|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Isteni
megoldás
Zsidókhoz írott
levél 11. fejezet 8-19.
„8Hit
által engedelmeskedett Ábrahám, amikor elhívatott, hogy induljon el arra a
helyre, amelyet örökségül fog kapni. És elindult, nem tudva, hova megy.
9Hit
által költözött át az ígéret földjére, mint idegenbe, és sátrakban lakott
Izsákkal és Jákóbbal, ugyanannak az ígéretnek az örököseivel.
10Mert várta azt a várost, amelynek szilárd alapja van, amelynek
tervezője és alkotója az Isten.
11Hit által kapott erőt arra is, hogy Sárával nemzetséget
alapítson, noha már idős volt, minthogy hűnek tartotta azt, aki az ígéretet
tette.
12Ezért attól az egytől, méghozzá egy szinte már elhalttól
származtak olyan sokan, mint az ég csillagai és mint a tenger partján a
föveny, amely megszámlálhatatlan.
13Hitben haltak meg ezek mind, anélkül, hogy beteljesültek volna
rajtuk az ígéretek. Csak távolról látták és üdvözölték azokat és vallást
tettek arról, hogy idegenek és jövevények a földön.
14Mert akik így beszélnek, jelét adják annak, hogy hazát keresnek.
15És ha arra a hazára gondoltak volna, amelyből kijöttek, lett
volna alkalmuk visszatérni.
16Így azonban jobb után vágyakoztak, mégpedig mennyei után. Ezért
nem szégyelli az Isten, hogy őt Istenüknek nevezzék, mert számukra várost
készített.
17Hit által ajánlotta fel Ábrahám Izsákot, amikor próbára tétetett,
és egyszülött fiát vitte áldozatul az, aki az ígéretet kapta,
18akinek megmondatott: „Aki Izsáktól származik, azt fogják
utódodnak nevezni”.
19Azt tartotta ugyanis, hogy Isten képes őt a halottak közül is
feltámasztani. Ezért vissza is kapta őt, aki így a feltámadás példájává
lett.”
Imádkozzunk
Dicsőítünk Téged, Teremtő
Istenünk, Atyánk, hiszen Te általad lett minden. Te adtad nekünk az elmúlt
hét, az elmúlt nyár minden pillanatát. Köszönjük Neked a nevetéstől hangos,
vidám perceket, amelyeket barátaink, rokonaink, a gyülekezet tagjai körében
eltölthettünk. Köszönjük az elcsendesülő perceket, amikor még inkább
megéreztük a Te közelségedet. Köszönjük, Urunk, a jó híreket, amelyek
megerősítettek bennünket. És köszönjük a nehezebben elfogadható híreket is,
amelyek megerősítették hitünket. Köszönjük szemünk látását, amely
megvidámított, és köszönjük fülünk hallását, amely a felénk érkező feddések
által még bölcsebbé tehetett bennünket. És most itt állunk előtted egy új
hét, egy új tanév küszöbén, és így kérünk Téged, hogy Te áldj meg
bennünket, és Te segíts meg. Te űzd el előlünk a félelmeket, felőlünk a
kétségeket. Kérlek, hogy Te légy őrizőnk úgy a diákoknak, mint a
tanároknak, úgy a gyülekezet, mint az ország vezetőinek. Kérlek Urunk, hogy
adj most áldott elcsendesedést, hisz sok minden forog most a mi fejünkben,
de csak a Te tanácsod állhat meg mindig. Ámen.
Hű
pásztorunk, vezesd a te árva nyájadat.
E
földi útvesztőben te mutass jó utat:
Szent
nyomdokodba lépve, a menny felé megyünk.
Ó
halhatatlan Ige, vezérünk, Mesterünk.
Szentlelkedet
töltsd ránk ki, mint hajnal harmatát,
És
adj fejünkre tőled nyert ékes koronát,
Hogy
áldozatra felgyúlt, megszentelt életünk
Oltárodon
elégjen, Királyunk, Mesterünk!
229.
dicséret 1. és 3. vers
Mózes első könyve
22. fejezet 1-14.
„1Ezek
után történt, hogy Isten próbára tette Ábrahámot, és megszólította:
Ábrahám! Ő pedig felelt: Itt vagyok.
