|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Az én örömöm legyen
bennetek”
János írása szerinti evangélium 15. fejezet
1-8.
„Én
vagyok az igazi szőlőtő, és az én Atyám a szőlősgazda.
Azt
a szőlővesszőt, amely nem terem gyümölcsöt énbennem, lemetszi; és amely
gyümölcsöt terem, azt megtisztítja, hogy még több gyümölcsöt teremjen.
Ti
már tiszták vagytok az ige által, amelyet szóltam nektek.
Maradjatok
énbennem, és én tibennetek. Ahogyan a szőlővessző nem teremhet gyümölcsöt
magától, ha nem marad a szőlőtőn, úgy ti sem, ha nem maradtok énbennem.
Én
vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők: aki énbennem marad, és én őbenne, az
terem sok gyümölcsöt, mert nélkülem semmit sem tudtok cselekedni.
Ha
valaki nem marad énbennem, kivetik, mint a lemetszett vesszőt, és
megszárad, összegyűjtik valamennyit, tűzre vetik és elégetik.
Ha
megmaradtok énbennem, és beszédeim megmaradnak tibennetek, akkor bármit
akartok, kérjétek, és megadatik nektek.
Az
lesz az én Atyám dicsősége, hogy sok gyümölcsöt teremtek, és akkor a
tanítványaim lesztek.”
Imádkozzunk
Mindenható Istenünk,
köszönjük Neked most ezt a napsütést, amely mosolyt csalt az arcunkra, és jókedvvel
hozott el bennünket ide, hogy összegyülekezhessünk, és a Te útmutatásod
alapján indulhassunk el a következő héten is. Köszönjük azt, hogy az elmúlt
napokban is megtartottál bennünket, a Te kegyelmed olyan nagy volt, hogy a
mi tökéletlenségeink ellenére is Te megtartottál, és elhoztál ide
bennünket. Urunk, megvalljuk azt, hogy oly sokszor szerettünk volna Rólad
szólni, és Érted cselekedni, de a mi tökéletlenségünk az, hogy ezt nem
tudjuk Hozzád méltóan megtenni. Kérünk, bocsásd meg ezt nekünk, s add, hogy
mi a szőlőtőn maradhassunk, és igazán Neked teremhessük a mi életünknek
gyümölcseit, hogy az a Te nagy dicsőségedet szolgálhassa. Kérünk Urunk,
hogy indíts el bennünket most az igehirdetés alapján, hogy megtehessük azt,
amit Te elvársz tőlünk, és Neked szolgálhassunk igazán, hogy aztán örömünk
teljes lehessen abban, hogy Neked engedelmeskedünk. Kérünk Urunk, a Te
Szentlelkedet küldd el, és szenteld meg a mi szívünket. Jézus Krisztus
nevében kérünk, hallgasd meg imádságunkat. Ámen.
János evangéliuma 15. fejezet 9-11.
„Ahogyan engem
szeretett az Atya, úgy szeretlek én is titeket: maradjatok meg az én
szeretetemben.
Ha
parancsolataimat megtartjátok, megmaradtok a szeretetemben, ahogyan én
mindig megtartottam az én Atyám parancsolatait, és megmaradok az ő
szeretetében.
Ezeket azért
mondom nektek, hogy az én örömöm legyen bennetek, és örömötök teljessé
legyen.”
Szeretett testvérek, az
elmúlt két vasárnap ezzel a főcímmel, hogy „Örömötök teljessé legyen”,
– amit most az előbb hallottunk Jézustól –, indult el egy sorozat, és most,
a mai vasárnapon, a fölolvasott bibliai Ige, az igehirdetés, ezt a
sorozatot folytatja.
Jóllehet ez már a harmadik alkalom, de még nem
kérdeztük meg magunktól, hogy valójában mik azok, amik nekünk örömet
okoznak. Ha föl kellene sorolni, netalán sorrendbe kellene rakni, hogy mik
azok, amik nekünk örömet okoznak, akkor bizonyára ott lenne benne a család,
az egészség, a munka, az eredmény, a siker és még sok minden más. És ez
mind fontos, mind ajándék a mi életünk számára. De ha megvizsgáljuk ezeket,
azonnal rá kell döbbennünk arra is, hogy egyúttal nagyon mulandóak, nagyon
változandóak. Egy ideig vannak, aztán nem biztos, hogy megadatnak, nem
biztos, hogy ami korábban örömöt jelentett, az most is csupán öröm.
