|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Kiváltságunk,
hogy megláthassák…”
Mózes első könyve 26. fejezet 12-23.
„12Izsák
ezután vetett azon a földön, és százszorosát aratta abban az esztendőben,
úgy megáldotta őt az ÚR.
13Így
gazdagodott ez az ember; folyton-folyvást gazdagodott, míg végül is
dúsgazdaggá lett.
14Volt
juhnyája, marhacsordája és nagy szolgahada, s ezért féltékenyek lettek rá a
filiszteusok.
15Mindazokat
a kutakat, amelyeket apjának, Ábrahámnak az idejében apja szolgái ástak,
betömték a filiszteusok, és teleszórták földdel.
16Abímelek
ekkor így szólt Izsákhoz: Menj el tőlünk, mert sokkal hatalmasabb lettél,
mint mi!
17El
is ment onnan Izsák, és Gerár völgyében ütött tábort, és ott lakott.
18Majd
ismét kiásta Izsák azokat a kutakat, amelyeket apjának, Ábrahámnak az
idejében ástak, de Ábrahám halála után a filiszteusok betömtek; és ugyanúgy
nevezte el azokat, ahogyan apja nevezte őket.
19Egyszer
Izsák szolgái a völgyben ástak, és ott olyan kutat találtak, amelyben
forrásvíz volt.
20A
gerári pásztorok azonban pörlekedtek Izsák pásztoraival, és ezt mondták:
mienk a víz! Ezért nevezte el a kutat Észeknek, mert civakodtak vele.
21Azután
más kutat ástak, de amiatt is pörlekedtek, ezért azt Szitnának nevezte el.
22Onnan
is továbbvonult, és egy másik kutat ásott, amely miatt már nem pörlekedtek,
ezért azt Rehóbótnak nevezte el, mert ezt mondta: Most már tágas helyet
szerzett nekünk az ÚR, és szaporodhatunk ezen a földön.
23Onnan
fölment Beérsebába.”
Imádkozzunk
Urunk Istenünk! Köszönjük,
hogy itt lehetünk. Köszönjük, hogy ismét tanítasz minket, hiszen az
olvasott történet rólunk is szól. Ássuk kútjainkat, örülünk, ha vizet
találunk, s ragaszkodunk ahhoz, ami a miénk. Kérünk, segíts, hogy ne csak
lefelé, hanem fölfelé is tudjunk nézni. Ne felejtsük el, hogy erőnket és
munkánk gyümölcseit egyaránt Tőled kapjuk. Bár fontos a talált víz, erőnk
forrása mégis Te vagy. Segíts, hogy úgy élhessünk, hogy Te velünk legyél. A
Veled való közösség ábrázolódhasson ki a mi életünkön is. Ámen.
Mózes első könyve 26. fejezet 23-33.
„24Azon
az éjszakán megjelent neki az ÚR, és ezt mondta: Én vagyok atyádnak,
Ábrahámnak Istene. Ne félj, mert én veled vagyok, megáldalak téged,
megsokasítom utódaidat szolgámért, Ábrahámért!
25Ezért
oltárt épített ott, és segítségül hívta az ÚR nevét. Felvonta sátrát Izsák,
szolgái meg kutat ástak ott.
26Majd
elment hozzá Abímelek Gerárból barátjával, Ahuzzattal és
hadseregparancsnokával, Píkóllal.
27Izsák
ezt mondta nekik: Miért jöttetek hozzám, hiszen ti gyűlöltök engem, és
elűztetek magatok közül?
28De
azok ezt felelték: Meg kellett látnunk, hogy az ÚR van veled. Ezért azt
mondtuk: Legyen esküvel fogadott megállapodás köztünk és közted!
Szövetséget akarunk kötni veled, 29hogy
nem teszel rosszat velünk, ahogyan mi sem bántottunk téged, csak jót
tettünk veled, és békével bocsátottunk el. Hiszen az ÚR áldott embere vagy
te!
30Akkor
lakomát készített nekik: ettek és ittak.
31Amikor
reggel fölkeltek, megesküdtek egymásnak, azután elbocsátotta őket Izsák, és
békével mentek el tőle.
32Még
aznap megérkeztek Izsák szolgái, és jelentették, hogy kutat ástak, és ezt
mondták neki: Vizet találtunk!
