|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Álljatok
szilárdan…”
Kolosséi levél 1.
fejezet 12-23.
12Adjatok hálát az Atyának, aki alkalmassá tett titeket arra, hogy
a szentek örökségében, a világosságban részesüljetek.
13Ő szabadított meg minket a sötétség hatalmából, és ő vitt át
minket szeretett Fiának országába, 14akiben van megváltásunk és
bűneink bocsánata.
15Ő a láthatatlan Isten képe, az elsőszülött minden teremtmény
közül.
16Mert benne teremtetett minden a mennyben és a földön, a láthatók
és a láthatatlanok, akár trónusok, akár uralmak, akár fejedelemségek, akár
hatalmasságok: minden általa és reá nézve teremtetett.
17Ő előbb volt mindennél, és minden őbenne áll fenn.
18Ő a feje a testnek, az egyháznak is, ő a kezdet, az elsőszülött a
halottak közül, hogy minden tekintetben ő legyen az első.
19Mert tetszett az egész Teljességnek, hogy benne lakjék, 20és
hogy általa békéltessen meg önmagával mindent, a földön és a mennyben, úgy,
hogy békességet szerzett a keresztfán kiontott vére által.
21Titeket is, akik egykor Istentől elidegenedtek, és ellenséges
gondolkozásúak voltatok gonosz cselekedeteitek miatt, 22most
viszont megbékéltetett emberi testében, halála által, hogy mint szenteket,
hibátlanokat és feddhetetleneket állítson majd színe elé.
23Ha ugyan megmaradtok a hitben szilárdan és egyenesen, el nem
tántorodva az evangélium reménységétől, amelyet hallottatok, amely
hirdettetett minden teremtménynek az ég alatt, és amelynek én, Pál,
szolgájává lettem.
Imádkozzunk
Magasztalunk Mindenható
Atyánk, mert nincs nálad nagyobb szeretet. Örökké igaz, szent és hatalmas
vagy. Áldunk, amíg csak élünk azért a végtelen kegyelemért, amellyel
hozzánk lehajoltál. Értünk váltságul elküldted Szent Fiadat, s általa
esendő bűnös emberként is reménységünk lehet az örök élet, abban az
elképzelhetetlenül tiszta, csodálatos országban, amit úgy nevezünk, a te
országod. Köszönjük, hogy keresztyénként Jézust mondhatjuk királyunknak.
Áldjuk Őt, hogy szembeszállt a sötétség erőivel és győzött érettünk,
méltatlanokért is. Hálát adunk mindnyájan, hogy elfogadsz esendő mivoltunkban,
és a Te népednek mondhatjuk magunkat. Hálát adunk a hittestvérekért szerte
az országban és a világban. Segítsen Szentlelked, hogy csak Jézus Krisztust
ismerjük, mint Urunkat, hogy pontosan érthessük tanításait és kövessük is
engedelmesen. Segíts, hogy ne irányíthasson bennünket más erő, mint a
Krisztusi szeretet. Légy ma velünk Szentlelked által. Áldd meg Igéd
hirdetőit, hassa át lelkünket tanításod és szereteted éltető ereje. Ámen.
2. Thesszalonikai levél 2. fejezet 13-17.
13Mi pedig hálával tartozunk az Istennek mindenkor értetek,
testvéreim, akiket szeret az Úr, mert kiválasztott titeket az Isten
kezdettől fogva az üdvösségre, a Lélek megszentelő munkája és az igazságba
vetett hit által.
14Erre hívott el titeket a mi evangéliumunk által, hogy így
részesüljetek a mi Urunk Jézus Krisztus dicsőségében.
15Ezért tehát, testvéreim, álljatok szilárdan, és ragaszkodjatok
azokhoz a hagyományokhoz, amelyeket akár beszédünkből, akár levelünkből
tanultok.
16Maga pedig a mi Urunk Jézus Krisztus és az Isten, a mi Atyánk,
aki szeretett minket, és kegyelméből örök vigasztalással és jó reménységgel
ajándékozott meg, 17vigasztalja meg a ti szíveteket, és
erősítsen meg titeket minden jó cselekedetben és beszédben.
Szeretett Testvérek!
