|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Ez
az örömöm lett teljessé”
János szerinti
evangélium 1:19-34.
19Ez
János bizonyságtétele. Amikor a zsidók papokat és lévitákat küldtek hozzá
Jeruzsálemből, hogy megkérdezzék tőle: „Ki vagy te?”
20Akkor
vallott, és nem tagadott. Ezt vallotta: „Én nem a Krisztus vagyok.”
21Erre
megkérdezték tőle: „Hát akkor? Illés vagy te?” De kijelentette: „Nem az
vagyok.” - „A próféta vagy te?” Így válaszolt: „Nem.”
22Ezt
mondták tehát: „Ki vagy? - hogy választ adhassunk megbízóinknak: mit
mondasz magadról?”
23Erre
ő így felelt: „Én kiáltó hang vagyok a pusztában: készítsetek egyenes utat
az Úrnak, ahogyan Ézsaiás próféta megmondta.”
24A
küldöttek között voltak farizeusok is, 25és ezek tovább
kérdezték őt: „Miért keresztelsz tehát, ha nem te vagy a Krisztus, sem
Illés, sem pedig a próféta?”
26János
így válaszolt nekik: „Én vízzel keresztelek. De közöttetek áll az, akit ti
nem ismertek, 27aki utánam jön, és akinek saruja szíját
megoldani sem vagyok méltó.”
28Ez
Betániában történt, a Jordánon túl, ahol János keresztelt.
29Másnap
János látta Jézust, amint jön felé, és így szólt: „Íme, az Isten Báránya,
aki hordozza a világ bűnét!
30Ő
az, akiről én megmondtam: Utánam jön egy férfi, aki megelőzött engem, mert
előbb volt, mint én.
31Én
nem ismertem őt, de azért jöttem, és azért keresztelek vízzel, hogy
ismertté legyen Izráel előtt.”
32Így
tett erről bizonyságot János: „Láttam, hogy a Lélek leszállt az égből, mint
egy galamb, és megnyugodott rajta.
33Én
nem ismertem őt, de aki elküldött engem, hogy vízzel kereszteljek, ő mondta
nekem: Akire látod a Lelket leszállni és megnyugodni rajta, ő az, aki
Szentlélekkel keresztel.
34Én
láttam, és bizonyságot tettem arról, hogy ez az Isten Fia.”
Imádkozzunk
Hálaadással telt szívvel
állunk itt Urunk, hogy összegyűjtöttél minket; ismét megtelt ez a templom,
ismét együtt vagyunk a Te nevedben a Te Igédért. Szeretnénk meghallgatni
Téged, mondd el, amit most üzensz nekünk. Kérjük, hogy szólaljon meg a Te
Igéd, ne csak a hangszórókon keresztül, de a szívekben is. A mi szívünk is
meghallja ezeket az Igéket, ezért könyörgünk most. Kérünk légy közöttünk ez
alatt az istentisztelet alatt Szentlelked által, kit kitöltöttél erre a
világra. Kérünk légy itt, maradj velünk. Ámen.
Urunk
Jézus, fordulj hozzánk,
Szent
Lelkedet ma töltsd ki ránk,
Kegyelmeddel
minket segélj,
Az
egy Igazságra vezérlj.
Nyisd
meg szánkat hál'adásra,
Készítsd
szívünk buzgóságra,
Hitünk
s értelmünk neveljed,
Neved
velünk ismertessed.
166. dicséret 1. és 2. vers
János evangéliuma
3:22-30.
22Jézus
ezután elment tanítványaival együtt Júdea földjére, ott tartózkodott velük,
és keresztelt.
23János
is keresztelt Ainonban, Szálim közelében, mert ott sok víz volt, és az
emberek odamentek és megkeresztelkedtek.
24János
ugyanis még nem volt börtönbe vetve.
25János
tanítványai vitába szálltak a zsidókkal a megtisztulásról.
26Odamentek
Jánoshoz, és ezt mondták neki: „Mester, aki veled volt a Jordánon túl,
akiről te bizonyságot tettél, íme, az keresztel, és mindenki őhozzá megy.”
27János
így válaszolt: „Semmit sem szerezhet az ember, ha nem a mennyből adatott
meg neki.
28Ti
magatok tanúskodhattok arról, hogy megmondtam: Nem én vagyok a Krisztus,
hanem előtte küldettem el.
