|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Én vagyok a feltámadás
és az élet”
Római levél 8. fejezet 28-39.
„28Azt pedig tudjuk, hogy akik Istent
szeretik, azoknak minden javukra szolgál, azoknak, akiket elhatározása
szerint elhívott.
29Mert akiket eleve kiválasztott, azokról eleve el is
rendelte, hogy hasonlókká legyenek Fia képéhez, hogy ő legyen az
elsőszülött sok testvér között.
30Akikről pedig ezt eleve elrendelte, azokat el is
hívta, és akiket elhívott, azokat meg is igazította, akiket pedig
megigazított, azokat meg is dicsőítette.
31Mit mondjunk tehát erre? Ha Isten velünk, ki lehet
ellenünk?
32Aki tulajdon Fiát nem kímélte, hanem mindnyájunkért
odaadta, hogyne ajándékozna nekünk vele együtt mindent?
33Ki vádolná Isten választottait? Isten, aki megigazít.
34Ki ítélne kárhozatra? A meghalt, sőt feltámadt Jézus
Krisztus, aki az Isten jobbján van, és esedezik is értünk?
35Ki választana el minket a Krisztus szeretetétől?
Nyomorúság, vagy szorongattatás, vagy üldözés, vagy éhezés, vagy
mezítelenség, vagy veszedelem, vagy fegyver?
36Hiszen meg van írva: »Teérted gyilkolnak minket nap
mint nap, annyira becsülnek, mint vágójuhokat.«
37De mindezekkel szemben diadalmaskodunk az által, aki
szeret minket.
38Mert meg vagyok győződve, hogy sem halál, sem élet,
sem angyalok, sem fejedelmek, sem jelenvalók, sem eljövendők, sem hatalmak,
39sem magasság, sem mélység, sem semmiféle más teremtmény nem
választhat el minket az Isten szeretetétől, amely megjelent Jézus
Krisztusban, a mi Urunkban.”
Imádkozzunk
Drága mennyei Édesatyánk! Hálaadással borulunk le előtted
és magasztalunk Téged a gyülekezet közösségében. Hálát adunk Neked az
elmúlt hét minden részéért, percéért, amikor problémáinkkal,
nehézségeinkkel, veszélyekkel tele úton velünk voltál, és nehéz döntések
előtt megállva köszönjük, hogy Rád bízhattuk magunkat, gyermekeinket,
gyülekezetünket, népünket. Köszönjük azt is, amikor vándorutunk egy-egy
szakaszánál megállva visszapillantunk, s ez a visszapillantás is hálára
fakaszt bennünket. Drága Urunk, ahogy életünket szemléljük, látjuk, hogy
időnk egyre jobban fut, rohan. Ahogy nyílnak a pompázó virágok, olyan hamar
jön a tél. Köszönjük Uram, hogy ebben a változó világban Te gondolsz ránk,
emberekre és meg akarsz gyökeresen változtatni bennünket. Célod van velünk.
Adjad, hogy ez a cél a mi életünkben felfelé vezessen. Köszönjük Uram, hogy
kiválasztottál bennünket. Adjad, hogy ezért engedjük formálni magunkat
Teáltalad úgy, ahogy a fazekas mester formálja agyagából az ő edényeit
tetszése szerint. Hálát adok Neked azért is Uram, hogy Te egyetlen fiadat
áldoztad fel értem, érettünk ott a Golgotán, a kereszten azért, hogy aki
hisz Őbenne és elfogadja Őt, örök élete legyen. Uram köszönjük Neked ezt a
túláradó szeretetedet, amely oly buzgón fakad Belőled, és mint ki nem
fakadó és soha el nem fogyó szeretetből mindig táplálkozhatunk. Hálát adunk
Neked ezért. Köszönjük, hogy Te mindig igazságosan cselekszel velünk, és
tudjuk azt, hogy mi az, ami a javunkat szolgálja. Ezért akár örömünkben,
bánatunkban vagy nehézségünkben adjad, hogy mindig Rád bízzuk magunkat.
Bocsásd meg, hogy tudjuk, hogy Te mindig javunkat akarod, de mi oly sokszor
kicsinyhitűek vagyunk, oly sokszor a szakadék szélére kerülünk, de hálával
tartozunk azért, hogy Te újra felemelsz, és magadhoz ölelsz minket. Uram!
