|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Istennek terve van szolgáival
Királyok első
könyve 19. fejezet 1-8; 11-18. versig
1Amikor Aháb elmondta Jezábelnek mindazt, amit Illés
tett, és hogy a prófétákat megölte karddal, 2Jezábel követet küldött Illéshez ezzel az üzenettel:
Úgy bánjanak velem az istenek most és ezután is, hogy holnap ilyenkorra azt
teszem veled, ami azokkal történt!
3Illés megijedt, elindult és elment, hogy mentse az
életét, és elérkezett a júdai Beérsebába. Legényét ott hagyta, 4ő pedig elment a pusztába egynapi járóföldre. Odaérve
egy rekettyebokorhoz, leült alá, meghalni kívánt, és ezt mondta: Elég most
már, URam! Vedd el életemet, mert nem vagyok jobb elődeimnél!
5Azután lefeküdt, és elaludt a rekettyebokor alatt. De
egyszer csak egy angyal érintette meg, és ezt mondta neki: Kelj föl, egyél!
6Amikor föltekintett, látta, hogy a fejénél forró
kövön sült lángos és egy korsó víz van. Evett és ivott, majd újra lefeküdt.
7Az ÚR angyala másodszor is visszatért, megérintette,
és ezt mondta: Kelj föl, egyél, mert erőd felett való út áll előtted!
8Ő fölkelt, evett és ivott, és annak az ételnek az
erejével ment negyven nap és negyven éjjel az Isten hegyéig, a Hórebig.
11Az ÚR ezt mondta: Jöjj ki, és állj a hegyre az ÚR
színe elé! És amikor elvonult az ÚR, nagy és erős szél szaggatta a hegyeket,
és tördelte a sziklákat az ÚR előtt; de az ÚR nem volt ott a szélben. A
szél után földrengés következett; de az ÚR nem volt ott a földrengésben.
12A földrengés után tűz támadt; de az ÚR nem volt ott a
tűzben. A tűz után halk és szelíd hang hallatszott.
13Amikor Illés ezt meghallotta, palástjával eltakarta
az arcát, kiment, és megállt a barlang bejáratánál. Egy hang pedig így
szólt hozzá: Mit csinálsz itt, Illés?
14Ő így felelt: Nagyon buzgólkodtam az ÚRért, a Seregek
Istenéért, mert Izráel fiai elhagyták szövetségedet, lerombolták
oltáraidat, prófétáidat pedig fegyverrel ölték meg. Egyedül én maradtam
meg, de az én életemet is el akarják venni.
15Ekkor azt mondta neki az ÚR:
Menj, kelj ismét útra a pusztán át, Damaszkuszba, és amikor odaérsz, kend fel
Hazáélt Arám királyává.
16Azután Jéhút, Nimsi fiát kend
fel Izráel királyává; Elizeust, az ábél-mehólái Sáfát fiát pedig kend fel
prófétává a magad helyébe!
17És aki majd megmenekül Hazáél kardjától, azt Jéhú öli
meg, és aki megmenekül Jéhú kardjától, azt Elizeus öli meg.
18De meghagyok Izráelben hétezer embert: minden térdet,
amely nem hajolt meg a Baal előtt, és minden szájat, amely nem csókolta meg
azt.
Imádkozzunk
Örökkévaló kegyelmes Istenünk, szerető mennyei Édesatyánk!