2Isten
ezt mondta: Fogd a fiadat, a te egyetlenedet, akit szeretsz, Izsákot, és
menj el Mórijjá földjére, és áldozd fel ott égőáldozatul az egyik hegyen,
amelyet majd megmondok neked!
3Ábrahám
fölkelt reggel, fölnyergelte a szamarát, maga mellé vette két szolgáját meg
Izsákot, a fiát. Fát is hasogatott az áldozathoz. Azután elindult arra a
helyre, amelyet az Isten mondott neki.
4A
harmadik napon fölemelte tekintetét Ábrahám, és meglátta azt a helyet
messziről.
5Ekkor
így szólt Ábrahám a szolgáihoz: Maradjatok itt a szamárral, én pedig a
fiammal elmegyek oda, imádkozunk, és utána visszatérünk hozzátok.
6Fogta
tehát Ábrahám az égőáldozathoz való fát, rátette a fiára, Izsákra, ő maga
pedig a tüzet meg a kést vitte; így mentek ketten együtt.
7De
Izsák megszólította apját, Ábrahámot: Apám! Ő pedig felelt: Itt vagyok,
fiam. A fiú megkérdezte: Itt van a tűz meg a fa, de hol van az áldozatra
való bárány?
8Ábrahám
azt mondta: Isten majd gondoskodik az áldozatra való bárányról, fiam. Így
mentek tovább ketten együtt.
9Amikor
eljutottak arra a helyre, amelyet Isten mondott neki, oltárt épített ott
Ábrahám, rárakta a fadarabokat, megkötözte a fiát, Izsákot, és föltette az
oltárra a fadarabok tetejére.
10De amint kinyújtotta Ábrahám a kezét, és már fogta a kést, hogy
levágja a fiát, 11kiáltott neki az Úr angyala
a mennyből: Ábrahám! Ábrahám! Ő így felelt: Itt vagyok.
12Az angyal így szólt: Ne nyújtsd ki kezedet a fiúra, és ne bántsd
őt, mert most már tudom, hogy istenfélő vagy, és nem tagadtad meg tőlem a
fiadat, a te egyetlenedet.
13Akkor fölemelte Ábrahám a tekintetét, és meglátta, hogy ott van
egy kos, szarvánál fogva fönnakadva a bozótban. Odament Ábrahám, fogta a
kost, és azt áldozta föl égőáldozatul a fia helyett.
14Azután így nevezte el Ábrahám azt a helyet: Az Úr gondoskodik. Ma
ezt mondják: Az Úr hegyén a gondviselés.”
Egy irodalmilag
csodálatosan megszerkesztett, de tartalmában nézve bennünket mélyen megrázó
történet ez. Néhány kulcskifejezés köré szeretném csoportosítani a
mondanivalót.
Először: az öröm. Az öröm, hiszen gyermek
ígértetett egykor Ábrahámnak és Sárának, egy ígéret hangzott el, hogy benne
és általa nagy néppé teszi őket, sőt megáldatnak benne és általa a népek.
Aztán jött a várakozás. Teltek az évek, évtizedek, és gyermek nem
született; nem, hogy nagy néppé lehetnének. Sokasodtak a kétségek: vajon az
Isten elfelejtette? Vajon az Isten tehetetlen? Vajon mi lesz az ígérettel?
Itt halunk meg utód nélkül. Aztán jöttek az emberi pótcselekvés kísérletei
minden zűrzavarával együtt: a kishitűség cselekedetei. De végül, késő
vénségükben megadatik a gyermek, megszületik Izsák, megvan az öröm. Igaz az
Isten ígérete, és van gyermek.
