|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Így
szóljanak az Ő megváltottai”
Zsoltárok könyve
107. fejezet 4-22.
„Vannak, akik bolyongtak a pusztában, úttalan utakon, nem
találtak lakott várost.
Éheztek is, szomjaztak is, elcsüggedt a lelkük.
De az Úrhoz kiáltottak nyomorúságukban, és kimentette őket
szorult helyzetükből.
A helyes útra vezette őket, hogy lakott városba jussanak.
Adjanak most hálát az Úrnak szeretetéért, az emberekkel tett
csodáiért, mert megitatta a szomjazókat, és jól tartotta az éhezőket.
Vannak, akik sötétségben ültek, a halál árnyékában, nyomorultan
vasra verve, mert engedetlenek voltak Isten parancsával szemben,
megvetették a Felséges döntését.
Ezért szenvedéssel törte meg szívüket, elbuktak, nem volt
segítőjük.
De az Úrhoz kiáltottak nyomorúságukban, és megszabadította őket
szorult helyzetükből.
Kihozta őket a sötétségből, a halál árnyékából, köteleiket pedig
letépte.
Adjanak most hálát az Úrnak szeretetéért, az emberekkel tett
csodáiért, mert betörte az érckapukat, és leverte a vaszárakat.
Vannak ostobák, akiknek szenvedniük kellett vétkes életük és
bűneik miatt.
Minden ételtől undorodtak, már a halál kapuihoz jutottak.
De az Úrhoz kiáltottak nyomorúságukban, és megszabadította őket
szorult helyzetükből.
Elküldte igéjét, meggyógyította, és a sír mélyéről kimentette
őket.
Adjanak most hálát az Úrnak szeretetéért, az emberekkel tett
csodáiért, mutassanak be hálaáldozatot, beszéljék el ujjongva tetteit!”
Imádkozzunk
Urunk Istenünk!
Magasztalunk és köszönjük Neked ezt az újabb napot, melyen közösen itt
lehetünk, és őszintén kereshetünk Téged. Vágyunk a Te közelségedre, és oly
jó átgondolni mindazt a sok jót, amiért hálásak lehetünk Neked nap mint
nap. Köszönjük, hogy a Tieid lehetünk, megismerhettünk Téged, és
megszabadulhattunk a bűneinktől. Hálásak vagyunk a családunkért, a közösségünkért,
kicsinytől a legidősebbekig. Köszönjük a Te Igédet, mely által megmutatod
számunkra az utat nemcsak vasárnapokon, hanem a hétköznapok gondjaiban is.
Kérünk, tisztítsd meg a szívünket az emberi indulatoktól, a mulasztási
bűnöktől, a gonosznak még a rejtett gondolataitól is, hogy tiszta
értelemmel és nyílt szívvel fogadhassuk be Igédet. Bocsásd meg Urunk, hogy
sokszor nem Reád nézve keressük az életünk célját, értelmét, hanem
rövidlátó módon a környezettől, anyagi dolgoktól várjuk a megoldást. Bocsásd
meg, hogy sokszor észre sem vesszük az ajándékaid sokaságát, természetesnek
vesszük az egészségünket, az otthon melegét, nem látjuk meg a körülöttünk
levő világ szépségét, rendezettségét, a hitre épülő megismerés és a tanulás
lehetőségét, mellyel megengedted, hogy közelebb kerülhessünk Hozzád.
Hálásak vagyunk a lelki táplálékért, melyet a mai napon szántál nekünk a
jövő hét útravalójául, és azért is, hogy vigasztalást és segítséget adsz
azok számára, akik nehéz helyzetben vannak, csüggedtek és szomorúak.