33És
elnevezte azt Sibának, ezért Beérseba annak a városnak a neve még ma is.”
Szeretett Testvérek!
Mi a történelem? Mi az
élet? Többször és többféleképpen próbáltak felelni, néhányat ezek közül
idézek. Sokan vagyunk, akik emlékszünk még arra, hiszen nagyon sokszor
hallottuk: a történelem az az osztályharcok története. Mások az erőforrásokért
való harcról beszélnek, és úgy gondolják a történelem ennyi. De az is
lehet, hogy az emberi bűn története. Vagy az olajkutakért való harc
története? Talán a hatalmi pozíciókért való küzdelem története? Vagy talán
a pénz megszerzése, az azért való hajtás?
Az egyik újságban megjelent
néhány sort szeretném olvasni. Maga az idézet, amit olvasok, az újság
szerint idézet egy korábbi újságcikkből. Az alábbi nyilatkozatot pedig a KP
című gazdasági lapnak adta 1996-ban a jelenlegi miniszterelnök jelölt.
Idézet 96-ból: „Tíz év múlva a világot Magyarországon sem a politikusok
fogják irányítani. A politikusok azért vannak, hogy az országban élők
érdekeit olyan módon hangolják össze, hogy béke legyen. Kinek lesz akkor
nagyobb az érdekérvényesítő képessége? Annak, aki alkalmazottként százezer
forintot keres? Vagy aki mögött egymilliárd forint van? Nyílván az
utóbbinak. Nagyon fontos a pénz. Nem hiszek azoknak, akik morálisan akarják
megváltani a világot, abból előbb-utóbb hazugság lesz, a hazugságból meg zsarnokság.
Azokban hiszek, akik azt mondják: én ilyen vagyok, ezek az érdekeim, ezért
viselkedek így.” Eddig az idézet.
Valóban csak ennyi lenne az
élet? Valóban csak ennyi lenne a történelem?
Nézzük az erőforrások
kérdését, hiszen a bibliai szakaszunk, a tegnapi ószövetségi Ige
erőforrásokról beszél, méghozzá erőforrásokért való küzdelemről beszél.
Vagyis ez egy régi történet az emberiség történelmében.
Valóban léteznek különböző
erőforrások. Én két csoportba sorolnám ezeket, a
teljesség igénye nélkül mindegyikhez említek példát. Az egyik a földi, a másik a mennyei erőforrás.
A földi erőforrás nyílván a szántóföld, ahogy itt olvastuk: a
legelők, a kutak – itt szó szerint a víz, hiszen a Közel-Keleten a víz, az
életkérdés. Földi erőforrásokhoz tartoznak nyilván az energiahordozók, de
azért ide sorolják a szürkeállományt is; és még a világ is ismeri,
legalábbis egy része az erkölcsi és társadalmi tőke kifejezést, vagyis amit
a közösség tud hozzátenni a földi erőkhöz.
A
mennyei erőforrás? Az Isten ígérete, ígéretei, az Isten
üdvtervének az ismerete – amit a Szentírásban kijelentésként kaptunk.
Mennyei erőforrás? – az a kegyelem, amellyel az Isten életeket tud, s akar
erkölcsileg morálisan is megváltoztatni.
És akkor most nézzük a
történetünket: Abímelek és Izsák. Abímelek példája a csak földi
erőforrásokra figyelő ember példája. Tipikus figura. Modern figura. Igaz,
hogy háromezer egy-kétszáz évvel ezelőtt élt, de egy tipikus mai ember;
vagy a mai ember tipikusan ugyanígy viselkedik, mint ő. Abímelek tehát csak
a föld bő termésére tud figyelni. „Ennek az Izsáknak százszoros termése
volt!” – azért ez mégis szörnyű! Abímelek, aki csak a bő állatállományt
látja meg Izsáknál. Abímelek, aki éppen ezért féltékeny lesz. Féltékeny
lesz, hiszen itt van a vagyon, és a vagyon, tudjuk, a történelemben sokszor
volt történelembefolyásoló tényező. Úgyhogy Abímelek és Abímelek emberei
elkezdenek pörölni Izsákkal és Izsák embereivel. A kutakat akarják elvenni
Izsáktól. Betömték Izsák atyjának, Ábrahámnak a kútjait, hogy lehetetlenné
tegyék Ábrahám gyermekét, Izsákot, hogy gazdaságilag ellehetetlenítsék; nem
teljesen szabályosan cselekedtek: az erőforrások csapjait elzárni!?