29Akié
a menyasszony, az a vőlegény, a vőlegény barátja pedig, aki ott áll, és
hallja őt, ujjongva örül a vőlegény hangjának: ez az örömöm lett teljessé.
30Neki
növekednie kell, nekem pedig kisebbé lennem.
Szeretett testvérek!
Amikor a Szentírást
kezünkbe vesszük, olvassuk, amikor napi Igeként 1-1 szakaszt olvasunk,
amikor istentiszteleti közösségben együtt vagyunk, általában egy-egy kis
szakasz áll előttünk. Pedig jó észrevenni, hogy az evangélista tudatos
szerkesztői munkája is benne van az evangéliumban, amit olvashatunk. Lehet,
hogy ez egy kicsit furcsán hangzik, de az Isten Szent Lelke nem kapcsolja
ki sem az emberi értelmet, sem a nekünk ajándékozott emberi képességet.
Éppen János evangéliuma 20. fejezetének a vége felé olvashatjuk, hogy „Sok
más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek
megírva ebben a könyvben. Ezek pedig azért írattak meg, hogy higgyétek:
Jézus a Krisztus, az Isten Fia, és e hitben életetek legyen az ő nevében.”
Vagyis nem “Jézus-életrajz”
az evangélium, hanem fontos mozzanatokat, tanítást, példázatot, eseményt
sorol el, helyez egymás után és ad elénk. Oda kell tehát figyelnünk az
összefüggésekre is, nem csupán egy-egy történetre. Ha egy-egy történetre
figyelünk csak, és főleg, ha egy-egy versre figyelünk csupán, és
elfelejtjük az összefüggéseket, akkor mindannyian nagyon jól tudjuk, hogy
könnyen tévtanításig is elcsúszhatunk minden jó szándékunk ellenére. Ez az
egyik, amit bevezetésként szerettem volna megfogalmazni, mert most én magam
is túllépek a fölolvasott szakaszon; az evangélium nagyobb összefüggéseit
is szeretném megszólaltatni. A másik: A fölolvasott bibliai szakaszunkban
két tanítóról is van szó. Az egyik Keresztelő János. De én fogok egy
másikról, Nikodémusról is szólni – az előző versekben olvashatnánk róla –,
merthogy itt két tanító kerül úgymond szembe egymással; vagyis két tanítót
állít legalábbis elénk. De egy sajátos módon a fölolvasott szakaszban
Keresztelő János és Jézus is, némelyek szerint, furcsa módon kerül egymás
mellé. Aztán – szintén a felolvasott szakaszunkban – van egy másik
feszültség is. Nevezetesen, Keresztelő János tanítványai és bizonyos kicsit
másabb kegyességű zsidó emberek, elkezdenek vitatkozni a tisztulásról.
Vegyük akkor őket sorba: Nikodémus
– a történetünk előtti fejezet, illetve versek beszélnek róla.
Nikodémus, akiről maga Jézus azt mondja, hogy „Te, Izrael tanítója
vagy!”. „És ezt nem tudod?” – folytatódik ott tovább Jézus szava.
Nikodémus nem érti a lélektől való, a felülről való újjászületést. Nem érti
igazán a megtérés és az újjászületés Isten Lelke által munkált csodáját.
Amikor Jézus arról beszél, hogy „szükség néktek újonnan születnetek”,
meg „aki nem születik víztől és lélektől, az nem láthatja meg az Isten
országát”, akkor Nikodémusról kiderül, hogy nem tud kilépni saját,
korábbi vallásos gondolatvilágából. Nem tud túllépni rajta. Ő csak
abban tud gondolkozni. És ragaszkodik ahhoz; hagyományos, vallásos
gondolatvilágához. Nem érti, hogy az Isten továbblép, hogy az Isten, mit
hoz el éppen azokban az időkben. Pedig nemcsak hogy Izrael tanítója; mai
nyelven mondhatnánk, hogy egy teológus, hogy egy képzett ember. De íme
kiderül, hogy az Isten Lelkének munkája az nem azonos az egyetemi
végzettséggel. És nem azonos egy hittudományi egyetemi végzettséggel. Nem
baj, ha az van, de Isten az Ő Lelkével abban és azokban is tud munkálkodni,
és akar munkálkodni, akiknek talán néhány osztályig sikerült iskolai
tanulmányokat végezni. Mert itt valami egészen másról van szó. Nikodémus
jól képzett ember, vallási értelemben is nagy műveltségű ember, de
megkötözi ez a gondolkozásmód, és amikor Jézus beszél, akkor csak ezt tudja
mondani: „Bemehet-é az ember az anyja méhébe, hogy még egyszer
megszülessen?” A felülről, az Isten Lelke által való megújulást nem
érti.