A második kulcskifejezés: a próba. Ahhoz, hogy megértsük ezt
a történetet, jól értsük ezt a történetet, ahhoz látnunk kell a
kortörténeti hátteret. Látnunk kell azt a világot lelki szemeink előtt,
amikor mindez játszódik. Egy teljesen pogány – a maga módján, pogány módján
–, vallásos közeg, a kánaánita kultuszok világa ez, ahol Ábrahám
idegenként, vándorként van ebben a világban. Állandó gyakorlat volt az
emberáldozat, a gyermekáldozat. Ezzel polemizál, ezzel vitatkozik ez a
történet. Ahogy majd később Jeremiás próféta könyvében olvashatjuk, hogy az
Úrnak eszébe se jutott (ezt
a kifejezést olvashatjuk ott a Jeremiás 7-ben), hogy ilyen pogány szokást
gyakoroltasson majd az ő népével. Ennyit a kortörténeti háttérről. De
igazán mi itt a próba? A próba (mert mi így érezzük) az, amit érzelmileg
érzünk azonnal, hogy az apa a fiát kellene, hogy elveszítse. És ez
érthetetlen és ez fájdalmas lenne. Azonban ennél nagyobb a próba, mélyebb a
próba gyökere. Próbáljunk odáig eljutni, ne csak a végkövetkeztetést
halljuk meg. A próba igazán az, hogy az Istenben bízó Ábrahám úgy
érzékelhette, Isten látszólag szembekerült önmagával. Akkor pedig, hogyan
bízzak benne? Hogyan bízzak olyan Istenben, aki önmagával is szembekerült?
Hát ígéretet tett: jön utód, nagy néppé teszi őket. És bennük, Ábrahám
utódai által szeretné megáldani a világ népeit. Ez volt a nagyszerű ígéret,
és hosszú várakozás után örülhettek neki, hogy igen, az ígéret első lépései
kezdenek megvalósulni. És akkor most jön a másik isteni szó: áldozd fel
Izsákot, akiben emberileg az előző isteni ígéret beteljesülni látszott.
Áldozd föl! De az ígéretet beteljesítő Izsákkal együtt a jövőt is föl
kellene áldozni. Hol lesz itt áldás? Hát nem lesz utód? Nem lesz nép?
Vagyis, az igazi nagy próba az Isten embere számára az, hogy vagy az ígéret
volt hazugság, hogy megáldalak, nagy néppé teszlek, és megáldatnak benned a
népek; hogy nekem van tervem és gondolatom az egész világgal, és ebben
neked lenne feladatod, meg utódaidnak. Vagy ez volt hazugság, vagy pedig ez
a mostani parancs: add vissza a fiadat! Ez nem Istentől való. Melyik lehet
itt az igaz? Melyikre figyeljek? Melyikben bízzam? Hát az Isten önmagával
ellentétbe került. Ígér valamit és elveszi, és akkor az ígéretből semmi nem
lesz. Akkor pedig miért ígér? Mi lesz az Isten tervével, nem is beszélve az
én atyai fájdalmamról. Az igazi próba az, amikor mi is úgy érezzük, hogy az
Isten önmagával került ellentétbe. Hát akkor hogyan bízzak benne? Érdemes
olyan Istenben bízni, akiről úgy gondolom, hogy önmagával is ellentétben
van? Egyszer ezt mondja, másszor azt mondja? Olyan Istenben bízni, akinél a
bal kéz meg a jobb kéz nem tudja, hogy
mit csinál? Olyan Istenben bízni, aki nem következetes? Ígér
valamit, és utána az egészet leromboltatja? Ez az igazi nagy próba, és
ebből következik a többi, beleértve az atyai fájdalmat is. Nehéz így
dönteni. Tulajdonképpen itt az ész és a hit konfliktusa is megjelenik,
hiszen emberi értelemmel érthetetlen. Emberi értelemmel értelmetlen. Akkor
meg hogy higgyek? Az ész és a hit
konfliktusa is benne van ebben a próbában, ami elé most Ábrahám került
És valljuk meg, többször mi is így látjuk, így véljük. Előveszünk a Szentírásból egyik vagy másik Igét,
és arra hivatkozunk, abban bízunk, arra építünk; és akkor az események
mintha mégis egészen másképp történnének. Mintha az Isten másfelé engedné,
netalán vezetné a dolgokat, mint amit mi az Igéből olvastunk. Akkor az
Isten önmagával ellentétbe került? Akkor kiben, vagy Isten melyik szavában
bízzak?
A harmadik kifejezés a hit, a
bizalom. Valljuk mi… énekeskönyvünkben is jó néhány ének van, és
szoktunk is énekelni olyat, hogy nem vagyunk mi magunkéi, mi az Istené, az
Isten tulajdona vagyunk, az Isten adta az életet – valljuk mi ezt, mondjuk
mi ezt. De valóban komolyan vesszük, hogy
az Istenbe vetett hit azt jelenti,
hogy magamat teljesen az Isten kezébe adom? Ezt is komolyan vesszük?