Betömték a kutakat, vagyis nem egyszerűen csak féltékenykedtek. Aztán
amikor Izsák újabb kutakat ásat, akkor elkezdenek vitatkozni, “pörlekedni”
vele – ahogy olvassuk –, hogy elvegyék tőle. Egy kiszorítósdi indul itt el,
kiszorítani Izsákot erről a térről, kiszorítani, ellehetetleníteni. Aztán
egyértelműen megmondják neki: menj el innen! Neked itt semmi keresnivalód!
Itt mi akarunk mindent birtokolni. Hát ez aztán egyenes beszéd: Menj el
innen! Ugyanakkor megdöbbentő, hogy Abímelek kimond egy érdekes mondatot;
amikor azt mondja Izsáknak, hogy menj el innen erről a vidékről, itt mi
akarunk uralkodni, akkor az indoklás így hangzik: mert „meg kellett látnunk, hogy az Úr
van veled”. Ez érdekes. Érdekes, hogy meglátták. De még érdekesebb,
hogy kimondja. Kimondja: az Úr van veled; Föl kellett ismernünk, hogy az az
áldás, mindaz, amit kaptál, az nem csupán a földi erőforrásoktól és a jó
helyen megásott kutaktól függ, hanem a te Istened áldása lehet. Ezért menj
el innen.
Aztán, Abímelek remekül tud
történelmet hamisítani. Hiszen, amikor elküldi onnan Izsákot és Izsák háza
népét, szolgahadát – Izsák egy komoly vállalkozó, mondhatnánk ma, sok embernek ad munkát – nos, amikor
őket elküldi onnan, aztán mégis megkeresi Izsákot és fölajánlja, hogy
kössünk szövetséget. Kössünk szövetséget. Izsák meg is kérdezi, hogy „Miért jöttetek hozzám, hiszen ti
gyűlöltök engem, és elűztetek magatok közül?” Hogy-hogy most ennyire
fontos lettem? Miért ez a szövetségkötési szándék? És egészen félelmetes az
a fajta történelemhamisítás, ahogy Abímelek elkezd beszélni a közelmúlt
eseményeiről: „Szövetséget akarunk
kötni veled, hogy nem teszel rosszat velünk, ahogyan mi sem bántottunk
téged, csak jót tettünk veled és békével bocsátottunk el”. Valahogy
szelektív emlékezése lett ennek az Abímeleknek. Már elfelejtette, hogy a
kutakat betömték, hogy lehetetlenné tegyék Izsák gazdaságát, már
elfelejtették ezt a kiszorítósdi politikát, hogy egyenesen fel is
szólították, hogy menj el innen! És most arról kezd beszélni, hogy kössünk
szövetséget, és így a szövetséggel mintegy igazold, hogy mi mindig jól
bántunk veled. Igaz, hogy üldöztünk, de hát attól függetlenül mi voltunk a
jótevőd. Mintha ismerős lenne ez a fajta viselkedés. Valahonnan ismerjük
már. Szövetséget köt, vagy legalábbis szeretne kötni Izsákkal.
Volt a történelemben már
olyan, nem is egyszer, amikor az Isten népét le akarták törölni a térképről,
aztán jöttek: kössünk szövetséget. Azért jó mégis, hogy ha vagytok, mert ti
tudtok segíteni valamit. Ez a viselkedés is ismerős nekünk, pedig mi nem
3200 évvel ezelőtt éltünk és élünk. De föltehetjük a kérdést. Ki emlékszik
Abímelekre? Ha nem olvashattuk volna tegnap napi Igeként, hanem a múlt
vasárnap föltettem volna a kérdést, hogy kezet föl, ki az, akinek mond
valamit ez a név, hogy Abímelek? Valószínűleg vakargattuk volna a fejünket:
“mintha olvastuk volna már valahol!”. És ki az, akinek az Izsák név mond
valamit? Úgy gondolom, nagyon sok kéz emelkedett volna föl. Ki tud erről az
Abímelekről? Aki pedig akkor nagyon rámenősen megszerezte a kutakat.