Fölmerülhet tehát a kérdés, hogy van-e teljesebb öröm, van-e tartósabb
öröm. Mit mond erről Jézus?
A szőlőtő már
olvasott igeszakaszát mindannyian elég jól ismerjük. És Jézus nagyszerűen
kifejezi, hogy a szőlővesszőnek a szőlőtőn kell maradnia, hogy gyümölcsöt
teremhessen. Ezért fogalmazza meg, hogy „Ahogyan engem szeretett az
Atya, én is úgy szeretlek titeket…” És ez a szeretet, amiről itt Jézus
beszél, ez nem érzelem – annál több; annál mélyebb és annál komolyabb. Mert
ha a szeretetünk csak érzelem, akkor nagyon veszélyesen érzelmi
hullámzásnak is alá lesz rendelve. Ez a Jézusi-szeretet és az
Atya-szeretet, ez egy tudatosan vállalt szeretet, ami nagyon jó, ha
érzelmileg is töltött szeretet. De nem csupán emberi érzelmek hullámzása,
hanem ez a szeretet életet adó, életet mentő, életet hordozó cselekedet;
cselekedetek sorozata. Vagyis itt a szeretet tulajdonképpen szolgálat,
mégpedig az önfeláldozó szolgálat. – ahogy a Krisztus-himnuszban ezt majd
nagyszerűen leírja Pál apostol. Így adta, így adja nekünk az Atya a Fiút,
Jézust. És Krisztus így üresítette meg önmagát, szolgai formát fölvévén, és
lett engedelmes, egészen a kereszthalálig. A Szentháromság belső, titkos
működésébe egy nagyon picit belepillanthatunk Jézus előbb olvasott szavai
szerint. Hiszen az Atya szeret, és ahogy engem szeretett, én úgy
titeket. Ahogyan… és úgy szeretlek titeket. És Jézus hogyan szeretett? –
Ezzel, az önmagát megüresítő, odaáldozó szeretettel. Vagyis az Atyai
szeretet is ilyen szeretet – amelyik tud lemondani, és tudja magát
odaajándékozni másokért és másoknak. Az Atya megdicsőíti a Fiút, vagyis a
juhok nagy pásztorát kihozta a halálból, az Atya jobbján ül, Jézus tehát
joggal mondhatja, hogy „Ahogy engem szeretett az Atya, úgy szeretlek én
is titeket. Maradjatok meg az én szeretetemben.” Hiszen szeretetben
maradva teljesíthetjük parancsát.
Azonban továbblép Jézus. És
azzal folytatja, hogy mi az Ő
öröme. Mi a Jézus öröme? – nem az, amit pedig joggal mondhatott volna Jézus
is többször, hogy „sokan jönnek!”; hogy tömegek mentek utána; hogy sokan
hallgatták; hogy a népszerűségi indexe néha igen magas volt. Még az
ellenségei is azt mondták… a nép korabeli politikai, vallási vezetői is,
hogy „Ti nem értek semmit…” – mondja a Nagytanács egyik tagja –, „… hát a nép
utána megy!” Jézus után megy. A mi befolyásunk nagyon kicsi. És Jézus
mégsem arról beszél, hogy ennek örül. Valljuk be, mi örülnénk. Valljuk be,
hogy nekünk ez igen-igen fontos. Egy bizonyos szintig ez nem baj. Sőt
szükséges. Szokták így mondani, hogy ‘sikerélményre szüksége van az
embernek’. Na de mi van, ha kudarcélmény is lesz? – ha az örömök forrása
csupán a sikerélmény, ami most van, és holnap egyáltalán nem biztos, hogy
lesz. Jézus a saját öröméről is beszél. De ez az öröm tehát nem a
pillanatnyi siker, hanem valami más, valami több. Ezt az örömöt, az Ő
Atyával való szeretetközösségéből eredezteti. „Az Atya szeretett engem.” És a Jézus öröme az Atya iránti engedelmesség. A Jézus
öröme az engedelmesség öröme. Hogyha esetleg magunkban megpróbáltuk volna
sorba rakni, vagy legalábbis elhelyezni, hogy ez a fajta öröm mennyire van bennünk, az Isten iránti engedelmesség öröme mennyire van bennünk, nem
tudom, hogy az első háromban ott lett volna? Első ötben? Legalább az első
tízbe beleférne? Vagy „igen, a család, a szülők, a gyerekek; az unokák,
mert aranyosak; az egészségünk, a munkánk…”, és még sorolhatjuk, amik
megint fontosak –, de vajon egyáltalán ott lenne legalább az első tízben ez
az öröm, ami a Jézus öröme? Az Atya iránti engedelmesség öröme? Hiszen a
világ fiai is örülnek a gyermekeiknek, az unokáikban gyönyörködnek, örülnek
a szülőknek, hogy együtt lehet a család, hogy munkájuknak van eredménye,
hogy van munkahelyük, örülnek a sikereknek. Akkor mi az a többlet, ami a
hívő ember öröme? A mi örömünk is csak
ennyi? És csak ezekre épül?
