|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Kegyelmes ultimátum
Jakab levele 1.
fejezet 19-27.
19Tanuljátok meg tehát, szeretett testvéreim: legyen
minden ember gyors a hallásra, késedelmes a szólásra, késedelmes a haragra,
20mert az ember haragja nem szolgálja az Isten
igazságát.
21Ezért tehát vessetek el magatoktól minden
tisztátalanságot és a gonoszság utolsó maradványát is, és szelíden
fogadjátok a belétek oltott igét, amely meg tudja tartani lelketeket.
22Legyetek az igének cselekvői, ne csupán hallgatói,
hogy be ne csapjátok magatokat.
23Mert ha valaki csak hallgatója az igének, de nem
cselekszi, olyan, mint az az ember, aki a tükörben nézi meg az arcát.
24Megnézi ugyan magát, de elmegy, és nyomban el is felejti,
hogy milyen volt.
25De aki a szabadság tökéletes törvényébe tekint bele,
és megmarad mellette, úgyhogy nem feledékeny hallgatója, hanem tevékeny
megvalósítója: azt boldoggá teszi cselekedete.
26Ha valaki azt hiszi, hogy kegyes, de nem fékezi meg a
nyelvét, hanem még önmagát is becsapja, annak a kegyessége hiábavaló.
27Tiszta és szeplőtlen kegyesség az Isten és Atya előtt
ez: meglátogatni az árvákat és az özvegyeket nyomorúságukban, és tisztán
megőrizni az embernek önmagát a világtól.
Imádkozzunk
Mennyei Édesatyánk, mindenség Ura! Öröm van a
szívünkben, hogy Szent Igéd köré gyülekezhetünk újra ezen a vasárnapon is.
Köszönjük a lehetőséget és a kegyelmi időt arra, hogy tanulhatunk Tőled, hogy
legyünk gyorsak a hallásra és késedelmesek a haragra. Add Uram, hogy a Te
szereteted által teljes odaadással és egyetértéssel tudjuk üzenetedet
továbbadni. Bocsásd meg békétlenségünket, mely nyughatatlanná teszi
szívünket. Tudjuk Uram, hogy Te sokkal jobban tudod, hogy mire van
szükségünk egyen-egyenként. Uram, kérem a Te kegyelmedet, hogy Igédnek ne
csupán hallgatói, hanem megtartói és cselekvői is legyünk. Áldd meg Igédet
hirdető szolgádat és mindannyiunkat, hogy nyitott füllel és szívvel
hallgassuk üzenetedet. Adj szeretetéhséget és szomjúságot Igéd iránt. Adj
Isten-félelmet, szent életet, igaz emberséget. Szent Lelkeddel vezess most
és mindörökké. Ámen.
A nap immár felvirradván,
Kérjük az Istent mindnyájan:
Hogy ezen az egész napon
Bűntől minket oltalmazzon.
Nyelvünket megtartóztassa És
a bűnre ne bocsássa,
Szemeinket bétakarja,
Gonoszra nézni ne hagyja.
Szíveink tiszták legyenek,
Gonosz bűnt be ne vegyenek;
Kevélységet gyűlöljenek,
Dobzódást ne szeressenek.
Hogy, mikor a nap elnyugszik
És az éj béalkonyodik,
Mi egészen tiszták legyünk És
őtet vígan dicsérjük.
491. dicséret 1-4. versek
Ézsaiás könyve 1.
rész 10-20.
10Halljátok az ÚR igéjét, Sodoma vezetői! Figyeljetek
Istenünk tanítására, Gomora népe!
11Mit kezdjek a sok véresáldozattal? - mondja az ÚR.
Elegem van az égőáldozati kosokból, a hízott marhák kövérjéből! A bikák,
bárányok és bakok vérében nem telik kedvem.
12Ki kívánja tőletek, hogy eljöjjetek, hogy
megjelenjetek előttem, és tapossátok udvaromat?
13Ne hozzatok többé hazug áldozatot, még a füstjét is
utálom! Újhold, szombat, ünnepi összejövetel? Nem tűröm együtt a bűnt és
ünneplést!
