|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Torkig
vagyunk…” 3.
Zsoltárok könyve 115. fejezet 1-11.
1Ne nekünk, Uram, ne nekünk,
hanem a te nevednek szerezz dicsőséget szeretetedért és hűségedért!
2Miért mondanák a pogányok:
Hol van az ő Istenük?
3A mi Istenünk a mennyben
van, megalkotott mindent, amit akart!
4A bálványok ezüstből és
aranyból vannak, emberi kéz csinálmányai.
5Van szájuk, de nem
beszélnek, van szemük, de nem látnak.
6Van fülük, de nem hallanak,
van orruk, de nem szagolnak.
7Van kezük, de nem
tapintanak, van lábuk, de nem járnak, nem jön ki hang a torkukon.
8Hozzájuk hasonlók lesznek
készítőik, és mindazok, akik bennük bíznak.
9Izáael, az Úrban bízzál!
Segítséged és pajzsod ő.
10Áron háza, az Úrban bízzál!
Segítséged és pajzsod ő.
11Akik félitek az Urat, az
Úrban bízzatok! Segítségetek és pajzsotok ő.
Imádkozzunk
Mennyei Édesatyánk! Olyan
sok minden hív mások szolgálatára, imádatára ebben a világban, de
köszönjük, hogy a Te hívásod még erősebb ennél. Köszönjük, hogy
elfogadhattuk a Te hívásodat, és most itt lehetünk a Te Neved magasztalására.
Köszönjük Neked, hogy megmutattad már számtalanszor a Te hatalmadat és
erődet előttünk, és add nekünk, hogy mi ebben a hatalomban és erőben és a
Te szeretetedben bízzunk teljes szívvel. Kérünk Téged, hogy így mélyítsd el
a mi ismeretünket, így mélyítsd a mi engedelmességünket, hogy mindenben a
Te akaratodat keressük, és Neked akarjunk szolgálni. Áldd meg most így a Te
Igédet, a Te Igéd hirdetését közöttünk Szentlelked jelenlétével. Ámen.
Ó
vonj, Atyám, Fiadhoz engem,
Hogy
szent Fiad is hozzád elvigyen;
S
míg jóvoltodat áldva zengem,
Keblem
Szentlelked hajléka legyen;
Add
békességed ízét érzeni
És
dicséreted vígan zengeni!
Jó
tudnom azt, hogy közbenjáróm
Hű
Jézusom, ki jobbod felől ül;
Ő
általa, ha hitből várom,
Kérésem
nálad bizton teljesül;
Jó
nékem, hogy míg tart az életem,
Szent
neved vígan, áldva zenghetem!
228.
dicséret 2. és 4. vers
Zsoltárok könyve 143. fejezet 1-12.
1Uram, hallgasd meg imádságomat,
figyelj könyörgésemre! Hallgass meg, mert hű és igaz vagy te!
2Ne szállj perbe szolgáddal,
hiszen egy élő sem igaz előtted!
3Mert ellenség üldöz engem,
földre tiporja életemet, sötétségbe taszít, mint a régen meghaltakat.
4Lelkem elcsüggedt bennem, Szívem
megdermedt bensőmben.
5Visszaemlékezem a régi
napokra, végiggondolom minden tettedet, elmélkedem kezed alkotásain.
6Imádkozva nyújtom feléd
kezem, lelkem utánad eped, mint a kiszikkadt föld.
7Siess, Uram, hallgass meg,
mert odavan a lelkem. Ne rejtsd el orcádat előlem, mert olyan leszek, mint a sírba leszállók!
8Hadd halljam minden reggel,
hogy hűséges vagy, hiszen benned bízom! Ismertesd meg velem, melyik úton
járjak, mert hozzád vágyódik lelkem.
9Ments meg ellenségeimtől,
Uram, nálad keresek oltalmat!
10Taníts akaratod
teljesítésére, mert te vagy Istenem! A te jó lelked vezéreljen az egyenes
úton!
11Tartsd meg életemet
nevedért, Uram, hozz ki engem a nyomorúságból a te igazságodért!
12Némítsd el ellenségeimet a
te hűségedért! Pusztítsd el azokat, akik életemre törnek, mert a te szolgád
vagyok én!
Szeretett Testvérek!