Nézzük a másik
szereplőnket, Izsákot, Izsák példáját. Mindjárt az elején
megfogalmazhatjuk, ahogy Abimelekkel kapcsolatosan megfogalmaztam, hogy
Abimelek csak a földi dolgokra figyelt, számára a lelki, szellemi, morális
kérdések nem léteznek, nos Izsák példája a mindkét valóságra figyelő ember
példája. Nemcsak a láthatóra, hanem a láthatatlanokra is figyelő ember
példája. Még akkor is, hogyha Izsák sem tökéletes ember, hiszen az azelőtti
történetben sajnos nem mondott igazat; ezt is tudjuk, aki olvasta az Igét.
Mégis, itt, a most olvasott szakaszunkban jó példát ad nekünk. Először is,
Izsáknak bőséges termése lesz, az állatállomány is nagyon szépen
szaporodik, egyre több embert vesz föl, egyre több embernek munkát tud
adni. Ezért lettek rá féltékenyek a közelben élők, és ezért vették körül
Izsákot ellenséges indulattal, és megpróbálták kiszorítani, leradírozni a
gazdasági térképről is meg a politikai térképről is. Nos, ez az Izsák – az
első, amire érdemes fölfigyelnünk –, szó nélkül elment. Ez megdöbbentő a
történetben. Amikor atyjának kútjait betömték, hogy az állatállomány
éhen-szomjan pusztuljon, újra kiásatja. Akkor elveszik tőle ezeket, új
kutakat ásott. Az új kutakért is elkezdenek vele pörlekedni, hogy nem a
tied, a miénk a víz. Megint tovább vonul a völgyben, újabb kutakat ás.
Nagyon megdöbbentő. Nem áll le közelharcot vívni, sarat dobálni, tovább megy.
Szó nélkül megy tovább és megássa az új kutakat. Ezen érdemes
elgondolkozni. És majd az igemagyarázat végén szeretnék az Újszövetségből
olvasni egy szakaszt, és annak a fényében emlékezni majd vissza Izsák, ezen
cselekedetére. Megy, az újabb kutakban van, ahol forrásvizet találnak. Egy
földalatti ér, amit megtalálnak – ez aztán az igazi kút! Aztán megint újabb
kutat ás, és így arrébb vándorolva Izsák is kimond egy megdöbbentő
mondatot. Érdemes végiggondolni. Ez a kiszorításra, gazdaságilag
tönkretételre ítélt Izsák, aki csöndben, félreálltan, leporoltan, nem
pöröl, nem veszekszik, hanem csöndben tovább megy, ezt mondja: „Most már tágas helyet szerzett nekünk
az Úr”. Micsoda? Hát őt kiszorították az atyai örökségből! Az Ábrahám
által ásott kutakat betömték, aztán amikor kitisztítatta, elvették tőle. Az
újabb kutakat, amiket már ők ástak, ott is elkezdtek vele perlekedni, hogy
törvénytelenül megszerezzék tőle. Tovább megy perlekedés nélkül, és ezután
kijelenti: „Most már tágas helyet
szerzett nekünk az Úr, szaporodhatunk”. Izsák egészen másképp látja az
eseményeket, a történelmet, ezt kell észrevennünk. Izsák nemcsak a kutakat
látja, valami többet is ismer. Valami más és nagyobb erőforrást is ismer.
Másképp ez nem lenne érthető, de hát a történetünk folytatódik, és ezért
állíthatjuk is, hogy ez lehet a magyarázata annak, hogy nem ezt mondja: “A
csuda vigye el, csak ez a kis legelő maradt nekünk, mert ez az Abímelek,
meg mert ezek milyen rámenősek, és minket, hogy igyekeztek tönkretenni”.
Hanem Izsák azt mondja: „az Úr!”. Az Úr adta ezt nekünk.