14Újholdjaitokat és ünnepeiteket gyűlölöm én, terhemre
vannak, fáraszt elviselni.
15Ha felém nyújtjátok kezeteket, eltakarom szemem
előletek; bármennyit is imádkoztok, én nem hallgatom meg: vér tapad a
kezetekhez!
16Mossátok tisztára magatokat! Vigyétek el szemem elől
gonosz tetteiteket! Ne tegyetek többé rosszat!
17Tanuljatok jót tenni, törekedjetek igazságra,
térítsétek jó útra az erőszakoskodót! Védjétek meg az árvák jogát és az
özvegyek peres ügyét!
18Jöjjetek, szálljunk vitába! - mondja az ÚR. Ha
vétkeitek skarlátpirosak is, hófehérekké válhattok, ha vörösek is, mint a
bíbor, fehérekké lehettek, mint a gyapjú.
19Ha készségesen hallgattok rám, élhettek az ország
javaival.
20De ha vonakodva elpártoltok tőlem, fegyver pusztít el
titeket. Az ÚR szája szólt.
Szeretett Testvérek!
Ha történelmi tanulmányainkra visszagondolunk, vagy
olvasmányainkra, vagy figyeljük a napi eseményeket, akkor találkozunk
ultimátummal. Amikor egy erősebb valaki egy gyengébb felé, egy
kiszolgáltatott helyzetben lévő felé, feltételeket támasztva parancsolgat,
követel. Valahol így fogalmazták meg: „Az ultimátum határidőhöz kötött,
erélyes hangú, diplomáciai jegyzék, mint utolsó felszólítás, valamilyen
követelés teljesítésére”.
Hogy miért ezzel kezdtem – hiszen a Szentírásban ezt
a kifejezést nem találjuk –, az remélem néhány perc múlva kiderül. Merthogy
a fölolvasott szakaszunkban van ultimátum. Nem olyan, amilyenre általában
mi szoktunk gondolni. De mielőtt ez az ultimátum, az Isten részéről felénk
adott ultimátum elhangzana, előtte az Úr megtartja a vádbeszédet. Vádbeszédet
tart az Örökkévaló, a Szent népével. Már a megszólítás is megdöbbentő. Izrael
fiait így szólítja meg: „Halljátok az
Úr igéjét Sodoma vezetői. Figyeljetek Istenünk tanítására Gomora népe.”
Nagyon jól tudjuk mi is, Ézsaiás kortársai meg még inkább jobban tudták,
hogy mit jelent Sodoma és Gomora. És még inkább érthették, hogy mit jelent
az, amikor őket nevezte így a próféta, hogy Sodoma vezetői, illetve Gomora
népe. És utána jön a vádbeszéd. Az örökkévaló Isten vádolja népét. És ebben
a vádbeszédben, ha nagyon röviden fogalmaznánk meg, arról van szó, hogy az
istentisztelet eltávolodott az igazságtól; vagy az igazság az
istentisztelettől. Szétszakadt az élet, egész pontosan tudatosan szétszakították
életüket. És így, hogyha az igazság, a valóság, az igazságosság elszakad az
istentisztelettől, így az istentisztelet hazug szertartássá silányodik.
De miket is mond itt az Úr, vádolva népét?
Igazságtalanságok történnek, visszaélnek az erősebbek, a gyengébbek
kiszolgáltatott helyzetével. Itt konkrétan özvegyeket, árvákat emleget az Ige.
