|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„A
Te jó lelked vezéreljen…”
Zsoltárok könyve 25.
fejezet 1-10.
1Dávidé.
URam, hozzád emelkedem lélekben!
2Benned
bízom, Istenem, ne szégyenüljek meg, ne nevessenek ki ellenségeim!
3Senki
se szégyenüljön meg, aki benned reménykedik, azok szégyenüljenek meg, akik
ok nélkül elpártolnak tőled!
4Utaidat,
URam, ismertesd meg velem, ösvényeidre taníts meg engem!
5Vezess
hűségesen, és taníts engem, mert te vagy szabadító Istenem, mindig benned
reménykedem.
6Gondolj,
URam, irgalmadra és kegyelmedre, melyek öröktől fogva vannak.
7Ifjúkorom
vétkeire és bűneimre ne emlékezz! Kegyelmesen gondolj rám, mert te jóságos
vagy, URam!
8Jó
és igaz az ÚR, ezért megmutatja a vétkeseknek a jó utat.
9Az
alázatosakat igazságosan vezeti, és az ő útjára tanítja az alázatosakat.
10Az ÚR minden ösvénye szeretet és hűség azoknak, akik megtartják
szövetségét és intelmeit.
Imádkozzunk
Mennyei Édesatyánk, az Úr
Jézus Krisztus által!
Örömteli érzéssel állunk
most itt szent házadban. Köszönjük, hogy ismét összegyűjtöttél bennünket,
hogy ünnepet szenteljünk. Köszönjük, hogy utat mutattál Szent Fiad által,
és megtanítottál bennünket a Te ösvényeiden való járásra. Bocsásd meg
nekünk, hogyha sokszor elfeledkezünk arról, hogy már Te az anyaméhben
kiválasztottál bennünket magadnak, és elhívtál bennünket, hogy a Te
üdvözítő munkád részesei lehessünk. Köszönjük Istenünk, hogy
gyülekezetünkben, ebben az évben is készülhettek gyermekeid a hitükről való
vallástételre. Áldunk, hogy a hitük mellé tudományt is ragaszthattak. De
köszönjük a szülők, nagyszülők, keresztszülők bizonyságtételeit, imádságait
is. Köszönjük lelkipásztor testvérünk állhatatos munkáját, amellyel
eredményesen taníthatta a rábízott kicsiny nyájat. Készíts bennünket a mai
nap megáldására és megszentelésére. Add, hogy gyermekeinknek ez a nap
legyen a hit útján való elindulásnak és a hitben való megerősödésnek az
áldott alkalma. Ámen.
A Zsoltárok könyve
143. fejezet 10. vers
„Taníts akaratod
teljesítésére, mert te vagy Istenem! A te jó lelked vezéreljen az egyenes
úton!”
Szeretett Fiatalok,
Családtagok, Szeretett Testvérek!
Lehet, hogy ezekben a
napokban, vagy a mai napon már elhangzott, lehet, hogy el fog hangzani ez a
rövid mondat: „Végre letudtam!”. Lehet, hogy elhangzik úgy a felnőttek
részéről: „Végre ezt is letudta a gyermek!”. Vajon jól beszélünk-e? Vajon
helyes-e, amikor így szólunk, így beszélünk – vagy valami most kezdődik?
Amikor egy ember jogosítványt szerez és végre kezébe kapta a jogsit, akkor
is ezt szokta mondani? – „Végre letudtam, berakjuk a szekrénybe, oda alulra
az oklevelek közé, mert az életben, hát lehet, hogy néha még majd szükségem
lesz rá, akkor gyorsan előkotorászom, ha még emlékezni fogok, hogy hova
tettem”; vagy pedig alig várja a jogosítványt szerzett fiatalember, hogy
végre akkor odaülhessen, most már oktató nélkül ő maga a volán mellé és
vezessen. Vajon jól beszélünk-e akkor, amikor elhangzik ez, hogy „végre
letudtam, vagy végre letudta a gyermek, vagy az unoka a konfirmációt”.