A másik megdöbbentő
mozzanat, hogyha Izsák életét figyeljük, és viselkedését tanulmányozzuk,
hogy ekkor, amikor kimondja, hogy „most
már tágas helyet szerzett nekünk az Úr és szaporodhatunk ezen a földön”
– ez egy hitvallás –, ekkor éjjel megjelenik neki az Úr. Ekkor kap
kijelentést. Ekkor kap egy nagy bátorítást: „ne félj, veled vagyok, megáldalak, megsokasítalak”. Vagyis
megnyílik a mennyei kút. A mennyei erőforrás egyértelműen áradni kezd. Az
az erőforrás, amiről Abímelek nem sokat tudott; vagy ha tudott is, nem
nagyon érdekelte. Őt csak a földi kutak érdekelték. Izsák viszont még
üldöztetésében is ki tudta mondani, hogy ahol most lehetünk, ezt az
Istentől kaptuk, és elég tágas hely arra, hogy éljünk. És az Úr ezen hitvallást
erősíti meg, amikor bátorítja, hogy „ne
félj, veled vagyok, megáldalak, megsokasítalak”. És mindezt szolgámért,
„Ábrahámért”.
És van még egy mozzanat,
amikor jött Abímelek az elüldözött Izsákhoz, hogy kössünk szövetséget:
akkor hogyan viselkedik Izsák? Emlékezteti Abimeleket, „miért jöttetek hozzám, hiszen ti gyűlöltök engem és elűztetek
magatok közül”. De kész a szövetségkötésre, még a történelemhamisító
Abímelek-féle szöveg után is kész arra, hogy a békekötést megtegyék. És így
is olvastuk, hogy Abímeleket „békével
elbocsátotta”. Hogy Abímelek részéről ez egy érdekszövetség, az
nyilvánvaló, mert fölismerte, „az Úr
van veled”. Ahogyan a fáraó fölismerte Józsefen, hogy az Úr áldotta meg
azzal a bölcsességgel, Abímelek is valamit kezd sejteni. De csak
érdekszövetségig jut el, ezzel az emberrel mégis jó lesz szövetséget kötni,
hátha valami kis hasznunk lesz belőle. Ha ezt az embert az Isten így
megáldja, akkor mégis csak jó lesz valami békességesebb kapcsolatot ápolni.
És Izsák kész erre. És nem azt mondja, hogy megsértettél, elűztél, elvetted
a kutaimat! Nem. Hanem békével elbocsátja Abímeleket. És amikor elmennek
Abímelekék, akkor jönnek Izsák szolgái és jelentik, vizet találtunk. Van
erőforrás. Földi erőforrás is van. Az Isten kárpótolta azért, amit mások
törvénytelenül elvettek tőle.
Fogalmazzuk meg ezek után:
Kiváltságunk, hogy megláthassák… – ezt a furcsa, darabban maradt mondatot
adtam a mai igehirdetés címének. Kiváltságunk, nekünk is, hogy
megláthassák, tudniillik az Urat a körülöttünk élők. Ahogy Abímelek
kénytelen volt fölismerni, bárhogy bevetett minden törvényes és
törvénytelen eszközt Izsák megsemmisítésére, kénytelen volt felismerni,
ezzel az Izsákkal az Isten lehet. Itt valami nagyobb erő is van, vagy
valaki nagyobb is van. Nos, nem olvasunk arról, hogy Izsák ment és
prédikált Abímeleknek. Nem mintha ez rossz lenne. Nem olvasunk arról, hogy
nagy missziót folytatott, ahogy mi a missziót sokszor értjük. De mégis ez
az Abímelek, valamit kezd felismerni. Vajon nem erre hivattattunk? Nem az a
kiváltságunk, hogy megláthassák az emberek az Isten hatalmát? Vagyis, hogy
először is meglássák, hogy az élet több mint a kutak, mint az olajkutakért
való harc. Az élet és a történelem több mint csupán az ezekért folytatott
galád harcok története. Kiváltságunk, hogy megláthassák a körülöttünk élők,
van szabadító Isten, van áldást adó Isten, és az Istennek van terve az
emberrel. Mi ugyan leülünk és tervezünk, és kell terveznünk. Aki tornyot
épít, üljön le és vessen számot! De ne feledkezzünk el, hogy nemcsak földi
erőforrások léteznek, hanem létezik sokkal nagyobb erő is. A kiváltságunk
tehát, hogy ezt a többet valamiféleképpen észrevehessék, megláthassák
körülöttünk. És Izsák ezért nem rója fel a gonoszt. Megkérdezi ugyan
Abímelektől, hogy nem teljesen értem a dolgot, az előbb még ősellenségem
voltál, az előbb még üldöztél, még elzavartál, még kisemmiztél, most meg
jössz szövetséget kötni? – de nem rója fel a gonoszt. Békével elbocsátja
még azok után is, hogy Abímeleknek volt képe azt mondani, hogy kössünk szövetséget,
hogy nem teszel rosszat velünk; te nem teszel rosszat velünk! – ahogy mi
nem tettünk veled rosszat. Írjuk ezt alá. Írd alá, hogy nem tettünk veled
rosszat. Még ezek után is Izsák kész arra, hogy jó, menjetek békével.
