|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Isten
gyermekei vagyunk?
János apostol első
levele 3. rész 1-11.
1Lássátok
meg, milyen nagy szeretetet tanúsított irántunk az Atya: Isten gyermekeinek
neveznek minket, és azok is vagyunk. Azért nem ismer minket a világ, mert
nem ismerte meg őt.
2Szeretteim,
most Isten gyermekei vagyunk, de még nem lett nyilvánvaló, hogy mivé
leszünk. Tudjuk, hogy amikor ez nyilvánvalóvá lesz, hasonlóvá leszünk
hozzá, és olyannak fogjuk őt látni, amilyen valójában.
3Ezért
akiben megvan ez a reménység, megtisztítja magát, mint ahogyan ő is tiszta.
4Aki
bűnt cselekszik, törvényszegést követ el, mert a bűn törvényszegés.
5Azt
pedig tudjátok, hogy ő azért jelent meg, hogy elvegye a bűnöket, és hogy
őbenne nincsen bűn.
6Aki
őbenne marad, az nem vétkezik: aki vétkezik, az nem látta őt, és nem is
ismeri őt.
7Gyermekeim,
senki meg ne tévesszen titeket: aki az igazságot cselekszi, az igaz, mint
ahogyan ő is igaz.
8Aki
a bűnt cselekszi, az az ördögtől van, mert az ördög cselekszi a bűnt
kezdettől fogva. Azért jelent meg az Isten Fia, hogy az ördög munkáit
lerontsa.
9Aki
az Istentől született, az nem cselekszik bűnt, mert az ő magja van benne,
és nem vétkezhet, mert az Istentől született.
10Erről ismerhetők meg az Isten gyermekei és az ördög gyermekei:
aki nem cselekszi az igazságot, nem az Istentől van, és az sem, aki nem
szereti a testvérét.
11Mert ez az az üzenet, amelyet kezdettől fogva hallottatok, hogy
szeressük egymást.
Imádkozzunk
Mennyei Atyánk!
Magasztalunk és áldunk Téged Szent nevedért és mindazokért az áldásokért,
amiket a hívő közösségben, a gyülekezetben tapasztalhatunk meg. Köszönjük,
hogy a mai reggelen is adtál vágyakozást és erőt, hogy eljöjjünk ide a Te
hajlékodba, és újra megérezhessük jelenléted áldásait. Bűnbánatunk miatt is
jöttünk, hiszen nem tudunk mindig Hozzád hűen szólni és viselkedni. Kérünk
Urunk, bocsásd meg, ha miattunk gyaláztatik a Te neved, vagy ha éppen mi
vagyunk akadályai az evangélium terjedésének. Bocsásd meg, ha sokszor nem
látszik, hogy nem a sötétség, hanem a világosság urának vagyunk a gyermekei.
Hálát adunk azért, hogy felhatalmaztál, Téged Atyánknak nevezzünk, és
ezáltal a Te gyermekeid lehessünk, hiszen ez a mi legnagyobb méltóságunk.
Add, hogy ezt soha ne veszítsük el értelmünk és szemünk elől. Tedd ezt
számunkra érthetővé és élhetővé, hogy az egymás iránti szeretet is árulkodó
bizonyságtevője legyen rólunk. Kérünk, add, hogy másoknak is felmutathassuk
ennek javait. Urunk! Úgy szeretnénk világító lámpások lenni, hogy mindig
láthatóvá váljék: a Te gyermekeid vagyunk, és Hozzád tartozunk. Adj ehhez
bátorságot és egészséges öntudatot. Kérjük segítségül a Te Szentlelked, ne
csak halljuk, hanem érthessük is a Te Igédet. Jézus Krisztus, a mi
Örököstársunk érdeméért kérünk, hallgasd meg imánkat. Ámen.
Igaz
az Isten igéje,
Kivel
él ember elméje,
Kinek
megmarad ereje
És
el nem vész ő reménye.
