|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Miért
hiányos örömünk?
János evangéliuma 15. fejezet 9-17.
„9Ahogyan
engem szeretett az Atya, úgy szeretlek én is titeket: maradjatok meg az én
szeretetemben.
10Ha
parancsolataimat megtartjátok, megmaradtok a szeretetemben, ahogyan én
mindig megtartottam az én Atyám parancsolatait, és megmaradok az ő
szeretetében.
11Ezeket
azért mondom nektek, hogy az én örömöm legyen bennetek, és örömötök
teljessé legyen.
12„Az
az én parancsolatom, hogy úgy szeressétek egymást, ahogyan én szerettelek
titeket.
13Nincs
senkiben nagyobb szeretet annál, mintha valaki életét adja barátaiért.
14Ti
barátaim vagytok, ha azt teszitek, amit én parancsolok nektek.
15Többé
nem mondalak titeket szolgáknak, mert a szolga nem tudja, mit tesz az ura.
Titeket azonban barátaimnak mondalak, mert mindazt, amit hallottam az én
Atyámtól, tudtul adtam nektek.
16Nem
ti választottatok ki engem, hanem én választottalak ki, és rendeltelek
titeket arra, hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek, és gyümölcsötök
megmaradjon, hogy bármit kértek az Atyától az én nevemben, megadja nektek.
17Ezeket
azért parancsolom nektek, hogy szeressétek egymást.”
Imádkozzunk
Urunk, Istenünk, drága
mennyei Édesatyánk! Az ilyen hideg napokon olyan jó átélnünk azt, hogy van
kályha, és odahúzódhatunk és ott maradhatunk a közelében. Köszönjük Neked,
hogy Te tudod, hogy sokszor a mi lelkünk is kihűl, a mi lelkünk is olyan
fagyossá tud válni; és itt köszönjük meg Neked, hogy jöhetünk a Te
szereteted melegébe. Légy áldott azért, hogy ma is eljöhettünk ide.
Dicsérünk és magasztalunk azért, hogy Te teljességet akarsz nekünk adni.
Megköszönjünk Neked, hogy Te örvendezni akarsz minket tanítani, s köszönjük
Neked azt is, Urunk, hogy szeretni is tanítani akarsz; hogy Te mindent
tudsz. Te tudod, hogy szeretünk Téged – a magunk módján. Igen Urunk Te
mindent tudsz, és Te tudod, hogy mi szeretjük egymást – a magunk módján. És
a magunk módján szeretjük ezt a világot is. Kérünk, hogy taníts a Te
módodra, arra ahogyan Te szeretsz minket, ahogyan Te és az Atya egyek
vagytok ebben a szeretetben. Taníts, Urunk, hogy ez sugározzon rajtunk
keresztül. Ámen.
»Imádkozzatok és buzgón kérjetek!«
Bűnös
voltunkért, Uram, ó ne vess meg!
Tiszta
szívet és Szentlelket adj nékünk,
Hallgass
meg Fiad nevébe, ha kérünk.
475.
dicséret 1. vers
János evangéliuma 16. fejezet 23:5-30.
„»23Bizony,
bizony, mondom néktek, hogy amit csak kértek az Atyától az én nevemben,
megadja nektek.
24Eddig
nem kértetek semmit az én nevemben: kérjetek és megkapjátok, hogy örömötök
teljes legyen.
25Ezeket
példázatokban mondom nektek, de eljön az az óra, amikor többé nem
példázatokban szólok hozzátok, hanem nyíltan beszélek nektek az Atyáról.
26Azon
a napon az én nevemben kértek, és nem mondom nektek, hogy én kérem majd az
Atyát értetek, 27hanem maga az Atya szeret titeket, mivel ti
szerettek engem, és hiszitek, hogy én az Istentől jöttem.
28Én
az Atyától jöttem, és eljöttem a világba; de most elhagyom a világot, és az
Atyához megyek.«
29Ekkor
így szóltak hozzá tanítványai: »Íme, most nyíltan beszélsz, és nem
példázatot mondasz.