Elengedi őket. Vagyis nem rója fel a gonoszt. Csakhogy mi ezt a kifejezést,
hogy nem rója fel a gonoszt, ezt az 1Korinthus 13-ból ismerjük: „a szeretet nem rója fel a gonoszt”.
És Izsák pedig a szeretethimnusz kijelentése előtt több mint ezer
esztendővel élt, és adott példát arra, hogy mit jelent az, hogy nem rovom
fel a másiknak a gonoszt. Amennyire lehet, kész vagyok békességben lenni.
Példát ad arra, hogy szeresd ellenségedet. Az Ószövetségben olvasunk erre
példát, hogy szeresd ellenségedet. Vagyis kiváltságunk, hogy megláthassák, amit
kezdett Abímelek is megsejteni, ezért kezdett félni is, és ezért jött, hogy
mégis kössünk szövetséget az általunk elüldözött Izsákkal, ki tudja, hátha
az ő Istene nagyobb Isten. Nos, kiváltságunk, hogy megláthassák azt a
Valakit, akié az erő és a hatalom. Legalábbis szavainkkal ezt szoktuk
mondani. De ez azt is jelenti, hogy lehet úgy gondolkozni, lehet úgy
szemlélni az életet és a történelmet, ahogyan a hívő ember szemléli;
ahogyan Izsák ki tudta mondani, hogy „most
már tágas helyet szerzett nekünk az Úr”. Pont az üldöztetés végén
mondja ezt ki, amikor kiszorítani akarták; akkor mondja, hogy tágas helyet
adott az Úr. Lehet, hogy emberek bezárni akarnak kutakat és lehetőségeket,
az Isten meg kinyitni akar kutakat, erőforrásokat előttünk. Nos, a hívő
ember távlatosan tud gondolkozni. És a távlatosan gondolkozó ember türelmes
ember. Aki csak a pillanatnyi kutakat látja és azokat akarja megszerezni,
az türelmetlen lesz, és türelmetlenül, szabálytalanul fog cselekedni. A
hívő ember távlatosan gondolkozó ember, ezért türelmesebb tud lenni, ezért
tud nagyvonalú lenni, és azt mondani: „Jól
van Abímelek, menj békével”. Eljátszottad a magad kis játékát, nem
haragszok rád. Kész vagyok békeszerződést kötni, bár te hadakoztál ellenem.
Kiváltságunk, hogy megláthassák a körülöttünk élők a mennyei erőforrást, és
az érdekszövetségtől eljussanak a szabadító Istenig. Merthogy Abímelek itt
csak érdekszövetséget köt, ez is egy üzleti, politikai húzás: “mégis csak
jó lesz kibékülni az Isten emberével, mert úgy látszik, ezzel az Izsákkal
az Isten van. Mi akárhogy próbálunk keresztbetenni, mégis kapja az áldást.
És ez nyílván nem Izsák bölcsességéből fakad csupán.”
Tehát egy érdekszövetség.
Az egyháznak is oda kell figyelnie, és a hívő embernek is oda kell
figyelnie, hogy a történelem, az élet folyamán nem egyszer fölkínálnak
érdekszövetségeket. Olyanok, akik korábban megsemmisíteni akartak. Vajon mi
hogy viselkedünk? Izsák viselkedése segítség volt arra nézve Abímeleknek,
hogy ne csupán azt vedd észre, hogy van egy nagyobb Valaki, és onnan is
lehet valami erőt szerezni, és hátha valahogy be lehetne a magunk zsákjába,
pénztárcájába vezetni ezt az erőt; hanem vedd észre, hogy itt többről van
szó, vagyis hogy megváltás által megújulhat a világ. Itt többről van szó.