Egy sok ezer éves zsoltár
részletét olvastam az előbb, és ebben a zsoltár részletben először is
feltűnhet, hogy van egy hitvallás. Ez a hitvallás rendkívül rövid, sokkal
rövidebb, mint az Apostoli hitvallás. Talán még eszetekbe is juthatna, kár,
hogy nem ezt kellett megtanulni. Ez a hitvallás így szól: „Te vagy Istenem!” Ennyit sikerül
könnyen megtanulni. De a zsoltáros őszintén és szívből mondja ki ezt a
hitvallást, ezt a rendkívül rövid hitvallást, aminek hasonló párját az
Újszövetségben is megtaláljuk, amikor azt mondja egy bizonyos tanítvány: „Én Uram és én Istenem!” Talán a legrövidebb
hitvallás. Vagyis a zsoltáros, aki évezredekkel ezelőtt élt, Dávid kimondja
a maga hitét. Mondhatnánk a mai nappal, konfirmált. Hitvallást tett. „Te vagy Istenem!” Bár abban az
időben is sokféle Isten volt, az apostol szavaival szólva, hogyha vannak is
úgynevezett Istenek, nekünk az Úr az Isten. Nos, Dávid korában is sokféle
Isten volt, amit Istenként próbáltak tisztelni az emberek. És a mi világunk
is tele van bálványokkal. Tele van bálványokkal, tele van Istenekkel.
Az elmúlt napokban egy
iskolában járva, egy osztályban tartottam előadást, és a gyermekek
elkezdtek kérdezgetni. És sok kérdés közepette elhangzott egy ilyen mondat
is, hogy hát igen, ki tudja, hát volt a politeizmus, a régiek sok Istenben
hittek. És amikor mondtam nekik, hogy a mi világunk is tele van
bálványokkal, akkor rám néztek, mert ők azt hallották, hogy voltak a
régiek, akik sok istenben hittek. Igen a mi világunk tele van úgynevezett
bálványokkal, és titeket is körülvesz, és újra és újra ostromol. Hatalmába
akar venni, miközben nagyon tetszetősen van csomagolva. A zsoltáros
idejében, Dávid idejében is bőségesen voltak bálványok – egy része ma is
létezik, mert a csecsemőnek minden vicc új, és az új generáció ugyanazon
dolgokkal szembetalálja magát, amivel mi szembe találtuk magunkat, és a mi
szüleink. Lehet, hogy kicsit leporolva, de bizony észrevehetjük, hogy
ugyanúgy minden generáció, minden új nemzedék döntéshelyzetben van, el kell
döntenie, hogy ki lesz az Istene. És ebben a beszélgetésben, amikor azt
mondtam, hogy mindegyikőtöknek van valamilyen bálványa, akkor a fél osztály
rám nézett, hogy hogy mondhatok ilyet, nekik ilyen nincs. Mondom, szánjunk
rá akkor egy kis időt és rá fogtok hamar jönni, hogy van. Ilyen életkorban
is van. Már van. Az a bálványom, ami az életem középpontjában van, aminek
alárendelem az időmet, az erőmet, az egész életemet, a gondolkozásmódomat,
mert azt Istenként magam fölé emeltem. És ilyen van egész fiatalon is már.
Legfeljebb még nem igazán szembesült vele az ember. Nos, a zsoltáros
idejében is volt és Dávid ki merte mondani az örökkévaló Isten felé: „Te
vagy Istenem”. Ez a hitvallás. Megvallom és kimondom. És ilyen
értelemben ez egy kicsit konfirmáció is. Annak, tudniillik a hitvallástétel
értelmében. De ezzel nincs vége a zsoltáros számára. Nem azt olvastuk itt:
Te vagy Istenem, s ezzel letudtam. Ezzel a vallás le van tudva, ezzel Te is
le vagy tudva, hát, ha még kapnék egy papírt is róla, akkor még nyugodtabb
lennék. Nem ezt olvassuk. Ahogyan a jogosítványt kézbe veszi valaki, és
ülne be az autóba és szeretne száguldozni: „most már végre én mehetek,
jogosult vagyok rá, hogy egyedül is részt vegyek a forgalomban”. A
zsoltáros hatalmas önismeretről tesz bizonyságot – amikor jóllehet két
mondatot olvastam csupán föl a Zsoltárból – mégis imádsággal folytatja. Az
előbb vallotta meg a hitét, hogy „Te vagy Istenem”, és egészen
megdöbbentő, hogy mit kér az imádságban. Két vonatkozását szeretném
aláhúzni.
Könyörgésének az egyik
része arra vonatkozik, hogy könyörög, hogy jó irányban maradhasson.