Kérlek Téged, hogy maradj itt közöttünk, áldd meg együttlétünket, a Te
fényed ragyogja be a mi lelkünket, és adjad, hogy az Úr Jézus szelleme,
világossága menjen innen el velünk, és az Ő jó illatát vigyük az emberek
közé Te általad. Áldd meg az ige hirdetőjét és a hallgatóit, a Te
Szentlelked ereje hassa át együttlétünket. A Te Fiadért, az Úr Jézus
Krisztusért kérlek, hallgass meg. Ámen.
János evangéliuma 11. fejezet 11-27.
„11Ezeket mondta nekik, és azután
hozzátette: »Lázár, a mi barátunk elaludt, de elmegyek, hogy felébresszem.«
12A tanítványok ezt felelték rá: »Uram, ha elaludt,
meggyógyul.«
13Pedig Jézus a haláláról beszélt, de ők azt gondolták,
hogy álomba merülésről szól.
14Akkor azután Jézus nyíltan megmondta nekik: »Lázár
meghalt, 15és örülök, hogy nem voltam ott: tiértetek, hogy
higgyetek. De menjünk el hozzá!«
16Tamás, akit Ikernek neveztek, azt mondta
tanítványtársainak: »Menjünk el mi is, hogy meghaljunk vele.«
17Amikor aztán Jézus odaért, megtudta, hogy már négy
napja a sírban van.
18Betánia pedig közel, mintegy félórányira volt
Jeruzsálemhez, 19ezért a zsidók közül sokan elmentek Mártához és
Máriához, hogy vigasztalják őket testvérük miatt.
20Márta, amint meghallotta, hogy Jézus jön, elébe ment,
Mária azonban otthon maradt.
21Márta ekkor így szólt Jézushoz: »Uram, ha itt lettél
volna, nem halt volna meg a testvérem.
22De most is tudom, hogy amit csak kérsz az Istentől,
megadja neked az Isten.«
23Jézus ezt mondta neki: »Feltámad a testvéred!«
24Márta így válaszolt: »Tudom, hogy feltámad a
feltámadáskor, az utolsó napon.«
25Jézus ekkor ezt mondta neki: »Én vagyok a feltámadás
és az élet, aki hisz énbennem, ha meghal is, él; 26és aki él, és
hisz énbennem, az nem hal meg soha. Hiszed-e ezt?”
27Márta így felelt: »Igen, Uram, én hiszem, hogy te
vagy a Krisztus, az Isten Fia, akinek el kell jönnie a világba.«”
Szeretett Testvérek!
Az elmúlt hetekben Jézus „Én vagyok…” mondásai
álltak előttünk, és ezek a mondások, az eddigiek úgy álltak előttünk,
ahogyan Jézus magát egy-egy alapvető életszükséglettel azonosítja.
Szükségünk van pásztorló szeretetre, azt mondja Jézus: „Én vagyok a jó
pásztor”; Szükségünk van a világosságra, azt mondja Jézus: „Én
vagyok a világosság”; Szükségünk van a kenyérre, azt mondja: „Én
vagyok az élet kenyere”.
A mai szakaszunkban, a sokak által jól ismert Lázár
történetben azonban Jézus magát nem egyik életszükséglettel, hanem az élettel
azonosítja. Az élettel. És eszünkbe kell, hogy jusson János evangéliuma
bevezető szakasza, hiszen a prológusban már azt olvassuk, hogy Őbenne
volt az élet (tudniillik a testté lett Igében). De van jó néhány
mozzanat ebben a történetben, ami elgondolkoztat, vagy talán egyenesen
meghökkent bennünket. Jézus képtelen dolgokat mond; képtelenül viselkedik.