Vagyis nem egyszerűen csak arról van szó, hogy kinek nagyobb az érdekérvényesítő
képessége: a 100.000.- Ft-ot kereső alkalmazottnak vagy a milliárdokat
zsebében tudó embernek. Nyílván ismerjük az egyik választ. De ugye mi
ismerjük a másikat is? Nem csupán az egyik forrást, hanem a másikat is. És
ha a másikat ismerjük, tudunk másképp viselkedni, nem ugyanúgy reagálni
dolgokra. És akkor talán ismerős lesz nekünk valami, most egy életpéldából,
az Izsák példájából, Jézus tanítása előtt 1200 évvel. Mert majd egy
évezreddel később, valaki ilyeneket mondott:
„Én pedig azt mondom
nektek, hogy ne szálljatok szembe a gonosszal, hanem annak, aki arcul üt
jobb felől, tartsd oda másik arcodat is. Ha valaki pereskedni akar veled,
és el akarja venni az alsó ruhádat, engedd át neki a felsőt is. Ha pedig
valaki egy mérföldnyi útra kényszerít, menj el vele kettőre. Aki kér tőled,
annak adj, és aki kölcsön akar kérni tőled, attól ne fordulj el.
Hallottátok, hogy
megmondatott: Szeresd felebarátodat, és gyűlöld ellenségedet. Én pedig azt
mondom nektek: Szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok azokért, akik
üldöznek titeket, hogy legyetek mennyei Atyátoknak fiai, aki felhozza
napját gonoszokra és jókra, és esőt ad igazaknak és hamisaknak. Mert ha
azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, mi a jutalmatok? Nem ugyanezt
teszik-e a vámszedők is? És ha csak atyátok fiait köszöntitek, mennyivel
tesztek többet másoknál? Nem ugyanezt teszik-e a pogányok is? Ti azért
legyetek tökéletesek, mint ahogy mennyei Atyátok tökéletes.” [Máté
5:39-48.]
Gondolatunk és beszédünk,
Sőt a mi egész életünk
Úgy folyjon s úgy
tündököljék,
Hogy mindenek megismerjék,
Hogy te vagy, szent Isten,
Atyánk,
Fiaidnak te vagy példánk.
JÖJJÖN EL A TE ORSZÁGOD,
Töltse bé uralkodásod,
Ó, mi királyunk, e földet;
Szaporítsad seregedet,
Drága Igédnek kész
szállást,
Adj mindenütt szabad folyást.
483. dicséret 5. és
6. vers
Imádkozzunk
Bocsásd meg Istenünk, hogy
bár magunkat keresztyénnek valljuk, mégis az érdekek, dollárok,
érvényesülési törtetések, önző indulatok közepette gyakran elfeledkezünk
krisztusi küldetésünkről. Bocsásd meg, amikor inkább mi hasonulunk a
világhoz, és a világ kevésbé térhet Hozzád példaadásunk által. Segíts Urunk
felülemelkednünk kicsinyes önzésünkön. Segíts megbocsátva elfelejteni
kapott sérelmeinket. Segíts jobban hinni, hogy Igéd nem tér vissza üresen.
Urunk segíts, hogy odaszánjuk magunkat teljes szívvel akaratod
cselekvésére, hogy a krisztusi indulatot láthassa életünkben a világ, és
keressék ennek a krisztusi indulatnak erőforrását. Könyörgünk így egyéni és
gyülekezeti életünk újulásáért, megszentelődéséért, hogy építő és vonzó
példát adhassunk, mely példa Reád mutat. Könyörgünk így nemzetünk lelki
tisztulásáért is. És kérünk azokért, akiket a betegség, az erőtlenség, a
gyász terhel. Azokért, akik nehéz próbákban vannak. Urunk segítsd őket is,
hogy a próbákat átélve, elszenvedve újra és újra tudjanak Reád nézni és
Tőled erőt, reménységet, vigasztalást és áldást nyerni. Könyörgünk a rohanó
világban az élet értelmét eltévesztettekért. Segíts Urunk, hogy mi is
merjünk meríteni a mennyei erőből, a Te kegyelmedből, és az erő új
reménységet adjon mindazoknak, akik eltévesztették az élet értelmét,
mindazoknak, akik csak a világhoz tudnak, próbálnak igazodni. Ragyogjon át
szavunkon és életünkön a Te kegyelmed és áldásod. Ámen.
„Ti azonban választott nemzetség, királyi
papság, szent nemzet vagytok, Isten tulajdonba vett népe, hogy annak nagy
tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott
el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|