|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Együtt örüljön vető és arató”
1Korintus 3:6-15.
„6Én
ültettem, Apollós öntözte, de a növekedést az Isten adta.
7Úgyhogy az sem számít, aki ültet, az sem, aki öntöz,
hanem csak Isten, aki a növekedést adja.
8Aki ültet, és aki öntöz: egyek, és mindegyik majd a
maga jutalmát kapja fáradozásához méltóan.
9Mert mi Isten munkatársai vagyunk, ti
pedig Isten szántóföldje, Isten épülete vagytok.
10Az Istentől nekem adott kegyelem szerint, mint bölcs
építőmester, alapot vetettem, de más épít rá. Vigyázzon azonban mindenki,
hogyan épít rá.
11Mert más alapot senki sem vethet a meglevőn kívül,
amely a Jézus Krisztus.
12Azt pedig, hogy ki mit épít erre az alapra: aranyat,
ezüstöt, drágakövet, fát, szénát, szalmát;
13az a nap fogja világossá tenni, mivel tűzben jelenik
meg, és akkor mindenkinek a munkája nyilvánvalóvá lesz; és hogy kinek mit
ér a munkája, azt a tűz fogja kipróbálni.
14Ha valakinek a munkája, amelyet ráépített, megmarad,
jutalmat fog kapni;
15de ha valakinek a munkája megég, kárt vall. Ő maga
megmenekül ugyan, de úgy, mint aki tűzön ment át.”
Tarts meg minden időben Minket az igaz hitben,
És igaz értelmében A szent evangéliomnak;
Légyen foganatos köztünk A
te kegyes beszéded,
És minden jóra intésed.
Hogy sok népek tehozzád Megtérjenek bűnükből,
És téged szolgáljanak Az ő szívükből-lelkükből;
Hogy mindenek imádjanak S
csak téged tiszteljenek,
Hogy örökké élhessenek.
378. dicséret 6-7. vers
János 4:31-38
A samáriai asszony történetéről van szó, visszaérkeznek a
tanítványok a kenyérrel, és így olvashatjuk tovább:
31Közben kérték őt a tanítványai: »Mester,
egyél!«
32Ő pedig azt
mondta nekik: »Nekem van eledelem, amit egyem, amiről ti nem tudtok.”
33A tanítványok erre egymást kérdezték: »Valaki talán hozott neki enni? «
34Jézus ezt mondta nekik: »Az
én eledelem az, hogy teljesítsem annak akaratát, aki elküldött engem, és
bevégezzem az ő munkáját.
35Vajon nem ti magatok mondjátok-e, hogy még négy
hónap, és jön az aratás? Íme, mondom nektek: emeljétek fel a szemeteket, és
lássátok meg, hogy a mezők már fehérek az aratásra.
36Az arató jutalmat kap, és begyűjti a termést az örök
életre, hogy együtt örüljön a vető és az arató.
37Mert ebben az esetben igaz a közmondás, hogy: más a
vető, és más az arató.
38Én elküldtelek titeket, hogy azt arassátok, amiért
nem ti fáradtatok: mások fáradoztak érte, ti pedig
az ő munkájukba álltatok be.«”
Szeretett testvérek! Milyen missziós
tapasztalataink vannak? Talán nagy lendülettel hozzákezdtünk: Majd mi
megyünk, majd mi szólunk, majd mi megtérítjük. Talán azt gondoltuk, ehhez
csak mi értünk. Aztán a tapasztalat megváltozott, és esetleg megfogalmaztuk
magunkban vagy hangosan: „Minden hiába! Falra hányt borsó! Ennek aztán
hiába mondom!” Vagy talán langymelegek voltunk, el se nagyon indultunk, és
így nem sok tapasztalatunk lett. Vagy olykor már-már lelki erőszakot
követtünk el nagy, kegyes buzgóságunkban? Netalán azt mondtuk: ha mi
kihalunk hol és mikor lesz itt gyülekezet? Azt hiszem ismerős ez a mondat
is. És sajnos nagyon sok gyülekezetre nézve mintha igaznak is látszana. Bár
megjegyzem, hallottam én ezt a mondatot harminc-negyven évvel ezelőtt is.
És vannak itt olyanok, akik bizonyára hatvan-hetven évvel ezelőtti,
ugyanilyen mondatra is emlékeznek, amikor valakik azt fogalmazták meg: ha
mi kihalunk, akkor ez a gyülekezet kihal. Ez lehet, előfordulhat. De az
Isten ügyét nem fogják legyőzni.