30Most
már tudjuk, hogy mindent tudsz és nincs szükséged arra, hogy valaki
megkérdezzen téged: ezért hisszük, hogy az Istentől jöttél.«”
Szeretett testvérek!
Az elmúlt három vasárnapon „Örömötök
teljessé legyen” főcímmel János evangéliuma alapján próbáltuk vizsgálni
az öröm kérdését. És most tegyük föl magunk számára a kérdést, miért
hiányos örömünk. De mielőtt a körülményekről kezdenénk beszélni, vagy
azokra kezdenénk gondolni, vagy azokra próbálnánk ráfogni, hogy
természetesen mindig a körülmények az okai örömünk hiányosságának – azok is
befolyásolják -, inkább nézzünk most szembe önmagunkkal. Miért hiányos hát
az örömünk? Talán azért, mert nem is igazán ismerjük a módját? Miért
hiányos a mi örömünk? Talán azért, mert nem igazán ismerjük az Isten akaratát?
Nem tudunk vele azonosulni? Miért hiányos a mi örömünk? Talán azért, mert
ugyan valamit megismertünk az Isten akaratából, de nem merjük kipróbálni,
hogy működik-e, igaz-e az evangélium? Nos, hogyan lehetne teljesség
örömünk? Hiszen János evangéliumában
többször is találkozunk ezzel a kifejezéssel – Jézus háromszor is mondja
néhány fejezeten belül -, hogy Örömötök teljes vagy teljessé legyen! Hogyan
lehet teljessé örömünk? Próbáljuk meg összerakni az elmúlt vasárnapokon
olvasott igéket, és akkor észrevehetjük a lépcsőfokokat. Jézus az
engedelmesség örömében élt – fogalmaztuk meg a közelmúltban. Az
engedelmesség örömében. Vajon, ha visszaemlékezünk, akkor a mi életünkben,
mennyi engedelmesség volt, ami örömet okozott nekünk? Pedig, ha Jakab
apostol levelét föllapozzuk, mindjárt az első fejezetben arra figyelmeztet
bennünket, hogy az Igének ne csak hallgatói legyünk, hanem tevékeny
megvalósítói; vagy János evangéliumából Jézus szavait is idézhetnénk – a
13. fejezetből -: „Ha ezeket tudjátok, boldogok lesztek, ha cselekszitek
ezeket.”. Az engedelmesség örömében élt Jézus, és jó lenne, ha egyre
többet mi is tudnánk az engedelmesség örömében élni, vagyis ebben a
világban, ezen világ körülményei között, amelyek nem adnak mindig okot az
örömre, amelyek néha nagyon megpróbálnak bennünket, sőt néha elveszik
úgymond a kedvünket is, de ebben a világban lehet a hívő embernek mennyei erőből élni. Persze, kérdés, hogy
mi mennyire élünk ebből a mennyei erőből, mennyire járunk ebben a világban,
de nem csupán a saját erőnkre, a saját vágyainkra támaszkodva; mennyire
élünk mennyei örömből, vagy pedig ennek a világnak a hatásai teljesen
legyűrhetnek bennünket, és ezek határozzák meg gondolkodásunkat, életünket,
cselekedeteinket és örömeinket? Tolsztoj valahol azt írja: „Csupán egy igazi öröm van a földön:
másoknak élni.” És Jézus szavai eszünkbe juthatnak, amikor beszélt
arról, hogy Ő hogyan szeretett minket, és hogy mi hogyan szeressük egymást.
Hogyan lehet teljessé örömünk? Először is, hogyha valóban az Isten iránti
engedelmesség a legfőbb örömforrásunk. De hogyan tudunk engedelmeskedni?
Haladjunk most visszafele egy picit, magunkat megvizsgálva. Hogyan tudunk
engedelmeskedni, mi kell ahhoz, hogy engedelmeskedni tudjunk? Hát
azonosulnunk kellene az Atya akaratával. Azonosulnunk kellene az Isten
gondolatával, tervével, akaratával; Rá kellene hangolódnunk.
