|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Örömötöket
senki sem veheti el”
Efézusi
levél 1. fejezet 3-14.
„Áldott a mi Urunk Jézus Krisztus Istene
és Atyja, aki megáldott minket mennyei világának minden lelki áldásával a
Krisztusban.
Mert őbenne kiválasztott minket magának
már a világ teremtése előtt, hogy szentek és feddhetetlenek legyünk előtte
szeretetben.
Előre el is határozta, hogy fiaivá fogad
minket Jézus Krisztus által, akarata és tetszése szerint, hogy magasztaljuk
dicsőséges kegyelmét, amellyel megajándékozott minket szeretett Fiában.
Őbenne van – az ő vére által – a mi
megváltásunk, bűneink bocsánata is; kegyelme gazdagságából, amelyet kiárasztott ránk teljes bölcsességgel és értelemmel.
Mert úgy tetszett neki, hogy megismertesse
velünk az ő akaratának titkát, amelyet kijelentett őbenne az idők
teljességének arról a rendjéről, hogy a Krisztusban egybefoglal mindeneket,
azt is, ami a mennyben, és azt is, ami a földön van.
Őbenne lettünk örököseivé is, mivel eleve
elrendeltettünk erre annak kijelentett végzése szerint, aki mindent saját akarata
és elhatározása szerint cselekszik; hogy dicsőségének magasztalására
legyünk, mint akik előre reménykedünk a Krisztusban.
Őbenne pedig titeket is – miután hallottátok az
igazság igéjét, üdvösségetek evangéliumát, és hívőkké lettetek – eljegyzett
pecsétjével, a megígért Szentlélekkel, örökségünk zálogával, hogy megváltsa
tulajdon népét az ő dicsőségének magasztalására.”
Imádkozzunk
Urunk, Istenünk! Köszönjük,
hogy Veled lehetünk, köszönjük, hogy itt lehetünk együtt, köszönjük, hogy
adsz munkát, hozzávaló erőt, egészséget, barátokat, földi örömöket, olyan
dolgokat, amelyeket naponta kérünk Tőled. Segíts Urunk, hogy ne csak ezek
után a múló örömök után vágyakozzunk, hanem a maradandó mennyei világodnak
lelki áldásait válasszuk. Segíts, hogy Benned maradhassunk, hogy gyermekeid
lehessünk, hogy magasztalhassuk kegyelmedet, hogy örömünk teljes és
maradandó lehessen. Ámen.
Jézus, vígasságom!
Esdekelve várom
Áldó szavadat!
A te jelenléted
Megvidámít, éltet,
Bátor szívet ad.
Légy velem, Ó mindenem!
Nálad
nélkül nem is élek:
Te vagy örök élet!
294.
dicséret 1. vers
János evangéliuma 16. fejezet 16-23.
„»Egy
kis idő még, és nem láttok engem, de ismét egy kis idő, és megláttok
engem.«
A tanítványai közül
egyesek ezt kérdezték egymástól: »Mi az, amit mond
nekünk: Egy kis idő, és nem láttok engem, és ismét egy kis idő, és
megláttok engem, és ez: Mert én elmegyek az Atyához?«
Így szóltak tehát: »Mi az a kis idő, amiről szól? Nem tudjuk, mit beszél.«
Jézus észrevette,
hogy meg akarják kérdezni, és ezt mondta nekik: »Arról
kérdezősködtök egymás között, hogy ezt mondtam: Egy kis idő még, és nem
láttok engem, de ismét egy kis idő, és megláttok engem?
Bizony, bizony,
mondom néktek, hogy ti sírni és jajgatni fogtok, a világ
pedig örül; ti szomorkodtok, de szomorúságotok örömre fordul.
Amikor az asszony
szül, fájdalma van, mert eljött az ő órája, de amikor megszülte gyermekét,
nem emlékszik többé a gyötrelemre az öröm miatt, hogy ember született a
világra.
