. Mi
elfogadtuk az Isten bűnbocsátó kegyelmét, de másoknak törvényt,
feltételeket szabunk; ezt, meg ezt, meg ezt kell csinálnod. Hát, ha hiszel,
az se baj, de jönnek a parancsolataink. Ábrahám nem parancsolatot kapott,
hanem Ábrahámot hívta az Isten és Ábrahám elindult. Elindulni pedig hitből
lehet. Utána majd jön a megszentelődés, nagyon fontos követelménye.
Hangsúlytévesztéseinkből ki kell tehát gyógyulnunk. Emlékezzünk! Sokakban
ott van a gondviselő “jóisten” képe, de többet nem akarnak tudni az Úrról.
De a gondviselő jó Isten megengedi a betegséget, a gondviselő jó Isten
megengedi a halált, a gondviselő jó Isten sok olyan dolgot megenged, ami a
mi gondviselő jó Isten képünkben nincs benne Róla, de az Írásban benne van.
Ezért megint nem az Úrban csalódtunk, hanem a magunk istenképében
csalódtunk. Mit mondott Jézus ezeknek? – akik aggodalmaskodtak, hogy mit
együnk, mit igyunk, hogy ruházkodjunk? „Nézzétek
a mező liliomait, az égi madarakat, az Isten gondoskodik róluk.” És
aztán van a hangsúly. „Keressétek
először az Isten országát, az ő igazságát, a többi megadatik.” Itt is
egy sorrendi kérdésről van szó. Amikor minden van, csak nem jó sorrendben
van – és így igen furcsa lesz. Ki az az őrült, aki házépítéskor először a
cserepeket dobálja bele a gödörbe és majd felülre akarja fölrakni a betont,
ami az alapba való? Hányszor csinálunk mi ilyet? Az apostol helyére
próbálta tenni kortársainak vallásos, csak éppen nem Írás szerint való
tanait és gondolkozásait.
És van egy másik hivatkozás
is az Ószövetségre, ezzel zárom. A Zsoltárt idézi, Dávidot idézi az apostol,
ahogyan Dávid is azt az embert mondja boldognak, akinek az Isten
cselekedetek nélkül tulajdonított igazságot: „Boldogok, akiknek megbocsáttattak törvényszegéseik és akiknek
elfedeztettek bűneik.”
Mi a hit? A hit bűnösségünk elismerése. Mi a hit? A
hit bizakodás az Isten irgalmában
és nem a magunk jó cselekedeteiben. Aki hisz, az odamegy az Istenhez, hogy
bocsánatot kérjen, és az a boldog, akinek az Isten megbocsátott. Boldog –
mondja a zsoltárban tovább Dávid – az az ember, akinek az Úr nem tulajdonított
bűnt. Nem azt mondja boldognak a zsoltár, az Ige, aki igyekszik rendes
lenni. Sok mindenki igyekszik rendes lenni. Az a boldog, aki fölismerte,
hogy miközben természetes, hogy szeretnék rendesebb is lenni, de nem tudok
tökéletes lenni és az Isten előtt igaz lenni. De az Isten készségesen
megbocsát, megtisztít, fölszabadít, hogy jobban odaszánjam magam. De ehhez
mi kell? Annyi kell, amit a törvényt nem ismerő Ábrahám megtett, a
Tízparancsolatból megbukó Ábrahám megtett, az Úr megszólította: „jöjj!”, és
hitt és elindult. És az Isten ezt beszámította neki igazságul.
Szeretett Testvérek! Nagyon
sokféle gondolat jön, gondolat ér bennünket. Újra és újra merjük komolyan
venni az apostol segítségét, útmutatását: azt kérdezd meg mindig, mit mond az Írás? Nem egy helyen,
hanem ahogy majd Timótheusnak írja, „a
teljes Írás”. És aszerint próbáljunk élni. Ábrahám hitt, és Isten
elfogadta őt, pedig tökéletlen volt Ábrahám. És milyen csodálatos, hogy
minket is, tökéletleneket az Isten bűnbocsátó kegyelmében elfogadott. Ezt a
szeretetet hirdessük, és ne törvénykezéssel hívogassunk egy kicsit jobb
életre. Ha ez a szeretet megragad, akkor a megszentelődésben a
cselekedeteink is majd tisztulnak.
Imádkozzunk
Teremtő Istenünk!
Minden ember tudja, hogy mióta
Tőled elfordultunk, már nem vagyunk a helyünkön. Istenünk! A mi
hitetlenségünk, a mi engedetlenségünk nyilvánvaló. És oly sokszor
megpróbáljuk ellensúlyozni hitetlenségünket, engedetlenségünket némi jó
cselekedettel, hátha azok eltakarják vétkeinket. De tudjuk, hogy előtted
nincs mivel dicsekedni, mégis oly sokszor jócselekedeteink mögé bújunk
engedetlen életünkkel.
Magasztalunk Istenünk, hogy
irgalmasságodban bizakodhatunk, hogyha hiszünk Neked, akkor ezt számítod be
nekünk igazságul. Magasztalunk, hogy kegyelmesen elfogadod a Hozzád térőt
és megbocsátasz, hogy azután a megszentelt életre hívj bennünket. Segíts
Urunk, hogy életünket jobban odaszánjuk a Te dicsőségedre, hogy ne vallásos
gondolatainkban bizakodjunk, hanem mindig megkérdezzük, mit mond az Írás,
mit jelentettél ki számunkra útmutatásként. A megértett, teljes Írás
vezessen bennünket. Könyörgünk Urunk azokért, akik az élet gondjaiban,
nyomorúságaiban, betegségeiben vannak. Könyörgünk gyászoló szívekért, hogy
veszteségükben, életük küzdelmes időszakában Hozzád forduljanak. Hozzád
forduljanak bizakodó lélekkel, hogy Benned és Általad megújuló hit által
legyen vigasztalása, gyógyulása életüknek.
Könyörgünk érettségi
írásbelire készülő diákokért, segítsd meg őket, hogy mindazt, amit
megtanultak, azt tudják bölcsen használni.
Kérünk konfirmációra
készülő fiataljainkért, hogy ne csupán az ismeretet lássák, azt, amit
megtanultak, hanem leginkább megértsék, hogy bűnbocsátó kegyelmeddel hívod
őket és szabad hittel járni a Te utadon.
Könyörgünk, hogy hitben,
szolgálatban gyülekezetünk és a gyülekezetek megújuljanak népünk körében,
hogy népünk is, ne csupán jó szándékkal igyekezzen jobb lenni, hanem a
bűnbocsátó kegyelem által sokak élete újjászületve radikálisan újat, a
szerinted való jót munkálja e hazában. Imádságunkban Jézus Krisztusért
kérünk, hallgass meg minket. Ámen.
| Vissza az igehirdetésekhez | Vissza a főoldalra |
|