|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Újonnan kell születnetek!
János
evangéliuma 3:1-12
„1Volt a farizeusok között egy
Nikodémus nevű ember, a zsidók egyik vezető embere.
2Ő egy éjjel elment Jézushoz,
és így szólt hozzá: »Mester, tudjuk, hogy Istentől jöttél tanítóul, mert
senki sem képes megtenni azokat a jeleket, amelyeket te teszel, hacsak
nincs vele az Isten.«
3Jézus így válaszolt: »Bizony,
bizony, mondom néked: ha valaki nem születik újonnan, nem láthatja meg az
Isten országát.«
4Nikodémus ezt kérdezte tőle:
»Hogyan születhetik az ember, amikor vén? Bemehet anyja méhébe és
megszülethetik ismét?«
5Jézus így felelt: »Bizony,
bizony, mondom néked, ha valaki nem születik víztől és Lélektől, nem mehet
be az Isten országába. 6Ami testtől született, test az, és ami
Lélektől született, lélek az.
7Ne csodálkozz, hogy ezt
mondtam neked: Újonnan kell születnetek.
8A szél arra fúj, amerre akar;
hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön, és hova megy: így van mindenki,
aki a Lélektől született.«
9Nikodémus megkérdezte tőle:
»Hogyan történhet meg mindez?«
10Jézus így válaszolt: »Te
Izráel tanítója vagy, és ezt nem tudod?«
11Bizony, bizony, mondom néked:
amit tudunk, azt szóljuk, és amit láttunk, arról teszünk bizonyságot, de
nem fogadjátok el a mi bizonyságtételünket.
12Ha a földi dolgokról szóltam
nektek, és nem hisztek, akkor hogyan fogtok hinni, ha majd a mennyeiekről
szólok nektek?”
Imádkozzunk
Urunk, Istenünk! A teremtés rendjében nekünk alkalmat
és lehetőséget adtál arra, hogy az időt valamelyest érzékeljük, hogy a
napokat, hónapokat, éveket számláljuk. Köszönjük, hogy egy új esztendőt
elkezdhettünk, ehhez adtál elégséges erőt, lehetőséget. Köszönjük Neked
Urunk, Istenünk, hogy egy új esztendőt elkezdve elgondolkozhattunk a régin,
és az új lehetőségen. Egy új esztendőt elkezdve, talán egy kicsit
szeretnénk jobbak lenni, de a korábbi évek tapasztalatából már ismerjük
önmagunkat. Éppen ezért Hozzád kiáltunk, kérünk, segíts, Te szülj újjá
bennünket, Te kezdj el bennünk újat. Segíts megtérni, ha erre van
szükségünk, és segíts megújulni, ha erre van szükségünk. Igéddel szólíts
meg, vezérelj most és ebben az esztendőben bennünket. Ámen.
János evangéliuma 3:6
„Bizony, bizony, mondom néked: ha valaki nem
születik újonnan, nem láthatja meg az Isten országát.”
Szeretett Testvérek!
Már adventben elgondolkoztatott József Attilának az
egyik verse (Gyémánt), ebből is két sort szeretnék ma idézni:
„Gyémánthegyen állunk,
De zsebünkben kavicsok
vannak.”
Egy alcíme is van ennek a versnek: Mindenkor idejük
van a zsoltároknak.