Kérünk,
Úr Isten, tégedet,
Erősítsd
meg híveidet,
Hogy
vehessük szent Igédet
És
vallhassuk te hitedet.
301.
dicséret 5. és 6. vers
Filippibeliekhez
írott levél 3. rész 2-11. vers
2Óvakodjatok
a kutyáktól, óvakodjatok a gonosz munkásoktól, óvakodjatok a
megmetéltektől!
3Mert
mi vagyunk a körülmetéltek, akik Isten Lelke szerint szolgálunk, és
Krisztus Jézussal dicsekszünk, és nem a testben bizakodunk.
4Pedig
nekem lehetne bizakodásom a testben is. Ha másvalaki úgy gondolja, hogy
testben bizakodhat, én méginkább: 5nyolcadik
napon metéltek körül, Izráel népéből, Benjámin törzséből származom, héber a
héberek közül, törvény szempontjából farizeus, 6buzgóság szempontjából az
egyház üldözője, a törvényben követelt igazság szempontjából feddhetetlen
voltam.
7Ellenben
azt, ami nekem nyereség volt, kárnak ítéltem a Krisztusért.
8Sőt
most is kárnak ítélek mindent Krisztus Jézus, az én Uram ismeretének
páratlan nagyságáért. Őérte kárba veszni hagytam, és szemétnek ítélek
mindent, hogy Krisztust megnyerjem.
9Hogy
kitűnjék rólam őáltala: nincsen saját igazságom a törvény alapján, hanem a
Krisztusba vetett hit által van igazságom Istentől a hit alapján, 10hogy megismerjem őt és
feltámadása erejét, valamint a szenvedéseiben való részesedést, hasonlóvá
lévén az ő halálához, 11hogy valamiképpen eljussak
a halottak közül való feltámadásra.
Szeretett Testvérek!
A Filippi levél előbb
olvasott szakaszában Pál apostol leír egy veszedelmesen hangzó mondatot. Ez
a mondat így kezdődött: „Mert mi
vagyunk a körülmetéltek.” Azok a mondatok, amelyek így kezdődnek, „Mert
mi vagyunk…”, ez könnyen veszedelmes mondattá lehet. Hiszen hányszor
hallottuk már – netalán mi magunk is kimondtuk –, “Mi vagyunk a
keresztyének! Mi vagyunk a reformátusok! Mi vagyunk a magyarok!” Na de ezt
bárki mondhatja. Bárki, bármit állíthat önmagáról. Az apostol nem véletlen
háromszor ismétel meg egy kifejezést: Óvakodjatok…
Egy sajátos korabeli kifejezést használ, amit így fordítunk le magyarra,
hogy „Óvakodjatok a kutyáktól,
óvakodjatok a gonosz munkásoktól, óvakodjatok a megmetéltektől!” A
filippibeli gyülekezet akkori helyzetével kapcsolatosak ezek a kifejezések,
mert gyakran torz értelemben használták ezt az állítást, ami így hangzott,
hogy “Mi vagyunk…”.
Igen, ennek a veszélye ma
is megvan, hogy torz értelemben hangzik el, néha öntelten hangzik el
egy-egy állítás. Mi vagyunk az igazi! – és aztán lehet folytatni különböző
kifejezésekkel a mondatot. Az apostol azt mondja, óvakodjatok, nem igaz
mindig minden. Nem biztos, hogy mindig minden úgy van, ahogy azt némelyek
állítják. Persze fölmerülhet az a kérdés is, hogy szabad-e így beszélni?
Vagy fölmerülhet úgy is a kérdés, hogy kell-e néha ezt is kimondani: Mi
vagyunk… Hiszen ez tulajdonképpen egy hitvallás is. Megvallása
annak, hogy magamat kinek mondom, kinek tartom, hova tartozónak vallom. De
veszedelmes is lehet, mert az önteltség szava is lehet. Veszedelmes lehet,
mert be is csaphat, félrevezethet embereket, mert olyat állítok, ami mögött
szerény fedezet van.