Valahogy nem illik bele a mi emberi gondolkodásunkba az, ahogyan ő beszél
és viselkedik Lázár betegsége, halála kapcsán. Amikor üzennek neki, hogy
Lázár súlyos beteg, akkor Jézus már éppen a Jordánon túl, a keleti parton
van, ott tartózkodik, mert Júdeában lenni életveszélyes volt számára. És
amikor meghallja Jézus, hogy Lázár súlyos beteg, akkor Jézus azt mondja: „Menjünk
ismét Júdeába!”. A tanítványok elhűlnek, szóvá is teszik: „Mester,
most akartak megkövezni a zsidók, és ismét oda mégy?” – hogy fogsz Te
ott segíteni, amikor ott már életedre törnek? Aztán ennél sokkal inkább
képtelennek tűnik Jézus viselkedése és szava, amikor meghallja a hírt, hogy
súlyos beteg Lázár, akkor még két napig ott marad a Jordánon túl; még két
napig. Pedig hát nagyon sietni kellene, szirénázva kellene száguldozni a
jerikói úton föl Jeruzsálem felé, hogy Betániába érkezzen. Ne feledjük két
Betánia van: van egy a Jordánon túl, és van a Jeruzsálem melletti. Nos, a
Jordánon túlról kellene nagyon gyorsan mennie, hogy segítsen. Ehelyett
Jézus még két napig ott marad – miközben bejelentette, hogy menjünk Júdeába
– egy lépést sem tesz. Ez nem fér bele a mi gondolatainkba, a mi
logikánkba, a mi elvárásainkba. Hát az Úr azért Úr, hogy jöjjön és
segítsen. Első szavunkra ugorjon. És Jézus nem így viselkedik. Aztán, Jézus
arról beszél, hogy Lázár alszik – „…elmegyek, hogy felébresszem.” A
tanítványok kicsit furcsán hallgatják: hát ha alszik, majd felkel! Ezért
ezt a hosszú utat, ráadásul életveszélyes utat megtenni teljesen
fölösleges. Ha nem beteg, csak alszik, fel tudják ébreszteni, meg majd
fölébred. Nem értették, hogy Jézus – jóllehet már az Ószövetség is
használja így a kifejezést – Lázár haláláról beszél. Mert ahogyan a mi
számunkra egy ember, aki alszik, az pillanatnyilag nincs… nem hallja, amit
beszélünk, nincs benne az élet forgatagába – de fel tudjuk költeni; olyan
Jézus számára a halott – fel tudja ébreszteni. Nem értették. És nem is volt
könnyű megérteni. Ha alszik, akkor minek menjünk mi oda?
De ennél van talán még nehezebben érthető, még
képtelenebbnek tűnő mondata is Jézusnak. Hiszen azt mondja: örülök, hogy
nem voltam ott, amikor súlyos beteg lett. Hát mi nem így gondolkodunk. Mi
úgy gondolkodunk, hogy kapjad a telefont, és hívjad a segítséget, és
szirénázva jöjjön a segítség, mert nagy baj van. Ha megérkezne az orvos
vagy a mentő két nap múlva, és ráadásul még azt is megtudnánk, hogy közben
arról beszélt, hogy „örülök, hogy nem voltam ott”, és egy lépést sem tett
két napig a mi segítségünkre – hát lehet, hogy rohannánk feljelenteni
fölháborodásunkban. Jézus egyenesen arról beszél: „örülök, hogy nem
voltam ott”, miközben Márta, Mária gyászol. És akkor az mondja az Úr: „örülök,
hogy nem voltam ott”. Hát ez az isteni szeretet? A mi gondolatainkban,
a mi elképzelésünkben nem ilyennek gondoljuk az Urat. Nehezen érthető ez.
De megérthető. Vagy mégsem érthető? Hiszen Jézus a miértre, hogy miért
viselkedik így, miért beszél így – a mi elvárásunktól teljesen eltérő
módon, annyit mond, mindez azért van, mindez azért történik – az evangélium
így értékeli az egészet –, hogy a tanítványok higgyenek. Hogy higgyenek. És
ez János evangéliumában újra megjelenik a 20.
fejezet végén [Jn. 20:30,31]: „Sok jelt tett Jézus, sok mindent
tanított, ami nincs megírva ebben az evangéliumban.” De ami meg van
írva, az „azért van megírva, hogy higgyétek, hogy Jézus a Krisztus, és e
hitben életetek legyen az ő nevében”. Jézus azért viselkedik így, azért
beszél így, azért élezi ki ennyire a helyzetet – még gyászban is hagyja
Máriát és Mártát, meghalni hagyja Lázárt –, hogy annál nagyobb dolgok
történjenek, és higgyenek a tanítványok. Végre megérkezik Jézus. Elémegy
Márta, és a feltámadásról beszélgetnek. Feltámadás – na jó, de mikor? A
segítség az Úrtól jó – na de mikor? Figyeljük meg ezeket a fokozatokat, ami
itt van a történetünkben. Mert valahol egy kicsit magunkra is ismerhetünk.
