|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Látás Isten útmutatása szerint
2. Korinthusi
levél 4. rész 8-18.
8Mindenütt szorongatnak minket, de nem szorítanak be,
kétségeskedünk, de nem esünk kétségbe; 9üldözöttek vagyunk, de nem elhagyottak, letipornak,
de el nem veszünk;
10Jézus halálát mindenkor testünkben hordozzuk, hogy
Jézus élete is láthatóvá legyen testünkben.
11Mert életünk folyamán szüntelen a halál révén állunk
Jézusért, hogy a Jézus élete is láthatóvá legyen halandó testünkben.
12Azért a halál bennünk végzi munkáját, az élet pedig
bennetek.
13Mivel pedig a hitnek ugyanaz a Lelke van bennünk,
ahogyan meg van írva: »Hittem, azért szóltam«, mi is hiszünk, és azért
szólunk!
14Mert tudjuk, hogy aki feltámasztotta az Úr Jézust, az
Jézussal együtt minket is feltámaszt, és maga elé állít veletek együtt.
15Mert minden értetek van, hogy a kegyelem sokasodjék,
és egyre többen adjanak hálát az Isten dicsőségére.
16Ezért tehát nem csüggedünk. Sőt ha a külső emberünk
megromlik is, a belső emberünk mégis megújul napról napra.
17Mert a mi pillanatnyi könnyű szenvedésünk minden
mértéket meghaladó nagy, örök dicsőséget szerez nekünk, 18mivel nem a láthatókra nézünk, hanem a
láthatatlanokra, mert a láthatók ideig valók, a láthatatlanok pedig
örökkévalók.
Imádkozzunk
Ábrahám Ura, mennyei Édesatyánk! Téged dicsőítünk és
magasztalunk ezen a vasárnapon is a gyülekezetben. A természettel, az
Általad teremtett környezetünkkel valljuk, hogy senki mást, egyedül Téged
illet meg a dicsőítés. Úr Jézus Krisztus! Általad van reménységünk, hogy
nem emberi léptékben kell gondolkodni életünkről, hanem Te perspektívát
nyitsz nekünk. Már most felülemelkedhetünk Általad önmagunk gyarlóságain.
Te adsz lehetőséget, az életünk folytatásában növekedést. Köszönjük, hogy
egészen felemelhetjük a tekintetünket, és az Igéd távlataira is nézhetünk.
Várhatjuk a Veled való találkozást, az országod kiteljesedését számunkra
földi életünk végén. Köszönjük, hogy nem félelemmel, hanem reménységgel
tekinthetünk arra. Megvalljuk ugyanakkor, hogy sokszor leragadunk a látható
dolgoknál, melyek rövidéletűek, mégis rövidebb-hosszabb időre eluralkodnak
életünkön. Sokszor ebből származik a csüggedésünk. Szentlélek! Hívunk, adj
világos látást, vezetést nekünk, vezess a bölcsességre, a helyes útra. Így
légy ma is közöttünk, légy az Ige magyarázójával és az azt hallgatókkal.
Ámen.
Jézus, vígasságom!
Esdekelve várom
Áldó szavadat!
A te jelenléted
Megvidámít, éltet,
Bátor szívet ad.
Légy velem,
Ó, mindenem!
Nálad nélkül nem is élek:
Te vagy örök élet!
294. dicséret 1. vers
Jelenések
könyve 7. fejezet 9-17.
9Ezek után láttam: íme, nagy sokaság volt ott, amelyet
megszámlálni senki sem tudott, minden nemzetből és törzsből, népből és
nyelvből; a trónus előtt és a Bárány előtt álltak fehér ruhába öltözve,
kezükben pedig pálmaágak, 10és hatalmas
hangon kiáltottak: »Az üdvösség a mi Istenünké, aki a trónuson ül, és a
Bárányé!«
11Az angyalok mind ott álltak a trónus, a vének és a
négy élőlény körül, arcra borultak a trónus előtt, és imádták Istent 12eképpen: »Ámen! Az áldás, a dicsőség és a bölcsesség,
a hálaadás és a tisztesség, a hatalom és az erő a mi Istenünké
örökkön-örökké. Ámen.«
13Ekkor megszólalt egy a vének közül, és megkérdezte
tőlem: »Kik ezek a fehér ruhába öltözöttek, és honnan jöttek?«
14Ezt mondtam nekik: »Uram, te tudod«. Mire ő így
válaszolt: »Ezek azok, akik a nagy nyomorúságból jöttek, és megmosták
ruhájukat, és megfehérítették a Bárány vérében.
