|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
„Példát adtam nektek”
János
evangéliuma 13. rész 1-11.
„1A
húsvét ünnepe előtt Jézus jól tudva, hogy eljött az ő órája, amelyben át
kell mennie e világból az Atyához, jóllehet szerette övéit e világban,
szerette őket mindvégig.
2És vacsora közben, amikor az ördög már a szívébe
sugallta Júdás Iskáriótesnek, Simon fiának, hogy árulja el őt, 3Jézus
jól tudva, hogy az Atya mindent kezébe adott, és hogy az Istentől jött, és
az Istenhez megy: 4felkelt a vacsorától, letette felsőruháját,
és egy kendőt véve, körülkötötte magát; 5azután vizet öntött a
mosdótálba, és elkezdte a tanítványok lábát mosni, és törölni azzal a
kendővel, amellyel körül volt kötve.
6Eközben Simon Péterhez ért. Az így szólt hozzá:
»Uram, te mosod meg az én lábamat?«
7Jézus így válaszolt neki: »Amit én teszek, most még
nem érted, de később majd megérted.«
8Péter így szólt hozzá: »Az én lábamat nem mosod meg
soha.« Jézus így válaszolt neki: »Ha nem moslak meg, semmi közöd sincs
hozzám.«
9Simon Péter erre ezt mondta neki: »Uram, ne csak a
lábamat, hanem a kezemet, sőt a fejemet is!«
10Jézus így szólt hozzá: »Aki megfürdött, annak csak
arra van szüksége, hogy a lábát mossák meg, különben teljesen tiszta. Ti is
tiszták vagytok, de nem mind.«
11Mert tudta, ki árulja el, azért mondta: »Nem vagytok mindnyájan
tiszták.«
Imádkozzunk
Mennyei Atyánk! Hálás szívvel állunk most itt
előtted. Köszönjük, hogy ismét együtt lehetünk a Te templomodban
összegyülekezve. Hálát adunk Urunk minden áldásért és próbáért. Add, hogy
azokért a próbákért is tudjunk őszintén hálát adni, amiket most még nem
értünk miért kaptunk.
Bocsásd meg önző, bűnös vágyainkat; add, hogy a Te
segítségeddel megszabadulhassunk büszkeségünktől, irigységünktől,
kapzsiságunktól, a mohóságtól, szeretetlenségtől, személyválogatástól.
Bocsásd meg, hogy sokszor nem figyelünk eléggé Rád, így embertársainkra
sem.
Segíts, hogy most, a böjti időszakban elcsendesedve,
ezeket felismerve, visszataláljunk Hozzád. Hálás a szívünk, hogy Te
megmutattad egész életeddel a böjt lényegét, hisz egész életed egy hatalmas
böjt volt, amiben önként lemondtál mindenről Isten dicsőségéért, a mi
üdvösségünkért. Add, hogy mi is önként, örvendezve, hálaadással
elmélkedjünk, szálljunk magunkba; és ismerjük fel, hogy Isten akaratát kell
mindig szem előtt tartanunk. Tisztíts meg minket is Urunk, hogy hű követőid
lehessünk! A Te Lelked által teljen meg szívünk irántad és az emberek iránt
szeretettel.
Szentlélek Isten! Szállj most az igehirdető lelkére,
hogy mindenki megérthesse üzenetedet. Urunk, a Te Szent Fiadért kérünk, hallgasd
meg imádságunkat. „Tekints reánk és könyörülj rajtunk Istenünk.” Ámen.
Adj Szentlelket a tanítóknak,
Egyetemben a hallgatóknak,
Hogy mind engedhessünk
akaratodnak,
Dicséretet mondhassunk te
szent Fiadnak,
Jézus Krisztusnak.
Hála néked, mennybéli Isten,
Ki vigasztalsz minket
éltünkben,
És el nem hagysz minket nagy
szükségünkben,
Megerősítesz inkább az igaz
hitben,
Ígéretedben.
