|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Én
vagyok a jó pásztor…”
Ezékiel könyve 34. fejezet 1-12.
„1Így szólt hozzám
az ÚR igéje: 2Emberfia! Prófétálj Izráel pásztorairól! Prófétálj,
és mondd meg a pásztoroknak: Így szól az én Uram, az ÚR: Jaj Izráel
pásztorainak, akik magukat legeltették! Hát nem a nyájat kell legeltetniük a
pásztoroknak?
3A tejet megittátok, a gyapjúval
ruházkodtatok, a kövéret levágtátok, de a nyájat nem legeltettétek!
4A gyengét nem erősítettétek, a
beteget nem gyógyítottátok, a sérültet nem kötöztétek be, az eltévedtet nem
tereltétek vissza, és az elveszettet nem kerestétek meg, hanem erőszakosan és
kegyetlenül uralkodtatok rajtuk.
5Szétszóródtak, mint akiknek
nincs pásztoruk, mindenféle mezei vad eledelévé lettek, úgy szétszóródtak.
6Tévelygett nyájam minden hegyen
és minden magas halmon; szétszóródott nyájam az egész föld színén, és nincs
aki utána járjon, nincs aki megkeresse.
7Ezért ti, pásztorok, halljátok
meg az ÚR igéjét: 8Életemre mondom - így szól az én URam, az ÚR -:
Mivel prédává lett a nyájam, és mindenféle mezei vad eledelévé lett a nyájam,
mint amelynek nincs pásztora, pásztoraim nem jártak nyájam után, hanem
önmagukat legeltették a pásztorok, nem a nyájamat legeltették, 9ezért,
ti pásztorok, halljátok meg az ÚR igéjét!
10Így szól az én URam, az ÚR: Én
most a pásztorok ellen fordulok, és számon kérem tőlük a nyájamat. Véget
vetek annak, hogy ők legeltessék a nyájat, magukat sem fogják többé
legeltetni a pásztorok. Kiragadom szájukból juhaimat, és nem esznek belőlük
többé.
11Mert így szól az én Uram, az
ÚR: Majd én magam keresem meg juhaimat, és én viselem gondjukat.
12Ahogyan a pásztor gondját
viseli a nyájnak, amikor ott áll juhai között, amelyek szét voltak szóródva,
úgy viselem gondját juhaimnak. Kiszabadítom őket mindenünnen, ahová csak
szétszóródtak egy felhős, borús napon.”
Imádkozzunk
Drága Édesatyánk, drága jó
Pásztorunk! Te látod milyen káosz néha a mi életünk. Mindenbe belekapunk,
megkívánunk, majd megununk dolgokat. Ide-oda rohangálunk, fontosnak akarjuk
érezni magunkat. Olyanok vagyunk, mint egy nyáj pásztor nélkül. Néha
megnevezünk magunknak pásztorokat, és azokat követjük. Néha azt akarjuk, hogy
minket kövessenek, mert szeretjük a hatalmat, csak éppen Rád nem tekintünk
soha. Minden percben lefoglaljuk magunkat, és azt hisszük, hogy ez az élet.
Pedig Te sokkal többre hívsz minket. Bocsásd meg, ha nem akarunk Téged
észrevenni. Bocsásd meg, ha nem hagyjuk, hogy Te a Te tervedet véghez vidd
velünk, hanem saját fejünk után megyünk. Add, hogy néha fel tudjunk nézni a
nyájból, a tömegből, és engedjük, hogy a Te szemeiddel vezérelj minket. Add,
hogy keressük a Te tekintetedet, és ne csak akkor várjuk a magyarázatot,
amikor már baj van. Hálát adunk Neked, hogy Te nem olyan pásztor vagy, mint
amilyenek mi lennénk, hanem ha ugyan néha meg is ütjük a lábunkat, Te mindig
ott vagy, hogy felsegíts és bekötözd a sebeinket. Drága Úr Jézus! Köszönöm,
hogy Benned életünk lehet, mert Te vagy az élet. Adj erőt feladatainkhoz és
szeretetet egymáshoz. Töltsön be minket a Te békéd minden percben. Kérünk,
áldd meg a mai istentiszteletünket, és áldd meg azt, akin keresztül most
üzenni akarsz nekünk. Ámen.
