|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Befogadtuk-e
Őt?
János evangéliuma
1:1-14
„1Kezdetben
volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. 2Ő
kezdetben az Istennél volt. 3Minden általa lett, és nélküle
semmi sem lett, ami létrejött. 4Benne élet volt, és az élet volt
az emberek világossága. 5A világosság a sötétségben fénylik, de
a sötétség nem fogadta be.
6Megjelent
egy ember, akit Isten küldött, akinek a neve János. 7Ő tanúként
jött, hogy bizonyságot tegyen a világosságról, és hogy mindenki higgyen
általa. 8Nem ő volt a világosság, de a világosságról kellett
bizonyságot tennie.
9Az
Ige volt az igazi világosság, amely megvilágosít minden embert: ő jött el a
világba. 10A világban volt, és a világ általa lett, de a világ
nem ismerte meg őt: 11saját világába jött, és az övéi nem fogadták
be őt. 12Akik pedig befogadták, azokat felhatalmazta arra, hogy
Isten gyermekeivé legyenek; mindazokat, akik hisznek az ő nevében, 13akik
nem vérből, sem a test, sem a férfi akaratából, hanem Istentől születtek.
14Az
Ige testté lett, közöttünk lakott, és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya
egyszülöttjének dicsőségét, telve kegyelemmel és igazsággal.”
Az igét János
evangéliumából olvasom újra a már felolvasott igeszakaszból a 12.
és a 14. verset:
„12Akik
pedig befogadták, azokat felhatalmazta arra, hogy Isten gyermekeivé
legyenek; mindazokat, akik hisznek az ő nevében…
14Az
Ige testté lett, közöttünk lakott, és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya
egyszülöttjének dicsőségét, telve kegyelemmel és igazsággal.”
Szeretett Testvérek! A
karácsony a vendégeskedést is jelenti sokak számára. Egy-egy étkezésre,
egy-egy rövidebb beszélgetésre, kölcsönös rokonlátogatásra igyekszünk
meghívni embereket, és igyekszünk befogadni embereket. Ez a befogadás
sokszor rövid időre szól csupán, ritka az, amikor úgy fogadunk be valakit a
hajlékunkba, hogy aztán az ott is marad sokáig, meghatározatlan ideig.
Tegnap hallgattam a rádiót a konyhában, és közben volt egy riport, amiben
egy néni befogadott egy fiatal párt egy gyerekkel, mert látta, hogy
kilátástalan a lakáshelyzetük. Igen. Ilyen is előfordul. Olyan is
előfordult biztosan sokak életében, amikor vadidegeneket kellett befogadni
a hajlékunkba, lakásunkba. De azt hiszem, hogy ez a ritkább. Sokszor inkább
csak az ismerősöket, a rokonokat, azokat, akik aztán minket is talán
visszahívnak, azokat fogadjuk be. Pedig Jézus egy helyen figyelmeztet, hogy
nemcsak azokat kell befogadnunk, hanem azokat is, akik nem tudják
viszonozni.
Az Ige testté lett és itt
lakott közöttünk. Jézus nem egy villámlátogatásra jött, nem egyszeri étkezésre.
Nem egyszeri találkozásra. Nemcsak egy kis rövid időre, majd aztán, hogy
visszahívjon minket. Hanem Ő idejött és közöttünk lakott. Köztünk lakik
hitünk szerint ma is, hogy találkozhasson az ég a földdel, hogy a sötét
földet a mennyei világosságba burkolja, hogy Isten irgalmasságába
öltöztesse ezt az egész világot. Az ember képét magára vevő Isten eljön az
istenképűségét vesztett emberhez, ebbe a világba, hogy visszaadja a mi
istenképűségünket.
A megdöbbentő az, amit itt
leír János evangélista is, de leírt a Lukács evangéliumában is az
evangélista, hogy „nem fogadták be Őt”. Nem volt számára hely, nem
volt számukra hely a vendégfogadó háznál – olvassuk Lukácsnál; itt pedig
azt olvassuk, hogy „saját világába jött és az övéi nem fogadták be Őt”.
Talán azért nem fogadták be, mert egészen más Ő, mint voltak azok az
emberek ott Betlehemben, talán azért nem fogadja be a mi világunk sem
igazán, mert érzi ezt a nagy különbséget, ami közötte és közöttünk van.
