|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Torkig
vagyunk…” 2.
Filippibeliekhez
írott levél 3. rész 12-21.
12Nem mintha már elértem
volna mindezt, vagy már célnál volnék, de igyekszem, hogy meg is ragadjam,
mert engem is megragadott a Krisztus Jézus.
13Testvéreim, én nem gondolom
magamról, hogy már elértem, 14de egyet teszek: ami
mögöttem van, azt elfelejtve, ami pedig előttem van, annak nekifeszülve
futok egyenest a cél felé, Isten mennyei elhívásának a Krisztus Jézusban
adott jutalmáért.
15Akik tehát tökéletesek
vagyunk, így gondolkozzunk, és ha valamit másképpen gondoltok, azt is
kijelenti majd Isten nektek; 16ellenben amire eljutottunk,
aszerint járjunk.
17Legyetek követőim,
testvéreim, és azokra figyeljetek, akik úgy élnek, ahogyan mi példát adtunk
nektek.
18Mert sokan élnek másképpen:
akikről sokszor mondtam nektek, most pedig sírva is mondom, hogy ők a
Krisztus keresztjének ellenségei; 19az ő végük kárhozat, a
hasuk az istenük, és azzal dicsekszenek, ami a gyalázatuk, mert földi
dolgokkal törődnek.
20Nekünk pedig a mennyben van
polgárjogunk, ahonnan az Úr Jézust Krisztust is várjuk üdvözítőül, 21aki az ő dicsőséges testéhez hasonlóvá változtatja a mi gyarló
testünket, azzal az erővel, amellyel maga alá vethet mindeneket.
Imádkozzunk
Köszönjük, hogy a mai
vasárnapon is megállhatunk szent színed előtt. Tudjuk, hogy mindent csak
Néked köszönhetünk. Csak Veled dicsekedhetünk. Kérünk, hallgasd meg
bűnvallásunkat és fohászunkat. Az elmúlt héten is sokszor vétkeztünk
szóban, tettben, gondolatban és mulasztásban. Cselekedhettük volna a jót,
és nem egyszer tettük helyette a rosszat vagy a semmit. A bennünk lakozó
bűnös természetünknél fogva sokszor úgy viselkedtünk, mint a világ fiai.
Csak a mával törődtünk, csak a pillanatnak éltünk, igyekeztünk elragadni
minden lehetőt másoktól és a természettől is. Bocsásd meg ezt nekünk. Ez
munkált bennünk sokszor és tett bennünket zavarodottá, nyugtalanná,
békétlenné. Add Urunk, hogy Jézus Krisztus példája, tökéletes embersége
lakozzék bennünk, mindent átölelő szeretete hassa át lelkünket, értelmünket
és szívünket. Ez vezessen bennünket, Ő irányítsa döntéseinket. Béküljön meg
a szívünk, tisztuljon meg a lelkünk, tedd világosabbá, bölcsebbé az
értelmünket. Add, hogy így megnyugodva, megbékélve a Te gyerekeidként
alázatosan élhessünk. Ámen.
Lelki
próbáimban, Jézus, légy velem,
El
ne tántorodjék tőled életem.
Félelem
ha bánt, vagy nyereség kísért,
Tőled
elszakadnom ne hagyj semmiért.
Ha
e világ bája engem hívogat,
Nagy
csalárdul kínál hitványságokat:
Szemem
elé állítsd szenvedésidet,
Vérrel
koronázott, szent keresztedet.
338.
dicséret 1. és 2. vers
Zsoltárok könyve
131. fejezet
1Uram, nem fuvalkodik fel a
szívem, nem kevély a tekintetem. Nem törekszem arra, ami túl nagy és
elérhetetlen nekem.
2Inkább csitítottam,
csendesítettem lelkemet, mint anya a gyermekét. Mint a gyermek, olyan most
a lelkem.
3Bízzál, Izráel, az Úrban
most és mindörökké!
Szeretett Testvérek!
