|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Én
vagyok az élet kenyere…”
János evangéliuma 6. fejezet 24-34.
„24Amikor tehát látta a sokaság, hogy sem
Jézus, sem a tanítványai nincsenek ott, beszálltak a hajókba, elmentek
Kapernaumba, és keresték Jézust.
25Amikor megtalálták a tenger túlsó partján,
megkérdezték tőle: »Mester, mikor jöttél ide?«
26Jézus ezt válaszolta nekik: »Bizony, bizony,
mondom néktek, nem azért kerestek engem, mert jeleket láttatok, hanem azért,
mert ettetek a kenyerekből és jóllaktatok.
27Ne veszendő eledelért fáradozzatok, hanem az
örök életre megmaradó eledelért, amelyet az Emberfia ad majd nektek, mert őt
pecsétjével igazolta az Isten.«
28Ekkor megkérdezték tőle: »Mit tegyünk, hogy
Istennek tetsző dolgokat cselekedjünk?«
29Jézus ezt felelte nekik: »Az az Istennek tetsző
dolog, hogy higgyetek abban, akit ő küldött.«
30Erre megkérdezték: »És te milyen jelt mutatsz,
hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel?
31Atyáink a mannát ették a pusztában, ahogyan meg
van írva: Mennyei kenyeret adott nekik enni.«
32Jézus pedig így válaszolt nekik: »Bizony,
bizony, mondom néktek, nem Mózes adta nektek a mennyei kenyeret, hanem az én
Atyám adja nektek az igazi mennyei kenyeret.
33Mert az Isten kenyere a mennyből száll le, és
életet ad a világnak.«
34Erre ezt mondták neki: »Uram, add nekünk mindig
ezt a kenyeret!«”
Imádkozzunk
Mennyei Atyánk az Úr Jézus Krisztusban! Megfáradva a
mindennapok küzdelmében, roskadozva bűneink súlya, életünk, maga gyártotta,
vagy másoktól eredő terhei miatt jöttünk Hozzád szent hajlékodba. Mint
éhező ember vágyik a testi eledelre, a kenyérre, úgy vágyunk Tőled kapható
mennyei eledelre, a mennyből alászállott táplálékra. Vágyunk az élet
kenyerére, szomjazunk a tiszta forrásra, az éltető vízre, amelyet a mi Urunkban,
az Úr Jézus Krisztusban oly bőségesen elénk adtál, aminek mi igazi értékeit
valójában fel sem tudjuk fogni. Bocsásd meg Urunk, amikor a világi élet
zavaraiban mi oly sokszor elmegyünk e felkínált élet ajándéka mellett; vagy
amikor a Tőled kapott gazdagságot magunkba zárva tartjuk, és nem adjuk tovább
szeretteinknek, munkatársainknak, környezetünknek, mint a hit, a szeretet, a
megbocsátás és békesség drága gyümölcseit. Megvallva bűneinket, megbocsátó
kegyelmedet kérve kérjük ma is, itt e-szent hajlékban. Fordítsd reánk,
fordíts felénk az orcádat, szólj hozzánk szent igédből, közöld velünk
akaratodat, és taníts bennünket igazán megismerni Téged, megismerni a Te
utadon való járás tudományát. Szentlelkeddel légy velünk Urunk, úgy az ige
hirdetőjével és hallgatóival, hogy az elvetett mag, az ige, ne maradjon
termés, jó termés nélkül. A mi Urunk, Krisztusunk érdeméért kérünk, hallgass
meg minket. Ámen.
Urunk Jézus, fordulj hozzánk,
Szent Lelkedet ma töltsd ki ránk,
Kegyelmeddel minket segélj,
Az egy Igazságra vezérlj.
Nyisd meg szánkat hál’adásra,
Készítsd szívünk buzgóságra,
Hitünk s értelmünk neveljed,
Neved velünk ismertessed.
166. dicséret 1. és 2. versek
János evangéliuma 6. fejezet 48-51.