Oltalmazza
Krisztus, az ő szent egyházát,
Miként a jó
pásztor saját juhocskáját;
Valaki hallgatja
a Krisztus mondását,
Viseli mindenkor
szorgalmatos gondját.
Siess most
mihozzánk, Krisztus segélj minket,
A te szent
igéddel, neveljed hitünket
És te
Szentlelkeddel bírjad életünket,
Hogy minden
dolgunkban dicsérhessünk téged.
380.
dicséret 6. és 7. vers
János evangéliuma 10. fejezet 11-18.
„11Én vagyok a jó
pásztor. A jó pásztor életét adja a juhokért.
12Aki béres és nem pásztor,
akinek a juhok nem tulajdonai, látja a farkast jönni, elhagyja a juhokat, és
elfut, a farkas pedig elragadja és elszéleszti őket.
13A béres azért fut el, mert csak
béres, és nem törődik a juhokkal.
14Én vagyok a jó pásztor, én
ismerem az enyéimet, és az enyéim ismernek engem, 15ahogyan az
Atya ismer engem, én is úgy ismerem az Atyát: és én életemet adom a juhokért.
16Más juhaim is vannak nekem,
amelyek nem ebből az akolból valók: azokat is vezetnem kell, és hallgatni is
fognak a hangomra: és akkor lesz egy nyáj, egy pásztor.
17Azért szeret engem az Atya,
mert én odaadom az életemet, hogy aztán újra visszavegyem.
18Senki sem veheti el tőlem: én
magamtól adom oda. Hatalmam van arra, hogy odaadjam, hatalmam van arra is,
hogy ismét visszavegyem: ezt a küldetést kaptam az én Atyámtól.”
Szeretett Testvérek!
Úgy gondolom, mindannyian
tapasztaltuk már, hogy a juhok körül, a nyáj körül mindig nagy a forgalom.
Igen nagy az érdeklődés. Nemcsak választások idején. Akkor különösképpen
nagy. Az élet más helyzetében is igen nagy szokott lenni a forgalom és az
érdeklődés. Jönnek pásztorok, aztán béresek is forgolódnak ott, megjelennek
tolvajok is, farkasok is. Elég nagy a forgalom. Nagy volt az ószövetségi
korban, Jézus korában, nagy napjainkban is. De mit akarhat az egyik, és mit
akarhat a másik? Ez az igazi kérdés. Föl kell ismernünk a szándékaikat, a
céljaikat. Mert ugyan mindegyik ott forgolódik a juhok körül, mindegyik nagy
érdeklődést tanúsít a juhok iránt, és néha mintha hasonlítanának is
egymáshoz, de mégis sejtjük, tudjuk, hogy nagyon nagy a különbség.
Nos, vizsgáljuk meg a
szándékaikat. A farkas? Ja, hát ezt egyértelműen tudjuk: megenni
akarja, elpusztítani. Ez világos. A gond ott szokott kezdődni, amikor
báránybőrbe bújt farkasok jelennek meg. Ott már nem is olyan egyszerű a
helyzet, hogy fölismerjük. A tolvaj? Persze, az is csak önmagának
dolgozik, csak a maga hasznát keresi, hiszen ellopva eladja, ő maga akar
meggazdagodni. Nem a nyáj a fontos, hogy az gyarapodjon, ahogyan a farkasnak
is, nem a nyáj a fontos, hogy növekedjen, hanem hogy ő maga jóllakjon és
meggazdagodjon. Aztán vannak ott béresek, akik oda lettek állítva, meg
lettek bízva feladattal, hogy őrizzék, hogy vigyázzák, hogy táplálják.
Vannak, akik azonban csak hivatali kötelességből, és csak addig, vagy még
addig sem, csak azt nézve, hogy mikor jár már le a munkaidő, mert akkor egy
fél órával előtte dobd el a pásztorbotot, aztán hadd menjen a nyáj. De lehet,
hogy egyébként kenetteljesen tudnak beszélni. A pásztor? A pásztorról
Jézus egyenesen úgy beszél, hogy övé a nyáj, a juhok az ő tulajdonai; a
pásztor, a jó pásztor életét is odaadja, hogy óvja, védje, táplálja. Ez mind
annyira világos, de a hétköznapi élet mégis sokkal bonyolultabb és a
hétköznapok azt bizonyítják, hogy nagyon sokszor mégis rászednek bennünket.