Mert Isten felé fordulva kimondta, hogy Te vagy Istenem, és most
azért könyörög, hogy jó irányban maradjon. A gépjárműoktatásnál az egyik
nehéz dolog, hogy van sok más jármű is az úton, meg gyalogosok is, meg
millió táblát odapakoltak az út mellé, és aztán vannak olyan utak, amelyek
többsávosak. És tartani kell a sávot. Nem lehet csak úgy sodródni
jobbra-balra, mert most éppen a táblákkal vagyok elfoglalva vagy a többi
gépjárművel. Közben tartani kell a sávot, mert hogyha szabálytalanul
átsodródok egy másik sávba, magamnak is, másoknak is bajt okozok. Sőt, ha
nem tartom a sávot, könnyen az árokba kerülök. A jó irányban maradásért
könyörög a zsoltáros, és nem azt mondja, hogy most már mindent tudok. Hanem
tisztában van vele, hogy segítségre van szüksége, és szabad nekünk is így
könyörögni: A te jó lelked vezéreljen, hogy megtartsam a jó irányt – hogy
ugyan jó irányba fordulva nehogy elbizakodjam, és egy idő múlva az árokban
kössek ki. Mert nem tudtam tartani a sávot, és az árokba általában úgy
sodródik az ember, hogy csak néhány millimétert megy mindig jobbra vagy
balra a jármű, de ez néhány másodperc alatt az árkot jelenti. Nem kell
radikálisan, hirtelen kilencven fokos fordulatot tenni, úgy is el lehet
hagyni az utat. A zsoltáros tisztában volt ezzel, hogy jóllehet kimondta,
hogy „Te vagy Istenem”, mégis szüksége van arra, hogy az Isten
segítse; és ezért könyörög: „A te jó
lelked vezéreljen az egyenes úton!”. És szabad nektek is ezért
könyörögni, és szabad tíz éve, vagy húsz éve, vagy hatvan éve
konfirmáltként is azért könyörögni, hogy a Te jó Lelked vezéreljen, hogy
az egyenes úton megmaradjak. Mert amikor az ember úton van, akár 40
éves jogosítvánnyal, akár tegnap szerzett jogosítvánnyal, a lesodródás
veszélye mindig ott van. A zsoltáros tisztában volt ezzel. Ismerte önmagát.
És a hitvallás után, hogy „Te vagy Istenem!”, a könyörgés után, hogy
„A te jó lelked vezéreljen az egyenes úton!”, még van egy másik
kérése is a zsoltárosnak. Egészen megdöbbentő, de mégis érdemes követni a
példáját.
A második könyörgése, engedelmességért
való könyörgés. A mai ember ezt nem szereti hallani. A mai ember nem
szeret engedelmeskedni. Pedig igen furcsa és igen megdöbbentő az
úgynevezett modern ember viselkedése. Mi engedelmeskedni nem szeretünk, de
amikor beülünk az autóba, akkor tulajdonképpen a sok-sok táblának
engedelmeskedünk. Ott vannak a KRESZ-táblák, az útbaigazító táblák és
ezeknek engedelmeskedünk, mert ha nem engedelmeskedünk, akkor nagyon hamar
baj történik. Sőt! Nemcsak magamnak, hanem másnak is nagy veszedelmet
okozhatok. A zsoltáros tisztában volt vele, hogy a jó irányban meg kell
maradni, és a jó irányban haladva lépésről lépésre megyünk. Lépésről
lépésre engedelmeskedni kell. Nem lehet azt mondani, hogy „én már ezer
táblának engedtem az úton, az ezeregyediknek nem fogok”. Hát mi az az egy?
És hogyha akkor töröm össze a kocsit és magamat? – mert annak az
ezeregyediknek nem! – Mert én eddig olyan rendes ember voltam, mások úgy
száguldoztak össze-vissza, mindent figyelmen kívül hagyva. Én ne azt
nézzem, hogy a másik, hány táblának nem engedelmeskedett – hanem merjem
komolyan venni azt, amit a zsoltáros kért: „taníts akaratod teljesítésére”. A jó irányban maradás azt jelenti, hogy lépésről-lépésre
engedelmeskedek. És bár a modern ember nem nagyon szeret maga fölött
tekintélyt elismerni, a maga vesztére, azért a közlekedésben többé-kevésbé
komolyan vesszük. Érezzük, hogy igen, engedelmeskednünk kell – mert azért
vannak ott ezek az útjelzések, ezek a táblák, olykor piros színnel; vagyis,
hogy stop, hogy állj meg, vagy hogy merre lehet haladni, mert ezek meg
akarnak tartani. És ezek a táblák, amik itt a szószék két oldalán vannak,
ilyen “KRESZ-táblák”, azon emberek számára, akik már kimondták, hogy „Te
vagy Istenem!”. KRESZ-táblák azért, hogy a jó úton mindig megmaradjak.