Milyen jó, hogy láthatjuk a gyémánthegyet! Milyen jó,
hogy rajta állhatunk a gyémánthegyen! Mégis elgondolkoztató, amit mond: „De
zsebünkben kavicsok vannak”. Mintha sok-sok ember, bár itt van az Isten
országa közöttünk, Jézus Krisztusban eljött ebbe a világba, mégis a
zsebeinkben utazgat, ott kavicsokat talál, talán éppen gyűjt. És láthatjuk
az ellentétet: a gyémánthegy a maga értékében, felbecsülhetetlen
nagyságában, óriási lehetőségében itt van az emberek között, és ugyanakkor
pedig, sok-sok ember kavicsokkal játszadozik a zsebében. Keresztelő János
meghirdette, hogy elközelített az Isten országa Jézus Krisztusban. Ez a
felbecsülhetetlenül nagy dolog számunkra is elérhetővé válik, a mindenkor
embere számára. Ez a biztos alap itt van, és sok ember, sokszor mi is,
kavicsokkal játszadozunk. Ez jutott eszembe, amikor János evangéliumát
olvastuk most karácsony óta. János a maga nézőpontjából, kicsit felülről,
mindig arra az óriási értékre próbálja emelni a szemünket, mindig arra
próbál figyelmeztetni, milyen nagy dolgot cselekedett az Isten, és mi pedig
a karácsonyból is és sok-sok más ünnepünkből is, kavicsokkal való
játszadozást csinálunk. Szívesen hallottuk a karácsonyi örömüzenetet,
szívesen hallott sok-sok ember Krisztus születéséről, de nem tudom, hogy
mindenki szívesen hallja-e ezt a felszólítást: „Újonnan kell születnetek!” Ünnepelni Krisztus születését
lehetett talán kicsit aktívan is, lehetett úgy is, hogy csak felületes volt
az örömünk. De most az Igénk úgy szólt hozzánk, hogy nézz magadba, és
újonnan kell születnetek: „Aki nem
születik újonnan, nem láthatja meg az Isten országát.” Bár itt van
közöttünk az Isten országa, bár megígérte számunkra az Úr az eljövendő
dicsőséget az Ő országában, mégsem mindenki veszi észre. Ugyanakkor mégsem
általánosítható, hiszen jelen van a mi civilizációnkban is, jelen van az
igazságkeresés, jelen van az az életszemlélet, hogy minél inkább megtalálni
az igazságot; és hiszem, hogy bár azt tanítjuk, sokan játszadoznak
kavicsokkal, mégis ott van egy nagy mély lelki vágyódás sokakban megismerni
az igazságot. Ott lehet a vágy, hogy igazi közösségbe kerülni a mindenség
Urával, igazabb közösségbe kerülni, azzal a hatalmas gyémántheggyel a
József Attila hasonlata nyomán, azzal a nagy Igazsággal, amit Jézus
Krisztus hozott el ebbe a világba.
Nikodémusról olvastunk. Nikodémus, aki feltehetően
gazdag ember volt, ezt onnan tudjuk, hogy majd Jézus temetésekor igen drága
kenettel szolgál a temetéshez. Farizeus volt, és ez alapján már tett egy
fogadalmat, tulajdonképpen Isten színe előtt, hogy a törvény minden
rendelkezéseit igyekszik megtartani. És ez nem elhanyagolandó dolog, hiszen
ez a fogadalom is a farizeusok részéről, életre szóló fogadalom volt, és
igyekeztek is betartani. De látjuk, hogy mi lett ebben a nehéz a farizeusok
számára és Nikodémus számára is. Nikodémus a Nagytanács tagja is volt,
tekintélyes ember, aki hivatott volt arra is, hogy eldöntsön bizonyos
vallási vitákat, és ő maga is, akár törvényt alkosson. és talán részt
kellett, hogy vegyen abban a megbeszélésben is, amikor azt kellett
eldönteni majd később, hogy Jézus igaz próféta e, vagy hamis. Nikodémus egy
nagyműveltségű ember lehetett, lehet, hogy görög származású, de nem biztos,
ugyanakkor elképzelhető, hogy a görög műveltségnek is a birtokában volt; és
mint ilyen, nyitott gondolkodású ember. És talán már, ahogy így
végiggondoltuk, nagyon sok ilyen embert ismerünk magunk körül, talán
jómódút, talán igyekszik szépen élni, talán nagyműveltségű, nyitott
gondolkodású ember, akiben mély lelki vágy volt arra, hogy megtalálja az
igazságot. Önmagában azonban, ez a vallásos érdeklődés kevés lenne. Tudjuk,
hogy nagyon sokan szeretnek kérdezgetni, és aztán elmennek. Nagyon sokan
próbálnak vallásos kérdésekben akár választ kapni, ugyanakkor pedig, talán
megszomorodva, talán lemondóan, talán elgondolkodva, de mégis egy darabig
elmenni, és nem figyelni tovább Jézusra. Vallásos érdeklődés önmagában jó,
de kevés. És nem véletlen, hogy Jézus, erre a vallásos érdeklődésre,
azonnal az elevenére tapint Nikodémusnak, és azt mondja: Újonnan kell
születned. „Aki nem születik újonnan,
nem láthatja meg az Isten országát.” Vagyis nem elég az, hogy Jézus
Krisztust, mint egy nagy embert, egy nagy tanítót, talán egy nagy prófétát
látjuk; nem elég az, hogy vezető emberként, vagy csak úgy általánosan
művelt emberként ismerjük a próféciákat, a történelmet, szükség van arra,
hogy igazi lelki kapcsolatba kerüljünk a megváltó Jézussal. Újonnan kell
születned!