Nagyon sokszor mégis áldozattá válunk. Megtéveszthetnek bennünket. A
hétköznapi tapasztalat, amit most Szentgyörgyi Albert soraival fogalmazok
meg:
„Uram! Vezetőt választunk,
vezetni minket, és szolgát szentelünk szolgálni Téged.
De a vezetők nem vezetnek el
Tehozzád, nem hallgatnak ők békéért esdeklő néma szavunkra.
Rajtuk a hatalom rontása, az
embert ember ellen vezetik.
És a szolgák? Nem Téged
szolgálnak, a hatalmat szolgálják és megáldják a fegyvereket.
Gyötrik és gyilkolják
embertársaimat a Te nevedben.”
Találkoztunk ilyennel nemcsak a
régmúltban, a közelmúltban is és napjainkban is. A juhok körül mindig nagy az
érdeklődés. De különböző valakik jönnek. Van farkas, van tolvaj lelkület, van
béres lelkület, van pásztori lelkület. Nem véletlen, hogy Szentgyörgyi Albert
így folytatja:
„Uram! Küldd el hozzánk a Te
szolgáid, hogy megmutassák az utat, amely Tehozzád, a békébe, amely embert
emberhez vezet.”
Ezékiel próféta könyvéből
hallottunk egy szakaszt, vagyis a Jézus előtti kor jó néhány évszázaddal
korábbi idejéből. Aztán Jézus szavait hallottuk itt, majd nem is olyan régen
fogalmazódott meg az előbbi vers. Abban a történelmi szituációban, amely
történelmi szituációra – tudniillik Jézus korára –, jellemző volt az, amit
Ezékielnél is olvastunk a pásztorokról, a hűtlenségükről. A bibliai
szóhasználatban a pásztor kifejezést használták a közösség világi vezetőire,
királyra is például, és használták a lelki, szellemi, vallási vezetőire is.
Nos, a pásztorok olyanok voltak, amilyeneket itt hallottunk, és Jézus korában
is olyanok voltak, amilyeneknek itt Jézus előttünk lerajzolta. És ebben a
szituációban megszólal Jézus, és azt mondja: „Én vagyok a jó pásztor.”
A jó pásztor! – és ez hangsúlyos. Kétszer is elmondja az előbb olvasott
bibliai szakaszunkban.
Röviden jellemzi: „A jó pásztor
életét adja a juhokért”. Ott nem a pásztor élete a fontos, nem a pásztor
meggazdagodása a fontos, hanem a juhok gyarapodása, megmaradása, élete az
igazán fontos. És egészen megdöbbentő, csodálatos megfogalmazás, amikor arról
beszél Jézus, hogy „magamtól adom oda” az életemet a juhokért, a
nyájért, és „van hatalmam, hogy visszavegyem”. Beszél Jézus
kereszthaláláról és beszél a föltámadásáról úgy, hogy “van hatalmam, hogy
magam adom oda magamat”. Ez az egyik gondolat, amit érdemes észrevenni.
Ugyanakkor, hogy mennyire árnyaltan beszél a Szentírás: Azt mondja Jézus: „Ezt
a küldetést kaptam az Atyától”. Az Atyától való küldetés, az Atya
akarata, és a magamtól adom oda magamat, a magam akarata. És ez összhangban
van. Mi nagyon sokszor szétszakítjuk, szembe állítjuk egymással.
Szétszakítjuk, és szembeállítjuk, mert vagy az Isten akarata és akkor mi
semmit se csinálhatunk, vagy pedig az én akaratom, de akkor pedig sérül az
Isten akarata. A jó pásztor magát odaadja a juhokért. Nem arról beszél Jézus,
hogy igen, hát a jót, azt mindig megölik. Hanem arról beszél, hogy odaadom
magamat, van hatalmam, és arra is van hatalmam, hogy visszavegyem. Van
hatalmam, ezt a küldetést kaptam. Ilyen a jó pásztor.
Másik oldalról is megfogalmazza
Jézus, és igazán itt vagyunk érintve mi, hogy nemcsak hogy „én ismerem az
enyéimet”, hanem „az enyéim is ismernek engem”. És a bibliai
szóhasználatban az ‘ismerni’ kifejezés, az nem azt jelenti elsősorban, ahogy
ma ezt értjük, hogy az ismeret, ismeretterjesztés. Sok mindent tudunk, ami semmilyen
hatással nem lehet az életünkre – ma körülbelül ez a jelentése. Tudni,
ismerni, és közömbösnek maradni.