Komolyan vesszük, hogy a hit azt jelenti, magamat teljesen – és most
ezzel a szóval mondom – kiszolgáltatom
az Istennek, odaadom az Istennek: szabad vagy velem cselekedni. Ez is
benne van a mi hitünkben? Mert ha nincs benne, akkor nagyon sok csalódás ér
bennünket.
Valamikor az atyák a
reformáció tájékán megfogalmazták a Heidelbergi Kátéban, hogy ők hogyan
értik, mint értik a Szentírást az akkori hitviták idején. Mindjárt az első
kérdés-felelet az nem a teremtésről szól (majd arról is van szó a Kátéban),
hanem így hangzik (az énekeskönyv hátulján újra és újra megtalálhatjuk):
„Micsoda tenéked életedben és halálodban egyetlenegy vigasztalásod?” Ezt a
mai ember, és be kell vallanunk, a mai hívő ember is el szokta felejteni.
Minekünk más istenképünk kezd torzulni,
mint amilyen a Szentírásban elénk adatik. Micsoda tehát néked életedben és
halálodban egyetlenegy vigasztalásod? Mi
a te hited tartalma? Így fogalmazták meg az atyák (a hosszú felelet
elejét olvasom most csak, majd néhány perc múlva a végét is), a válasz így
hangzik: „Az, hogy mind testestől,
mind lelkestől, mind életemben, mind halálomban nem a magamé, hanem az én
hűséges Megváltómnak, a Jézus Krisztusnak a tulajdona vagyok.”
Figyeljük meg: mind életemben, mind halálomban, mind testestől, mind
lelkestől. Be kell vallanunk, a mi hitünk sokszor nem ilyen. Persze, hát az
Istené vagyok, de ezt a területét is kisajátítottam magamnak, azt sem adom
át teljesen neki. Persze, vasárnap délelőtt egy órahosszát odaszánok,
tulajdonképpen jó ez nekem is, mert legalább egy órahosszára megállok a
rohanás közepette. Mit jelent a mi hitünk? Mi annak a tartalma? Valóban az,
hogy magamat teljesen az Isten kezébe adtam? Megengedem, hogy az ő akarata
valósuljon meg? Vagy: “Persze, hát az, hogy hiszem a létét, ennél több a
hitem.” – talán ez azt jelenti. Igen, hát a gondviselésével vegyen körül! -
amivel zárult itt a fölolvasott bibliai szakaszunk. Az Isten legyen
gondviselő. Ahogy Ábrahám és Sára mondhatta késő vénségében, amikor végre
megszületett a gyermek, az első gyermek, és így az ígéret beteljesülni
látszott. Jó az Isten. Hányszor mondjuk mi is, ha szánk íze szerint
cselekszik az Isten: “Jó az Isten!”. És az Isten akkor nem jó, amikor nem a
szánk íze szerint jót cselekszik? Mit jelent az, hogy hiszek? Valóban
hiszem, hogy „mind testestől, mind lelkestől, mind életemben, mind
halálomban nem a magamé, hanem az én hűséges Megváltómnak, a Jézus
Krisztusnak a tulajdona vagyok?” Mit hiszek én? Kiben hiszek én? Milyen
Úrban hiszek én? Az Isten úgymond jövője, tudniillik, hogy mit cselekszik,
az nincs kötve ahhoz, hogy eddig mit cselekedett. Vagyis folytathatja
gazdagabban, bölcsebben, nagyszerűbben, mint ahogy eddigi ígéreteiből,
eddigi cselekedeteiből én kikövetkeztetem a folytatást; és ahogy én
szeretném a folytatást. Az Isten totális igénye, és hogy az Isten szuverén
Úr, az ezt is jelenti. Vajon az ész és a hit – sokszor
– küzdelméből, melyik kerül ki győztesen? Csak az eszem, az
értelmem? De vigyázzak: az kisebb, mint az Úr. Hogyha csak az értelmem,
melyet használnom kell… de ha csak az értelmem szabja meg, hogy az Úr mit
cselekedhet, a hatalmából, bölcsességéből, szeretetéből milyen sokféle
megoldást hozhat, akkor én rendkívül keveset fogok megtapasztalni az Isten
hatalmából, bölcsességéből, nagyszerűségéből. Persze hiszek én akkor is, de
az általam elgondolt Istenben.
