|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Nem
bocsátlak el, míg meg nem áldasz”
Mózes első könyve 32. rész 23-31.
„23De fölkelt még azon az éjszakán, fogta
két feleségét, két szolgálóját és tizenegy gyermekét, és átkelt a
Jabbók-gázlónál.
24Fogta és átküldte őket a patakon, és átküldte
mindenét.
25Jákób pedig ott maradt egyedül. Ekkor Valaki
tusakodott vele egészen hajnalhasadtáig.
26De látta, hogy nem bír vele, ezért megütötte a
csípője forgócsontját, és kificamodott Jákób csípőjének forgócsontja a
tusakodás közben.
27Akkor ezt mondta Jákóbnak: Bocsáss el, mert
hajnalodik! Ő azt felelte: Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem.
28Ekkor megkérdezte tőle: Mi a neved? Ő így felelt:
Jákób.
29Erre azt mondta: Nem Jákób lesz ezután a neved, hanem
Izráel, mert küzdöttél Istennel és emberekkel, és győztél.
30Jákób ezt kérte: Mondd meg nekem a nevedet! De ő ezt
mondta: Miért kérdezed a nevemet? És megáldotta őt.
31Jákób Penúélnak nevezte el azt a helyet és ezt
mondta: Bár láttam Istent színről színre, mégis életben maradtam.”
Imádkozzunk
Mennyei Atyánk! Bár Te láthatatlan vagy a számunkra,
mégis teljes szívünkből hisszük, hogy itt vagy közöttünk és meghallgatsz
bennünket. Köszönöm Néked, hogy Te türelmesen, kitartóan szólongattál,
hívtál Magadhoz. Most felnőtt fejjel látom, hányszor visszautasítottalak,
nem hallgattam nagyszüleimre, akik tanítottak imádkozni. Elfordultam Tőled
konfirmáció után, és amikor katonakoromban két társamnak bűnhődnie kellett,
mert Biblia volt náluk, én a gúnyolódók közé álltam. Kérlek, bocsáss meg
ezekért. De a Te türelmeddel és kitartásoddal elértél engemet is,
családomat is, mint ahogyan oly sok embert a földön. Hálát adunk azért,
hogy Jézus Krisztus által mindannyian gyermekeid lehetünk. Kérlek, áldd meg
a mai szolgálattevőket és hallgatókat, az Ő nevében áldj meg bennünket.
Ámen.
Egy verset emelek ki a már felolvasott Igéből, az
1Mózes 32. rész 27. verséből Jákób szavai így szólnak:
„Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem.”
Szeretett Testvérek!
A héten olvastuk ezt az igeszakaszt, és bevallom,
amikor reggel elolvastam, egy sláger jutott eszembe. Talán az idősebbek tudják
is velem énekelni. Ez a sláger így hangzott – jó hangosan énekelte az a
hölgy: „Én nem kérem Tőled az áldást, és nem kell nekem szentbeszéd. Én is
tudok áldást osztani, szépeket mondani.” Ez az egyik oldal: én nem kérem
Tőled az áldást. Ugye milyen sokszor halljuk: nekem nincs szükségem
Istenre, Isten áldására, én megvagyok nélküle, majd én tudom, hogy rendezem
be az életemet. Azért jutott eszembe, mert teljesen ellentétes Jákób
szavaival. Jákób pedig azt mondja: „Nem bocsátalak el, amíg meg nem áldasz
engem”. – nekem kell az áldás. Nekem kell az Isten áldása, mert anélkül
boldogtalan vagyok. Mi is az áldás? Az egyik lexikon így fogalmaz (és talán
ezzel tudok legjobban azonosulni): kimondott szóval üdvhozó erőt
közvetíteni. Üdvhozó erőt. Boldogulást segítő erőt hozni ebbe a világba.
Jákób meggazdagodott. Jákób élhetné a kényelmes életét az idegenben népes
családjával, és mégsem boldog. Mégis érzi, hogy valami hiányzik az
életéből. Hiányzik a boldogító Isten az életéből. Luther Márton úgy tette
fel a kérdést, hogy „hogyan találok kegyelmes Istent?”. Talán a mai ember
ezt a kérdést inkább úgy teszi fel: „hogyan találok boldogító Istent, áldó
Istent az életemben?”. Hogyan találom meg ezt a boldogulást segítő erőt az
életemben? Isten gondoskodik róla, hogy Jákób megtalálja az ő áldását és
akarja ezt az áldást. Hány embert ismerünk, akinek mindene megvan és mégsem
övé ez a boldogító erő.
