|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Türelmes
türelmetlenséggel a megszentelődés útján
János apostol első levele 1-10. vers
1Ami
kezdettől fogva volt, amit hallottunk, amit szemünkkel láttunk, amit
megfigyeltünk, amit kezünkkel is megtapintottunk, azt hirdetjük az élet
igéjéről.
2Mert
megjelent az élet, mi pedig láttuk, és bizonyságot teszünk róla, és ezért
hirdetjük nektek is az örök életet, amely azelőtt az Atyánál volt, most
pedig megjelent nekünk.
3Amit
tehát láttunk és hallottunk, azt hirdetjük nektek is, hogy nektek is
közösségetek legyen velünk: a mi közösségünk pedig közösség az Atyával és
az ő Fiával, a Jézus Krisztussal.
4Ezt
azért írjuk meg nektek, hogy örömünk teljes legyen.
5Ez
pedig az az üzenet, amelyet tőle hallottunk, és hirdetünk nektek, hogy az
Isten világosság, és nincs benne semmi sötétség.
6Ha
azt mondjuk, hogy közösségünk van vele, és a sötétségben járunk, akkor
hazudunk, és nem cselekesszük az igazságot.
7Ha
pedig a világosságban járunk, ahogyan ő maga a világosságban van, akkor
közösségünk van egymással, és Jézusnak, az ő Fiának vére megtisztít minket
minden bűntől.
8Ha
azt mondjuk, hogy nincsen bűnünk, önmagunkat csaljuk meg, és nincs meg
bennünk az igazság.
9Ha
megvalljuk bűneinket, hű és igaz ő: megbocsátja bűneinket, és megtisztít
minket minden gonoszságtól.
10Ha azt mondjuk, hogy nem vagyunk bűnösök, hazuggá tesszük őt, és
nincs meg bennünk az ő igéje.
Imádkozzunk
Mennyei Édesatyánk! Hálás a
szívünk, hogy ezen a vasárnapon is eljöhettünk templomodba Téged
magasztalni, Téged dicsőíteni. Hálásak vagyunk, hogy erőt adtál leküzdeni a
lustaságunkat, elhallgattad szívünk rossz vágyait és kifogásait, hogy miért
ne kelljen ma hajlékodba jönni. Köszönjük, hogy erőt adtál testi
gyengeségeinkben is, hogy mégis a testvérek közösségében hallgathassuk
szent Igédet. Ezért azt is köszönjük, hogy van templomunk, ahol hangozhat
az evangélium, vannak igehirdetőink, akik Téged szolgálnak, és van
gyülekezetünk, melynek közösségében otthonra találunk, ahol közösségünk
lehet Veled, Uram, mert együtt jó dicsőíteni Téged, együtt jó örülni a
csodáidnak, és együtt könnyebb elhordozni a terheket. Kérünk hát Urunk,
bocsáss meg nekünk, hogy nem akarjuk, sokszor kifogásokra hivatkozva, nem
akarjuk építeni testvéreinkkel való közösségünket. De oly sokszor nem adunk
meleget a családi közösségben, a munkahelyen, az iskolában, a barátok
között sem. Te segíts, kérünk, naponként megerősödni, naponként megújulni,
megvallani bűneinket, és megtisztulva világítani közösségeinkben. Így
kérünk Urunk, küldd el Szentlelked, és áldj meg minket, adj erőt minden
nap, hogy tudjunk szeretetet adni ott, ahol feladatunk van. És kérünk Urunk
azokért is, akik nem tudnak gyülekezetet és barátokat találni és
magányosak. Nem tudnak vasárnap reggelenként istentiszteletre jönni, mert
betegek, nem tudnak Téged családjukban magasztalni, mert egyedül maradtak.
Kérünk Urunk, mutass nekik fényt, adj nekik meleget, adj nekik közösséget.