Az Úr Jézus nevében, a Szentlélek által vagyunk itt a Te templomodban, a Te
jelenlétedben az istentisztelet kegyelmi órájában. Köszönjük, hogy hívtál
minket Szentlelked által, s köszönjük, hogy a Te közelségedet
tapasztalhatjuk meg e mostani alkalommal is. Ó kérünk Téged, aki látod
életünk minden fáradtságát, gondját, terhét, félelmét, gyászát, betegségét,
nyomorúságát, kérdését és kételyét, tekints ránk irgalmasan és hallasd a mi
lelkünkben a Te halk és szelíd hangodat, azt a hangot, amely új életet
teremt, amely szeretetet, békességet, vigaszt, reményt, újjáteremtő, megújító
erőt hordoz. Áraszd ki ránk a Te áldásodat, hadd vegyük azt, hadd vigyük
magunkkal, és hadd legyen így az életünk áldássá, szeretteink,
embertársaink között. Köszönjük Neked, hogy ott tudhatjuk kezedben a családunkat,
ott tudhatjuk kezedben lelki közösségünket, gyülekezetünket, egyházunkat,
ott tudhatjuk városunkat, népünket, hazánkat, az egész teremtettséget.
Kérünk Téged, hogy munkálkodj hatalmasan, kegyelmesen bennünk, közöttünk, általunk,
hadd legyen e föld dicsőségeddel, szereteteddel, fényeddel tele.
Szentháromság Isten hallgasd meg felettébb imádságunkat. Ámen.
Te igazgasd elméjét
És minden tanúságát,
Vezéreld útát, nyelvét
A mi lelkipásztorinknak,
És oktassad elméjüket
A te szent beszédedet
Figyelmesen hallgatóknak.
378. dicséret 5. vers
Királyok első
könyve 19. fejezet 15. és 16. vers
15Ekkor azt mondta neki az ÚR: Menj, kelj ismét útra a
pusztán át, Damaszkuszba, és amikor odaérsz, kend fel Hazáélt Arám
királyává.
16Azután Jéhút, Nimsi fiát kend fel Izráel királyává;
Elizeust, az ábél-mehólái Sáfát fiát pedig kend fel prófétává a magad
helyébe!
Szeretett Gyülekezet, kedves Testvéreim!
Nagyrabecsüléssel, örömmel köszöntelek mindnyájatokat. A szokásos évenkénti
egyházlátogatás alkalmával most az egyházmegyei tanácsos egyházlátogató
testvéremmel együtt egy olyan gyülekezetbe jöhettünk, amely mind Debrecen
városában, mind pedig a magyarországi református egyházban az egyik
mintagyülekezet. Egy olyan szép példaértékű közösség, amelyik ékesen él, és
gyümölcsözően szolgál ebben a városban, s messzehangzóan hirdeti Isten
szeretetének üzenetét, jóakaratát, mindazoknak is, akik készek és képesek
ráfigyelni testvéreikre, észrevenni Isten Lelkének, Igéjének munkáját egy
adott közösségben, és hajlandók alázattal és engedelmességgel tanulni
azoktól, akiket Isten megáldott példaértékűvé formált és áldás
közvetítőjévé szentelt az Ő népe körében. Istennek legyen hála és dicsőség
e közösségben, e gyülekezetben végzett eddigi és ez utáni munkájáért.
Most, amikor a gyülekezet kiscsoportjai vannak együtt
az ünnepi vasárnapi istentisztelet órájában, hadd szóljon ennek a
küldetését szépen végző gyülekezetnek Isten Lelke segítségével a tanítás
arról, hogy mi a keresztyén ember és közösség hivatása, mi e hivatás
eltévesztésének, vagy akár elvesztésének kísértése, és miképpen lehet
visszakapni kegyelemből ezt a hivatást, és végezni alázattal, hűséggel
Isten dicsőségére és sokak javára. Még ha tudjuk is, még ha éljük is, jó,
ha az Istentől kapott leckéket újra és újra átismételjük saját hitünk,
lelki tapasztalataink megerősödésére és arra, hogy még céltudatosabban
tudjuk cselekedni az Úrnak jó, kedves és tökéletes akaratát, amiképpen az
imént a keresztelési szertartáson is elhangzott. A mai Ige üzenetét két
gondolatkörben szeretném átadni számotokra: Illés próféta életéről,
munkájáról szeretnék beszélni, először úgy Illésről, mint a hivatását eltévesztett prófétáról.