Emlékezzünk vissza a
közelmúltban olvasott szakaszra, amikor jönnek Keresztelő János
tanítványai, és mondják: Mester! Akit
kereszteltél, az tanít! Mindenki őhozzá megy! Mester! Mi lesz? Mindenki
Jézushoz megy! És akkor mit mondott Keresztelő János? Az én örömöm lett teljessé. Hiszen én
olyan vagyok itt, mint a vőlegény barátja az esküvő napján, mint a násznagy
az esküvő napján. A vőlegény barátjának az akkori korban az volt a feladata
hosszú hónapokon keresztül, hogy segítse a vőlegény és a mennyasszony
találkozását, hogy létrejöhessen a nagy nap. És most itt van,
beteljesedett, Örülök neki! –
mondja János. De János tanítványai nem örültek. Ők csak féltékenyen azt
látták, hogy Jézushoz mennek az emberek. Keresztelő János fölismerte, hogy
ő útkészítő Jézus előtt. Ő belesimult az Atya akaratába, fölkészíteni a
népet az érkező Messiás fogadására. Ha azonosulni tudok az Isten
akaratával, csak akkor tudok engedelmeskedni.
Vagy emlékezzünk a másik –
szintén a közelmúlt egyik vasárnapján olvasott – igeszakaszra, amikor is
mások munkájába állunk be, és együtt örülhet vető, és arató; amikor az
Isten munkájában kiderül, hogy sokan benne vagyunk, hogy sokan
belesimulhatnak, és akarják cselekedni az Úr üdvözítő tervét, részesei
akarnak lenni az Isten világot megmentő munkájának.
Hogyan simulhatunk bele az
isteni akaratba? Jézus itt az imádságról is beszél. „Eddig nem kértetek az én nevemben, most már kérjetek, és
megadatik.” Mi ezt nagyon ismerjük: „Meg van írva: Kérjetek és adatik”. Nem ez van megírva. Az mondta Jézus: Az én nevemben kérjetek, és adatik. A kettő nem
azonos teljesen. Jézus nevében kérni, azaz vele megegyező szándékkal kérni.
Mi – be kell, hogy valljuk – nagyon sokszor imádság címszó alatt is az Úr
Istent próbáljuk kényszeríteni a magunk akaratának segítésére,
teljesítésére. Pedig az Írás alapvetően arról beszél, és rendszeresen ezt
szoktuk kérni… – és milyen furcsa zűrzavar van. Hiszen amikor a tanítványok
odamentek Jézushoz: „Mester, taníts
minket imádkozni!”, akkor
Ő elkezdte: „Ti azért így
imádkozzatok…”, és ezen
imádság egyik sora így hangzik: „…legyen meg a Te akaratod”. És
milyen zűrzavar van? – Ezt elmondjuk rendszeresen, és ennek ellenére a
magunk akaratát szeretnénk Istenre kényszeríteni. Néha ez van többségben.
A Jézus nevében való kérés
azt jelenti, hogy keresem és kutatom Isten akaratát, azzal azonosulok, és
azzal egybehangzóan kérek, imádkozok. A Jézus nevében való kérés nem azt
jelenti, hol fél-pogány módon az Úr Istent kényszeríteni akarom a magam
akaratának megcselekvésére, már-már ráolvasásszerűen is, de a végére
odabiggyesztem: Jézus nevében kérem. Ettől még ez nem lesz Jézus nevében,
csak formálisan hangzik el.
A „Legyen meg a Te akaratod” és a magunk
akarata nagyon sokszor kilométerekre jár egymástól. Emlékezzünk csak
valakire, aki meghatalmazó levelet kért a jeruzsálemi vezetőktől, hogy
elmehessen, és még Damaszkuszban is összeszedje a krisztuskövetőket, és
bíróság elé állítsa, és a damaszkuszi út porába esve jutott el oda ez a
valaki, hogy azt mondja: „Mit
akarsz, Uram, hogy cselekedjem?” Addig ő tudta, hogy mit akart, ő ment
a maga buzgóságában, a maga vallásos elgondolásaiban, a maga módján
vallásoskodott.
