|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Én
vagyok a világ világossága”
János evangéliuma 1. fejezet 1-13.
„1Kezdetben volt
az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. 2Ő
kezdetben az Istennél volt. 3Minden általa lett, és nélküle semmi
sem lett, ami létrejött. 4Benne élet volt, és az élet volt az emberek
világossága. 5A világosság a sötétségben fénylik, de a sötétség
nem fogadta be.
6Megjelent
egy ember, akit Isten küldött, akinek a neve János. 7Ő tanúként
jött, hogy bizonyságot tegyen a világosságról, és hogy mindenki higgyen
általa. 8Nem ő volt a világosság, de a világosságról kellett
bizonyságot tennie.
9Az
Ige volt az igazi világosság, amely megvilágosít minden embert: ő jött el a
világba.
10A
világban volt, és a világ általa lett, de a világ nem ismerte meg őt: 11saját
világába jött, és az övéi nem fogadták be őt.
12Akik
pedig befogadták, azokat felhatalmazta arra, hogy Isten gyermekeivé legyenek;
mindazokat, akik hisznek az ő nevében, 13akik nem vérből, sem a
test, sem a férfi akaratából, hanem Istentől születtek.”
Imádkozzunk
Kegyelmes Istenünk!
Gyönyörködünk a Te csodálatos lényed gazdagságában. Milyen félelmetessé tud
válni a világ a Te áldott napod fénye nélkül. A mi mesterséges fényeink
mennyire szegényesek, mennyi mindent homályban hagynak, s mennyivel inkább
így van ez a lelkünkben. Sötétség és tévelygés uralkodnak rajtunk, ha nem a Te
szereteted és igazságod fénye vezeti életünket. Áldunk ezerszer, hogy Te
fényt akarsz gyújtani mindannyiunk lelkében, tanítasz világosan látni az
akaratodat. Ezért jöttünk hajlékodba ma is, hogy tápláld Igéddel a fényt a
lelkünkben, hogy tisztábban láthassunk Téged. Köszönjük, hogy Te napról-napra
mellettünk vagy. Veled oszthatjuk meg örömeinket, és Te nyújthatsz vigaszt a
nehéz percekben. Bocsásd meg nekünk, ha sokszor a múló világ fényei mégis
elvakítják tekintetünket, és nem a Te világosságodra tekintünk. Segíts Urunk,
hogy csak Téged kövessünk. Légy ma közöttünk Szentlelked által, töltsd be
szívünket. Áldd meg az Ige hirdetőit, hassa át lelkünket tanításod és
szereteted éltető ereje. Szent Fiadért kérünk, hallgasd meg imádságunkat.
Ámen.
Általjársz
te mindent;
Rám
ragyogni engedd
Életadó,
áldott Lelked!
Mint
a kis virág is
Magától
kibomlik,
Rá ha
csöndes fényed omlik:
Hagyj
Uram,
Vidáman
Fényességed
látnom,
S
országod munkálnom!
Egyszerűvé
formálj
Belső,
lelkiképen,
Békességben,
csöndességben.
Tisztogasd
meg szívem:
Tisztaságod
lássam
Lélekben
és igazságban.
Szívemmel
Mindig
fel-
Szállhassak
sasszárnyon:
Csak
Te légy világom!
165.
dicséret 4. és 5. vers
János evangéliuma 8. fejezet 12.
vers
„Jézus ismét megszólalt, és
ezt mondta nekik: »Én vagyok a világ világossága: aki engem követ, nem jár
sötétségben, hanem övé lesz az élet világossága«”.
Szeretett Testvérek!