Így most titeket is
szomorúság fog el, de ismét meglátlak majd titeket, és örülni fog a szívetek,
és örömötöket senki sem veheti el tőletek: és azon a napon nem kérdeztek
éntőlem semmit.
Bizony, bizony,
mondom néktek, hogy amit csak kértek az Atyától az én nevemben, megadja
nektek.«”
Szeretett Testvérek!
Az Isten mennyei áldásai,
az Isten gondviselő szeretete nagyon sok mindent adott nekünk. Az általános
kegyelem világában nagyon sok mindennek örülhetünk: egészségnek, munkának,
ismeretszerzésnek, vagy éppen a sport, vagy a hobbi örömei… a sikerek… Az
általános kegyelem világában mindez a világ bármely pontján és bármely
időben élt, bármilyen meggyőződésű ember része lehet. Az általános kegyelem
örömében lehet örülni a házasságban, a gyermekeknek, lehet örvendezni az
unokákra nézve – de ehhez nem kell keresztyénnek lenni. Ezeket az örömöket
az Isten mindenki számára kínálja, mindenki számára adni akarja. Annak is, aki
soha nem hallott az Istenről, annak is, aki hallott, de nem veszi komolyan
szavát, és annak is, aki Krisztus-követővé lett. Az általános kegyelem
világában szabad örvendeznünk a teremtett mindenség szépségeinek, szabad
gyönyörködni a tulipánokban és az amarilliszben, amelyek az Úr asztalán
vannak; szabad örvendezni a zúzmarás, napsütéses tájnak, örömöket szerezhet
számunkra a kultúra bármely területe. Szabad örömmel látni a művészeteket.
Ez bárkinek, bárhol él fölkínáltatik. Jézus így fogalmazza meg, hogy „Isten
felhozza napját jókra és gonoszokra…” – esőt ad ide is, meg oda is. Az
általános kegyelem világában sok nagyszerű dologgal ajándékoz meg az Isten
bennünket.
Most eme örvendetes dolgok
után a másik oldalról is szólnunk kell. Arról, hogy értékeink, köztük az
örömeink is, folyamatosan veszélyben vannak. Emlékezzünk csak, amikor Jézus
úgymond az isteni gondviselésről tanít, a szakaszt úgy ismerjük, hogy
elkezdtek beszélgetni hangosan, hogy mit együnk, mit igyunk, miben
ruházkodjunk. És Jézus akkor emlékezteti őket, hogy „nézzétek a mező liliomait, az ég madarait…” – nem aggodalmaskodnak
úgy, mint ti, és az Isten gondot visel róluk, hát mennyivel inkább rólatok,
teremtményeiről, emberekről. Ezek után folytatja, hogy de „keressétek először az Isten országát és az Ő igazságát, és a többi
megadatik.” Mi tudunk aggodalmaskodni, mert tudjuk, hogy a ruha, az
öltözet, a munkahely, a fizetés és nagyon sok minden veszélyben van. Másik
helyen így mondja: „ne gyűjtsetek
magatoknak kincseket a földön…, gyűjtsetek magatoknak
kincseket a mennyben” – mert
amit a földön gyűjtesz, a moly megemészti, a tolvajok kiássák, ha vasrácsot
szerelsz föl, lefeszítik. Értékeink veszélyben vannak. Veszélyben
vannak történelmi értelemben is, hiszen hány és hány családot tettek tönkre,
akik tisztességesen és szorgalmasan nemzedékről-nemzedékre dolgoztak, és
azután államosítás címszó alatt egy buta egyenlősdi elv alapján elvették
tőle egyik napról a másikra. Veszélyben vannak földi értékeink, és így az
azokhoz kapcsolódó örömeink is, mert az infláció lehet, hogy elviszi. Jó
néhány templomépítés hiúsult meg így a múlt században; gyűjtött, gyűjtött
nem is egy gyülekezet és jött az első világháború. Aztán megint elkezdtek
gyűjteni, és elvitte a ’30-as évek világgazdasági válsága, mert elértéktelenedett
az összegyűjtött pénz, és megint évtizedekkel el kellett napolni egy
templomépítést.
