|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Én
vagyok az Út...”
Jeremiás könyve
31:31-34.
„31Eljön
az az idő - így szól az ÚR -, amikor új szövetséget kötök Izráel és Júda
házával.
32Nem
olyan szövetséget, amilyent őseikkel kötöttem, amikor kézen fogva vezettem
ki őket Egyiptom földjéről. De ezt a szövetséget megszegték, pedig én
voltam az Uruk - így szól az ÚR.
33Hanem
ilyen lesz az a szövetség, amelyet Izráel házával fogok kötni, ha eljön az
ideje - így szól az ÚR -: Törvényemet a belsejükbe helyezem, szívükbe írom
be. Én Istenük leszek, ők pedig népem lesznek.
34Akkor
nem tanítja többé egyik ember a másikat, ember az embertársát arra, hogy
ismerje meg az URat, mert mindenki ismerni fog engem, kicsinyek és nagyok -
így szól az ÚR -, mert megbocsátom bűneiket, és nem gondolok többé
vétkeikre.”
Imádkozzunk
Mennyei édesatyánk! Hálás a
szívünk, hogy itt lehetünk a mai napon is a Te templomodban, hogy ezen a
vasárnapon is magasztalhatjuk szent nevedet. Hálásak vagyunk, hogy szólsz
hozzánk, hogy közlöd velünk szent Igédet. Hálásak vagyunk, hogy megszólítottad
a prófétákat is, szövetséget kötöttél népeddel. Hálásak vagyunk különösen
azért, hogy nem felejtkeztél el másokról sem, és tudjuk azt, hogy
szövetséget kötöttél minden néppel. Hálásak vagyunk türelmedért,
szeretetedért és kegyelmedért, hogy megbocsátottad bűneinket, hogy a
reformációban a megújulás lehetőségét adtad. Köszönjük, hogy nemcsak nekünk
a későbbi protestáns egyházaknak, hanem a katolikusoknak is új áldásokat
adtál, és mindnyájunkhoz anyanyelvünkön szól Igéd. Ezért kérünk, bocsásd meg
nekünk, ha elfeledkezünk új szövetségedről, ha nem törődünk Krisztusban
nyert üdvösségünkkel. Bocsásd meg,
ha a reformáció napja ellenségeskedés napja lesz, ha nem a közös utat
keressük Krisztusban, hanem egymással szemben menetelünk. Kérünk Urunk az
egyházunk és az egyes felekezetek egységéért, kérünk a szeretetközösségért,
kérünk a megbocsátás szelleméért. Add, hogy a reformáció ne jelentsen
számunkra csupán egy történelmi eseményt, hanem jelentse a folyamatos
megújulást, jelentse az állandó visszatérést Hozzád, mindenek kútfőjéhez.
Kérünk ezért az istentiszteletért is, hogy légy úgy az igehirdetővel, ahogy
megáldottad elődei munkáját ötszáz évvel ezelőtt. Légy úgy a gyülekezettel,
hogy újra és újra ébredések induljanak el itt és egyházunkban mindenhol. Tedd
élővé az emlékezést Urunk. Fiad nevében kérünk, hallgass meg minket. Ámen.
János evangéliuma
14:1-11.
„»1Ne
nyugtalankodjék a ti szívetek: higgyetek Istenben, és higgyetek énbennem.
2Az
én Atyám házában sok hajlék van; ha nem így volna, vajon mondtam volna-e
nektek, hogy elmegyek helyet készíteni a számotokra?
3És
ha majd elmentem, és helyet készítettem nektek, ismét eljövök, és magam
mellé veszlek titeket, hogy ahol én vagyok, ott legyetek ti is.
4Ahova
pedig én megyek, oda tudjátok az utat.«
5Tamás
erre így szólt hozzá: »Uram, nem tudjuk, hova mégy: honnan tudnánk akkor az
utat?«
6Jézus
így válaszolt: »Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az
Atyához, csakis énáltalam.
7Ha
ismernétek engem, ismernétek az én Atyámat is: mostantól fogva ismeritek
őt, és látjátok őt.«
8Fülöp
így szólt hozzá: »Uram, mutasd meg nekünk az Atyát, és az elég nekünk!«
9Jézus
erre ezt mondta: »Annyi ideje veletek vagyok, és nem ismertél meg engem,
Fülöp? Aki engem lát, látja az Atyát. Hogyan mondhatod te: Mutasd meg
nekünk az Atyát?