Hogyha a főtér rejtett
kameráit, amelyek talán működnek, ha azoknak a felvételeit gyorsított
változatban visszanézhetnénk, akkor igen érdekes dolgot vehetnénk észre.
Első ránézésre azt láthatnánk, hogy az emberek össze-vissza,
keresztül-kasul – úgymond – sietnek, hiszen gyorsított a felvétel. Aztán,
ha elkezdenénk figyelni, hogy van-e benne valami logika, van-e valami
összefüggés, van-e valami rendszer, akkor igen hamar megdöbbennénk, mert
legalábbis első ránézésre nem sok rendszert, összefüggést látnánk. Az egyik
ember talán a “Biká”-tól indul és a másik oldalra tart; a másik ember talán
a Csapó utca felől érkezik, és azt vesszük észre, hogy talán egy
fagylalttal jön az utca másik oldaláról; Valaki talán a Nagytemplom felé
sietne; mások az ellenkező irányba mozognának, némelyek a Kossuth-szobor
környékén mintha ácsorognának… – vagyis fölmerülhetne a kérdés bennünk, mi
mozgatja az embereket? Mert jönnek-mennek, mi úgy láthatnánk, mintha
céltalanul. Mi mozgatja az embereket? Érdekeik? Eszmék? Ideológiák?
Hatalmak? Hitek? Az anyagiak? Talán a vágyak vagy indulatok? Bűnök? Talán a
reklámok? Vagy talán választási kampányszövegek és plakátok? Mi mozgatja az
embereket? Hiszen egy-egy ilyen felvétel, amikor így gyorsított módon
látjuk, visszajátsszák, akkor már-már humorosnak is tűnhet; de ugyanakkor kicsit
úgy láthatnánk magunkat, mint amikor egy hangyabolyt megpiszkálunk, és ott
látszólag össze-vissza szaladgál az a sok kicsiny hangya, és mi is ilyen
kicsiny hangyaként valahol ott lennénk ebben a sokadalomban. De mi mozgatja
az embereket? Mi mozgat ma bennünket?
Próbáljuk másmilyen
megvilágításban is egy kicsit elemezni. Észrevehetjük, hogy ha idői
értelemben – nem földrajzi értelemben, ahogyan a főtéren az előbb ezt
próbáltam szemléltetni, hanem idői értelemben –, tehát történelmi
értelemben is megvizsgálnánk egy kicsit; akkor észrevehetjük, hogy a
különböző történelemfelfogások, mintha hatással lennének az emberekre,
mintha az emberek mozgása, cselekedete, életfolytatása és bizonyos
történelmi hatások között lenne összefüggés. Jól tudjuk sokan, hogy az
úgynevezett keleti vallások alapvetően ciklikus történelemszemléletűek.
Éppen ezért, mert az idő valahol egyfajta állandó forgást jelöl számukra –
így képzelik –, ezért úgy gondolják, hogy az emberi bűnökből való
szabadulás, az talán újabb és újabb megszületés, újabb és újabb formában
való élet által esetleg elképzelhető, és sokan éppen ezért még itt
Európában is kacérkodnának a reinkarnáció elméletével, hátha egyszer majd
talán sikerülne megtisztulni, megváltozni. De azt is jelenti, hogy ezen
gondolkozásmód szerint, akkor el kell fojtani a vágyainkat, vagyis a
lemondás, a beletörődés az talán segítene valamiféle cél elérésében. Mi
mozgatja az embereket? Voltak, akik úgy gondolták, és talán még ma is
hisznek ebben, hogy egy egyenes vonalú fejlődéshit, vagyis, hogy ebben a
világban és a történelemben van egy egyenes vonalú fejlődés az
osztályharcok sorozata által – és valahol ez egy nagy optimizmussal töltött
el némelyeket –, de valójában önmegváltó emberi erőlködés volt az egész. És
igen hamar rájöttek azok is, akik ebben – úgymond – hittek, hogy majd
egyszer mi bűnös emberek egy már-már tökéletes társadalmat létrehozunk.
Nagyon hamar rájöttek, hogy ez nem megy, ez történelmi zsákutca, és éppen
ezért diktatórikus eszközökkel próbálták boldogítani az embereket. Diktatórikus
eszközökkel próbálták mozgatni az embereket az általuk csodálatosnak vélt
jövő érdekében, ami lehet, hogy nekik az volt, de a tömegeknek nem.
