|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Helyettes
elégtétel
Kolossébeliekhez írott levél 2. rész 16-23;
„16Senki
el ne ítéljen titeket ételért és italért, ünnep, újhold vagy szombat miatt.
17Hiszen
ezek csak árnyékai az eljövendő Krisztusnak, aki a valóság.
18Ne
vegye el tőletek a versenydíjat az, aki alázatoskodásban és angyalok iránti
tiszteletben tetszeleg, látomásaival foglalkozik, saját bölcsességétől ok
nélkül felfuvalkodik, 19de
nem ragaszkodik a Főhöz: pedig ő tartja össze az egész testet inak és
ízületek segítségével, és az őáltala növekszik az Isten szerinti
növekedéssel.
20Ha
tehát Krisztussal meghaltatok a világ elemei számára, miért terhelitek
magatokat olyan kötöttségekkel, amelyek csak az e világ szerint élőkre
kötelezők: »21Ne nyúlj hozzá, ne
ízleld meg, ne is érintsd!«
22Azokról
van itt szó, amik arra valók, hogy elfogyasztva megsemmisüljenek. Ezek
csupán emberi parancsok és rendelések.
23Ezeknek
a megtartása a bölcsesség látszatát kelti ugyan a magunk csinálta
kegyeskedés, az alázatoskodás és a test sanyargatása által, valójában
azonban semmi értéke és haszna nincs, mert öntelt felfuvalkodottsághoz
vezet.”
3. rész 1-4.
„1Ha
tehát feltámadtatok a Krisztussal, azokat keressétek, amik odafent vannak,
ahol a Krisztus van, aki az Isten jobbján ül.
2Az
odafennvalókkal törődjetek, ne a földiekkel.
3Mert
meghaltatok, és a ti életetek el van rejtve a Krisztussal együtt az
Istenben.
4Mikor
Krisztus, a mi életünk megjelenik, akkor vele együtt ti is megjelentek
dicsőségben.”
Imádkozzunk
Mi Atyánk! Köszönjük, hogy
annak nevében fordulhatunk Hozzád, aki a mindennapi kenyérért imádkozni
tanított. Köszönjük, hogy Te fordultál hozzánk előbb. Köszönjük, hogy a
bűnös ember földi és lelki éhségét is csillapítani kívánod kenyérrel,
gondviselésed jelével, melyet adtál szivárványszínű ígéreted óta. Köszönjük
a testté lett Igét. Köszönjük megváltó kegyelmed. Köszönjük, hogy annak a
nevében fordulhatunk Hozzád, aki érted imádkozni tanított; kinek ajkán örök
szeretet csodája volt a mag, a liszt, a kenyér; akinek kezén mindenki
tápláléka lehetett a kevés; aki a Lázárokkal együtt éhezik, és egykor
aszerint ítél majd, hogy kapott-e enni minden éhező. Lehajtott fejjel
állunk meg asztalod előtt, mert mi irigy, mindent magunknak akaró,
háborúskodó, gyűlölködő emberek egyenlőtlenül osztottuk el ajándékaidat,
mert milliók éheznek a földön, lesoványodott gyermekek halnak meg, bombák
tépik le a vetéseket, sírások szakítják félbe az aratók dalait. A
mindennapi kenyeret váró holnaptól fél a világ. Köszönjük, hogy áldó,
kenyérszegő mozdulatoddal fordulsz felénk. Életnek Kenyere, Szivárvány
minden magvetés felett, köszönjük, hogy tested engedted megtörni a
bűnökért. Köszönjük ennek asztalra tett jeleit. Ebben bízunk csak, nem
bűnös önmagunkban. Köszönjük, hogy a törvény árnyékai fölött kisütött a
nap, a kegyelmet érlelő. Köszönjük, hogy gyülekezetünkből, gyülekezetünkben
ugyanarról a kegyelemről beszél az Úr asztala és a szószék, az Ige és a
bocsánat jelei. Kérünk, adj számunkra ma is egy-egy morzsát, az Igét,
igehirdetők és hallgatók számára gazdagon terített asztalodról. Ámen.