10Talán
nem hiszed, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya énbennem van? Azokat a
beszédeket, amelyeket én mondok nektek, nem önmagamtól mondom; az Atya
pedig bennem lakozva viszi végbe az ő cselekedeteit.
11Higgyetek
nekem, hogy én az Atyában vagyok, és az Atya énbennem van; ha pedig másért
nem, magukért a cselekedetekért higgyetek.«”
Szeretett Testvérek!
Gyakran szoktuk mondani azt
a mondatot a tőlünk eltávozó vendégnek, ismerősnek: tudod az utat. És ebben
benne van, hogy én nem fogok veled menni. Neked kell tudni az utat, és ugye
te tudod. Tudod, hogy itt jobbra kell kanyarodni, itt erre kell kanyarodni,
melyik lámpánál, melyik kereszteződésnél kell azután valamelyik irányba
fordulni. Gyakran mondjuk ezt. Persze ahhoz, hogy az ember tudja az utat,
ahhoz tudnia kell a célt is, hogy hová akar érkezni. És hogyha most az
életünkre gondolunk, akkor észre kell vennünk azt is, hogy hogyan élünk, ha
nem igazán tudjuk, hogy hová fog érkezni életünk. Hiszen akkor csak
sodródunk. Sodródunk a különböző gazdasági érdekek, divatirányzatok,
politikai erők, ilyen vagy olyan hatása alatt. Akkor valóban tudjuk utat?
Amikor sodródik az ember, maga sincs tisztában azzal, hogy hova fog
érkezni, akkor rendkívül veszedelmes, bár látszólag kényelmes ez a
sodortatás.
A ma olvasott újszövetségi
igeszakaszban többször találkoztunk ezzel a kifejezéssel, hogy ‘ismerni,
tudni’. És ahogy már a múlt alkalommal, amikor az „Én vagyok…”
Jézusi mondások közül az „Én vagyok a jó pásztor” állt előttünk, már
részben akkor is említettem, most még inkább hangsúlyoznom kell: a
fordításokkal mindig küszködünk, hogy sikerüljön megtalálni egy adott
nyelvben a legmegfelelőbb kifejezéseket, amelyek az eredeti szöveg alapvető
hangsúlyát vissza tudják adni. És itt a mai szakaszunkban észrevehettük,
hogy van bizonyos, látszólag árnyalati, de lényegét nézve elég lényeges
különbség. Vagyis csak tudni vagy megismerni? A kettő majdnem
azonos. Nagyon gyakran felváltva, felcserélve is használjuk a
kifejezéseket, de bizonyos szövegösszefüggésekben félreérthetővé válik,
félreviheti a lényeget, ha nem a megfelelő kifejezés van ott. Kicsit
sarkosan próbálom jelezni az egyiket és a másikat. Hiszen a csak tudni az
annyit jelent, hogy “Igen hallottam Istenről; hogyne, persze, tudok én
Jézusról; tanításaiból is tudnék néhányat mondani, néhány bibliai
történetet többé-kevésbé el tudnék mesélni”. A csak tudni – így
ismerni, az valahol egy kicsit inkább az elméletit jelenti, vagy jelenti
azt, amit gyakran így szoktunk megfogalmazni: “Az általános műveltséghez
hozzátartozik a Szentírás ismerete”. Hozzászoktam tenni mindig: de ez nem
keresztyénség! Ez a fajta tudás, ez a fajta ismeret inkább a külsőképpeni
vallásoskodás világához tartozik.
És van itt egy másik
kifejezés; tehát amikor csak tudni vagy megismerni? Tudniillik a
közösségre jutó ismeret, ez a bensőséges ismeret, ez a belső ismeret. A
múlt alkalommal, amikor Jézus szavát olvastuk, hogy „Én vagyok a jó
pásztor”, akkor ott is elhangzott, hogy „ismerem az enyéimet, és az
enyéim ismernek engem”. Merthogy napi életközösségben vagyunk. És ez
sokkal több, mint “hogyne, hallottam én erről is, arról is, tudok erről is,
arról is valamit, de semmi közöm hozzá. Ugye tudod az utat, nem megyek
veled. Menj. Találd meg, ahova érkezni akarsz”. A pásztor és a nyáj
életközössége az a fajta ismeret, ami több mint egy puszta, úgymond
semleges, közömbös tudás és ismeret. Az Ószövetség világán is, és az
Újszövetségen is végigvonul a “szövetség”. A szövetség, amelyről az előbb a
Jeremiás 31. fejezetéből is hallottunk, de nem ez az első, hiszen már a
Szentírás legelején is találkozunk vele, amikor az Úr szövetséget köt az
özönvíz után az egész világgal. És a Jeremiás 31-ben szövetséget kötött
Izrael és Júda házával. A szövetség, az egy életközösség. Az nem egyszerűen
arról szól, hogy tudok róla, hogy létezik másik nép, és tudok róla, hogy
van Isten, de nincs közvetlen kapcsolatunk egymással. A szövetség lényege
éppen az, hogy kapcsolódunk egymáshoz, és tartozva ismerjük
egymást.
