|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Uram,
néked szolgál
a mindenség”
Rómabeliekhez írott
levél 7:21-25; 8:1-2
21Azt
a törvényt találom tehát magamban, hogy - miközben a jót akarom tenni -
csak a rosszat tudom cselekedni.
22Mert
gyönyörködöm az Isten törvényében a belső ember szerint,
23de
tagjaimban egy másik törvényt látok, amely harcol az értelmem törvénye
ellen, és foglyul ejt a bűn tagjaimban lévő törvényével.
24Én
nyomorult ember! Ki szabadít meg ebből a halálra ítélt testből?
* A halálra ítélt testből: Más
értelmezés: e testből és halálból, vagy: a testből, mely a halálé
25Hála
az Istennek, a mi Urunk Jézus Krisztus! Én magam tehát értelmemmel az Isten
törvényének szolgálok ugyan, testemmel azonban a bűn törvényének.
Római levél 8:1-2
1Nincs
tehát most már semmiféle kárhoztató ítélet azok ellen, akik a Krisztus
Jézusban vannak,
2mivel
az élet Lelkének törvénye megszabadított téged Krisztus Jézusban a bűn és a
halál törvényétől.
Imádkozzunk
Irgalmas Istenem!
Aggodalommal tele, félelemmel állhatunk meg most szent színed előtt, mint:
a te képedre és hasonlatosságodra teremtettél, és az édenkert őrzőjévé és
művelőjévé tettél. De már első szüleink bűnbe estek, és a bűneset
megbántott minden tőlük eredőt. Bennünket is. Most, amikor láthatjuk, hogy
megítélni készülsz bennünket, el kell ismernünk, hogy nem voltunk a ránk
bízott világ őrizői, és nem úgy műveltük azt, ahogyan kellett volna,
kellene most is. Úgy gondoltuk, mi magunk jobban tudjuk, hogy mit kell
cselekednünk, hogy boldogulunk Nélküled is. Megrontottuk a népet végtelen
mohósággal, rövidlátással, és mindezzel még dicsekedve, kérkedve is
pusztítjuk világodat. Egyre nagyobb erővel fűrészeljük magunk alatt a fát,
a minket tartó ágat. Bár láthatnánk, hogy emiatt mekkorát fogunk zuhanni,
micsoda kárt szenvedhetünk, csak önmagunkban bízva nem akarunk ezzel
szembesülni. Megtévesztjük önmagunkat, és másokat is. Már csak a Te
közbelépésed segíthet rajtunk, tekints ránk kegyelmesen. Mi emberek nemcsak
együttesen, hanem egyen-egyenként is bűnben élünk. Előtted meg nem
állhatunk, a bűn törvénye munkál testünkben. Add Urunk, hogy a Jézus
Krisztusban való élet lelki törvénye uraljon minket. Segítsen meg bennünket
abban, hogy helyes látásunk legyen önmagunkról, embertársainkról, a
természetről és a világ egészéről. Köszönjük ajándékodat, Szent Fiad Jézus
Krisztus bennünk élő és egyre jobban velünk élő képét. Add, hogy Jézus
Krisztus ujjá alakítson, és a megszentelt élet felé vezessen bennünket.
Segíts, hogy megláthassuk és megtalálhassuk életünk összhangját Veled és a
teremtett világoddal. Ámen.
Római levél
8:19,20,21
19Mert
a teremtett világ sóvárogva várja az Isten fiainak megjelenését.
20A
teremtett világ ugyanis a hiábavalóságnak vettetett alá, nem önszántából,
hanem az által, aki alávetette, mégpedig azzal a reménységgel, 21hogy
a teremtett világ maga is meg fog szabadulni a romlandóság szolgaságából
Isten gyermekeinek dicsőséges szabadságára.
Kedves Testvéreim,
Szeretteim az Úr Jézus Krisztusban!
A gyülekezeti csendes
hétvége alkalmain Végh László barátom a mai tudós szavaival és tudományos
látásával sokakat, sokunkat mélyen elgondolkoztatott: vajon rendben van-e a
mi világunk? Jó cél felé halad-e a mi hajónk? Hát ezt a gondolatot, azokat
a gondolatokat, amelyek ott megfogalmazódtak, azokat próbáljuk most
folytatni Pál apostolnak a római gyülekezethez írt levele alapján, azok
alapján, amit felolvastam a 8. részből.