És itt van előttünk egy
másik tanító, akit Keresztelő Jánosnak nevezünk, akit saját
tanítványai neveznek mesternek. János, mármint Keresztelő János, önmagát a
vőlegény barátjához hasonlítja. Vagyis azt a nagyszerű képet hozza, hogy
van a vőlegény, a menyasszony és van a vőlegény barátja, talán ma azt
mondanánk, hogy a násznagy. Abban az időben a vőlegény barátjának igen
komoly közvetítő feladata volt a két család között, hogy segítse létrehozni
a házasságot. Nos, ezt a képet használja, ezt a metaforát használja
Keresztelő János önmagára, mikor azt mondja, hogy „én a vőlegény barátja
vagyok”. A vőlegény pedig itt Jézus. És a menyasszony: a Jézushoz
jövők, a Jézust követők, már Újszövetségi nyelven a Gyülekezet. Keresztelő
János önmagát tehát a vőlegény barátjának nevezi, és azt mondja „örülök”.
De erre majd visszatérünk egy kicsit később: miért örül? – mert nem
mindenki örül.
Keresztelő János elismeri –
nemcsak felismeri, hanem elismeri –, hogy ő egy lezáruló korszak
képviselője az Isten üdvösséget fokozatosan megvalósító tervében. Egy
lezáruló korszak, mert Jézussal egy egészen új kezdődik el. János ezt
felismerte és elismerte önmagára vonatkozóan; a tanítványai nem igazán
ismerték fel és ismerték el. Ők ragaszkodtak a maguk pillanatnyi vallásos
gondolatvilágához, és nem veszik észre, hogy az Isten továbblép és
továbbcselekszik. Keresztelő János kronológiailag megelőzi vagy megelőzheti
Jézust, de csak ebben az egyben; vagyis, hogy útkészítő – ahogy mi ismerjük
igazán az ószövetségi prófécia alapján. Mikor kérdezik, hogy „Ki vagy
te?” – Én útkészítője vagyok a Mesternek, a Messiásnak, itt most a
vőlegénynek – ahogyan fogalmaz János. Vagyis jövök, szólok, hívok, hívok
bűnbánatra, hívok megtérésre, megtisztulásra, ennek külső jeleként
keresztségre, de ez a keresztség nem azonos a Jézus által parancsolt és már
az Egyház által gyakorolt keresztséggel. Ezt tisztán látnunk kell. Hiszen
az a Jézus nevére, a Szentháromság nevére történik, itt pedig egyszerűen
csak egy tisztulási, szertartási jelképként történik. A víz keresztségével
szimbolizálva próbálja előkészíteni, felkészíteni a népet, hogy menyasszony
legyen, hogy a Krisztushoz találjon. János tisztában van ezzel a
szerepével.
És nézzük Jézust.
Azt mondják Jánosnak saját tanítványai: „Mester, aki veled volt… akiről
bizonyságot tettél, az keresztel”. Bár igazából Jézus tanítványai
kereszteltek, ahogy ezt majd egy másik helyről tudjuk, de a legfontosabb mondat
az az, hogy „mindenki hozzá megy!”. Pedig tudjuk az evangéliumi
tudósításokból, hogy amikor Keresztelő János ott a Jordán környékén
megjelent és tanított, följegyzi az evangélium, hogy kiment hozzá egész
Júdea, Jeruzsálemből is tódultak az emberek, és mint ahogy ez lenni szokott
mindenféle ember. Az előbb hallottuk, olyanok is mentek, akik hivatalos
megbízatásból voltak, akik igazoltatni akarták Jánost, hogy „ki vagy
te?” – Te vagy a Messiás? Ha nem a Messiás vagy, akkor miért
keresztelsz? Jönnek a felelősségre vonó, a számon kérő emberek is, jött oda
mindenki. Mint ahogy ez időnként lenni szokott, hiszen a történelemben
vannak kicsit vallásos fölbuzdulások; nem mindig felülről való lelki
megújulások, hanem olykor vallásos fölbuzdulások. Ilyen volt a rendszerváltozás
környékén is; egy picike kis hullám, némelyek fölbuzdultak, az ilyen
fölbuzdulók általában el is maradtak egy-két év múlva. Mert nem felülről az
Isten Lelke által megérintett emberek voltak, hanem a külső körülmények
sodrása által megmozdított emberek voltak és nem tudtak tovább jutni. Nem
az a baj, hogy a külső körülmények mozdították meg, hanem az, hogy mégsem
értették meg, és mégsem fogadták be a felülről, az Istentől jövő Igét.