235. dicséret 4. és 5. verse
János
evangéliuma 13. rész 12-17.
„12Az
az én parancsolatom, hogy úgy szeressétek egymást, ahogyan én szerettelek
titeket.
13Nincs senkiben nagyobb szeretet annál, mintha valaki
életét adja barátaiért.
14Ti barátaim vagytok, ha azt teszitek, amit én
parancsolok nektek.
15Többé nem mondalak titeket szolgáknak, mert a szolga
nem tudja, mit tesz az ura. Titeket azonban barátaimnak mondalak, mert
mindazt, amit hallottam az én Atyámtól, tudtul adtam nektek.
16Nem ti választottatok ki engem, hanem én
választottalak ki, és rendeltelek titeket arra, hogy elmenjetek és
gyümölcsöt teremjetek, és gyümölcsötök megmaradjon, hogy bármit kértek az
Atyától az én nevemben, megadja nektek.
17»Ezeket azért parancsolom nektek, hogy szeressétek
egymást.«”
Szeretett Testvérek!
Mindannyiunk életében volt már, amikor hosszabb útra
indultunk el, és szeretteinknek búcsúszavakat mondtunk; olyan szavakat,
amelyeket addig talán nem volt időnk és alkalmunk elmondani, és olyanokat,
amit érdemes megszívlelni, akár az itthon maradt családtagoknak; vagy talán
fordítva is kapunk búcsúszavakat, azok, akik elmegyünk. Még inkább
figyelünk talán azokra a szavakra, amiket a nagy elköltözés előtt szoktak
mondani emberek, mielőtt átmennek a halálba, a halálon túli életbe, és ezek
az utolsó szavak még inkább megmaradnak a mi szívünkben és gondolatainkban.
Talán azok az utolsó gesztusok, utolsó mozdulatok, utolsó érzések sokáig
kísérnek bennünket, mélyen bevésődnek gondolatainkba és fontos lesz annak a
teljesítése.
Én most egyet említenék. Valaki elköltözése előtt két
mondatot tudott már mondani. Azt mondta: bocsássatok meg mindenért, amit
tudatosan vagy tudatlanul elkövettem ellenetek is és szeressétek egymást.
És tudom, hogy az a család, aki eddig nem vette igazán komolyan a
megbocsátást, nem vette igazán komolyan az egymás szeretetét, ott, abban a
családban elindult valami. Elindult valami, ami az egymás iránti
megbocsátásra, és az egymás szeretetére indította őket.
Igen, a búcsúzás, az utolsó szavak mindig
nyomatékosan vannak jelen a mi életünkben. Így volt ez Jézus korában is.
Eddig is sokat tanultak tőle a tanítványai, de most Jézus maga is
búcsúzkodik. Az első lépcsője ennek a búcsúzásnak egy vacsora, egy jelképes
prófétai cselekedet; János evangéliumában ezután halljuk, hogy nagyon sok
mindent mond el búcsúzásképpen az övéinek, a tanítványainak.
Azt olvastuk, hogy húsvét ünnepe előtt, Jézus jól
tudva, hogy eljött az ő órája, amelyben át kell mennie e világból az Atyához.
Sokan vitatkoznak azon, hogy ez már az utolsó vacsora leírása lenne-e, vagy
a megelőző napok egyike; de azt hiszem nem ez a lényeg, hanem Jézus búcsúzni akar tanítványaitól, és az
a belső óra számít ilyenkor, amikor azt érzi Jézus, hogy még ezt el kell
mondanom a tanítványaimnak; még ezt meg kell cselekednem előttük. Búcsúznia
kell, pedig az van itt fölírva, hogy szerette őket mindvégig. Hiszen ezért
jött erre a világra. Hiszen ezért adta oda, hagyta oda az ő istenségét,
ezért lett emberré, mert szerette az embert. Szerette már előre az övéit,
akik hinni fognak az ő szavában.