A mi emberi civilizációnk
annyiféle szemetet produkál; annyiféle szennyezéssel tesszük szép lassan,
olykor most már veszedelmesen gyorsan tönkre a bennünket éltető világot. De
inkább csak mostanában lehet hallani, olvasni arról, hogy fényszennyezés is
létezik. Fényszennyezés, és ennek is megvan a következménye, nemcsak úgy, ahogyan
a levegőt, vagy a vizet, vagy magát a földet szennyezzük. A fényszennyezés,
amely a nagyvárosi élet egyik sajátos – úgymond – velejárója, megzavarja a
madarakat, felborítja az ember természetes ritmusát is, amit olykor nem
veszünk észre, néha fáradtságként tapasztalunk. Megzavarja olyannyira, hogy
akik jobban vizsgálódnak ilyen területen, arról beszélnek, hogy mennyi madár
és mennyi más élőlény pusztul el a kápráztató fények sokaságában; hogy még a
vonuló madarakat is képes megzavarni az a fénymennyiség, amit különösképpen a
nagyvárosok bocsátanak ki. De bizonyos értelemben én még ide sorolnám azt is
a fényszennyezéshez, hogy elkápráztat bennünket. Elkápráztat, és ugyanakkor
éppen a közelmúltban hallhattuk, hogy szemünket is ronthatja, sőt tönkreteheti
a nem megfelelő fény, a nem megfelelő fénycső, annak villogása maradandó
szemkárosodást okozhat, de legfőbbképpen hamis látszatot ad. Bár nagyon
szépek az este kivilágított épületeink, de mégis, valahol a mesterséges
fények világa, az a fényözön, ami bennünket körülvesz, az egy külső ragyogás.
És ez a külső ragyogás nem azonos a belső lelki világossággal, a belső lelki
tisztasággal. De néha már-már megtéveszt bennünket, amikor nagyon szép
világos minden, azt hisszük, hogy az életünk is szép, tiszta és világos.
Amikor néhány évvel ezelőtt a
napfogyatkozás Magyarországot is érintette, akkor éppen Balatonszárszón
voltam, az úgynevezett Talentumtábort vezetni, és mi akkor direkt erre a
hétre időzítettük ezt a tábort, úgyhogy külön program volt a napfogyatkozásnak
a szakmai vizsgálata is az ifjúság számára. És nem tudom, ki vette észre, ki
nem, mi nem egyszerűen azt vizsgáltuk, hogy hogyan takarja el a hold a nap
egy részét, aztán majd hogyan bújik újra elő a nap, hanem azt vizsgáltuk,
hogy a környezet mit csinál. És ahogy a nap egyre inkább fogyatkozott, és
kezdett homályosodni, a madarak elhallgattak. Ők estét érzékeltek.
Megdöbbentő csend lett. Aztán egészen sajátos volt – én sem vettem volna
észre, ha nem így készülünk az egészhez, és nem így készítik fel a
szakemberek az ifjúságot, hogy mire kell figyelni –, megjelentek a szúnyogok.
Volt egy tíz-tizenöt perces sáv, amikor a szúnyogok rajokban megjelentek, és
10-15 perc múlva, amikor úgymond a napfogyatkozás teljessé vált, eltűntek.
Vagyis, van egy ritmus; a teremtés rendje szerint van egy ritmus ebben az
életben, ebben a világban. Nos, amikor mi, nem ilyen ritkán,
napfogyatkozással, hanem a magunk fényeivel más ritmust adunk, akkor nagyon
hamar bekövetkezhet az, ami nem a ritmus, hanem annak az ellentéte. Azt pedig
nagyon jól tudjuk, mit jelent, amikor az ember kiesik a ritmusból. Gondoljunk
a sportra, gondoljunk a zenére, de nagyon sok helyen a munkának is olyan
ritmusa van, amiből ha kiesik az ember, részben nehéz visszakerülni, részben
komoly hátrányok érik.
Nos, a fizikai fények
ellenére az ember, a modern ember a bűn sötétségében tévelyeg. Csinálunk
nagyszerű reklámokat, kivilágítunk mindent – pompás! –, lehetne olvasni az
újságot az utcákon, a főtereken, és mégis az ember maradt a régi.