Az elmúlt két vasárnapon
különböző élethelyzeteket vizsgáltunk, de ezek az élethelyzetek
valamiféleképpen hasonlóak, egymáshoz kapcsolódóak, beleértve a ma olvasott
zsoltárban elénk táruló élethelyzetet. Két hete (talán emlékezünk a
kifejezésre): „Torkig vagyunk…!” – kiáltott a zsoltáros. „Torkig
vagyunk az elbizakodottak gúnyolódásával!” És a zsoltáros ebben az
élethelyzetben: „Hozzád emelem tekintetemet” – ezt találta, ezt
ajánlotta megoldásként.
A múlt vasárnap pedig egy
másik zsoltárban: „Nem törekszem arra, ami túl nagy nekem, nem törekszem
arra, ami nekem elérhetetlen.” Lehet, hogy másnak elérhető, lehet, hogy
másnak feladata, de nekem nem: „Inkább lecsendesítem lelkemet.” De
mielőtt úgy gondoltuk volna, hogy ez a passzív beletörődés zsoltára,
azonnal észre kellett vennünk annak a rövid zsoltárnak az utolsó
harmadában: Bízzál! Az aktív bizalom szava szólalt meg.
És a mai napon kicsit
hasonló élethelyzetet tár elénk a zsoltár, ilyen kifejezéseket olvastunk: „Ellenség
üldöz… Lelkem elcsüggedt…”. Akkor most mi lesz? Mit lehet tenni? Mit
kell tenni ilyen helyzetben? Amit ilyen röviden a zsoltáros jellemzett:
ellenség üldöz. Majd még vagy kétszer más kifejezésekkel elmondja ugyanezt.
Elcsüggedt a lelkem. Ezt is megfogalmazza még néhány módon. Most mi lesz?
Mit lehet ilyen helyzetben tenni?
Ha a zsoltárt figyelmesen
hallgattuk, figyelmesen olvassuk, akkor azonnal észrevehettük, a zsoltáros
nem azt tette, amit leginkább (néha hívő emberként is) mi tennénk. Talán a
zsoltár legvége az, amire könnyen és hamar azt mondanánk, hogy “na igen,
hát ez az!”. Így hangzott: „Némítsd
el ellenségeimet… Pusztítsd el azokat, akik életemre törnek!” Na ez az!
– mondhatnánk. De mielőtt ezt észrevesszük a zsoltárban, vegyük észre azt,
hogy a zsoltár, amely 12 versből áll, az első 11 versben nem erről szól. És
a 12. versben olvasható: „Némítsd el… Pusztítsd el…”, csak az első
11 után van a helyén.
Próbáljuk akkor egy kicsit
végiggondolni. Az első tehát, amit a zsoltáros tett abban a helyzetben,
amikor az ellenség üldözte, amikor elcsüggedt a lelke, amikor
kétségbeesett: az önismeret szava.
Az önismeret szava. Tudniillik a zsoltáros nem a saját igazságát
hangoztatta a rátámadókkal szemben, mint ahogy ezt mi szoktuk ilyenkor
tenni: “Hogy ő beszél nekem? Ő így, meg így cselekszik, pedig nekem van
igazam”. A zsoltáros nem a maga nagyszerűségét hangoztatja, pedig lehet,
hogy rendesebb volt a rátámadóknál. De mégsem ezt hangoztatja. Sőt, az
önismeret szólal meg olyannyira, hogy ilyet olvashattunk: „Ne szállj perbe szolgáddal…!”. Talán
eszünkbe juthat a 205. dicséret: „Ne szállj perbe énvelem, óh én édes Istenem.”