És kérjük, hogy mi, akik itt vagyunk egy gyülekezet tagjaiként,
segíthessünk nekik, kezünket nyújthassuk feléjük, hogy ők így közénk
jöhessenek, s közben mi is újra és újra megszentelődjünk. Krisztus nevében
kérünk. Ámen.
Rómabeliekhez írott levél 6. fejezet 11-14.
vers
11Ezért tehát ti is azt tartsátok magatokról, hogy meghaltatok a
bűnnek, de éltek az Istennek a Krisztus Jézusban. 12Ne
uralkodjék tehát a bűn a ti halandó testetekben, hogy engedelmeskedjetek
kívánságainak.
13Tagjaitokat se adjátok oda a bűn szolgálatára, hogy a gonoszság
fegyvereivé legyenek. Hanem adjátok oda magatokat az Istennek, mint akik a
halálból életre keltetek. Tagjaitokat is adjátok át az igazság
fegyvereiként az Istennek.
14Hiszen a bűn nem fog uralkodni rajtatok, mert nem a törvény,
hanem a kegyelem uralma alatt éltek.
Szeretett Testvérek!
Egy látszólag politikainak
tűnő példával szeretném kezdeni. A rendszerváltás után lassan másfél évtizeddel
láthattunk példákat, viselkedéseket: a proletárdiktatúra, a többpárti
demokrácia nyilvánvalóan egészen különböző társadalmi berendezkedés, és
eközben észre kell venni, hogy más értékrendje van az egyiknek és más a
másiknak. Másmilyen gondolkozás tartozik a diktatúra világához és másmilyen
a többpárti demokrácia világához. És nem szerencsés, sőt anakronizmus,
hogyha az újban a régi szerint próbálunk viselkedni. A régi értékrend
szerint, a régi gondolkozásmód szerint. És megdöbbenve kell látnunk nagyon
sokszor, megdöbbenve kell hallanunk nagyon sokszor, hogy sok ember az újban
a régi szerint viselkedik, a régi szerint beszél, legfeljebb másmilyen
kifejezéseket használ. A régi szerint beszél, amikor valaki nem tudja
elfogadni, hogy az országban különböző vélemények vannak gazdaságról,
politikáról, amikor az országban némelyek így, mások úgy gondolják jónak.
És ezt a tényt az ország kettészakításának minősítik, hogy vádaskodjanak.
Hogyha ezt az ország kettészakításának minősítjük, kimondva, kimondatlanul egy
pártban gondolkozunk. Ez a diktatúra gondolkozásmódja, csak más szavakkal
van megfogalmazva. Mielőtt valaki azt hinné, hogy eltévedtünk, nem jó
helyre jöttünk; mielőtt valaki azt kezdené, hogy a lelkész ne politizáljon,
ne “pártpolitizáljon” – de a létünk politikum –, akkor mindjárt szeretném
jelezni, hogy a fölolvasott bibliai szakasz, amely a keresztyénekről szól,
ugyanezt a problémát veti föl. Vagyis most már a tágabb társadalmi
környezetből szűkítsünk és vizsgáljuk meg magunkat.