A Szentírás nagyon sokszor
használja a kifejezést, hogy világosság. És a fény és a világosság, nagyon
jól tudjuk, nem azonos. Amikor ezt a szót mondjuk, hogy világosság, akkor
többről van szó, mint egyszerűen a fényről. Olyannyira, hogy ismerjük a
kifejezést: megvilágosodott előtte, vagy megvilágosodott benne valami. És ez
nem akkor történik, amikor a villanyt fölkapcsolják. Nem azonos a
díszkivilágítás bekapcsolásával.
Az Ószövetségbe, ha visszatekintünk,
akkor emlékezzünk a pusztai vándorlás tűzoszlopától kezdve néhány
bizonyságtételre. A Zsoltárok könyvében többször találkozunk ilyennel.
Például a 27. zsoltárban így énekel a zsoltáros: „Az Úr az én
világosságom, segítségem”; Vagy az 56. zsoltárban az Isten szabadító
tettéről van szó, előtte tehát: „Megmentettél, hogy járhassak az élet
világosságában” – vallja a zsoltáros. De az ószövetségi kor, sőt Jézus
kora is, az Isten igéjét is, mint világosságot tekintette. A Példabeszédek
könyve 6. részében olvasunk arról, hogy lámpás a parancs, vagyis, hogy az
Isten törvénye olyan, mint a lámpás. „A Te Igéd nekem szövétnekem” – tudniillik
a sötétségben – az egyik énekünk fogalmazza. Igen, maga a kijelentés is
világosságot ad az ember számára. Úgy, hogy a Példabeszédek így is mondja,
hogy világosság a tanítás, az ige, igei tanítás. Olyan, mint amikor
megvilágítják a sötétben botorkáló embernek az utat. De egészen megdöbbentő,
és oda kell figyelnünk, amikor az Úr szolgájáról van szó az Ószövetségben, Ézsaiás
könyvében, pl. a 49. fejezetben arról beszél az Isten, hogy „Pogányok
világosságává teszlek, hogy a népek is megismerjék az én szabadításomat”.
Az Úr szolgája a pogányok világossága kell, hogy legyen.
És akkor most térjünk rá a
fölolvasott bibliai szakaszunk összefüggéseire. Egyetlenegy mondatot olvastam
Jézustól, de nem mindegy, hogy hol és mikor hangzott el. Bár a mondat így is
érthető, de még inkább érthető lesz, és még inkább a helyére kerül a
hangsúlya, ha tudjuk, a lombsátorok ünnepéről van szó, vagyis az Egyiptomból
való szabadulás nagy emlékünnepéről; az egy hétig tartó ünnep utolsó
napjáról, utolsó estéjéről, éjszakájáról. Az Egyiptomból való szabadulás
emlékére, ahogy az ősök a pusztában, sátrakban laktak, ágakból sátrakat,
lombsátrat készítve, ünnepelték a kései utódok az Isten szabadító szeretetét.
Nos, egy ilyen ünnep van, és egy ilyen ünnepen Jeruzsálemben, a templomban
pompás szertartás folyik, már hetedik napja tart az ünnepi sorozat, és az
utolsó estén, az utolsó éjszakán a mécseseket meggyújtották, az összes
fáklyát meggyújtották, kívül-belül fényárban úszott a Jeruzsálemi templom, és
az ott lévő ünneplő sokaság. A férfiak fáklyatánca ekkor történt, vagyis
minden pompás volt. Ne feledjük, ez az a világ, amikor nem égtek az utcai
lámpák, ez az a világ, ahol a reklámfények nem villogtak mindenhol, ez az a
világ, ahol csak mécsest, vagy fáklyát gyújtottak, ennyi fényforrás volt este
és éjszaka. Nos, egy ilyen világban, ahol a naplemente után teljes sötétség
uralkodik, egy ilyen világban a kivilágított templom fénypompája nyílván
megragadó volt. És a fényárban úszó templom, és ebben a fényárban, ebben az
emelkedett légkörben ott lévő sokaság hallhatta a léviták zenéjét, ahogy ők
ott zenéltek. Minden pompás volt, minden ragyogott. Megragadó volt, egy évre
emlékezetes volt, és ekkor… ekkor mondja Jézus: „Én vagyok a világ
világossága.” Egészen mást vagy inkább többet értünk meg belőle, többet
jelenthet számunkra, ha magunk elé képzeljük ezt a szituációt. Nem egyszerűen
valahol a domboldalon mondta, hanem akkor, amikor minden a kor lehetőségei
között ünnepi fényárban és hangulatban volt. Akkor megszólal a názáreti, és
azt mondja: „Én vagyok a világ világossága.” – A világosság nem ez az
iszonyatos fényár, amit itt tudunk ünnepen produkálni. A világosság
több, a világosság nagyobb: én vagyok – ezen nagyon megdöbbentek. Mint
ahogy a kortársak Jézus jó néhány kijelentésén nagyon megdöbbentek, olykor
egyenesen felháborodtak, néha megkövezni akarták, nyilvánvalóan itt is
megdöbbentő volt ez. Hallották sokan. Ha tovább olvasnánk az igét a János 8.