Zsidókhoz írott levél 7. rész 17-28.
„17A
bizonyságtétel így szól: »Te pap vagy örökké, Melkisédek rendje szerint.«
18Ugyanis
egy korábbi parancsolat eltöröltetik, mivel erőtlen és használhatatlan, 19mert
a törvény semmit sem tett tökéletessé. Viszont egy jobb reménységet
támaszt, amely által közeledünk Istenhez.
20Azután:
Jézus nem eskü nélkül lett főpappá – azok ugyanis eskü nélkül lettek
papokká –, 21hanem annak
esküjével, aki így szólt hozzá: »Megesküdött az Úr, és nem bánja meg; te
pap vagy örökké.« 22Ezért
ő jobb szövetségnek lett a kezesévé.
23És
azok többen lettek papokká, mivel a halál nem engedte őket szolgálatban
maradni; 24ő viszont, mivel
megmarad örökké, átruházhatatlanul viseli a papságot.
25Ezért
üdvözíteni tudja örökre azokat, akik általa járulnak Istenhez, hiszen ő
mindenkor él, hogy esedezzék értük.
26Mert
ilyen főpap illett hozzánk: szent, ártatlan, szeplőtlen, aki a bűnösöktől
elkülönített, és aki magasabbra jutott az egeknél.
27Neki
nincs szüksége arra, mint a főpapoknak, hogy napról napra előbb saját
bűneikért mutassanak be áldozatot, azután a nép bűneiért. Ugyanis ezt
egyszer s mindenkorra megcselekedte, amikor önmagát adta áldozatul.
28Mert
a törvény erőtlen embereket rendelt főpapokká, a törvény utáni eskü igéje
pedig a Fiút, aki örökre tökéletes.”
Szeretett Testvérek!
Mindannyian tapasztaltuk
már, mit jelent éjszaka, hogy ragyognak a csillagok; hiszen ragyogásukkal,
helyzetükkel segítenek tájékozódni, eligazodni. De azt is tapasztaltuk már
mindannyian, hogy virradat után eltűnnek szemünk elől a csillagok – egész
pontosan azok ragyogása – mert fölragyog egy nagyobb fény, a nap fénye.
Most is, úgymond a csillagok ott vannak az égen, és már jó néhány órája
semmit nem látunk belőle, mert az igazi fényforrás, a nap, a maga
ragyogásával elhalványította azok fényét.
Ha a Szentírást olvassuk,
akkor észre kell vennünk, hogy az Isten üdvözítő tervében, kijelentésében
valami hasonlót látunk. Van, amit az Isten előkészített és fokozatosan bontott
ki, teljesített be. És mindegyiknek a maga idejében nagyon fontos
jelentősége volt, de mégsem – ha egészében látjuk már – azonosak a
hangsúlyok. Látjuk az Ószövetség világában, ahogy az emberi bűn
sötétségében, az Isten törvényt ad. Törvényt ad, hogy azzal próbáljon
segíteni. Valamiféleképpen szabályozni a szövetséges néppel való életet, a
nép életét. De ugyanakkor azt is látjuk, hogy a törvény, az a mi bűneinket
mutatja meg. Nyilvánvalóvá és egyértelművé teszi, hogy milyenek vagyunk. A
törvény egyértelműen bebizonyítja, ránk bizonyítja, hogy kegyelemre szorult
emberek vagyunk, mert aki nem teljesíti a törvényt, az ítélet alá esik és
elítéltetik, és ahhoz, hogy megmaradhassunk, ahhoz kegyelmet kellene
találnunk. Az Ószövetség – és különösképpen, hogyha a szertartási
törvényekre gondolunk, akkor látjuk, Lévi fiait rendeli – ahogy itt
olvastuk a zsidókhoz írott levélben: halandó embereket, papi szolgálatra –,
halandó embereket, és nekik, nemcsak hogy halandók, hanem saját bűneik
miatt először önmagukért kellett áldozatot bemutatni, hogy azután
odaállhassanak, és a népért való, a nép bűneiért való áldozatot
bemutathassák. Ráadásul mindig ismételgetni kellett ezt az áldozatot, és ez
jelzi, hogy nem tökéletesről volt még szó. De nagyon fontos előképről – mondhatnánk
a Kolosséi levél szavával: árnyképről – vagyis az igazinak, a teljesnek az
előképéről; mert kiábrázolta már az Ószövetség népe számára, hogy az Isten
kegyelméből lehet élnie a bűnös embernek. Kiábrázolta a helyettes
elégtételt, hogy az Isten szentsége, igazsága megköveteli a bűn
megbüntetését, de az Isten szeretete és kegyelme az szeretne nagyobb lenni.