„48Én vagyok az élet kenyere.
49Atyáitok a mannát ették a pusztában, mégis
meghaltak.
50De ez az a kenyér, amely a mennyből szállt le,
hogy aki eszik belőle, meg ne haljon:
51Én vagyok az az élő kenyér, amely a mennyből
szállt le: ha valaki eszik ebből a kenyérből, élni fog örökké, mert az a kenyér,
amelyet én adok oda a világ életéért, az az én testem.”
Szeretett Testvérek! Az előbb hallott két bibliai
szakasz a kenyér és az élet örök kérdéséről szólt. Hiszen minden nemzedék
számára a kenyér az egyúttal életkérdés is. Ha a most hallott két bibliai
szakasz, illetve, ennek nagyobb szövegösszefüggésére figyelünk, akkor
észrevehetjük, hogy három lépcsőben beszél Jézus a kenyérről, az élet
kenyeréről. Lépcsőről-lépcsőre vezeti hallgatóit. Először is egy mennyiségi
csoda áll előttünk. Hiszen a fejezet első egynéhány versében az ötezer ember
megvendégelésének történetét olvashatjuk, amire a most olvasott szakaszunk az
előbb utalt. Ötezer férfi, öt kis árpakenyér – egy gyerek uzsonnája – és még
maradt is. Valami megdöbbentő esemény történt ott a Galileai tenger partján,
amikor Jézus tanította a sokaságot, ahol csak férfiak legalább ötezren voltak
az evangélium szerint, és ahogy telnek az órák, testi kenyeret ad nekik. Nem
véletlen tehát, hogy a sokaságban megfogalmazódott a gondolat: ez valóban az
a próféta, akinek el kell jönnie. A vágyakozás és a várakozás, ami
be-betöltötte azt a nemzedéket, így fogalmazódott meg. Jézusban vélték
fölismerni, de még csak így mondják: a próféta. Talán ő az a próféta, akinek
el kellett jönnie. És az is érthető emberileg, hogy királlyá akarták tenni:
Ilyen ember kellene! Ilyen népvezér kellene, aki kenyeret, testi kenyeret is
tud adni. – Akkor szívesen elülnénk itt a domboldalon még holnap is hallgatva
a tanítását, dolgozni se kellene, csak majd kapjuk a testi táplálékot. –
Királlyá akarták tenni. És bekövetkezik az, amit az emberek nem így tennének:
Jézus otthagyja ezt a sokaságot, az őt ünneplő sokaságot és elmegy magányosan
a hegyre. Elvonul. Nem aratja le a népszerűség gyümölcsét, nem engedi, hogy
királlyá tegyék. Nem ezért jött. Sőt, ahogy az előbb hallottuk, úgy szólt a
sokasághoz, hogy “kerestetek, nem a jelekért, hanem mert kenyeret ettetek”.
Tehát nem a messiási jelekért, és ebben sem a messiási jelt ismertétek föl,
hanem egyszerűen a korgó gyomor megtöltésének egyébként nagyon-nagyon fontos
valóságát. Az első lépcső tehát a kenyérkérdésben ez a mennyiségi kérdés.
Elég kenyér legyen a sokaságnak.