Vagyis, hogy a hétköznapokban is gyakorlattá legyen mindaz, amire
elméletileg igent mondtam, amit valamelyest megtanultam, megismertem, hogy
gyakorlattá legyen, hogy örömmel célba érkezhessem. Vagyis, amikor a
zsoltáros könyörgésének a második részére figyeltünk – „taníts akaratod
teljesítésére!” –, akkor itt folyamatos engedelmességről van szó. De
nem azért, mert valaki parancsolgatni akar, hanem azért, hogy életben
maradjunk, és célba érkezzünk.
Szeretett Fiatalok,
szeretett Testvérek!
Próbáljuk néhány mondatban
összeszedni ennek az imádságrészletnek a mi számunkra elhangzott fontos
gondolatait. Mire ad példát a zsoltáros? Először is egy hatalmas önismeretre.
A mai ember el van szállva önmagától, hogy ő mennyi mindent tud. Hogy
melyik színész kit, mikor, hol, hányadik feleségét nyűtte el; hogy éppen a
„Való világ”-ban ki, hol, mikor, milyen hülyeséget mondott a másiknak; hogy
éppen melyik politikai erő hol, mikor, mit nem mondott őszintén… Mi mindent
tudunk! Csak éppen az önismeretünk nincs a helyén. Ez a legnagyobb
tragédiánk. És be kell vallanunk előttetek gyermekeink és fiatalok, hogy a
felnőttek önismeretével is komoly gond van. Vigyázzatok, mert ebbe a
csapdába ti is belecsúszhattok! Az önismeret hiánya veszedelmes lépésekre
szabadít föl akár a volán mögött ülve, akár az élet útján járva.
Veszedelmes lépésekre szabadíthat föl bennünket. A zsoltáros tisztában volt
önmagával, és az Ószövetség sok-sok imádsága ezt tükrözi. És ebben az
önismeretben jó lenne követni őket, mert ők előrébb jártak, mint mi modern
emberek. Mi minden mást tudunk, csak azt nem, hogy mi milyenek vagyunk, és
kik vagyunk mi. A zsoltáros tisztában volt vele. Nem szállt el attól, hogy
ki tudta mondani, hogy „Te vagy Istenem!” – és most már azt
csinálok, amit akarok. Sőt! Tisztában volt vele, hogy annak ellenére, hogy
hitvallást tett, megvan a veszélye a lesodródásnak, megvan a veszélye az
eltévelyedésnek, az alkalmi engedetlenségből születő rettenetesen nagy
bajoknak. De mondjuk, ha a Példabeszédek könyve vége felé megnézzük azt a
rövid imádságot, az is egy hatalmas önismeretről tesz bizonyságot, amikor
előáll és így könyörög az imádkozó: „Uram,
ne adj nekem nagy gazdagságot, nehogy megtagadjalak. De ne adj nekem nagy
szegénységet se, hogy nehogy a törvényedet lábbal tiporjam, megszegjem.” – mert
mindegyikre hajlamos vagyok. A zsoltárnak most olvasott rövid részlete
először is erre az önismeretre tanít. Dávid nemcsak azt tudta kimondani,
hogy „Te vagy Istenem!”, hanem ki tudta azt is mondani, hogy
szükségem van a jó irányban megmaradásra, a Te Lelked segítségére, és
szükségem van a jó irányban megmaradáshoz a naponkénti, esetenkénti
engedelmességre. Ezért „taníts akaratod teljesítésére!”. Ebben az
önismeretben jussunk mindannyian előrébb, ha hatvan éve konfirmáltunk, ha
tegnap, ha most, mert mindannyiunknak szüksége van erre; vagyis felnőttként
sem tudhattuk le. Nem mondhatjuk azt, hogy letudtam. És ne mondjuk azt gyermekeinknek,
hogy letudtad – „Hála Istennek, ezt is letudtad!” Tudom, ezt lehet jól is
érteni, de rossz üzenete is lehet. Olyanfajta üzenete, hogy befejeződött
minden, pedig igazán most kezdődik. Most kezdődik, amikor a jogosítványt a
kezedbe vetted és most már indulsz egyedül is.
A zsoltárostól az
önismereten túl meg kell tanulnunk azt is, hogy vannak veszélyek és
kísértések. Nagy veszélyek és nagy kísértések vannak. Akkor is vannak,
ha ezeket nem figyelem, vagy nem akarom észrevenni. A zsoltárostól meg kell
tanulnunk, hogy egyik oldalról tudni kell kimondani, hogy „Te vagy
Istenem!”, másik oldalról, könyörögni kell, hogy „ezen jó úton megmaradjak és engedelmes legyek”. És ezen az
úton találkozhatunk régen konfirmáltak és most konfirmáltak; szülőként, nagyszülőként,
keresztszülőként és fiatalként a Krisztus-követés útján találkozhatunk.