15Ezért vannak az Isten trónusa előtt, és szolgálják őt
éjjel és nappal az ő templomában, és a trónuson ülő velük lakik.
16Nem éheznek és nem szomjaznak többé, sem a nap nem
tűz rájuk, sem semmi más hőség, 17mert a Bárány, aki középen a trónusnál van, legelteti
őket, elvezeti őket az élet vizének forrásaihoz, és az Isten letöröl
szemükről minden könnyet.«
Szeretett Testvérek!
Mindannyian tapasztaltuk már életünkben, hogy az
élethez látás, látomás szükséges. Gondoljunk egyszerűen arra, amikor valaki
házat szeretne építeni. Átgondolja, valahol gondolataiban úgy megszületik,
és aki igazán jól megvan áldva ehhez való képességgel, az mindezt szépen
lerajzolja. De ezek a rajzok az átlagember számára nehezen áttekinthetők.
Viszont, amikor a számítógépre viszi, és ott akár a külső, akár a belső
részleteket is szépen kialakítja, akkor körbe lehet járni a még nem létező
házat, be lehet menni, minthogyha már valóság lenne. Ma már ezt meg tudjuk
tenni.
Nos, szükség van az élethez látásra, látomásra,
mégpedig nagyon nagy szükségünk van, hogy legyen célunk, hogy ne
sodródjunk; szükségünk van, hogy amikor időnként megfáradunk, meg tudjunk
újulni, hiszen egy házépítésbe is bele lehet fáradni… Vitatkozni, anyag
után rohangálni, tervet módosítani, és nagyon sok minden történik ott
menetközben. De ha újra és újra oda lehet ülni, és a monitoron megnézni,
hogy milyen is lesz ez, vagy akinek jobb a fantáziája, a maga lelki szemei előtt
tudja látni a még nem létezőt, vagy talán épülőt, akkor ez megerősít.
Az igazi nagy kérdés tehát az, hogy kitől legyen
látásunk, látomásunk az élettel kapcsolatosan? Csak emberektől? Vagy talán
az Istentől? Nézzünk néhány példát az emberi látásokból, látomásokból, és
nézzük azok következményeit először, hogy igazán érezzük, és igazán
komolyan vegyük mindazt, amit itt az előbb a Jelenések könyvéből olvastunk.
Az emberi látások, az emberi álmok között olyan példákra szeretnék
hivatkozni, amelyek egy részére a jelenlévők is emlékezhetnek, talán
mindegyikre néhányan emlékezhetnek. Gondoljunk a nemzeti szocializmus nagy
látomására. És a hozzá párosuló, embert pusztító fajelméletre, lágerekre,
gázkamrákra. Vagy gondoljunk az osztály nélküli társadalom nagy látomására.
Nagyon szépen hangzik, de mikor megvalósítani szerették volna, akkor
nyilvánvalóvá vált, hogy úgymond majdhogynem tökéletes társadalmat
tökéletlen emberekkel, bűnös emberekkel nem lehet csinálni. Álmodozni
lehet, embereket lehet szép álmokkal bolondítani, de megvalósítani csak
gulággal, Recskkel, Hortobággyal együtt próbálták. És így sem lehet.