Nos, jönnek Keresztelő
János tanítványai a mesterükhöz, Keresztelő Jánoshoz, hogy „mindenki
Jézushoz megy!” – “Hát katasztrófa! Tönkremegyünk! Eddig hozzánk tódult
a nép, tehozzád jött; és most mennek Jézushoz!” – ez a féltékenység hangja.
A meg nem értés, az Isteni üdvterv nem értése, de vallásos buzgósággal való
féltékenység. És veszedelmes ez a hang. Aztán még jönnek mások is, akik
elkezdenek Keresztelő János tanítványaival vitatkozni, hogy melyik
megtisztulási formula az igazi. A hagyományos ószövetségi rituális
tisztálkodás vagy a Keresztelő János által gyakorolt keresztség. Az a
keresztség, amit Jézus parancsol, hogy „tegyetek tanítvánnyá minden
népet”, még ezután lép be a történelembe, még csak a régi zsidó
rituális tisztálkodási forma és a Keresztelő János által gyakorolt
előkészítő, felkészítő bűnbánati keresztség az, amiről elkezdenek
vitatkozni. Megy a vallási vita, hogy melyik lehet az igazi. Nos, ebben a
versengős, féltékeny légkörben, amikor Jánost is szinte már cukkolják, hogy
“hát nem látod, hogy akiről bizonyságot tettél, Jézus, hozzá megy mindenki;
lassan hozzánk alig jön valaki”. Akkor Keresztelő János észreveszi,
kimondja, hogy versengés helyett a mindkettőt ajándékozó Istenre kell
figyelni. Mert üdvtörténetileg megvolt a helye és az ideje az ószövetségi
rituális tisztálkodási gyakorlatnak, és megvolt az ideje, megvolt a helye a
Keresztelő János által gyakorolt keresztségnek is; és majd meglesz az
ezután nem sokkal később megszólaló Jézusi parancsnak, hogy „Tegyetek
tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve, tanítva őket…”. Ezek az Isten
üdvösséget készítő szeretetének egyes fázisai. Ezeket értenünk kell és
elfogadnunk; és nem versengeni és vitatkozni mindezek fölött, hanem
fölismerni, hogy az Isten ajándékozta és mindet a maga idejében. Mint ahogy
az életünkben is megvan az ideje – Pál apostolt idézve –, „amikor
gyermek voltam gyermekként viselkedtem és szóltam, amikor felnőtt lettem,
elhagytam a gyermekhez illő cselekedeteket”. Hiszen mily tragédia az,
amikor valaki egy nagy gyerek marad harminc, negyven, ötven évesen is. Már
nagy, felnőtt, de gyermeteg módon gondolkozik. És milyen szomorú, amikor az
istenfélő ember is, sok év után is még egy nagy gyerek marad a hitben. Mert
még mindig gyermeki módon le van ragadva ottani vallásos gondolatainál,
pedig már rég előrébb kellene tartania.