Az a világ testvérek, és az
a társadalmi gyülekezeti környezet, amelyben Pál apostol élt, a maihoz
képest egészen másképpen fogta föl a természetet, és másképpen fogta föl az
emberi életet, az emberi élet lényegét. Másként válaszoltak arra a kérdésre,
hogy kicsoda az ember, és hogyan éljen Istennek tetsző vallásos életet.
Vagy: hogyan értelmezze önmagát az ember ebben a világban? Van-e a világnak
egyáltalán célja? Ez foglalkoztatta azokat az embereket is, abban a korban
is. A zsidók gondolatai a törvény körül forogtak állandóan. Töprengéseikben
minduntalan azt vetették föl, hogy mindennapi életük, vallási kegyességük
terén miként tudjanak eleget tenni a szerteágazó törvényi előírásoknak. Azt
látták, hogy bármennyire is igyekszik az ember, bármennyire is szeretné
megtartani a törvényt, mindig marad valami hiányosság. Soha nem sikerül
maradéktalanul azt teljesíteni. Ha pedig ez így van, akkor mindig újabb és
újabb szabályozásokra volt szükség, és ebbe a végeláthatatlan folyamatba az
ember szinte belezavarodik, mert végül is, szándéka ellenére nem
teljesítette Isten akaratát és szándékát. A görögök pedig úgy gondolkodtak,
hogy ha az ember az elméjével rájön a jóra, az igazra, a helyesre, akkor
azt cselekedni is fogja már. A szentély fölé éppen ezért írták föl: Ismerd
meg önmagadat! – azaz értelmeddel keresd meg, fogd föl az igazat, a jót és
a szépet; akkor már megtaláltad önmagadat, mert megközelítetted az Istenek
világát, és aszerint fogsz cselekedni, amit ők is immár jónak, igaznak és
szépnek tartanak. És ezt úgy lehet elérni az örök gondolkodás szerint,
hogyha fölismered a világ nagy törvényszerűségeit és összefüggéseit, és
ebbe belesimulsz. Elfogadod, belenyugszol. Egyébként megmaradsz a rossz és
a gonosz világában, ebben a természeti vagy anyagi világban – gondolták a
görögök. Különválik tehát Pál apostolnak a gondolkodásában is, és az akkori
szellemi világban is valami gondolati és természeti, valami szellemi és
testi. És ezek örökös harcából áll az élet. Pál apostol mindkét fölfogást
nagyon jól ismerte és használta is gondolati kifejező eszközökként.
Pál apostol a Római
gyülekezethez írja a levelét. Szeretné megmagyarázni az evangéliumot. Olyan
kor volt ez testvérek, amikor az első keresztyének is még csak ízlelték a
Krisztusban való élet titkait. Pál tudta jól, hogy milyen ismerettel
rendelkeznek azok, akik olvassák majd az ő levelét, illetve, meddig ért a
műveltségük egyáltalán, hogy tudják fölfogni az ő levelének olvasói az ő
mondandóját. Nem tudott mást tenni, mint hogy az ő képi világukban mozogva
fejezte ki azt, amit mindenképpen szeretett volna elmondani a
gyülekezetnek. Amint hallottuk a római levél 7. részének olvasott
szakaszából, szinte két énre bontja az embert. Első személyben beszél
hozzájuk, azokhoz, akikhez a levelét írja, tanítói hangon. Ezt így már
jobban fogják érteni, és bizonyára jobban értették is az ő hallgatói. Az
egyik én az én elmém, amellyel tudom, látom, belátom mi a jó. Avagy mi a
helyes a törvény szerint. És ebben gyönyörködöm is – mondja maga az
apostol. Helyeslem tehát minden porcikáját a törvénynek. De van bennem egy
másik én is, a bűnös énem – folytatja az apostol – amely engem rabként tart
fogva, szinte rabszolgaként, ahogy mondja, ahogy kifejezi Pál apostol, azaz
nincs menekvés, nincs szabadság és nincs szabadulás. Ezt az állapotomat
pedig gyűlölöm, nem szeretem. Ez az ő magyarázata szerint a testemben
lakik; valami ösztönszerű dologként van meg bennem. És nekem nem adatott
más, minthogy az egyik énem küzdjön a másik ellen. Ebben a feszültségben