Amikor megérkezik Jézus, Márta kimegy elé, és azt mondja neki: „Uram, ha
itt lettél volna, nem halt volna meg a testvérem”. Ha tudta volna ez a
Márta akkor, hogy Jézus mit mondott a Jordánon túl, hogy „örülök, hogy
nem vagyok ott” és két napot direkt késett, akkor nem tudom mit mondott
volna. De Márta hite szólal meg itt, „ha itt lettél volna, tudtál volna
segíteni”. De ez már a múlt idő. Ez a múltra vonatkozik. Ezen már túl
vagyunk. Azonban mégis van valahol ebben a hitben egy kicsit több is, talán
a közeljövőre vonatkozóan: „de tudom, hogy bármit kérsz, megadatik
neked”. És amikor itt Jézus a föltámadásról beszél, akkor Márta azonnal
válaszol: „tudom, föltámad, majd az utolsó napon”. Figyeljük meg… ha
itt lettél volna tegnap, tegnapelőtt – ez a múlt; hát esetleg, ha most
kérnél valamit, én még azt is elhiszem, hogy talán az Atya megadja – ez meg
igazán majd a jövendő. És ekkor Jézus mit mond? – ebben a kiélezett
helyzetben, mert ez is az. Ebben a kiélezett helyzetben mondja: „Én
vagyok a feltámadás és az élet”. Itt és most; nem tegnapelőtt, ha
itt lettél volna; történelmi ebben a kérdés. Nem majd, hanem itt
és most. De ide majd visszakanyarodunk. Itt egy kicsit meg kell
állnunk.
„Én vagyok a föltámadás és az élet.” – itt Jézus magát nem kenyérhez, nem
világossághoz – amire szükségünk van az életben –, nem ezekhez hasonlítja,
nem ezekkel azonosítja magát, hanem az élettel. No de tisztázzuk,
hogy amikor ezt halljuk és erről beszélünk, hogy élet, akkor mire
szoktunk gondolni? Hiszen a János evangéliumában többször, és itt is
találkozhattunk azzal a félreértés mozzanattal, amikor Jézus azt mondta,
hogy „Lázár alszik, elmegyek, hogy felköltsem” – a tanítványok
félreértették. Hát, ha alszik, nem kell mennünk, fel tudják költeni. És ez
az úgymond félreértés – több ilyen van a János evangéliumában lévő
történetekben –, mindig arra szolgál, hogy az igazi lényeget hozza elénk az
Ige. Nos, valahogy nem ugyanarra szoktunk gondolni néha még mi keresztyének
sem egy-egy kifejezésnél, amire az Ige. Amikor Jézus arról beszél, hogy „Én
vagyok a feltámadás és az élet”, akkor egyszerűen arról beszél, hogy a múlandóságban
megjelent az örök élet. Nem egyszerűen majd valami lehet, hogy
lesz – ki tudja, hátha, hanem itt és most. Valaki így
fogalmazta meg a különbséget: a felületes gondolkodás összetéveszti a
halált a nem létezéssel. Összetéveszti a halált a nem létezéssel. És a
létezést meg az élet fogalmával téveszti össze. Mi is valamit sejtünk
abból, hogy vegetál. Ez valahol nem igazán az élet. A biológiai működések
megvannak, az életjelenségek (szokták mondani) megvannak, de valójában nem
lehet vele kommunikálni. De lehet, hogy lehet vele kommunikálni, nem kómában
van, és mégiscsak vegetál valaki. Az emberi élet az több annál, minthogy
eszünk, alszunk és szaporodunk. Ezt a disznó is tud; az állat is tud. Az
élet több. Igen, a létezést ne kavarjuk össze az élet bibliai
fogalmával – mert az több, mint egyszerűen csak a biológiai létezés. Nem
véletlen tehát, amikor Jézus arról beszél, hogy „Én vagyok a feltámadás
és az élet” és utána két helyzetre ezt magyarázza – amennyiben
magyarázat, egyszerűen csak megállapítja – akkor tulajdonképpen arról szól,
hogy a testi halál a hívőt nem választhatja el a Krisztusi szeretettől. A
Római levélben Pál apostol többek között erről is bizonyságot tett: „Meg
vagyok győződve arról, hogy semmi nem szakíthat el az Isten szeretetétől,
mely megjelent a Jézus Krisztusban, sem halál, sem élet, sem jelenvalók,
eljövendők, hatalmak…” és így tovább. „Semmi nem szakíthat el az
Isten szeretetétől, mely Jézusban megjelent.” Jézus itt erről az
életről beszél, és nem egyszerűen csak arról, amivel mi össze szoktuk
gyakran keverni, amit az előbb létezésnek neveztem. Ugyanakkor észre kell
vennünk, hogy Jézus nem magyarázza, és a Szentírás sehol nem magyarázza a
feltámadást. Azzal nem sokra jutunk – esetleg kicsit okosabbak leszünk, de
attól még elveszhetünk. Nem magyarázza a feltámadást. Jézus azt mondja, itt
vagyok: „Én vagyok a feltámadás és az élet”. Ne feledjük, hogy
amikor Márta és az ott lévők ezt hallották, még Jézus kereszthalála és
feltámadása előtt voltak. Mi már sokkal többet ismerünk és tudunk,
mert a Krisztus feltámadása után élő nemzedékekhez tartozunk. Nem
magyarázza az Írás. Minket meg mindig ez szokott izgatni: na de hogy lesz?