Mátyás Ernő az egyik teológus így fordítja ezt a
nagyon rövid mondatot: „Megmutatta övéinek, akiket a világban állandóan
szeretett, az ő szeretetének tökéletességét”. Ugye, mennyi mindent elmond?
Az Úr Jézus tökéletes szeretete jött el ebbe a világba. Ahogy múlt vasárnap
is szólt köztünk a Filippi levélből a Krisztus himnusz, hogy „nem tekintette zsákmánynak, hogy
egyenlő Istennel, hanem megüresítette önmagát, szolgai formát vett fel,
emberekhez hasonlóvá lett. Megalázta magát és engedelmeskedett mindhalálig,
mégpedig a kereszthalálig”. És most eljön annak az ideje, ami itt le
van írva, „ezért fel is magasztalta
őt Isten mindenek fölé”. Igen, ennek a határán van itt a Jánosi leírás,
miközben még látjuk a szolgai formát, ugyanakkor tudjuk, hogy már elhívta
őt az Isten, visszahívta, hogy megdicsőítse Őt halála és feltámadása után.
Együtt látjuk itt a kettőt, hogy át kell mennie a világból az Atyához,
jóllehet nagyon megszerette azokat, akik körülötte voltak. Eleve szerette
őket, akikért jött ebbe a világba, és eleve szeretett minket, hogy megtette
ezt a nagy áldozatot miérettünk. Igen, ez a tökéletes szeretet, ami a
szolgai formában lett igazán érvényessé és hitelessé, most még szolgai
formát vesz föl a lábmosás történetében, hogy aztán visszamenjen az Isten
világába. Megmutatta övéinek a szeretetet – és majd olvassuk később, hogy
ebben is példát adott.
János magát a vacsorát nem részletezi, nem írja le
olyan részletességgel, mint ahogy az utolsó vacsorát a többi evangélista
leírja, de erre a jelképes prófétai cselekedetre nagy hangsúlyt tesz. És
álljunk meg itt, hogy ez egy prófétai
cselekedet. Hisz mi csak a szépségét, tulajdonképpen az erkölcsi
szépségét szoktuk kiemelni, de ennél többről van itt szó. Hiszen benne van
a megváltásnak, a Jézus vére által való megtisztulásnak az igazsága. Igaz, hogy még ezután fog teljességében
bekövetkezni mindaz, amire most utalás történik és éppen ezért prófétai; és
éppen ezért, mert még ezután fog teljességre jutni, amire most jelzést tesz
Jézus. Túlmutat önmagán ez a cselekedet. Túlmutat, isteni üzenetet hordoz,
ez a talán akkor megszokott dolog, hogy valaki fogja a vizestálat, fogja a
kendőt és megtörli, megmossa az ott levő vendégek lábát. Nem így kellene
ennek lenni, nem a legnagyobb vendégnek kellene megmosni a többiek lábát,
hiszen úgy szokott lenni, hogy ezt a szolgák végezték vagy legfeljebb a
házigazda; és legtöbbször pedig olyan szolgák (akár rabszolgák), akik
igazán kicsinek számítottak abban az időben.
A nagycsütörtöki lábmosás ebben is előre mutat. Jézus
azt mondja, hogy az ő asztalközösségében, az ővele való tanítványok
közösségében nem az a rend, mint a világban, hanem, hogy a nagyobb szolgál
a kisebbnek. A nagycsütörtöki lábmosás, az a nagypénteki esemény prófétai
cselekedete, az az igazi áldozat lesz majd az igazi bűntörlő erő, amit
Jézus Krisztus a kereszten kell, hogy elszenvedjen. De valószínű azért
tette most ezt, hogy még jobban érthessék a tanítványok, hogy mi is
történik majd Jézus vérének az odaáldozásával. Majd akkor fog igazán
teljesen kiábrázolódni, hogy az emberfia nem azért jött, hogy neki
szolgáljanak, hanem, hogy ő szolgáljon és adja az ő életét váltságul
sokakért.
Prófétai cselekedet az Ószövetségben többször is volt.