Ez önmagában egy nagy tanulság, hogy a nagy próféta, az Ószövetség nagy
prófétája is képes volt tévedni emberi mivoltában és megerőtlenedni,
mennyivel inkább mi, és ezért mennyivel inkább kell nekünk is vigyáznunk,
hogy el ne tévedjünk és el ne tévesszük azt a hivatást, amit kaptunk. A
második gondolatkör Illésről szól szintén, de immár a hivatásába kegyelmesen visszahelyezett prófétáról, aki hármas
feladatot kap Istentől, hogy vállalt szolgálatát tovább folytassa és
betöltse.
Illés próféta a hivatását eltévesztett Isten
szolgája. Döbbenetes, hogy Istennek áldott eszköze is képes botladozni,
tévedni, hibázni, megerőtlenedni. Igen. A Kr. e. IX. században élt Istennek
kivételesen áldott embere nagyon nehéz időszakban munkálkodott Aháb és Áház
király idejében, amikor Isten népe végletesen és szinte ítéletre érett
módon megromlott életet élt, kultikusan, erkölcsileg és szociálisan is súlyos
bűnökbe merült. Ebben a korban Illés hivatott arra, hogy Isten komoly,
gyönyörűséges akaratát, üdvözítő tervét, áldott munkáját szemléltesse és
odatárja Isten népe elé, s ha lehetséges, Isten népét visszavonja,
visszafordítsa abba az örök szövetségbe, amelytől eltávolodott. Illés volt
az, aki ebben a nehéz korban arra hivatott, hogy élet-halál harcot
folytasson a bűn romlása ellen. A világban is, de különösképpen az Isten
népe körében. Ez a harc valóban élet-halál harc volt, mert Isten népe
élete, örök élete forgott kockán ebben a nagyon-nagyon válságos, nehéz
időszakban. Ugyanakkor élet-halál kérdésévé lett az Isten szolgájának is ez
a bűn elleni harc, hiszen aki a bűn halálát kívánja, annak a bűn is a
halálát kívánja. Látjuk, hogy milyen komoly, elszánt küzdelmet folytatott
Isten szolgája a romlottság ellen, és látjuk azt is, hogy milyen komoly és
elszánt küzdelmet folytatott a bűn és a bűnnek a szolgái, megtestesítve és
nevesítve az Úr szolgája és az Úr munkája ellen. Nem csoda emberileg
szólva, ha Illés ebben az élet-halál küzdelemben nagyon elfáradt, és lelki
keserűségek vettek erőt rajta, hiszen bár voltak ebben a prófétai
szolgálatban csodálatos győzelmek, nagyszerű eredmények, de ugyanakkor csüggesztőleg
is hatott a bűnnek hatalmas ereje, nagy kiterjedése Isten népe körében, az
őt körülvevő világban. Illés megfáradt, lelki, testi erőtlenség uralta el,
de ez három mozzanatban ütközött ki az ő életében. S ebben a három
mozzanatban az tűnik ki, hogy Illés eltévesztette az ő Istentől kapott
hivatását, valamiképpen elveszett a szeme elől, a lelki látásnak a
fókuszából, hogy mire is hívta el őt az Úr.
Ez a három
negatív elem a következő: Látjuk, hogy Illés menekül az emberek elől,
az emberek közül. Kimegy a pusztába,
ahol – hogy így mondjam – a madár se jár, nem akar látni senkit, nem akar
hallani senkit, ott van egyedül, egy bokor alján leül, és a keserűség
egyedül a társa. Testvéreim! A prófétai, s tegyük hozzá újszövetségi
párhuzamban a keresztyénhivatás azonban – a Bibliából így tudjuk –, nem a
pusztába szól, nem a kietlenbe, ahol ember sincs, hanem emberekhez, emberek
közösségéhez szól. Tehát, ha valaki prófétaként vagy keresztyénként elmegy
az átvitt értelemben vagy fizikai értelemben vett pusztaságba, mondván,
hogy ott akarok Isten gyermeke, ott akarok Isten szolgája lenni, akkor
biztos, hogy elvétette a hivatását. Mert Isten az övéit mindig emberekhez
akarja küldeni. Lehet, hogy nagyon bűnös emberekhez, lehet, hogy lelki
állapotukban szinte ítéletességig jutott emberekhez, de akkor is emberekhez.