Mi okosak akarunk lenni, de hinni nem akarunk. És az okosság önmagában nem
tart meg. A sok ismeret önmagában nem tart meg. Sok ismerettel a világot is
el lehet pusztítani, tönkre lehet tenni, az önmagában nem tart meg.
Emlékezzünk a gyülekezeti hétvége előadásaira. Az Írás nem becsüli le az
értelmet és a tudást, de az örök életnek nem ez az útja, hogy csak értelem
és tudás. Hiszen, amikor Jézus azt mondja, hogy „Én vagyok a feltámadás
és az élet”, akkor Mártától azt kérdezi, „hiszed-e ezt?” Ezt
hiszed-e? Mert látom, hogy hiszel: ha itt lettél volna, akkor nem halt
volna meg a testvérem, mert meg tudtad volna gyógyítani, van valami hited.
De János evangéliuma egyik csúcsa éppen ez a történet és ez a Jézusi
kijelentés.
Hogy is van tehát az ismeret és a hit? A közelmúltban
éppen a bibliaiskolás csoportban említettem példaként, hogy kicsit közelebb
hozzam: Amikor betegek vagyunk – hiszen itt egy súlyos betegről volt szó,
utána meg is halt –, tehát betegek vagyunk, és ott vagyunk az orvosnál, ott
vagyunk már a kórházban, megvizsgáltak, és azt mondja az orvos: Igen, ez és
ez a baj, tudunk segíteni – mondjuk egy műtéttel. Akkor mi következik
utána? Az, hogy akkor megszólal a beteg, hogy „Jó doktor úr, de én még nem
végeztem el az orvosi egyetemet, nem értem, nem tudom pontosan, hogy mi fog
velem történni a műtét alkalmával. Akkor most iratkozzak be az orvosi
egyetemre, mert akkor tudnak csak meggyógyítani?” – hát nem ez. Elég az a
minimális ismeret, hogy azt mondják, hogy tudunk segíteni, pár mondatban
elmondják, hogy körülbelül miről lesz szó, és utána nem a tudás fog
megtartani már, hanem a bizalom. A hit, mert utána nyilatkoznom kell, hogy
aláadom-e magamat a műtétnek vagy nem, magyarul: odabízom-e magamat teljes
egészében a segítőkre. Ha nem bízom oda magam, szerezhetek orvosi diplomát
is közben, ha egyáltalán lesz még annyi energiám, de nem fogok
meggyógyulni. Jézus nem magyarázza a föltámadást, azzal okosabbak lennénk,
de attól még elveszhetünk. Jézus azt kérdezi Mártától: „Hiszed-e?”
Nem azt kérdezi ‘érted-e?’ Mi ott szoktunk sokszor eltévedni, hogy mindent
érteni akarunk abból, amit az Isten cselekszik és mond. Az értelmünket is
használja az Isten, de a hitünket is. A modern ember nagyon okos és kevésbé
hívő. És ha nincs hit és bizalom, akkor veszedelmessé válhat az ismeret.
Vesztünket is szolgálhatja, mert abban bízunk és nem abban, aki segíteni
tud. Jézus azt kérdezi ezek után Mártától: „Hiszed-e ezt?”