Jézus az Atya iránti
engedelmesség öröméről beszél. Én mindig megtartottam az Atyám
parancsolatát – mondja Jézus. Valóban, önmagát odaáldozva megtartotta.
Jézus ebben az örömben él. Mi mennyire élünk ebben az örömben? Nem azért
fakó sokszor keresztyénségünk, nem azért vagyunk erőtlenek sokszor, mert az
Atya iránti engedelmesség számunkra nem öröm? – keresztyén kötelesség
legfeljebb. Öröm valóban az Isten országának építése, vagy pedig ez is
olyan keresztyén kötelesség: „hát már keresztyének lettünk, most már illik
ilyesmit csinálni. Illik így gondolkozni.” Magunkat Krisztus-követőnek
valljuk, és van-e bennünk ilyen öröm?
Mi a Jézus szándéka
követőivel kapcsolatosan? Mert itt nem egyszerűen csak arról olvasunk, hogy
Jézus elmondja, hogy ez az Ő öröme: hogy Ő az Atyában van, hogy Őt az Atya
szereti, és Ő viszontszereti és engedelmeskedik az Atyának. Hanem Jézus
elmondja tanítványai felé, hogy mi a szándéka, mit szeretne követői
életében. És nagyon megdöbbentő, hogy ha ilyen szemmel is olvassuk a János
evangéliumát. Hiszen a János evangéliuma különösképpen sokszor visszatér az
öröm kérdésére. Mégpedig, hogy örömünk
teljessé legyen, de erről majd egy későbbi vasárnapon.
Jézus szándéka tehát nem az
önsanyargatás. Bár néha a keresztyénség történetében becsúszott ez is. Néha
majdhogynem a legnemesebb dolognak kiáltották ki, hogy „ha jól
megkorbácsoljuk magunkat, hogy ha a hideg kövön fogunk egész éjjel térdelve
imádkozni… had szenvedjen a bűnös test!”
Jézus nem erről beszél. Jézus
nem beszél örömtelen kegyeskedésről. Valami egészen másról beszél. És mi
hányszor, már-már érdemszerző jócselekedetnek tüntetnénk föl – olykor
protestánsként is – azt a fajta önsanyargatást, örömtelen lemondást, amiről
Jézus nem beszél. Persze tudom, hogy most vannak, akiknek már beugrott egy
másik Jézusi mondat, amikor Jézus arról beszél, hogy „Aki engem akar követni, az tagadja meg magát” és vegye fel az
Ő keresztjét. De ez nem azonos a beteges önsanyargatás vallásos
érdemszerzésével. Jézus egyszerűen arról beszél, hogy „aki engem akar követni”, az valóban „tagadja meg magát”, mert mindaddig, amíg én vagyok a középpontban, addig nem tudom Jézust követni. Amíg én vagyok az én életem ura és
gazdája, addig Jézus nem lehet az én életem ura és gazdája. Jézus beszél
arról, amit így lehetne mondani, hogy felszabadulni önmagamtól. És nem
pedig magamat sanyargatni.
Már önmagában ellentmondás
lenne, hogyha a keresztyén élet valami önsanyargató, megszomorodott élet
lenne csupán. Hiszen evangéliumról beszélünk!
Állítólag jó hírt hirdetünk. „Hirdetek néktek nagy örömet, mely az egész Földnek öröme lesz”
– hangzik a karácsonyi biztatás és evangélium. Jézus is… – ilyet olvastunk
– „Ezeket azért beszéltem nektek,
hogy…” a mulandón túl, mármint a földi élet mulandó hétköznapi örömein
túl, azokon felül, „…az én örömöm
legyen bennetek.” – Az én
örömöm.