A felolvasott szakaszunk, az ún. samáriai
asszony történetének ez a kicsiny része, tartalmaz két kis kifejezést,
amire nem tudom mennyire figyeltünk föl. Az egyik a “még”, a másik pedig a “már”. Ezzel a két kis szóval lehet
megfogalmazni a mostani bibliai szakaszunk alapján, János evangéliumának
azt a nagyszerű, és mindannyiunk számára nagyon bátorító és biztató
tanítását, amit én most így határozok meg, hogy Jánosnál jelen idejű az eszkatológia. Az elkövetkező dolgokról szóló tanítás,
gondolkozás, látás, az jelen idejű. Vagyis “még” és “már”. Jézus tanítványai nagyon jól értették. Érteni mi is
értjük, csak nekünk már kevesebbet mond, mert városlakókká lettünk. De egy
alapvetően mezőgazdasági civilizációban nagyon jól értették. Így mondja
Jézus: „ti magatok mondjátok, még
négy hónap és itt az aratás.” Még négy hónap. Vagyis, még nem aratnak,
még éppen hogy kezd kibújni a gabona, de már a gazdaember lelki szemeivel
látja – ahogy itt olvassuk – a fehérlő táblákat. Igen, még négy hónap, és
itt az aratás. Még éppen hogy vetettetek, és már látjátok, még éppen hogy
vetettetek, még éppen hogy kibújt valami, és már látjátok. Már az érett
gabonákat látjátok a szemetek előtt, egyébként nem is vetnétek. Mi értelme
van úgy vetni, ha azzal kezd hozzá az ember „úgyse lesz belőle semmi, úgyis
kiszedik a galambok az összest, úgyis elveri a jég az egészet – meg
egyébként se kell nekem kenyér!”
Még a vetésnél, még az igehirdetésnél tartunk, annak
a kezdeténél tartunk Samáriában is. Jézus
keresztülmegy Samárián, ahol nem nagyon mentek
keresztül kegyes, derék zsidók, kikerülték, mert keverék népnek tartották
őket. Jézus keresztülmegy, szóba áll ott egy asszonnyal – míg a tanítványok
elmentek egy közeli kis településre kenyeret venni –, elkezdenek
beszélgetni. És a sima, hétköznapi vízkéréstől eljutnak az élő vízig, és
eljutnak odáig, hogy az asszony fölismeri… Mert Jézus végül megmondja, hogy
„Igen, itt van, Én vagyok az a próféta, a Messiás.” És ez az asszony elmegy,
beszél a városban, és kiszaladnak a városbeliek, és sokan hisznek az
asszony szavának. Vagyis elindult az Ige magjainak a vetése Samáriában, még nagyon kicsiny a kezdet. Sőt emberileg
nézve eléggé kétes az ügy, mert pont egy ilyen „hölgyemény” aki, ahogy
tudjuk, „igen, öt férjed volt, akivel
élsz, az meg nem az”, akit az akkori erkölcsök szerint megvetettek,
lenéztek, és pont egy ilyen szavára jönnek többen.
Még a vetésnél tartottak Samáriában
is. De Jézus már arról beszél, hogy „már
lássátok fehérek az aratásra a gabonatáblák”. Jézus már látja a megtérő
embereket. Már látja az igehirdetésnek, a bizonyságtételnek, a magvetésnek
az eredményét, a gyümölcsét is. Sőt. Talán látja azt is, ahogy majd –
amikor üldözés támad Jeruzsálemben – kezd beteljesedni Jézus parancsa, „lesztek nékem tanúim Jeruzsálemben,
Júdeában, Samáriában és a Föld végső határáig”,
vagyis a tanítványok egy része elmegy és Samáriában
is – néhány évvel később, a mostani események után – elkezdik hirdetni a
Krisztust. És Samáriában egy ébredés történik.
Innen kell majd Fülöpnek a gázai útra mennie. De ide küldenek le másokat
Jeruzsálemből az apostolok. És itt történik meg az, hogy a „keverék népet”,
az igen bizonytalan eredetűnek tartott népből hívővé letteket is,
elfogadják a pünkösdi esemény részesei, a tanítványok.
Még négy hónap az aratásig. És már lássátok meg a gabonatáblákat, már lássátok a kalászokat, amelyek érettek – mondja Jézus.
Aztán beszél arról is Jézus, hogy gyakran más a vető és az arató. A vető, aki fáradságos,
felelősségteljes és jövendőt alapozó munkát végez.