A múlt vasárnap
élethelyzetet vizsgáltunk és folytatjuk ma tovább. Míg a múltkor egy
zsoltár szavával így szóltunk, hogy gyakran mi is torkig vagyunk, most
folytassuk tovább a vizsgálódást, hiszen a hétköznapok különböző helyzetek
elé állítanak bennünket. Érnek bennünket idegesítő hatások, ahogyan a régi
embert, a zsoltárost is, úgy bennünket, a magunkat modernnek nevező
embereket is. Ha visszagondolunk a múlt vasárnap elsőként hallott zsoltárra
(a 73. zsoltárra), akkor eszünkbe juthat, hogy a zsoltáros majdnem
elcsúszott, majdnem elesett. A mai ember azt mondaná, majdnem kiakadtam
azon, hogy láttam a bűnösök jólétét, láttam kérkedésüket, majdnem
felindultam mindezen, (majdnem felindultam – hallottuk akkor a zsoltárból),
hogy ezek az emberek még az égre is föltátják szájukat, azaz az Úr Istennel
is szembefordulnak hangosan, és ami a megdöbbentő, a nép pedig mohón issza
szavukat. Érnek bennünket, mai embereket is nyugtalanító, idegesítő
hatások, ráadásul a tömegtájékoztatás révén – hiszen ott, a piac miatt
igazán nekik az fontos – túl sok extrém, kihívó, kirívó esettel
találkozunk, szinte ostromolnak bennünket ezek a hírek, információk,
példák, de nem biztos, hogy jó példák. A filippi levélben ilyet hallottunk
az apostoli korról: „A hasuk az
istenük és azzal dicsekszenek, ami a gyalázatuk. Mert a földi dolgokkal
törődnek.” Azzal dicsekszenek, ami a gyalázatuk – írta az apostol – és
gyakran mi is hallhatnánk, vagy mondhatnánk napjainkban is, hogy azzal
dicsekszenek, azt propagálják, azt teszik nyilvánosság elé, ami
tulajdonképpen a gyalázatuk. Hol lehet nyugalma az embernek? Hogyan lehet
nyugalmat találni egy olyan világban, amely világ újra és újra ingerel,
idegesít mindazzal, amivel ostromol?
Nézzük, hogy a zsoltáros
mit cselekedett? Mit cselekedett akkor, mert nagyon valószínű, hogy ma is
jó lenne ez a recept, ez a példa. Három dolog egyértelműen kiabál ebből a
zsoltárból a mi számunkra.
Az első, amit lehet, hogy a
mai ember nem nagyon szívesen akar hallani, pedig mégis nagyon komolyan kell
vennünk: „Nem törekszem arra…”. A mi
világunk arról szól, hogy törekedni kell; mondom más szavakkal: törtetni
kell, taposni kell, mert különben eltaposnak bennünket. A zsoltáros pedig
azt mondja: „Nem törekszem…”. Helyénvaló ez? Érdemes odafigyelni a
zsoltárosra? Hova vezethet az, hogyha az ember azt mondja: nem törekszem.
De figyeljük meg, hogy mire nem törekszik? Nem általában, nem azt mondja,
hogy semmire nem törekszem, hanem: „Nem
törekszem arra, ami túl nagy, ami elérhetetlen nekem.” Tehát nem törekszem
arra, ami túl nagy. Talán túl nagy feladat… lehet, hogy a továbbtanulás
vonatkozásában, lehet, hogy a munkahelyi pozíció vonatkozásában vagy már az
élet másmilyen területén is. Gyakran szembetaláljuk magunkat olyan
dolgokkal, olyan feladattal, ami túl nagy nekem. Szülőként is el kell
gondolkoznunk azon, hogy hányszor kísért meg bennünket is, hogy a
gyermekből valamit vagy valakit akarunk csinálni, és ezért olyan célok felé
hajtjuk, kényszerítjük, ami neki túl nagy. A mi álmunkat szeretnénk vele
megvalósítatni. Valamit mi nem tudtunk elérni, hát akkor ő érje el.
Csakhogy mit mond a zsoltáros? Nem törekszem arra, ami túl nagy. Nem
törekszem arra, ami elérhetetlen. Igen, mert lehet, hogy az én képességeim
másmilyenek. Lehet, hogy az én anyagi lehetőségeim másmilyenek, mint a
másik emberé. Vajon, amikor szeretnénk természetesen gyermekeinket is
segíteni, nem lesznek olykor áldozattá gyermekeink, mert számára
elérhetetlen célokat tűzünk ki, és abba az irányba hajtjuk, kényszerítjük
őket? Mert nem vesszük észre, hogy a képessége nincs meg hozzá, csak a mi
álmunk van meg, hogy milyen pályán, pozícióban szeretnénk látni majd, mi
hol gondolnánk. Legtöbbször ezek a saját álmaink, amit mi nem tudtunk, vagy
mi sem tudtunk megvalósítani, hát akkor szeretnénk a gyermekünkből
kitaposni. A zsoltáros azt mondja: nem törekszem ilyen elérhetetlenekre. De
legfőbbképpen figyeljük meg, mert így teljes: „nem törekszem arra, ami túl nagy, ami elérhetetlen nekem.”