Innen van. A zsoltáros azt mondja: „Ne szállj perbe szolgáddal –
velem ne szállj perbe Uram –, hiszen
egy élő sem igaz előtted!” Jól hallottuk? Észrevettük? A zsoltáros nem
azt mondja: Uram, ne szállj perbe énvelem, hát én rendes vagyok, én a Te szolgád
vagyok. Perelj a rám támadókkal, perelj azokkal, akiknél nincs igazság,
perelj a bűnösökkel, ítéld meg azokat. De nem ezt olvastuk. A zsoltáros nem
ezt mondja. A zsoltáros, amikor elmondja, hogy ellenség üldöz, a lelkem
elcsüggedt, akkor a megoldás felé vezető út első lépcsője a helyes
önismeret, és a helyes önismeret azt jelenti a zsoltáros szava szerint:
Uram, előtted egyetlen egy igaz
ember nincs. Én sem vagyok igaz ember. Lehet, hogy talán valamiben jobb
vagyok, vagy csak másabb vagyok a rám támadóknál, de én sem vagyok igaz
ember. Amikor ilyen támadások kereszttüzébe kerülünk, ez eszünkbe szokott
jutni? A megoldás felé első lépésként ezt szoktuk tenni? Vagy pedig
szabadon engedjük indulatainkat, és még az Úr Istent is belerángatnánk,
hogy a mi indulataink szerint, akkor most intézkedjen. A zsoltáros
kimondja, hogy én sem vagyok igaz ember. Mi nagyon hamar a mások bűnéről
beszélünk ilyenkor, kizárólag a másokéról, a ránk támadókéról,
családtagéról, főnökéről vagy beosztottéról, vagy a szomszédéról. A
másokéról. A zsoltáros pedig arról beszél, hogy Uram, én is egy vagyok a
bűnösök közül.
A második lépés: a zsoltáros hitvallása. Vegyük
észre. Ellenség üldöz engem, elcsüggedt a lelkem, segíts Uram, ne hagyj
engem Istenem. És az önismeret után hitvalló kifejezéseket olvasunk. Hát
nem kellene már intézkedni Uram Isten?!
A zsoltáros hitvallást tesz ilyen szavakkal: „…hű és igaz vagy te!” Hű és igaz az Isten. Nem én! Az Isten igaz! Hű és igaz az Isten.
Azután: „Visszaemlékezem a
régi napokra, végiggondolom minden tettedet, elmélkedem kezed alkotásain”.
Hát nem a rám támadók tetteire emlékezik? De azok is vannak, azokról is
beszél a zsoltárban. De minket nagyon sokszor elvakítanak ezek a támadások,
és csak ezeket látjuk. A zsoltáros pedig látni akarja az Urat újra, az
Isten tetteit akarja látni újra, az Isten alkotásait akarja látni újra,
tudniillik akkor lehet reálisan látni a pillanatnyi helyzetet. Akkor lehet,
hogyha az egészbe tudjuk elhelyezni azt a részletet, ami miatt
elcsüggedtem, megkeseredtem, mert megtámadtak, mert szerintem
igazságtalanul jártak el velem szemben. Netalán egyenesen üldöznek. Aztán a
zsoltáros hitvallása így folytatódik: „Imádkozva nyújtom feléd kezem, lelkem utánad eped”. Majd ezután
megszólal: „Siess Uram… Te vagy Istenem… szolgád vagyok!”. Hitvalló
kifejezéseket olvasunk. Nem a „Hiszekegy” szavaival, akkor még nem is volt,
de hitvalló szavakat. Amikor bennünket meggyötör valami, mert úgy érezzük,
hogy igazságtalanul megtámadtak, akkor vajon mi szoktunk hitvallást
tenni? Vagy úgy gondoljuk: Igen,
majd ha lesz keresztelés a gyülekezetben, úgyis el kell mondani a
„Hiszekegy”-et. De akkor, amikor elcsügged a lelkem, akkor, amikor úgy
érzem, hogy támadások kereszttüzében vagyok, és talán szerintem ezek még
igazságtalanul is értek engem, akkor szoktam én arra gondolni, hogy
megvalljam, hogy milyen nagy az Isten? Szoktam én arra gondolni, hogy
megvalljam, hogy ő az én Istenem és szolgája vagyok, és nála keresek
oltalmat? Mert a zsoltáros hitét megvallva mondja ki, hogy nála keresek
oltalmat.
És nézzük a harmadik
lépést. Mert még mindig nem arról olvasunk, hogy “pusztítsd el őket”.
Mi a harmadik lépés, amit a zsoltáros megtett a megtámadottság idején?