A vető, a vetők, akiknek kicsit másabb az egyénisége, talán még a
kegyességi stílusa is, mint az enyém, vagy a tied, vagy a másiké. Látjuk,
emlékszünk arra, hogy talán a hívő nagyszülő, talán a hívő szülő
bizonyságtételére indultunk el? Emlékszünk arra, hogy talán egy hitoktató,
talán egy csoportvezető, talán egy lelkipásztor szolgálata, valamikor
tegnap, tegnapelőtt, húsz, ötven, hetven évvel ezelőtt volt a vetés az
életünkben? És az eredményét, a gyümölcsét, a kalászokat, az aratást ők itt
már nem nagyon láthatták. Vagy emlékezünk arra, hogy valahol elindultunk
egy gyülekezetből, és most ebben a gyülekezetben élünk? És tudjuk azt is,
hogy más a vető és más az arató? Sokszor hallom vidéki kollegáktól a keserű
megfogalmazást: nevelgetjük hittanosainkat, konfirmandusainkat,
aztán elmennek a faluból, és a gyülekezet számára elvesznek. De az Isten ügye számára ne vesszenek el!
Tőlünk is elmennek! Hány és hány fiatalunk van, aki évekig itt volt, és ma
már Budapesten, vagy az ország másik részén él. Hány és hány család van,
aki itt volt, de elköltözött, és az Isten népének egy másik földrajzi
helyen lévő gyülekezetében – de ott van! De ott van az aratás, ott jön a
gyümölcs, ott kamatozik az, amit mi itt vetettünk. Más a vető és más az
arató gyakran. Az aratót alázatra kell, hogy tanítsa. Nem velem kezdődött! Nem
velünk kezdődött minden! Nem most kezdődött minden az Isten ügyében, hanem
tegnap és tegnapelőtt is voltak, akik ebben szolgáltak. Sőt száz évvel és ötszáz
és ezer évvel ezelőtt is. Mi ezért is ülhetünk itt. Mert ide is elhozták, a
Kárpát-medencébe is az evangéliumot valakik, jó ezer évvel ezelőtt. És mi
beállunk a mások munkájába. Egy folyamatba állunk be. Így látjuk mi az
Isten ügyét? Vagy csak a kis magunk szűk világában, hitvilágában gondolkozunk?
És akkor egy csomó örömtől megfosztjuk magunkat. Mert Jézus arról beszél,
hogy „együtt örüljön vető és arató!”
Nem egyszerűen csak arról beszél, hogy „hát igen, sajnos nem mindig ugyanaz
a vető és az arató. Sajnos nem mindig örülhet, láthatja a vetés munkájának
eredményét, aki vetett.” Hanem Jézus arról beszél, hogy „együtt örüljön vető és arató!”
Akkor is, ha közben földrajzi változások történnek, akkor is, hogyha közben
elmegyünk a minden élőknek útjára. Együtt örülni! Vagyis Jézus nagyon
határozottan emlékeztet arra bennünket, és városiakat nem árt, hogyha még jobban,
hogy a vetés és az aratás valahol, kicsit elrejtett módon, de
összetartozik. Mert mi már úgy gondolkozunk, hogy „Szaladj már át a boltba egy
kiló kenyérért! Hú, de vacak ez a kenyér. Miért ilyet hoztál?” És mi
elfelejtjük, hogy mi az, hogy vetés, és hogy „orcád verítékével
...” Nálunk nagyon könnyen szétszakadnak a folyamatok. Egy-egy
munkahelyen is ki-ki be van állítva egy helyre, és csak azt az egy részt
ismeri, a többihez nem is nagyon ért. Ez lehet, hogy szakmailag nem jó
neki, de ez a kifizetődőbb a cégnek. Vajon az Isten ügyébe is így állunk
be, ilyen szemellenzősen, csak annyit látunk, ami ott van előttünk? Mert
akkor nagyon könnyen belekeseredhetünk, és eltévedhetünk. Jézus arról
beszél, hogy „együtt örüljön vető és
arató!” de ehhez a még és a már egyszerre ott kell, hogy legyen
bennünk. Még a vetésnél tartunk talán, de már látjuk, hogy az Úr hogy áldja meg azt a munkát. És
nyilvánvalóan a még és a már állandóan együtt van. Hiszen
valahol már a gyümölcsöt látjuk,
és ugyanakkor más vonatkozásban pedig, vetünk.
Újra és újra vetünk. Együtt örüljön
– mert mindkettő, a vető is meg az arató is, örök életre szóló munkának a
részese. Mindkettő – a vető és az arató is – az Úr szolgálatában van. És
nem a maga küldötte. És még csak nem is a saját gyülekezetének a küldötte.