élek egész életemben, akár zsidó vagyok, akár görög vagyok, és ez
fölmorzsolja az erőmet; látszik, hogy mind testileg, mind lelkileg
süllyedek lefelé, a pusztulás felé haladok. Végül a halál ölel karjaiba. Ez
lenne testvérek az emberi sors az akkori fölfogás szerint. Kertész Imre
Nóbel-díjas írónk szerint, ez igazából a sorstalanság. Mert belekerültem
valami sorsáradatba, amely visz a megsemmisülés felé, és szeretném magamat
ebből a sorsáradatból visszahozni, és vissza szeretném nyerni az énemet, az
öntudatomat, és akkor már irányítani tudom saját magamat, saját magam
életét. Így már rendben lesz minden – gondolta Kertész Imre és gondolták a
görögök is. Pál is ezt tanulta korábban. Ezt tanulta abban az iskolában,
ahol neki a zsidóhagyományt és a görög műveltséget tanították. Tulajdonképpen
ezt tanították neki végső igazságként. Hogy ez a legmagasabb bölcsesség, a
kornak a legmagasabb tudása, amelyre az ember saját erejéből eljuthat. De
testvéreim, ez még csak a Saul szemüvege és nem a Pálé. Ő világosan látja
az ember helyzetét. Erre nincs más megoldás, minthogy ebben a minden
oldalról körülzárt élethelyzetben, ebben a mindenfelől megkötözött
állapotban, ebben a kiúttalan világban a törvény alá rekesztett ember
egyszer csak fölkiált: Óh én nyomorult ember! Kicsoda szabadít meg engem a
bűnnek és a halálnak a testéből? És ekkor jelenti be az apostol az
örömhírt: van szabadulás! Isten adja a szabadulást, a Jézus Krisztus által,
hála legyen neki – mondja az igénkben. És akkor történik egy váltás Pál
apostolnál is, amikor úgyszólván fölteszi a Krisztushoz megtért ember
szemüvegét, és azzal lát olyan dolgokat, amilyeneket nem lehetett látni az
óember szemével. És nemcsak látja ezt az újat, hanem el is mondja. Mi az?
Mi a lényege? Hát mit lát Pál? – tegyük fel mi is ezt a kérdést, ez nagyon érdekelhet
bennünket. Pál apostol világosan látja és megfogalmazza az Igében: „Nincsen
immár semmi kárhoztatás azok ellen, akik a Krisztus Jézusban vannak, akik
nem test szerint járnak, hanem a lélek szerint, mert a Jézus Krisztusban
való élet lelki törvénye megszabadított engem a bűn és a halál
törvényétől”. Ezzel a határozott üzenettel Pál lényegében kifejezésre
juttatja, hogy igenis két törvény fedezhető fel az emberben. Először is
megvan az emberben a bűn törvénye, és az ember pedig menthetetlenül végrehajtja
a bűnt a bűn törvénye szerint. Nincs kivétel testvérek. A törvény azért
törvény, mert nem ismer kivételt – gondolhatjuk.
Valamikor teológus koromban
olvastam egy nagyon egyszerű kis történetet, példát erre. Ha leejtem a
zsebkendőmet itt a Nagyerdőn, itt Debrecenben, vagy Amerikában, vagy
Dél-Afrikában, vagy a Déli sarkon, mindenütt leesik az egyetemes
tömegvonzás törvénye szerint. A törvény nem ismer kivételt. A másik példa
pedig így szól: hogyha Angliában, ahol magam is tanultam annak idején, valaki
a jobb oldalon próbál hajtani az autójával, a rendőrök feltétlenül
megállítják, mert ott a kontinens szabályaitól eltérően, ott az út bal
oldalán kell hajtani. Ott ez a törvény. Bárkit megállítanak, mert a törvény
nem ismer kivételt. A két példát magyarázó igehirdető szerint ilyen a bűn
törvénye is testvérek. Az ember mindig végrehajtja a bűnt a bűn törvénye
szerint. És alapvetően Pálnak is igaza van, amikor arról beszél, hogy
megvan bennünk a bűn törvénye. Ha a saját életünket nézzük, különösen is
igazat kell adnunk az apostolnak. Bizony érezzük mindnyájan. Mi
keresztyének elsősorban, hogy az életünk igen elégtelen, sokszor elbukunk.