fejezetéből, akkor ott mindjárt arról van szó, hogy a farizeusok felelősségre
vonják: hogy mondhat ilyet, milyen tanúi vannak erre? „Én vagyok a világ
világossága” – A világ világossága tehát nem mesterséges fény, nem a
fáklyák fénye, nem az olajmécsesek fénye, nem is a mi hatalmas reflektoraink
és fénycsóváink, nem is a diszkó villogása, de a világ világossága nem is az
elvek, és nem is az eszmék.
A diktatúra elméleti
folyóirata ilyen nevet viselt, hogy Világosság. Talán volt, akinek kezébe
került és találkozott vele. Nos nem eszmék, nem elvek, nem nagy emberi
bölcsességek a ‘világosság’. A világosság: Valaki. Ahogy az
Ószövetségben már a zsoltáros mondta: „az Úr az én világosságom”.
Ahogyan bátran vallotta az ószövetségi kegyes, hogy az Isten megmentett,
ezért járhatok az élet világosságában; Ahogyan az Úr szolgájának ilyen
küldetése van, hogy nemcsak Izraelnek, hanem a népeknek, a pogányoknak is
világosságává kell, hogy legyél. Vagyis az egész világnak. A Világosság:
Valaki. És ez a Valaki ott, az ünnepi tömegben, a Jeruzsálemi templom
fényárjában megszólal, és azt mondja, hogy „Én vagyok…”. Ez egy nagyon
megdöbbentő. És ebben a helyzetben sokkal többet mondó kijelentés. És így
folytatja: „aki engem követ…” – vagyis meghívás az életre. Meghívás az
életre, amikor Jézus arról beszél, hogy „aki engem követ…”. És érdemes
észrevennünk, hogy nem zár ki senkit. Nem azt olvassuk, hogy… “és ez az
izraelitáknak milyen nagyszerű, hogy én vagyok a világ világossága”. Nem arról
van szó, hogy a szuperkegyeseknek lesz majd valami jutalom ebből, hanem: aki
engem követ. Bárki követhet engem! És utána hangzik majd az ígéret.