Vizsgáljuk meg magunkat:
mit gondolsz, mit tartasz magadról? Az apostol szavaival kérdeztem, hiszen
az apostol írta a római gyülekezetnek: „Ezért
tehát ti is azt tartsátok magatokról, hogy meghaltatok a bűnnek, de éltek
az Istennek a Krisztus Jézusban.” Mit tartok tehát magamról? Mit
gondolok magamról? Valóban meghaltam a bűnnek a megtérés által és élek
az Istennek? Vagy ez nem történt meg, de mégis ezt a látszatot akarom
fenntartani? Ki tudom mondani, hogy meghaltam a bűnnek; hogy az óember
meghalt, és a Krisztus által egy új született meg bennem? És tudom ezt
vallani is? Ha igen, akkor mi következik ebből a hétköznapokban? Hiszen itt
gazdacseréről, tulajdonképpen az életemben rendszerváltozásról van szó. Ha
valóban azt gondolom magamról, ha valóban azt tartom magamról, hogy
Krisztus-követővé lettem, akkor új gazdája van az életemnek, ide új
értékrend tartozik, másmilyen gondolkozásmód tartozik. És vajon így is
élek? Vagy pedig a régi köszön vissza? A Krisztus nélküli köszön vissza
újra és újra, csak talán kicsit mázasabb, kicsit szentesebb, vagy
szenteskedőbb kifejezésekkel? Ennek a veszélye, ennek a kísértése a
keresztyén embert, a gyülekezetet, az egyházat is körülveszi. Az apostol
egyértelműen, határozottan megszólította a római gyülekezetet: „Ha tehát meghaltatok a bűnnek, akkor
azt tartsátok magatokról, hogy éltek az Istennek.” Nézzük tehát mit
jelent ez közelebbről? Nagyon precízen és nagyon pontosan, nagyon reálisan
fogalmaz az Írás, amikor azt mondja: „Ne
uralkodjék tehát a bűn a ti testetekben.” Ne uralkodjék! Nem arról
beszél az apostol, hogy aki Krisztus-követővé lett, az innen kezdve
tökéletes ember. Hanem arról beszél, hogy a bűn szolgaságából, a Krisztus
szolgálatába lépett az ember; és most már ne a bűn uralkodjék rajta, hanem
a Krisztus, az Isten Igéje, az határozza meg gondolatait, cselekedeteit.
Nem tökéletes ugyan még, de már ez a meghatározó. Ne uralkodjék tehát a bűn
a ti testetekben – hangzik a bibliai tanítás. Ha döntöttünk, és a Krisztus
mellett döntöttünk, akkor ennek következménye kell, hogy legyen az
életünkben, a részleteknek is változnia kell, nemcsak a szövegünknek. Ha
döntöttünk, akkor nem elég a címer-csere, a tábla-csere, annak átfestése,
nem elég fölvenni néhány, a kegyesektől látott vallásosnak látszó
cselekedetet, hanem itt radikális változásnak kell lenni. Nem lehet a régit
folytatni egy az egyben, és kívülről egy kicsit leönteni, mondjuk,
református kegyességi mázzal. Az apostol egyenesen azt mondja: az, hogy ne
uralkodjék a bűn a ti testetekben, az azt jelenti, hogy „Tagjaitokat se adjátok oda a
bűnnek, a bűn szolgálatára.”
Tagjaitokat sem; se kezünket, se lábunkat, se a fülünket, se a szánkat, az
életünket.
Másik oldalról is
megfogalmazza az apostol: „adjátok
oda magatokat az Istennek.” Ha így döntöttetek, ha Krisztus-követőkké
lettetek, akkor életeteket az Isten kezébe tettétek. Adjátok is akkor oda.
Nem elméletileg, nem úgy általában, hanem nagyon is konkrétan, a hétköznapi
cselekedetek szintjén. Adjátok oda magatokat Istennek. És eszünkbe juthat
Jézus szava: „nem mindenki, aki azt mondja, hogy »Uram, Uram!« megy be a
mennyek országába, hanem aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát”.
Nem elég tehát most már kicsit kegyesebben beszélni, átvenni egy ilyen
szókincset, hanem az életünkben kell radikális változásnak lenni.