Hogy is viszonyuljunk tehát
mindehhez? Az apostol abban a szituációban, amiben akkor a filippi
gyülekezet élt, kénytelen volt leírni. Határozottan vállalta: „Mert mi
vagyunk a körülmetéltek…” És itt most a kifejezést fordítsuk le: Mi
vagyunk az Isten szövetségébe tartozók, mi vagyunk az Isten népe. Sokszor
elhangzik ez mondatkezdetként: Mert
mi vagyunk… De az apostol meg is indokolja. És erre szeretném,
hogyha tudnánk jobban figyelni. Mivel indokolja meg? Miért meri kimondani
másokkal szemben, akik dicsekedtek, hogy „Mi vagyunk…”? Mert ezzel kimondja,
hogy nem ti. Milyen alapon és mikor szabad, vagy olykor kell ezt mondani,
hogy az Isten népéhez, az Isten szövetségébe tartozunk? Három dolgot említ
az apostol.
Az első, amivel indokolja,
hogy az Isten szövetségébe tartozunk… itt az ószövetségi összefüggésekre
való utalás, tudniillik az ószövetségi néphez való tartozás külső testi
jele a körülmetélés volt, ezért írja az apostol, mi vagyunk a
körülmetéltek. Miért? Azok tartoznak az Isten szövetséges népébe, akár az
Ószövetség világában is igaz ez, és akár az Újszövetség világában
gondolkozunk és vizsgáljuk, vagyis a mi világunkban, akik először is „Isten Lelke szerint szolgálunk.”
Mert mindenki mondhat magáról bármit. Vannak talán olyanok, akik hallották
már tőlem szűkebb körben beszélgetve, amikor előjön, hogy valaki mondja,
hogy ő micsoda református. Akkor én nem egyszer annyit szoktam mondani, én
meg űrhajós vagyok. Mindenki azt mond, amit akar. Na de van-e valami
fedezet, van-e valami, amivel igazolható az állítás, hiszen egy-két
kérdéssel nagyon hamar kiderítené az engemet nem ismerő valaki is, hogy
semmi közöm az űrhajózáshoz. Ha jó, ügyes kérdést tesz föl, az első kérdés
után megállapítja, hogy blöff volt az egész, hogy én csak szövegelek,
mondok valamit magamról, mert valaminek szeretném beállítani magamat. De
nem igaz. Nincs valóság mögötte.
Nos az apostol föl meri
vállalni, hogy kimondja: Mi vagyunk
az Isten népe.
Három indokot mond. Ez a
három indok azt is jelenti, hogy ti, akik kisajátítva mondtátok, hogy mi
vagyunk, akkor mérjétek meg magatokat, állításotokat. Az első indok tehát: „Akik Isten Lelke szerint szolgálunk.”
Így is fordíthatnánk, így is mondhatnánk: Folyamatos engedelmességben élünk és járunk. Tehát nemcsak
beszélünk, nemcsak állítunk valamit magunkról, hanem folyamatosan ezt
gyakoroljuk. Nem hallatszik, hanem látszik. Látható mindez. Ráadásul az apostol így fogalmaz: akik Isten Lelke szerint szolgálunk,
vagyis nem önzésünk, nem karriervágyunk, nem valamilyen sajátos emberi
indulatunk miatt szolgálunk, hanem az Isten Lelke szerint, mert sajnos a
kettő nem azonos. Gyülekezetben, egyházban – és újra és újra megkísérthet
bennünket, hogy – a magunk indulatai, vágyai, szereplési vágyai szerint
szolgálunk. De ez nem szolgálat. Az apostol azt mondja, az Isten Lelke
szerint szolgálunk, és ez más, mint az emberi indulatokból, vágyakból való
cselekvés, ami maga a cselekedet lehet, hogy jó, de az indítéka hamis. Az
Isten Lelke szerint szolgálunk, ez azt is jelenti, hogy az Isten dicsőségét
és az emberek javát munkáljuk ezzel.