És most itt állunk a Jabók folyó gázlójánál. A
családot, a vagyont, az ajándékul kiszemelt dolgokat már előre küldte Jákób
Ézsaunak, és most egy nagy-nagy elhatározása van: találkoznia kell
testvérével, vissza kell menni arra a földre, amit az Isten megígért neki,
és ez a nagy döntés most nagyon elgondolkoztatja. Biztosan mi is voltunk
már nagyon sokszor ilyen nagy döntések előtt, és bizony talán aludni sem
tudtunk, talán forgolódtunk az ágyunkban, talán éjszakákat átvirrasztottunk
és átimádkoztunk, és Jákób is ezt teszi most itt, a Jabók folyó gázlójánál.
Istenhez fordul, Istenhez imádkozik. És ahogy imádkozik, ez számunkra is
példa. Jákób rááll az Isten ígéreteire. Tudjuk, hogy nem mindig tette ezt,
tudjuk, hogy volt, amikor saját feje után szaladt, de most nagyon komolyan
veszi az Isten ígéretét és így imádkozik: „…URam, aki ezt mondtad nekem:
Térj vissza hazádba, rokonságod közé, és jót teszek veled! Méltatlan vagyok
minden hűséges és igaz tettedre, amit szolgáddal cselekedtél… Ments meg
engem bátyámnak, Ézsaunak a kezéből, mert félek tőle, hogy ha idejön, megöl
engem, az anyákat is gyermekeikkel együtt. Hiszen te mondtad: Sok jót
teszek veled és utódaidat olyanná teszem, mint a tenger homokja, amely
olyan sok, hogy meg sem lehet számolni.” [1Mózes 32:10-13] – Isten ígéreteire állt rá. Az Úr megígérte,
hogy nagy néppé lesz – Uram, most ezt kérem. Te küldesz vissza, akkor segíts,
légy velem, jöjj velem. Sokszor megfosztjuk magunkat az Isten áldásaitól
valami miatt. Talán figyeltük az énekünkben, amit az előbb énekeltünk, két
szó: “gyönyörűség” vagy “félelem” Tetőled el ne vonjon. Hát igen, ez a két
nagy kísértésünk: a gyönyörűség és a félelem. Vagyis az élet szépségében,
gazdagságában, sokféleségében elfeledkezhetünk az Isten áldásairól, a másik
pedig, hogy a félelem tart vissza sokszor attól, hogy kérjük ezt az áldást,
pedig Isten elkészítette ezt az ajándékot. Jákób előre küldte a családját.
Talán ez is a félelmének a jele, hogy még egy kicsit elodázzam a
találkozást. Előre küldi a családot és az ajándékokat, az ajándékokat pedig
azért, hogy talán „ezáltal jóindulatra tudom indítani a testvéremet”. De
itt azt kell inkább megfigyelnünk, hogy Jákób egyedül marad itt a Jabók
folyó gázlójánál, egyedül marad a túlparton. És megfigyelhetjük saját
életünkben is, hogy az ilyen nagy átmeneteknél, nagy döntéseknél sokszor
maradunk egyedül, sokszor egyedül kell meghozni a döntéseinket, egyedül
Istennel, még akkor is, ha népes családban élünk. Még akkor is, hogyha
körülvesznek testvérek. A hitre jutásban lehetnek segítségeink, de a
döntést magamnak kell meghozni. És nagyon sokan mondták már el, ott vagyunk
a haldokló mellett, fogjuk a kezét, de az átmenetet neki kell megélni,
személyesen. Igen. Jákób most is egyedül van a döntésével, és Isten vele
van, Isten figyel rá. Mondhatunk Jákóbra sok rosszat… amikor gyermekeknek
tanítom ezt a történetet, akkor mindig föl vannak háborodva, hogy a csaló
Jákóbot hogyan áldhatja meg egyáltalán az apja; hogy a csaló Jákóbnak miért
sikerül mégis minden. Igen, kihasználta Ézsaunak a gyengeségét és Ézsauról
később, tudjuk, azt írja a Szentírás, hogy “istentelen” volt. A Károli
fordítás szerint pedig “közönséges lelkű”, aki nem törődött igazán az
elsőszülöttségi joggal, az Isten ajándékával, hiszen így beszélt: „Minek
nekem az elsőszülöttségi jog, én úgyis halni járok minden nap”. Milyen
sokan vannak ma is, akik így gondolkoznak: úgyis csak egyszer élünk, minek
nekem az Isten áldása, miért kellene nekem foglalkozni valami mással is,
mint csak a mostani boldogulásommal? Jákób tehát kihasználta Ézsaunak ezt a
sérülékenységét, de meg kell figyelnünk azt, hogy Jákóbnak nagyon kellett
ez az áldás. Jobban kellett, mint Ézsaunak. És ez az, amit pozitívumként
mondhatunk Jákóbról. Igaz, hogy félelmében elmenekült, igaz, hogy nem tud
mit kezdeni egy darabig az elsőszülöttségi joggal, sőt az atyai áldással
sem, és most is fél Ézsau haragjától, de mégis Istenben bízik. És ezeket
az ellentéteket kell nekünk meglátni itt, Jákób életében és ebben a
történetben. Van, aki kéri az áldást és van, aki nem. Van, aki ragaszkodik
Hozzá és van, aki nem akar ragaszkodni hozzá. Azt figyelhetjük meg, hogy
valami mindig továbbsegítette Jákóbot az útján. Küzdelmes útja volt, mégis
valami által mindig előre haladt. Húsz évvel ezelőtt egy másik nagyon
fontos állomáshely volt az életében, Bétel, amikor Ézsau elől való
menekülésében látja azt a csodálatos álmot az égig érő lajtorjáról, és itt
megtapasztalja újra az Isten biztatását, az Isten előremutató szavát. És
ebben a vergődésében megint csak Istenre talál.
