|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
A Lélek törekvése…
Apostolok cselekedetei 2. fejezet 1-6.
1Amikor
pedig eljött a pünkösd napja, és mindnyájan együtt voltak ugyanazon a
helyen, 2hirtelen hatalmas szélrohamhoz hasonló zúgás támadt az
égből, amely betöltötte az egész házat, ahol ültek.
3Majd
valami lángnyelvek jelentek meg előttük, amelyek szétoszlottak, és
leszálltak mindegyikükre.
4Mindnyájan
megteltek Szentlélekkel, és különféle nyelveken kezdtek beszélni; úgy,
ahogyan a Lélek adta nekik, hogy szóljanak.
5Sok
kegyes zsidó férfi tartózkodott akkor Jeruzsálemben azok közül, akik a föld
minden nemzete között éltek.
6Amikor
a zúgás támadt, összefutott ez a sokaság, és nagy zavar keletkezett, mert
mindenki a maga nyelvén hallotta őket beszélni.
Imádkozzunk
Urunk, Örökkévaló Istenünk!
Köszönjük, hogy ígéreted szerint elküldted a Vigasztalót,
a Bátorítót. Csodálunk Téged a Szentlélek ünnepén. Lelked már a teremtésnél
munkálkodott, lebegve a vizek felett; vezette és látni tanította a
prófétákat. A Szentlélek tett vallást a Fiúról, akit Megváltóul küldtél e
világra. Lelked ereje hatott zúgó szélként az első szinkrontolmácsolásban,
hitre és megtérésre indítva a háromezret.
Uram!
Eljöttünk. Kihez is mehetnénk máshoz? Tudjuk, hogy szükség nékünk újonnan
születni víztől és Lélektől; mert ami testtől született, test az. Mégis
bűnfelismerés, bűnbánat, bűnvallás, a bűn rendezése nélkül várjuk a csodát,
hogy jelenjék meg bennünk a Tőled való Lélek, a kísértésekben győzelmes
élet. Ezt az átformálódást, a Lélek által való meggazdagodást, az
engedelmesség lelkét add nekünk, ha fiatalok vagyunk vagy idősödők. Tégy
méltóvá Uram a kenyér és a bor magunkhoz vételére, hogy ne ítéletet együnk
és igyunk magunknak. Add Uram, hogy pünkösdünk ne csak emlékezés, hanem
beteljesedés, megújulás legyen a Lélek ereje által. Krisztusért hallgass
meg minket kegyelmesen. Ámen.
Most egy megtörtént
párbeszédet fogunk hallani a prédikáció bevezető gondolataként, két
konfirmandusunk előadásában.
– Bátyám! Gratulálj,
letettem az érettségit.
– Nagyon szép.
– Tanulni fogok, és
jogász leszek.
– Szép.
– Aztán referens
leszek a bíróságon.
– És aztán?
– Aztán ülnök leszek a
bíróságon.
– Szép. És aztán?
– Nos bátyám. Akkor
körülnézek, feleséget keresek, aztán családot alapítok.
– Szép. És aztán?
– Nos, akkor remélhetőleg
nagy ember leszek, a megyei bíróság elnöke, vagy első államügyész.
– Szép. És aztán?
– Igen bátyám. Aztán
én is megöregszem, és nyugalomba vonulok.
– Szép. És aztán?
– Aztán egy szép
vidékre költözöm, házat építek, földiepret plántálok.
– És aztán?
– Aztán egyszer meghal
az ember.
– No, és aztán?
– Hát akkor én is
meghalok. És aztán?
– És aztán?
– Ezen még soha nem
gondolkoztam bátyám.
– Hogyan? Letetted az
érettségit és olyan buta vagy, hogy végcélra nem gondolsz? Isten az
embernek életet adott és még gondolni sem tudsz egy kicsit a továbbiakra?
– Hogy mi lesz azután,
azt senki sem tudja!
– Ez nem igaz fiam.
Van, aki tudja, hogy mi következik a halál után. Ez Jézus. Ő mondta: „Széles
az út, amely a veszedelemre visz, de keskeny az út, amely az életre visz.”
A halál után jön Isten ítélete. Az ember elveszhet vagy megmenekülhet.
Római levél 8. fejezet 6. vers
„A test törekvése halál, a Lélek törekvése pedig élet
és békesség.”