A másik indok, amit az
apostol fölhoz, hogy miért meri a dicsekedőkkel szemben le is írni, hogy mi vagyunk az Isten népéhez
tartozók, az az, hogy „Krisztus
Jézussal dicsekedünk”. Ez a második indok. A Krisztus
Jézussal dicsekedünk. Vagyis, nem a magunk jóságát hangoztatjuk: Mi
olyan rendes reformátusok vagyunk; Mi olyan rendes és istenfélő emberek
vagyunk, mi olyan jó emberek vagyunk! Bezzeg azok a többiek! – Nem. Krisztus Jézussal dicsekszünk. Aki
pedig a Krisztus Jézussal dicsekszik, az pedig tulajdonképpen elismeri
önmagáról, hogy ő bűnös, kegyelemre szorult ember. Na ez az, amit nem
nagyon szeret az óember, a vallásos óember kimondani, elismerni. Az apostol
viszont megtérése után megértette, és már meri mondani. A Krisztus Jézussal
dicsekszünk, vagyis azzal dicsekszünk, hogy az Isten kegyelmesen hajolt le
hozzánk, hozzám is, és megbocsátott nekem is, nekünk is. Ezért vagyunk az
Isten népe, és nem azért, mert olyan rendesen igyekszünk élni. Ha valóban
bocsánatot nyert bűnösként élünk, akkor persze ennek kell valamifajta rendesebb
életmódban is megnyilvánulnia, de ha a Krisztussal dicsekszünk, mert az
Isten kegyelméből élünk, rászorultunk erre a bűnbocsátó kegyelemre.
A harmadik indok, amiért az
apostol ebben a helyzetben (nem sűrűn, de néha, ha erre szükség volt)
leírta, kimondta, hitvallásosan is, hogy mert mi vagyunk a valóságos Isten
népe: „…és nem a testben bizakodunk”. Ez az előzőnek az
ellentétpárja tulajdonképpen, a Krisztussal dicsekszünk, és nem a
testben bizakodunk. Az Isten bűnbocsátó, új életet formáló kegyelmében
bizakodunk, és nem magunkban, a magunk cselekedeteiben. És itt az apostol
nagyon határozottan le is írja, pedig nekem lehetne dicsekedni test
szerint, vér szerint is. És föl is sorolja, és ebből kiderül, hogy a
kortársak mivel próbálták igazolni a maguk választottságát; mert az apostol
fölsorol ilyeneket. Azt mondja: „Ha
másvalaki úgy gondolja, hogy testben bizakodhat, én méginkább: nyolcadik
napon metéltek körül, Izráel népéből, Benjámin törzséből származom, héber a
héberek közül, törvény szempontjából farizeus”. Azaz a legkegyesebb, legszigorúbb, a legtisztább életmódra
törekvő kegyességi csoport tagja vagyok. „…buzgóság szempontjából az
egyház üldözője” – vagyis
nemcsak beszéltem róla, amit én gondoltam, hanem mentem és csináltam. Az
más kérdés, hogy később rá kellett jönni, hogy ez vakbuzgóság volt, rossz
irányba ment, és így egyházüldöző lett. „…a törvényben követelt igazság szempontjából
feddhetetlen voltam”. Azt
mondja az apostol, ha valaki dicsekedhetne, hát nekem még inkább lehetne,
de nem ezzel dicsekszem. Hanem azzal dicsekszem, hogy mégsem voltam
tökéletes, és a Krisztus énértem is jött és meghalt. Dicsekszem az Isten
kegyelmet kínáló szeretetével, a Megváltóval. Ezért nem testben, nem
önmagamban, nem az én jó cselekedeteimben, nem az én származásomban, nem az
én szüleimben, nem az én őseimben bizakodom, hanem abban, aki engem
megváltott. Ezért merem kimondani, ezért merem leírni, ha szükséges,
veletek szemben is, akik ott hamis tanítóként jöttetek, hogy mi vagyunk a körülmetéltek, mi vagyunk
az Isten népéhez tartozók.