Hálásak vagyunk, hogy nem hagysz magunkra minket; nem önmagunkban, vagy
bizonytalan emberi döntésekben kell bíznunk, hanem az Igéd igazságában,
amely évezredek óta áll. Uram! Te adj békességet ebben az országban, ahol
egymást támadják az emberek, és adj bölcsességet a vezetőknek a jó
döntésekhez. Szeretnénk nemcsak fülünkkel meghallani, hanem szívünkbe zárni
a beszéded, hogy jó gyümölcsöt teremhessünk a körülöttünk élők számára, és
a hétköznapi gondjaink megoldását is a Te igazságod vezérelje. Hálásak
vagyunk, hogy nemcsak a múlt bűneitől segítesz megszabadulnunk, hanem
bízhatunk a Te megbocsátó kegyelmedben, ha igyekezetünk ellenére elbotlunk
és előtűnnek a gyengeségeink. Bocsásd meg nekünk, hogy sokszor csak a
bajban, a gondjainkra megoldást keresve fordulunk Hozzád, és ritkán
köszönjük meg, valljuk meg hálával a szívünkben mindennapi segítségedet,
amikor örülünk, és sikereink vannak. Hálásak vagyunk, hogy az
elfordulásainkkal, gyengeségeinkkel elkövetett bűneink mindig megbocsátásra
lelnek Nálad, ha őszintén megvalljuk és megbánjuk előtted. Köszönjük, hogy
Te a teremtés óta ugyanaz vagy a számunkra, akit nem a harag, vagy a
bosszúállás vezérel a velünk való kapcsolatodban, hanem a végtelen
szereteted. Jézus nevében kérünk, hallgasd meg az imánkat, segíts minket
továbbra is a Feléd vezető úton. Kérjük, áldd meg az Ige hirdetőjét és a
mostani alkalmunkat is. Kérünk, adj a gyülekezetünknek az Igéd által
elmélyültebb hitet és megújulást. Ámen.
Zsoltárok könyve 107. fejezet 1-3.
„Adjatok hálát az Úrnak, mert jó, mert örökké tart szeretete!
Így szóljanak az Úr megváltottai, akiket megváltott az ellenség
kezéből, és összegyűjtött a különböző országokból; keletről, nyugatról,
északról és délről.”
Szeretett Testvérek!
Gyakran megkísért
bennünket, gyakran beleesünk abba a hibába, amit röviden így lehetne
megnevezni, hogy beszélgetéseink aránytalanságai. Mondok egy konkrét
példát. Az elmúlt egy-két hétben többször lehetett hallani, többször
részesei voltunk olyan beszélgetésnek, “bizony lassan már szárazság lesz,
nagyon kellene eső, nagyon kellene a csapadék”. Aztán
legalábbis, akik itt a Bolyai utca környékén laknak, azok a hét végén,
pénteken kaptak csapadékot, jéggel együtt; és akkor inkább arról beszélünk,
“micsoda jég volt”. Valóban egy-két centiméteres jegek is jöttek olykor;
elég kitartóan. Itt, ezeknél az ajtóknál, a templomajtókon kívül
markolni, lapátolni lehetett volna a jeget, ahogy idevágta a szél. A jégről
beszélünk, arról pedig kevésbé, hogy “hála Istennek esővel jött”; így
sokkal kisebb kárt csinált, és legfőbbképpen vagy ötven-hatvan milliméter
csapadék is jött. Vagyis nem kell kétségbe esni, hogy nem győzünk locsolni.
Aránytalanság: a jeget észrevesszük, a csapadékról majdnem elfelejtkezünk.
Pedig hát azután sóhajtoztunk.
Nos, gyakran járunk így a
hétköznapi életben, és gyakran járunk így a hitéletben is, hogy
aránytalanság következik be szavainkban, beszélgetésünkben. Valamiről
nagyon beszélünk, és van, amiről pedig kevésbé vagy keveset. A ma olvasott 107.
zsoltár, mely holnaptól lesz napi ige, első néhány verse álljon most a
középpontban: az Úr megváltottai – ez az első. Azok, akik az Isten
gyermekeivé lettek, azok, akik ugyan olykor elbuknak, a szövetséghez nem
hűségesek igazán, mégis az Úr megváltottai; átéltek eseményeket, vannak
tapasztalataik. A fölolvasott zsoltárrészlet három területet említ, a
zsoltár még tovább tart és újabbakat is elmond, de háromról itt hallottunk.
Az egyik volt a nagy
hálaadó zsoltárban a pusztai vándorlás fölemlegetése. Az Egyiptomból
kiszabadult nép, amely bolyongott a pusztában, éhezett olykor, máskor
szomjazott, elcsüggedt, zúgolódott, és az
Úr gondoskodott róluk. A pusztai vándorlásban tapasztalhatták meg tehát
az Isten szabadító szeretetét, az Úr megváltottai a szolgaságból kiváltott
népévé lehettek.