Veszélyben vannak
értékeink. Veszélyben vannak az értékeink és az ehhez kapcsolódó örömeink
azért is, mert néha megronthatják emberek. Veszélyben vannak azért is, mert
lehet, hogy holnap már nem az egészségnek örülhetek, hanem a betegség miatt
lesz aggodalom a szívemben. Veszélyben vannak földi örömeink, mert lehet,
hogy akit szerettünk, és akivel évek, évtizedek útján együtt örültünk,
holnap elszólíttatik közülünk. Mi lesz az örömeinkkel? Mi lesz az általános
kegyelem világában nekünk ajándékozott örömeinkkel?
Egy német regényíró az
1800-as évek közepe táján többek között ezt írta: „Mindaz, ami örömet okoz
az embernek, időhöz, és körülményekhez van kötve. S ami ma még boldogít bennünket,
holnap már elveszti szemünkben értékét.” Az általános kegyelem világában
kapott örömökkel kapcsolatosan Fontane-nak
teljesen igaza van. Igaza van, mert időhöz és körülményekhez kötöttek ezen
örömeink. Igaza van, hogy ami tegnap még boldogított és örömet szerzett,
lehet, hogy holnap ugyanaz a dolog már nem öröm nekünk.
De akkor ennyi? Akkor
csupán az marad, amit a prédikátor mond, hogy „örvendezz ifjú ifjúságod
idején”? Egyed örömmel kenyeredet, igyad örömmel borodat! – ezt adta
neked az Isten. Aztán majd eljönnek a nemszeretem napok, és nincs tovább
öröm?
És most emlékezzünk arra,
hogy az elmúlt négy vasárnapon „Örömötök teljessé legyen” főcímmel
János evangéliumából Jézus szavait olvastuk újra és újra, és próbáltuk
látni, tanulni, hogy van tanítványi öröm is. Van olyan öröm, ami csak a
hívő ember öröme. Egyszer, egy korábbi vasárnapon említettem ezt a
kifejezést is, hogy ez az eszkatológikus öröm; vagyis nem egyszerűen csak a
földi múlandó világ dolgaihoz kötött öröm, nem csupán az az öröm, ami időhöz, körülményekhez van kötve, ahogy Fontane írja; hanem van ennél teljesebb öröm is: a tanítványi öröm. Ráadásul ez az
öröm nem csupán erre a világra, és nem is csupán az eljövendőre vonatkozik,
hanem egyszerre mind a kettőre. Egyik énekünk nagyon szépen így fogalmazza
ezt meg: „Érzem, hogy az örök élet már e földön enyém lett”.
A bibliai tanítás szerint
nem igaz az, amibe néha a középkori egyház is belecsúszott, aztán bizonyos
valláskritikák sikeresen túlhangsúlyozták a korábbi évtizedekben: “Igen,
hát a kereszténység azt tanítja, hogy ez a siralomvölgy, és itt szenvedjél,
és itt hadd uralkodjanak a szentesített uralkodók, hatalmon lévők; majd
valamikor a bizonytalan jövőben lehet, hogy kárpótol az Isten titeket” – a
Szentírás nem ezt tanítja. Akkor sem, ha olykor, néha magukat keresztyénnek
vallók is csak ezt hitték, és ezzel próbálták csupán vigasztalni magukat.
Az Írás sokkal árnyaltabban és sokkal többről beszél.
Emlékezzünk, Jézus használ
itt egy nagyszerű képet, egy nagyszerű példát tanítványainak, amikor arról
beszél, hogy nemsokára kereszthalála jön, nemsokára néhány napig nem fogják
látni őt a tanítványok, de meg fogják látni utána. S tulajdonképpen már
beszél a mennybemeneteléről: „majd elmegyek az Atyához” és majd „visszajövök”.