A hit. A
hit azt is jelenti, hogy ha valóban vallom, hogy én az Istené vagyok a
teremtés jogán és a megváltás jogán is hívő emberként, akkor ez azt is
jelenti, hogy ajándékait csak hitben birtokolom. Hitben. Az Újszövetség
egyik történetének kifejezésével szólva, valljuk mi szóval a sáfár
szerepet, hogy van a gazda, aki messze vidékre megy, rábízza szolgáira a
vagyonát, és majd, amikor visszajön, elszámoltatja őket. Vagyis a szolgák
nem tulajdonosok, hanem sáfárok, megbízottak. A tulajdonos a gazda. Vajon
mi hogyan gondolkozunk? Bennünk is úrrá lesz az, hogy “Igen, a
telekkönyvnél be van írva az én nevemre, hogy ez a ház az enyém”. Persze.
Ez emberileg így rendben van. De az Ige szerint én magam mindenestől
az Istené vagyok. Aztán be van írva az anyakönyvi rovatokba, hogy nekem van
gyermekem. Nekem van gyermekem. Igen, ez igaz, de hívő emberként csak idáig
és így gondolkozok, vagy komolyan veszem azt, hogy egy időre rám bízatott kezem munkája áldásaként is az a ház, az a föld,
egy időre gyermek bízatott rám, de végső soron nem az enyém, hanem az
Istené? Velem együtt az Istené. Hogyan gondolkozunk mi?
Megy egy idős apa és egy
egész fiatal gyermek, megy ama hegy felé, viszik a parazsat, a tüzet, ahogy
olvassuk, hiszen nem az öngyújtóval gyújtották meg ott a hegyen, hanem
vitték a parazsat magukkal, vitték az áldozathoz való fát; minden van, de
Izsák, a gyermek fölteszi a kérdést: Atyám! Hol van az áldozati állat?
Figyeljük meg, tudta, hogy az Isten tiszteletéhez áldozati állat is kell,
és ő teszi föl a kérdést: hol van? Hogy áldozunk mi az Istennek, amikor nem
viszünk áldozati állatot? És ekkor Ábrahám kimond egy megdöbbentő mondatot:
„Az Isten majd gondoskodik áldozati
bárányról, fiam”. Ábrahám sem tudja, hogy hogyan. Mennek, és nem tudja,
hogy hogyan fog áldozni. De mennek.
Nézzük a negyedik
kifejezést: az isteni megoldás.
A történetünket, mint ahogyan általában az Igét, a Szentírás nagyobb
összefüggésében kell mindig látnunk és értenünk. Itt is észre kell vennünk,
hogy nem sokkal ezelőtt olvashattunk arról a megdöbbentő szent alkuról,
amikor Ábrahám az Úrhoz fordul Sodomáért: Uram, ha van ötven igaz
Sodomában, akkor is elpusztul az ötven igaz is a többi bűne miatt? De ha
negyvenöt van, de ha harminc, de ha húsz…? Nem pusztul el – mondja az Úr.
De Uram, ha tíz… Vagyis már az Írás kezdi előkészíteni azt, ami majd a mai
történetünkben szólal meg igazán. Kezdi előkészíteni a váltság isteni tervét,
hogy behozza, hogy megismertesse velük azt a többet, amit Ábrahám sem
tudott elképzelni, csak mondta, hogy az Isten majd gondoskodik áldozati
állatról; de hogy hogyan, azt nem tudja.
A Zsidókhoz írott levél 11.
fejezetében a szent író arról beszél, hogy Ábrahámék remélték, hogy talán
feltámadás útján visszanyerhetik Izsákot. Erről beszél az Újszövetség.