Azt már láttuk
egyértelműen, hogy Jézusnak az az
öröme, hogy az Atya akaratát cselekszi. Emlékezzünk a samáriai
asszonnyal való beszélgetésnek arra a jelenetére, arra a részletére, amikor
a tanítványok, akik elmentek a közeli kisvárosba, hogy egy kis kaját
szerezzenek, megjönnek: „Mester,
egyél!”. Akkor Jézus azt mondja: „Van
nékem eledelem.” A tanítványok zavarban vannak – „hát ezért tapostuk
itt a hőségben ezt a poros utat, hogy egy kis ennivalót szerezzünk, őneki
meg van sutyiban valami ennivalója?” És akkor ott kiderül, hogy „az Atya akaratának cselekvése, az nekem
eledel”. Itt meg arról beszél Jézus, hogy „ez az én örömöm”. – De elfogadta a kenyeret is. Föltámadása utáni
egyik történetben ezt olvassuk, „van-e
valami ennivalótok?”
Jézus arról beszél, az a
szándéka a követőivel kapcsolatosan, hogy „az én örömöm legyen bennetek”. Az engedelmesség öröme legyen
bennetek. Douglas, sokak által már ismert könyvében, az Új reformációban,
egyik helyen ezt írja: „Az olyan munkatársak, akik Istentől kapott
képességeik szerint végzik feladatukat, nem csak jól végzik munkájukat,
hanem motiváltan és lelkesen szolgálnak”. Nem arról beszél ez a német
lelkész, hogy ‘keresztyén kötelességük szerint illik ezt megcsinálni, hát
megcsinálják’. Ez sokszor a munkahelyen történik így, különösen, ha valaki
nem nagyon szereti a munkáját, de a fizetés megszerzése érdekében, muszáj
megcsinálni, mint munkahelyi kötelességet. De Jézus arról beszél, hogy „az én örömöm legyen bennetek”, és
nem arról beszél, hogy „muszáj megcsinálni, hogyha keresztyénnek mondjátok
magatokat.”
Ez a motiváltság és ez a
lelkesedés nagyon sokszor hiányzik belőlünk, mert a mi számunkra az Atyának
való engedelmesség nem öröm. Na
de akkor meg miért beszélünk evangéliumról? Hiszen Máté evangéliuma
beszámol már a negyedik fejezetben Jézus nyilvános működésének a kezdetéről
így: „prédikálta az Isten országát”
egész pontosan „az Isten országának
evangéliumát” Mivel elmagyarosodott a szó, és használjuk mi is ezt a
görög kifejezést, nagyon sokszor elfelejtjük, hogy valójában miről van szó.
Néha az jut eszünkbe, hogy „igen, ez egy irodalmi műfajjá is lett, van négy
darab evangélium a Szentírásban.”
Ha lefordítanánk a
kifejezést, akkor ugye így kellene olvasnunk ott, Máté evangéliuma negyedik
fejezetének előbb idézett beszámolóját, hogy „Jézus prédikálta Isten országának a jó hírét, vagy örömhírét.”
Mi hányszor beszélünk evangéliumról, jó hírről, örömhírről örömtelenül. Az
örömtelen örömhír? – ez persze hogy nem kell a világnak se. Vagy
emlékezzünk, és most szintén tudatosan egy másik evangéliumból hozom elő,
amikor Jézus az Isten országáról beszél, és különböző képekkel próbálja
annak egy-egy igazságát megvilágítani, többek között beszél a királyi
menyegzőről, és ahhoz hasonlítja. A menyegzőre általában nem gyászruhában
szoktunk menni, és nem fekete szalaggal. A menyegzőn általában vigadni
szoktak, és örülni szoktak az emberek. Mi ilyen menyegzőre vagyunk
hivatalosak. Ez látszik rajtunk?
A Jézusi szándék az, hogy
ami Őt betölti, az Atya iránti engedelmesség öröme, ez töltse be a
tanítványokat is. Akarsz-e ilyen igazi örömet? Akarok-e ilyen örömet? Mert
akkor itt van a lehetőség előttünk. Nem megvetve a gondviselés rendjében
adott családi örömöket, az egészség, a munka, azok eredményeinek az
örömeit. Nem megvetve! – nem erről van szó. Itt valami többről van szó. Egy
tartósabb örömről van szó. És ennek a lehetősége előttünk áll.
Mit mondott Jézus? „Maradjatok a szeretetemben.” Ez az
első. A venyige, a szőlővessző maradjon a szőlőtőkén. Másképp nem fog
működni a dolog. „Maradjatok meg
szeretetemben.” Másodszor: legyen a legfőbb vágyunk az Isten akaratának teljesítése.