És aztán? – A párbeszédünk
nagyon szépen kihozta, hogy mi a testnek a gondolata és mi a lelki ember
gondolata. A testi ember csak erre az életre készít terveket. A lelki ember
gondol arra is, hogy mi lesz aztán; vagy mi van a földi terveinken túl,
vagy a földi terveink mögött.
Egészen frissen olvastam
egy nyilatkozatot egy ünnepelt énekesnőtől, egy sztártól, akit kérdeztek az
életéről, hogy hogyan lehet ilyen hírességben élni, milyen érzés így élni,
és ez volt a kijózanító válasza: „én egyszerűen csak próbálok életben
maradni”. Mekkora testi gondolkozás! – Próbálok életben maradni. Mindenki irigyli, mindenki azt hiszi,
hogy ez az igazi élet, ez a csillogó élet. És aztán? – életben marad vagy
nem. Aki csak a sírig készít terveket, aki csak a halálig terjeszti ki gondolatait,
akinek a cselekvése pusztán a mának szól, az nagyon nagy életveszélyben
van. Talán próbál életben maradni, de életveszélyben van. Mi valljuk, hogy
több az élet, mint az eledel, több az élet, mint ami látszik itt e földön,
mégis látnunk kell, hogy ebben a világban sokan nem tudnak tovább gondolni.
Sokan nem tudnak pünkösdöt ünnepelni sem.
A napokban fölhívott
valaki, hogy egyáltalán miért ünneplünk pünkösdöt? Igen… Karácsonyt még
talán tudjuk, hogy Jézus Krisztus megszületett. Pünkösdkor arról kellene
szólnunk, és azt kellene átélnünk igazán, hogy mi is születhetünk; újonnan
születhetünk. Karácsonyt ünnepelni, a testté lételt ünnepelni, hogy Isten
velünk van, de ugyanakkor fontos lenne, hogy pünkösdöt ünnepeljünk, hogy a
Lélek kiárad, hogy Isten bennünk lakozást vehet, és életet teremthet.
Jézusban megjelent az élet
itt e földön, hogy kinyissa számunkra az igazi élet kapuját; az élet
győzelmét láthatjuk Jézus életében. Az evangéliumot talán négy ilyen
oszlopra lehetne állítani, ami az élet győzelmét hirdeti nekünk ma is ezen
a pünkösdön. Nem választhatjuk el a pünkösdöt a többi ünneptől, nem
választhatjuk el Jézus életétől, hiszen ez a négy oszlop, amin nyugszik
ez az evangélium: Jézus élete. Hiszen ő, az ő életében példát adott
nekünk, hogy hogyan is kellene élnünk. Aztán az ő kereszthalála,
ahol meghalt értünk, hogy nekünk életünk lehessen, és az ő feltámadása,
ahol nyilvánvalóan győzött az élet a halál felett. És a negyedik pillér,
amiben különösen nagy felelősségünk van, az Isten Szent lelkével be akar
jönni a mi életünkbe, és azt akarja, hogy mi ne csak a test
gondolatával foglalkozzunk, hanem a Lélek gondolatával.
Nézzük végig ezt a négy
pillért, és közben gondoljuk végig, hogy egyik sem kihagyható a négy közül.
Jézus élete megközelíthető volt. Jézus jósága látható és érzékelhető volt.
Még a testi ember számára is valamiképpen érzékelhető volt, amikor
gyógyított, amikor tanított. De amikor keményen beszélt, amikor a lelki
dolgokra irányította a figyelmet, akkor biztos figyeltük már, hogy sokan
nem értették, hogy mit akar mondani. A Lélek gondolata már itt is
megnyilvánult, hogy nem mindenki érti azt. Azt mondja egyszer Péternek
Jézus, hogy „te ezt most még nem
érted, de egyszer majd megérted.” És ez nyilvánvaló utalás arra, hogy
igen, testi módon sok mindent nem lehet fölfogni a Jézus életéből sem. A
sztorikat meg lehet ismerni. De azon túl, hogy mit akar az Úr, ezt már csak
a lelki ember érti meg. Jézus Krisztus keresztjét is sokan látták, sokan
tudnak róla ma is, de Lélek nélkül, azt hiszem, csak ennél az eseménynél
maradnak sokan, vagy még rosszabb esetben ráfogják azokra a katonákra,
azokra az ott levő őrökre, hogy miattuk halt meg Jézus a kereszten.