Vagy nézzünk még egy
harmadikat a sok közül példaként: régen is és napjainkban is sok ember
tulajdonképpen nihilista, hiszen a semmit vallja: „semminek semmi értelme
nincs”. Megdöbbentő ugyanakkor, merthogy ebből az következik, hogy akkor
nem kell dolgozni se, egyfajta tétlenségre int; de megdöbbentő ugyanakkor,
hogy fogyasztani pedig szeretnének. Már az Ószövetségben találkozunk ezzel
a gondolattal, az Újszövetség, vagyis az apostoli kor emberei között is
létezett ilyen fölfogás: „együnk, igyunk, holnap úgyis meghalunk”. Ez is
mozgathat embereket. Csak vajon érdemes ezek szerint mozogni és élni? A
megdöbbentő az, hogy viszont enni, inni akarnak. Az apostol nem véletlen
figyelmeztette nagyon keményen a thesszalonikabeliek egy részét, akik azt
mondták, mindjárt visszajön a Jézus, most már mi nem dolgozunk: „az Urat
várjuk!”. De aztán holnap éhesek lettek. Holnapután még éhesebbek lettek,
és a gyülekezet többi tagjával el akarták magukat tartatni. Az apostol
ekkor figyelmeztet. Jó, várjátok az Urat – mi is várjuk – de az Urat nem
tétlenül kell várni! Aki nem akar dolgozni, rendben van – de ne is egyék!
Ha időileg is nézzük tehát, akkor ilyen összefüggéseket is mintha
észrevehetnénk. De nincs más lehetőség? Mi mozgatja az embereket? Mi mozgat
bennünket? Akár földrajzi értelemben, akár idői értelemben.
Ravasz László írta egyszer:
„Az akarat mindig szolga, de olyan szolga, aki szabadon választja meg a
maga Urát.” Akkor kit választunk? Mit választunk a magunk urának,
gazdájának? Ki vagy mi mozgathat bennünket? Kinek adjuk oda magunkat?
Milyen cél mozgathat bennünket? Csupán néhány területet próbáltam
fölvillantani, hogy ezek között az apostoli bizonyságtétel hadd szólaljon
meg nagyon markánsan, hiszen a fölolvasott igeszakaszunkban kétszer is
benne van: „szeret az Úr”. Ez az apostoli bizonyságtétel, miközben
az apostoli korban is jöttek mentek uralkodók, hatalmak és hadseregek,
űzték és hajtották a rabszolgákat, emberek rohantak, szerettek, örültek,
pusztítottak, ettek – valami mozgatta őket. Nos, abban a világban, és a mi
mai világunkban is az Ige ezt mondja: szeret
az Úr. Vagyis más szavakkal mondom: az Isten cselekszik. Mert eddig csupán arról volt szó, hogy az
‘ember’ mit képzel el, és az ‘ember’ mit csinál; és mint a hangyaboly
tagjai össze-vissza lótnak-futnak, szaladnak, megszólal a bizonyságtétel,
az Isten cselekszik: „…szeret az Úr”.
Mi mozgat bennünket? Márai
egyik helyen így ír: „A világi méltóság aranyfüst és játékpénz, de az
emberi méltóság valóság, színarany. Miért játszol hamis pénzért, mikor
Isten megtömte zsebed színarannyal?” Ezt egy kicsit tovább is
fordíthatnánk: szeret az Úr. Mit jelent ez? Mit jelent annak a fölismerése,
hogy – akár idői, történelmi értelemben is –, szeret az Úr? Az Isten
jelenlévő, cselekvő Úr, és földrajzi értelemben is. Igaz, hogy az Isten
jelenlévő és cselekvő Úr? Így olvastuk itt a múlt, a jelen és a jövő
összefüggésében: „kiválasztott
titeket az Isten, mégpedig kezdettől
fogva az üdvösségre.” Idői értelemben szólal meg, hogy az Isten
cselekedett, kiválasztott titeket az üdvösségre kezdettől fogva. Aztán így
folytatja az apostol, hogy (és ez a jelen) „a Lélek megszentelő munkája által”; most, itt az apostoli
korban, most, itt Budapesten vagy Debrecenben a Lélek megszentelő
munkája által – tudniillik „az igazságba vetett hit által”. És a
jövő vonatkozásában is megszólal nagyon röviden és tömören az apostoli
bizonyságtétel, hogy mit jelent az, hogy szeret az Úr, és az Isten
cselekszik; tudniillik a jövőre vonatkozóan „…hogy így részesüljetek a mi Urunk Jézus Krisztus dicsőségében”.