Azután, egy másik területet
is említ, hogy az Úr megváltottainak milyen hitbeli tapasztalatai lehetnek,
ez pedig: az életet romboló bálványozás rabságából szabadít meg az
Úr; az életet romboló
bálványozásunk rabságából szabadít meg az Isten. A zsoltárból ilyet olvastunk,
hogy a „Felséges döntését megvetették” és emiatt szenvedtek saját
életükben. És ebből a szenvedésből, ebből a rabságból szabadít ki az Úr,
vált ki az Úr.
A harmadik terület, amit a
zsoltáros említ, és így a megváltottak tapasztalati területeként mondja,
hogy bűneik miatt gyakran komoly betegség, halálos betegség
is jelentkezett. Mert vannak betegségek, amelyeket saját bűneinkkel hozunk
magunkra. Rendszertelen, mértéktelen életünkkel és más vétkünkkel.
Mind a három terület,
amelyikről hallottunk az előbb a zsoltárból… mind a három terület olyan,
amellyel kapcsolatosan ezután azt olvastuk: „De az Úrhoz kiáltottak”; a nyomorúság mélységéből, abból a
nyomorúságból, amiből az Úrhoz kiáltottak, az Úr kimentette,
megszabadította, kiváltotta őket. Így lettek az Úr megváltottai. A második, hogy ezek a megváltottak szóljanak.
A megváltottak, az Isten gyermekei szóljanak! Vagyis ne csak a gonoszt
lehessen hallani ebben a világban, mert azt lehet hallani. Néha itt is
aránytalanok vagyunk, panaszkodunk, amikor sok gonoszságot látunk magunk
körül ebben a világban, amikor rengeteg oda-vissza mondott mondatot
hallhattunk az elmúlt hetekben. No, de a zsoltáros arra tanít, hogy az Úr
megváltottai, akinek, akiknek vannak tapasztalataik az Isten hatalmáról, azok szóljanak.
Ne csak mások, ne csak a gonosz hangoskodjék és szóljon ebben a világban,
hanem az Úr megváltottai is. Így fogalmazza meg a zsoltár: „beszéljék el ujjongva az Úr tetteit!”;
Ujjongva elbeszélni. Azután ilyen kifejezést olvastunk: magasztalják
az Urat, dicsérjék az Urat. Mennyire beszélünk mi erről? Vagy
felborult megint a beszéd, a beszélgetésünk? – sok mindenről beszélünk
emberekkel, de kevésbé ujjongunk mindazon, amit átéltünk, amit
megtapasztaltunk az Úrral kapcsolatosan. Szóljanak! – kettős területet
említ a zsoltár. Az egyik: a nép gyülekezetében, vagyis szóljanak
mindenki előtt. A másik terület pedig az istenfélő ember, az Isten népe;
szóljatok a vének gyűlésében. Tudjuk, hogy az ókori Izraelben, a
kisváros kapujánál lévő kis téren gyülekeztek össze a nép vénei, a
település elöljárósága, mondhatnám az önkormányzat, és ott intézték az
ügyes-bajos dolgokat. Ott tárgyalták a peres ügyeket, ott döntötték el a
települést érintő kérdéseket. Nos a vének gyűlésében, ott is, vagyis a
vezetők előtt is mondjátok el! – szóljatok ti, az Úr megváltottai; ha mi
nem szólunk, más fog szólni, de mást fog mondani. Szóljanak az Úr
megváltottai, és a zsoltár még erre is hív: „mutassanak be
hálaáldozatot”, vagyis ne csupán beszéddel, ujjongva, magasztalva,
dicsérve, hanem mutassanak be hálaáldozatot, ez már időt, erőt, képességet,
tudást, elmét, sőt anyagiakat is jelent az Istennek hálaáldozatot
bemutatni; mert ez is prédikál, ez is hirdeti, ezzel is mondjuk, hogy az
Isten mit cselekedett.
Mit mondjanak? Így
olvastuk: „Adjatok hálát az Úrnak,
mert jó, mert örökké tart szeretete! Így szóljanak az Úr megváltottai”.