Ráfogják Pilátusra és a főpapokra, és kiderül, hogy nem értik igazán Lélek
szerint a kereszt lényegét. Megtanultuk a konfirmandusokkal, hogy akkor
lesz igazán nyilvánvalóvá a számunkra, amikor a Szentlélek megvilágosítja
előttünk, hogy miattam, helyettem és érettem történt a kereszthalál.
Anélkül nem sokat ér a történetnek az ismerete, hogy mindezt a Lélek által
elhinném, hogy mindezt a Lélek által magamra is érvényesnek tartanám
személyesen is.
Egy gondolkodót kérdeztek,
és ő akkor ezt mondta: filozófusok megvilágosíthatnak, moralisták
kioktathatnak, de az én szükségletem mélyebb ezeknél. Megváltóra van szükségem.
Igen. A testi ember sokszor megelégszik filozófusok okoskodásával,
moralistáknak moralizálásával, de a lelki embernek megváltóra van szüksége.
A mi szükségletünk remélem mélyebb, nekünk megváltóra van szükségünk, aki
bűnné lett érettünk, hogy mi meggyógyuljunk, és aki halállá lett érettünk,
hogy nekünk életünk lehessen. Az élet győzelmét leginkább talán húsvétkor
szoktuk mondani, vallani, amikor látszik az, hogy a halálból kijött az
élet, az élet diadalmat vett a halál felett, a gyötrelemből győzelem lett,
és Ő ma is élő Urunk tud lenni. De sokan ezt is csak testi módon gondolják,
vagy pedig el sem hiszik igazán.
Egy mohamedán és egy
keresztyén beszélgetett a hitükről, s a mohamedán mondta, hogy jó nekem,
mert elmehetek Mohamed sírjához, elzarándokolhatok, bármikor kedvem tartja,
vagy ahogy előírja számomra az én vallásom. És erre a keresztyén azt
mondja, hogy én nem zarándokolnék Jézus sírjához, én egyenesen az élő Jézus
Krisztushoz tudok menni. Érezzük a különbséget? Eszmék, talán más vallások,
talán bálványimádó vallások tudnak mondani valamit. De igazán az élő Jézus
Krisztus az, akihez érdemes nekünk odamenni.
És a negyedik pillér
tulajdonképpen a pünkösd pillére, amin el kell, hogy induljunk, amikor az
Isten Lelke meg akarja érinteni a mi szívünket és életünket, és be akar
jönni a mi életünkbe. Benne miénk lehet az élet lelki módon. Nincs
kárhoztatásuk azoknak, akik Krisztus Jézusban vannak – mondja Pál apostol
egy pár verssel korábban –, mert „az élet Lelkének törvénye
megszabadított” minket a bűn és a halál törvényétől. Az élet Lelkének törvénye. Hiszed-e
ezt? Az élet lelkének törvénye ma is tud életet adni, ma is meg tud
változtatni, ma is új életet tud adni bárkinek.
Megtanultuk azt is, hogy a
pünkösd előtti tanítványok élete más volt, mint a pünkösd utáni tanítványok
élete. A tanítványok megváltozott élete bizonyíték arra, hogy Isten valami
újat kezdett el Jézus Krisztus halálával, feltámadásával és a Szentlélek
eljövetelével. Pünkösd előtt a tanítványok egészen másképpen gondolkoztak,
csak a halálig tudtak gondolni. Emlékszünk, még a mennybemenetel előtt is
kétségbe vannak esve, hogy Jézus elmegy közülük, mi lesz velük Jézus
nélkül? Eddig ott voltak Jézus mögött, passzívan sokszor, csak figyeltek;
volt, amikor kellett valamit tenniük, és most pedig pünkösd után meg kell,
hogy mozduljanak. Nem elég ez a passzív részvétel, nem elég, hogy eddig
Jézus mellett voltak. Eddig akadékoskodtak, értetlenkedtek, de most a Lélek
által sok mindent megértettek. Olyan ez, hogyha Péter apostolnak a pünkösdi
prédikációjára gondolunk, mint amikor valamit igazán megért az ember.