Nagy álom volt – és még biztos elő fog jönni a
történelemben újra – az internacionalizmus. Ez nem
azonos azzal, amiről a Szentírás beszél ilyen vonatkozásban. Hiszen ez a
fajta nagy látomás, ahol a népek összeborulnak önként és dalolva… hogy
nagyapáink a földet a tsz-be vitték – vagyis elnyomva népeket, elnyomva a
nemzettudatot. Vagy a mammon-kultusz… ezt természetesen, akik ezt erőltetik
nem így nevezik. De érezzük és látjuk, hogy mennyire személyiségtorzító. A
sort itt abbahagyom. Szerettem volna példákat említeni arra vonatkozóan,
hogy látomásokkal embereket, embermilliókat mozgattak meg. Vagy azért, mert
naivan elhitték, hogy megvalósítható, vagy azért, mert nem hitték el, vagy
nem akarták úgy megvalósítani. És akkor nyilvánvaló, hogy jött az erőszak,
jött az embertelen cselekedet.
Az előbb olvasott bibliai szakaszunk így kezdődik: „Ezek után láttam.” És akkor ezek
után mondhatjuk: “na még egy látomás!”. Már idáig vagyunk vele. Már
átszenvedtük, már megéltük, így vesztették el szüleink vagy nagyszüleink
mindazt, amiért dolgoztak. Mégis. Mielőtt azt mondanánk, hogy most már
tényleg elegünk van a nagy látomásokból, egy kicsit vizsgáljuk meg, miről
is beszél itt az Ige? Íme láttam. Múlt idő. Mindjárt szeretném jelezni,
hogy azt látja, egy pillanatra azt láttatja Jánossal az Úr, ami még ezután
lesz. A nem látható, még nem látható valóságot látja egy pillanatra. Vagyis
az Isten tervében szereplőt látja egy pillanatra, és erről olvashattunk itt
az előbb. Így nevezzük ezt, hogy prófétai múlt. Vagyis a jövőről beszél, de
már úgy beszél, mint látható valóságról. Tehát, amikor a monitoron szépen
végigjárjuk a tervezett épületet, amiből még semmi nincs meg, de már
elölről, hátulról, oldalról, lejjebb, feljebb, minthogyha helyszíni
közvetítés lenne, és a kamera körbepásztázná, aztán belülről sorba minden
helyiséget megmutatna, úgy látja ebben a látomásban János, a száműzött
keresztyén azt, amit az Isten tervez. Mi volt ebben? Látott
megszámlálhatatlan nagy sokaságot, minden népből, minden nemzetből,
törzsből és nyelvből. Vagyis valóban rengeteg embert. Minden nép, törzs,
nyelv – valóban megragadó. Aztán hol voltak ezek? A trónus (az Isten
trónusa) és a Bárány, azaz a győztes föltámadott Krisztus előtt. Fehér
ruhába öltözve. A bibliai szóhasználatban, nyelvben, képanyagban tudjuk, ez
a megtisztított, bűnbocsánatot nyert élet kifejezője, az üdvözültek
ruházatát mindig fehérként nevezi meg, ráadásul pálmaágakkal, a győzelem
szimbólumával a kezükben. És ez a nagy sokaság hatalmas hangon kiáltja, de
nem azt, amit kiáltottak már sokan, és nem úgy, amit kiáltottak már sokan,
amikor egy-egy szeretve tisztelt nagyvezér éppen valamit elmakogott – ahogy
ma mondanák, a vezérdrukker –, az Európa Bajnokság lelátóin fanatizálja a
tábort, és int, hogy mikor kell, és mit kell kiáltani. Nos láttunk ilyen
nagy látomást, ahol a kellő pillanatban a semmitmondó szöveget hosszú
perceken át tapsolták. Itt nem erről van szó, bár nagyon hasonlít, hiszen
hangosan ezt kiáltották: „Az üdvösség
a mi Istenünké, aki a trónuson ül, és a Bárányé!” Az Istené, aki a
trónuson ül, azaz akié minden hatalom, és a Bárányé, azaz a föltámadott és
megdicsőült Krisztusé. Ez a Jelenések könyve későbbi fejezetében a 19.
fejezetben még újra, egy más összefüggésben megtalálható.