Olvasunk Jeremiás és Ezékiel prófétai cselekedeteiről és szinte mindig
értetlenség követi. Nem értik, hogy miért tesznek akár furcsa dolgokat is:
Jeremiás jármot vesz a nyakába, vagy egy övet kell, hogy elrejtsen, és
ehhez hasonló cselekedetek, de mindnek-mindnek isteni üzenete volt, amit
aztán a nép, vagy akkor, vagy később meg kellett, hogy értsen.
Prófétai cselekedet Jézus tette, de természetesen
értetlenség kíséri. Péter értetlenkedik. A többiek talán csak elnézték,
hogy Jézus ezt megteszi. A többiek, valószínű ők sem értették, de nem
teszik szóvá, hogy miért is így van mindez. Péter értetlenkedik, és azt
mondja, hogy „Te mosod meg az én
lábamat?”.
Pilder Mária teológiát ugyan nem végzett, de óriási
igehirdetői cselekménye, élete volt; ő mondja így el, hogy talán érzik a tanítványok,
hogy valamit ők elmulasztottak. Talán közülük kellett volna valakinek
először is megmosni mindannyiuk lábát, de persze mindenki a másikra nézett,
mindenki a másikat várta, hogy megteszi. Valószínű egyikőjük házában sem
volt, tehát nem házigazda volt egyikőjük sem, és éppen ezért vártak
egymásra, hogy ki teszi meg ezt az ott, abban a kultúrkörben teljesen
egyértelmű szokást, hogy megmossák a vendégek lábát. És Péter is nagynak
érezte talán ehhez magát. Vagy a többi tanítvány is.
Pilder Mária szerint elképzelhető, hogy Jézus lábát
sokan szívesen megmosták volna. Jézusnak lehet, hogy szívesen szolgáltak
volna. De hogy egymásnak? Én a másiknak, aki esetleg nem olyan, mint én
vagyok? Vagy kisebbnek látom magamnál, mint magamat? Igen, benne van ebben
az értetlenkedésben talán ez is. Te mosod meg az én lábamat? –lehet, hogy
benne van már az a felismerés, hogy fordítva kellett volna.
És aztán, az értetlenkedés után Péter tiltakozik is.
Azt mondja: „Az én lábamat nem mosod
meg soha”. Jézus érti ezt az értetlenkedést. Tudja jól, hogy mi zajlik
Péter gondolataiban. Meg is mondja neki, hogy „…most még nem érted, de később majd megérted”. Talán úgy, mint
amikor a kisgyermeknek magyarázunk valamit. Tudjuk, hogy nem fogja föl
teljesen, de hisszük azt, hogy valamikor majd igazán meg fogja érteni és
talán emlékezni fog rá, és talán majd akkor teljességre jut benne az a
néhány gondolat. Hát így lesz majd Péter is. De megfigyelhetjük, hogy ez az
értetlenkedés a keresztnél, a kereszt után, sőt a feltámadás után is még
ott van benne. Majd igazán csak a Szentlélek fogja megmagyarázni neki, a
Szentlélek fogja megértetni vele, hogy miért is történt mindez így; miért
kellett az Úr Jézusnak szolgai formát fölvenni, miért kellett érettünk,
emberekért a földre jönni. Péter tiltakozik is, szinte kizárja, hogy ővele
megtörténjen, ami a többi tanítvánnyal: „Az
én lábamat nem mosod meg soha”. És Jézus egy megdöbbentő dolgot mond: „Ha nem moslak meg, semmi közöd sincs hozzám”.
Igen, Péter még nem érti, most még csak azt látja, hogy ez valahogy furcsa
helyzet, ami itt előállt, és nem érti, hogy mit fog jelenteni, mit kell, hogy
jelentsen az ő számára Jézus Krisztus megtisztító ereje. A nagypéntek
titkát, a húsvét titkát Jézus előre akarja neki mutatni, magyarázni, hogy
aztán majd jobban értse a bárány vérének bűntörlő erejét – „Ha meg nem moslak nincs közünk
egymáshoz”.