A bibliai szóhasználatban
sokkal mélyebb kifejezés. Hogy szemléltessem, gondoljunk vissza az első olyan
alkalomra, ahol a Szentírás használja. Ádám és Éva történetében ezt olvassuk:
„És Ádám ismerte az ő feleségét és Éva gyermeket várt.” Vagyis a
legbensőségesebb közösség az ismeret. Nem egy puszta elméleti ismeret, hanem
valóságos életközösség. „Én ismerem az enyéimet” – mondja Jézus, a jó
pásztor – „az enyéim is ismernek engem”. Életközösségben vannak velem.
A pásztor szól, hívja a juhokat, és a juhok mennek és követik. Ez az igazi
ismeret. Nem az, hogy szereztünk öt diplomát, 18 nyelvet beszélünk, de
semmihez semmi közünk ebből. Csak tudjuk ezeket az ismereteket. Szerezzünk
minél több diplomát és tanuljunk meg minél több nyelvet – de ez még nem
jelent közösséget senkivel. A bibliaismeret ennél több. Ismerem az enyéimet.
Olyannyira, hogy ehhez egy rövid kis háttérmagyarázatot meg kell tenni,
részben mert sikeresen, nagyrészt városi emberek vagyunk, részben pedig
azért, mert még a Hortobágy – hiába van a szomszédban –, még az ottani
pásztorság sem azonos a bibliai kor pásztori gyakorlatával. Nagyon sok a
különbség. És hogyha nem ismerjük igazán a bibliai kor pásztori gyakorlatát,
akkor nehéz megérteni, vagy félre lehet érteni Jézus szavait. A pásztorok
vezették a nyájukat. Elől mentek, ahogy ezt azért már tudjuk, és nem hátulról
hajtották a nyájat. És amikor eljött az este, akkor az akolba – általában egy
kőfallal körülkerített terület, vagy valami szilárd anyaggal körülhatárolt
terület –, oda bevitték. Bevitték az akolba, hogy a tolvaj ellen, a farkas
ellen, a ragadozók ellen az éjszaka sötétségében biztonságban legyen a nyáj.
Erről az akolról beszél itt Jézus. És általában volt ennek az akolnak, az
akol ajtajának is őre. És egy ilyen akolba legtöbbször nem egy nyáj került
be. Nem egy pásztor által vezetett nyáj, hanem több pásztor által vezetett
nyájak kerültek be. És amikor jött a reggel, jött a pásztor, odaállt az
ajtóhoz az egyik pásztor, szólította a vezérürüt, szólította a nyáját és az
övéi szépen soroltak ki. De a másik pásztoré vagy pásztoroké, azok nem jöttek
ki, csak akkor, amikor az ő pásztoruk jelent meg, mert azt a hangot ismerték.
Amikor az is megjelent és szólt, akkor azok a juhok soroltak ki. Mi valljuk
be, hogy nem tudnánk különbséget tenni két birka között. Valahogy úgy, mint
az ikrekkel. Nézzük, te most melyik vagy? De azért a szülő meg tudja
különböztetni. Az igazi pásztor meg tudta különböztetni, ma is meg tudja
különböztetni. És amikor este bevitte oda az akolba – úgy mondja a Szentírás,
a botja alatt áteresztette őket –, az éjszakai szálláshelyre, akkor
megszámolta. És az igazi pásztor azért nálunk is tudta, hogy ha hiányzott
belőle. És még azt is tudta, hogy melyik. Nekünk birka, birka, legfeljebb a
darabszám nem stimmelt volna. Nos, ez van a háttérben, ez a korabeli pásztori
gyakorlat van Jézus szavainak a hátterében. Amikor azt mondja, hogy „ismerik
a hangomat”, akkor erről van szó. Jöhet a másik pásztor meg a harmadik
pásztor, akinek szintén ott az akolban ott vannak a juhai. Hívogathatja,
mondhatja, de nem fognak kimenni csak a sajátjai, mert azt a hangot ismerik.
Ez az a közösség, amely közösség megmozdít.