Ezen az úton sokan járnak. Hála Istennek, a Krisztus-követés útján is
járnak sokan, és milyen jó dolog, ha egymást is erősíthetjük. Vagyis legyen
rövid imádságunk, amit a zsoltáros mondott: „Taníts akaratod teljesítésére, mert te vagy Istenem! A te jó
lelked vezéreljen az egyenes úton!” Erre az imádságra mindannyiunknak
szüksége van. Ámen.
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk, hogy
eltévedt életünket megkerested kegyelmes szereteted által. Áldunk Téged,
hogy a Krisztusban bűnbocsátó kegyelmet kínálva új életre hívtál minket.
Magasztalunk, hogy Istenünkké lettél, és hogy Lelkeddel bennünk
munkálkodtál, és hogy kimondhattuk mi is, Te vagy Istenem. Segíts Urunk,
hogy ezt a hitvallást ne szégyelljük, segíts, hogy újra és újra kimondjuk,
magunkat is megerősítve ebben. És segíts, hogy őszintén ismerjük
önmagunkat; segíts könyörögni, hogy a „Te jó Lelked vezessen”; és segíts
könyörögni, hogy „akaratod teljesítésére taníts engem”. Urunk Istenünk
segíts a Te utadon járva évtizedek óta, és segíts a most elindulóknak is,
hogy együtt tudjuk ezt mondani. Így könyörgünk különösképpen most
gyermekeinkért, fiataljainkért, erősítsd meg őket a hitvallásban, és a Te
utadon járásban. És könyörgünk szülőkért és keresztszülőkért,
nagyszülőkért, gyülekezetért, önmagunkért, hogy jó példaadással segítsük és
bátorítsuk őket és egymást is. És könyörgünk a gyülekezetért, önmagunkért,
hogy legyen szívünk nyitott a befogadásra, befogadni gyermekeinket, fiataljainkat,
és ítélkezés helyett segíteni őket, hogy a jó irányban meg is maradjanak.
Segíteni őket akkor is, hogyha talán olykor száguldozni szeretnének, akkor
is, ha talán nem mindent úgy gondolnak, mint ahogy mi. Segíts, hogy tudjuk
egymást segíteni. És könyörgünk így a gyülekezetek újulásáért szerte e
hazában, hogy sokak eljuthassanak hitvallásra, ki tudják mondani, hogy „Te
vagy Istenem!”. Így könyörgünk népünk lelki újulásáért is. Ámen.
Szeretett Gyülekezet,
Kedves Testvérek!
Nagy izgalommal vártuk ezt
a napot fiataljainkkal együtt. Túrmezei Erzsébet úgy fogalmaz egyik
versében, hogy „határkőnél hittel megállni jó”. Ilyen határkő a konfirmáció
fiataljaink életében. A határkő olyan értelemben, hogy visszatekintve hálát
adunk a gyermekségért, a gyermeki hitért. Megállunk, hogy vallást tegyünk a
mostani hitért, amit tanultatok, és reménységgel előre tekinthetünk – ahogy
a prédikációban is hallottuk – az elkövetkezendő évekre, a hitben való
járásra. Az igaz keresztyén hitről azt tanítja a mi hitvallásunk, hogy
egyrészt Isten kijelentését igaznak tartó ismeret, másrészt Isten iránti
bizodalom. Az ismeretről tudunk igazán számot adni. A bizalom, ami a
szívetekben van, azt az Úr Isten ismeri, és kell, hogy látható legyen az
életetekben, de most jelenleg az ismeretet tudjuk igazán meglátni. Éppen
ezért, most a gyermekeink idejárulnak az Úr asztalához, hogy vallást
tegyenek arról az ismeretről, bizonyságot tegyenek arról a tanulásról, hogy
mi együtt voltunk ebben a tanévben, kb. harmincszor két óra hosszán át. Tudjuk,
hogy ez sok is, kevés is. Minden héten találkozhattunk pénteken, ill.
szombaton délután két csoportban most az utóbbi időben voltunk csak együtt.
Összesen most 27 fiatalunk készült a konfirmációra, sajnos egy kislány nem
lehet itt közöttünk, egy nemzetközi úszóverseny miatt, 12 leányunk viszont
itt van és 15 fiú, akik szeretnének szólni, tanítani a gyülekezetnek
valamit. Az egy leányka, ő majd pénteken este az előkészítő
istentiszteleten fog vallást tenni a hitéről. Most kérem is, hogy ahogy
megbeszéltük, négyen-négyen álljatok ide az Úr asztalához, és néhány
kérdést teszek föl mindenkinek…
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|