Ma is kiszolgáltatottabb helyzetben vannak, de évezredekkel ezelőtt
különösképpen. Hiszen nemcsak hogy nyugdíj nem volt, hanem sok minden más
nem létezett. Bár létezett a Mózesi törvényben adott isteni kijelentés,
hogy védjétek meg a kiszolgáltatott helyzetbe kerültek ügyét, különösképpen
az árvák, az özvegyek, a jövevények ügyét. Azonban Ézsaiás kortársai újra
és újra eltaposták, kizsákmányolták őket. Az Úr ezért az igazságtalan
viselkedésért és cselekedetért azt mondja, hogy így még az imádságaitokat
se hallgatom meg. Mondhatjátok röviden, hosszan, szépen, követelőzve, de
egyszerűen nem hallgatom meg imádságaitokat. Az örökkévaló Istent nem lehet
megtéveszteni azzal, hogy csináljuk a gazemberségeinket, aztán mondunk egy
szép imádságot. Az Úr egyenesen azt mondja: meg se hallgatom. Fölöslegesen
fárasztjátok magatokat, tévesztitek meg környezeteteket ilyen fajta
szertartásokkal. És a korabeli áldozati szertartás elemeit sorolja itt: „Elegem van az égőáldozati kosokból, a
hízott marhák kövérjéből! A bikák, bárányok és bakok vérében nem telik
kedvem.” Egyáltalán ki kívánja,
hogy ide jöjjetek a templom udvarára? – ahol az áldozati szertartás
folyt. Pedig hát ez isteni parancs volt. Az Úr mégis megkérdezi: mit
akartok ti itt? És nagyon röviden így fogalmazza meg vádbeszédjében az Úr: Nem tűröm együtt a bűnt és ünneplést!
– ez a kettő kizárja egymást. És hogyha tudatosan mégis együtt megy a
kettő, az Úr azt mondja, hogy köszöni, ez nem kell. És nemcsak hogy nem
kell, hanem ítéletet helyez kilátásba. Hiszen úgy ünnepelni, hogy vér tapad
a kezeitekhez, így istentiszteletet tartani, nyilvánvalóan hazug, képmutató
ez az istentisztelet.
Eltaposták az özvegyek, az árvák ügyét. A Mózesi
törvények pedig határozottan rendelkeztek a társadalom kiszolgáltatott
rétegei, vagy kiszolgáltatott helyzetbe került egyedeinek a megsegítésére,
jogainak a védelmére. A Mózesi törvényekben az Úr arról is rendelkezik,
hogy a napszámosnak a bérét naplementkor ki kell adni, hogy tudjon enni adni
a családjának. Mert nem biztos, hogy van akkora tőkéje, hogy túl tudják
élni ezeket a napokat. Ilyen részletességgel véd a Mózesi törvény. Védi
mindenkinek a jogát. Ki kell adni tüntetések és útlezárások nélkül, ami jár
és ami jogos. Az Úr számon kéri Izrael népén, hogy mi van az özvegyekkel; mi
van az árvák ügyével? Hogy van az, hogy ti az erősebbek, a hatalmasabbak
simán lesöpritek őket? Nem veszitek észre, hogy törvényemmel szemben
cselekesztek? De akkor meg minek tartjátok meg az istentiszteleti
szertartásra vonatkozó törvényt, ha az erkölcsi, etikai törvényeket pedig
nem veszitek komolyan? A bűn és az ünneplés együtt nem megy, azt mondja az
Úr: ezt én nem tűröm.
A vádbeszéd kemény – de jogos. E vádbeszéd után
elhangzik egy felszólítás: Mossátok
tisztára magatokat! Mindezt az akkoriak szertartásokkal próbálták
megoldani. Egy kis szertartás, egy kis ünneplés, egy kis ünnepi ruha, sok
áldozat és akkor úgy gondolták, hogy a hétköznapi törvényszegések, a
kiszolgáltatottak helyzetével való visszaélés, akkor az úgy egyensúlyba
jön; vagy talán szemfényvesztő módon el is takarható. Isten jóindulatát
próbálták meg szertartásokkal kicsikarni, miközben újra és újra magukra
haragították az Urat engedetlenségük miatt. Csakhogy az Úr azt mondja: „vigyétek szemem elől ezt az egészet! A
füstjét ki nem állhatom! Mossátok tisztára magatokat! Tanuljatok jót tenni,
törekedjetek igazságra…, védjétek meg az özvegyek és árvák peres ügyét!