Sokan akarják kikerülni ezt a lehetőséget, ezt a
lépést, hogy oda járuljanak és kérjék az Isten bűnbocsátó, az Úr Jézus
bűntörlő erejét az életükbe, és nem veszik észre, hogy az ember dolga most
éppen az, hogy engedje hittel végbemenni magán a Krisztus megtisztító
munkáját. Persze Péter, amikor ezt megkapja, hogy „semmi közöd nincs hozzám”, akkor átesik az ellenkező végletbe,
és azt mondja, hogy hát „…akkor ne
csak a lábamat, hanem a kezemet, sőt a fejemet is!” mosd meg. És akkor
Jézus megint egy elgondolkodtató dolgot mond neki: „Aki megfürdött, annak csak arra van szüksége, hogy a lábát mossák meg”.
Nyílván sokan ismerjük, hogy azon a vidéken miért is volt szükség az újra
és újra, talán naponta többszöri lábmosásra, az ott élő embereknek – és ez
arra vonatkozik, hogy aki otthon megfürdött, annak már csak arra van
szüksége, hogy a lábát megmossák – hosszú, poros utakat kellett megtenniük
nyitott szandálokban. És nyáron mi is tudjuk, hogy milyen jólesik megmosni
a lábunkat. Ráadásul ott a vendégségben nem is székeken ültek, hanem ilyen
kereveteken, félig fekvő helyzetben költötték el a vacsorájukat, tehát az
sem volt mindegy, hogy hogyan teszik a lábaikat ezekre a kerevetekre, de ez
volt a szokás, hogy minden vendégség előtt megmosták a vendég lábát.
Emlékezzünk talán, amikor Simon farizeushoz megy
Jézus vendégségbe, akkor elmulasztják ezt a lábmosást; és jön egy asszony,
egy bűnös nő, aki könnyeivel mossa meg Jézus lábát, és hajával törli meg
azt. Nem első alkalom, hogy nem adják meg Jézusnak ezt a tiszteletet. De
milyen jó, hogy mindig van, aki veszi a vizet és veszi a kendőt vagy éppen
a haját, és azzal teszi kellemessé akár a vendégséget és adja a
megtisztulás lehetőségét.
Magyarázók azt mondják, hogy itt a fürdés, tehát amikor
az egész testet megmossuk, kicsit jelképezi azt, amikor a keresztségben
teljesen elveszi az Isten a mi bűneinket; az addigi bűnöknek az eltörlése.
És erre mondhatja Jézus, hogy ti már a velem való közösségben így
tisztultatok. Velem való közösségben már ti tiszták vagytok. Tesz egy kitételt:
„…de nem mindannyian”. És itt Júdásra
gondol, hiszen tudjuk, hogy ő ugyan megkapta a lábmosást, mégsem lett
tisztává. Ott volt a tizenkettőben és mégsem lett tisztává. És a mosdás, az
újra és újra való mosakodás, a naponkénti megtisztulást kell, hogy
jelképezze, jelezze a mi életünkben. Ezt sokan az úrvacsorával azonosítják,
az úrvacsorában kapott bűnbocsánattal, megtisztulással, új élettel
azonosítják. Igen, sajnos, ha sokan ott vannak is Jézus közelében, mégis
megvan annak a lehetősége, hogy nem értik igazán, hogy Jézus Krisztus
bűntörlő ereje hogyan is hat. Majd fogjuk énekelni: „Hagyd, hogy gyógyító
folyó tisztogasson meg belül”. Igen, az Isten Szent Lelke tud megtisztítani
bennünket. Külső tisztasági ceremóniák, azok nem. És ezzel nyílván Jézus utalt
arra is, hogy azokat hiába cselekszik sokan.