Jézus mindezekre próbálja
felkészíteni a tanítványait, vagyis hogy lesz egy olyan idő hamarosan,
amikor a világ örülni fog:
„Megfeszítettük!” „Vége a Jézus-ügynek!”
Ti meg szomorkodni fogtok
– mint ahogy az Emmausi tanítványok, szomorúan,
csalódottan ballagtak hazafele Jeruzsálemből. De a ti szomorúságotok örömre fog fordulni, amikor megláttok engem, a föltámadott Urat – készíti föl
tanítványait Jézus. S mindezekhez használja azt a nagyszerű, sokak által
átélt, de bizonyos értelemben mindenki által ismert példát, a szülőasszony
példáját. Jézus azt mondja tanítványainak: Figyeljetek… amikor gyermeket vár, amikor eljön az órája, vagy
amikor eljönnek ezek az órák, amikor vajúdik, amikor már nagyon közel van a
szülés, és maga a szülés folyamata is, akkor bizony olykor sír, olykor jajgat,
fájdalma van, néha nagyon nehéz ez az idő. De amikor megszületett a
gyermek, ahogy Jézus mondja: ember született a világra, örömében elfelejti
mennyit vajúdott, mennyit jajgatott, hogy ember született. Volt értelme
elszenvedni ezt a szomorúságot, ezt a vajúdást, ezt a gyötrelmet. Jézus azt
mondja: valami hasonlót éltek át. Lehet, hogy a világ pillanatnyilag
örül, akkor, a tanítványi korban is Jézus szenvedése, halála miatt majd, és
a tanítványok meg rövid ideig szomorkodnak. Lehet, hogy ma is néha a világ
örül: „Nincs itt Jézus! Hát lehet, hogy visszajön, de nem biztos, a
keresztyének remélik.” – „De nektek mégis örömötök lehet!”
Mi tehát az általános
kegyelem világában kapott örömökön túl lévő öröm? Mi az, ami több annál? Mi
az, ami más annál? – mert más dolgoktól függ. Az általános kegyelem
világában kapott örömeinket is az Istentől kapjuk ajándékba, de ezt
bárkinek adja, ez nem a keresztyénhittől függ. A tanítványi öröm, a Krisztus
tanítványának az öröme viszont kimondottan hitben kapott öröm, csak a
Krisztus-hívő ember öröme, és nem is általában a vallásos ember öröme.
Most szeretnék emlékeztetni
néhány mondat erejéig az előző négy vasárnapra, amikor próbáltunk nagyító
alá venni négy ilyen örömet, melyről Jézus János evangéliumában beszél, és
háromszor is elmondja, hogy „mindezeket
azért mondom, hogy örömötök
teljessé legyen!”.
Emlékezzünk Keresztelő
János örömére tehát. Amikor Keresztelő Jánoshoz mennek a saját tanítványai,
és mondják, hogy „Mester, akiről te bizonyságot tettél, az a názáreti…
mindenki őhozzá megy!” S Keresztelő János azt mondja: örülök. Jánosnál csökken a
létszám, Jézusnál növekszik a létszám. De János komolyan értette és tudta,
hogy „nekem alábbszállni, neki pedig növekedni
kell”. Jézushoz mennek! „Nem én vagyok a Messiás” – mondja
János. Én csak útkészítő vagyok. Én vagyok a „vőlegény barátja”, ama
nagyszerű képpel fogalmazva, aki azon fáradozott, hogy létrejöjjön a frigy,
hogy a mennyasszony és a vőlegény találkozzon. Én azon fáradozok, hogy a
Krisztus, a vőlegény és az ő népe, a mennyasszony találkozzon. Találkoznak:
jönnek Jézushoz – Örülök! Vagyis belesimulni az Isten üdvtervébe. Ez csak a
keresztyén hívő ember öröme. Ezt a világ nem érti, soha meg nem
tapasztalja.