Feddést és ítéletet érdemlünk az Isten előtt. De igaz ez kollektív
értelemben is testvérek. Gondoljuk végig, hogy micsoda szabadságban
élhetünk most már, és akkor mennyi igazságtalanságot látunk ebben a mai
világban. Mennyi félremagyarázás, félreértés, mennyi hazudozás van ebben a
világban; mennyi csalás és mennyi lopás ebben a kis országban – azt nem
lehet elmondani. S mi természetesen, mi arra törekszünk, hogy ez ne így
legyen. Szeretnénk elérni, hogy a keresztyénember élete legyen példa
mindenki számára, hogy a keresztyénember legyen a legjobb állampolgára
ennek a hazának és nemzetnek. De meg kell vallanunk testvérek azt is, hogy
először természetesen magunkat kell mindig megvizsgálni. Ha megvizsgáljuk
magunkat, akkor azt tapasztaljuk, hogy személy szerint is lesújtó a
helyzetünk, mert szüntelenül elkövetjük a bűnt a bűn törvénye szerint. A
bűn törvénye – azt tapasztaljuk – tényleg megvan bennünk is, megvan
körünkben is, és a hatását mindenhol érezzük, minthogyha tényleg nem lenne
kivétel alóla. A helyzet, hogyha az Igét nézzük, Pál apostolnak a
gondolkodását, akkor ennél is szomorúbb. „Mert ugyan az ember törvény
alá van rekesztve – mondja az apostol – a teremtett világ pedig
hiábavalóság alá van rekesztve.” Sőt: „…nyög és vajúdik –
korábban mondja – és várja az Isten fiainak megjelenését és dicsőségét”.
De hát nem azt olvastuk a Szentírásban korábban, hogy a világot Isten
teremtette? És látá Isten a jót, a természeti világot is, az embert is. A
saját képére és hasonlatosságára, és Isten erre azt mondta, hogy jó. És
tényleg megnézve testvérek ezt az egész kérdést, jobban megvizsgálva,
jobban átgondolva: mi rossz van ebben a világban? Miért van hiábavalóság
alá rekesztve ez a gyönyörű természet? Hát akkor a természettudósok is mind
hazudnak nekünk? – akik rácsodálkoznak állandóan ennek a világnak a
harmóniájára, és megcsudálják annak szép rendjét, és azt fölfedezik, és
megmutatják. És az ember gyönyörködik benne, gyönyörködik a tudomány
előmenetelében. Vagy tegyük fel másképpen a kérdést, egyszerűbben. Hát egy
gyönyörű kis nefelejcs virágban nincs meg, nem lehet meglátni az Isten
teremtői bölcsességét? Hogyne lehetne meglátni testvéreim! Ez mind rendben
van. Nincs ezzel semmi gond. A világ úgy szép, ahogyan van, ahogyan Isten
azt megteremtette. A világnak olyan a rendje, amilyen a rendje, és az jó.
Miért jó? Mert az élet számára jó, mert az ember számára jó ez a világ. Ezt
Isten így alkotta meg. Pál apostol azonban, amikor a hiábavalóság szót
használja, akkor mást akar kifejezni: azt akarja mondani, hogy ez a
teremtett világ ugyan jó, de nem önmagát magyarázza. Nem önmaga szabja meg
az értelmét. Nem önmaga határozza meg a célját, merre haladjon ez a világ.
Nem a nagy világtörvények adják meg az értelmét, nem elégséges ez a világ
önmaga számára, nem önmagából való ez a mindenség, hanem van fölötte egy
gondviselő Isten, aki igazgatja annak sorsát. Ezért testvérek nem az ember
rendelkezik szabadon ezzel a világgal, amint azt sokan gondolják. Amikor az
Isten azt mondta, hogy az ember uralkodjon rajta, akkor azt juttatta
kifejezésre, hogy az ember teremtsen kultúrát, műveljen tudományt, alkosson
civilizációt ezen a földön, de mindig a “művelje és őrizze azt” erkölcsi
vigyázás feltétele alatt. Ha ezt nem tartjuk meg, akkor baj lesz. Erről
volt szó az elmúlt három napban, illetve három estén e gyülekezet körében.