Szociológiai fölmérésekben
szokták a különböző vallásossági fokozatokat jellemezni, az egyik ilyen így
hangzik: a maga módján vallásos. Van másik is: az egyház tanítása szerint.
Nos lehet, hogy a magunk módján mi vallásoskodunk, és imádkozunk, és az a
bizonyos Saulus is ezt tette nagyon buzgóan, míg ott, a damaszkuszi út
porában kellett rádöbbennie: nem az a kérdés, hogy én mit akarok, hanem az
a kérdés, hogy Mit akarsz, Uram, hogy
cselekedjem?
Azonosulni az Úr
akaratával. Hogyan tudok engedelmeskedni? Csak úgy, hogyha ráhangolódok, ha
azonosulok az Isten nagyszerű akaratával. Másként nehéz lesz
engedelmeskedni. Legfeljebb egyfajta kényszerből, elvárásnak megfelelően,
illendőségből, de nem szívből fog történni, és csak addig fogod csinálni,
amíg az elvárások, meg az illendőség rákényszerít erre. De akkor hol lesz
az örömöm? Hol van az öröm, az engedelmesség öröme, ha valamit csak
elvárásból, illendőségből, megszokásból cselekszem.
De tovább kell kérdeznünk.
Hogyan azonosulhatok az Atya akaratával? Hogyan azonosulhatok az Isten
akaratával? Ehhez meg kell ismernem az Ő akaratát. Meg kell ismernem az
isteni kijelentést. Hiszen a mi életünkben, a civil életben is valahogy így
van.
Egy francia esszéíró ezt
írja többek között: „Az örömök
csak kevésbé hatnak ránk, ha nem készülünk fel a befogadásukra”. Az
öröm akkor lehet a mienk, és akkor járhat át bennünket, ha felkészülünk a
befogadására. A felkészülés első lépcsője pedig éppen az, hogy megismerjük
az Isten örömet munkáló akaratát, az Isten üdvözítő tervét.
Észrevettük János
evangéliumában, hogy Jézus többször is ilyeneket mondott, így fogalmazott:
„…ezeket azért mondtam nektek” –
olvassuk a 15. és 17. fejezetben. Aztán majd János evangéliumának 20. fejezetében
van egy ilyen összegző mondat is: „Ezek
azért vannak megírva, hogy higgyétek, hogy Jézus a Krisztus, és e hitben az
Ő nevében életetek legyen”. Azért
mondtam nektek, hogy megismerjétek az Isten akaratát,
hiszen csak így lehet ráhangolódni, azzal azonosulni. Egyébként marad a
magunk vallásos gondolata, vagy marad a nem bibliai, másféle vallásos
elképzelés, netán az azzal való azonosulás, némi keresztvízzel leöntve. „Ezeket azért mondtam nektek.” – Kijelentettem
nektek. Újra és újra visszaköszön, és talán néha úgy gondoljuk: Ja,
hát ez csak egy összekötő félmondat. Pedig rendkívül hangsúlyos. Hiszen
minél inkább megismerjük az Isten akaratát, minél inkább megismerjük a
kijelentett Igét; egyik részről: fogynak a kérdések. Jézus beszél itt, az
úgymond búcsúbeszédében az elkövetkező dolgokról. Beszél a
kereszthaláláról, beszél a föltámadásáról, és utal, hogy majd az Atyához
megy. A tanítványok pedig: Hova?
Mit akar? Mit mond? – nem értették. Nekünk könnyebb már utólag
érteni. De hogyha keressük tudatosan, és kutatjuk, és akarjuk megismerni
Isten gondolatát, tervét; akkor ez sok kérdést – ami gyötör bennünket – már
fölöslegessé tesz, mert megkapjuk a választ.