Tudniillik a megoldás útja éppen hit által lehet a tiétek, és nem
magyarázkodik, mert innen kezdve nem magyarázni kell, hanem elfogadni a
segítséget. Nem megérteni kell minden részletet, hanem odabízni magunkat
teljesen. „Hiszed-e ezt?” Az örök élethez csak hittel lehet
kapcsolódni. Az értelmünket meghaladó dolgokról van szó, ezért aki csak
érteni akar mindent, az ki fog futni az időből – mert nem fogja teljesen
megérteni. Rész szerint van bennünk az ismeret. A prófétálás is – írja az
apostol. Ha mi mégis azt képzeljük, hogy majd, ha mindent megértettünk,
akkor… akkor biztos, hogy kifutunk az időből, el fogunk késni. Ezért
fogalmaztam így, hogy az örök élethez csak hittel lehet kapcsolódni. Hogy a
mi számunkra is valóság legyen, hogy ‘Jézus a föltámadás és az élet’, ez
csak hit által lehetséges. Nem azért, mert az értelmet és tudást lebecsüljük,
hanem azért, mert ennek ez az útja. A műtéthez bizalom is kell. Nem nekem
kell okosnak lenni a betegnek, az orvosnak kell tudnia, hogy mit kell
csinálni. Nekem bíznom kell. Az Úr tudja, nekem nem kell mindent tudni, de
teljesen bízni kell. „Hiszed-e ezt?” Nem egyszer az következik be,
hogy az Úr a hatalmas, azért lesz kicsi számunkra, mert kishitűek vagyunk.
Hiába az egész kórház, hiába egy egész orvos csapat minden ismerete és
tudása, ha nem engedem meg, mert nem bízok bennük, hogy megműtsenek. Akkor
kicsi ez a tudás és ismeret az én megmentésem szempontjából. Bár
ugyanannyi, de az én számomra kevés. Nem az volt a kevés, az én bizalmam
volt a kevés. Kishitűségünkben sokszor kicsinek látjuk az Urat. Pedig Ő
nagy. Mert Ő a föltámadás és az élet. És észrevehetjük, hogy Mártát hitben
lépésről-lépésre előrébb vezeti az Úr, hiszen eljut egészen odáig, amikor
fölteszi a kérdést Jézus, hogy „Hiszed-e ezt?”, akkor ki tudja
mondani: „…te vagy a Krisztus, az élő Isten fia”. Ez nekünk már
megint nagyon természetes, akkor óriási dolog volt. A Krisztus szenvedése
és feltámadása előtt kimondani, hogy „te vagy a Messiás”, akit az akkori
társadalom és az akkori vallásosak egy része megölni akart… a názáretiről,
a mezítlábos rabbiról azt mondani, hogy benned megjelent az Isten
szeretete, ez óriási dolog volt. Ugyanakkor (és megint magunkra
ismerhetünk)… tehát egyik oldalról hatalmas hitvallást tesz Márta, de
amikor Jézus megkérdezi, hogy melyik sírboltba helyeztétek – mert nem
eltemették ugye, hanem egy sírboltba helyezték el a testet –, akkor Márta
azt mondja, hogy „Uram, már négy napja halott, már szaga van”. Te
vagy a Krisztus! – de ne menjél, rajta már nem lehet segíteni. Igen, hiszek
Uram. Légy segítségül a hitetlenségemen. Hányszor vagyunk így mi is?
Kimondjuk egyik oldalról hittel, és amikor a gyakorlat következne, akkor
azt mondjuk: „Ja Uram, azért annyira nem hiszem! – hogy még meg is
engedjem, hogy valóság legyen. Márta mégis meg akarja a nagy hitvallása
ellenére akadályozni, hogy tapasztalat legyen; hogy amiről kimondta, hogy
hiszem, azt meg is tapasztalhassa.
Nézzük meg tehát, milyen következménnyel járhat ez a
hit a mi életünkben. Ha valóban hisszük, hogy Jézus a föltámadás és az
élet, akkor a mulandóban örökkévaló távlatok nyílnak meg. Örökkévaló
távlatok. Ha valóban hisszük, hogy Jézus a föltámadás és az élet, akkor
gondjaink és örömeink teljesen új megvilágításba kerülnek. Ha én valóban
bízok az orvosok ismeretében, tudásában és segítőkészségében, akkor egész
új lehetőségek nyílnak meg. Ha nem bízom oda magam, akkor ugyan van, ott
van a segítség, de az én számomra semmi nem valóság belőle. Van valami, ami
számomra nem valóság, de ha odabízom magam, valóság lesz számomra.