Igen. Ez is elképzelhető lenne. Van is némi logikus alapja, hiszen a szinte
elhalt testükből, megöregedett testükből életet tudott, Izsákot tudott az
Isten előhozni, hát akkor ne tudná föltámasztani? Ez is egy logikus folytatás. És az Isten nem ezt teszi. Az
Isten nincs kötve ahhoz, hogy amit ígért, amit elindított, és amit mi
kikövetkeztetnénk, hogy hogyan folytatódjon, az úgy történjen. Az Isten
cselekedhet szabadon, bölcsebben, nagyobbat és nagyszerűbbet, mint ahogy mi
gondoljuk, legfeljebb nem ismerjük föl, ha nem engedjük meg mi ezt neki.
Nem leszünk részesei ennek, ha hittel nem engedjük meg ezt neki. Az
Isteni megoldás az az: „Ábrahám ne emeld föl a kezedet a te
fiadra!” Nincs pogány emberáldozat akkor se, ha az egész környezeted
ezt csinálta. Nincs. Ahogy Jeremiás könyvéből már idéztük, a 7. fejezetből:
az Úrnak „eszébe se jutott” ilyen pogány szokás. Na de akkor hogy
lesz áldozat? És fantasztikusan írja az Írás: Ekkor Ábrahám föltekintett és
látta ott a bozótban fönnakadva a kost, és feláldozta azt. Izsák helyett a bárány áldoztatik fel.
És mi, az Újszövetség népe, már egy kicsit előrébb is tudunk látni, hiszen
a Golgotát láthatjuk; az Isten ama Bárányát, Aki elveszi a világ bűneit. De
csak annak, aki elindul ezen az úton, annak, aki elismeri, hogy bűnös
vagyok; hiszen Ábrahámékat az Isten engesztelőáldozatra, véres áldozatra
hívta, és ez azt jelenti, hogy az Istené vagyok. A véres engesztelőáldozat
azt fejezte ki, hogy bűnös vagyok, hogy a bűnömért büntetést érdemlek.
Ábrahám így indul el, ezt ismeri el az Isten előtt; nem csupán azt, hogy az
Övé vagyok, és a fiam is az Övé, Ő adta és Ő akkor veszi el, amikor Ő úgy
döntött; hanem elismeri azt, hogy én Ábrahám is vétkes vagyok. De azt is
észrevehetjük a történetből, hogy Istennek a célja az, hogy Ábrahám pedig kiállja a próbát. Hiszen a próbák által
láthatunk többet, tapasztalhatunk többet, nyerhetünk több áldást. Aki
olimpiára akart kijutni versenyzőként, és itthon nem volt hajlandó
edzésekre járni, nem volt hajlandó az itthoni selejtezőkön és sorban-sorban
a következő próbákon részt venni – csak úgy gondolta, hogy magát kijelöli,
mert hát ő is szeretne ott szerepelni –, az oda nem juthatott el. A próbák,
még hogyha sokszor gyötrelmesek, nehezek is, mert mindent bele kell adni,
oda kell adni… az olimpiára kijutó versenyzőknek rengeteg mindenről le
kellett mondani, ami az övék, de mégis lemondtak róla. A szórakozás
ilyen-olyan és másmilyen fajtája. Rengeteg mindenről le kellett mondani
azon cél érdekében, hogy odajuthasson. Aki a próbákon nem akar
keresztülmenni, az nem fog megerősödni; az megszegényedik a tapasztalatokban,
megszegényedik az Isten nagyságának megismerésében.
Az Újszövetség nyelvén
szólva a reménység nem szégyenít meg. Ábrahám ennyit tudott csak
mondani Izsák nagyon jogos és gyötrő kérdésére. Ami igazán Ábrahámot
gyötörte: „Atyám, van parázs, van fa, de hol az áldozati állat?” –
csak azt tudta mondani: „Az Isten majd gondoskodik róla”. És az
Isten gondoskodott róla, de nem úgy, ahogy valószínűleg Ábrahám elképzelte;
nem is úgy, ahogyan az Újszövetségben a Zsidókhoz írott levél beszél
Ábrahámról, hogy ha élemedett korukban lehetségessé tette az Isten a
gyermek születését, akkor a föltámadást is meg tudja adni nekik. Ennél
nagyszerűbben, hiszen a megváltás,
az üdvösség nagyszerű útját szemlélteti számunkra.
Néhány mondatban próbáljunk
összegezni fontos tanulságokat. Először is bűnbánatra kell, hogy
indítson bennünket ez a történet, mert nekünk is van istenképünk. Ez
nem baj, a baj ott szokott lenni, amikor azt hisszük, hogy annyi az Isten.