Keresztelő János arról
beszél, hogy felülről adatott… Így olvastuk: „semmit sem szerezhet az
ember, ha nem a mennyből adatott meg neki”. Ez a “felülről való” a
Nikodémus történetben is megszólal, az előző történetben. Felülről,
Lélektől való születésről, újjászületésről beszél Jézus. Felülről, Istentől
adatik ez, nem az emberi vallásos gondolatvilág és buzgólkodás, netalán
vallásos féltékenység világa. Az Istenre kell figyelni – hívja fel a
figyelmét saját tanítványainak Keresztelő János. Istenre figyelni, mert
felülről adatik. És itt kanyarodok vissza, amikor
Keresztelő János magát a vőlegény barátjának nevezi. Ebben a metaforában a
násznagynak – a mi fogalmaink szerint –, a vőlegény barátjának az
előkészületekben kellett segítenie; ez volt a történelmi feladata, ez időhöz
kötött feladat. Van, amikor színre kellett lépnie, a kapcsolatot a két
család között erősíteni a korabeli szokás szerint, és a házasságkötéssel
befejeződik ez a feladata. Utána neki nem szabad beleszólni a
vőlegény–menyasszony, a férj–feleség dolgaiba. János az előkészületekben
segített, ezért útkészítő, ahogy ismerjük az ószövetségi kifejezést is.
János fölismerte, hogy itt van a vőlegény, a Messiás, Jézus; megjelent a
megígért Messiás, és kezd megjelenni a menyasszony, a „minden népből
kihívott egy lelki népet itt” közössége – a gyülekezet. Megjelenik az Isten üdvözítő tervében az Egyház – az Isten népe; a minden
népből választott nép közössége. És János feladata, hogy a vőlegény
barátjaként itt van. Lassan befejeződik az ő szolgálata, és itt nem szabad
féltékenykedni, hanem örülni kell. Engem az ragadott meg különösképpen,
hogy amikor mindez megtörténik és saját tanítványai nem értik és
féltékenyen szólnak, hogy „akiről beszéltél, Jézus… hozzá megy
mindenki!” – akkor János azt mondja: „ez az örömöm teljessé lett”.
És nem azt mondja: “Hát szörnyű! Találjunk ki valamit, hogy
visszaszipkázzuk ezeket az embereket, itt legyenek nálunk!” János azt
mondja: most lett teljes az örömöm! – hiszen ez volt a küldetésem, hogy
Jézushoz segítsem az embereket.
Ravasz László egyik helyen
egy közismert formulát így fogalmazott meg: „Mondd meg nekem, mi okoz neked
örömet, és én megmondom neked, hogy ki vagy”. Mi okoz neked örömet hívő
emberként? János örül, hogy most már Jézushoz mennek az
emberek; ez volt a küldetése, hogy készítse és odairányítsa őket. Ez az
útkészítő, útjelző tábla szerep. Az útjelző tábla nem kell, hogy elmenjen
az utasokkal, az mutatja, hogy hova kell, hogy menjen mindenki. És nem
kell, hogy kétségbeessen, ha őt, a táblát ott hagyják és mennek a cél irányába.
Keresztelő János ennek örül, tanítványai jelentős része pedig féltékenyen
nézi, hogy most mi lesz. A féltékenység az egyik, de a másik, ami igazán
gond: nem értették meg János küldetését, nem értették meg a János által
meghirdetett Isteni üzenetet. Ott voltak, János körül voltak, tanítványaivá
lettek Keresztelő Jánosnak… később olvassuk máshol, a cselekedetek
könyvében, hogy még Efézusban később is voltak, akik csak a János
keresztségét ismerték és a Jézusi keresztséget nem. Ott voltak, sokan voltak,
de a felülről való, az Isten által való üdvterv lépéseit nem értették, vagy
ha esetleg megértették, nem fogadták el és nem ismerték el. Csak a maguk
kis közösségét féltették.
Szeretett testvérek,
komolyan kellene vennünk, hogy az öröm a legfelségesebb misszió; az élet
legszentebb liturgiája – a Krisztusban való öröm. Mert a savanyú
pofánk, a vallásos féltékenykedésünk, ez nem fog senkit Krisztushoz hívni.
És az a közösség, az a gyülekezet fogyni fog, amelyik vallásos irigykedésbe
süllyed. Aki nem veszi komolyan, hogy ebben a világban az Isten az Ő Lelke
által munkálkodik, és ebbe nekünk be lehet állni, de mi nem lehetünk
középponttá, az még mindig nem érti az Istent; noha hiszi létét és még
mindig kevés öröme lesz.