Nos, ezek után a nagyon
ismert Jézusi mondat: „Én vagyok az út, az igazság és az élet”. Én
így fogalmaznám – lehet, hogy kicsit szokatlanul fog hangzani – Jézus az
út, mert ő az igazság; Jézus az út, mert ő a valóság. Hiszen
itt is a bibliai kifejezés, az „igazság” = valóság, ebben az
értelemben szerepel. Jézus az út, mert ő az igazság, valóság. Ebben az
összefüggésben és ebben a jelentésben mondja Jézus, hogy „Aki engem
látott, látta az Atyát”. És Fülöp jön, hogy „mutasd meg nekünk az
Atyát, az elég lesz nekünk”. Nem is telhetetlen, igaz? Az Istent mutasd meg
nekünk, és akkor minden rendben van. Jézus azt mondja, aki engem látott,
látta az Atyát. Aki a küldöttben felismeri a küldőt, akkor az a valóságot,
az igazságot, a valóságos igazságot ismerte meg. Ezért mondhatja Jézus,
hogy én az Atyában és az Atya énbennem van. Vagyis, Jézus nem az útra
tanít, hogy “menj erre és arra, hogy ilyen és olyan vallásos cselekedeteket
csinálj, és akkor majd az életre érkezel”. Hanem Jézus azt mondja, hogy „én
magam vagyok az út”. Ezen az úton pedig, ahol Jézus maga az út, csak
úgy járhatunk, ha közösségben vagyunk Vele. És ez nagyon lényeges
különbség.
A különböző vallásokban is,
és nem a felekezetekről beszélek, hanem a nem keresztyénvallásokban, újra
és újra a bölcs tanítók elmélkedtek, hogy hogyan is lehetne a bűneset utáni
világból valami normálisabb világ, normálisabb élet felé segíteni az
embereket eljutni. De ott az út és a cél is szétválik, ott nemegyszer
előfordul, hogy valaki mond bölcs tanácsot, “ugye tudod az utat, ha nem,
akkor mondom: itt jobbra, ott balra – de nem megyek veled.” De nem megyek
veled.
Jézus arról beszél: „Én
vagyok az út…”. Az Istenhez Jézus nélkül nem lehet eljutni. Nem
ismerhető meg az Isten valósága, az ő kegyelmes szeretete Jézus nélkül.
Jézus nem az út-ról tanít,
hanem azt mondja, hogy „Én vagyok az”. Nem véletlen tehát, hogy így
szólította meg a tanítványokat is: „Jöjj és kövess engem!”. Nem
véletlen, hogy magát annak a “jó pásztornak” nevezi, aki nemcsak az
életét adja a juhokért, hanem aki életközösségben akar lenni a juhokkal.
Így ismerik egymást.
Jézus azt mondja: „Én
vagyok az út…”, és így folytatom: mert ő az örök élet. Ezért
mondhatja Jézus, hogy ő az út,
mert ő maga az örök élet. Hiszen az örök élet több mint a mi földi mulandó
biológiai létünk. Nem annak valamilyen ügyeskedett meghosszabbítása.
Ugyanakkor tudjuk, hogy a hívő ember számára az örök élet már elkezdődött.
Az örök élet már e földön az enyém lett – énekelhetjük egyik énekeskönyvi
énekünkben. Vagyis a hívő máris az örök élet valóságának a részese, mert az
örök élet az a Jézussal való közösség. Az örök élet nem majd
valamikor, ha jobbra és balra, ha erre és arra kanyarodtál, akkor lehet,
hogy elérkezel egy célhoz, az örök élethez, hanem ha Jézussal valóban
belsőséges közösségben vagy, már elkezdődött. Ez még nem a maga
teljessége, de már ezt kóstolgatjuk. Nem véletlen fogalmazott így Kálvin:
„Azt kell tartanunk, hogy Isten nemcsak elhívott minket égi örökségének
birtoklására, hanem a reménység által már valósággal birtokunkba is adta
azt. Nemcsak megígérte nekünk az életet, hanem a halálból megszabadítva már
be is vitt abba”.