Tudtam én ezt eddig is, de most értem igazán. Sokszor vagyunk így akár
földi dolgainkkal is. De az Isten dolgaival is. Sok mindent megtanulunk,
megtanultunk, de a Lélek teszi igazán élővé, a Lélek elevenítheti meg a
megtanult Igéket, dolgokat. Pünkösdkor a tanítványok ezt élik át. De
hiszem, hogy átélhetjük mi is, hogy megelevenedhet bennünk is az
evangélium, az örömüzenet. Pétert szoktuk emlegetni, hogy ő állt ki a nagy
sokaság elé, de a tizeneggyel együtt – az is oda van írva. Tehát nem csak
egy emberé a felelősség, hanem mindnyájan, akik vették a Szentlelket,
mindnyájan, akik lelki módon gondolkodnak, ott van a felelősségük, hogy
vallást tegyünk róla. A Léleknek szüksége van a beszédre. Ezt írtam itt föl
magamnak. Igen. Mi sokszor azt gondolnánk, hogy a Lélek az csupán valami
történés, talán nem is látjuk, talán nem is érzékeljük. Szükség van az
emberi beszédre, hogy megértse az ember, hogy mi is történt ott. Sokan
akarnak Lélek nélküli kegyességben élni. Sokan akarnak csak az emberi
elvárásoknak megfelelni, és ez tulajdonképpen ugyanaz, mint a test
törekvése. „Ne mondják mások, hogy hogyan viselkedjek, hadd lássák mások,
hogy hogyan viselkedek.” De a Lélek által egészen másról van szó. Belülről
kell, hogy vezettessünk, belülről kell, hogy indíttassunk, és belülről
kell, hogy változás történjen az életünkben.
Egy tudós társaság egyszer
összeült és úgy gondolták, hogy most már ideje lenne egy olyan életmódszert
kidolgozni, amiben nincsen hely a Biblia számára; nincsen hely az Úr Isten
számára. És hozták a javaslataikat, egyiket a másik után, és egyik javaslat
után valaki megszólalt, hogy ez már benne van a Tízparancsolatban. Aztán
jött egy másik javaslat. Arra is megszólalt valaki, ez benne van a
Példabeszédek könyvében. Aztán megint jöttek különféle ötletek, és
kiderült, hogy benne van a Bibliában. Mire valaki végül úgy gondolta, hogy
na most már ő tudja a megoldást és meg tudja adni azt az életmódszert, ami
a Biblián kívüli. Azt mondta: cselekvésünk folyamán tekintettel kell
lennünk embertársainkra. És akkor valaki megszólalt: ezt már Jézus Krisztus
megmondta: „Amiképpen akarjátok, hogy
az emberek veletek cselekedjenek, ti is akképpen cselekedjetek.” – ez
az aranyszabály. És akkor kiderült egy hosszú vita után, hogy egy csomó
mindenről azt gondolták, hogy ők találják most ki – pedig ott van az élet
könyvében, ott van a Bibliában.
El kell hinnünk, tudnunk
kell, hogy az életre Isten mindent megadott nekünk a Szentírásban.
Hisszük-e azt, hogy Jézus Krisztus azért jött erre a földre, ahogy mondta
is, hogy „életük legyen és
bővölködjenek.” Vagyis, hogy életünk legyen és bővölködjünk. Nem
véletlen hívjuk ‘élet könyvé’-nek, nem véletlen mondjuk ‘élet lelké’-nek.
Valóban az igazi életet akarja munkálni az Úr ma is, ezen a pünkösdön is. A
Lélek törekvése élet és békesség. És, hogyha élet és békesség, akkor mi
nagyon boldogok lehetünk, hiszen lehetőségünk van megismerni az Isten
életre vezető útját, lehetőségünk van megismerni az élet útját. És pünkösdkor
különösen közelivé, különösen tapasztalhatóvá válik az Isten jelenléte
bennünk, emberekben, itt ma is. Két vonatkozásban is érzékelhetjük ezt.
Először is érzékelhetjük úgy, hogy bennünk személyesen, egyen-egyenként
munkálkodik a Lélek. A Lélek nemcsak azt akarja, hogy most érezzünk valami
jó dolgot, valami kellemes érzést. Nemcsak azt akarja, hogy most valamivel
jobban érezzük magunkat, mint máskor, hanem teljes közelségre, teljes
találkozásra hív bennünket magával. És így lehetett az, hogy bár háromezren
keresztelkedtek meg, mégis mindenki személyesen élte át ott azt a
változást, az újjászületést az első pünkösdkor. Ugyanakkor a háromezerben
benne van az is, hogy nemcsak én kapom ezt a lehetőséget, hanem bárki.