Bordás János, ahogy
fogalmaz egyik karácsonyi versében: „Nem volt hely, ma sincs. Szívünk telve
van, száz indulat zsibongó népe lakja. Krisztus bolyong, s az Isten
hontalan.” És hogyha csak ezt a megállapítást olvasnánk, akkor most nagyon
elkeseredhetnénk, de a karácsony másról is szól. Valóban sokan nem fogadták
be Őt ott Betlehemben, de valaki befogadta. Azt írja János evangélista,
hogy „akik pedig befogadták, azoknak igen nagy volt az örömük”; akik
pedig befogadták Őt, azoknak Ő hatalmas kiváltságot adhat. Akik nem
fogadták be, ők sem azért nem fogadták be, mert nem volt lehetőségük rá,
hanem mert nem akarták befogadni Őt. Kifogások mindig vannak, kifogásokat
mindig meg lehet fogalmazni, hogy miért is nem akarom befogadni a másik
embert, és miért is nem akarom befogadni az Úr Jézust. Talán gyorsan elénk
jönnek azok a kifogásaink, amiket már mi is megfogalmaztunk akár ifjúságunk
idején, akár később kétségeink napjaiban, hogy miért is nem fogadjuk be Őt
igazán.
Egy meghívást fogok
olvasni, egy versrészletet, és majd annak a válaszát az igehirdetés végén
szeretném elmondani. A meghívás így szól – és mindannyian gondoljunk bele,
hogy vajon nem rokon-e ez sokszor a mi meghívásunkkal?
„Jézus, légy a vendégem!
Szeretnék beszélgetni veled. Jöjj és légy a vendégem! Jézus, fogadd el
meghívásomat. Hallottam, hogy szívesen elfogadtad a meghívásokat, jöjj és
látogass meg engem! Jézus, szeretnék a vendéglátód lenni, boldog lennék, ha
meglátogatnál. Jöjj! Mindent elkészítettem. De Jézus! Csak vendégnek hívlak
meg, és nem azért, hogy örökre nálam maradj. Szeretném a véleményedet hallani
Jézus, dönteni azonban természetesen magam fogok. Jézus! Talán szeretnél a
házamban lakni. Előre megmondom, az nem megy, nem vállalom. Csak, mint
vendéget látlak szívesen.”
Bevezetőmben mondtam, Jézus
nem villámlátogatásra jött. Jézus nem látszatvendégségbe jött ebbe a
világba, nem egy protokoll fogadásra jött ebbe a világba, hanem azért jött,
hogy közöttünk lakjon, hogy a házunkban lakjon, hogy elhozza hozzánk az
Isten országát egészen közel. Ez nem éppen kedves meghívás, hiszen sok-sok
korlátot tartalmaz.
És most szeretnék három
vendégségre emlékeztetni, amin Jézus részt vett. Először figyeljünk
Zákeusra, aki tulajdonképpen nem hívta Jézust. Jézus maga jelenti be az
igényét, hogy „ma a te házadban kell megszállnom”. Jézus bejelenti
az igényét nálunk is. Ma a te szívedben, a te házadban kell megszállnom,
testté lennem, megelevenednem. És tudjuk, hogy Zákeus engedelmeskedik, és
ennek az engedelmességnek a gyümölcse az lesz, hogy majd megállapítja
Jézus, hogy van-e üdvössége ennek a háznak. Mert Jézus bejelenti az igényét
a mi életünkre is, és várja a mi bűnbánatunkat is, várja, hogy rendezzük az
életünket, mindazt, amit elrontottunk, és akarjunk változtatni a mi
életünkön. Ő jelenti be az igényét ma is, ma karácsonyt ünneplő embereknél.
Én a te házadban szeretnék lakni, de nemcsak egy étkezésre, nemcsak
szentestére, nemcsak az ünnep első napjára, hanem egész életedre.