Jézus azt mondja: „Én
vagyok az út, mert én vagyok az élet”. És itt az örök élet kifejezés
van a bibliai szövegben. Nem véletlen tehát, hogy Jézus arról beszél
tanítványainak: „Elmegyek, helyet készítek, visszajövök, magam mellé
veszlek titeket, hogy ahol én vagyok, ti is ott legyetek”. A közösség
jelenik meg megint; a Krisztussal való belső közösség jelenik meg.
Jézus nem az útról beszél, hogy mit kéne csinálni, hogy kéne csinálni,
merre menjetek, hogy vallásoskodjatok, és akkor lehet, hogy odaérkeztek.
Hanem Jézus arról beszél, hogy gyere velem, mert én vagyok az élet, az igazi valóság; így vagyok
az út, és ez a legfontosabb.
És ebben radikálisan különbözik minden vallásos elmélettől és filozófiától:
„…hogy ahol én vagyok, ti is ott legyetek”.
A fölolvasott bibliai
szakaszunk ezzel kezdődött: „Ne nyugtalankodjék a ti szívetek”.
Igen. A “ne nyugtalankodjék a ti szívetek…”-ben, valahol az a
kifejezés szerepel, ami például a víz felkavarodását, megzavarodását
jelenti. És nagyon jól tudjuk mit jelent az, amikor bármilyen dolog miatt,
vagy bárki miatt nyugtalanná válunk, amikor minden összekavarodik bennünk,
amikor nem értjük az összefüggéseket, nem tudjuk, miről van szó és mi lesz
annak a következménye. Jézus azt mondja: “ne nyugtalankodjék a ti
szívetek…”. És mindezt akkor mondja, amikor már a jövendő dolgokról, az
ő szenvedéséről is beszél. De nem egyszerűen annyit mond, hogy ne
nyugtalankodjék: “szedjétek össze magatokat, legyetek egy kicsit
erősebbek”; hanem: „Higgyetek Istenben, higgyetek énbennem”. A mai
tanítvány számára, számunkra is ezt mondja az Úr: „Ne nyugtalankodjék a
ti szívetek, higgyetek Istenben, higgyetek énbennem”. Ez a bensőséges
közösség, életközösség, ez a fajta ismeret legyen a tiétek, ez ad nyugalmat
és biztonságot. A körülmények ugyan nyugtalanítók, ugyan szembe kell nézni
erőtlenséggel és halállal, ugyan bűnnel szemben küzdeni és harcolni kell,
ugyan millió dolog van, ami idegesíthet, nyugtalaníthat, de egy dolog
biztos lehet: az Úrral való közösségünk. És hogyha a legnagyobbal
vagyok életközösségben, akkor a többi megoldódik – ami ugyan most
nyugtalanít engem, elkeserít engem. A csodálatos jövő ad tehát értelmet a
mulandó jelennek. Nem szétszakítva, hogy van ez, és talán lehet, hogy majd…
ki tudja, lehet, hogy lesz valami… hanem, hogy már e jelenvaló világban részesei
lehetünk, ez ad igazi értelmet a földi életünknek. Ez ad igazi tartalmat a
mi földi életünknek. És a hívő embernek ez a látás, ez az ismeret a nagy
kiváltsága. Egészen másképp lehet így munkáinkat végezni, egészen másképp
tudunk így szeretteinkre tekinteni, egészen másképp lehet így az egyházra
tekinteni. Hiszen mennyit csetlünk-botlunk, milyen erőtlenek vagyunk. Mégis
az, hogy ahol én vagyok, ti is ott legyetek, hogy helyet készített
számunkra, az örök élet bizonyossága ad igazi értelmet, igazi jelentőséget,
igazi tartalmat a földi életnek. Hiszen e nélkül a prédikátorral
mondhatjuk: „Ugyanoda megy az ember is, ahova az állat, semmi különbség
nincs”. Csak állítólag mi gondolkozunk – teszem hozzá. A bibliai
kijelentésben, a Jézusi kijelentésben azonban ő azt mondja: „Én vagyok
az út”, mert én vagyok az isteni valóság. És: „Én vagyok az út”,
mert én vagyok az örök élet. És aki velem van közösségben, egészen új élet
indult el. Ezért „szükség néktek újonnan születnetek”. Akkor viszont
már igaz a bátorítás, „ne nyugtalankodjék a ti szívetek, higgyetek
Istenben, énbennem”. Figyeljük meg, hogy itt már nem a ‘tudni’, nem az
‘ismerni’ kifejezést használja Jézus, hanem azt, hogy ‘higgyetek’. A belső
bizalom teljes legyen. De bizalmunk csak abban lehet igazán, akivel közösségben
vagyunk. Abban, akit nem is nagyon ismerünk, akiről tudjuk, hogy “hát talán
létezik valahol Dél-Amerikában, de hadd legyen”, benne nem tudunk hinni,
hogy bajban, nyomorúságban segít. Ha számunkra az Úr Isten ilyen messze
van, akkor marad a nyugtalanság, a félelem, a kétség, a bizonytalanság,
akkor minden felkavarodott és összekavarodott pillanatok alatt. Jézus azt
mondja: „higgyetek Istenben, higgyetek énbennem”.