Az ember, ha saját maga felől nézi a világot, akkor véglegesnek gondolja, a
maga birtokának tekinti. Isten gondolatai felől nézve azonban nem ez a
végleges formája ennek a világnak. Mert ő elő fog hozni újat ebből a
világból, lesz új teremtés a természeti világ számára is, és ezt az újat
hasonlítja Pál a Krisztusban megújult ember állapotához, amely minden
képzeletet felül fog múlni. Ezt pedig az Isten fiainak hirdetnie kell, a
jövő tudósnak éppen úgy, mint az egyszerű gyülekezeti tagnak, aki az igét
érti. De Pál éppen azt a nagy örömet jelenti be az imént idézett mondat
második felében, hogy a bűn és a halál törvényén felül van egy nálánál
magasabb törvény, amely azon uralkodik. Ez pedig a Jézus Krisztusban való
élet lelki törvénye. Egyszerű példánkban azt mondtuk, hogy ha a
zsebkendőnket bárhol leejtjük, az egyetemes tömegvonzás törvénye szerint
mindenütt leesik. Ha viszont alátartom a kezemet, nem esik le. Pedig nem
kapcsoltam ki a gravitáció törvényét, érvényben van továbbra is. Miért van
ez így? – hangozhat az egyszerű kérdésünk tovább. Mert fellépett vele
szemben egy nálánál magasabb törvény, egy nálánál erősebb törvény. A
Krisztusban való élet lelki törvényét akarja Pál apostol most előtérbe
helyezni és megmagyarázni. Egy olyan erő ez az ember számára, amely minden
más törvény fölött van, amely minden megkötözöttséget fölold, amely minden
zártságot kinyit ebben az életben, amely minden gúzsba kötött lelket fölszabadít,
amelynek hatalma van mindenek fölött. És ez akkor következik be, ha valaki
ajándékként elnyeri a Krisztusban való élet lelki ajándékát, ha valaki a
Krisztus szerint él és cselekszik egész életében. De ezt más helyen, más
nézőpontból Pál apostol úgy fejezi ki, hogy „Élek többé nem én, hanem él
bennem a Krisztus. És azt az életet, amelyet e testben élek, az Isten
Fiában való hitben élem, aki szeretett engem”. Pál tehát beszél arról
is, hogy megvan bennünk a Krisztusban való élet lelki törvénye is, és egyúttal
tehát nemcsak a bűn törvényéről, hanem arról beszél, hogy Krisztus lakozik
bennünk, a Krisztus lelke van bennünk. Azt akarja ezekkel a súlyos
kifejezésekkel nyomatékosítani az apostol, hogy aki Krisztusban él, illetve
akiben Krisztus él, annak van látása immár a jövőjéről. Az az ember új
életet nyer, egészen másként él, és másként látja a világot. Annak az
embernek van jövője; tudja, merre megy; az tudja mi a jó és mi a helyes
ösvény. Az az ember (legyen az tudós is), az tudja, hogy mi a világnak a rendje,
mert érti, hogy ezt a világot Isten teremtette. Az tud uralkodni a bűnön
is. Ezt akarja Pál apostol kifejezni, sőt a saját életének a példájából
tudja az ilyen ember, hogy a Krisztusban élő ember olyan nagy tettekre
képes, amilyet ő korábban el sem tudott képzelni, mert van belső látása az
ilyen embernek; az ilyen embernek van jövő képe. Hogy a magyar
történelemből hozzunk erre szép példát: ilyen mélyen hívő ember volt maga
II. Rákóczi Ferenc is, akire gyakran emlékezünk mostanában, aki föladta
minden előítéletét és ezért volt ő nagy. És a Lélek erejével nekivágott egy
teljesen új életnek. Nem számított neki a vagyon, nem számított a hírnév,
nem számított a rang, az életpályán való fölfelé haladás, nem számított a
dicsőség. Ezek mind emberi dolgok voltak, ő távolabbra nézett. És ebből a
döntéséből fakadt, ebből a szabad lélekből fakadt egy óriási szabadságharc,
amely a szívek mélyén még ma sem ért véget ebben a hazában – valljuk meg
őszintén. Ebből a lélekből táplálkozik sok-sok hazafi, igaz hazafi. Cum Deo pro Patria et Libertate:
Istennel a hazáért és a szabadságért.
Hogy mit jelent
testvérek ez a belső látás, amire Pál apostol utal, azt nagyon
nehéz kifejezésre juttatni, csak hasonló eseteket tudunk említeni.
Beethoven a nagy zeneszerzőt hadd hozzam először példának: már teljesen
süket volt, amikor a IX. szimfóniáját szerezte. Nem tudta lejátszani, nem
tudta meghallgatni a zongoráján, nem volt fizikai hallása, de belülről
hallotta azt a csodaszép harmóniát, amit mi ma hallunk, és örökre hallani
fog az egész világ. A másik példát hadd hozzam az egyik szakterületemről, a
matematika területéről: Leonhard Euler-t említeném meg, idősebb kortársa
volt Beethovennek. A világ akkori legnagyobb, legtekintélyesebb
matematikusa volt Euler. Ő pedig teljesen megvakult, és amikor vak volt,
akkor fedezett föl, akkor oldott meg, bizonyított be egy olyan geometriai
tételt, amelyet előtte sok száz éven keresztül a legjobb matematikusok sem
tudtak bebizonyítani. Miért? Mert volt belső látása. Ezt mi is csodáljuk ma
is. Pál apostol ehhez hasonló belső lelki törvényről beszél. De azt mondja,
hogy ez még nem a legnagyobb esemény, mármint az emberi oldala a dolognak,
hanem ez még hatalmasabb erő az emberben, amiről ő beszél, mert mindenkinek
szól, mindenkire érvényes a Jézus Krisztusban való élet lelki törvénye ez.