A második lépcső – ahogy Jézus továbbvezeti hallgatóit,
amikor emlékezteti őket, atyáik idejére, a pusztai vándorlás idejére, amit
Mózes könyvében [5Mózes 8] így olvashatunk: „Emlékezzél vissza az egész
útra, amelyen vezetett téged az Úr, a te Istened, a pusztában. Sanyargatott,
éheztetett és azután mannával táplált téged.” Jézus emlékezteti
hallgatóit. Nagyon jól ismerték mindannyian, hiszen esztendőről-esztendőről
ünnepelték, a szabadulásnak nagy eseménysorozatát, nagyon jól ismerték a
manna történetét, és Jézus arról beszél, noha az Isten gondoskodott, és nem
ők termelték meg akkor ott ezt a táplálékot, mégis meghaltak. A manna nem
örökéletre szóló táplálék volt, mint ahogy ott a Galileai tenger partján a
kenyér sem. Bár Jézus adta, az is csak az evilági testi élethez való kenyér
volt. És abban az összefüggésben már a pusztai vándorló népnek is meg kellett
értenie és tanulnia, hogy nemcsak kenyérrel él az ember, hanem mindaz, ami az
Úr szájából származik, vagyis az Úr szavával, tanításával. Már a pusztai
vándorlásban a róluk gondoskodó isteni szeretet átélésekor hallják ezt, hogy
nemcsak ezzel kell élnie az embernek. Az Isten nem egyszerűen csak testi
gondviselő Isten, hanem lelki táplálékból és lelki táplálék által kellene
élni.
És most érkeztünk a harmadik lépcsőhöz. A mennyiségi
csoda után, a manna, és a mannához kapcsolódó tanítás, hogy “lelki táplálékra
is szükséged van ember” után elhangzik a megdöbbentő mondat. Jézus azt
mondja: „Én vagyok az élet kenyere”. Én vagyok. Ezt, hogy “én vagyok”,
ezt többször hallották már tőle. János evangéliumában újra és újra megszólal
ez a messiási kinyilatkoztatás. Ennek a súlyát az akkori hallgatók jobban
érezték, majd a reagálásokból ez ki is derül. Az egész Szentírást ismerve, mi
már nem érezzük annyira a súlyát.
Ezt a sorozatot, az “én vagyok…” című sorozatot, azzal
az igével kezdtük – az égő csipkebokornál hangzik el –, hogy „Uram mit
mondjak, mi a neved, ha megkérdezik?”. – „Vagyok, aki vagyok.” És amikor
Jézus újra és újra így kezdi a mondatot, hogy „Én vagyok…”, a korabeli
hallgatók érezték ennek a súlyát, hiszen így csak az Úr szólalhat meg. Nos,
“én vagyok az élet kenyere”, vagyis Jézus nemcsak kenyeret tud adni, ahogy az
ötezernek adott, hanem ő maga a mennyei kenyér. Hogy is van ez? Nagyon szépen
hangzik, de ugye itt már kezdünk mi is úgy megtorpanni, mert az értelmünk nem
mindent ért; vagy mondjuk úgy, mindent értünk és mégis nehezen tudjuk
felfogni. Nem véletlen tehát, hogy Jézus, aki maga a mennyei kenyér, azt
mondja: „aki hozzám jön, nem éhezik meg”. Akik a mannát ették, azok
újra éhesek lettek, másnap újra össze kellett gyűjteni a mannát. Akik ott a
Galileai tenger partján, ahol Jézus megsokasítja a kenyeret, ettek belőle,
azok újra megéheztek és újra kellett árpakenyér. “De, aki hozzám jön, mert én
vagyok a mennyei kenyér, az nem éhezik meg” – mondja Jézus, s ezzel kimondta
azt is (és ez kicsit megdöbbentette a kortársakat), hogy már nem a manna a
mennyei kenyér, amire úgy tekintettek. Már nem az isteni bölcsesség,
kijelentett bölcsesség, már nem is az ige, mint írott ige a mennyei táplálék,
hanem „én vagyok az élet kenyere” – mondja Jézus. Mégpedig a kenyér, amit én
adok a világ életéért. Észre kell vennünk, itt nem Izraelről van szó
egyszerűen. A világ életéért. És eszünkbe kell, hogy jusson János evangéliuma
harmadik fejezetében lévő Jézusi mondat: „Úgy szerette Isten e világot,
hogy az Ő egyszülött fiát adta…”. Az egész világot, minden népet. Hiszen