Hogyan történik meg mindez? Jézus csodálkozik is, és
fölteszi a kérdést: „Te Izrael
tanítója vagy és nem tudod ezeket?” Sok mindent tud, de az igazi titok
még előtte van, és ezt a titkot kell megértened, s magadévá tenned. Talán
lehet, hogy valaki évekig templomba járó, lehet, hogy sok mindent ismer, és
még sincs birtokában ennek a titoknak, hogy mit is jelent az újjászületés,
és mit is jelent a megtérés. A tanítványok is, a tizenkét tanítvány
Jézussal jár a földi útja során, és azt kell róluk megállapítani pünkösdig,
hogy csak félútig mentek el a Jézusnak való önátadásban. Sok mindent
feladtak Krisztusért, de mégis valami hiányzott. Meg is emlegették, meg is
kérdezték, hogy “Mi elhagytunk
mindent, mi lesz nekünk ezért a jutalmunk?” Még nem értik, hogy mit
jelent az a ‘százannyi’, mit jelent az, amit Isten megígért mindazoknak,
akik újonnan akarnak születni, és újonnan születnek.
Mit értünk megtérésen? Egy gondolati, értelmi
változást, ami van, akinél fokozatosan következik be, van, akinél hirtelen.
De Krisztus kegyelméből mindannyiunknak át kell menni ezen. Hogy mit jelent
a mi részünkről? Azt, hogy ne az énünk legyen a király az életünkben, hanem
a királyi Krisztusnak engedjük át az uralmat az életünkben. Pál apostol így
mondja ezt – az ő megtérését ismerjük talán leginkább –, aki azelőtt
Krisztus-üldöző, keresztyénüldöző volt, és később így mondja: „Élek pedig nem én, hanem él bennem a
Krisztus. És azt az életet pedig, amelyet most élek, az Isten Fiában való
hitben élem.” Aki meg akarja spórolni ezt a lépést, vagyis, hogy átadja
az életét Krisztusnak, az tulajdonképpen nem tapasztalja meg ezt a csodát,
ezt a titkot, amit jelent a Krisztussal való élet. Két képpel szeretném ezt
érzékelhetővé tenni:
Talán láttunk már olyan gyümölcsfát, ami magról kelt.
Hogyha az egyik gyümölcsfa termőre fordul, akkor látható, hogy az a mag,
ami pedig nem került a földbe, az sohasem termett. Sokan meg akarják
spórolni a földbeesés kellemetlenségét, és hogyha ezt megspóroljuk, akkor
soha nem teremhetünk gyümölcsöt. A felszínen marad az a mag és elszárad.
Lélek nélkül semmi élet. Tudom, a feltámadásra szoktuk sokszor alkalmazni a
gabonamag példáját, de tulajdonképpen ez történik: meghalni a réginek,
meghalni az óembernek, meghalni az énnek, és feltámadni az újnak,
feltámadni Krisztussal egy új életre, és a gyümölcstermésre.
A másik kép, amit szeretnék mondani, az az
életközösségnek a képe, és ezt a szót, talán jó, hogyha megjegyezzük: önátadás.
A házasságra gondolok. A házasságban egy kölcsönös önátadás történik. Egy
kölcsönös önátadás, amiben talán úgy érezzük, hogy feloldódik a mi életünk,
az egyéni ‘én’, és kialakul egy ‘mi’, egy másik fajta közösség. Látszólag
úgy tűnik, elveszti önmagát egyik vagy másik fél, hiszen utána lehet, hogy
úgy fogják emlegetni, hogy ez és ez a házaspár, és nem külön a férfi és
külön a nő nevét mondják, de ugyanakkor tudjuk, hogy ebben a titokzatos
közösségben mégis megtalálja mind a két fél azt a gazdagabb, azt az erősebb
lehetőséget, életet, amit megélhet személyesen is. És ez minél teljesebben
és minél szebben történik meg, annál inkább kiábrázolja ezt a
szeretetközösséget. Szoktuk így is mondani: leszállhatna a mennyország, ha
ez megtörténne két ember között. És csak zárójelben jegyzem meg, talán
azért megy tönkre sok házasság, mert ez nem történik meg, ez a kölcsönös
önátadás.