Hogyan szóljanak? Először is, hogy jó az Úr – bár nem mindig értjük; bár
nem mindig ezt látjuk. Legalábbis mi nem mindig látjuk jónak azt, ahogyan
az Isten cselekedett. De nem emlékszünk véletlenül gyermekkorunkból olyan
időszakra, amikor a szülőnek volt jó gondolata, javaslata, akarata? – és mi
gyermekek teljes felháborodással voltunk és elutasítottuk; és nem tetszett,
és ez nem jó. “Engem vigyen a padlásra, ne a dagadt ruhát!” – emlékszünk
József Attila panaszára. Most már értem felnőtt fejjel, gyerekként nem
értettem. Ha szeret az anyám, akkor miért nem foglalkozik velem többet?
Miért nem napi nyolc órát játszik velem és kettőt dolgozik, miért dolgozik
tizet és fél órát játszik velem? De ezt csak felnőttfejjel értette meg,
hogy az esti kis csuporban hazavitt vacsora és az anyu napi munkája között
szoros összefüggés van. Igen: Jó az
Úr. Nem mindig értjük, nem mindig értünk egyet vele, de attól még jó az
Úr.
Azután, így szóljanak, hogy
csodákat tett; Csodákat tett
az Úr. Itt persze meg kell állnunk egy pillanatra, és értelmeznünk kell
a kifejezést; mert nem teljesen ugyanazt értik a csodák alatt a világ fiai,
mint a Szentírás. Néha még mi sem mindig teljesen bibliai módon
gondolkozunk a csodákról. Csodákat tett az Úr. Észre
kell vennünk, a Szentírás szerint a csoda az nem mindig rendkívüli
természeti esemény. A világ általában így gondolkozik, és azt mondja, egy
legyintéssel lesöpörhető dolgok, ezek csak “régi naiv emberek
elképzelései”. A Szentírás pedig tud sok olyan csodáról, ami mögött
semmilyen rendkívüli természeti dolog nincs. Nem függesztette fel az Úr
Isten a maga által teremtett természeti törvényszerűségeit; mert ugyan
lehetne azt is mondani, “hát az lett volna a csoda, hogyha a jég itt a
Bolyai u. 25. szám alatt nem lefele kopog, hanem fölfelé megy” – hát ez már
csoda, mondhatnánk sokan. A Szentírás azonban jó néhány példát ad arra,
hogy a csodát nem teljesen így kell érteni. Jóllehet az Istennek van
hatalma arra, még arra is, hogy a gravitációval ellentétes dolgot tegyen,
de ő nem ezt ígérte nekünk. Mielőtt azonban magát a csodát értelmeznénk,
szeretnék egy mondatot idézni valakitől – tudniillik, hogy hogyan
viszonyuljunk a csodákhoz? „Aki nem hisz Istenben csodák nélkül, az a hitét
csodákra és nem Istenre alapozza.” Ad az Úr jeleket, de ne keverjük össze.
Aki mindig csodákat akar követelni, vagyis mindig látni akar, valamit
megfogni akar, az végül is nem az Úrban hisz, hanem a csodákban, és akkor
az már súrolja a bálványimádás határát. De mégis, hogy is értsük ezt? –
hiszen így szóljanak, mondják el az Úr csodatetteit… Tehát
nem mindig rendkívüli esemény az, mármint a természeti teremtett
törvényszerűséget felborító esemény. Emlékezzünk egy nagyon ismert bibliai
történetre: az Egyiptomból kiszabaduló rabszolganép elindul boldogan a
szabadság felé, eléri a Vörös-tengert, egészen pontosan annak a Nádas
tenger részét, és amikor hátranéznek, a homokbuckák mögött kezd kibújni,
emelkedni az egyiptomi fáraó csapata. Elöl a járhatatlan mocsár és tenger,
mögöttük pedig, a fegyvertelen nép mögött, a korabeli világ egyik
leghatalmasabb birodalmának a hadserege. És ebben a kétségbeejtő
helyzetben, amikor Mózes segítségért kiált, a feladata az: suhintsd meg a
tengert a botoddal. Ez a hit próbája. Ez a te dolgod ember. És aztán ennyit
olvasunk: az Úr Isten pedig éjjel forró keleti szelet támasztott és
reggelre járható lett a terület. Semmi rendkívüli dolog nem történt, mégis
rendkívüli volt. Vagyis, ezt a tengeren való átkelést újra és újra
fölemlegeti Izrael népe; gondoljunk a zsoltárokra, hányszor előjön, mint
nagy kollektív szabadulási élmény. De mi történt? Annyi, hogy ott és akkor
történt, amikor ezt a feladatot kapta Mózes: ha át akartok kelni, akkor a
jelt add meg, a botoddal suhintsd meg a tengert, a többit meg bízd rám.