Szeretett testvérek, „Örömötök teljessé legyen!” –
háromszor is benne van ezekben a fejezetekben. Jézus nagyon hangsúlyosan
beszélt róla. Akkor hogy van ez, hogy a mi, keresztyénnek nevezett
életünkből mintha kicsit hiányozna, mintha kicsit kevés lenne az öröm. Hol
lehet a hiba? Mit kellene tenni, hogy előrébb léphessünk?
Örömötök teljes lesz, ha… és most már
megfogalmazhatjuk ezt a három lépcsőfokot, immár sorrendben, mert az előbb
oknyomozó módon visszafele haladtunk; most induljunk akkor el az alapoktól.
Örömötök
teljessé lesz, ha jobban megismeritek az Isten akaratát. Ez
az első lépcső. Az Isten Igéjének ismerete az nem egy, ha majd ráérek…,
majd, akkor…. Az Isten akaratának megismerése nem egy új passzió – túlbuzgó
vallásosak ilyennel foglalkoznak-, az Isten akaratának megismerése a
keresztyénélet alapvető kérdése. És az örömünk itt kezdődhet. Az az öröm,
amiről Jézus beszél, az az öröm, ami megmarad. Mert nem a körülményektől
függ elsősorban. Örömötök teljessé lesz tehát, ha jobban megismeritek az
Isten akaratát.
A második lépcső: nem elég
megismerni, bár már ez is sok örömet okozhat, hanem azonosulni kell vele, rá
kell hangolódni; de csak azzal azonosulhatok, amit ismerek. Csak arra
hangolódhatok rá, amit tudok. A nem ismert, alig ismert, hiányosan ismert,
torz módon ismert Igére nem nagyon jó ráhangolódni, és nem is nagyon lehet.
A második lépcső tehát, hogy akarjak ráhangolódni az Isten akaratára; hogy
keressem ezt az akaratot; hogy a „…legyen meg a Te akaratod” mondatot
komolyan mondjam; hogy megkérdezzem, mit akarhat az Isten; és nem miután
már tízszer megpróbáltam, hogy én mit akarok és nem megy, mert az Isten nem
engedi meg. Akkor a végén nagyon keserűen megkérdezni: Na, jó, Te mit akarsz? Itt nem
lesz öröm. Itt keserűség lesz, lázadás lesz, panaszkodás lesz, csalódás
lesz, pedig Jézus határozottan tanított, hogy hogyan lehet elkerülni ezt a sok
csalódást, önmagunkban való csalódást. Második lépcső tehát, hogy
ráhangolódhassak az egyre inkább megismert kijelentésre.
És hogy teljesség legyen az
örömünk, jön a harmadik lépcső is. A harmadik lépcső, hogy tevékeny megvalósítói
legyünk az isteni akaratnak. Ne Saul módjára, nagyon buzgón,
apait-anyait beleadva, erőt nem kímélve, Damaszkuszig elmenve, csak előtte
meg nem kérdezve: Uram, akarsz Te
azon az úton látni engem? Tevékeny megvalósítója legyen a megismert
isteni akaratnak, nem a magam vallásos elképzelésének. Tevékeny
megvalósítója. És így igaz Tolsztoj szava, hogy „csupán egy igazi öröm van a földön: másoknak élni”.
Szeretett Testvérek! Jézus
többször mondta tanítványainak, hogy: „Örömötök teljessé legyen”.
Úgy gondolom, nekünk is szükségünk van erre, hogy újra és újra hangozzék,
hogy fölrázzon bennünket, hogy elgondolkoztasson, miért hiányos a mi
örömünk. Így, lépésről-lépésre teljesebbé lehet örömünk. Tulajdonképpen
semmi újat, semmi rendkívülit nem mondott Jézus. A hétköznapi életben is
logikusan így kell, hogy cselekedjünk. De vajon miért nem cselekszünk mi
így? Megismerni, azonosulni vele és
cselekedni. Miért nem cselekszünk így? Haladjunk tehát lépésről-lépésre
előrébb – mondhatnám – az öröm lépcsőin, az örvendező élet lépcsőin. Jézus
nem azt mondta, hogy azért fogtok örülni, mert soha, semmi bajotok nem
lesz, nem erről beszél. Jézus nem azt mondta, hogy nem lesznek ellenfelek,
nem lesznek viharok, nem lesz baj, betegség, halál; nem erről beszélt. Nem
arról beszélt, hogy majd illúziókat kergetve, valami rózsaszín világot
álmodva még lehet, hogy örülünk is; hanem a valóságról beszélt. Haladjunk
hát előrébb. De ehhez meg kell vizsgálnunk magunkat. Hol topogok?