Tehát nem általában, hanem nekem. Lehet, hogy ez másnak elérhető, lehet,
hogy ez másnak nem nagy feladat, nem nagy kihívás, lehet, hogy másnak
kimondottan hasznos, lehet, hogy másnak kimondottan az a feladata. De az a
fajta buta egyenlősdi, amit évtizedeken keresztül próbáltak a fejünkbe
verni (ami egyébként nagyon szépen hangzik, csak a realitáshoz nem sok köze
van), az nagyon sokszor megkísért bennünket is, mert nem akarjuk tudomásul
venni, hogy másak, különbözőek a képességeink, a lehetőségeink, de mégis
ugyanazt szeretnénk elérni, és emiatt nagyon sok keserűséget okozunk magunknak,
sok csalódást okozunk talán gyermekeinknek is. A zsoltáros határozottan
megfogalmazza, van olyan terület, ahol nem szabad törekednem, nem ott kell
mozognom, mert az nekem túl nagy, nekem elérhetetlen. Hangsúlyozom: nekem
– mondja a zsoltáros – és nem általában. Nem arról beszél a zsoltáros, hogy
ez senkinek nem elérhető, nem arról beszél, hogy ez mindenkinek nagy
feladat, hanem fölismerte, hogy neki nem ez az útja. Neki nem ilyen
lehetőségek adattak. Vagyis észre kell vennünk, hogy a zsoltáros egy helyes
önismeretre jut. Helyes önismerettel szemléli a dolgokat, és hogyha van
helyes önismeretünk, akkor az értékrendünk is kezd normális lenni, helyes
lenni. Megfogalmazhatjuk kicsit kegyesebb nyelven is: itt a zsoltáros az
Isten előtti alázatban viselkedik. Csak a mai ember ezt már alig érti. Az
alázatot összekeveri az alázatoskodással. A zsoltáros helyes önismeretéről
van szó.
Gondoljunk csak arra (mert
a Szentírás az több helyen tanítja), amikor Jézus a talentumokról beszél. A
gazda elment messze vidékre, és a szolgái között szétosztotta, kinek
kettőt, kinek többet, talán ötöt, másnak egy egységnyit. És ott van
egyetlenegy kifejezés, amit általában nem szoktunk megfigyelni, kinek-kinek
képessége szerint. Nem volt nagy szocialista egyenlősdi, mindenki kettő
és felet kap, ha elbír vele, ha nem bír el vele, ha tud vele jól élni, ha
nem tud jól élni. Némelyeket agyonnyomna ennyi munka, ennyi felelősség,
ennyi lehetőség, ennyi eszköz, a másikat pedig korlátozná, mert sokkal több
képesség adatott neki, és ő sokkal többel is jól tudna élni. Jézus arról
beszél: kinek-kinek képessége szerint. És a számonkérésnél is figyeljük
meg, hogy mindenkitől a 100%-ot kéri. De a 100% az az egy talentumosnak
plusz egy, a két talentumosnak plusz kettő, és aki öt talentumot, egységnyi
eszközt kapott, attól plusz ötöt kér számon. Kinek-kinek képessége szerint
adatott, de az eredmény nem azonos matematikai értelemben, de százalékban
igen. A hűséget mindenkitől elvárja az Úr, attól is, akinek szerényebb
képességet adott. Matematikailag kisebb eredményt vár, akinek úgymond
közepesebb mértékű képessége van; attól olyat, és akinek nagy képességeket
adott, arra sok bízatott, és attól, annak arányának megfelelően kéri a
teljes hűséget az Úr. Nincs ilyen egyenlősdi. A hűségben van egyenlősdi,
egész pontosan egyenlőség.