Nem valami emberi elme által kigondolt szebb jövőben, amit vagy sikerül
elérni vagy nem az emberi bűnök miatt; hanem „hogy részesüljetek a mi Urunk Jézus Krisztus dicsőségében.”
Észrevehetjük ezt a trinitárius megfogalmazást. Észrevehetjük: az Isten,
aki kiválasztott, a Lélek megszentel, és a mi Urunk Jézus
Krisztus dicsőségében részesülünk. Ez egy egészen másmilyen
történelemszemlélet, mint amikről a bevezetőkben szóltam.
A nagy kérdés az, hogy mi
mozgat tehát bennünket? Mi mozgat minket, most már szűkítsük a kört, hívő
embereket? Mert ha magunkat Krisztus-követőnek valljuk, akkor elméletileg az
Úr szeret, és ez kellene, hogy mozgasson, hogy meghatározza
gondolatainkat és cselekedeteinket. Mi az ember feladata? Ez is megszólal a
mai Igénkben. Az ember feladata, tudniillik hit által elfogadni ezt a
kegyelmet, vagyis nem passzivitás. Van feladata az embernek. Azután az
elhívás alapján elindulni. Az Úr szeret, az Úr kiválasztott, az Úr
megszólít, az Úr hív, az Úr elküld. Akkor induljak is el. Aki a gyermeke
kenyerét eszi, az a fiak engedelmességét kell, hogy gyakorolja. Ha mi az
Isten gyermekei lettünk a Krisztus által, akkor a gyermekek
engedelmességével tartozunk az Istennek. Az ember, a hívő ember feladata: ragaszkodni. Ragaszkodni az
apostoli hagyományokhoz, akár levélben, akár szóban kaptátok meg,
olvashattuk itt az előbb. Ragaszkodni az Isten kijelentett Igéjéhez. Mi a
mi feladatunk? Így olvastuk a Thesszalonikai levélben, ez szólalt meg a
Kolosséi levél nagyszerű teológiai bevezetésének az összegzéseként: „álljatok
meg szilárdan!”. És a mai világunkban nem is olyan egyszerű ez. Hiszen
annyi minden mozgatni akarja az embereket! Annyiféle erő, érdek eszközként
szeretne bennünket felhasználni – hogy ide menjünk, oda menjünk, ezt érjük
el, azt érjük el, ezt szerezzük meg, azt szerezzük meg –, itt mindenki a
javunkat akarja. Ezzel bombáznak a reklámok! Milyen nagyszerű lesz ha… ha…
ha… szót fogadok, és a pénztárcámból ők meríthetnek. Az nagyszerű lesz!
Hogy nekem az valóban szükséges-e vagy nem, ez őket nem érdekli. De engem
kell, hogy érdekeljen! Mi mozgat bennünket? Valóban sakkbábukká próbálunk
silányulni hívő emberként is? Álljatok szilárdan – mert igaz az,
hogy aki napról napra nem szentelődik, az napról napra züllik. Akinek az
életében napról-napra nem az Isten akarata valósul meg, ott meg fog
valósulni valami más. Mert vannak erők, amelyek mozgatni akarnak.
Szeretett Testvérek! Mi
mozgat tehát bennünket? - tegyük föl most már egyértelműen magunknak a
kérdést. Hogyha ezt a kamerát vagy a kamerák által fölvett felvételt úgy
alaposan végignéznénk, és történetesen magunkra is ismernénk. „Én is ott
vagyok! Az én volnék!” És akkor elkezdek azon gondolkozni: hova is mentem
én? Miért voltam ott? Mit akartam én? Vagy ki akarta, hogy ott legyek?