az egész Szentírás erről szól. A kenyér, amit én adok a világ életéért, az az
én testem. Mi más füllel halljuk, mert mi már ismerjük azt, amit az akkori
hallgatóság még nem ismert. Mi az utolsó vacsora Jézusi kijelentését is
ismerjük, amikor megtörte a kenyeret és azt mondta, hogy „ez az én testem,
amely tiérettetek megtöretik”. Ezt még ott, akkor, az a hallgatóság nem
ismerhette, mert időben később történt. Mi már az egész Szentírás alapján ezt
is halljuk, ezért még többet jelenthet számunkra a Jézusi mondat, hogy „én
vagyok az élet kenyere”. A kenyér, amit én adok a világ életéért, az én
testem. És akkor újra meg kell fogalmaznunk azt, amit tulajdonképpen a múlt
vasárnap már megfogalmaztunk, hiszen itt, amikor életről van szó, akkor
mindig két kifejezés szerepel az evangélium eredeti szövegében. Van az egyik,
a biológiai lét, a biosz, és van a másik kifejezés, amit mi csak két szóval
tudunk lefordítani, hogy ‘örök élet’, mert csak így adja vissza igazi
jelentését. Van a testi lét és van az élet, ami több mint a puszta biológiai
létezés. Az örök élet a Jézusi megfogalmazás szerint János evangéliumában
megszakíthatatlan közösség a Krisztussal. A János evangéliuma
bizonyságtételében és egyáltalán az Írás bizonyságtételében az örök élet az
nem a mi földi, testi létezésünknek a végtelenbe való valamilyen
meghosszabbítása, ahol kapásból el fog akadni az emberi ész és logika, és
teljesen természetes, hogy elakad, mert az ige nem erről beszél. Az örök élet
megszakíthatatlan közösség a Krisztussal, és ezért lehet énekelni azt az
egyik énekünkben, hogy „Érzem, hogy az örök élet már e földön az enyém
lett…”. Jézus arról beszél, hogy aki őbenne hisz, annak örök élete van. És
nem arról beszél, hogy majd lesz. Elkezdődött. De a maga teljességében, a
színről-színre látás világában fogjuk még ezt megismerni, megérteni. Ez a
megszakíthatatlan közösség. És így lesz majd az utolsó vacsorai kijelentés,
hogy a megtöretett kenyér, ahogy megtöretik, úgy töretik meg az én testem is
tiérettetek, hogy életetek legyen. Vegyétek és egyétek, és ezt a közösséget
gyakoroljátok, az Úrral való megszakíthatatlan közösséget, mert ez az örök
élet.
Szeretett Testvérek! Vizsgáljuk meg e három lépcső
után, tehát a mennyiségi csoda; a manna; és – a manna mellett szóló tanítás,
hogy amit az Isten mond, az az igazi táplálék, a manna az csak a testi
létünket táplálta – a harmadik lépcső: én vagyok az élet kenyere. Vizsgáljuk
meg, hogy mit váltott ez ki a hallgatóságban? Hiszen itt kezdünk magunkra
ismerni egy kicsit. Milyen válaszok születtek, amikor Jézus,
lépésről-lépésre, egy szinttel mindig feljebb viszi. Kiderül, nem mindig
képesek követni; vagy nem mindig akarják követni ezt a tanítást. Négyféle válaszról
beszél itt az evangélium.
Az egyik a sokaság. A sokaság még kérdezett,
ahogy hallottuk az előbb az igéből: „Ekkor megkérdezték tőle: Mit tegyünk,
hogy Istennek tetsző dolgokat cselekedjünk?” Itt jön a tipikus emberi,
vallásos gondolkozás: mit kell csinálni? Milyen vallásos szertartást kell
csinálni, hogy letudjuk, amit meg kell tenni? És Jézus azt mondja: „Az az
Istennek tetsző dolog, hogy higgyetek abban, akit ő küldött”. Itt szó
szerint „Az az Istennek tetsző munkálkodás (így is fordíthatnánk), hogy
higgyetek abban, akit ő küldött”. Az egyik reagálás tehát az, hogy
őszintén kérdések fogalmazódnak meg. Kérdések fogalmazódnak meg a
hallgatóban, kérdések fogalmazódnak meg bennünk. És arra van válasz.