És eszünkbe juthat, amit
Nikodémusnak mondott Jézus azon a bizonyos éjszakán. Hiszen Nikodémus, aki
egy képzett ember volt, teológiailag is képzett ember volt, elment Jézushoz
egy éjszaka, és elkezdte a maga tiszteletköreit mondani… és akkor Jézus
belevág és azt mondja, hogy „szükség néktek újonnan születnetek… csak az
látja meg az Isten országát, aki lélektől és víztől születik”. És majd
utána elhangzik a nagyon ismert mondat: „Úgy szerette Isten a világot,
hogy aki…” – a régi fordítás úgy mondja, hogy valaki, vagyis hogy bárki
– „…aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen”. Ez a
meghívás az életre, ami a János evangéliumában újra és újra megszólal. Senki
nincs kizárva, nincs feltétele, de következménye van. Nincs feltétele, mert
nem Ábrahám utódának kell lenni, nem teológiai végzettségűnek kell lenni, de
van következménye. A következménye pedig rendkívül fontos: „Aki engem
követ, az nem jár sötétségben.” Vagyis aki Jézus mellett dönt, akkor az
azt jelenti, hogy a Jézust követő elválaszthatatlanul kapcsolatba kerül a
világossággal. Aki, ha a fizikai példánál maradnánk: aki az akkori időben a
fáklyavivőt, vagy a mécsest vivőt követi, az nem sötétségben jár. Ha
eltávolodik a fényforrástól, akkor sötétségben fog botorkálni. Nem jár
sötétségben – ez egy nagyszerű dolog. Jézus nem azt mondja, hogy némi kis
fényben jár, hanem ennél sokkal több és nagyobb ígéret hangzik el: „övé
lesz az élet világossága; övé lesz az élet”. És itt nem a
biológiai létezésről van szó, hanem itt az örök életről van szó a bibliai
szövegben, csak mi magyarra nem tudjuk lefordítani, mert nálunk az élet az
ennyit jelent legtöbb embernek, amit biológiai létnek nevezünk. Övé lesz az
élet világossága.
Mit jelent ez nekünk ma? Mi
jelenthet néhány ezer évvel az ünnep után, az ottani ünnep után, a
jeruzsálemi templom akkori fényárja, ünnepi hangulata után? Mit jelenthet ez
a modern embernek, aki már a környezetét fényszennyezéssel is szennyezi, és
saját életét is kibillenti a ritmusból? Most ugye óraállítás lesz hamarosan.
Mi ki tudjuk magunkat billenteni a ritmusból, a teremtés rendjéből, mert mi
világítunk éjjel és nappal, és ahogy említettem, ott a napfogyatkozáskor, a
szúnyogok gyönyörűen délben megjelentek – hiszen déltájban érte
Magyarországot a napfogyatkozás –, és tíz-tizenöt perc volt az a kis sáv,
amire ők be vannak programozva, hogy megjelenjenek. Amikor sötétebb lett,
eltűntek. Mi tudunk magunknak olyan rendetlenséget csinálni, hogy immár
mesterséges fényben éjjel-nappal rohanunk.
De mit jelent számunkra az,
amit Jézus mondott, hogy „Én vagyok a világ világossága”. Először is
Jézust követve van kijelentés. Hiszen itt nem fizikai dolgokról van
egyszerűen szó. Van isteni kijelentés, van iránymutatás, mert az Ige valóban
szövétnek, valóban világító mécses, lámpás az ember számára. De a testté lett
Igét, Jézus Krisztust kell követni, mert ő a világ világossága, és akkor van
kijelentés, van vezetés, van iránymutatás nekünk.
Mit jelent számunkra? Jelent
elkötelezettséget is. Elkötelezettséget is, ahogyan majd a thesszalonikai
első levélben írja az apostol, hogy a „világosság fiai legyünk”. A
világosság fiai, akik követik a világ világosságát, azok az Isten gyermekei.
A világosság fiai lesznek. Valamit hordozni fognak abból a világosságból,
amit az Úrtól kaptak. És mit jelent a jövőre nézve is, a jelenen túl? A
jövőre nézve csodálatos az ígéret, és igaz lehet, hiszen nem egyszerűen arról
van szó, hogy most nem jár sötétségben, hanem övé lett az élet világossága.
Az a világosság, amely már most, és a maga teljességében, a színről-színre
látás világában lesz a miénk. Ahol nem lesz nap és hold, mert fizikai
fényforrásra már nem lesz szükségünk. Ahogyan ezt a kolosséi levél elején
megfogalmazza az apostol, ezt a csodálatos jelent, jövőt, hogy „részesedjünk
a szentek örökségében, a világosságban”.
Szeretett Testvérek!