Aztán egy ószövetségi
példára is szeretnék emlékeztetni, a Példabeszédek könyve 30. fejezetben
olvashatjuk Ágúr imádságát – egy megdöbbentő imádság – „Két dolgot kérek tőled,
mielőtt meghalok, ne tagadd meg tőlem”. És azt gondoljuk, hogy most jön
a mesebeli nagy kívánság. Az egyik kérés: „Óvj meg a hiábavaló és hazug beszédtől!” A másik kérés, és ezt
szeretném aláhúzni: „Se szegénységet,
se gazdagságot ne adj nekem! Adj annyi eledelt, amennyi szükséges, hogy
jóllakva meg ne tagadjalak, és ne mondjam: kicsoda az az Isten? El se szegényedjek, hogy ne lopjak, és ne
gyalázzam Istenem nevét!” (Példabeszédek 30:7-9) Ágúr fölismerte önmagát,
reálisan látja magát, és azt mondja: Uram, Te még reálisabban látsz engem,
te tudod, hogy mennyivel tudok én jól élni. Ne adj túl sokat, hogyha úgy
látod, hogy azzal nem tudok jól gazdálkodni, és ne adj túl keveset, hogyha
úgy látod, hogy akkor én törvényed megszegésére vetemednék.
Vajon,
amikor bennünket ingerelnek, és állandó fogyasztásra, és törtetésre, és
taposásra, és fölöttébb való karrierre ösztönöznek állandóan, kimondva
kimondatlanul, akkor mi hogyan gondolkozunk? Ki merjük-e mondani azt, amit
a zsoltáros kimondott: nem törekszem arra, ami nekem túl nagy és nekem
elérhetetlen. Vagy beállunk mi is és: Nekünk is legyen annyi, mint a
szomszédnak! Ha belehalok is – ezt másképp szokták mondani, és kimondom, ha
beledöglök –, de akkor is, nekünk is annyi lesz, és mi is odamegyünk, és a
gyerekemnek is olyan lesz! Biztos, hogy ez lenne a jó? Vagy pedig meg
kellene tanulnunk a zsoltárostól, amit a zsoltáros mondott. Mert lehet,
hogy nagy nehezen, kínok árán megszerzem, de örömöm nem lesz benne, nem
lesz öröme a gyerekemnek se benne, és hogy nyugalmam nem lesz benne az
biztos. Akkor meg minek? Hiszen semmit nem hoztunk ebbe a világba, és ezek
közül semmit nem viszünk ki. Ágúr így könyörgött: táplálj Uram hozzám illő
eledellel. Nem kell többet, de kevesebbet se.
A második, amit a
zsoltárostól megtanulhatunk, miközben ebben a zajló, zajongó, mindennel
ostromló világban a nyugalmunkat keressük, a zsoltáros ezt mondja: „Inkább csendesítem lelkemet”.
Hiszen állandóan izgalomban igyekeznek tartani bennünket, hogy valami után
menjünk, rohanjunk, akkor is, ha tönkretesszük nemcsak a magunk életét,
hanem a szeretteinkét is (állítólag szeretve őket); és akkor is, hogyha
nemcsak a magunk életét, hanem még a teremtett mindenséget is
tönkretesszük, és lassan unokáink elől is ellopjuk a vizet és az oxigént.
De nem baj, de most kell, mert a szomszédnak van. A zsoltáros azt mondja:
inkább csendesítem lelkemet. Bár a környezet ingerel, kísért, ostromol, „csitítottam a lelkemet, mint anya a
gyermekét”. Úgy gondolom mindannyian tapasztaltuk már, hogy hányszor
kell a kisgyermeket csitítani, mert a kisgyermek még nem mindent ért (nem
mintha mi mindent értenénk), még keveset tud, szerényebb összefüggéseket
ismer még csupán. Viszont mindent szeretne azonnal. És hányszor vagyunk így
mi felnőttek is? Mi sem értünk mindent, mi sem tudunk mindent, de azonnal
szeretnénk! – és az Úr Istentől kiköveteljük, és az imádságunk tárgya, és
ezért lótunk, futunk és taposunk. A zsoltáros mit mond? „Inkább csendesítettem a lelkemet.”
Ahogyan az anya a gyermekét csendesíti. Valóban a lélek nyugalma és
békessége többet ér, mint nagy, elérhetetlen álmok után való törtetés,
idegeskedés, lótás és futás.