Nem véletlen, hogy ugyanebben a levélben, a Római levél 12. fejezetében, az
apostol újra visszatér ehhez a témához, amikor arról ír, hogy „Változzatok meg értelmetek
megújulásával, hogy megítélhessétek mi az Isten akarata, mi az Istennek
tetsző, mi az, ami jó” – változzatok meg értelmetek
megújulásával is. Vagyis egy új gondolkozásmód kell, hogy úrrá legyen az
életünkben. Ez az új gondolkozásmód fogja meghatározni azután a
cselekedeteinket; és akkor igaz lesz, hogy testünk a Szentlélek templomává
válhat, vagyis egyre inkább Istent dicsőítő lesz a mi életünk. Emlékezzünk,
már az Ószövetség is újra és újra hangsúlyozza mindezt: „Szeresd az
Urat…”; de nemcsak így általában, hanem konkrétabban folytatja: „Szeresd
az Urat teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből” – teljes elmédből; vagyis az egész életedet, a gondolkozásodat,
az érzelmeidet, az erődet, a cselekedeteidet, mindent átrendezzen az, amit
kimondasz, hogy én szeretem az Istent; hogy én hiszem az Istent, ahogy ezt
sokan mondani szokták. De ha ezt kimondjuk, akkor az azt is jelenti, hogy
tagjainkat is oda kell adni, erőnket, elménket, szívünket, lelkünket, egész
valónkat oda kell adni az Isten szolgálatára, mert különben valami nincs
rendben. Különben valami nagyon nagy baj van.
Félelmetes dolog az, amikor
eltelik sok esztendő, és egyre inkább rá kell jönni, hogy valakinek csak a
szókincse változott egy kicsit, de az élete nem. Félelmetes dolog és
Istenről rossz bizonyságtétel, amikor arról árulkodik életünk,
cselekedeteink, hogy talán a szavak szintjén igen, de a gyakorlatban nem
Krisztus-követők vagyunk. Mi változott akkor? – lehet föltenni a kérdést.
Az újban nem lehet a régi szerint viselkedni. Jézus beszél újborról, meg
tömlőről (amiben tartották annak idején). Igen, az új, a Krisztusban kapott
új élet, az egy radikálisan másmilyen élet, nem a réginek a megjavított
változata, nem a réginek szalonképessé tett változata. Valaki így
fogalmazta meg: „Az az elmélet, amely szerint a megtérés egy fokozatos
javulás folyamata, elvetendő tévtan.” A megtérés az nem egy fokozatos
megjavulás. A megtérésben egy radikális változás van, mert gazdacsere
történt. A bevezetőben ezért kezdtem egy látszólag politikainak tűnő
példával. Ha proletárdiktatúra van, akkor annak az értékrendje és annak a
gondolkozásmódja érvényesül egy országban. Ha többpárti demokrácia van,
akkor az kell, hogy érvényesüljön. És mindig félelmetes, amikor a kettő
összekeveredik. Hogyha valóban Krisztus-követőkké lettünk, akkor ez egyre
inkább legyen láthatóvá. Vagy pedig nem lettünk valóban Krisztus-követőkké?
Csak valami kívülről változott és a régit próbáljuk átmenteni? Az óember
önzését, gonoszságát próbáljuk átmenteni?
Valahol így olvastam: „A
keresztyének között sokan vannak, akik azt mondhatják, hogy beszélnek,
elmélkednek, tapasztalnak, éreznek, csak azt nem mondhatják, hogy haladnak”
– ez is veszély. Amikor beszélünk, mert azt mondjuk, hogy keresztyének
vagyunk, elmélkedünk az Isten dolgairól, de nem látszik az életünkben
belőle szinte semmi; amikor állítólagos vallásos élményeink,
tapasztalataink vannak, de az életünkből nem olvasható ki; amikor arról
beszélünk, hogy mi úgy érezzük, hogy az Isten milyen közel van hozzánk,
csak éppen mi nem vagyunk közel hozzá – mert nem engedünk neki. Akkor nem
haladtunk előre – és most már kimondom a kifejezést – a megszentelődés
útján. Hiszen miről volt szó? Döntésről, értelmünk megújulásáról és az
ebből következő konkrét, megváltozott cselekedetekről. Döntés, hogy immár
az Istennek akarok szolgálni, ez a gondolkozásmódomat változtatja meg, és az
értékrendemet változtatja meg, és az pedig a gyakorlatban lesz láthatóvá, a
gyakorlatban lesz kiolvashatóvá. De ha a gyakorlatból mást lehet kiolvasni,
akkor bizony miattunk “káromoltathatik” az Isten neve.