Vajon így ismerjük mi az Úr
hangját? Így ismerjük mi a jó pásztor hangját? Vagy simán rászednek bennünket
báránybőrbe bújt farkasok? És így érthető még inkább Pál apostol szava,
amikor az efézusi vénektől elbúcsúzik és inti, bátorítja őket, és többek
között nemcsak azt mondja, hogy „viseljetek gondot magatokra és az egész
nyájra”, hanem arról is beszél, hogy igen, jönni fognak olyanok, akik a
nyáj romlását akarják, sőt még közületek is támadnak olyanok, akik furcsa dolgokat
kezdenek beszélni, hogy magukhoz vonzzák a tanítványokat. Nem a jó
pásztorhoz. Magukhoz. Ezek azok a pásztorok, az olyan pásztorok,
akikről Ezékiel könyvéből az előbb hallottunk. Akik magukat legeltetik, akik
a nyájból csak élnek, de nem a nyáj javát munkálják.
Nos: „Ismerem az enyéimet,
az enyéim is ismernek engem”. Az Úr részéről rendben van a dolog, ő
egyenként ismer bennünket, és számon vagyunk nála tartva.
De mi – ismerjük az Urat? És az
Úr hangját? Vagy bármilyen vallásosnak, kenetteljesnek tűnő szóra mi
mozdulunk, elindulunk? Nagyokat ígérgetők után szaladgálunk? „Hát a Bibliában
is van ígéret!” – akkor, ha valaki ígér valamit, akkor már biztos az Úr
hangja? Nem lehet bennünket túl könnyen és túl hamar becsapni? És kiderül,
hogy elkeveredünk máshova, a Jézus nyájából idegen nyájba kószálunk el? Ezzel
szemben egyetlenegy védelem van, ha valóban ismerjük a mi pásztorunk hangját:
És hiába áll oda a másik pásztor az akolhoz és mondja és mondja, és nyomja és
nyomja a szebbnél szebb szöveget. A bárányok nem mozdultak. Akik nem oda
tartoztak nem mozdultak. Mi nagyon sokszor mozdulunk. Bennünket nagyon
könnyen rá tudnak szedni. „Nevükön szólítja őket, és azok pedig hallgatnak
rá.”
A Jézusi tanításban van egy
olyan szakasz, amire szintén érdemes odafigyelnünk. Azt mondja Jézus: „…akkor
lesz egy nyáj és egy pásztor”. De előtte van egy mondat, amivel sokan
küzdenek: „Más juhaim is vannak nekem, amelyek nem ebből az akolból valók:
azokat is vezetnem kell…”. Kikről beszél itt Jézus? Meg hogyan kell érteni
az akolt? Mi az akol, a karám szerepe? Mi egyáltalán? Sokszor összekeverjük a
karámot a nyájjal. Hívő emberek nagyon sokszor összekeverik a szervezetet és
az Úrral való lelki közösséget. A kettő nem azonos, de van kapcsolat a kettő
között.
Nos, vannak más juhaim is, nem
ebből az akolból, azokat is vezetnem kell. Jézus itt Izrael akláról beszél,
az Ószövetség népéről beszél, amikor azt mondja, hogy nemcsak innen vannak
juhaim, hanem a népek fiai közül is vannak juhaim, és én hozzájuk is küldettem.
A földi működése idején ezt mondja, hogy nem küldettem. Másik oldalról pedig
azt mondja, hogy „Úgy szerette Isten a világot – a világot: minden
népet –, hogy az egyszülött Fiát adta…”. Igen. Azok felé is van
küldetésem és azok is hallgatni fognak a hangomra. Vagyis a nyáj egységét nem
a közös akol adja, hanem az egy pásztor. Ezt jó lenne nagyon komolyan
megtanulnunk, és komolyan vennünk: A nyáj egységét nem a közös akol adja.
Ott, a keleti aklokba nemegyszer több pásztor nyáját őrizték éjjel. De az nem
lett egy nyáj. Amikor megjelent reggel az egyik pásztor, meg a másik, azok
soroltak külön a maguk pásztora, a pásztorok hangja szerint. Nagyon sokszor
összekeverjük, és az ökumenizmus idején különösképpen hajlunk erre, hogy
összekeverjük az aklot és a nyájat. A nyáj egységét nem a közös akol, nem
közös egyházszervezet adja, mint ahogy ezt néha a Vatikán részéről hallani
lehet. Ez így nem bibliai. És nem Jézusi. Bár nagyon szép. Bár nagyon szép.