Gondjaink és örömeink így kerülhetnek tehát teljesen új megvilágításba. Nem
arról beszéltem, hogy eltűntek, hogy nincsenek, vagy nem akarom tudomásul
venni, hogy vannak, hanem új megvilágításba kerülnek. Ha valóban hiszem,
hogy Jézus a föltámadás és az élet és ez a keresztyénség lényege, akkor
egész életünket és értékrendünket ez a hit átformálja. Ha valóban
hiszem, akkor Jézus odamehet, és el lehet hengeríteni a követ. De ha csak majd
hiszem, akkor most nem lehet Uram megmutatnod hatalmadat. Ha valóban
hisszük, hogy Jézus a föltámadás és az élet és benne a bűneset utáni
világban a legnagyobb jött el, akkor ez örömet, békességet, biztonságot,
reménységet, erőt, el nem választható közösséget jelent a mi számunkra.
Jézus nem azt kérdezte a gyászoló Mártától: érted-e amiről beszélek? Mert
nem értheti teljesen! – de hittel elfogadhatja. És ezért azt kérdezte:
hiszed-e? Amit értenünk kell, mert sok mindent értenünk kell az Igéből, és
azt meg kell ismernünk és meg kell értenünk. De amire az Úr azt mondja,
hogy ezt hidd, hogy itt bízzál, ott ne az okoskodásunkkal jöjjünk elő, mert
akkor nem lesz miénk az, amit a hit a bizalom útján nekünk elkészített az
Isten. Hányszor vagyunk mi is így, hogy az Úr kénytelen megkérdezni, talán
imádságaink után is, igeolvasásunk után, talán hitvalló szavaink után is,
mert másképpen viselkedünk: hiszed-e
ezt? És így igaz, hogy minden lehetséges a hívőnek. „Én
vagyok…” – mondja Jézus. Tőlünk ennyit kérdez: „Ezt hiszed-e?”
Imádkozzunk
Teremtő Istenünk! Hűtlenségünk, engedetlenségünk
miatt egyelőre az élet fájához vezető utat elzártad előlünk, de elküldted a
föltámadást, az életet, elküldted az egyszülött Fiút, Jézus Krisztust,
Benne bűnbocsátó irgalmas szeretetedet kínálod föl nekünk, hogy aki Őbenne
hisz el ne vesszen, hanem örök élete legyen. Bocsásd meg Urunk gyakori
kishitűségünket. Ugyan sokszor valljuk, mondjuk hitünket, mégis oly sokszor
kicsinek látjuk hatalmadat. Bocsásd meg, hogy ugyan a Krisztust is hisszük,
de Krisztusban, aki a föltámadás és az élet, már ritkábban bízunk. Segíts
Urunk, hogy az örök élet már most életünket megújító, cselekedeteinket
meghatározó valóság legyen számunkra, hogy az örök élet bizonyossága
felszabadítson bennünket a másokért való életre, szolgálatra, örömre.
Könyörgünk pesszimizmusra hajló népünkért. Segíts, hogy életünk, hitünk,
beléd vetett bizodalmunk által új reménység áradhasson népünk életében.
Könyörgünk nemzetünkért is, hogy merjünk hosszútávon gondolkozni egymásról
nem megfeledkezve, hogy ne kicsinyes önzéseink szerint döntsünk és
szavazzunk, hanem legyünk készek egymás számára segítő jobbot nyújtani.
Könyörgünk betegekért, kérünk gyászoló szívekért, hogy az élet
nyomorúságaiban, nagy mélységeiben járva Hozzád forduljanak, Tőled és
Általad várják hittel a megoldást, gyógyulást, vigasztalást.
Urunk Istenünk! Segíts bennünket, hogy az örök élet
bizonyossága, örvendező békessége áradjon túl életünkön, gyülekezetünkön e
válsággal küszködő világban. Urunk, segíts bennünket, hogy amit tudnunk
kell Rólad és a Te utadról, azt akarjuk megismerni, és amit hinnünk kell,
amit bizalommal kell elfogadnunk, azt pedig erősödő hittel és bizalommal tegyük.
Bizalommal, hogy Te nagy dolgokat cselekedhess, hogy életek megújuljanak,
üdvösségre, örök életre jussanak, és életünk, sokak élete így legyen jel
ebben a világban, a Te üdvözítő szeretetedről. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|