Bizony gyakran a körülményektől függő emberekké silányodtunk, hívő
emberként is gyakran minden más nagyobb erővel hathatott ránk, minthogy
szeret az Úr. Ha pedig minden más nagyobb erővel hathat ránk, és aszerint
kezdünk mozogni, akkor a nagy kérdés az: hogy „szeret az Úr” – mit jelent
ez? Jelentett ez valamit nekünk? Szeret minket. Az apostol kétszer
megfogalmazza. Először úgy, hogy szeret titeket, kiválasztott,
azután, majd a gondolati egység második felében már így: szeretett
minket. És itt már magát is ehhez a közösséghez tartozónak jelenti ki
az apostol. Szeretett minket. Az Úr szeretett minket, ez a szeretet
inspiráljon bennünket. Mert igaz az, hogy szeretetre a szeretet tesz
képessé. Sok minden mozgathat minket, de szeretetre csak szeretet tesz
képessé. Vagyis az Isten szeretete tesz képessé arra, hogy valóságosan
szeressünk, és ne csupán egyéb érdekeknek kiszolgálói legyünk. Az apostol
így fogalmazott tovább: megajándékozott Isten „…örök vigasztalással és jó reménységgel.” – Örök
vigasztalással és jó reménységgel. A körülmények nem mindig ezt mutatják.
Ha csak a körülményekre nézünk, ha csak a ránk ható egyéb erőkre figyelünk,
akkor gyakran reményt vesztetté válhat az ember. De az Isten
megajándékozott örök vigasztalással és jó reménységgel. Tudunk-e, akarunk-e
ilyen Istentől kapott jó reménységgel és vigasztalással szolgálni és
cselekedni, mert az utolsó gondolat ez: „…erősítsen
meg titeket minden jó cselekedetben és beszédben.”
Mi mozgat minket? – ma,
itt, a mai Magyarországon. Mi mozgat engem, hívő embert? Mi mozgat téged?
Mi mozgathat bennünket, gyülekezetet? Mi mozgathat bennünket, mint
egyházat? Valóban az, hogy szeret az Úr, vagy néha elkeseredett
pillanatunkban jól esik ezt hallani, de egyébként mindig más erő és érdek
szolgálatában maradunk? Álljatok
szilárdan – megdöbbentő, de újra és újra az apostoli korban is
elhangzott ez a felhívás. De ennek a felhívásnak az alapja ennyi: szeret az Úr. Ezért lehet megállni
szilárdan. De aki áll, vigyázzon, hogy el ne essen.
Szeretett Testvérek! Újra
és újra engedjük, akarjuk, hogy ez az isteni szeretet mozgasson minket,
erősítsen minket minden jó cselekedetben és beszédben.
Imádkozzunk
Istenünk! A bűneset óta
minden nemzedék bálványként tisztelte keze csinálmányait vagy az emberek
által kitalált eszméket, gondolatokat, és gyakran gonosz vágyaink
vezéreltek minket is. Magasztalunk Teremtőnk, hogy Krisztus által Atyánkká
lettél, és Lelked által a megszentelődés útján vezetsz minket.
Magasztalunk, hogy szereteted által ragadtad meg szívünket. Segíts, hogy
hittel kegyelmedből éljünk. Segíts ragaszkodni a kijelentett Igéhez, a
Szentíráshoz. Segíts szilárdan megállni a hitben, a Néked való
engedelmességben. Segíts, szereteted erősítsen, hogy minden jócselekedetben
és beszédben Téged magasztaljunk. Könyörgünk így a gyülekezetek épüléséért.
Könyörgünk nyári gyermekhetekért, gyülekezeti táborozásunkért. Kérünk
népünk lelki újulásáért. Könyörgünk Európa népeinek erkölcsi
felemelkedéséért. És kérünk, helyezd szívünkre az előttünk lévő
lehetőségben a felelősséget, hogy az európai választások során nemzetünk
javát szolgáló bölcsességgel aktívan részt vegyünk. Magasztalunk Urunk
Istenünk, hogy annyiféle erő között a legnagyobb a Te szereteted.
Magasztalunk, hogy szeretsz bennünket. Segíts Urunk, hogy a mi életünk,
beszédünk és cselekedetünk Téged magasztaljon, hogy szilárdak legyünk a
hitben, és a Néked való engedelmességben. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|