És hogy mindkettő érvényesüljön, ezért szükséges volt kiábrázolni a bűnért
a helyettes áldozatban ezt a szeretetet. De tudjuk azt is – Újszövetség nyelvén
szólva –, hogy kosok és bikák vére nem tudja eltörölni a bűnöket a maguk
valóságában. Vagy ahogy az előbb olvastuk: „…a törvény senkit nem tesz
tökéletessé”. Nem véletlen tehát, hogy Jézus arról beszél: „én nem
eltörölni jöttem a törvényt...”, mint ahogy ezt sokszor félreértik mai
hívő emberek – „Jajj, csak az Újszövetség kell, az Ószövetséggel nem tudunk
mit kezdeni, azt már Jézus egyébként is eltörölte.” Nem eltörölte! Ő a maga
tökéletességével beteljesítette. Ő be tudta teljesíteni, mi nem.
És nézzük, hogy hogyan lép
tovább, hogyan viszi az emberi történelemben tovább az Úr az Ő megváltó
munkáját? A mai olvasott Igénk arról szól, hogy a törvény utáni eskü
Igéjében az Isten hogyan vitte tovább, vitte teljességre üdvözítő
szándékát. Mert látnunk kell, a Szentírásban gyönyörűen előttünk van,
ahogyan lépésről-lépésre kibontja Isten az Ő megváltó szeretetének
munkáját. Ahogyan a kisgyermekre nem lehet rázúdítani az első osztályban az
egyetemi tananyagot, hanem lépésről-lépésre újabb és újabb ismeretek szükségesek.
A koncentrikus körök elve szerint szokták bővíteni az oktatásban a
tananyagot. Először néhány alapinformáció, aztán majd jó néhány évvel
később már a részletek is előkerülnek. Az Isten nagyon jó pedagógiával
készítette és hozta elénk az Ő megváltó szeretetét. Nos a törvény utáni
eskü Igéje – ahogy itt az előbb olvastuk, és az Újszövetségben teljesedik
ki ez számunkra, Jézusban teljesedik ki számunkra –, fölragyogtatja azt a
kegyelmet, amely kegyelmet már az Ószövetségi áldozatok is kiábrázoltak.
Jön valaki, jön az egyszülött Fiú, akiről azt olvassuk, hogy „szent,
ártatlan, szeplőtlen” – tökéletes. Főpapként önmagát áldozza. Neki
nincs szüksége arra, hogy önmagáért áldozzon, mint az Ószövetségben rendelt
papok, azzal kellett, hogy kezdjék, hogy először önmagukat megtisztítják;
először önmaguk bűneiért áldozatot mutatnak be, hogy azután ezt a
szimbolikus cselekedetet, a népért való áldozati szertartást elvégezhessék.
Jött valaki, aki szent és tökéletes. Jött valaki, aki önmagát áldozta föl.
És mit olvastunk: „Egyszer s mindenkorra megcselekedte”. És erre
szeretnék azonban majd még visszatérni, hogy mit is jelent az, hogy egyszer
s mindenkorra megcselekedte; mi következik mindebből, és jó lenne, ha az
Isten népe komolyan venné az Isten Igéjét, nemcsak úgy nagyjából, néha
némely részét.