Mit mond a mai tanítvány
számára? Azt, hogy semmiről nem marad le az, akié az örök élet. Semmi jóról
nem marad le. Mit látunk, mit tapasztalunk? A világban, az örök élet nélkül
szemlélve az életet, a világban csak azt tapasztalhatjuk – ez a logikus
következtetés –, hogy akkor gyorsan most mindent megszerezni, kiélvezni,
birtokolni. Nyílván ez csak mások kárára mehet, már eleve nem lehet boldog
akkor az ügy, de most, mert ki tudja, hogy holnap egészséges
leszek-e még; és lesz-e időm még holnap. Semmi jóról nem marad le az, akié
az örök élet, mert Jézus az örök élet. És aki Jézussal van közösségben, azé
az örök élet. Akkor ehhez képest mindaz, amit a világ kínál – és nagyon
sokszor sokan rohannak, időt, energiát, pénzt, családot, mindent
föláldoznak érte –, akkor ez Pál szavaival szólva: „kár és szemét”;
amit odahagytam, hogy a Krisztust megnyerjem – vallja az apostol.
A felszínes ismerettől
tehát a belső lelki közösségig eljutni. Hiszen itt kezdődik a
keresztyénélet. És akkor bizony be kell ismerni, hogy reformálódásra van
szükségünk. Mert sokszor mi is visszacsúszunk abba, hogy “igen, mi sok
mindent tudunk, ismerünk, hogyne, igen, persze, igen, úgy van, helyes, egy
részét én is tovább tudnám mondani…” – de mennyi a valóság ebből az
életemben? Vajon nem kellene itt reformálódnunk?
Bordás János lelkész költő
egyik versében többek között ezt írja: „Itt az idő, hogy a lélek vezessen,
és azt tegyük, mit az Úr ma ránk kiró. Nekünk kell újjászületnünk, úgy lesz
csak majd református reformáció”.
Mit mond a mai tanítványnak
is Jézus? A Jézussal való bensőséges közösség, ez a fajta ismeret, ez, és
ennek a következménye az úgynevezett keresztyén értékrend. Szeretünk
beszélni a keresztyén értékrendről. Ez nem baj. De nagyon sokszor úgy
beszélünk róla, minthogyha elkezdenénk beszélni az almáról, a gyümölcsről,
de nem akarunk tudni a fáról, az ágakról, a törzsről, a levélről és a
gyökerekről. Minthogyha e nélkül az lehetne. És nagyon sokszor úgy
próbálnánk a világ elé adni, hogy “íme a keresztyén értékrend és éljen a
világ a keresztyén értékrend szerint”. Nem tud! Alma gyökerek, ágak,
levelek nélkül nem lesz! Bár nagyon szép maga a gyümölcs. A Jézussal való
közösség gyümölcse az úgynevezett keresztyén értékrend. És ezt jó lenne, ha
oda tudnánk a világ elé élni, kívánatos módon tudnánk oda élni a világ elé,
de nem rájuk kényszeríteni, mert Jézus nélkül ez nem terem meg. És
észrevehetjük, a mai tanítvány számára, a mi számunkra is mondja Jézus: „ne
nyugtalankodjék a ti szívetek, és higgyetek”. Tehát: ti higgyetek! Figyeljük meg, nem arról van szó,
hogy ne nyugtalankodjék a szíved, és te higgyél; ti. És erre érdemes
fölfigyelni. Nyílván nemcsak azért mondta, mert többen voltak ott a
tanítványok, amikor velük beszélt, hanem azért, mert ez a hit, ez közösség.