Fogalmazzuk meg tehát röviden: itt már, akik ezt
kiáltják, nem a földön küzdő, viaskodó, olykor szenvedő egyház, hanem a
mennyei győzedelmes egyház. Ahogy a 392. dicséretünk utolsó versében erről
énekelünk: „a győzedelmes egyház Urával egyesül.” Itt már ez az egyházkép
jelenik meg előttünk, jóllehet János száműzöttként egy szigeten van,
jóllehet az akkori világbirodalom, a Római Birodalom lassan elkezdte a
keresztyénüldözést, néha tömeges méretekben, és elindul a császárkultusz,
hogy utána különböző változatokban személyi kultuszként szenvedjük mi is.
Láttam… Akkor most mit csináljunk ezzel a látással? Tegyük
föl először a kérdést magunknak: hogyan lehetünk részesei? Hogyan lehetünk
részesei annak, amit prófétai múltként, tehát jövendőről beszél, de már,
mint látható valóságról beszél János? Hogyan lehetünk részesei annak, hogy
mi is, a színről-színre látás világában kiálthassuk majd: „az üdvösség a mi Istenünké.”
Tudniillik akkor van értelme tovább ezzel az Igével foglalkozni, ha ez
érdekel bennünket. Ha nem érdekel, elmélkedhetünk tovább. De ha mi nem
szeretnénk részesei lenni ennek a nagyszerű isteni tervnek, akkor itt
nyugodtan befejezhetem, és nyugodtan hazamehetünk – de nem tudunk majd
nyugodtan aludni.
Hogyan lehetünk részesei? Először is észre kell
vennünk, hogy a bűnt gyűlölő, de a bűnös embert szerető isteni tervről
van itt szó. Észrevehetjük, hogy ide a Bárány, azaz Jézus vére által
lehet megérkezni. Nem a tömegek vére által, nem a lágerek által, nem a
gulágok által, nem az emberek, osztályok kisemmizése által megvalósuló nagy
torz álomról van szó, hanem az Isten kegyelmében elkészített nagy tervről
van szó. A Bárány vére, a kereszten érettünk szenvedett Krisztus által
lehet eljutni ide. Tudniillik általa tisztulhat meg a mi életünk, és a
képes kifejezéssel szólva, öltözhetünk fehér ruhába, megtisztított ruhába,
ahogyan Jézus a Tékozló fiú példázatában mondja: az életét
tönkretett fiú, amikor végül nemcsak módosítgat egy kicsit az életén, hanem
visszamegy, akkor azt mondja az atya a szolgáknak, „hozzátok a tiszta
ruhát és sarut és gyűrűt”. Teljesen átöltözteti, „mert ez az én fiam meghalt és feltámadott, elveszett és
megtaláltatott.” Hogyan lehetünk részesei? Önként, megtérve a Krisztus
által. Észre kell vennünk, hogy a Jelenések könyve a “kegyelemből hit által”
tanítást, hogy tudja elmondani; hiszen a Jelenések könyve képek nyelvén
beszél: a fehér ruha és a Bárány vére. Arról beszél, amit Pál apostol a
“kegyelemből hit által” tanításaként fogalmaz meg leveleiben. Nem a magunk
érdemei, nem a magunk jócselekedetei által kierőltetett vagy kierőszakolt
belépéshez, hanem a Krisztus által megtisztított életű, bocsánatot nyert
bűnösök útja ez. És ez pedig kegyelemből, hit által lehetséges.
Próbáljunk néhány tanulságot levonni végül. Mit
jelenthet a mi számunkra a mai világban ez a látás, ez a látomás? Mit
jelenthet a mai ember számára, mit jelenthet itt a Kárpát-medence alján,
mit jelenthet, ahol fölöttünk és közöttünk és bennünk is átzúgott néhány
nagy látomás a történelem folyamán? Mit tanulhatunk ebből? Először is észre
kell vennünk, hogy a hangzatos emberi látomásoknak nem szabad bedőlni! Mert
lehet, hogy szépeket ígérnek, de ami embertől származik, az emberi marad.