Persze, most megfogalmazódhat
bennünk is, és nagy valószínűséggel, hogyha most ez egy rádiós közvetítés
lenne, és olyanok is hallgatnák, akik nem nagyon bibliai gondolkozású
emberek, akkor valószínűleg azt mondanák: Ja hát ez tipikus keresztyén
szöveg! Ez a mulyák, a gyámoltalanok, az erőtelenek lelki vigasza, hogy
“Úgysem tudjuk elérni, hát nem is kell vele foglalkozni!” Nem erről van
szó. Ez a zsoltár nem erről szól. Nem arról szól, hogy hát akkor törődjünk
bele – és egy beletörődő, passzív életmód. Nem ezt hirdeti a zsoltár, és én
sem ezt hirdetem. Mert a harmadik, amit a zsoltárostól meg kell tanulnunk: Bízzál az Úrban!
Tehát azzal kezdődött: nem
törekszem arra, ami nekem elérhetetlen és túl nagy, inkább csendesítem a
lelkemet (ez volt a második), és a harmadik: bízzál az Úrban! Itt érkezünk
el ahhoz a mozzanathoz, ahol viszont igenis előrefelé néz a zsoltár és
aktivizál. Egyenesen így olvassuk: „Bízzál,
Izráel, az Úrban most és mindörökké!” Vagyis a zsoltáros önmagát
belehelyezi a közösségbe, mert csak a közösségben, az Isten népe
közösségében van értelme a hitünknek igazán. És nemcsak magának mondja,
hanem immár mindenkinek mondja azt, hogy bízzál. Mindenkit aktivizál.
Magának azt mondja, hogy én nem törekszem arra, ami nekem elérhető, én
csitítottam a lelkemet. Nem azt mondja, hogy senki ne törekedjen arra, amit
én nem tudok elérni. És nem azt mondja, hogy mindenki csitítsa a lelkét,
hanem önmagának mondja, de utána a harmadik gondolatban már mindenkit
megszólít. Bízzál az Úrban! Vagyis azt tedd, amit a gyermeknek kell tenni.
Azt tedd. Így olvastuk itt: „Inkább
csitítottam, csendesítettem lelkemet, mint anya a gyermekét. Mint a gyermek
olyan most a lelkem.” Vagyis, azt tedd lelkem, azt tedd Izráel, azt
tedd Isten népe, amit a gyermeknek kell tenni. A gyermeknek mit kell tenni?
Bízni kell. Ez az egyetlen lehetősége a kicsiny gyermeknek, hogy életben
maradjon. Neki nem kell túl nagy dolgokon aggódnia: Mit együnk, mit igyunk,
mibe ruházkodjunk, holnap miből fizetjük ki a villanyszámlát? Ez nem a
három, négy, öt éves gyermek gondja. Ez a szülő gondja. Mi a gyermek
lehetősége és feladata? Az, hogy bízzon. És ilyen értelemben aktivizál a
zsoltáros. Azt tedd, amit a gyermek is tehet. Ha nem is ért mindent, bízza
magát rá a nagyobbra. Ha nem is értek mindent, bízzam rá magamat a nagyobbra,
bízzam rá az Úrra. És ez igen nagy aktivitás, a bizalom igen nagy
aktivitás, hiszen arról a Szentírás úgy beszél, hogy a teljes szív, a
teljes lélek, a teljes erő és a teljes elme legyen benne az Úr
szeretetében. És hogyha odabízom magam, akkor engedelmeskedjek. Lehet, hogy
kisgyermekként nem értettem mindent, de odabízhattam magamat, és ilyen
értelemben gond nélkül azt tehettem, amit gyermekként kell; játszottam, és
a játékban tanultam, odabízhattam magamat, és amikor szóltak, akkor pedig
engedelmeskedtem. Azt tettem, amit rám bíztak, ami már rám bízható. Nem túl
nagy ez, nem elérhetetlen feladat, de már az övé.