Fogalmazzunk meg tehát
néhány tanulságot először is a tanítás vonatkozásában: Lássuk, értsük meg
és fogadjuk el az Isteni üdvözítőterv összefüggéseit. Ezért említettem a
bevezetőben, hogy az evangéliumok tudatosan szerkesztett módon,
lépésről-lépésre adják elénk mindezt és nem Jézus-életrajzot, nem Jézus
naplóját vagy Jézus tanítványa naplóját adják elénk, akik nap mint nap
följegyezték, hogy ma mit mondott és ma mit csinált, hanem a legfontosabb
mozzanatokat. Ezt észre kell vennünk, mert különben leragadunk mi is
Nikodémus módjára, legnagyobb jó szándékunk, a legnagyobb istenfélelmünk és
a legnagyobb vallásos buzgóságunk ellenére a magunk vallásos gondolatainál
– miközben az Isten szeretne minket előrébb vinni. Tanítás vonatkozásában
nagyon fontos, hogy az ajándékozó Úrra kell figyelni: „Senki nem
szerezhet semmit, ha nem a mennyből adatott meg”. Ha az Egyház ügyét mi
nem az Isten ügyének látjuk, akkor vallásos klubbá silányítottuk magunkat;
és akkor megvan a történelemben valameddig a szerepe, aztán eltűnik a
történelem süllyesztőjében. Sokan korábban azt hitték, hogy ilyen az
Egyház. Lehet, hogy néha okot adtunk rá. De az Egyház nem ez. Az Egyház az
a menyasszony, az előző kép, metafora vonatkozásában, akiről bátran
vallhatjuk, hogy „Isten az Ő Igéje és Szentlelke által a világ
kezdetétől fogva magának egy kiválasztott népet gyűjt össze”. Őrzi, és
sok mindent elmond Heidelbergi KT-nk első kérdés-felelete: „…és én hiszem,
hogy annak élő tagja vagyok, és az is maradok”. Figyeljünk tehát az
ajándékozó Úrra, és ne tévesszenek meg a pillanatnyi mozgások.
Aztán tanulság az is, hogy bűnbánatot
is kell tartanunk, mert vallásos féltékenységünk is meg tudja ölni a saját örömünket,
és a misszió ellen ható erővé válhat. És bátorítson bennünket, inspiráljon
bennünket Keresztelő János önzetlen példája, aki fölismeri az ő maga
küldetését; hogy közelebb hozzam, ahogy ez egy családban is kell, hogy
történjen szülőként. A gyermek nem a mienk. Bár azt szoktuk mondani, hogy
ez az én fiam, az én lányom. Ez még nem volna baj, mert hát valahogy meg
kell fogalmazni. Az a baj, hogy sokszor így gondolkozunk. A gyermek egy
időre nekünk ajándékozott, nálunk elhelyezett valaki, akit tudnunk kell
szárnyára bocsátani. Vagyis úgy, ahogy Keresztelő János. Volt egy időre
szóló küldetése: az érkező vőlegényt, a Messiást, Jézust és a megszólításra
igent mondó népet, mint menyasszonyt segítse, hogy találkozzanak.
Szülőként is valami
hasonlót kell tennünk. Egy ideig van szülői közvetlen feladatunk, egy idő
múlva ne beszéljünk bele felnőtt gyermekeink dolgába. Ha kérnek tanácsot,
adhatunk tanácsot és adjunk. Meg imádkozzunk érte és szeressük, de ne
akarjuk negyven, ötven évesen is kisfiacskámnak és kislányocskámnak
tartani, mert akkor infantilis vagy ki tudja, milyen emberré tesszük. Akkor
már nem szeretjük, hanem tönkretesszük; nem értjük szülői küldetésünket.
Keresztelő János önzetlen példája erről szól. Az üdvösség történetében a
ránk bízott missziós szolgálatban is van időhöz kötött feladatunk. Amikor
valakit az Isten talán rajtunk keresztül szólít meg, ez nem jogosít fel
arra, hogy magunkhoz láncoljuk az illetőt; ahogy Keresztelő János
tanítványai szerették volna – ne menjenek Jézushoz, itt maradjon mindenki!