A bibliai tanítás, a Jézusi
tanítás nem arról beszél, hogy egy akolba bekényszerítünk mindenkit és akkor
az már egy nyáj. Nagyon jól tudjuk, amikor be voltunk kényszerítve a
béketáborba… Van, aki úgy ismeri, hogy a keleti tömbbe. Ettől mi még nem
lettünk egy nyáj. Amikor repedeztek, omladoztak a falai ennek a karámnak,
akkor szanaszét szaladtak… szanaszét szaladtak a bekényszerített népek és
országok. Ez lelkileg is hasonlóképpen van. Nem a külső szervezet adja, nem a
külső kerítés adja a lelki közösséget. Segítheti. Van az akolnak funkciója,
de nem az a lényege. A nyájnak nem az a lényege. Hanem, az ‘egy pásztor’
biztosítja. Miről beszélt Pál apostol az efézusi véneknek? Arról, hogy
közületek is fognak támadni olyanok, akik furcsa dolgokat beszélnek, hogy
magukhoz vonzzák a tanítványokat. Pedig a ti aklotokban, a ti gyülekezetetekben
vannak, közöttetek vannak. Vagyis nem mindenki tartozik a pásztorhoz, aki egy
akolban ott van. Ezt sokszor a világ szokta megfogalmazni: “Hát, abban a
gyülekezetben, hát abban a templomban ilyenek is, meg olyanok is vannak, nem
mindenki hívő ott tiszteletes úr!” Igen, vegyesek vagyunk. Még az egyház
aklában is, akár még a tolvaj is ott lehet. Hiszen, ha a tolvaj áthágott a
kerítésen, akkor egy ideig ő is bent volt az akolban. De egyik nyájhoz sem
tartozott.
Vigyázzunk. A nagyon szépen hangzó
beszéd még nem föltétlen evangéliumi beszéd. Jézus határozottan arról beszél,
hogy a nyáj egységét nem a közös akol, nem a közös szervezet, nem a közös
kerítés határozza és adja meg, hanem az egy pásztor biztosítja. Tudniillik,
hogy az egy pásztorra figyelnek, hallgatnak a juhok. A kerítés az legfeljebb
összekényszeríthet embereket egy időre. De ott nem lesz föltétlen belső lelki
közösség. Márpedig Jézus nyájról beszél.
Honnan ered ez az előbb
említett félreértés? Onnan, hogy annak idején, amikor az úgynevezett vulgáta
fordítás elkészült, akkor a bibliai kifejezést, ami itt nyáj, akollal
fordították. Még a régi Károli fordításunkban is így szerepel. Ha valaki
tudta azt az igét, akkor figyelhette, hogy az új fordítás már a pontos
bibliai szöveget fordítja: „Egy nyáj lesz és egy pásztor” – mondja
Jézus. Nem egy akol lesz, hanem egy nyáj. Az egy nyáj jellemzője, hogy az egy
pásztorra hallgat. Egy pásztort követ. Az egy nyáj az megy, megy a
pásztorral. Az akol meg ott marad – az egy statikus valami. A nyáj pedig egy
élő közösség. Vagyis, amikor szétszakadozva élünk a bűnök miatt, nem azt
jelenti, hogy ez jól van. De ennek nem megoldása az, hogy kényszerítsük össze
formailag, szervezetileg a hívőket, és akkor innen kezdve lesz “egy akol
és egy pásztor” – ahogy szokták mondani. Csak a bibliai görög szövegben
nem ez van.
Jézus arról beszélt, hogy egy
nyáj lesz, az a nyáj úgy jön létre, hogy akik ismerik a pásztort, a jó
pásztort, és hallgatnak a jó pásztor szavára és követik, azok egy nyájhoz
tartoznak. És ez lenne az igazi cél.