Kegyelemre, megváltásra, vigasztalásra, gyógyulásra, segítségre,
útmutatásra szorult emberekhez. Itt biztos, hogy Illés eltévesztette a
hivatását. Kiknek akar prédikálni: a madaraknak, a bokroknak, a puszta
homokjának vagy sziklájának? Isten őt emberekhez küldte, emberek között
lenne a helye. De ő elmenekült.
A második negatív momentum, hogy csak magát látja; teljesen beszűkült, besötétedett a lelki horizontja.
Azt mondja keserűségében Istennek kétszer is, hogy csak én vagyok egyedül,
senki nincs Hozzád hűséges, ügyedet képviselő, irántad szeretettel,
ragaszkodással, hittel lévő ember. Senki nincs. Sokan mártírhalált haltak
és még többen meghunyászkodva, hitüket megtagadva a Baál kultusz híveivé
váltak, Uram, csak én egyedül. Senki nincs talpon. S nem látja, mert
eltévesztette a hivatását, meghomályosodott lelki látása; Isten azonban
értésére adja, hogy ez nem egészen így van. Távolról sincs egyedül, még van
legalább 2000 ember, akik ha nem is nagy látványossággal, de szent életük
hitben való kitartásuk csendjében és hűségében megmaradtak az Úr mellett és
nem is szándékoznak eltántorodni Isten mellől, Isten ügye mellől.
Testvéreim! A próféta, a keresztyénember
hivatástévesztésének másik sajnálatos mozzanata, amikor úgy vélekedik az
ember, hogy “csak én vagyok egyedül”. Milyen kár, hogy kerek e földön csak
én vagyok egyedül szuperkeresztyén! Milyen csodálatos, hogy e világon, vagy
gyülekezetünkben, vagy városunkban, vagy amerre csak szem ellát, egyedül én
vagyok a jó, a hűséges, a hitben járó, a megszentelt, a szolgálatok
áldozatát, kockázatát vállaló próféta illetve keresztyén. Milyen kár, hogy
jobb és balkéz felől oly sokan elhullottak, de én azért állok, ha keserű
szívvel is, ha agyonterhelten is, de azért én vagyok, ott vagyok az Úr
mellett. Kár, hogy Illés nem látja, hogy valóban nincs egyedül, hogy ezrek
és ezrek vannak még, akik megmaradtak a hűség útján, megmaradtak az Úr
szövetségében. Mindig nagy és rossz kísértés, ha az ember csak magát látja
és nem képes felfedezni lelki látással azokat a hűségeseket, akik körülötte
élnek, talán nagyon csendesen, talán nagyon nagy alázattal, de ragaszkodva
az Úrhoz és végezve a rájuk bízott szolgálatokat.
A harmadik Illés hivatástévesztése vonatkozásában az életuntság, amikor így fejezi ki,
hogy elég, elegem van, elegem van az életből, elegem van a szent
szolgálatból, elegem van a küzdelmekből, elegem van az Isten Igéje, akarata
hirdetéséből, mindenből elegem van. Uram vedd el az életemet, torkig vagyok
mindennel!