Nemcsak úgy mellékesen, mikor ráérünk, hanem mindig. Legfőbb vágyunk az
Isten akaratának teljesítése, hiszen az Isten országa tulajdonképpen ezt
jelenti. Az Isten országa ott van jelen, ahol az Istennek engedelmeskednek.
És így és ennyiben van jelen és van köztetek és bennetek – mondja Jézus a
tanítványoknak is. Legyen legfőbb vágyunk tehát, az Isten akaratának
teljesítése. Ebben benne van a megtérés, benne van a megszentelődés, benne
van a közösség, benne van a bizonyságtétel, benne van a tanítvánnyá tétel,
benne van a szolgálat. És erre az engedelmességre nagyon sok lehetőségünk
van. Gyakorlatilag minden nap. Minden órában. A kérdés az, hogy öröm é
számunkra a mennyei Atyának engedelmeskedni – hát valahol itt kezdődne
igazán a keresztyénségünk. Mert egyébként csak vallásos kötelezettségeket
teljesítünk. És amikor kötelezettségeket kell teljesíteni, ott általában
nem sok öröm szokott lenni.
Jézus szándéka az, hogy ami
Őt örömmel betölti, az töltse be, töltse el örömmel a tanítványok szívét.
Ha akarok ilyen örömet, akkor maradjak meg az Ő szeretetében. Akkor
kerüljön az első helyre az életemben az Isten akaratának cselekvése, és
legyen a legnagyobb öröm az, hogy én is meg te is cselekedhetjük ezt. Mert
akkor valóban motiváltan és lelkesen tudunk szolgálni. És akkor – de erről
majd megint később –, az örömünk teljessé lesz, ahogy itt olvastuk, (sőt!)
senki nem veheti el tőlünk. De erről megint majd később. Hiszen János
evangéliumában többször szerepel ez, hogy „örömötök teljessé legyen.” Ebben a világban ez a legnagyobb
hiánycikk. Itt mindent kínálnak, sőt átmeneti jókedvet és örömforrásokat
is, néha azt is annak nevezve, ami valójában egyáltalán nem az.
Jézus ennyit mondott a
szőlőtőről szóló nagyszerű tanítás után: „Ahogyan engem szeretett az Atya, úgy szeretlek én is titeket:
maradjatok meg az én szeretetemben. Ha parancsolataimat megtartjátok,
megmaradtok a szeretetemben, ahogyan én mindig megtartottam az én Atyám
parancsolatait, és megmaradok az Ő szeretetében. Ezeket azért mondom
nektek, hogy az én örömöm legyen
bennetek, és örömötök teljessé legyen.” Ámen.
Már keresztem vállra vettem
S érted mindent elhagyok.
Mindenem vagy, árva lettem,
Honja-vesztett szív vagyok.
Vágyat, célt a múltnak
adtam,
Nincs már bennem vak
remény,
Mégis gazdag úr maradtam:
Isten és a menny enyém.
426. dicséret 1. vers
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk a
családban, házasságban, munkában, eredményekben kapott örömökért. Neked
adunk hálát, életünket megváltó üdvözítő kegyelmedért, elhívó, szolgálatba
állító szeretetedért. Bocsásd meg engedetlenségeinket. Bocsásd meg önfejű,
szolgálatnak nevezett munkáinkat. Bocsásd meg megfáradt, színtelen,
erőtelen bizonyságtételeinket, amikor már csak kötelességből fáradoztunk.
Segíts Urunk megmaradni szeretetedben, a bizalom belsőséges közösségében
lenni Veled. Segíts örömmel engedelmeskedni akaratodnak, hogy másokat is
meggazdagítóvá legyen örömmel végzett szolgálatunk, hogy ez az örvendező
szolgálat sokakat Hozzád segítsen. Könyörgünk így a gyülekezetünk lelki-,
számbeli gyarapodásáért, református egyházunk örvendező életéért. Kérünk
betegekért és gyászolókért. Könyörgünk a szökőár károsultjaiért, a
körülöttünk élő csalódott, céltévesztett embertársainkért, mindazokért,
akik nem nagyon találják otthonukat, feladatukat, szolgálatukat, örömüket.
Könyörgünk nemzetünk lelki újulásáért. Urunk, magasztalunk Téged, hogy Te
azt akarod, hogy a Te örömöd legyen mibennünk. Támogass bennünket az
engedelmesség lelkével, hogy örömünk Tebenned teljessé lehessen. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|