Hányszor vagyunk úgy: “Megsértett, belegázolt a lelkivilágomba!” Mit tesz a
zsoltáros harmadszor? Kimondja, hogy „Siess, Uram, hallgass meg…
Uram!”. De igazán figyeljük, mindezt így: „Hadd halljam minden reggel, hogy hűséges vagy…” – mondja az
Istennek. Hadd halljam, hogy hűséges
vagy. Mit akar hallani? Az Isten
hűségét. Miért fontos ez? Minket nagyon könnyen és nagyon hamar
elvakítanak azok a támadások, amik érnek. Olykor mondják, hogy a
megtámadottság állapotában elborult az agya valakinek, és hát olyanokat
mondott, meg olyanokat tett visszavágásként. A zsoltáros nem ezt teszi,
hanem azért könyörög, azt kéri az Istentől, hogy az Isten hűségét újra és
újra, reggelente, minden nap lássa. Nem a megtámadók tetteit, szavait,
hanem az Isten hűségét.
Aztán, könyörög: „Siess,
Uram, hallgass meg…”; és megdöbbentő, de így könyörög: „Taníts akaratod teljesítésére…”. Az
Isten akaratának teljesítésére taníts engem. Megint figyeljük meg,
nem azt olvassuk, tanítsd már meg ezeket, utasítsd már rendre őket, hát
ezek nem ismerik a törvényedet! Hát ezek nem ismernek se Istent, se embert!
Nem erről van szó. Nem ezért könyörög, nem ezt kéri, hanem azt, hogy „Taníts akaratod teljesítésére…”.
Engem. Mert azért valószínűleg én is ludas voltam a dolgokban. Nincs
előtted egyetlenegy igaz sem. Nemcsak ők vétettek, én is vétek.
A harmadik a
kéréscsokorban: „A Te jó lelked
vezéreljen az egyenes úton.” Megint vegyük észre, hogy nem így szól a
zsoltár: “Uram Isten, vezéreld már ezeket a szegény tévelygőket, akik
mindig énrám támadnak, hogy ne támadjanak rám!” – hanem engem vezérelj az egyenes úton.
Akkor mi lesz most? Az ellenség üldöz, a lelkem elcsüggedt… – ezek csak
kegyes frázisok sora lenne, amit itt olvastunk? Vagy valóban ez volna az
Isten szerint való, és ez volna lelkileg, sőt biológiailag is az egészség,
a gyógyulás, a megoldás útja? De még nincs vége a kéréseknek. A zsoltáros
végre már kér. A megtámadott ember, a megsebzett ember végre már kér. De
nem azt, még mindig nem azt, hogy pusztítsd el őket, hogy némítsd el őket,
hanem „Tartsd meg életemet…!”.
Miért? Nevedért. Nem azért, mert
nagyszerű vagyok! Én megérdemlem, mások meg hadd vesszenek, mert ilyenek,
meg olyanok. Lehet, hogy igaz, hogy ilyenek meg olyanok, ő meg elmondja
rólam ugyanezt. A zsoltáros könyörög, hogy az Isten tartsa meg az ő, az
üldözött ember életét, de önmagáért, „a te nevedért”. Észre kellene
venni, a reformáció református ágához tartozóként különösképpen észre
kellene vennünk, hogy az „Egyedül Istené a dicsőség!”, a „Soli Deo Gloria!”
ebben a zsoltárban nagyon erősen megfogalmazódik. A mi életünkben nem ilyen
erős. Egyedül a Te nevedért – egyetlenegy jogalapom
van arra, hogy az Istentől segítséget, oltalmat, a megtámadás idején
védelmet kérjek, és ez nem én vagyok, hanem az Isten neve. És akkor
eszünkbe juthat, hogy Jézus így tanított imádkozni: amikor kértek,
könyörögtök, akkor az én nevemben. Ezt szoktuk gyakorolni! “Uram! Látod,
hogy mit csináltak ezek? Pusztítsd el őket! – a Jézus nevében kérem.” Az Úr
Isten ezt, abba a bizonyos kukába teszi bele, mint használhatatlan
imádságot. Meghallgatja, de nem fogja teljesíteni. Merthogy az Úr neve az
nem egy varázsige, mint amivel nagyon sok ember ma kábulatba ringatja
magát. Mert jönnek guruk és mondják, hogy ezt a két szót kell mindig
mormolnod, mormolnod, mormolnod, mormolnod… nem reklámozom most egyiket se.
A Te nevedért… de az Isten neve, a Jézus neve, az nem egy olyan varázsszó,
hogy bármilyen gazemberséget kérek, bármilyen önző dolgot kérek, ha
odateszem a végére, hogy a Jézus nevében kérem, akkor az teljesítve lesz.