Drága Testvéreim! Súlyos szó ez, hogy elég. És nem
lenne szabad kimondani ezt a szót embernek az élet, a vállalt szolgálat
vonatkozásában. Nem vagyunk felhatalmazva arra, hogy ezt önhatalmúlag
bármikor is kijelentsük, hogy elég, elegem van az életből, elegem van az
Isten szolgálatából, az Úr követéséből. Mondassa bár ezt velünk a
keserűség, vagy akár a lelki gőg, vagy valami hamis látás. Ezt a szót az
Isten hatásköre kimondani. Isten mondhatja egyedül felettem és feletted
csendes komolysággal: jól van jó és hű szolgám, hű voltál, elvégezted a rád
bízottakat, elég, menj be a te Urad örömébe. Illetve hadd pontosítsak:
szabad lenne nekünk ezt a szót kimondani, de nem az életünk időtartama és
nem a szolgálatunknak az időtartama vonatkozásában, hanem abban az
értelemben, ahogyan Péter apostol első levele 4. fejezetében olvashatunk
erről, amikor azt mondja az apostoli levél írója, hogy elég nektek, hogy
életetek eddig elfolyt idejében, hasonlóan a pogányokhoz kicsapongásban,
istentelenségben, dorbézolásban és egyéb bűnökben éltetek. Hát ebből elég!
Legyen egyszer s mindenkorra elég! És éljetek ezt követően minden tekintetben
az Úr akarata szerint. Ó Testvéreim! Milyen szomorú az, hogy mi sokszor
megutáljuk a mi életünket, megutáljuk, megelégeljük az Úrtól kapott
gyönyörű szolgálatainkat, még ha bizonyos értelemben terhesek is azok, és
itt olyan könnyen ki tudjuk mondani, hogy elég, hogy nekem ebből elegem
van, eleget éltem már, miért nem halok meg, eleget szolgáltam már, meddig
fáradozzak még? Itt olyan könnyen ki tudjuk mondani, hogy elég. És olyan
nehezen tudjuk kimondani ezt a szót abban az értelemben, amely
vonatkozásban szabadna és kellene kimondani, hogy elegem van a bűnből,
elegem van az életem tisztátalanságaiból, engedetlenségéből,
állhatatlanságából, nagy felbuzdulásaiból és nagy visszaeséseiből. Elegem
van az önteltségemből, az irigységemből, a kisebbrendűségi érzésből, elegem
van minden olyan dologból, ami nem Istennek tetsző. A haragból, a
keserűségből, az aggodalomból, a saját látásom követéséből. Nem gondoljuk,
nem érezzük, hogy ebből kellene torkig lennünk? Ebből kellene totálisan,
hogy elegünk legyen? Igen. Szabad lenne kimondani ezt a szót, hogy elég, de
csak és kizárólag e tekintetben, a bűnre vonatkozóan. Az életünk és
szolgálatunk vonatkozásában pedig adjuk át az elég hatáskörét annak az
Istennek, aki mindenekfölött bölcs és kegyelmes és aki tudja, hogy mikor és
hogyan elég. Íme itt van előttünk Illés, a hivatását eltévesztett próféta,
és íme itt vannak a jelek az életében, amelyek mutatják sajnálatos
félreérthetetlenséggel, hogy Illés, a nagy próféta, az Ószövetség nagy
prófétája eltévesztette szent, áldott hivatását. De milyen jó, hogy működik
az Isten helyreállító kegyelme, s láthatjuk úgy is Illést, mint akit
hivatásába visszahelyezhetett az Úr. Hogyan is történt ez? Először is úgy,
hogy Isten mielőtt megszólította volna, mielőtt elbeszélgetett volna,
mielőtt szívére beszélt volna a megfáradt, hivatását tévesztett prófétának,
engedi megpihenni, engedi feltöltekezni, megerősödni, s amikor lelkileg,
testileg új erőt vesz, akkor hívja különös jelenlétébe, közelségébe, és
akkor újítja meg, állítja helyre és látja el új feladatokkal. Testvéreim!