Aztán a tanítvány öröme az engedelmesség
öröme. Nemcsak látni ezt, hogy az Istennek van terve, hanem örülni
annak, hogy ebből valamit rám is bízott az Isten; hogy ebben én is valamit
tehetek. Az engedelmesség, az Úrnak való engedelmesség öröme, amiről
viszont azt mondtuk, azt olvastuk, ez volt Jézus öröme. Amit ő az
Atyától hallott, látott, és amit Ő rábízott, azt teljesítette ebben a
világban.
Harmadszor a tanítvány
öröme a folyamatosság öröme, ezt a vető és az arató képében láttuk,
ahogy megfogalmazza Jézus. Vagy ahogy Pál apostol megfogalmazza: „Én
ültettem, Apollós öntözte –
Apollós a következő generáció volt életkorilag is Pálhoz képest –, de a növekedést az Isten adta”. Vagyis a folyamatosság öröme: az
Isteni üdvterv, az szépen halad előre a történelemben,
miközben a nemzedékek cserélődnek a történelem színpadán, és egy adott
időben, egy adott helyen nekünk is van részünk, feladatunk, és örömünk abban,
hogy látjuk, hogy az Isten munkálkodik. A folyamatosság öröme, amit másik
helyen az Írás így mond, hogy „nem hiábavaló a ti munkátok az Úrban”.
Az Úrban, a Krisztusban. Egyébként hiábavaló. Egyébként emberileg
reménytelen.
Negyedszer láttuk a múlt
vasárnap, hogy a meghallgatott imádság öröme, ez is csak a tanítvány
öröme; mert nem arról beszél Jézus, hogy minden imádságot teljesít az
Isten. Éppen azért, mert nagyon sokan nem Jézus szerint imádkoznak: ahogy a
„Mi Atyánk”-ban tanított minket, hogy „legyen meg a Te akaratod”.
Ahogyan Jézus példát adott, hogy „Atyám, ha lehetséges, múljék el tőlem
e keserű pohár, de mindazonáltal ne az én akaratom, hanem a Tied legyen meg” – ez a Jézus nevében való imádság.
Ez csak a hívőemberé, és így az üdvterv szerint való imádság meghallgatása,
beteljesülése csak a hívőember öröme.
Nos, négy területet is láttunk,
amit én ezután már csak gyűjtőszóval a tanítvány
örömének nevezek. Ezek nem az általános kegyelem világában kapott
örömök, azt mindannyian kapjuk. Ez már a Krisztus tanítványának az öröme,
és erről az örömről a ma olvasott bibliai szakaszunkban Jézus azt mondja: „Senki
sem veheti el tőletek”. Pedig van moly; Infláció is
van ma is; Pedig jönnek a rablók; és ma is van betegség és halál – nemcsak
Jézus korában. Mégis, „senki sem veheti el ezt az örömöt tőletek”.
Ez a tanítványi öröm legsajátosabb jellemzője. Az általános kegyelem világában,
vagy a gondviselés világában kapott örömeink változók és múlandók. Arra
igaz Fontane megállapítása, hogy mindaz, ami
örömöt okoz az embernek, időhöz, körülményekhez van kötve. Erre igaz az ő
megállapítása, hogy ami ma még boldogít bennünket, holnap már elveszíti
szemünkben az értékét. De a tanítványi örömre nem igaz. És látszik, hogy Fontane ezt nem értette, talán soha meg nem
tapasztalta; csak a földi összefüggésekben tudott gondolkozni. Biztos, hogy
megkeresztelt ember volt, 1819-ben született. Formálisan bizonyára ő is
magát keresztyénnek tartotta, mint ahogyan elméletileg mindenki azt
gondolta, hogy ő az; mert keresztvíz alá került. De aki csak ennyit tud
mondani az örömről, az még nem érti igazán az Igét, és nem sokat élt át
belőle.