Leragadtam még mindig az ismeretek hiányosságánál? Hol topogok? Már elég
sok mindent megértettem az Isten akaratából, de nem nagyon azonosulok vele?
Vagy talán még azonosulok is vele elméletileg? Elméletileg igen mondok rá: Úgy van, Uram, nagyszerű! Jól mondod,
Uram! – ahogy dicsérték Jézust is olykor –, csak éppen nem akarom
kipróbálni, megvalósítani?
Merjük magunkat
megvizsgálni, és az Isten megmutatja, hogy hol, melyik lépcsőn topogunk még
mindig, és akkor kezdjük felismerni, hogy miért hiányos az örömünk, noha
teljesebb lehetne ez az öröm. Haladjunk hát előrébb lépésről-lépésre az
öröm lépcsőin, hogy teljessé legyen örömünk. Ámen.
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk, hogy
sok okot adtál az örvendezésre. Magasztalunk, hogyha a teremtett világ
szépségére, rendjére nézünk, magasztalhatunk. Téged dicsőítünk, hogyha
életünkben fölismerjük gondviselésedet, mert méltó vagy rá; és
magasztalunk, áldunk Téged megváltó irgalmadért, ha elfogadtuk ezt a
bűnbocsátó kegyelmet.
Urunk, Istenünk! Bocsásd
meg, hogy mégis kevés öröm látszik életünkben. Bocsásd meg, hogy lassan
haladunk előrébb a megszentelődés útján. Bocsásd meg, Urunk, hogy még
mindig igen szerény az Írás-ismeretünk, és mert igen hiányos a kijelentés
ismerete, ezért gyakran tévelygünk, bizonytalankodunk, a Te akaratodat
kicseréljük a magunk vallásos gondolatával. És bocsásd meg nekünk, hogy
ritkán simulunk bele a Te akaratodba, a Te üdvözítő tervedbe, inkább a
magunk elképzeléseit szeretnénk mindenáron véghezvinni. Bocsásd meg, hogy
kevésszer voltunk engedelmesek a megértett akarat iránt.
Urunk, Istenünk! Így,
gyakran magunk körül forgó vallásosságunkban kevés örömöt találtunk, és ez
az öröm nélküli vallásoskodás keveseket vonzott Tehozzád. Mindezeket
bocsásd meg nekünk, és kérünk, segíts jobban megismerni kijelentett
tervedet; ráhangolódni, azonosulni a Te akaratoddal, és örömmel cselekedni
a Te szándékodat. Könyörgünk személyes életünk megújulásáért az ismeretben,
akaratod megcselekvésében. Könyörgünk gyülekezetünk örvendezőbb életéért,
hogy városunk és nemzetünk javára lehessen keresztyén bizonyságtételünk.
Kérünk betegeinkért, könyörgünk gyászolókért, kérünk mindazokért, akik az
élet gondjaiban vannak, és most azok határozzák meg napjaikat, hogy
tudjanak, akarjanak feljebb is tekinteni, Reád is nézni és indíts bennünket
is irántuk való segítő szeretetre. Könyörgünk gyülekezetünkért,
gyülekezetünk jövőjéért, a Bolyai utcai épületeink és az egyetemi templom
ügyében bölcs döntésért, hogy a gyülekezeti, egyetemi misszió ezután még
inkább fejlődhessen.
Urunk, Istenünk! Köszönjük,
hogy nem kell nekünk egyedül bolyongani ebben a világban, hanem Te akarsz
vezetni, jó pásztorként elől járni. Segíts, hogy mi örömmel kövessünk
Téged. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|