Olyan az Isten és úgy gondolkozik az Isten, amennyit én megértettem belőle,
amit én megismertem, netalán amit én szeretnék, hogy tegyen. Az Isten több
és nagyobb. Igen. Mi is háborgunk sokszor, hogy „hagyja a dagadt ruhát
másra, engem vigyen föl a padlásra”, és nem visz föl. „Most már látom mily
csodás ő.” Sokszor vagyunk mi is így. És észre kell vennünk, hogy a magunk
istenképében szoktunk csalódni; amikor az Isten csupán “gondviselő jóisten”
feladatot kap nálunk. Azt hisszük! – de semmilyen más feladatot,
lehetőséget, jogot nem engedünk meg az Istennek. Csalódni fogunk! Amikor az
Isten netalán számunkra nem több mint olykor a magunk tételeinek
igazolásához kijelentést adó, Szentírást adó – és abból szabadon
válogathatok –, akkor megint leszűkítettem. Megint csináltam magamnak egy
faragott képet, amit nem szabad csinálni.
De azért nem szabad, mert én veszítek, hogyha torzul az istenképem! Itt
kiderül, hogy az Isten többet és nagyszerűbben készített el. De ehhez
Ábrahámnak az utolsó pillanatig engedelmesnek kellett lennie. És akkor
szólal meg: Ábrahám, állj! Most látod meg, hogy én mit szeretnék igazán, de
csak most, mert eljöttél idáig hitben és engedelmességben. Ha Ábrahám leül,
és elkezd okoskodni, elkezd vitatkozni az Istennel: “Uram, Te önmagaddal
ellentétbe kerültél, Te nagy ígéretet tettél! Most meg el akarod pusztítani?
Uram, egy lépést nem lépek, csak majd, ha megmagyarázod!” – akkor nem
tapasztalja meg azt a többet és nagyobbat. De amikor végig, ameddig kellett
engedelmes volt – és a hit az engedelmesség –, akkor megismerhette az
Istent. Sokkal inkább, mint azelőtt. Bizony bűnbánattal kell észrevennünk,
hogy mennyire beszűkítjük a magunk értelmébe sokszor az Úristen
mozgásterét, és így keveset tapasztalunk meg az Ő nagyságából és
irgalmából. Éppen ezért egyre kishitűebbekké válunk, mert az egyre kisebbé
szorított Istentől egyre kevesebbet tapasztalhatunk meg.
Ugyanakkor tanítson
bennünket a történet, hogy a próbák
által ismerhetjük meg jobban az Urat. Sokkal inkább, mintha próbáktól
szeretnénk megszabadulni. A mi világunk arról szól, hogy baj, nehézség, próba? NEM! Itt csak mindig valahol a könnyebb
oldalon elmenni, erkölcsi kérdésekkel nem foglalkozunk, mondja meg
mindenki, hogy mit akar. Nem érdekelnek engem ezek és azok a kérdések. Ma
ez a divat. Néha egész magas szinten is így beszélnek emberek. Aki mindenáron
el akar menekülni a próbáktól, az nemhogy olimpiai bajnok nem lesz, az még
hazai versenyt sem fog megnyerni. Nem tapasztalhat többet, mert nem mert
hitben, engedelmességben egyet, kettőt, tizenötöt lépni. A próbák javunkat
szolgálják, ha nem is értjük mindig. Bízzuk
tehát teljesen Rá magunkat, ne csak mondjuk, hogy Övé vagyunk. És az
Istennél, meg kell tanulnunk, több is lehetséges. Már ezt a tanítást
megkapta Ábrahám, megkapta Sára – az
Istennél lehetséges! –, amikor
Sára nevetett, hogy “Öreg vagyok, a férjem is öreg Uram! Jövőre gyermek
lesz? – hát ez nem megy, én tudom, hogy ez lehetetlen”. És akkor a válasz
az: az Istennél lehetséges. Ha hívő ember vagy, akkor ne csak a magad
lehetőségeiben higgyél és a magad képességeiben, ezt a világ fiai is
megteszik; hanem az Úr hatalmában higgyél. Az Istennél sokkal több
lehetséges, mint amennyit mi sokszor hívőemberként is el merünk hinni Neki.