És János azt mondja: Nem! Örülök, hogy odamennek, hát ezért jöttem. Ezt
bízta rám az Isten. Tanuljuk meg Jánostól ezt az önzetlen, Jézusra mutató
szolgálatot. Örüljünk annak, hogy az Úr másokban is munkálkodik. Örüljünk
annak, hogy az Úr a Bolyai utcán kívül is munkálkodik. Örüljünk annak, hogy
az Úr Debrecenen kívül is akar munkálkodni, örüljünk annak, hogy a világ
másik pontján is munkálkodik. És ne a mi kis vallásos, beszűkült
önzésünkkel álljunk keresztbe az Úr embereket megragadni akaró szeretetének
útjába. Meg kell tanulnunk, hogy így lehetünk eszközeivé, mert erre kaptunk
küldetést mi magunk is. És így lehet örvendező esztendőnk a 2005-ös, mert
sok minden történhet, tragédiák, bajok, személyes vagy közösségi
életünkben, de igazán örömet az Úr így szeretne adni, és így lehet
örvendezőbb az életem. Akkor is, ha olykor közben munkahelyi gondok vannak,
akkor is, ha olykor betegség és gyász is jön közbe. Keresztelő János azt
mondja, miközben tanítványai sopánkodnak, féltékenykednek: most lett teljessé
az örömöm! Mondd meg nekem, mi okoz neked örömet, én megmondom ki vagy.
Akkor vagyunk keresztyének, ha örülünk annak, hogy a másik ember is
Jézushoz talált. Ámen.
Ó
Jézus, élő kút, Szívemnek nagy édessége
S
elmémnek gyönyörűsége, Mely csupán hozzád fut;
Tégedet
keresni Legfőbb öröm és vígasság;
Nincsen
több lelki igazság, Mint téged követni.
Dícsérd
hát minden nép Az Úr Jézust és szeressed,
Buzgó
szívedből keressed, Mert minden dolga szép,
Ő a
kegyelemnek És minden jónak kútfeje,
Reménylő
szívnek ereje, S oka az örömnek.
289. dicséret 3. és 6. vers
Imádkozzunk
Hálát adunk Urunk, Istenünk
minden testi áldásodért, a nekünk ajándékozott esztendőkért, munkáinkért,
szeretteinkért, gondviselésed számtalan jeléért; a nekünk fölkínált
bűnbocsátó kegyelmedért, Jézusban örök életünkért. Bocsásd meg Urunk,
amikor nem értettük és talán nem is érdekelt, a világgal kapcsolatos
üdvözítő terved; bocsásd meg, amikor nem ismertük fel vagy nem ismertük el
másokban végzett munkádat; bocsásd meg, amikor féltékenyen akadékoskodtunk,
és így örömtelenné torzult saját keresztyénségünk is. Segíts Urunk érteni
és örömmel cselekedni akaratodat, segíts, hogy ne csak annak örüljünk, hogy
nevünk fel van írva a mennyben, hanem azon fáradozzunk, hogy sokak
átélhessék ezt az örömöt és üdvbizonyosságot. Könyörgünk Urunk a
hétköznapokért. Könyörgünk betegeinkért, erőtlenségben lévőkért. És kérünk
mindazokért, akik nagy veszteséget éltek át az elmúlt napokban, akiknek
gyászuk van, akik e földi élet számára el kellett, hogy búcsúzzanak szerettüktől.
Kérünk, hogy segítsd őket a mélységből, a halál árnyékából fölnézni Reád,
hogy megerősödő hit által messzebb tudjanak tekinteni, mint a testi szemek
által, egy sírhalom által lehatárolt élet. Urunk, a Te vigasztalásoddal
vedd körül életüket. És könyörgünk örömtelen, csalódott felebarátainkért
is, könyörgünk a szökőár miatt szenvedőkért, megszomorodottakért,
földönfutókká lettekért. Könyörgünk mindazokért, akik ilyen próbákban
szenvednek. Indíts bennünket is segítségre. És kérünk népünk lelki, erkölcsi
felemelkedéséért. Segíts Urunk, hogy hitben, buzgóságban, örömben megújult
gyülekezetek legyenek ebben az országban, ebben a városban. Segíts, hogy
gyülekezetünk is azon munkálkodjon és fáradozzon, annak örüljön, hogy egyre
többen Hozzád térnek. Urunk, Istenünk segíts bennünket, hogy minden eszközt
és minden gondolatot megragadjunk, és a Krisztus iránti engedelmességre
formálódjunk. Áldd meg így nem régen elindított gyülekezeti honlapunkat és
azok olvasóit is, és kérünk, vezess bennünket, hogy Néked szolgáljunk, hogy
Benned örüljünk, hogy sok örömünk legyen ebben az évben. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|