A sokaság után megjegyzi az evangélium, hogy a
zsidók – most itt persze vigyáznunk kell, mert a sokaság lényegileg mind
zsidó volt, de itt inkább egy vallási csoportot, kegyességi réteget jelöl a
kifejezés, hogy a zsidók – vitatkoztak egymással, és azt kérdezték… Figyeljük
meg a sokaság Jézushoz fordult. Ezen a nagy tömegen belül egy bizonyos
kegyességi csoportban egymással vitatkoznak, és kérdezték, „hogyan adhatná
ez az ő testét nékünk?”. Nekik is vannak kérdéseik, de nem az Úrhoz
fordulnak. Az nem baj, hogy egymáshoz, hiszen az egymás hite által való
épülés is segíthet, de vannak kérdések, amelyekkel az Úrhoz kellene fordulni
elsősorban. Ők vitatkoztak egymással, és ez a vitatkozás, itt valahol mutatja
azt is, hogy nem igazán fogadják el Jézus önkijelentését.
A harmadik csoportban a tanítványok. Itt a
tanítvány kifejezés nem egyszerűen a ‘tizenkettőt’ jelöli, hanem azokat, akik
városról-városra, vagy faluról-falura mentek Jézussal, hallgatták, követték –
tehát a tágabb értelemben. A tanítványok – ezt olvassuk – megbotránkoztak,
zúgolódtak. Fordítva kellene, hogy történjen. A sokaság, amely alkalmilag
összeverődött, hát az nem érti, felháborodik, zúgolódik, morgolódik: hogy
mondhat ez a názáreti ilyeneket? De hát a tanítványok, akik ott voltak, akik
sokkal több mindent láttak, ismertek már? Látták volna a jeleket is, amire
utalt itt Jézus, hogy nem azért jöttetek, mert a messiási jeleket láttátok,
hanem azért, mert jóllakhattatok. A cirkusz, meg a kenyér hozott ide titeket.
– Szép volt a tanítás, nem igazán értettük ugyan, de legalább ettünk. – De itt
a tanítványok megbotránkoztak és zúgolódtak. És eszünkbe juthat, hiszen Jézus
maga emlékeztette hallgatóit a pusztai vándorlás eseményeiben a manna
történetére: „minek hoztál ide ki minket a pusztába, hogy itt halljunk
éhen?”. Morgolódnak és zúgolódnak. Morgolódnak és zúgolódnak. És megint
morgolódnak és zúgolódnak. Újra és újra. A pusztai vándorlás idején. „Itt
fogunk meghalni szomjan!” Meg „már meg keserű a víz!” A tanítványok
megbotránkoztak és zúgolódtak. Azok, akiktől vagy akikről azt gondolhatnánk,
és azt várhatnánk, hogy leginkább talán értik már Jézust és a
lépésről-lépésre vezetett tanítást. Hiszen Jézus megpróbál építeni a már
ismertre: a mennyiségi csoda, az ötezer történetére; aztán egy szinttel
feljebb emeli, amikor a mannáról beszél, hogy ugyan azt az Isten adta, de
attól még meghaltak, az nem örök életre segítő dolog volt; és aztán, hogy az
örök élet kenyere van itt. És a tanítványok csak zúgolódnak és
megbotránkoznak. Sőt – és ezt is följegyzi az evangélium –, „attól kezdve
sokan nem jártak Jézussal”. Nem megdöbbentő? A tanítványok. Nem az
alkalmilag összeverődött sokaság! – Áh! Ez olyanokat mond, nem jövök
többször. Egyszer voltam, csalódtam, nem jövök többször. – Ilyen látogatók is
mindig vannak, akik egyszer végre eljönnek, akkor nem azt hallják, nem azt
kapják, amit ők képzeltek, és azt mondják, nem megyek többször. Megdöbbentő.