Együtt kell tehát látnunk. Az Isten üdvözítő terve, mert Neki van terve, az több generációs. Az folyamatos. Újra és újra
szükségünk van arra, hogy még ugyan csak a vetés környéki dolgokat lehet
látni fizikailag, de már lássuk,
hogy nem hiábavaló az Úrban végzett munka. János evangéliumában ez
csodálatosan jön elő: a még és a már. Együtt.
Szeretett testvérek, mit tegyünk? Mit tegyünk tehát?
Először is, bizony meg kell bánnunk szűklátókörű, gyakran önző missziós gondolkozásunkat. Szűklátókörű, és gyakran
önző. Csak én, csak az én kis közösségem, csak a mi gyülekezetünk, csak a
mi egyházunk, és csak most, a tegnapot elfelejtettük, mert „a múltat
végképp eltörölni...” – aki ilyet akar, annak
nincs jövője. Az Istennek üdvözítő terve van. Ott van még, és már jelen van
a jövő. Ez a nagyszerű. Látjuk mi ezt? Jézus is kénytelen a tanítványokat
tanítani, miközben a tanítványok hoztak Neki kenyeret és mondják, hogy
„Mester, egyél!”, és Jézus köszöni szépen, mert Őt az Istennek ez az ügye
táplálja. A tanítványok először nem értik, de Jézus a kenyértől megy
tovább: ez a kenyér azért lehetséges, amit hoztatok, mert valakik arattak.
Az aratás azért lehetséges, mert valakik vetettek. Értitek? Így van az
Isten ügye is – mondja Jézus. Folyamatot lássunk, ahogyan az Úr
munkálkodik. Tehát meg kell válnunk, mert magunkat szegényítjük meg, ha
szűklátókörűek vagyunk, netalán önzőek. Netalán hívő egoizmus
kezd rajtunk úrrá lenni.
Mit tegyünk? A még
még nem, de már
igen – ezt lássuk együtt. Ez ad erőt, és ez segít, hogy ne tévedjünk el, a
mostani feladatban. Ha nem látjuk a célt, akkor a mostani feladatban is
könnyen eltévedünk, könnyen belefáradunk és belekeseredünk. Tehát szükséges
újra és újra együtt látnunk. Ez a jelen idejű eszkatológia:
már most látni, amit az Isten ígér. Ami holnap és holnapután fog
megvalósulni, de most kell elkezdeni munkálkodni érte és benne.
Mit tegyünk? Becsüljük meg a mustármagnyi kezdeteket.
Mert nagyon jól tudjuk a Jézusi példázatot, hogy igen, „az Isten országa, olyan
mint a mustármag”, ami a legkisebb volt az akkori magvak között, de
elvetették, majdhogynem fává nőtt, „az
égi madarak fészket raknak rajta”. Igen, az Isten ügye így kezdődik,
sokszor egy mondattal kezdődik valakinek az életében. Megbecsüljük mi, vagy
csak a nagy látványos dolgokat tartjuk az Isten ügyének?
Mit tegyünk? Folytassuk a mások által elkezdett
Isteni missziót. Az Isten munkájába, de
tulajdonképpen a mások munkájába álltatok be – mondja Jézus. Mi csak
folytatjuk; átvesszük és továbbadjuk. Mint a váltófutó, aki előtt jön
valaki. Ő megfutotta a pályáját, a stafétabotot átnyújtja, hogy te fuss
tovább a következő szakaszon. És te is tovább fogod adni, és majd célba
érkezünk. És együtt örülünk, mert mindegyikőnknek része volt benne.
Folytassuk tehát, amit az Isten mások által kezdett el, és most ránk
bízott. De ez azt is jelenti, hogy tanuljunk meg együtt szolgálni. Ez
egyszerűen hangzik, de be kell vallani, hogy sokszor nehéz és sokszor
megbukunk. És sokszor azért nem gyarapszik egy gyülekezet, mert nem
tanulunk meg együtt szolgálni. A hívő egoizmusom
kezd úrrá lenni: „Majd én!”; „Ezt így kell megkapálni!”; „Hát nem lehet
rábízni a többiekre – senki nem ért a kapáláshoz!” Akkor egyedül
beleszakadhatok a kiskertembe. Lehet, hogy a másik egy kicsit másképp
kapál. Lehet, hogy egy kicsit másképp fog cselekedni. Mégis tanuljunk meg
együtt szolgálni, mert csak akkor lesz igaz: „Együtt örüljön vető és arató!”. Mert az Úrnak szolgál a vető és arató is. Az Úrnak szolgáljunk, még ha különböző is a
feladatunk, meg különböző az időzítése, és még mi magunk is különbözőek
vagyunk egy kicsit. Reménységgel szolgáljunk akkor is, hogyha más fog
aratni. Erre szokták mondani: ez a diófaültetés. Amit, ha elültet a nagyapa,
akkor sokszor azt szokta mondani az unokájának: „Erről én már valószínű nem
fogok diót enni. De te, igen!” Vagyis elültette… Még kicsi, és még sokáig és
lassan növekszik, de én már látom, hogy lesz rajta dió. És az a tied lesz.