Aztán nézzünk meg egy másik
vendégséget. Simon farizeus hívta Jézust a házába. Hívta Jézust, és azt
mondja, hogy szeretném, hogyha beszélgetnél velem. Itt az egyik versszak is
ezt mondja, szeretnék beszélgetni veled, dönteni azonban nem feltétlen
akarok. Tudjuk, hogy a farizeusok sokszor leckéztették volna Jézust,
sokszor akarták megfogni az Ő tanításában. Szerették a véleményét hallani,
de aztán elmentek mellette, de aztán elhagyták az Ő tanácsát, nem fogadták
meg azt. Tudjuk, hogy itt Simon farizeus házában valami olyan történik,
amikor meghívok valakit, és mégsem igazán törődök vele, akarok valamit
tőle, de nem teljes egészében. Ott, abban a vendégségben egy másik
valakinek jut ki Jézus nagy-nagy ajándéka, hiszen odamegy a bűnös asszony –
ismerjük a történetet –, és könnyeivel öntözi Jézus lábait. És akkor ez az
asszony bűnbocsánatot nyer, és azt mondja Jézus, hogy én bejöttem a te
házadba, és te nem mostad meg az én lábaimat. Tudjuk, hogy ez az akkori
vendégfogadás szerint elengedhetetlenül fontos volt. Simon farizeus nem
tette meg azt sem, ami elemi fontosságú dolog lett volna, de vitatkozni
szeretett volna Jézussal. Ez a vendégség az ő számára nem jelentett szinte
semmit.
A harmadik vendégség,
amikor Jézust behívják az emmausi tanítványok ott a feltámadás után, bár
nem ismerték fel Őt. Behívják tulajdonképpen először idegenként. Majd aztán
ismerős lesz, de először idegenként hívják, mint akivel valóban jól tudtak
beszélgetni az úton. És amikor Ő töri meg a kenyeret, vagyis Ő lesz a
házigazda abban az otthonban, akkor igazán megismerik Őt. Akkor tudják,
hogy a Megváltóval, a feltámadott Úrral találkoztak. Ez a harmadik meghívás
tulajdonképpen ismeretlen felé, és mégis áldás, ismerős lesz belőle, hiszen
neki adják a főszerepet, neki adják a házigazda szerepét, Ő törheti meg
közöttük a kenyeret.
Talán a mi meghívásaink
hasonlítanak valamelyikhez. Talán csak vitatkozni akarunk Jézussal. Talán
csak kifogásainkat mondjuk, gyakran feltett kérdéseinket, kételyeinket
fogalmazzuk meg a Bibliával kapcsolatosan. Van olyan is biztos, aki
megértette, hogy Jézus bejelenti az igényét arra, hogy nálad kell laknom.
És van olyan is, aki talán nem határozott eltökéléssel, elhatározással
indult el ezen az úton, és mégis találkozott a feltámadott Úrral,
megismerhette Őt. Igen. Jézust úgy hívjuk csak a házunkba, hogyha az
asztalfőre akarjuk Őt ültetni, nem csak egy kicsi látogatásra, nem csak
időlegesen, ne csak az istállóba, úgy félig-meddig. Sokan megrekednek itt,
hogy úgy félig-meddig szeretném az Urat tisztelni, szeretnék vele járni, és
aztán mégsem kapják meg azt, mert félig-meddig akarták csak. Jézus azt
mondja, hogy elfogadja ezt a meghívást, mint ahogy elfogadta a Simon
farizeus meghívását is, elfogadja a mi hívásunkat, várja azokat, akik be akarják
fogadni Őt az életükbe.
És most olvasom a versnek a
második felét, Jézus képzelt válaszát: „Köszönöm a meghívásodat. Elfogadom,
habár korlátoztad azt. De ha majd elbúcsúzol tőlem, szomorú leszek. Ha
megengednéd, hogy állandóan házad lakója legyek, nagyon örülnék. És te
örömmel lakhatnál mindenkor az én országomban. Még van időd, hogy
megfontoljad meghívásodat. Elfogadom meghívásodat akkor is, ha korlátozod
azt.” Mi talán sarkon fordulnánk sértődötten, ha nem adnák meg nekünk a
vendégnek kijáró tiszteletet. De mi lenne velünk, ha Jézus visszafordult
volna, mikor észlelte, hogy nem fogadta be Őt mindenki ebben a világban?