Ez bennünket is összekapcsol. A múltkori Jézusi kijelentésre emlékezve –
aki egy pásztor nyájához tartozik, az egy nyájba tartozik. Azok egymáshoz
is tartoznak. A ti szívetek ne nyugtalankodjék. Nekünk szükségünk
van a Krisztusban testvérek közösségére még akkor is, hogyha sokszor tökéletlenek
vagyunk. Szükségünk van erre a közösségre is. Ahol én vagyok, ti is ott
legyetek, és nem egyszerűen csak te. Nem üdvegoizmusról
beszél Jézus.
Tudod az utat – sokszor
szoktuk kérdezni, mondani. Jézus nem azt mondja, hogy tudod az utat. Hanem azt
mondja: én vagyok az út.
Ha te életet szeretnél, akkor csak velem, a velem való közösségben
lehetséges. Senki nem mehet az Atyához, csak énáltalam – ahogy Jézus
fogalmazta. Ez az evangélium. És ez sokkal több és sokkal másabb, mint
minden vallásos elképzelés és gondolkozás, ami az emberekből fakadt a
történelem folyamán. Ez az isteni kijelentés. Ez az Úr kijelentése. Legyen
a mi életünk, a Krisztussal való bensőséges közösség, hogy így ismerjük meg
az Urat, hogy így tartozzunk Hozzá, és így lehet, és így lesz a mi életünk
jó bizonyságtétel is ebben a világban.
Szabadságot
adj nekem És tiszta szívet,
Vonj
magadhoz Jézusom, hogy járjak veled!
Vezess
engem útadon: Magad légy az út,
Melyen
lelkem a halálból életre jut.
Jézus,
nyájas és szelíd, Láss meg engemet:
El ne
engedd, hű Megváltóm, már kezemet!
469.
dicséret 3-4-5. vers
Imádkozzunk
Magasztalunk Teremtő
Istenünk, hogy Veled és egymással való zavartalan közösségre formáltál
mindannyiunkat. Bocsásd meg, hogy hitetlenségünkkel és engedetlenségünkkel
megrontottunk mindent. Azóta keressük a békesség, a közösség, az örök élet
útját, de nem tudjuk az utat. Hálát adunk, hogy Jézus az út, az igazság és
az örök élet. Hogy általa juthatunk békességre veled és egymással. Segíts
hitben engedelmes életközösségre jutni, és így Krisztussal járni.
Könyörgünk Urunk, hogy földi életünk tévelygései, kérdései, keresései
közepette újra és újra fölragyogjon számunkra a Krisztusban nekünk adott
bűnbocsátó kegyelem. Könyörgünk most betegekért, hogy erőtlenségükben is
Feléd forduljanak. Könyörgünk gyászoló és emlékező szívekért, hogy a halál
közelségében is tudjanak és akarjanak Rád, az élet fejedelmére tekinteni.
Urunk! Kérünk, segíts, hogy
keressük és gyakoroljuk a Veled és egymással való lelki közösséget, hogy az
örök élet fényében legyen megújuló reménységünk, legyen vigasztalásunk,
legyen közösségünk és békességünk. És könyörgünk személyes életünk,
gyülekezetünk, az egyházak reformálódásáért, evangélium szerinti életéért;
hogy jó bizonyságtétellé lehessen Krisztus-követésünk, a céltévesztett,
háborúskodó világban; hogy fölragyoghasson a mi életünkben is a Krisztus,
és így út legyen az életet, az élet értelmét kereső felebarátaink számára.
És könyörgünk Urunk, segíts, hogy a mi életünk, a mi Krisztus-követésünk
valóban az értelmek, az élet értelmét és értékét eltévesztett világban fel
tudja ragyogtatni az úgynevezett keresztyén értékeket, a lélek gyümölcsét.
Mennyei Atyánk! Köszönjük,
hogy Te mindent megcselekedtél, hogy mi újra örvendező belső közösségben
lehessünk Teveled. Erre vágyakozik a mi szívünk. Vezess Urunk, Te magad
légy az út. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|