Aztán: „átruházhatatlanul
viseli a papságot” – szintén sokszor elfelejtjük. Ő az, aki üdvözíteni
tudja az általa Istenhez járulókat. Az általa Istenhez járulókat – „…mert
nem adatott az ég alatt más név, aki által kellene megtartatnunk”; „És
mindenkor él és esedezik érettünk”. Próbáljuk lefordítani a magunk
számára, úgymond a vallási élet számára mind ennek a jelentőségét. Itt
nagyon hamar szembetaláljuk magunkat néhány kifejezéssel. Az egyik az, amit
így szoktunk mondani, hogy az egyetemes papságról szóló tanítás; másik
oldalról a római egyház külön papi rendjéről való elképzelés; és harmadszor
az egyházi szolgálat fogalma. Mert ezek sokszor még az istenfélő emberek
előtt sem világosak teljesen. És sokszor maguk a felekezetek is hibásak
ebben, hogy nem teljesen Ige szerinti hangsúllyal gyakoroljuk, amit
teszünk.
A Református Egyház, a
magyarországi és általában a Magyar Református Egyház egyik hivatalos
hitvallása a II. Helvét Hitvallás. A Heidelbergi Kátét még
jobban szoktuk talán ismerni, mert több helyen is, régen meg kimondottan
konfirmációi tananyagként is használták. De a Helvét Hitvallás
sokkal részletesebben, sokkal árnyaltabban tanít. Ebből idézek néhány sort;
hiszen ezt már annak idején megfogalmazták, lassan már félezer éve, a
svájci testvérek. Ezt fogadták el a mi őseink is, hogy „igen, az Igét így
kellene érteni”. Nos az előbb említett kérdésekről, tudniillik Jézus
főpapként önmagát áldozta; egyszer s mindenkorra megcselekedte;
átruházhatatlanul viseli a papságot. Nos mi következik akkor mindebből
a mi számunkra; és éppen a megterített asztal mellett mi következik, hiszen
ezt a kérdést, az úrvacsora vagy némelyek szerint az áldozás kérdését
nagyon is érinti. Így fogalmazták meg az atyák, és nem tudunk jobbat az Ige
szerint ma sem, legfeljebb torzítani tudjuk: „Krisztus apostolai ugyan
minden Krisztusban hívő embert papnak hívnak, de nem az egyházi szolgálat
szempontjából, hanem azért, mert Krisztus által mindnyájan királyokká és
papokká lévén, lelki áldozatokat mutathatunk be Istennek”. Majd így
folytatják, és így valljuk hitvallásunkban: „Más tehát a papság és az
egyházi szolgálat…” Megállok az idézetben. Nemegyszer
történt, mióta a mobilok elterjedőben vannak, hogy valaki vagy valakik
bejönnek a lelkészi hivatalba, beszélgetünk, aztán „jaj bocsánat” –
megcsördült egy mobil. Mondom, vegye föl most már nyugodtan. Fölveszi, és
akkor kezd mentegetőzni, és nemegyszer ez a mondat hangzik el: „a papnál
vagyok”. Illetlenség lenne ilyenkor beleszólni: „tévedés, a papnál nincs,
mert itt nincs pap”. Legalábbis, ahogy ő érti, és ahogy a köznyelvben sokan
értik, úgy én nem vagyok pap. Az egyetemes papság szerint igen, de úgy,
ahogy a köznyelv ezt érti, a protestáns egyházakban úgy nincs pap; de van
egyházi szolgálatot végző. És azt az Ige szerint így valljuk és így
olvassuk, hogy „és rendelt az Úr némelyeket pásztorokul, tanítókul…” – az
egyházban. De egyházi szolgálatban papként senkit nem rendelt a Biblia. Az
Újszövetség már ezt nem ismeri. Nos, így fogalmazza tovább hitvallásunk, és
jó lenne, ha tudnánk így gondolkozni és élni: más tehát a papság és más
az egyházi szolgálat. Amaz ugyanis – mint az imént láttuk –, közös
minden keresztyénnel. Ez az úgynevezett egyetemes papság, ahol
lelki áldozatról, magam odaszánásáról van szó. Tehát ez közös minden