„Ti már tiszták vagytok.” – Vagyis a Jánosi
gondolkodást, ha figyeljük, akkor eszünkbe juthat: az első részben, amikor
arról beszél, hogy akik befogadták az érettünk emberré lett Úr Jézust,
azoknak megadta, hogy Isten gyermekeivé legyenek, hogy közük legyen
Istenhez; hogy Isten családjába tartozzanak. És boldogok azok, akik
megmosták a ruháikat a bárány vérében.
Jézus miután megtette – miután valóban alázatos
szolgaként levetkőzött, körülkötötte magát, megmosta a tanítványok lábát és
visszaült az asztalhoz –, megkérdezte a tanítványokat: „Értitek, hogy mit tettem veletek?” Hát nem várja meg a
választ. Lehet, hogy különfélék lettek volna, lehet, hogy sokan valóban nem
értették még ott közülük – de Jézus elmondja: „példát adtam nektek”. Levonja a következtetést, hogy mi is
történt. És ha a prófétai cselekedet a megváltásra utalt, akkor itt azt
látjuk, hogy Jézus szeretné őket etikailag, erkölcsileg is felemelni: Példát adtam nektek. De szeretném
hangsúlyozni, hogy a kettő nem fordítható meg. Csak erkölcsileg jót tenni
valakivel, csak humánusan cselekedni valakivel még nem jelenti azt, hogy
Jézussal közösségben vagyunk. A kettő egymás után következik. Megérteni a
megváltó cselekedetet és utána cselekedni az Isten akaratát. Nem külső
utánzásról van itt szó, hanem a megváltozott élet tud igazán, szív szerint
szolgálni másoknak. Nem olyanfajta imitáció, hogy hát “megteszem, mert így
illik, vagy így mondták”; hanem azért, mert Jézus azt mondja, köztetek nem
ez a rend, hanem „aki nagy akar lenni
köztetek, az legyen a ti szolgátok.” Igen, az Úr Jézus nem szégyellt
szolgai formát fölvenni. Valljuk be, mi sokszor tartunk tőle, hogy “Hát azért
mégse én tegyem!”. “Mégse én induljak!” “Mégse én kezdjem!” Mennyiszer van
bennünk ez a gátlás, hogy “Hát azért fordítva kellene lenni!” “Én mégis
nagyobb vagyok!” Vajon a tanítványok gondolkoztak-e ezen, hogy “Nekem
kellett volna kezdeni, megtenni”? És valóban, akár a többieknek is
szolgálni. Majd a Szentlélek által megértik.
Prófétai cselekmény tehát, Krisztus megváltására
mutat. Tulajdonképpen érthetetlen volt, hiszen ellentmond a józanésznek és
a szokásnak, amit a Mester tett az ottani tanítványokkal; és ellentmond az
is, amit velünk cselekedett, hogy életét adta miérettünk. Mégis, hogyha a
húsvét fényében és a nagypéntek üzenetében látjuk, akkor azt látjuk, hogy volt értelme a szolgai formának, és
milyen jó, hogy Jézus kész volt erre, és megtisztít bennünket minden bűntől az ő nagypénteki áldozata.
Aztán arra is figyelhetünk, hogy közösséget
teremt Jézussal. Nélküle, az ő megtisztító szeretete nélkül nincs közöm
hozzá. Hiába mondom, hiába mutatom akár a külső bizonyítékot, akár az
oklevelet, akár bizonyos cselekedeteket, csak akkor lesz igazán közöm
hozzá, hogyha ez a belülről megtisztított ember tud szolgálni és igent
mondani. Jézus azt mondja: „Ahogy én
szerettelek titeket, ti is úgy szeressétek egymást”.