És az evangélium elmondja: Jézus körül is voltak, akik bejelentették: többet
nem megyünk vele. És nem jártak Jézussal. Eddig mentek faluról-falura, időt,
energiát odaszántak. Úgy nézett ki, hogy “ezek a hűségesek!” – és most nagy
megbotránkozással félreállnak. Ők is ugyanazt hallották, amit a sokaság többi
része, amit a zsidók, egy bizonyos kegyes csoport; ugyanazt hallották, és
egész másképp reagáltak rá. Visszavonultak. Ezzel ők veszítettek.
És nézzük a negyediket. Hiszen Jézus megkérdezi: „ti
is el akartok menni?” – ekkor már a tizenkettő felé fordul. Ti is el
akartok menni? És ekkor Péter előáll, és azt mondja: „Uram! Kihez
mehetnénk? Örök életnek beszéde van tenálad.” „Te vagy az Isten
Szentje.” Örök életnek beszéde van tenálad – itt már hitvallás szólal
meg. Kihez mehetnénk? Ki nagyobb van itt, akihez mehetnénk? Tudjuk, van
Pilátus; tudjuk, van uralkodó; tudjuk, van nagytanács; meg mindig jönnek
önjelölt vallásalapítók is – abban a korban is voltak ilyenek, még az
evangélium is beszámol ilyenről –, de kihez mehetnénk, akinél az örök élet
beszéde van? Aki nemcsak szépeket, meg nagyokat, meg a szánk íze szerint
beszél, vagy netalán simán átver bennünket? Ki máshoz mehetnénk, akinél az
örök élet beszéde van?
Szeretett Testvérek! Valahol egy kicsit föl kell
tennünk végül a kérdést, hogy mi mit válaszolunk? Szabad kérdezni. Nem értünk
mindent. De Jézus nem is arról beszélt, hogy érteni kell azt, hogy „én vagyok
az élet, az örök élet kenyere”. Hanem arról beszélt, hogy hinnünk kell.
Bíznunk kell. Ahogyan a kisgyermekek is rengeteg mindent nem tudnak, nem
értenek, de bizalommal vannak a szülők felé. Ez a gyermeki nagy hit. Mi okos
emberek vagyunk, és kicsi hitünk van. És ez baj. Nekünk baj. Nem értünk itt
mi mindent. Jézus nem magyaráz el mindent, mit jelent az, hogy én vagyok az
élet kenyere, de elmondja, hogy aki hisz bennem, annak örök élete van. Szabad
kérdeznünk. Még vitatkozni is. A megbotránkozás azért veszélyes, mert akkor
bezárul az ember. A sündisznóállást fölvenni, az egy veszedelmes dolog, mert
nem vesszük észre, hogy körülöttünk mi történik. Azt sem fogjuk észrevenni a
sündisznóállásban, hogy ha valaki szeretettel fordul felénk. Elmenni még
veszedelmesebb. Az egészségügyben van ilyen formula, és alá kell írni a
kórházban: a maga felelősségére hazamehet. Még nem kellett volna, még
segítségre szorul, de nem fogadja el a segítséget. Elmegy. Akkor alá kell
írnia, hogy a saját felelősségére tette ezt. Lehet ezt tenni, de nem biztos,
hogy bölcs dolog. Erősítsen meg bennünket az, amit Péter ki tudott mondani:
Uram, kihez mehetnénk? Nálad az örök élet beszéde van, másnál sokkal gyarlóbb
dolgok vannak. Merjünk tehát élni a Krisztussal való közösségben. Merjük odabízni
magunkat. Merjünk járni ebben a közösségben, és kezdjük tapasztalni, mit
jelent az, amikor Jézus kijelenti: én vagyok az élet kenyere. Nem azt mondja,
hogy adok majd nektek valamit. Magamat adom, hogy életetek legyen. A mi földi
életünknek minden részletkérdése itt kerül mindig a helyére. Mi nagyon
sokszor a részletekkel, a munkánkkal, a családunkkal, a körülményekkel, a
világgal és minden mással annyit foglalkozunk, közben az egész életünk nincs
rendesen a helyén. De ha az egész nincsen a helyén, akkor a részletek sem
lesznek a helyén, bármennyire igyekszünk azt a helyére tenni. Amikor
megkérdezte a sokaság – és talán azok voltak a legőszintébbek, Péter szavain
túl –, hogy “mit tegyünk, hogy Istennek tetsző dolgokat cselekedjünk?” –
akkor Jézus ennyit mondott: „Az az Istennek tetsző dolog, hogy higgyetek
abban, akit ő küldött. Akit pedig ő küldött, ő az örök élet kenyere”.