És az önmegvalósítástól eltelt ember a maga gonosz szívének indulatait is
meg fogja valósítani. Vagyis mindent vizsgáljunk meg! – de csak a
jót tartsuk meg. Ez a szakasz a mi számunkra jelenti azt is, amit már az
Ószövetség korában az Úr a próféta által kijelent: „Nem erővel, nem
hatalommal – nem karhatalommal (így is fordíthatnánk) –, hanem az én
lelkemmel” – mondja az Úr. Ez a látomás, vagyis ez az isteni terv, amit
egy pillanatra láthatott János, ez nem erőszakkal fog megvalósulni, nem
embermilliók félreállításával és tönkretételével némelyek jólétét hozza,
hanem az Isten Lelke által az Isten oldaláról; és így, a mi szabad igent
mondásunk a hívó szóra, igent mondásunk által. És az Isten türelmét is így
kell értenünk. Mi nagyon sokszor nem értjük; fölháborodunk, miért engedi
meg az Isten, hogy a gonosz így és úgy munkálkodjon. Tessék beleolvasni a Zsoltárok
könyvébe, hányszor viaskodott a zsoltáros is évezredekkel ezelőtt a
gonoszok jó szerencséjén. Gondoljunk, mondjuk a 73. zsoltárra. Ha csak
ennyit látunk az életből, amennyit a ló a szemellenző miatt lát az útból,
akkor nincs felelet ezekre a kérdésekre. De ha van mennyei látásunk, akkor
van felelet, és ha van isteni üdvterv, ha azt látjuk, akkor tudunk
továbblépni. Ebbe a tervbe érdemes tehát bekapcsolódni. Ebben a tervben
érdemes gondolkozni, és ezen terv, isteni terv látása alapján érdemes örömmel
szolgálni. Ezt érdemes szolgálni, ezt a tervet.
Mit jelenthet nekünk a Jelenések könyve fölolvasott
szakasza? Jelenti azt is, hogy komolyan kell vennünk azt az egyébként
hétköznapi, de nem nagyon komolyan vett tapasztalatot, hogy minden emberi
sikert, minden evilági dicsőséget, minden evilági hatalmat, minden evilági
bálványt itt fogunk hagyni. Vagy azok hagynak itt minket hamarabb. Hiszen
az idősebb testvérek elmondhatják, hány nagy bálványt láttak ledőlni
Európában csak az elmúlt hatvan-hetven év alatt. Ne ilyen rövidtávon
gondolkozzunk, a hívő ember nem gondolkozhat csupán ilyen rövidtávon. De ne
is hangzatos emberi eszmékben próbáljunk bizakodni, hanem vegyük komolyan
azt, amire az Isten ad látást nekünk. Mert mi következik ebből az
életünkre? Először is irányt ad az életünknek, hogy ne sodródjunk
össze-vissza; most ilyen látomást hirdetnek meg, most meg egy másmilyen
látomással etetnek bennünket. Tartást ad az életünknek, hogy nem kell
bármilyen aranyszobor és nagy állókép előtt hajbókolni. Szabad akkor is
egyenesnek maradni, amikor a tömegek hajladoznak különböző okokból és
érdekekből a pillanatnyi bálvány előtt. Ez a látás ad erőt az Isten
népének. Erőt, hogy a helyes irányban tartással, gerinccel haladjunk. Erre
a látomásra szükségünk van, ahogy a ház építésénél szükségünk van arra,
hogy elővegyük, ha nincs más, legalább a rajzot, hogy mi is lesz, majd ha
kész lesz. Vagy most, már ha elkészítik, akkor a számítógépen újra és újra
végigjárhatjuk, amiből még csak néhány részlet van és látható. Vagyis ez ad
erőt és lendületet, ez újít meg bennünket, hogy végig kitartsunk, hogy
hűségesek legyünk. Ez kell, hogy vezessen bennünket egyénileg, és ez kell,
hogy vezesse az egyházat. Ha az egyház a pillanatnyi nagy eszmékhez
próbálja valahogy hozzáigazítani, korszerűvé tenni a mondanivalóját, akkor
elfeledkezett Uráról, és elfeledkezett küldőjéről, és nagy
bűnbánat-tartásokkal kell majd visszatérni az Úrhoz. Vezessen tehát
egyénileg is bennünket és közösségileg is jó reménységgel ez a látás.