Ez nem lesz teljesítve. Nem erről beszél a Szentírás. „Tartsd meg
életemet a Te nevedért.” – itt egyedül a Te dicsőséged jöhet szóba.
Egyébként az a jó nekem.
Azután a kérések eme
csokrában így folytatta a zsoltáros: „Hozz
ki engem a nyomorúságból a te igazságodért.” Megint nem önmagáért –
“Uram! Hozz ki a nyomorúságból, mert úgyis nekem van igazam ebben a
helyzetben” –, hanem egyedül a Te
igazságodért, Uram.
És ebben a csokorban
harmadszor: „Némítsd el ellenségeimet
a te hűségedért.” Nem azért, hogy utána nekem legyen nagy a szám. És
majd én mondogassak vissza vastagon; hanem a Te hűségedért. Észre kell vennünk, háromszor ismétlődik: a Te nevedért, a Te igazságodért, a Te
hűségedért Uram. Amit
kérek, ennek egyetlenegy jogalapja lehet; nem a jóságom, nem is az, hogy
imádkozok, nem is az, hogy templomban voltam, nem is az, hogy magamat
vallásosnak tudom. Egyedül a Te neved, a Te igazságod, a Te hűséged. A Te
neved nem szenvedhet csorbát. A Te igazságod kell, hogy érvényesüljön, és
nem az én vélt igazságomat kell, hogy végrehajtsd, Uram.
És így érkezünk el a
zsoltár utolsó, 12. verséhez, amiben ezt olvastuk: „Némítsd el ellenségeimet…, Pusztítsd
el azokat, akik életemre törnek…”. Itt világosan és tisztán kell
látnunk, mert itt, mintha átokkérés lenne. Világosan és tisztán kell
látnunk, hogy az előbb olvasott 11 vers után, az önismeret, a bűnvallás
után, a hitvallás után, az Isten neve, az Isten dicsőségének keresése után
érkezik el, de csak ezek után
érkezik el oda, hogy ilyet mond, kér: „Pusztítsd el azokat, akik életemre törnek…”. Valamit világosan kell
látnunk. Két lehetősége van mindannyiunknak: vagy az Isten kegyelméből élünk, azt elfogadva, vagy
elutasítva a pusztulást választjuk. Nem azért pusztul valaki, mert én
azt kérem.
Próbáljuk összegezni: a
zsoltárost, amikor az ellenség megtámadta, emiatt elcsüggedt a lelke, és
végül eljutott ide az utolsó mondathoz is a zsoltárban. Még valamit észre
kell, hogy vegyünk: „Pusztítsd
el azokat, akik életemre törnek…” – valami itt nincs; de valami van. A zsoltáros nem azt
mondja: “Uram Isten, én ezt elintézem! Úgy megbosszulom, legfeljebb majd
segíts meg benne!” A zsoltáros azt mondja: Uram, az igazságszolgáltatást a
kezedbe teszem. Ez van a zsoltárban, és a zsoltáros azt mondja: én nem
bántom őket. Nem akarok visszaütni. A Te kezedbe teszem, hogy mikor,
hogyan, miért cselekszel. Tudom, hogy nevedért
fogsz. Itt egyedül az Isten dicsőségéről lehet szó.
Nos tehát, amikor
megpróbáljuk összegezni a zsoltárt, észre kell, hogy vegyük: az Isten
embereit is érhetik, sőt érik támadások. Ezt nagyon sokszor, tudniillik,
nem értik az emberek. Nagyon sokszor ott vehetjük észre, amikor jön valaki
és mondja: “Ezért jársz te templomba? Ezért szoktál imádkozni? Hát téged is
hogy megtámadtak, veled is hogy kitolt a főnököd… és sorolhatjuk, talán a
zsoltárossal, hogy az ellenség üldöz engem, mintha összeesküdt volna
ellenem a világ. Nos, mindenkit érhetnek támadások. Ez alól mi sem vagyunk
kivételek. És ezen nem szabad felháborodni.
Három gondolatban,
mondatban szeretném végül összegezni. Az első: a bűnbánat. Ne szállj
perbe szolgáddal. Velem se szállj perbe, mert ha megítélsz, akkor engem is
meg kell, hogy ítélj.