Spurgeon így fogalmaz: „A múltban kapott minden áldás
az eljövendő áldások záloga.” Vagyis merjünk ráállni a már kapott
áldásokra. Merjünk visszaemlékezni rá, hiszen nem is egy helyen mondja a
Szentírás, hogy megesküdött az Úr és nem bánja meg, hogy megáldotta a mi
életünket. Isten áldása sokszor nem is egyedül jön, hanem egymás után
kapjuk azokat. Így volt fontos számára az az áldás, amit az Atyától kapott
az elinduláskor. Neki kellett az atyai áldás az elinduláshoz. Aztán a
menekülés során megint csak kellett az áldás Bételben a csodálatos álom
nyomán, és kell az úton számunkra is a próbákban… emlékezzünk ezekre az
áldásokra. És kell, majd a visszaúthoz megint az áldás. És itt vagyunk a
Jabók folyónál és erre való a Jabók folyó gázlója, erre való az egyedüllét,
erre való az Istennel való négyszemközti együttlét, hogy Istennel
beszéljünk, hogy mi kell nekünk, mi az, amit szeretnénk, és mi az, amit Ő
ígér számunkra. Egy különleges történet ez, hiszen van is szó küzdelemről,
meg nincs is. Egy valóságos küzdelem zajlik és mégsem tudjuk, hogy
Jákóbnak, ki itt az igazi küzdőtársa. Ez a titokzatos valaki, aki itt van,
akivel beszél ugyan, de nem mondja meg a nevét, lehet, hogy valóban
fizikailag ott volt valaki. Vannak, akik azt mondják, hogy csak lelki
vergődés az, aminek az lett a végeredménye, hogy a csípőcsontja mégis
megsérült Jákóbnak egész életére. Igen. Vannak küzdelmeink, vannak
harcaink, vannak lelki harcaink, amiket talán mások nem is látnak, vagy nem
marad nyoma úgy a testünkön, de mégis tudjuk, hogy megharcoltunk dolgokat.
És vannak olyan küzdelmeink, amik igenis láthatóak, igenis mások előtt is
nyilvánvalóak lehetnek. Jákób kérdezi ugyan ennek a valakinek a nevét, de
nem mondja meg. Vagyis: nem ez a fontos, hogy ki az név szerint, aki most
küzd vele. Hanem az Isten küldte az ő számára. Az Isten embere az, akivel
most küzdenie kell, vagyis négyszemközt az Istennel, négyszemközt a hitével,
négyszemközt az ígéreteivel, és most meg kell küzdenie azért, hogy az övé
legyen továbbra is az Isten ígérete. A múltban kapott minden áldás mögötte
van, de most még egy eljövendő áldásra vár és szinte kényszeríti az Isten
képviselőjét, hogy „nem engedlek el, amíg meg nem áldasz engem”.