keresztyénnel. Ez azonban, mármint az egyházi szolgálat, nem. Nem
is töröltük el az egyházban a lelkipásztori szolgálatot, amikor kivetettük
a Krisztus egyházából a pápista papi tisztet. Mert más a lelkipásztori
szolgálat és más az áldozatokat ismételgető papi tiszt, amiről az
Újszövetség nem tanít. Sőt azt olvassuk, hogy Jézus átruházhatatlanul
viseli a papságot. Jézussal valóban ez beteljesedett, és azóta ezt nem
szabad gyakorolni, és nem szabad így értelmezni. Ezért, csak az illetlenség
miatt nem szólok bele ilyen esetekben, amikor mondják, hogy „a papnál
vagyok”. Akkor nem jó helyen jár, vagy nem tudja pontosan, mit mond.
Jó lenne, hogyha
pontosabban és Ige szerint értenénk az Isten Igéjét, mert sok tévelygést
megelőzhetnénk. Igen, a megterített asztal mellett látnunk és tudnunk kell,
miért vagyunk itt, mit teszünk, és mit cselekszünk, mint az egyetemes
papság, mint egy-egy hívő ember. Tehát mit teszünk így? Mi az, ami az
egyházi szolgálatra és a szolgálattevőkre tartozó mindebből. Mert ezeket
nem lenne jó összekeverni, ráadásul valami ószövetségi papi szolgálatot,
ami Jézussal beteljesült, megint előhozni és belekeverni a pásztori
szolgálatba.
Így folytatja hitvallásunk,
és jó lenne, ha ezt komolyan vennénk: „Az Újszövetségben bizonyára nincs
többé Krisztusnak olyan papsága, amilyen volt az Ószövetség népénél. Azt a
papságot külső kenet, szent öltözetek, és sok-sok szertartás jellemezte,
melyek mind Krisztusra utaltak. Ő azonban, amikor eljött mindezt betöltvén,
el is törölte. Ő ellenben megmarad egyedül papnak mindörökké.” – olvastuk
az előbb az Igében. És idézi a hitvallás: „Hogy pedig az ő méltóságából
semmit le ne vonjunk, azért az egyházi szolgák közül senkinek sem adjuk meg
a papi nevet. Mert maga a mi Urunk nem rendelt az Újszövetség egyházában
semmiféle olyan papot sem, aki a felszentelő püspöktől hatalmat nyervén
naponta megáldozza az ostyát, mint az Úr testét és vérét élőkért és
holtakért. Hanem csak olyanokat, akik tanítsanak és szolgáltassák ki a
sákramentumokat.” Nagyon tömören, nagyon Ige szerint összefoglalták az
atyák, és lassan félezer év után jó lenne, ha értenénk, és valóban Ige szerint
gyakorolnánk mi magunk is protestánsok, közelebbről most reformátusok.
Vagyis helyére kerülne az Ige szerinti egyetemes papság fogalma, ami nem
azonos a lelkipásztori tiszttel és a tanítói tiszttel; a helyére kerülne a
római egyház által tanított és hirdetett külön papi rend, amit nem tanít az
Újszövetség; és helyére kerülne valóban, a mi fogalmaink szerint egyházi
szolgálatnak nevezett szolgálat. És mindez, különösképpen most a
megterített asztal mellett nagy kérdés, hiszen az úrvacsora és az áldozás nem
teljesen azonos. Az Írás, éppen a most olvasott szakaszunk, de hogyha a
Zsidókhoz írott levél egészét nézzük: az Írás nem tanít, sőt határozottan
tiltja, hogy valamiféle áldozati szertartásokat csináljunk; mert Jézus
egyszer s mindenkor… – olvastuk az Igében. És mi nem áldozgathatjuk
újra a Jézust, mert ez nem felel meg az Igének. Az az Ószövetség világa
volt, az előkép, az árnykép világa volt, ahol gyarló emberek először
magukért, aztán a nép bűnéért, az áldozati szertartást végezték. De amikor
az időnek teljességében eljött a tökéletes, és Jézusban a tökéletes áldozat
bemutattatott, azóta erre nemcsak hogy nincs szükség, nem szabad olyat
cselekedni.