Itt a magyar fordítás nem
adja vissza, hiszen csak magyarázó fordításként tudnánk visszaadni, amikor
arról van szó, hogy „mint anya a gyermekét”
– ott az a kifejezés van, hogy az elválasztott gyermek. Ehhez persze hozzá
kell tennünk nagyon gyorsan, hogy a zsoltáros korában a szoptatás ideje az
nem kettő, három, négy, öt hónap, vagy esetleg egy esztendő volt, hanem
néhány esztendő – miután elválasztották a gyermeket. Vagyis befejeződött a
szopás. Tehát itt a kisgyermekről van szó, valahol a kettő, három, négy
éves kisgyermekről van szó, akinek az egyetlen életlehetősége és mondjuk
kiváltsága, hogy magát odabízza. Már ugyan szoptatás szerint nem kötődik az
anyához, de élni csak úgy tud, ha a nagyobban bízik. Már van bizonyos
önállósága a táplálkozás vonatkozásában, de élni mégsem tud egyedül. Nos
ennek a gyermeknek, az ilyen korú gyermeknek az egyetlen lehetősége,
kiváltsága, hogy bízzon az Úrban, és a szülőben is bízzon, a mi lelkünk is
az Úrban. A gyermek egyetlen feladata, hogy akkor engedelmeskedjen, és a mi
egyetlen feladatunk, hogy szót fogadjunk az Úrnak. És közben gyarapszik a
gyermek is, és mi is testben és lélekben, ismeretben és hitben. De a
gyermeknek nem kell idegeskednie a számára elérhetetlen, a számára még túl
nagy kérdések felől. A gyermeknek nem kell idegeskednie, miből lesz
kifizetve a felemelt gázszámla a jóléti rendszerváltás után. A zsoltáros
arról beszél, ami túl nagy dolog nekem, az az Istennek nem túl nagy dolog.
Ami nekem lehetetlen, az az Úrnak nem lehetetlen. Akkor mi tartozik ebből
énrám? Az, hogy bízzam rá. És az Úr megcselekszi, mert előtte semmi sem
lehetetlen.
Próbáljuk tehát összegezni:
Nem törekszem arra, ami nekem túl nagy és nekem elérhetetlen, inkább
csendesítem lelkemet. Bízzál az Úrban – hangzik utána a biztatás, vagyis az
aktív bizalom lépései szólalnak itt meg. Ne elérhetetlen vágyaim
mozgassanak. Ez volt az önismeret kérdése. Állandó gyenge pontja a
modern embernek is (sőt talán még gyengébb pontunk), hogy nem igazán
ismerjük magunkat. Másodszor az aktív bizalom lépései, hogy a világ helyett
az Úr szeretete ragadjon meg. Ne a világ elvárása, igénye és a
bennem felkorbácsolt vágyak mozgassanak, hanem megragadott engem a
Krisztus. Megragadom. Ezért nem mondom, hogy elértem, vagy már a célnál
volnék, de igyekszem. Pál apostol nem azt mondja, hogy hát akkor nem
csinálok semmit. Amikor arról beszél, hogy megtanultam, hogy minden
körülmények között megelégedett legyek, akkor nem azt mondja, hogy minden
körülménnyel megelégedett legyek. Mert az azt jelenti, hogy akkor passzív
vagyok, semmit nem teszek. Hanem azt mondja, hogy minden körülmények között
megelégedett vagyok. Tudok szűkölködni és bővölködni. És a ma fölolvasott,
a filippi levélből fölolvasott igeszakaszban pedig egyértelműen kimondja,
hogy nem vagyok a célnál, de igyekszem, mert megragadott engem a Krisztus.
Az aktív bizalomnak nagyon fontos jele, hogy a keresztyén embert ez a
szeretet ragadja meg, ez az isteni szeretet ragadja meg, és ezért bízok
Benne. És nem pedig a saját vágyaim, és nem pedig amit a világ meg akar
velem etetni, nem azok mozgatnak engem. Tehát nem beletörődő passzivitásról
van szó. Hanem arról van szó, hogy az Úr mennyei elhívása szerint
igyekezzem élni és cselekedni. Legyek nagyon is aktív! Azt mondja Pál
apostol, hogy célegyenest futok. És nem azt mondja, hogy amikor ráérek,
sétálok egy kicsit az Úr ügyéért; hanem célegyenest futok. Ma mondanánk,
hogy apait, anyait beleadva, de nem a maga elképzeléseinek a
megvalósításában – ami ráadásul esetleg nem is az övé, hanem valakik
szeretnék ráerőltetni –, hanem az Úr akarata, a rávonatkozó akarat
megvalósításában.