Ha Illés elfáradt, ha Illés megkeseredett, ha Illés elvesztette tekintete
fókuszából a lelki hivatását, ez sajnos, és mennyivel inkább velünk is
megtörténhet, soha ne bizakodjunk el, soha ne érezzük magunkban a
hivatásunk eltévesztésének, a lelki fáradásnak, keserűségnek,
megterhelődésnek lelki-testi jeleit, akkor fogadjuk el Illés
élettörténetéből a Szentlélek által megelevenített, ránk is vonatkozó
tanítást. Mindenekelőtt azt, hogy ha fáradt vagy kedves testvérem, s talán
különös hangsúlya és aktualitása van ennek most a nyári szabadságok,
szünidők kezdetén, küszöbén, akkor engedd, hogy Isten megpihentessen. Ha
fáradt vagy ne erőltesd tovább a dolgokat. Se a földi, emberi
kötelezettségeidet, sem pedig a lelki vállalásaidat. Fáradtan, keserűen, megterhelődve
és agyonterhelődve nem szabad lenne élni, szolgálni, új erőre van
szükséged. Engedd, hogy Isten megpihentessen. Teremtsd meg te is –
amennyire rajtad áll – annak a lehetőségét, hogy tudj nyugodtan nagyokat
aludni, tudj nyugodtan finomat étkezni, tudjál békességgel kikapcsolódni, ez
nem bűn, hanem ez szükségszerűség, ez nem a testnek a hívságos és bűnös
kényelme, hanem annak a természetes szükségszerűsége, hogy az elfáradt
testnek megújulásra, regenerálódásra van szüksége. Adj, készíts – amennyire
rajtad áll – alkalmat arra, hogy ez megtörténhessen. És engedd, hogy a
lelked is megpihenjen. Vedd kezedbe és olvasd különösképpen magadnak a
Bibliát, most ne másoknak, ne a szolgálatra nézve, hogy majd mit adsz
tovább ebből gyülekezetben, kiscsoportban, szomszédban, családban,
rokonságban, olvasd az Igét hangsúlyozottan, minősítetten, magadnak, hadd
szóljon neked az Úr, hadd tápláljon, hadd erősítsen, hadd tisztítson, hadd
újítson. Elsősorban neked van szükséged lelki-testi megújulásra, megerősödésre,
felfrissülésre, hogy a szolgálatodat tovább tudd végezni családban,
munkahelyen, gyülekezetben, a társadalmi élet különböző felelős színterein.
Ez történt Illéssel is. Isten lelkileg, testileg megpihentette, s miután új
erőt nyert, akkor vonta csak az ő különös közelségébe, hogy hármas
feladattal lássa el.
Ez a három feladat pedig a következő volt: Isten
világossá tette prófétája számára, hogy terve van a világgal, hogy terve
van az ő népével és hogy terve
van a prófétai szolgálattal. Hogyan is kell értenünk ezt, az akkor, és
ott Illésnek adatott útmutatást és feladatot? – itt és most nekünk.
Testvéreim, a világ akkor és ott is nagyon bűnös és romlott volt, és úgy
gondolom, hogy nem kell túlságosan részleteznem a mai kórrajzot,
diagnózist, nagyon szomorú, ítéletes, bűnös, rettenetes, félelmetes az a
világ, az a társadalmi közeg, amiben élünk. De nem szabad elfelejtenünk,
hogy ez a világ az Isten alkotása, s nem szabad elfelejtenünk, hogy minden
bűne ellenére Isten kezdettől fogva mind e mai napig, s amíg csak a
kegyelem ideje tart, ezt a világot szereti. S ha az Isten szereti, és úgy
szerette ezt a világot, hogy az ő egyszülött Fiát, Jézust Krisztust adta
érte, hogy aki hisz Őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen, akkor
nekünk se az a hivatásunk, hogy gyűlöljük ezt a világot; hogy megvessük,
hogy elhatárolódjunk tőle, hogy bezárkózzunk valami lelki, szellemi
elefántcsonttoronyba, hogy bemeneküljünk a templomainkba, mondván: kívül a
világ, és nem is érdekel, hogy mi van kint, csak legyek minél messzebb, minél
távolabb, minél inkább elzártabb tőle. Isten szereti ezt a világot. Fáj e világ
bűne az ő számára, de ő megmenteni, megtartani akarja ezt a világot. A bűnt
gyűlöli az Isten, de a bűnöst, a bűnös világot szereti. S ezt a világot sok
tekintetben az ő egyetemes kegyelmébe fogadta és hordozza az Úr; ahogyan
olvassuk az Igében, hogy felhozza az ő napját mind az igazakra, mind a
gonoszokra, esőt ad mind a hamisoknak, mind a jóknak. Isten egyetemes
kegyelme kiárad erre a világra és kiárad mindazokra, akik a világban élnek.