Vagyis próbáljuk
megfogalmazni, hogyan viszonyul tehát akkor egymáshoz az, amit az Isten
szépen, fokozatosan előkészít, és Jézusban beteljesít a mi üdvösségünkre? –
hogy nehogy betegesen és tévesen félreértsük az Írás egyik vagy másik részét.
Megfogalmazhatjuk így is, hogy ‘elhagyni’, de nem elvetni – az más; és
ragaszkodni, tudniillik az Isten terve szerint ahhoz, ami az Isten üdvözítő
tervében ma időszerű. Vagyis, ne az árnyékhoz ragaszkodjunk, ne az
előképhez, hanem az eredetihez. Hiszen az ószövetségi áldozati szertartás a
Krisztus tökéletes áldozatát készítette elő, és annak igazságát fejezte ki,
hogy kegyelemből és hit által lehet bocsánatot; valakinek meg kell halnia a
bűneidért. De egy áldozati állat nem veheti el a bűnöket, csak megtanít
erre az igazságra. És ember sem tudja elvenni, mert bűnösök vagyunk. Hanem
az egy, tökéletes veheti el. Az Ige ezt tanítja. Ezért beszél a Kolosséi
levél sok más hasonló kérdéskörrel kapcsolatosan arról, hogy van, ami az
előkép, az árnykép világához tartozik. „Senki ne ítéljen el titeket
ételért, italért, ünnep, újhold, vagy szombat miatt, hiszen ezek csak
árnyékai az eljövendő Krisztusnak, aki a valóság.” Fontos az árnyék,
mert odavezet bennünket az eredetihez. De ne az árnyékhoz ragaszkodjunk, amikor
már az igazit adta nekünk az Úr.
Aztán: elhagyni azokat a
szertartásokat – és ragaszkodni a valósághoz, tudniillik Krisztushoz –,
azokat a szertartásokat, amelyeken keresztül bennünket a Krisztushoz
vezetett az Isten. A kettőt nem szabad összekevernünk, de látnunk kell,
hogy ezek összetartoznak. Az előzetestől a véglegeshez fordulni, hiszen
erre hív az Ige. Amit Jézus cselekedett, az mindörökre van, és ahhoz sem
hozzátenni, sem elvenni nem szabad és nem is tudunk. Az ideiglenestől a
maradandóhoz. Jézus áldozatát nem kell már ismételgetnünk semmilyen
formában. De talán leginkább így lehet megfogalmazni, hogy a jót, úgymond
elhagyni, vagyis engedni, hogy továbbvezessen a legjobbért, amit Jézusban a
mi üdvösségünkre az Isten készített. Ha komolyan vesszük az Igének ezt a
vonalvezetését, ha látjuk benne az Isten üdvözítő tervének ezt a
nagyszerűen előrehaladó munkáját, ha a koncentrikus körök elve szerint
merünk haladni előre, ahogyan az Isten a mi megváltásunkban cselekedett,
akkor helyére kerül az egyetemes papságról szóló néha némelyekben
bizonytalan elképzelés, helyére kerül az egyházi szolgálatról és szolgákról
szóló bibliai tanítás, helyére kerül az úrvacsora is. Hiszen az úrvacsora
nem a bűneinkért ismételgetett újraáldozás a Szentírás szerint, hanem a
bocsánatot nyert bűnösök közössége a bocsánatot adó Istennel.