Azokra tekintett, akik befogadták. Azoknak örült, akik befogadták, és ma is
azoknak örül, akik hívják és befogadják Őt életükbe. Akik pedig befogadták,
ott változás kezdődik el; akik pedig befogadták, azok igazán jól járnak,
hiszen ebből az együttlakozásból, ebből az együttlétből olyan csoda
származik, amit el sem tudunk képzelni. A Galatákhoz írott levélben így
mondja Pál apostol: „De amikor eljött az idő teljessége, Isten elküldte
Fiát, aki asszonytól született a törvénynek alávetve, hogy a törvény alatt
levőket megváltsa, hogy Isten fiaivá legyünk.” Milyen dicsőség ez
testvérek! Belegondoltunk már, hogy milyen nagy dicsőség Isten fiainak
neveztetni ebben a világban? Milyen jó nekünk, hogy ha befogadtuk Őt
teljesen, akkor Isten gyermekeivé, Isten fiaivá lehetünk, akiket nevén
szólít, akiket hív magához, akiknek azt mondja, hogy enyém vagy, mert nálam
nélkül nem teljes az életed; mert akkor nyer igazi értelmet az életed, ha
befogadod az Úr Jézust az életedbe. A kis versben így van: „ha megengednéd,
hogy örökre veled lakjam”. És ez egybecseng a mi hitvallásunkkal és a
Biblia tanításával, Isten meghagyja a mi szabadságunkat, Isten várja a mi
szabad döntésünket, hogy állandóan a mi házunknak, a mi szívünknek a
lakójává lehessen. Jézus azt szeretné, hogyha mi szabadon döntenénk, és
szabadon várnánk, kérnénk, hogy Ő a mi házunk lakójává legyen. És amit
ígér, az sem egy időszakos valami. Azt mondtam, nem egy villámlátogatásra
jött. Hát ugyanígy az Ő ígérete sem csak egyszer-kétszer és nagyon nehezen
elérhető módon lehet a miénk. Hanem Isten ígéri, hogy az Ő gyermekeivé
fogad bennünket. Csak egy feltétele van, fogadjuk be Őt a mi életünkbe. A
kis Jézust könnyen befogadták sokan, talán így: milyen aranyos, milyen
kedves. De aztán, amikor talán a Jézus, a felnőtt Jézus belelát a mi
életünkbe, esetleg megkérdezi a mi cselekedeteinket, akkor már sokan
visszakoznak. Igen, a karácsonyi gyermek Jézus még sokaknak olyan érdekes,
olyan jó, de kell-e nekünk a megváltó Jézus, aki azért jött ebbe a világba,
hogy mi az Isten gyermekei lehessünk. És nehogy azt higgyük, hogy csak mi teszünk
jót akkor, amikor befogadjuk Jézust, hiszen Ő sokkal nagyobbat ad nekünk:
örökre lakhatnál az én országomban. És most is itt van, és most is hív, és
most is Ő a házigazda, és most is Ő van a főhelyen, hiszem, hogy Ő töri meg
közöttünk a kenyeret, hogyha neki adjuk a dicsőséget. Vizsgáljuk meg a mi
meghívásunkat, vizsgáljuk meg a mi életünket, hogy befogadtuk-e Őt a mi
egész életünkbe. Ezért imádkozzunk. Ámen.
Imádkozzunk
Mennyei Édesatyánk!
Csodálatos ez a szeretet számunkra, ahogy velünk cselekszel. Áldunk, hogy
elküldted értünk Szent Fiadat, hogy általa gyermekeid lehessünk. Bocsáss
meg, hogy ha ezt az örömet nem mindig éljük meg. Olyan sok minden kavarog
bennünk, és sokszor nem tudunk különbséget tenni a fontos és kevésbé fontos
dolgok között. De most érezzük, hogy Rád, a Veled való kapcsolatra van
szükségünk. Jöjj most szereteteddel szívünkbe. Kitárjuk életünket és
szeretnénk állandó életközösségben lenni Veled. Add, hogy tudhassuk ezt
bármilyen körülmények között. Így kérünk, add a Te békességedet családokba,
hogy Téged befogadva rendeződjenek dolgaink. Kérünk betegeinkért. Adj
türelmet nekik, és add, hogy ezt az örömhírt ők is meghallhassák. Kérünk
gyászolókért, akiknek most valaki hiányzik a családjukból, de Te adj igazi
reménységet, hogy miénk lehet a Te ígéreted, örökké lakhatunk a Te
országodban. Így áldd meg a mi ünnepszentelésünket és így áldd meg a mi
hétköznapjainkat is kegyelmedből. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|