Mindenki elnyerheti. Te is kedves testvérem, aki most itt hallgatod az
Istennek az igéjét. Ez törvény. És ezáltal, mindenki újat tud előhozni az
életében. Ezt mondja az apostol. Sőt ez úgy kezdődik, hogy újjá formálódik
az életünk, és ezt nem saját erőnkből tesszük, hanem a lélek erejével. Ez
az, amikor valaki a Lélek erejével meghallja, megérzi a világ összhangját.
Rájön a világ rendjére, annak szépségét és sok csudáját megismeri, és
amikor a Lélek erejével meglátja az életnek a szép rendjét, úgy, mint mai
hitben élő tudósaink is erre igen gyakran rámutatnak, és úgy, mint ahogy ez
a gyülekezet is az elmúlt estéken ezzel a gondolattal foglalatoskodott. Hát
erről beszél Pál apostol és ezért mondja mindent legyőző erőnek a Jézus
Krisztusban való élet lelki törvényét. Ez ugyanis nem egyszerű csoda, hanem
valóban törvény. Működik és hat akkor is, ha nem tudjuk, vagy nem veszünk
tudomást róla. Érvényes testvérem tereád is, énreám is, mindenkire
egyformán érvényes, még azokra és olyanokra is, akikről nem is gondolnánk.
Mindenkire. Ez Krisztus ajándéka mindenkinek.
Testvérem! Ezt az új
életajándékot kérjük el Istentől naponként. Ezért az új élettörvényért
könyörögjünk Szentlelkéhez minden helyzetünkben. Ezért az újult akaratért
forduljunk Urunkhoz a megterített asztalnál is. Azért, hogy Isten öleljen
át bennünket az ő Lelke erejével, hogy általa és benne lássuk a jobb, az
igazabb és szebb jövőnket, amilyenek lehetnénk, mint új valóságot. Lássuk
meg, hogy kik lehetünk a Jézus Krisztusban, és kikké válhatunk a Jézus
Krisztusban való élet lelki törvénye szerint.
Testvérem! Azt kívánom,
hogy te is, én magam is, mindenki értsük meg, amit a zsoltáros a 119.
zsoltárban, a 91. versben már régen megfogalmazott erre a világra
vonatkozóan, a világ Gazdájára, Gondviselőjére, Teremtőjére és Megváltójára
vonatkozóan, és valljuk együtt: „Uram, Néked szolgál a mindenség”.
Ámen.
Imádkozzunk
Hálatelt szívvel borulunk
le előtted Istenünk, aki Atya, Fiú, Szentlélek vagy. Köszönjük Neked azt,
hogy Lelked erejével megértettük kik vagyunk, és kik lehetünk. Csodáljuk
atyai teremtői munkádat. Áldunk a Fiúban véghezvitt megváltói tettedért, és
imádunk Lelked újjáteremtő erejéért. Kérünk Istenünk, Lelked által adj
nekünk most is megújult szívet és szent akaratot, hogy ne hátrafelé
nézzünk, ne az óemberünkre tekintsünk, hanem meglássuk Benned az új
teremtés lelki ajándékát. Az új életet, az új jövendőnket. Ezért lakozz
bennünk Urunk lelkeddel, és cselekedd meg mindenek fölötti erőddel, hogy mi
is lakozhassunk Tebenned és járhassunk a Jézus Krisztusban való élet lelki
törvénye szerint. Most igéd által megörvendeztettél bennünket Istenünk, és
ezt köszönjük Neked. De kérünk is, hogy hadd járhassunk ezzel az el nem
múló lélekörömmel, és hadd vihessük közel ezt az örömöt minden
embertársunkhoz. Áldd meg gyülekezetünket, népünket, egyházunkat. Enyhítsd
a gyászolók fájdalmát, a lelkek szomorúságát, és adj a megfáradtaknak a
terhek hordozásában könnyítést; a betegeknek gyógyulást. Legfőbbképpen
pedig adj mindnyájunknak Benned való megnyugvást, belső békességet,
Krisztusban való élet lelki bátorságát. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|