Forró keleti szél máskor is volt, de nem lett csodává. Csodává azért lett,
mert ott és akkor, amikor hitben mert valaki lépni, az Isten megtette azt a
lépést, amit meg Ő tehet meg. Nagyon sokszor így lesz csodává… vagyis el
kell érkeznünk oda, hogy alapvetően a csoda, az a hívő embernek csoda; mert
azt is írhatták volna a korabeli világi krónikások, hogy “micsoda mázlijuk
volt ezeknek!”. Pont akkor jött egy forró keleti szélvihar, és azt a
mocsaras, vizes területet szinte órák alatt járhatóvá tette. Így is lehet
gondolni. Lehet a dolgokat több oldalról látni. Gondoljunk arra, hogy ha
csupán a magyar történelmet megnézzük, milyen az osztályharcos értelmezése,
és milyen mondjuk Kölcsey: Himnusz című költeményében a
történelemértelmezés? „Őseinket felhozád…” – újra és újra az Úrra mutat.
Prófétikus történelemszemlélete van Kölcseynek, a Himnuszban
gyönyörűen látjuk; de lehet osztályharcos megközelítés is, nem biztos, hogy
az helyes, hogyha azt lemerevítjük és csupán így látjuk. Kölcsey észrevette
azt, amit más nem akart észrevenni, csupán az emberi erőlködést és egymás iránti
harcot akarta látni.
Szóljanak tehát…
így szóljanak, hogy az Úrnak vannak csodatettei – olvastuk a zsoltárban. De
ez igazán a hívő embernek lesz csoda! Hiszen mikor tapasztalhatta meg
Izrael, a rabszolganép? – akkor, amikor Mózes hitből fölvállalta, hogy ő
egy jelt ad. “No jó Uram, de többet nem tudok csinálni, attól még a tenger
ott van, és ott meg jönnek az egyiptomiak!” – ha ezt a hitbeli lépést
megteszi az ember, akkor megtapasztalja, hogy az Isten cselekszik. És ott
és akkor csodává lesz számára.
Vagy gondoljunk a Jordánon
való átkelésre, kicsit hasonló a történet. Tulajdonképpen mi történik?
Ugyanaz, mint amit sokan láttak már, hiszen bizonyára nagyon sokan jártak a
Gyilkos-tónál. Egy folyó, és a folyó időnként úgy alámossa a partot, hogy
egyszer leomlik a hegyoldal. Ebben semmi rendkívüli nincs. Ilyen sokszor
történt. Elmegyünk, megcsodáljuk a Gyilkos-tavat, ez így keletkezett a
Keleti-Kárpátokban. De ott, akkor, amikor a Jordánon kellett átkelni Izrael
népének, valami hasonló történt és száraz lábbal kelhettek át. Ott és akkor történt, amikor az
Isten azt mondta, hogy menjetek. Azt olvassuk ott, hogy “a papok menjenek
be a Jordánba”. Tessék, induljatok el! Vagy hiszed, akkor meglátod a
csodát; ha nem hiszed, nem fogsz látni csodát – neked nem lesz csoda. Nos,
amikor tehát beszélünk… amikor nézzük a dolgokat, vegyük ezt is észre, és
amikor beszélünk erről, ne lepődjünk meg, ha esetleg a világ fiai azt
mondják, “hát véletlen volt”; “szerencséd volt.” Lehet így is olvasni, de a
hívő ember fölismeri, hogy ott van valaki mindezek mögött.
Hogy szóljanak tehát az Úr
megváltottai? Beszéljenek arról, hogy jó az Úr, még ha nem is mindig
értjük és értünk vele egyet pillanatnyilag. Beszéljenek arról, hogy az
Isten, úgymond, csodadolgokat cselekedett, fölismertem az életemben
bizonyos dolgokat, mintegy csodaként. És harmadszor hogy szóljanak? Úgy,
hogy örökké tart szeretete.