És mi történik akkor az Isten és miközöttünk? Az
Isten részéről ez az önátadás tökéletesen megtörtént. Gondoljunk csak arra,
amit holnap fogunk olvasni a napi igében, amit talán mindenki ismer: „Úgy szerette Isten a világot, hogy az Ő
egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz Őbenne el ne vesszen, hanem örök élete
legyen.” Az Ő egyszülött Fiát adta. Teljesen, mindhalálig, a
keresztfahaláláig, hogy aki hisz Őbenne el ne vesszen. És itt van a mi
részünk… Isten megtette, átadta magát nekünk, Jézus Krisztusban elhozta az
Isten országát ebbe a világba. A mi részünk az, hogy aki hisz Őbenne… Aki
hittel odaszánja az életét. És ez a fontos, amit Jézus mond: „Újonnan kell születnetek!” Át kell
adnotok az életeteket! Az kell, hogy történjen, amit a Krisztus király akar
az életetekben. Talán kezdetben nehéz ez, talán mindannyian tudnánk
történetet mondani, akik átadtuk magunkat Jézusnak, hogy kezdetben fölborul
sok minden az életünkben, talán nagy megrázkódtatások érnek minket, talán
megzavar bennünket először ez az önátadás, de utána felszabadít, egy
boldogabb, egy teljesebb életre.
És itt van az ördögnek egy nagy becsapása, mert azt
mondja, hogy elég, hogyha csak félszívvel, elég, hogyha csak félútig mész
el ebben, nem kell azért annyira komolyan venni. És aki csak félig gondolja
átadni magát, az életét, az nem tapasztalja meg ezt a gazdagságot, ezt a
teljességet. Ne csodálkozzon az, aki csak félig akarja ezt az önátadást.
Szükséges, elengedhetetlen, Károli így mondja: „Szükség néktek újonnan
születnetek.”. Újonnan kell születnetek. Nem halljuk, de talán Nikodémus is
gondolkodhatott úgy, mint ma nagyon sok ember, hogy „én elég rendes vagyok, erkölcsös vagyok, igazságos vagyok, jó
ember vagyok.”. És talán eszünkbe jut a sok farizeusi felsorolás, amiket
még hozzá lehet tenni, ismerjük a farizeus imádságát is, amikor elkezdi
mondogatni, hogy „én ezt
cselekedtem, én imádkozom, én böjtölök, én tizedet adok, én
még a fölött is megcselekszem, mint ahogy Isten kívánná”. De Jézus
nézőpontjából a farizeusnak éppúgy szüksége van megtérésre, mint a
vámszedőnek és a bűnösnek. És ott a templomban van egy vámszedő, aki
tudatában van annak, hogy vétkezett, s annyit tud mondani: „Légy irgalmas
nékem, bűnösnek”. Igen, erre van szükség, hogy ezt kimondjuk, hogy „Légy
irgalmas nékem bűnösnek. Fogadj el, szülj újjá, tégy újjá engem is.”
Sokszor vannak akadályai az újjászületésnek. Éppen talán az a jóember
kifejezés, amikor talán úgy gondoljuk, hogy elég jók vagyunk ahhoz, hogy
nekünk ne kelljen változni. De amikor rádöbbenünk arra, lehet, hogy
másképpen, de minket is terhelnek bűnök: talán büszkeség, talán az
előítélet, ítélkezés vagy ön-igazságkeresés. Lehet ugyanolyan súllyal, mint
azok a testi bűnök, amik akár a vámszedőnél a pénzsóvárságban,
pénzszeretetben vagy a mások kizsákmányolásában jelentkezett. És még egy
dolog kell, hogy előjöjjön: itt érhetjük tetten a vallásosság és a
keresztyénség közti különbséget. A vallásosság mindig azt mondja, hogy „én
ezt cselekszem, én így cselekszem, én ezt teszem Jézusért”. A keresztyénség
pedig azt figyeli, hogy mit akar Jézus, hogy cselekedjem.