Dicsérlek Téged, Idvezítőmet,
Úr Jézus Krisztus, Istennek egy
Fia!
Megváltott nyájadnak hű
atyjafia:
Csak téged várlak, egy segítőmet.
Dicsérlek, mennyből leszállott
kenyér,
Isten s Ember, Jézus, egy
Közbenjáró!
Bűnösök térését kegyesen váró,
Kitől kegyelmet minden lélek
nyer.
290. dicséret 1 és 5 versek
Imádkozzunk
Hálát adunk Teremtő Istenünk, hogy gondot viselsz testi
eledelünkről, hogy megáldod kezünk munkáját. Magasztalunk Téged a lelki
táplálékért, a kijelentett írott Igéért, a Szentírásért, és leginkább
dicsőítünk Téged az érettünk önmagát föláldozó Krisztusért, hogy Jézus lett
számunkra az örök élet kenyere. Segíts Urunk, hogy bízzunk benne és kövessük
őt, hogy ragaszkodjunk hozzá, hogy éljünk vele és egymással
szeretetközösségben. Te áldd meg, hogy az úrvacsorai közösség erőforrás
legyen számunkra e jelenvaló világban a szent életre. És könyörgünk azokért,
akik talán bennünk, vagy talán valami másban, vagy talán úgy gondolják, hogy
Benned botránkoztak meg; akik elmentek. Könyörgünk azokért, akik máshol
próbálják keresni az örök élet kenyerét. Használd életünket is, és a Te
kegyelmes irgalmas szereteted szerint fordulj feléjük is, hogy még újabb
lehetőségük legyen Hozzád térni. Könyörgünk azokért, akik betegség, gyász és
az élet más terhe alatt roskadozva járnak, és most ez foglalkoztatja
életüket. Segítsd őket, hogy e mulandó világban az örök élet világosságában
láthassák szomorúságukat, erőtlenségüket, és így lelki erőt, gyógyulást,
vigasztalást Tőled nyerjenek. És könyörgünk gyülekezetünk, egyházunk lelki
újulásáért is, hogy ne ragadjunk le a legelső lépcsőnél, hogy csupán Téged, mint
Gondviselőt tekintsünk Urunknak, Istenünknek, hanem segíts bennünket eljutni,
hogy a megváltó Krisztust kövessük, hogy életünk már most kóstolja az örök
élet örömét. Könyörgünk mennyei Atyánk a ránk következő gyülekezeti hétvége
áldásaiért. Segíts bennünket, hogy merjük megvizsgálni magunkat, hogy hogyan
élünk, hogyan sáfárkodunk, hogyan gazdálkodunk a ránk bízott világgal. Segíts
bennünket ebben az önvizsgálatban, hogy észrevegyük felelősségünket és Tőled
való feladatunkat. És készíts bennünket az úrvacsorai közösségre, hogy
látható módon kiábrázolódjon ez a közösség Veled és egymással a megterített
asztalnál. Segíts Urunk, hogy a mi életünk az örök élet ízét kóstolgatva
legyen ízesítő ebben a világban, Rád mutató jel sokak számára. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|