De ezek után fölmerülhet
persze egy nagy kérdés. Akkor semmi értelme nem volt az Ószövetségben a
szövetség jegyének, a körülmetélésnek? Akkor semmi értelme nincs az
Újszövetségben a keresztségnek? Semmi jelentősége nem lenne? Akkor csak a
Lélek szerint szolgálunk, aztán kész? Semmi jelentősége, semmi szerepe
nincsen a vallásos élet cselekedeteinek? Fölmerülhet valóban jogosan ez a
kérdés. Akkor semmi jelentősége nincs a hívő szülőknek és nagyszülőknek?
Akkor semmi jelentősége nincs annak, amit hozhattunk, amit örökségként
kaphattunk? De igen. A mi szüleink és nagyszüleink, vagy még korábban élt
elődeink hite és jó példája segítsen és ösztönözzön bennünket, de ahogy
mondani szokták, az Úr Istennek nincsenek unokái, az Istennek csak gyermekei
vannak, megtérő gyermekei. Minden nemzedéknek és minden nemzedék tagjának
magának kell döntenie. Nem lehet automatikusan úgy születni. Egyszer
valaki, régen (70 fölött volt az illető, a dédapa református lelkész is
volt), amikor a fiatalok arról beszélgettek, hogy az életükben az Isten
mikor szólította meg őket, és mikor indultak el az Isten útján, megszólalt:
Gyerekek, én már úgy születtem! De szépen hangzik! Csak az a baj, hogy
lehetetlen. Más baj nincs vele. Valamit félreértett. Elkezdett dicsekedni
azzal, ami nincs, ami nem lehet. És ezzel elárulta azt is, hogy nem érti az
Isten Igéjét és kegyelmét. Egyszerűen nem érti. Vagy ha érti, akkor nem
fogadja el. Ő akar az Istennek diktálni. Nos, mi a jelentősége és szerepe
akkor annak, amit itt Pál fölsorol? Származás, szertartás, buzgóság; ezek
mind rendkívül fontosak, de egyértelműen látnunk kell, hogy hol van a helye
és a szerepe a kegyes életben.
Reményik Sándor egy
viszonylag kevésbé ismert verséből szeretnék néhány sort idézni. A vers
címe: Petrovics ítél. Hogy könnyebb legyen a megértés, mert három sor lesz
csupán a versrészlet, Petrovics itt Petőfi. És ez a három sor így hangzik:
„Ama más néven ismert Petrovics, / Mi legfőbb bíránk minden faji perben: /
A vér: a semmi. A Lélek: a Minden.”
Pál apostol, amikor ott a
kortársak közül némelyek jöttek, és a vérségi származást kezdték mindenek
fölé tenni, akkor azt mondja, hogy nem.
Akik az Isten Lelke szerint szolgálnak, azok az Isten gyermekei, azok
tartoznak az Isten népéhez. Önmagában a vér az nem hoz semmit lelki,
hitbeli vonatkozásban. De az elődeink hite és példája nemcsak hogy
segítség, ítélet is lehet rajtunk. Láttad és hallottad. Megismerted és
mégsem követted. A Lélek a minden. És ez igaz nemzeti öntudat
vonatkozásában is, de igaz igei vonatkozásban is. Fontos tehát a
megkereszteltetésünk, fontos a konfirmációnk, fontosak a kegyességi élet
úgymond szertartásos kiábrázolódásai, rendkívül fontosak. De csak az Isten
Lelke szerint való szolgálatban van meg a helyük és az értelmük. Ha ettől
függetlenítjük, és abból kiszakítva azokkal dicsekedünk, akkor magunkban
bízunk, akkor testben bizakodunk. Akkor üressé válhat. És akkor hiába
mondja valaki, hogy engem megkereszteltek. Igaz, hogy azóta semmi köze nem
volt az Igéhez és a Krisztushoz – akkor hiába mondja. És hiába mondja
valaki, hogy engem bemerítettek (sokan szeretnek ezzel is dicsekedni). De
az Ige nem erről beszél, ennél többről beszél. Arról beszél az Isten Igéje,
hogy Isten Lelke szerint szolgálni és a Krisztus Jézussal dicsekedni;
hiszen a megkereszteltetésünk vagy alámerítésünk is éppen arról beszél,
hogy szükségünk van megmosattatni, ahogyan a gyermekek is a víz alá
kerülnek a kereszteléskor. Hogy valóban az ő életük is megmosattassék
hitben, Krisztus-követővé válva. Fontosak mindezek, de az igazán lényeges
az, és ezek a részletek az értelmüket ott kapják meg, ha Isten Lelke
szerint szolgálunk. Akkor tartozunk valójában az Isten népéhez, és ebben a
szövegösszefüggésben, ahogy olvastuk, akkor igaz az, hogy „Mi vagyunk a
körülmetéltek…” – vagyis ez az ószövetségi néphez való tartozás jele
volt; Mi vagyunk a keresztyének – mondhatnánk mai újszövetségi
kifejezéssel.