Hogy van hát az, hogy „senki
sem veheti el ezt az örömöt tőletek”? És akkor most emlékezzünk az Efezusi levélből hallott bibliai szakaszra, mert nagyon
sokat segíthet megérteni, hogy mi az az öröm,
amit nem vehetnek el, és miért nem vehetik el. Mi eldobhatjuk magunktól, de
mások nem vehetik el.
Először is: Jézus arról
beszélt – és ugyanígy szól Pál apostol az Efezusi
levélben –, hogy „Ti –
mondja követőinek – nem e világból
valók vagytok. Mint ahogy én sem ebből a világból való vagyok. Nem ti
választottatok engem, én választottalak ki titeket”. És ezt a hangsúlyt
nagyon komolyan kell vennünk, mert különben labilis, saját hívő
teljesítményünkre épülő hitünk lesz. Bár ez nagyon kegyesnek látszik, de
egy kicsit megkérdőjelezhető az Írás alapján. „Én választottalak ki
titeket – mondja Jézus –,
hogy elmenjetek, és gyümölcsöt teremjetek. A megtérés, az újjászületés
által, vagyis a Szentlélek által, amit az Isten elvégez bennünk, az nem
ebből a világból való; de mégis ebben a világban él a hívő ember.
Ilyeneket olvastunk az
előbb az Efezusi levélben: „Őbenne – tehát Krisztusban a szövegösszefüggés
szerint – van megváltásunk és bűneink
bocsánata”. Ez nem az
időtől és a körülményektől függő öröm. Azután Isten kijelentette magát,
megismertette akaratát, akaratának titkát, szó szerint Őbenne, a
Krisztusban a Krisztus-követő számára. Ez megint nem a körülményektől függ,
nem a molytól és az inflációtól függő tartós vagy nem tartós öröm. Aztán
elhatározta Isten, hogy fiává fogad minket a Krisztusban. Ha valóban
Krisztus-követőkké lettünk, akkor a mi fiúvá fogadtatásunk, hogy Isten gyermekei
vagyunk, ezek nem az időtől és a körülményektől függő dolgok és örömök,
hanem az Isten kegyelmétől függ. Sőt Őbenne örököseivé lettünk, a
Krisztusban örökösök lettünk, és itt már a jövendőről is szó van. Ezt
viszont sem a moly, sem az infláció, sem az államosítás, sem a betegség,
sem a halál, semmi nem veheti el. Mint ahogy a „Krisztus szeretetétől
semmi nem szakíthat el” – olvashatjuk egy másik helyen. Senki nem
veheti el ezt az örömöt, a tanítványi örömöt, hiszen elhatározta – mondja
Pál apostol az Efezusi levélben –, „hogy fiaivá fogad minket”. Vagyis a
Krisztus-követésünk alapja nem a mi hitünk, mint ahogy ezt néhány, magát
szuperkegyesnek gondoló csoport hirdeti; hanem a mi hitünk, az válasz arra, hogy az Isten elhatározta, hogy fiaivá
fogad. Vagyis: Ő szeretett minket, és mi azért szeretjük Őt.
János apostolra gondolva: „elhatározta,
hogy fiaivá fogad, örököseivé tesz”. És aztán nagyszerűen fogalmaz az
apostol: „megáldott Isten bennünket mennyei világának minden lelki
áldásával a Krisztusban”. Olyan áldásokat kaptunk, ami több és más,
mint az általános kegyelem világában kapott áldások és örömök, amit
mindenki kap, és a történelem bármely idejében kaphatott, de ezen örömök,
amiket tanítványi örömnek neveztem összefoglalóan, ezeket a Krisztus-követő
ember kaphatja. Mert: Őbenne van
megváltásunk, bűneink bocsánata; Kijelentette, megismertette akaratának
titkát Őbenne, vagyis a
Krisztusban; elhatározta, hogy fiává fogad minket a Krisztusban, Őbenne lettünk örököseivé. Az Efezusi levél bevezető szakaszában újra és újra arról
van szó, hogy az egyháznak a Krisztus a fundamentuma, és nem a mi vallásos
teljesítményünk. Ezért a pokol kapui sem vethetnek rajta diadalmat. Ezért
nem veheti el a tanítványi örömet senki! Sok minden mást elveszítünk, és
sokszor szomorkodunk, de hívő embernek kell, hogy legyen olyan öröme, amit
senki és semmi nem vehet el, mert nem időhöz és körülményekhez kötött,
hanem kimondottan Krisztushoz kötött – és így az Isten ajándéka számunkra.