Naponkénti
megszentelődés: vannak, akik ezt naponkénti megtérésnek
próbálják mondani; nem szerencsés, nem jó így használni a megtérés
kifejezést, hiszen a Szentírás szerint a megtérés az az életünk irányának a
megváltozása, az jelenti a gazdacserét. De valóban a hétköznapokban vannak
dolgok, amikben még nem változtunk és kell változni. De akkor nem az
életünk irányának kell újra megfordulnia, hanem abban a dologban kell
Istennek tetszően cselekedni. Ezt az atyák nagyon szépen a Szentírás
alapján megszentelődésnek, odaszánásnak fogalmazták meg, mert „Én az Úr szent vagyok és ti is szentek
legyetek.”
Nézzünk tehát akkor
végezetül a naponkénti megszentelődéssel kapcsolatosan néhány fontos
gondolatot. Az irány most már jó – tudniillik a megtérés után –, akkor
következzenek a részletek. Vigyázzunk, a naponkénti megszentelődés nem azt
jelenti, hogy a régi beidegződések szerint viselkedünk, csak egy kicsi
kegyes festéket is teszünk a tetejére – le fog peregni. És azonnal kiderül,
hogy lényegi változás nem történt. Vagyis ne a régi beidegződések
vezessenek, hanem legyen szokássá hitből szólni, cselekedni, élni. Tehát a
megtérésünket kövesse egy átértékelődés.
Akik ismerik Zákeus
történetét, tudják… a Zákeus történetében egyértelműen nyilvánvalóvá
látszik, miután Jézussal találkozott, Jézussal beszélt, teljesen
megváltozott az életszemlélete, a gondolkozásmódja. A harácsoló, másokat
tönkretevő, idegen hatalmat kiszolgáló ember azt mondja, visszaadom, amit
patvarkodással, törvénytelenül, szabálytalanul elvettem; szétosztom,
odaadom mindenkinek. Nem azt olvassuk, miután Jézus Zákeus házában járt,
hogy „és Zákeus onnan kezdve vegyes szólamokat hangoztatva folytatta régi
életét” – hanem azt olvassuk, hogy megváltozott az élete.
A megtérést tehát egy nagy
átértékelődés, egy nagy átrendeződés kell, hogy kövesse – vagy az nem
megtérés volt. Az átértékelődés viszont azt is jelenti, hogy valóban
cselekedeteink is átrendeződnek. Másképpen kezdünk egyik és másik
helyzetben viselkedni, mint régen. Észre kell vennünk viszont azt is, hogy
a megszentelődés az egy hosszú folyamat. Nem véletlen mondja Pál apostol
igen pontosan fogalmazva: „Nem
mondom, hogy elértem, vagy hogy tökéletes volnék, de igyekszem.” Nem
leszünk itt tökéletessé - ez az egyik, amit tisztán kell látnunk. A másik
viszont, hogy igyekeznünk kell odaszánni magunkat, hogy egyre inkább azt
cselekedjük, ami Istennek tetsző, ami Isten szerint jó és az Isten akarata.
A megszentelődés tehát egy hosszú, hosszú folyamat egész földi életünkben a
megtérést követően, mert lesznek olyan újabb és újabb helyzetek, amilyen
talán a megtérés óta eltelt öt-tíz évben nem volt, és abban az új
helyzetben is az Istennek kell odaszánni magamat, és kell cselekedni
Istennek tetsző módon.