Próbáljuk összegezni tehát:
először is van, amire tanít bennünket a bibliai szakasz, akár Pál apostol
előbbi bizonyságtételére gondolunk, akár János apostol bizonyságtételére,
amit hallottunk, mert Isten gyermekei vagyunk. Annak mondanak minket, és
azok vagyunk. Van, amikor ezt tudni kell kimondani. De nem kell túl sokszor
dicsekedni, és legfőbbképpen nem kell, nem szabad azzal dicsekedni, ami nem
a lényege a dolognak.
A tanítás tehát – ahogyan
az Ószövetség nagy prófétája, Sámuel is meg kellett, hogy értse, a királyi
választás történetére gondoljunk –, hogy „Az ember azt nézi, ami a szeme
előtt van…” Daliás, jó lesz királynak. Csak az Isten nem őt
választotta. „Az Isten azt nézi, ami a szívben van.” A külső,
szertartásosan is kifejeződő igazságok nagyon fontosak, de nem garancia
arra, hogy a szívben is megtörténik az, amit kívülről kifejezünk és
kiábrázolunk. Márpedig Isten azt nézi, ami a szívben van. A mi számunkra
nagy tanítás, hogy egyedül az Isten megváltó szeretetével szabad
dicsekedni, de akkor ez azt jelenti, hogy kimondom magamról, hogy bűnös
vagyok. Ahogyan Pál apostol másik helyen egyenesen leírja, hogy az „első vagyok a bűnösök között.” Irgalomra
szorult ember vagyok, noha nagyon kegyes, farizeusi csoportban nevelkedtem,
noha valóban igyekeztem, noha nagyon buzgó próbáltam lenni, de a magam
módján és az atyák hagyománya szerint; és nem az Isten Lelke szerint. De az
Isten megkegyelmezett, irgalmas volt. Isten népe az, azok, akik az Isten
Lelke szerint szolgálnak az Úrnak. De ez azt is jelenti, hogy bűnvallást is
kell tennünk, mert a mi folyamatos engedelmességünk inkább hiányos
engedelmesség. Hiányos engedelmesség, és hogyha az engedelmességünk
hiányos, akkor kezdjük előhúzni, hogy “De én meg vagyok keresztelve!”. „De
az én nagyszüleim…!” Vagyis megpróbáljuk eltakarni hiányosságainkat mások,
úgymond jó cselekedeteivel. És akkor mi is csinálunk egy szent kultuszt,
ahol takarózni próbálunk mások állítólagos jó tetteivel. Bizony bűnvallást
is kell tennünk, mert ilyenkor már a kegyelem helyett az emberi vallásos
teljesítményben, magunkéban vagy másokéban kezdünk bízni.