Nagy tanítás a mi
számunkra, hogy a helyettes elégtétel által nyílik meg igazán a jövő. A bárány föláldozásával nyílik meg
egészen az örökkévalóság. Az igazi jövő az Isten által van előkészítve.
Indítson tehát bennünket teljesebb istenismeret kívánására, munkálására ez
a történet is. Indítson bennünket hitből való engedelmes cselekedetre ez a
megrázó, de nagyon gazdag történet. És ahogy ígértem, a Heidelbergi Káté
első kérdés-feleletének a végét most szeretném idézni, hiszen az eleje az
volt, hogy „mind testestől, mind lelkestől, mind életemben, mind halálomban
nem a magamé, hanem az én hűséges Megváltómnak, a Jézus Krisztusnak
tulajdona vagyok, aki az ő drága vérével minden bűnömért tökéletesen eleget
tett… és Ő megőriz engem” – nagyon röviden ugye a válasz közepe. A Kátéban
megfogalmazott gondolat így zárul: „Sőt inkább szükséges, hogy minden az én
boldogságomat szolgálja. Ezért Ő Szentlelke által az örök élet felől engem
biztosít, és szív szerint hajlandóvá és késszé tesz arra, hogy ezentúl
Őneki éljek.” Szív szerint
hajlandóvá és késszé tesz, hogy Őneki éljek. Ha valóban szív szerint, a
teljes szív, a teljes lélek, a teljes erő és a teljes elme készségével
állok oda az Úr elé, akkor fantasztikus dolgokat tapasztalok meg. Ámen.
Azt
mondta Jézus: idelenn
Új
próba és új küzdelem
A
hívők sorsa szüntelen.
Azért
ne csüggedjünk, ne féljünk.
Az
út rövid, végére érünk.
Az
álmot űzd el, készen állj,
Krisztus
nép, jön, jön a Király!
Ó
kérünk, Jézus, jó Urunk,
Te
szabd meg életünk, utunk:
Hány
éjszakánk lesz s hány napunk.
Bölcs
szívedből töltsd meg szívünket.
Te
ismered jól kis hitünket:
Küldj,
küldj szent sóvárgást nekünk,
Hogy
majd ha jössz, készen legyünk.
367.
dicséret 2. és 4. vers
Imádkozzunk
Hálát adunk Istenünk, hogy
kijelentetted Magadat, hatalmadat, gondviselésedet, megváltó kegyelmedet,
akaratodat. Bocsásd meg, hogy mégis gyakran a magunk képére próbálunk
formálni Téged. Bocsásd meg, hogy sokszor csak a magunk akaratát szeretnénk
Rád kényszeríteni, Veled elvégeztetni. Bocsásd meg, amikor Belőled
háziszolgát szeretnénk a magunk számára formálni, és így kevésbé
tapasztalhatjuk meg hatalmadat, üdvözítő terved csodálatos kibontakozását.
Segíts Urunk, hogy próbák által is erősebb hitre, feltétlen bizalomra
jussunk. Segíts, hogy készek legyünk mi engedelmeskedni a Te akaratodnak.
Segíts bennünket, hogy hívő értelemmel és értelmes hittel bízzunk mindenkor
Benned és bízzuk teljesen Rád magunkat. Könyörgünk Urunk a kétségek között
hánykolódókért, könyörgünk az élet értelmét keresőkért. De Hozzád kiáltunk
betegségben lévőkért, kórházban lévőkért, a gyászoló szívekért, akik a
földi élet különböző nehéz próbáiban vannak ezekben a napokban. Akik
számára beszűkült a látóhatár, a jövendő, segítsd őket, hogy nézzenek Rád,
bízzanak Benned, és általad nyíljon meg a jövő, a vigasztalás, a reménység.
Kérünk Urunk, erősítsd meg a mi hitünket is, hogy engedelmesebb hittel
bízzunk Benned, és csodáidból többet megtapasztalhassunk. Áldd meg
gyülekezeti közösségünket is, hogy így, a Te csodálatos hatalmadat látva,
abban bízva, nagyszerű üdvözítő akaratodnak engedve hirdetői lehessünk
megváltó szeretetednek. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|