Újra Pilder Máriára emlékeztetek – most sokat
olvastam tőle. Ő lelkészek között egyszer egy olyan gyűlésen vett részt,
ahol misszióról volt szó, és több lelkész felvetette, hogy az akkori
elesett országot a háború után föl kellene rázni, és akkor Pilder Mária
csendesen fölállt és csak annyit mondott: „megtéretlen szívvel misszionálni
bajos”. Vagyis, aki nem tisztult meg, az ne gondolja, hogy tud Krisztus
lelkületével szolgálni. És tudjuk, hogy ennek a rövid mondatnak a hatására
több lelkész magába nézett és megtért, és odaszánta az életét. Hát valahogy
erre lenne szükségünk nekünk is, hogy magunkba nézzünk most böjtben, hogy mennyiszer
akartam én szeretet nélkül lábmosást végezni, szeretet nélkül szolgálni,
csak a szemnek szolgálva – ahogy egy helyen mondja az Ige – vagy szív szerint
szolgáltam-e neki? A Mester szeretete tökéletes, és aki valóban az ő
példáját akarja követni, akkor először is meg kell tisztulnunk, engedni,
hogy megmossa a mi lábunkat, megmossa a mi egész valónkat, és aztán indulhatunk
el. Prófétai cselekedet, majd a megváltás beteljesedése, és a mi dolgunk
pedig az, hogy engedjük végbemenni magunkon Krisztus megtisztító munkáját
és aztán közösségbe kerülhetünk vele; és aki részesült ebben a
jótéteményben, az szabaddá válik a szolgálatra.
A kérdés az, hogy tiltakozom-e a lábmosás ellen?
Tiltakozom-e, mert talán azt mondom, hogy “Ó én rendben vagyok, nincs semmi
gond az életemben, én jobb vagyok, mint mások” – lehet a tiltakozásunknak
ilyen oka is –, vagy valóban kívánom, hogy megújítsa az egész életemet,
lényemet. Aztán pedig kérdezzen meg az Ige, hogy valóban akarok-e ebből a
példából indulva lehajolni másokhoz és másoknak is szolgálni?
Csak te kellesz, én Uram,
Benned mindent meglelek;
Támogasd, ki elzuhan,
Gyógyítsd meg, ki vak s
beteg.
Szent szavadra hallgatok,
Tévedés az én bajom,
Én hamisság s bűn vagyok,
Te igazság s irgalom.
Kegyelem vagy, égi jó,
Mely minden bűnt eltörül,
Hagyd, hogy gyógyító folyó
Tisztogasson meg belül.
Élet-kút vagy, lüktetés,
Vízmerítni drága hely,
Ó buzogj fel bennem és
Öröklét felé emelj.
300. dicséret 3. és 4. vers
Imádkozzunk
Urunk, Istenünk, Édesatyánk az Úr Jézus Krisztus
által! Valljuk az énekkel, hogy Te kegyelem vagy, s égi jó, mely minden
bűnt eltöröl. Azt is tudjuk, hogy a mi bajunk, a gyakori tévedésünk,
hamisságunk, önigazságunk. Most, hogy újra elénk állítottad Jézus Krisztus
áldozatos szolgálatát, újra kérjük Péterrel együtt, de már a kereszt
fényében és teljességében, hogy tisztíts meg teljesen bennünket
egyen-egyenként. Kérjük azt a gyógyító folyót, a Te Szent Lelkedet, hogy
tisztogasson meg belül, most ebben a böjti időszakban. Kérünk megfáradt,
terheket hordozó testvéreinkért, erősítsd őket. Kérünk, vigasztald a
gyászolókat, tisztítsd le gondolataikat, érzéseiket, hogy láthassanak meg
Téged a Te dicsőségedben még a nehézségek idején is. Kérünk a Te népedért
ebben a világban, kérünk református egyházunkért is. Olyan sok mindennel
megfertőződtünk, Te legyél a mi gyógyítónk Urunk! Te késztess bennünket,
hogy engedjünk megtisztító, megújító kegyelmednek. És segíts minket
szolgáló szeretetre, hogy a Krisztusban elfogadott kegyelem indítson minket
Krisztus példájának követésére, mások, egymás szolgálatára. Így kérünk
Téged, hogy újíts meg bennünket, tölts el minket Lelkeddel és áldj meg
minket, Jézus Krisztusért. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|