S ezt a világot Isten sok tekintetben használja az ő népe javára és
áldására akár úgy is – egy apró példa, hasonlat –, hogy a buszvezető ezen a
délelőttön is elhozott titeket erre az istentiszteleti alkalomra. Nem
tudjuk, hogy keresztyén-e az, aki a buszt vezette. De az Isten egyetemes
akarata, rendelése folytán valamiképpen benne van a tervében és elhozott
titeket ide, hogy halljátok az Isten üzenetét. A világ szolgál nektek. A
világ szolgál nekünk, és e példa nyomán sokféle vonatkozásban végiggondolhatjuk
ezt, s a világ akkor is szolgál nekünk, amikor vérlázítóan, felháborítóan
kimosolyog, kigúnyol, amikor rámutat az életünk visszásságaira, bűneire,
amikor számon kéri a hitünket, számon kéri a szentségünket, a
szeretetünket, a hűségünket – és bármilyen furcsa –, amikor meghasonlik ez
a világ, látva a mi meghasonlott életünket. Nagyon szomorú, hogy így kell
szolgálnia a világnak felénk, de ennek a szolgálatnak az az értelme, hogy
elszégyelljük magunkat, hogy bűnbánatra jussunk, hogy eszmélkedjünk, hogy
nem jól van ez így. Isten szereti ezt a világot, ráárasztja egyetemes
kegyelmét, és sokféleképpen használja ezt a világot, ezt az Isten nélkül
élő világot, ezt a bűnös világot, ezt a tőle távolszakadt világot. Mégis az
ő terve és akarata szerint sokszor a mi javunkra is. Isten gyermekeinek,
szolgáinak tehát nem az a hivatása, hogy lemenjenek a térképről, hogy
kimenjenek az emberek közül a szó szoros értelmében vagy átvitt értelemben,
hogy elzárkózzanak az emberek elől, mondván: ott a bűnös világ és itt
vagyok én, és itt vagyunk mi és semmi közünk egymáshoz! Testvérem, mi lett
volna veled, amikor még abban a bűnös világban éltél, ha az akkori
keresztyének, Isten szolgái így gondolkodtak volna, és nem mentek volna el
utánad a világba, nem mentek volna el utánad a bűn mélységeibe, és nem
hajoltak volna le hozzád a Krisztus szeretetével; mi lett volna veled? Az,
hogy most itt ülhetsz, az Istennek különös kegyelme, de te is voltál
egyszer a világban, és akkor az Isten népe szolgált feléd, és mielőtt szolgált
volna, már kezdettől fogva folyamatosan rád áradt az Isten egyetemes
kegyelme. Azért hát neked itt és most nem az a feladatod, hogy fintorogj a
világon, hogy gyűlöld a világot, hogy elhatárolódj tőle, hanem hogy szeresd
mentő szeretettel, nem a bűnnel azonosuló, hanem a bűnt gyűlölő, de a
bűnöst menteni akaró szeretettel. Ott kell, hogy élj a családodban, ott
kell, hogy maradj, talán egy elrontott házasságban, talán egy elromlott
családi közösségben, ahonnan legszívesebben kilépnél és elmenekülnél, gondolván,
hogy majd egy következő jobb lesz. Ott kell maradnod a munkahelyeden, és
nem menekülhetsz annak a délibábos gondolatával, hogy majd egy másik helyen
minden könnyebb lesz, még a fizetés is kedvezőbben alakul. Ott kell
maradnod a lakókörnyezetedben, ott kell maradnod a gyülekezetedben, ott
kell maradnod azon a helyen, ahova az Isten tett téged. Szeretned kell ezt
a világot, mert felelős vagy érette, s ahol az Isten kijelölte a helyedet,
ott kell megállnod és szolgálatodat betöltened, ahogyan egy bölcs mondás
hangzik: ha Istennek nem lenne rád szüksége ott, ahova helyezett, nem
rendelt volna oda. De ha odarendelt, akkor ott a helyed, és mindaddig ott a
helyed, amíg Isten nem mondja, hogy elég és tovább mehetsz. Nem szökhetsz
meg, nem menekülhetsz el, csak Isten vihet tovább, ha ő úgy látja jónak
tervei szerint.