Egyetemesen is igaz ez, hogy Isten kitöltötte az ő Lelkét erre a világra,
az egyházra, és hogyha ünnepeljük a mi születésünket, az újjászületésünket
pünkösdkor, akkor ünnepelhetjük a közösségnek a születését, az egyháznak a
születését is. Így akar ma is újjászülni személyesen és így akar egyetemesen
is változást az emberiség életében az Isten.
A tanítványok ott
elindultak ezzel az égi erővel, és mi se féljünk ettől az égi erőtől,
kérjük ezt az égi erőt, hogy adhassuk tovább ebben a világban. Ahogy egy
énekünk mondja, hogy „tüzet fogjon e fásult világ”. Igen. A Lélek törekvése
élet és békesség. Úgy is mondhatnánk, a Lélek missziója élet és békesség.
Teremteni és megeleveníteni akar a Lélek által Isten ma is. És tudjuk, hogy
ahol Jézus van, ott élet van. Ahol a Lélek van, ott élet kezdődhet el.
Befejezésül még egyszer
erre a különbségre irányítva a figyelmet szeretném a Tékozló fiú
példázatát idézni. Ott ez a különbség nagyon látszik a két fiú esetében. Az
idősebbik fiú, aki otthon marad, akinek van ugyan élete, de talán szánalmas
erőlködésnek gondolja az egészet, csak testi módon tud gondolkozni. Talán
vannak vallásos cselekményei is, de hiányzik belőle az öröm. Talán ott van
a test törekvése, hogy megfeleljek az atyának, de nem fogadta el az atya
kegyelmes szeretetét. Ez a testi gondolkozás. A másik fiú, aki ugyan nagy
utat tett meg, visszajött, részesedett a megbocsátásban, megbánta bűneit.
Részesedett a kegyelemben, megérezte az atya szeretetét. Életet nyert,
hiszen emlékezünk, az atya így beszél róla: „Ez az én fiam meghalt és feltámadott, elveszett és
megtaláltatott.” Életet nyert. És ebben a fiúban elindul valami,
elindul az öröm a Szentlélek által, a lelki gondolkozás által. Azt
olvassuk, hogy „kezdének azért
vigadni.” Örültek annak, hogy valaki megtért, elveszett és
megtaláltatott, meghalt és feltámadott, és így lehetett örömünneppé. A
Lélek ünnepe ilyen örömünnep kell, hogy legyen ma is, hiszen mi is, akik
halottak voltunk a mi bűneink miatt, életre kelhetünk Krisztusban, és a
Lélek életre törekszik; a Lélek gondolata élet ma is. Így lehet örömünnep
számunkra az úrasztali közösség, így lehet örömünnep számunkra találkozni a
mi Urunkkal teljesen ma is. Ámen.
Imádkozzunk
Mennyei Édesatyánk!
Megújító Lelked áradását
kérjük és várjuk. Köszönjük a megelevenedő Igéket, amelyekkel hozzánk szólsz.
Köszönjük, hogy ki akarsz mozdítani bennünket tétlenségünkből,
életuntságunkból, fásultságunkból, reménytelenségünkből és
hitetlenségünkből. Kérünk Téged, hogy úgy add számunkra most ezt az
ünnepet, hogy megmozdulhassunk, hogy megszülethessen bennünk a döntés, hogy
követni kívánunk Téged. Segíts bennünket, hogy örömmel induljunk, mint
kegyelmet nyert gyermekeid, és megértsük a Te akaratodat, hogy valóságos
kapcsolatunk legyen Veled. Indíts bennünket bizonyságtevő, boldogan Neked
szolgáló életre. Kérünk Téged betegeinkért, lelkileg megfáradt
testvéreinkért, erősítsd őket. Küldd el vigasztaló Szentlelkedet a
szomorkodókhoz és gyászolókhoz, és add a Te békességedet az egyházban, a
gyülekezetben, add, hogy közösségben is megélhessük a mi hitünket, megélhessük
a Te megújító szeretetedet. Adj nekünk lelki elevenséget, add nekünk, hogy
értsük és cselekedjük a Te Igédet, a Te akaratodat.
Az Úr Jézus Krisztusért
kérünk, hallgass meg bennünket és tégy minket engedelmes gyermekeiddé.
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|