Szeretett Testvérek! Ez egy
bátorító elkötelezés, amit a Zsidókhoz írott levélből ezekben a napokban
olvashattunk, és amit ma is olvastunk. Bátorító elkötelezés, hogy Isten az
Ő üdvtervét fokozatosan beteljesítette; bátorító elkötelezés, hogy a
legjobbat készítette a Benne hívőknek; bátorító elkötelezés, hogy
szolgáival ezt hirdetteti ma is, de nem ismételgetteti; bátorító
elkötelezés, hogy személyes hittel odafordulhatunk, felelhetünk erre a Krisztusban
fölkínált kegyelemre; bátorító elkötelezés, hogy asztalközösségben lehetünk
az Úrral és az Ő népével, és mindez indíthat bennünket a hála jó
cselekedeteire. És akkor a helyére kerülnek Ige szerint azok, amelyek a
keresztyénségben nincsenek mindig Ige szerint a helyükön. Merjük örömmel
hallani tehát az Igét, hogy van szent, ártatlan, szeplőtelen, tökéletes
főpapunk, aki önmagát áldozta, egyszer s mindenkorra megcselekedte, és
átruházhatatlanul viseli a papságot. És én lelkipásztorként nem állhatok
oda a hívőember és a főpap közzé, hogy „majd én közvetítelek”. De oda kell,
hogy álljak egyházi szolgálatra elhivatva, hogy hirdessem és tanítsam, hogy
hívjak és buzdítsak, hogy intsek és fedjek; viszont oda kell, hogy álljon
minden hívő ember, és ez az egyetemes papság csodálatos Igei tanítása, hogy
magunkat, egész életünket hálából odaszánjuk az Úrnak, ahogy néhány perc
múlva sokan ígérni fogjuk a megterített asztalnál, hogy „e kegyelemért
hálából egész életemet az Úrnak szentelem”. Ez az egyetemes papság
csodálatos áldozata, de nem a Krisztus testének újraáldozása. Bátorító
elkötelezés legyen az Ige számunkra és a megterített asztal. Ámen.
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk
teremtett világod szépségéért, gondviselésedért, hogy szereteteddel
vállaltad a szabad akaratú ember teremtését is. Magasztalunk Istenünk, hogy
törvényeddel, kijelentéseddel tanácsolni, vezetni akarsz minket. Téged
dicsőítünk, hogy megváltásunkat örök tanács végzése szerint előkészítetted,
előképek által meghirdetted, és Jézusban egyszer s mindenkorra tökéletesen
elvégezted. Téged magasztalunk Urunk, hogy kegyelmedből, hit által
gyermekeiddé lehetünk. Bocsásd meg nekünk, amikor olykor-olykor mégis
eltévelyedünk Igéd világos tanításától, és emberi vallásos okoskodásainkkal
próbáljuk kiegészíteni és így megrontani Igédet. Könyörgünk Urunk a saját
vallásos teljesítményükben bizakodókért. Könyörgünk a kegyelemből
törvénytorzító barátainkért, és amikor mi magunk is ilyen útra tévedünk,
hogy evangélium szerint reformálódjon gondolkozásunk, életünk,
szolgálatunk. Könyörgünk az élet igazi értelmét keresőkért, hogy örvendező
keresztyénségünk is Hozzád segíthesse őket, hogy magunkat odaszánjuk a Te
szolgálatodra. Így könyörgünk betegekért, gyászolókért. Így könyörgünk a
próbákban lévőkért, hogy a mi életünk is számukra Rád mutató jellé
lehessen, és Hozzád forduljanak. Segíts Urunk, hogy mint kegyelmet nyert
bűnösök szavunkkal, életünkkel hirdessük az új életet ajándékozó kegyelmes
szeretetedet. Segíts Urunk, bátoríts és kötelezz el minket, hogy az
úrvacsora közösségében megújulva hűségesen teljesítsük küldetésünket. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|