Próbáljunk összegezni. Nagy a
forgalom a juhok körül. Sok szempontból. Sokféle erők, érdekek, személyek,
szándékok jelennek meg. De nemcsak a juhok körül, sokszor a juhok között is
megjelennek különböző érdekek, szándékok és célok. Tudjuk megkülönböztetni a
látszatot a valóságtól. Mert ha nem tudjuk megkülönböztetni, becsapnak
minket. Lehet, hogy nagyon nyájasan, lehet, hogy nagyon kegyesen, lehet, hogy
nagyon vallásos szöveggel is. De mégsem a Jézusi lelkület és a Jézusi igazság
szólal meg bennük. Tehát oda kell figyelnünk, meg kell ismernünk,
életközösségbe kerülve ismernünk kell a jó pásztor hangját, mert akkor meg
tudjuk különböztetni a hamis pásztor hangjától. Ismerjem meg tehát, ismerjem
fel a jó pásztor hangját, aki ismer személyenként, nevünkön szólít és hív
bennünket. Kövessem őt, kerüljek életközösségbe vele, ne csak tudjak róla.
A régi példa szerint, ott a
karámnál tudtak a juhok más hangról is, mert tegnap is hallottunk más hangot
is, meg tegnapelőtt is. De az nem a mi pásztorunk hangja volt. Nem elég
tudni, hogy vannak különböző hangok. Ismerni kell a jó pásztor hangját. És a
nyájhoz csak a jó pásztor által szabad közeledni. Ez az ige; ez az evangélium
szerinti. Ez a misszió bibliai szabálya is. A nyájhoz csak a jó pásztor által
szabad közeledni. Ezért mondja Jézus: „Én vagyok az ajtó…” Kettős
mozzanatot használ föl a képből, a korabeli pásztorság képéből. Rajtam
keresztül lehet csak. Aki nem a Krisztuson keresztül közeledik a másik
emberhez, a juhokhoz, az tolvaj – mondja Jézus. Még akkor is, hogyha nagyon a
juhok után lohol, de más szándékkal. A nyájhoz csak a pásztor által szabad
közeledni. Még amikor egyek szeretnénk lenni, akkor is csak Jézus által
lehet. Mert más utak máshova vezetnek, még hogy ha szépnek látszanak is. De
ki fog derülni, hogy idegen erők, idegen szándékok és idegen célok vannak
mögötte. És bizony tudnunk kell, hogy az akolban sem tartozik mindenki a jó
pásztorhoz. Tudnunk kell. Nem szabad kétségbe esni emiatt, de nem is ment föl
minket ez a tény. De tudnunk kell. Ott még tolvaj is megjelenhet. Egy ideig
ott tartózkodhat. A nyáj nem tökéletes, ott sok mindenki van. Itt, ebben a
világban még ez így van. És legfőbbképpen végül is a nyáj egységét az egy
pásztor adja. Ismerjük a hangját? Néven szólít? Kövessük őt. Ámen.
Imádkozzunk
Hálát adunk Istenünk, hogy a
bűneset utáni világban is rendeltél oltalmunkra politikai, lelki vezetőket,
pásztorokat. És leginkább magasztalunk, hogy megígérted szabadítóként az
igazi, a jó Pásztort. Bocsásd meg, amikor magunk is hűtlen pásztorai voltunk
családunknak, gyülekezetünknek, népnek, népednek. Bocsásd meg, amikor hagytuk
magunkat báránybőrbe bújt farkasok által megtéveszteni és kifosztani. Bocsásd
meg, amikor nem figyeltünk szelíd, hívó hangodra, a nagyotmondó üres ígéretek
világában. Segíts a jó pásztor szavát meghallani, és egyedül őt követni.
Segíts tartozni az ő nyájához. Segíts, hogy jobban vigyázzunk egymásra is a
Krisztus szeretetével.
Könyörgünk gyülekezetünk,
egyházunk újulásáért is, hogy hűségesebbek legyünk a Hozzád való tartozásban
a Krisztus-követésben és egymás segítésében a testvéri közösségben.
Könyörgünk így magányosokért és betegekért, gyászoló szívekért. Kérünk
mindazokért, akik megszomorodtak, akik az élet különböző terheiben
roskadoznak, hogy fölismerjék, meghallják a Te hívó hangodat, hogy Veled
közösségük legyen, és hogy közösségünk legyen egymással.
Könyörgünk hűségesebb világi és
egyházi pásztorokért, vezetőkért.
Urunk! Téged magasztalunk, hogy
Te vagy a jó pásztor, Hozzád akarunk tartozni. Szólj, halljuk szavadat. Hívj,
követünk Téged. Segíts, hogy így legyen. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|