Örökké tart szeretete a változó érdekek világában. Hiszen nagyon sokan
szerettek már bennünket, magyarokat. Szerettek volna Dzsingisz kánék,
szerettek volna Szulejmánék kirabolni, szerettek a Habsburgok bennünket
adófizetőként, szerettek a keleti nagy testvérek, szeretett Hitler, sok
mindenki szeretett – hogy az ő javukat szolgáljuk. A változó érdekek
világában beszéljetek arról, hogy az Isten szeretete örökké tart. Annak
ellenére is, amilyenek vagyunk olykor. És ez a szeretet a mi javunkat
szolgálja, ha pillanatnyilag nem is értjük. Vagyis eljuthattunk odáig, hogy
a megváltottak szólhatnak hitelesen az Isten dolgairól. Tudom, a saját bűneink
ott vannak. De, hogy hitelesen szólhatunk, ez a tapasztalatra vonatkozik –
aki átélt, megtapasztalt dolgokat, és benne és mögötte fölismerte az
Istent, a cselekvő Istent.
Próbáljuk észrevenni tehát,
hogy a bizonyságtételnek, vagy a bizonyságtételeknek kettős hasznuk van. Az
egyik irány, hogy tudatosulnak bennünk az Isten tettei; ha akarunk erről
beszélni, ahhoz észre kell venni. Tudatosuljon
bennünk, hogy mi történt – az egyik irány – ide tartozik: mindez megerősít
bennünket a hitben. Ezek a
tapasztalatok megerősítenek mindig minket. Ezek a tapasztalatok,
amelyek tudatosultak, és amelyekről beszélünk, ezek tesznek hálásabbá,
örvendezőbbé bennünket, hiszen a zsoltárban ilyet is olvastunk, hogy „beszéljék
el ujjongva tetteit”. De aki saját életében nem ismeri föl az Isten
vezetését, az Isten tetteit, az miről fog beszélni? Valaki így fogalmazta
meg: „Egy hívő öt percen belül több okot talál az örömre, mint a világ fiai
ötven év alatt.” Én kicsit óvatosabban fogalmaznék, talán öt óra alatt
össze tudunk szedni több okot arra, hogy örüljünk, mint mások ötven év
alatt. Tudniillik, hogyha magunkra nézünk, a magunk ábrázatára és
keresztyén életére nézünk, akkor legyünk alázatosabbak. De kellene, hogy
észrevegyük, hogy sokkal több okunk van örülni, mint a világ fiainak, pedig
ugyanebben a világban élünk mindannyian, csak más az egyik
történelemszemlélet, és más a másik.
A bizonyságtétel másik
haszna, másik irányú haszna pedig, hogy ha az Isten megváltottai szólnak,
akkor mások is fölfigyelhetnek az Úrra. Tehát az előbb hármat
említettem, többet is lehetne, hogy mi a haszna a magunk számára. Most
nézzük meg mi a haszna a bizonyságtételnek, ha beszélünk az Isten velünk
tett dolgairól, mi annak a haszna mások számára? Tehát mások is
fölfigyelhetnek az Úrra. Vagyis észrevehetik, hogy nemcsak osztályharcos
módon lehet történelmet szemlélni, hanem lehet a Himnusz prófétikus
bibliai szemlélete szerint is látni. Látni azt, hogy „Hajh, de bűneink
miatt Gyúlt harag kebledben”; ezt is látni. A mások felé való haszna, ha szólnak
az Isten gyermekei az Isten dolgairól, hogy új összefüggéseket
hallhatnak meg; amit ők talán észre sem vettek, egészen új
összefüggéseket. Miért? Mert egy egészen másmilyen nézőpontból láttatjuk
velük a dolgokat. Itt van ez a virágkompozíció, hogyha erre a
virágkompozícióra nézünk, és kinek-kinek le kellene rajzolnia: ezek a
rajzok hasonlítanának, de nem lennének egyformák. Most nem a
rajztehetségünk miatt, hanem azért, mert ki-ki más nézőpontból látja;
kinek-kinek mely virágok vannak jobban a szeme előtt, pedig ugyanazt a
kompozíciót látjuk. De akkor gazdagodik a másik ember, a világ fiai is,
hogyha a hívő ember a hit szemüvegének összefüggéseit láttatja meg. Mert ő
is látja valahogy az életet, meg a sajátját, de jó, hogyha a hívő ember tud
beszélni új összefüggésekről. És harmadszor, a sok közül, mások számára
hasznos lehet, hogyha az Úr megváltottai szólnak az Isten tetteiről,
tudniillik vágyakozást gerjeszthet mások szívében. Szándékosan fogalmaztam így, hogy vágyakozást gerjeszthet
mások szívében Isten iránt, mert vigyáznunk kell, a bizonyságtétel nehogy
lelki terror legyen. Néha összekeverjük. A lelki terror, az idegen a
Szentírástól. Akkor is, hogyha néha magukat istenfélőnek nevezők művelnek
ilyet. A mi bizonyságtételünk nem arról szól, hogy nyakon kapjuk az
illetőt, és “ha tegnap nem tértél meg, pedig már tegnap is nagyon
nógattalak, akkor ma addig innen nem fogsz elmenni, amíg ki nem mondod,
hogy átadtad a szívedet az Úrnak”. Nagyon rossz bizonyságtétel lenne ez.