Az elmúlt vasárnapokon Jézus „Én
vagyok…” mondásaiból egyiket-másikat olvastuk; most is: „Én vagyok a
világ világossága”. Nem véletlen kezdtük a sorozatot azzal, hogy “ott a
csipkebokor mellett az égő fény… Ki vagy Uram? – Vagyok, aki vagyok… Én
vagyok… Én veled leszek Mózes… Menj a fáraóhoz…”. Igen. Jézus kortársait, az
akkori embereket nagyon egyértelműen eltalálta, amikor Jézus azt mondja: „Én
vagyok”. Ez olyan igény bejelentése volt, amit csak az Úr mondhat. Ez a
messiási igény bejelentése: Én vagyok. A “Vagyok” szól: itt vagyok, a
világ világossága vagyok.
Mi élünk egy világban, amely
világban nagyszerű technikai lehetőségeket kifejlesztettünk, ezekből sok
áldás is van, de ugyanakkor sikerült saját életünket és világunkat is a
ritmusból, a teremtés rendjének ritmusából kizökkenteni fizikailag is,
lelkileg pedig még inkább. És ugyanakkor tudunk vallásos ünnepségeket
tartani, talán nem fáklyatánccal, mint ott akkor, de díszkivilágítással és
ünnepi pompával – ez nem baj –, de ennek csak akkor van értelme, ha valóban a
világ világossága a világosság számunkra, és nem tévesztjük össze még vallási
ünnepünket vagy ünnepléseinket, a fényt és a pompát a lényeggel.
Jézus szól, és azt mondja: „aki
engem követ”. Ez a hívás szólt nekünk is, megszólít újra. Bátorít, hogy
akkor nem járhatunk sötétségben, mert két úrnak nem lehet szolgálni, és miénk
lesz az élet világossága.
Ragyogjon az Úr
világosságából minél több életünkben, és rajtunk keresztül másoknak is.
Elménket,
értelmünket,
lelki
sötétség fogta be,
De
szent Lelked szívünket
Tiszta
fénnyel úgy töltse be,
Hogy
jót gondoljunk és szóljunk,
Mert
csak tőled kell azt várnunk.
Dicsőségnek
napfénye,
Istentől
jött világosság!
Indítsd
lelkünk készségre,
Nyisd
meg fülünk, szívünk és szánk!
Hitvallásunk,
könyörgésünk,
Urunk
Jézus, halld meg, kérünk!
164.
dicséret 2. és 3. vers
Imádkozzunk
Magasztalunk Teremtő
Istenünk, hogy a nappalok és éjszakák rendjével ritmust adtál életünknek.
Magasztalunk, hogy a nap
fényében szemlélhetjük, csodálhatjuk a mindenség rendjét, szépségét, és
köszönjük, hogy a mesterséges fényt javunkra is használhatjuk.
Bocsásd meg, amikor a magunk
készítette fények ragyogásával, külső pompájával akartuk eltakarni lelki
sötétségünket.
Hálát adunk Urunk, hogy
Jézusban az igazi világosság jött el a világba, hogy minket is megszólított,
követésére hívott, hogy Általa lehetünk a világosság fiaivá, és lehet miénk
az örök élet világossága.
És könyörgünk, segíts
megmaradni a Krisztus világosságában, segíts, hogy másokat is hozzá
hívogathassunk, hogy így legyen vigasztalás betegeknek, gyászolóknak a Te
kegyelmes szereteted, a halál fölött is győzedelmes hatalmad.
Kérünk Urunk, segíts, hogy
így lehessen Hozzád fordulni a megpróbáltatásokban és szomorúságban lévőknek,
és Nálad vigasztalást találni.
Segíts Urunk, hogy népünk
függetlenségéért, szabadságáért 56-ban küzdők életéből is jó példát
merítsünk. Könyörgünk népünk lelki, szellemi felemelkedéséért, megtéréséért,
hogy a hamis csillogások megtévesztő fénycsóváiból Hozzád, az igazi
világossághoz térve éljünk; éljünk a Te dicsőségedre és egymás javára. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|