És majd azzal te gazdálkodhatsz utána. Szolgáljunk reménységgel akkor is,
ha egyértelműen tudjuk, hogy nem nálunk van a folytatás letéve, hanem mások
is be vannak ebbe vonva. Így tudunk együtt örülni. És az együttes öröm, az
Isten előtt való öröm rendkívül fontos. Mert ez az Isten előtti hálaadás, ez
az Isten előtti öröm ad új lendületet, amikor néha megfáradnánk, amikor
néha azt látjuk, hogy „hát hiába mondom neki!” „Már hívtam ötször… már
imádkoztam érte huszonötször… – hát nincs itt semmi!” Történik ott is
valami, csak én nem ismerem. Bizony sokszor megtörténik az, hogy valaki,
valamiben munkálkodott, és ő úgy látta, hogy nincs gyümölcs – Nem érik a
kalász! Pedig az szépen haladt előre. Csak ő nem látta. Más volt az
elvárás, más volt az elképzelés, és nem vette észre. De mások már észrevették!
A múlt vasárnap egy sorozatot kezdtem el, János
evangéliumában nagyszerűen újra és újra ismétlődik, így a sorozat címeként
megfogalmaztam: „Örömötök teljessé legyen”. És a mai igehirdetésnek ennyi a
címe: Együtt örüljön vető és arató.
Nem kellene nekünk is egy kicsit örvendezőbb keresztyéneknek lenni? Az Úr
szeretné, hogy örüljön együtt vető
és arató. Mert mindannyian örök
életre szolgáló szolgálatban vagyunk. Ennek van jövője. Van gyümölcse. Van
áldása. Ha Ige szerint látjuk, és Ige szerinti reménységgel állunk be, örüljön együtt a vető és arató.
Ámen.
Csodálatos Felség, Hadd
dicsérlek Téged: Hadd szolgáljon lelkem Néked!
Angyaloknak módján Színed előtt állván Bárcsak mindig
orcád látnám!
Add nékem mindenben Te kedvedben járnom, Istenem, Királyom!
Általjársz Te mindent; Rám ragyogni engedd Életadó,
áldott Lelked!
Mint a kis virág is Magától kibomlik, Rá ha csöndes fényed omlik:
Hagyj Uram, Vidáman Fényességed látnom S országod
munkálnom!
165. dicséret 3-4. vers
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk üdvözítő tervedért, Jézus
áldozatáért, életünket megszólító kegyelmedért. Hálát adunk a nagyszülők,
szülők hitéért, imádságaiért, hálát adunk az előttünk járt nemzedékek
példaadó életéért. Köszönjük mindazokat, akik a hit útjára tanítottak,
vezettek bennünket, akiket felhasználtál megtérésünkben. És köszönjük, hogy
minket is be akarsz állítani a vetés szolgálatába. Köszönjük Urunk, hogy
lehet a gyümölcsöket is látni. Bocsásd meg, hogy mégis gyakran örömtelen az
életünk, szalmalángnyi a felbuzdulásunk. Bocsásd meg, hogy máskor már-már
lelki erőszakba süllyedünk emberi buzgóságunkban. Bocsásd meg, hogy gyakran
nagyon szűklátókörűek vagyunk. Könyörgünk, segíts Urunk hittel vallani,
hogy munkánk Tebenned és Teáltalad nem hiábavaló. Segíts, hogy készek legyünk
beállni a Te ügyedet szolgáló nemzedékek sorába, hogy az aratásra nézve
bőkezűen vessünk; felismerjük és elismerjük a mások által elvégzett
munkádat, sőt örömmel magasztaljuk azok gyümölcséért a Te neved; hogy
tudjunk együtt örülni különböző szolgálatban lévők. Könyörgünk így
mindazokért, akik életében próbák vannak, nyomorúságok, betegségek; akik
életében gyász jött közel. Te légy vigasztalójuk és bátorítójuk, segítsd
őket, hogy a mélységből, a próbából tudjanak fölnézni a már közel lévő
vigasztalásodra, szabadításodra. Könyörgünk a szökőár károsultjaiért is,
indíts bennünket is segítőkészségre. Kérünk nemzetünk lelki újulásáért,
segíts Urunk, hogy ebben az újulásban örvendező, szolgálatra kész életünk
áldássá lehessen. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|