Talán mi hamarabb feladjuk, talán mi beletörődünk sokszor, hogy miért is
nem történnek csodák az életünkben, miért is nem történik szabadulás talán
saját életünkben, talán környezetünk életében, és én azt vettem ki, hogy kevésbé
vagyunk állhatatosak a mi hitéletünkben, akár imádságainkban, akár
tusakodásainkban. Most hadd legyen előttünk ez a kérdés, hogy kívánjuk-e
állhatatosan az Isten áldását. Hogy ha van, akkor is jó, ha nincs, akkor is
jó? – én így is, úgy is elvagyok ebben a világban? Isten hajlandó
megismételni az Ő áldásait. Megerősíteni az Ő szavát. Hiszen megmondta
Ábrahámnak, megmondta Izsáknak, megmondta Jákóbnak, hogy „nagy néppé
teszlek”, és be is teljesítette azt. Isten hajlandó megismételni az Ő
áldásait a mi életünkben is. Az a kérdés, hogy fennhangon azt mondja
valaki, hogy „nem kérem ezt az áldást”, vagy pedig igazán kell számomra.
Megint csak Spurgeont idézem, aki azt mondja, hogy „Isten két kézzel áld
bennünket”. Azt mondja Ábrahámnak „megáldalak, és áldás leszel”, –
de mondja később a többi ősatyának is – és ezt mondja nekünk, ma élő
tanítványoknak is. Igen – megáldalak, és áldás leszel. Vagyis egyik kezével
az Isten kegyelmet oszt, másik kezével pedig megszentelődésünket akarja.
Vagyis, mi sokszor elfogadjuk áldásait, és nagyon jól esik nekünk az Ő
áldásaiban sütkérezni, de ott van a feladat is, hogy ‘áldássá leszel’.
Vajon ott van-e a mi életünkben ez a felelősség, hogy én áldássá akarok
lenni mások számára, vagy csak önző módon elfogadom az Isten áldását. Pál
apostol így mondja: „Megáldott minket mennyei világának minden lelki
áldásával”. És nekünk is ez a feladatunk, hogy Istennek ezt az üdvhozó
erejét képviseljük ebben a világban, és olyan jó, hogyha mi is tudjuk
egymás számára tovább sugározni az Isten áldását. Talán ismerjük azokat a
köszöntéseket, az egyik ének így fogalmazza, hogy „Üdv rád és házad
népére”, de mondjuk ezt a magyar énekkel is, „Áldást, békességet kívánok
házadnak”, és kívánjuk egymásnak ének nélkül is, naponként. Vajon ez üres
kívánság vagy telve van az Isten üdvhozó erejének a tolmácsolásával? Jákób
megöregedve mind a tizenkét fiát magához hívatja, sőt még József két fiát
is, és mindegyiket a ráillő áldással áldotta meg. Igen. Ezek az áldások,
hogyha végig olvassuk a következő fejezetekben, nem mindig csodaszép
szavakat jelentenek csupán. Ez a ráillő áldás, ez azt is jelenti, hogy van
benne kemény eligazítás. Aztán van benne biztatás, és van benne
figyelmeztetés. Igen. El kell fogadnunk az olyan áldást is, amikor talán
eligazít minket az Úr az Ő áldásaival, biztat, vagy figyelmeztet minket.
Péter apostol így fogalmazza meg: „Mondjatok áldást, hiszen arra
hivattatok el, hogy áldást örököljetek”. Milyen csodálatos, hogy Isten
elkészítette az áldást mindannyiunk számára. Vajon mi kérjük-e ilyen
állhatatosan, mint Jákób: „Nem bocsátlak el, amíg meg nem áldasz engem”.
Miénk lehet, de olyan, mint az a csekk, amit kiváltok vagy nem. Miénk
lehet, ha igazán kérem és állhatatosan akarom, hogy Isten megáldjon engem,
mindannyiunkat, és kérem azt is, hogy áldássá lehessek mások számára. Ámen.
Imádkozzunk
Áldd meg Uram a kezemet, hogy finom fogású legyen,
hogy tartson, de ne szorítson béklyóba, hogy adjon, de ne számításból, hogy
ereje legyen vigasztalásra és áldásra. Áldd meg Uram a szememet, hogy ne
legyen vak a láthatatlan iránt, hogy átlásson a látszaton, hogy mások
pillantásában melegedhessen. Áldd meg Uram a fülemet, hogy meghallja a
hangodat, hogy észlelje a szenvedés neszét, hogy bezárulni tudjon a
locsogás előtt, hogy ne riadjon a kellemetlen hangjától. Áldd meg Uram a
számat, hogy szólni tudjon Rólad, hogy szavai ne sértsenek, hogy hangjai
gyógyírként hassanak, hogy ne adja ki a rábízottakat. Áldd meg Uram a
szívemet, hogy lelked lakóhelye lehessen, hogy meleget megőrizzen, és
meleget adjon, hogy örömet és bánatot megkülönböztetni tudjon. Áldd meg
Uram életemet, hogy áldás lehessen a magam és mások számára. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|