Az aktív bizalom lépéséhez
tartozik, hogy a mennyei Atya gyermekeként lépjek, és ekkor lesz nyugalmam
is, ekkor lesz békességem is. Lehet, hogy a szomszédnak több lesz
pillanatnyilag, lehet sok minden. De attól én nem leszek boldogabb, hogyha
azért törtetek, nem fogom elérni, és ezért egy életen keresztül zúgolódó,
elégedetlen keresztyén vagyok, aki állandóan panaszkodik, aki mindig
vádaskodik, hogy a körülmények, hogy az Úr Isten, hogy mindenki őellene
dolgozik, mert az ő nagy álmai nem valósultak meg. Biztos, hogy boldog
lennék? Biztos, hogy nyugalmam lenne, ha a nagy álmokat, amelyek nem nekem
valók, azokat valami módon elérném?
A zsoltáros bizonyságtétele
egybecseng az apostoli bizonyságtétellel: a mennyei Atya gyermekeként lesz
nyugalmam. Ezért meri kimondani, van, amire nem törekszem, inkább
csendesítem a lelkemet; és az apostol pedig kimondja, hogy a mennyei
elhívás jutalmáért célegyenest futok, vagyis nagyon is aktív vagyok.
És végül, így is
megfogalmazhatjuk: az elérhetetlen, hiábavaló, számomra hiábavaló célok
után a háborgásban legyek csendesebb; a jóban meg aktívabb. Van, amiben
csitítanom kell magamat, és egy kicsit csendesebbnek kell lennem, van,
amiben pedig engedelmesebbnek kellene lennem, sőt célegyenest futnom
kellene.
Egy másmilyen élethelyzet,
mint a múlt vasárnap, ami a zsoltárban előttünk állt. Én ebből a zsoltárból
a mai igehirdetés címeként, ennyit emeltem ki: „Inkább csendesítem
lelkemet”.
Uram,
nem űz nagyra szívem,
Szemem
nem hányom magasan;
Nem
leledzem oly dolgokban,
Mik
felülhaladnak engem.
Izráel,
az Úr Istenben
Vessed
minden reménységed!
Megtartódnak
őtet higgyed
Mostan
és minden időben!
131.
zsoltár 1. és 4. vers
Imádkozzunk
Bocsásd meg nekünk
Istenünk, hogy többet figyelünk a körülményekre, mint Rád. Bocsásd meg
nekünk hiányos önismeretünk miatt gyakran szívünkben lévő zúgolódást,
panaszt. Bocsásd meg, hogy irigykedünk másokra és törekszünk számunkra
elérhetetlen és számunkra fölösleges dolgok után. És bocsásd meg, hogy
amikor ezekben sikertelenek lettünk, nem kaptunk Tőled áldást, még ellened
is lázadtunk. Segíts Urunk, hogy jobban bízzunk Tebenned. Idegesítő,
elérhetetlen helyzetekben Előtted csendesedjen el a mi lelkünk. Segíts
Urunk, hogy ne törekedjünk számunkra túl nagy és elérhetetlen dolgokra, de
odaszánjuk magunkat akaratod teljesítésére. Segíts, hogy gyermeki
bizalommal éljünk a Te jelenlétedben. Könyörgünk Urunk, gyülekezetünk lelki
gyarapodásáért. Tőled kérjük az áldást a tatai gyülekezeti táborozásunkra
is, hogy oltalmazó szereteteddel végy körül ott is bennünket, hogy legyen
magunk, mindannyiunk lelki épülésére, a gyülekezet erősödésére az a hét. És
könyörgünk minden nyári gyülekezeti táborért, konferenciáért,
csendes-hétért, ahol összegyülekeznek szerte ebben a hazában, a Te
nevedben. És Hozzád fordulunk betegeinkért és gyászolókért, terhek alatt
roskadozókért is, hogy Te légy nekik erőforrás, vigasztalás. És könyörgünk
népünkért, hogy népünk is tudjon Hozzád fölemelkedni és ne elérhetetlen
célok miatt keseregjen, hanem az általad adott feladatot teljesítse.
Köszönjük mennyei Atyánk, hogy Nálad lehet örömünk és békességünk. Magasztalunk,
hogy a Jézus igája könnyű és gyönyörűséges, hogy Jézusban adsz nyugalmat a
mi életünknek. Ez a nyugalom, ez a belső békesség tehet késszé és képessé,
aktív keresztyénéletre. Mindezekben segíts, hogy népünk javára is
lehessünk. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|