Irányítsa a mi földi életünket, a küzdő egyházat is, hiszen nem vagyunk
tökéletesek, de mégis lehet célegyenest futni. Láttam. Jó dolog, ha úgy
tudunk hazamenni, valamit láttunk. Abból, „amit szem nem látott, fül nem
hallott és emberi értelem meg sem gondolt”. Abból, amit az „Isten
készített az őt szeretőknek”. Mert, és a Jelenések könyve éppen ezért
van benne a Szentírásban, hogy egy pillanatra a függönyt, a fátylat
félrelendíti az Isten, és azt mondja, hogy nézd, ez következik. És ez
erősítsen téged, hogy hűséges maradj végig. Ámen.
Lelkem, teljes üdv a részed,
Hagyd a bút s a gondot el;
Légy vidám, ha meg-megérzed :
Tenni kell még s tűrni kell.
Gondold el: ki Lelke éltet,
Milyen Atya mosolya;
Megváltód meghalt teérted:
Mit bánkódnál, menny-fia?
Kegyelemből dicsőségbe Szállj,
hited majd szárnyat ad,
S az örök menny fénykörébe
Bévezet majd szent Urad.
Véget ér itt küldetésed,
Elszáll vándoréleted,
Üdvösséggé lesz reményed, Égi
látássá hited.
426. dicséret 3. és 4. vers
Imádkozzunk
Istenünk! Bevalljuk előtted, hogy gyakran hagytuk
magunkat megtéveszteni, félrevezetni nagyszerűnek ígért emberi látások,
eszmék, ideológiák és más csábítások által. Bevalljuk előtted Istenünk,
gyakran túl nagy árat fizettünk az emberi hangzatos vágyak bálványozásáért.
Bocsásd meg nekünk, amikor még keresztyén emberként is megtévedtünk.
Magasztalunk Urunk, hogy Te adsz nekünk mennyei látást, vezetést. Üdvözítő
terved örök távlatainak megismeréséért magasztalunk Téged. Magasztalunk,
hogy Jézus az Út, ő az Igazság és ő az Élet. Segíts a mennyei látás által
végig megmaradni a hitben, a földön küzdő egyházban egymást bátorítva
szolgálni, s az üdvösség örömének bizonyságával élni ebben a világban.
Könyörgünk így gyülekezetünk szolgálataiért, a Te néped megújulásáért ebben
a városban.
Kérünk az itthoni gyermekhét előttünk álló napjaiért,
legyen a Te áldásod azon, amikor összegyűjtjük a gyermekeket, amikor Igére
tanítjuk, és közösségre tanítjuk őket. Könyörgünk a nyári gyülekezeti
nagytáborozásunkért, segíts bennünket, hogy a Te Lelked által a Krisztusban
testvéri közösséget élhessünk meg. De könyörgünk a családok egyéni
üdüléséért és pihenéséért is a nyáron.
Hozzád kiáltunk betegeinkért, a Te oltalmazó
kegyelmed vegye körül őket. Könyörgünk gyászolókért, akiknek szívükben
veszteség, szomorúság, értelmükben kérdések vannak. Segítsd őket, hogy a
sír sötétségéből tudjanak magasabbra nézni, Reád tekinteni, üdvözítő
tervedre nézni, és megerősödő hit által vigasztalódni. Könyörgünk népünk
megtéréséért, hogy ne népbolondító ígéretek után szaladjunk, hanem Benned bízva
hűséggel szolgáljunk Neked, mert ez a szolgálat jelenti a felebarát
szolgálatát is. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|