A második: a hitvallás.
Hű és igaz vagy és én szolgád vagyok. A hitvallás, amit másodszor ki kell,
hogy mondjunk az önismeret, a bűnvallás szava után a megtámadottság idején.
És azután jöhet
harmadikként a kérés, harmadikként, nem legelsőként vad indulatunkban
bolond dolgokat kérni, hanem a bűnvallás és a hitvallás szava után jöhet a
kérés: Hallgass meg Uram nevedért. Nem arról van szó, hogy amit én
szeretnék, az legyen meg mindenáron, hanem arról van szó, ami a Te
dicsőségedet szolgálja; az legyen meg, mert az jó nekem. Egy élethelyzet,
kicsit hasonlított a múltkorihoz, meg a két héttel ezelőtti
zsoltárhelyzethez. Mi lesz akkor, amikor úgy érezzük, hogy megtámadtak?
Talán csak egy szóval… talán öt mondattal… netalán kitoltak velünk. Mi lesz
akkor azon túl, hogy elcsüggedt a lelkünk; és hogy az óember kezdene
dolgozni és intézkedni. Merjük a zsoltárt végigolvasni, merjük észrevenni,
és merjünk Istenhez fordulni, de bűnbánattal, másodikként hitvallással, és
ezek után ki szabad mondani a kérésünket is, de csak ilyen sorrendben.
Azért
ily nagy szerelmedért,
Kérünk,
ne vess el bűnünkért,
Ne
vehessen ellenségünk
Dühösséggel
semmit tőlünk.
Ó
mi irgalmas Királyunk,
És
győzedelmes Hadnagyunk,
Hozzád
hitből folyamodunk,
Tudjuk,
meg nem fogyatkozunk.
Kérünk,
ily nehéz ügyünkbe’
Ne
adj ellenség kezébe,
Ne
vesd bűnünket elődbe,
Végy
be inkább kegyelmedbe.
Keresztyéni
egyességben,
Nevednek
szentelésében,
Szent
igédnek értelmében,
Tarts
meg minket mindvégiglen.
291.
dicséret 5-8. vers
Imádkozzunk
Urunk Istenünk! Mi is
gyakran úgy érezzük, hogy minden és mindenki összeesküdött ellenünk. Mi is
úgy érezzük néha, mintha ellenség üldözne minket. Bocsásd meg, hogy
ilyenkor gyakran csak magunk akarunk intézkedni, bocsásd meg, hogy ilyenkor
gyakran indulataink vezérelnek, és bocsásd meg, hogy ilyenkor gyakran
bosszúvágyunk eszközévé tennénk még Téged is. Segíts mindig a Te neved
dicsőségét szolgálni. Segíts mindig igazságodat szem előtt tartani a magunk
részigazsága helyett. És segíts mindig megérteni, hogy a Te ígéreteidhez
hűségesen akarsz cselekedni. Segíts Urunk bűnbánatot tartanunk, hogy előbb
minket vezérelhessen a Te jó lelked hiteles életre. És mindezek után Te adj
szabadulást nehéz helyzetekből. Könyörgünk Urunk betegekért és
gyászolókért, terhek alatt roskadozókért, hogy Hozzád forduljanak, Reád
nézzenek, hitben és hit által Tőled gyógyuljanak, vigasztalódjanak. És
indítsd szívünket együttérző szolgálatra. Könyörgünk a tatai gyülekezeti
táborozásunkért, oltalmazó szeretetedbe ajánljuk a kicsiket, fiatalokat,
családokat és idősebbeket. Segíts, hogy szeretetben tudjunk egy hetet
együtt eltölteni, Lélekben és közösségben épülni. Könyörgünk szerte az
országban gyülekezeti táborokért, lelki alkalmakért, és kérünk a gyülekezet
jövő héten itthon lévő részéért, hogy a Te oltalmad, a Te Igéd legyen
mindannyiukkal. Urunk Istenünk! Ne nekünk, hanem a Te Nevednek szerezz
dicsőséget megtámadottságban, nehéz helyzetben; lelkünk elcsüggedésében
segíts bennünket önvizsgálatra, hitvallásra, hogy azután, ami még a
szívünkben van, kérésként is eléd vihessük naponta. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|