Istennek terve van tehát ezzel a világgal és terve van az ő népével is. Azzal a
néppel, akár ószövetségi, akár újszövetségi nép, amely Ábrahámban arra
hivatott, hogy áldást hordozzon, áldásban részesüljön, és áldást jelentsen
ebben a világban. Ennek a népnek tisztának, szentnek kell lennie, ennek a
népnek példaértékűnek kell lennie; mert különben hogyan jelenthetne áldást?
Ha az Isten népe élete nem különbözik a világtól, akkor milyen példát mutatunk
azoknak, akik pedig sóvárogják és várják ezt a jó példát, az Isten fiainak
e világban való megjelenése, megjelölése által. Isten szereti az ő népét,
és bár orcapirító módon sok botlás, sok botránkozás terheli a keresztyén
gyülekezetek, egyház, egyházak életét is, mégis Istennek az a terve és az a
vágya, hogy népe megtisztuljon, megszentelődjön, a helyére álljon, és
szolgálatát betöltse. Tisztítsd meg szíved Jeruzsálem népe, hogy megtartassál,
mosódj hófehérre, karmazsin színű bűneidből tisztulj, hogy ki ne pusztulj.
Istennek terve van az ő népével, ezt kellett megértenie Illésnek is, s ezt
kell értenünk, látnunk nekünk is, komolyan véve keresztyén felelősségünket
és szolgálatunkat, amely nem kevesebb, mint az, hogy példaértékű életet
éljünk. Ez keresztyén kötelesség, hogy áldást jelentsünk azoknak, akik közé
az Isten azért helyezett, hogy általunk az Isten szeretete és kegyelme
kiáradva, emberek hitre, üdvösségre, megtérésre jussanak.
S a harmadik feladat: Istennek terve van a prófétai szolgálattal. Meg kellett
értenie, látnia Illésnek, hogy nem vele kezdődött és nem vele végződik az
üdvtörténet, nem vele kezdődött és nem vele végződik a prófétai szolgálat. Ő
maga is azelőtt élt és munkálkodott, próféta nemzedékek sorába lépett, és
kell, hogy őt is kövessék azok, akiket Isten az ő nyomában rendel
szolgálatába. Testvéreim, fontos, hogy mi Isten gyermekei, sőt szolgálatot
vállaló keresztyének értsük és lássuk ezt, nagy-nagy alázattal lépjünk bele
az előttünk élő lelkipásztorok, hitbeli ősök és példaadó keresztyénéletek
nyomdokába, mert ahogyan Jézus mondja, ti a mások munkájába állottatok.
Balgatag az, aki nem becsüli meg az előtte élő nemzedékek munkáját, hitét,
küzdelmeit, és nem tanul az elődök erényeiből, avagy hibáiból. De nem
szabad arra gondolnunk, hogy “mi vagyunk!” és utánunk az özönvíz, mi
vagyunk a “nagy aranycsapat”, mi vagyunk…
(A hangfelvételnek sajnos itt vége van.)
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|