És végezetül, mire taníthat
bennünket? Hiszen egészséges keresztyén öntudatra, hitvallásra szükségünk
van, és olykor ezt tudni kell kimondani is, de leginkább élni. Az apostol
azt mondja, akik Isten Lelke szerint szolgálunk, azok az Isten népe. Nos, az Isten kegyelméből lehetek
valakivé. „Az Isten kegyelméből
vagyok, aki vagyok” –
írja az apostol egy másik helyen. Nem az én nagy emberi jóságomból,
okosságomból, vallásoskodásomból és akaratomból. Ez a kegyelem inspiráljon
bennünket, hogy odaszánjuk magunkat még jobban. A szertartásosan kifejeződő
igeigazságok bátorítsanak bennünket, kötelezzenek el bennünket,
ösztönözzenek bennünket a Lélek szerint való szolgálatra, mert erre
rendeltettek azok, nem pedig, hogy lobogtassuk, hogy némely vallásos cselekedetet
megtettük. Inspiráljon bennünket, ahogy az úrvacsoránál gyakran ez
elhangzik, hogy „e kegyelemért hálából egész életünket az Úrnak
szenteljük”. Inspiráljon bennünket odaszentelt, jobban odaszentelt
életre az Isten hozzánk lehajló kegyelme. Legyünk így engedelmes,
szolgálatra kész gyermeke. És előfordulhat olyan helyzet, amikor muszáj
szóban is kimondani a hitvallást, de az a jó, ha kevés alkalommal kell
erről beszélni, hogy mi kik vagyunk, mert az életünk, az Isten iránti
folyamatos engedelmességben erről beszél.
Uram,
Téged tisztellek
Méltó
hálaadással.
Áldom
neved, míg élek,
Szép
dicséret-mondással,
És
hirdetem mindennek
Nagy
voltát kegyelmednek.
Szívem
vallástételét
Jó
lelkiismerettel
Megtartom,
s adom jelét
Kegyes
és szent élettel,
Hogy
életem folyása
Legyen
másnak lámpása.
449.
dicséret 1. és 6. vers
Imádkozzunk
Hálát adunk Istenünk
gondviselő szeretetedért, az új kenyérért. Téged magasztalunk megváltó
irgalmadért, hogy Krisztusban nekünk bűnösöknek kegyelmet, bűnbocsánatot
kínáltál föl, és Hozzád térve gyermekeiddé lehettünk. Bocsásd meg, amikor
saját kegyes cselekedeteinkben jobban bíztunk. Bocsásd meg, amikor
megelégedtünk néhány szertartással. Bocsásd meg, amikor csak őseink hite
mögé próbáltunk rejtőzni, és magunkat mégis igaz keresztyénnek, népedhez
tartozónak vallottuk. Segíts Urunk, Lelked iránti folyamatos
engedelmességre, mint bocsánatot nyert bűnösök, élni a Te dicsőségedre, a
megszentelődés útján hűségesebben előrelépni. Könyörgünk népünkért. Áldd
meg nemzetünket határon innen és túl, hogy a lelki tisztulásban előrébb
jussunk. Áldj meg bennünket őszinte hazafiúi cselekedetekkel a hangzatos
szólamok helyett, és áldd meg népedet, áldd meg a gyülekezeteket, az
egyházakat, nemzetünket nemzetünk javát szolgáló irántad való
engedelmességgel. Segíts Urunk, keresni akaratodat és cselekedni a Te
Igédet. Így könyörgünk városunkért is, hogy városunkban a gyülekezetek
által lelki újulás és ébredés lehessen, hogy életek Hozzád térjenek, hogy
hitben sokan megújuljanak. Könyörgünk erőtlenekért és gyászolókért, kérünk
betegeinkért, légy velük, hogy nyomorúságukban, küzdelmükben, kétségeikben
Te légy vigaszuk, reménységük. Segíts, Urunk, mert szeretnénk odaszánni
jobban magunkat, hogy Lelked szerint szolgáljunk, és így valóban áldást
hozó néppé legyünk e hazában. Segíts Urunk, hogy ritkán beszéljünk, de
életünk jobban prédikálja a Te akaratodat. És segíts, hogy amikor
szükséges, ajkunkkal is ki merjük mondani: a te gyermekeid vagyunk. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|