Mi az, ami a Krisztus-követés útja az én számomra? Az
ÉN, talán teljesíti a törvényt, talán túlságosan is, de ugyanakkor nem
figyel igazán az élő Jézus Krisztusra. Nem figyel igazán a Lélek munkájára,
a Lélek újjászülő szeretetére. Nikodémus és a hozzá hasonlók
vallásosságában sokszor az a nehéz, amikor nem látjuk meg az élő Jézus
Krisztus kívánságát, kérését, és nem érezzük meg, hogy ő, az ő Lelkével
akar bennünket változtatni, újjá akar szülni, újjá akar tenni. Megmozgatta
a gondolatait Nikodémusnak is Jézus kijelentése, Jézus tanítása, csak
annyit tudunk még róla, hogy majd ott a sírba tételnél ott lesz és bátran
vállalja, hogy ő a Jézus Krisztus testét elhelyezi Arimátriai Józseffel
együtt, de bizonyára kellett még számára is a felismerés, hogy ez a Jézus
érte is meghalt a kereszten. Talán sokan vallásosságból, megszokottságból
vagy éppen bizonytalanságból vagyunk jelen. Vagyunk sokan, akik már átadtuk
az életünket teljesen a mi Urunknak, és az a jó, hogy újra mehetünk őhozzá
az új év közepén, az új év elején is. Mester, teveled van Isten, rád van
szükségünk! És az új év kezdetén ezt kell nekünk is megfogalmaznunk, hogy
Jézus Krisztusra van szüksége a mi életünknek, hogy újjászüljön bennünket.
József Attila versének végét szeretném még olvasni:
Gyémánthegyen állunk,
Szigorú hó, takard el
bűneinket,
Oldozd fel nyelvünket, mennyei
világosság!
Te határtalan kristály!
Itt, tulajdonképpen élettelen kristályról, élettelen
gyémántról van szó, de tudjuk, hogy számunkra egy élő Jézust jelent. Azt az
élő Jézust jelenti, aki ma is képes változtatni, megváltoztatni a mi
életünket. Az új év kezdetén szoktunk boldog új évet kívánni. Szokták
keresztyénlapokban, keresztyén jókívánságokban ezt a rövidítést, hogy BÚÉK
úgy fordítani, hogy Bízd Életed Újra Krisztusra! Akinek erre van szüksége,
hogy újra Krisztusra bízza az életét, az tegye meg azt. De aki még nem tette
meg, annak pedig, arra van szüksége, hogy Bízd az Útadat és az Életedet
Krisztusra – azaz önmagadat.
Adj minékünk megújult szívet
És új indulatot,
Tehozzád mindenekben hívet,
És szent akaratot.
Újítsd meg rajtunk a te
képed,
Mely áll szent életben,
Hogy lehessünk választott
néped,
Élvén szeretetben.
285. dicséret 4. vers
Imádkozzunk
Urunk, Istenünk! Sokan céltalanul bolyonganak maguk
körül, sokan tanácstalanul vergődnek gondolataik csapdájában. Urunk, kérünk
Téged, hogy a Te megelevenítő Lelked ébressze őket is, hogy Rád van
szükségük, hogy Te legyél életük középpontjává. Kérjük ezt a titokzatos
erőt, mert egyedül a Te Lelked cselekedheti meg. Bocsásd meg, ha azok is,
akik már befogadtak életükbe, nem figyelnek a Te vezetésedre. Bocsásd meg
önfejűségünket, előítéleteinket, bocsásd meg, ha ítélkezve élünk
felebarátaink között. Újíts meg minket Lelked által. És kérünk azokért,
akik most talán betegség vagy próba miatt nem látnak Téged igazán, nem
értékelik a Te segítségedet, Urunk, a Te vigasztaló Lelked legyen közöttük
és bátorítsd őket. Tisztítsd és gyógyítsd a mi életünket, egyen-egyenként.
Könyörgünk gyülekezetünk újulásáért, küldj munkásokat
a szolgálatba, ébresztő és irgalmas cselekedetekkel. Kérünk népedért ebben
a világban, tedd sokkal erősebbé a mi bizonyságtételünket, hogy sokan
Hozzád térjenek. Kérünk egyházunkért, hogy ne a megszokott vallásos
cselekedetek jellemezzék csupán, hanem látszódjon az a titokzatos
életközösség, amely lehet Veled egyen-egyenként és lehet közösségként is.
Így kérünk Téged az Úr Jézus Krisztus áldozatáért, aki adta magát
miérettünk, hogy Lelke által újíts meg bennünket, és áldj meg minket. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|