És mindezekből mi következik? Az Efezusi levélben
háromszor megismétli Pál apostol: mindezért, amit Őbenne, a Krisztusban az
Isten eleve elhatározott és elvégzett és nekünk ajándékoz, mindezért mi „dicsőségének
magasztalására legyünk”. Háromszor ismétli meg az előbb hallott rövid
szakaszban Pál apostol: Dicsőségének magasztalására legyünk. Ami a
jövő héten, az Úr asztalánál a kérdés-feleletnél majd így hangzik, hogy mind
e kegyelemért hálából egész életeteket az Úrnak szentelitek; és ígérjük,
hogy az Ő dicsőségének magasztalására élünk hálából.
Szeretett Testvérek!
Végezetül föl kell magunk számára tenni a kérdést, mert kétféle örömről
volt szó: az egyik, ami a gondviselő és az általános kegyelem
világába tartozik, és mindenki kaphatja: egészség, munka, ismeret, sport,
hobbi, siker, házasság, gyermekek, unokák, természet, kultúra, művészet… és
amit nem soroltam fel, de hasonlók öröme; a másik a tanítványi öröm, ami több és más. Az előző időtől és földi
körülményektől függő, a tanítványi öröm alapja
pedig Krisztus. Ezért mondhatta ki Jézus, hogy ezt az örömöt senki nem veheti el. Tegyük föl
tehát magunk számára a kérdést: melyik öröm határozza meg alapvetően az
életünket? Mind a kettő benne kellene, hogy legyen! Az általános kegyelem
világában kapott öröm is – legyünk hálásak és merjünk örülni az ott kapott
áldásoknak –, de ha valóban azt gondoljuk magunkról, hogy mi
Krisztus-követő keresztyén emberek vagyunk, és nemcsak vallásosak, akkor a
tanítványi örömnek is el kell töltenie szívünket. Sőt! – az kell, hogy
meghatározó legyen! Ezt cselekedni, és azt sem elhagyni – mondaná, vagy idézhetnénk
Jézust, egy más összefüggésből kölcsönözve a kifejezést. A tanítványi öröm
az, ami meghatározza a Krisztus-követő ember életét, és amazt sem kell
elhagyni, amit az általános kegyelem világában nekünk ajándékoz az Isten,
hogy örüljünk, hogy éljünk vele. De melyik határozza meg az életünket?
Melyik az, amelyik a több, az erősebb? A tanítványi öröm, vagy csak a
múlandó, elvehető, változható, általános kegyelem világába tartozó örömök?