Vannak visszaesések is,
vannak megtorpanások is, ezt is tisztán látni kell. Magam számára egy
sajátos szójátéknak tűnő megfogalmazással próbáltam ezt összefoglalni: türelmes
türelmetlenséggel kell haladnunk a megszentelődés útján. Egyik oldalról
lehet bennünk egy türelmetlenség önmagunkkal szemben, amikor rádöbbenünk,
hogy ebben vagy abban a dologban még mindig nem az Istennek tetsző módon
viselkedtem. De ez ne csapjon át beteges önmarcangolássá, és ne csapjon át
rajongássá. Ezért fogalmaztam úgy, hogy türelmes is tudjak lenni. Lássam,
hogy ez hosszú folyamat, és az Isten végezni akarja bennem ezt a nagy
átrendeződést. A megszentelődésben segíteni és vezetni akar, vagyis, van,
amiben türelmetlennek kell lenni önmagammal szemben, nem nyugodhatok bele,
hogy még csak itt tartok, másik oldalról viszont türelmesnek kell lenni,
hogy nehogy valami szélsőség ragadjon el, vagy az ördög csapdájába,
kétségbeesésbe zuhanjak. Az apostol így fogalmazott: „Ezért tehát ti is azt tartsátok magatokról, hogy meghaltatok a
bűnnek, de éltek az Istennek a Krisztus Jézusban. Ne uralkodjék tehát a bűn
a ti halandó testetekben, hogy engedelmeskedjetek kívánságainak.
Tagjaitokat se adjátok oda a bűn szolgálatára, hogy a gonoszság fegyvereivé
legyenek, hanem adjátok oda magatokat az Istennek, mint akik a halálból
életre keltetek. Tagjaitokat is adjátok át az igazság fegyvereiként az
Istennek. Hiszen a bűn nem fog uralkodni rajtatok, mert nem a törvény,
hanem a kegyelem uralma alatt éltek.”
Ebben a kegyelemben
bízzunk, és ez a kegyelem tesz késszé és alkalmassá bennünket, hogy a
megszentelődés útján ne csak beszéljünk, a megszentelődés útján ne csak
elmélkedjünk, érezzünk valamit, hanem előre is haladjunk, hogy miután
gazdaváltás történt életünkben, rendszerváltozás is történjen életünkben.
Az Istennek tetsző rend szerint éljünk immáron, nem a régit átfestve,
átmentve, hanem radikálisan újat cselekedve, az Istennek tetszően.
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk, hogy
Jézus által elvégezted a megváltást, megszabadításunkat. Magasztalunk, hogy
mi is meghalhattunk a bűnnek és élhetünk Neked, szabadító Istenünknek.
Bocsásd meg Urunk, hogy ugyan döntöttünk a Krisztus mellett, de még kevés
gyümölcse látszik hitünknek. Bocsásd meg, hogy bár a Krisztus mellett
döntöttünk, testünk tagjaiban gyakran mégis az óember cselekedetei,
indulatai lesznek úrrá. Segíts Urunk Istenünk, hogy ne uralkodjék bennünk a
bűn, hogy tagjainkat se adjuk oda a bűn szolgálatára, hanem a Te
dicsőségedre szánjuk oda; adjuk oda egész valónkat, hogy a megszentelődés
útján előre haladjunk, hogy ízesítő sóvá lehessen életünk ebben a világban,
hogy a Te világosságodból adhassunk tovább a világban az emberek számára.
Könyörgünk Urunk, Istenünk,
az utánunk jövő nemzedékért, gyermekinkért, fiataljainkért, most
közelebbről konfirmációra készülő fiataljainkért, amit elkezdtél az ő
gyermeki szívükben, ifjú életükben, azt folytasd, hogy jobban-jobban
ismerhessenek Téged, és életükben is egyre inkább ez életet megszentelő
erővé legyen.
Könyörgünk a nyári
gyülekezeti nagytáborért, az előkészületekért és a közösségért, hogy a
közösségben megerősödve egymást szeretetben elfogadva a jó cselekvésére
együtt buzduljunk fel.
Mennyei Atyánk! Segíts
bennünket, hogy ebben a világban élve, de ne e világ szerint, hanem a Te
akaratod szerint történjen minden életünkben. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|