Nagyobb türelemmel és több szeretettel, hosszútűrő szeretettel kell ezt a
szolgálatot végezni, és így gerjeszthetünk vágyakozást Isten iránt
másokban, mert idő kell, amíg bennünk az Isten elvégezheti a maga munkáját.
Sokszor sok esztendő kell ehhez.
Szeretett Testvérek! Ez a
nagy hálaadó zsoltár, amelynek gyakorlatilag csak az első felét hallottuk
most az istentiszteleten, ez a hálaadó zsoltár ezzel kezdődött: „Adjatok hálát az Úrnak, mert jó, mert
örökké tart szeretete. Így szóljanak az Úr megváltottai…” Ha magunkat
is ezek közé soroljuk, az Úr megváltottai közé, akkor így szóljunk.
Folytassuk ezt és szóljunk a 66. zsoltár 1. és 8. versét
énekelve:
Örvendj
egész föld az Istennek,
És
énekelj szép zengéssel!
Nagy
dicsőségét szent nevének
Mindenek
dícsérjék széjjel.
Mondjátok
ezt az Úr Istennek:
Csudálatosak
dolgaid,
Erősséged
nagy, hozzád esnek
Hízelkedvén
ellenségid.
Jertek,
halljátok, hadd beszéljem
Tinéktek,
istenfélőknek,
Amiket
Isten tett én vélem,
Mily
kegyesen tett lelkemnek!
Hogy
szájammal hozzá kiálték,
Ottan
meghallgata engem,
Azért
beszédével nyelvemnek
Mindenkor
őtet dícsérem.
Imádkozzunk
Örökkévaló Isten! El kell ismernünk, hogy nagyszerű világot
teremtettél. El kell ismernünk, hogy mint jó szülő gondoskodsz
teremtményeidről, és el kell, hogy ismerjük, hogy bűnbocsátó kegyelmeddel
az örök élet útját megnyitottad minden megtérő bűnösnek. Bocsásd meg
Istenünk, hogy ugyan nagyszerű világodban élünk, gondviselő szeretetedet
élvezzük, és nekünk megbocsátó kegyelmedet is elfogadtuk, mégsem
magasztalunk mindig jóságodért, nem hirdetjük ujjongva kegyelmes bűnbocsátó
szeretetedet. Segíts beszélni jóságodról, szeretetedről, megtapasztalt
hatalmad csodáiról. Segíts Urunk, hogy hálából magunkat teljesen odaszánjuk
a Te dicsőségedre. Segíts ujjongva hirdetni szeretetedet ebben a sok bűnnel,
indulattal teljes világban. Könyörgünk Istenünk, minden személyes
bizonyságtételért, hitvalló cselekedetért, hogy sokak szívét megragadhassák
ezek. Könyörgünk gyülekezetünk és egyházunk hűségesebb, örvendezőbb
életéért. Kérünk népünkért, hogy ismerje fel a választásokat, és azon bölcs
részvétellel a magunk és gyermekeink jövőjét is segítsük. Könyörgünk Európa
népeinek lelki megújulásáért, hogy ez a kontinens, ahova igen hamar
eljutott az evangélium, és ahol sokan nem tudnak erről az evangéliumról, az
itt élő keresztyének bizonyságtétele által, a megváltottak szava által újra
meghallhassa a legnagyobb örömhírt, hogy megújult élete lehessen sokaknak.
Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|