Tulajdonképpen hitünknek ez egy nagy mércéje. De igeismeretünknek is egy
nagy mércéje. Ha csak a gondviselő ‘Jóisten’-ben
hiszünk, akkor ugyan egyik oldalról örülünk, de rengeteg csalódásunk és
rengeteg fájdalmunk lesz, és nem tapasztaltuk meg a Krisztus-követő ember
örömét. Melyik öröm határozza meg? Vizsgáljam meg tehát öröm-értékrendemet,
-sorrendemet is. Mert nemcsak a gondviselésnél hangozhat el, hogy
keressétek először az Isten
országát, igazságát, a többi pedig megadatik,
hanem az örömünkkel kapcsolatosan is igaz ez. Keressük először és éljünk
igazán a Krisztus-követés örömében, a mennyei erőforrásokból táplálkozó
örömben, és éljünk hálával, hálás szívvel, örömmel az általános kegyelem
világában is nekünk adott múlandó örömökkel. De a sorrend nem mindegy. És
hogyha egyre inkább meghatározó életünkben a tanítványi öröm, az el nem
vehető öröm, akkor magasztaljam ezért
igazán az Urat, és a többiért is legyek hálás. De magasztaljam igazán az
Urat a tanítványi örömért, és ez az öröm mozgósíthat szolgálatra. Csak ez az öröm tud hálássá tenni,
hogy egész életemet az Úrnak szenteljem. Jézus arról beszélt: „így
most titeket is szomorúság fog el, de ismét meglátlak majd titeket, örülni fog
a szívetek és örömötöket senki sem veheti el”. Ámen.
Ó, Ábrahám Ura, Hadd áldjuk szent neved,
Mert mindenható vagy és
örök szeretet.
Nagy Isten a neved, Ezt
vallja föld és ég,
Csak téged illet tisztelet
és dicsőség.
Ó, Ábrahám Ura, Ím hallom szent szavad;
Csak azt az üdvöt keresem,
mit kezed ad.
A múló földi jót És vágyát
elhagyom,
S őt választom ki őrizőm és
pásztorom.
Ó, Ábrahám Ura, Szent
kegyelmed nekem
Az én örömöm, útamon ez vezessen.
Te barátod lettem, Én
Istenem te vagy:
Tarts meg a Jézus véréért és üdvöt adj!
425.
dicséret 1-3. verse
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk az
égi madarakkal, a mező liliomaival együtt gondviselésed minden áldásáért.
De bocsásd meg nekünk, amikor csak ennyi volt az örömünk, és magunkat mégis
Krisztus-követőknek vallottuk. Bocsásd meg nekünk, hogyha csak ennyi volt
az örömünk, és ha olykor ezekből hiányt szenvedtünk, akkor
pedig ellened zúgolódtunk, panaszkodtunk a világ fiaival együtt. Segíts
Urunk, hogy több legyen bennünk a tanítványi öröm, hogy tudjunk örvendezni
üdvözítő tervednek, tudjunk örvendezni az Irántad való engedelmességben, az
engedelmesség cselekedeteiben, hogy tudjunk együtt örvendezni, bár
különböző feladatokat és munkákat bízol reánk a Te országod építésében; és
segíts, hogy valóban Jézus nevében, az Ő lelkülete szerint kérjünk,
imádkozzunk, hogy sok meghallgatott imádságnak örvendezhessünk. Segíts
Urunk, hogy több legyen az el nem vehető örömünk, mely örömnek az alapja
Krisztus. Könyörgünk mennyei Atyánk, örömünkben is segíts helyesebb
értékrendre minket. Könyörgünk személyes lelki megújulásunkért is, és
kérünk, hogy gyülekezetünk örvendezőbb, engedelmesebb bizonyságtétele
hitelesebb bizonyságtétel legyen. Könyörgünk az egyházakért, hogy valóban a
felülről jövő öröm sugározzon át életünkön, közösségeinken e gyakran
reményt vesztett világ felé. Így kérünk a gyászolókért, betegekért,
azokért, akik földi örömeik egy részét elveszítették, hogy ebből a
mélységből Téged keressenek, és kérünk, hogy mi is készek legyünk Rólad
bizonyságot tenni. Könyörgünk népünkért, hogy ne csak az elvehető, múlandó
örömök után kapkodjon, és ezért gyakran sokat csalódva keseregjen, hanem
örvendező keresztyének által sokan elinduljanak a Krisztus-követés útján,
hogy sokan megtapasztalhassák a tanítványi öröm gazdagságát, áldását.
Urunk, Istenünk, odaszánjuk magunkat a Krisztus követésére. Tölts el
bennünket a Te örömöddel! Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|