Térítsétek jó útra az erőszakoskodókat!” Nagyon komoly felhívás hangzik
el, amit az akkori vezetők és az akkori erősek nem akartak komolyan venni,
ezért így szólítja meg őket a próféta: „Sodoma
vezetői és Gomora népe” – figyeljetek már az Isten tanítására! A
vádbeszéd után tehát az Úr hívja népét: „mossátok tisztára magatokat!” Csakhogy ez nem sikerül; saját
erőből nem. Hát próbálkozott a nép! Sok bűn, nagy ünneplés; még több bűn,
még nagyobb ünneplés, még nagyobb szertartás a templomban. De ettől nem
tisztul meg az ember. Vagyis a népnek szembesülnie kellett azzal, hogy így,
saját erőből nem megy. Ilyen módszerrel pedig, ilyen hamis módszerrel
végképp nem lesz tiszta az ő életük. Akkor mi lesz? Ekkor hangzik el az
ultimátum. Az Isten ultimátumot intéz népéhez. Komolyan? Igen. De ez egy
egyedi ultimátum. A történelemben ilyen ultimátumot nem nagyon találunk.
Mert mi emberek, az erősebbek, az erősebb nép, vagy a hatalmon lévők, azok
szoktak ultimátumot intézni emberekhez, a gyengébbekhez, a kiszolgáltatottakhoz,
az özvegyekhez vagy árvákhoz, vagy a jogaikért küzdőkhöz a hatalom pozíciójából.
Vagy, szokott az egyik nép, a hatalmasabb, a katonailag erősebb nép a
másik, kisebb nép felé ultimátumot intézni.
Talán eszünkbe juthat, hogy nehogy valaki nagyon
aktuál-politikát érezzen: „Hallod-e te Dobó István?” – olvashatjuk az Egri csillagokban a török
ultimátumát. Sok ilyen ultimátum volt, sokat intéztek felénk is, és sokszor
a sajátjaink is saját magunk felé. Most itt is egy ultimátummal
találkozunk, de ez egy egyedi ultimátum. Így olvastuk, azt mondja az Úr: „Jöjjetek, szálljunk vitába!” Én
elmondtam a vádbeszédemet, felszólítottalak titeket, hogy mossátok tisztára
magatokat, de az nem sikerült, akkor most mi lesz? „Vétkeitek skarlátpirosak, bűneitek vörösek, mint a bíbor” – mondja
az Úr. Ezek után mire számíthatunk? Mire számíthatott a nép? Logikusan, Isten
ígérete szerint, ítéletre. A vádbeszéd elhangzott, nem tudta tisztára mosni
magát a nép, akkor jön az ítélet. És ehelyett elhangzik egy ultimátum. Az
Isten ultimátuma a nép felé. De, és az igehirdetés címét innen vettem, kegyelmes ultimátum hangzik el. No
ez az, ami egyedülálló a történelemben. Kegyelmes ultimátum hangzik el,
hiszen így olvastuk: „Jöjjetek, szálljunk
vitába!” – mondja az Úr – „Ha
vétkeitek skarlátpirosak is, hófehérekké válhattok, ha vörösek is, mint a
bíbor, fehérekké lehettek, mint a gyapjú.” Nem rendeltem meg a hóesést
– de ugye milyen fehér lett minden? Pedig már kezdett nagyon látszani a szemét,
a télvégi piszok az utcán, mindenhol. Fehérré lehettek! No, de ez persze
csak takaró itt most, és az Úr nem ilyen fehérről beszél, csak a
tisztaságáról beszél, amikor azt mondja, olyanok lehettek, mint a hó.
Vagyis akkor, amikor ítéletre számíthatnánk, mert logikusan annak kell
következni, az örökkévaló szent Isten, hogy megbüntet, hogy megbüntesse a
bűnöket, akkor az Isten azt mondja, lehet másképp. Vagyis közbelép a
kegyelem. Ez az evangélium csodálatos üzenete. Tulajdonképpen Újszövetség-i
evangéliummagasságokban járunk. Pedig jócskán az Ószövetségben, Jézus előtt
hétszáz évvel vagyunk. Amikor tehát ítéletre számíthatnánk csupán bűneink
miatt, akkor közbelép a kegyelem, az isteni kegyelem.
Zelk
Zoltán KEGYELEM
c. négysorosában
ezt így fogalmazza meg:
Sohase lép gyíkra csigára
soha egy föltámadt fűszálra
a földön járó Isten lába
de vétkeinket eltapossa
mert vétkeinket megbocsátja.
A hatalmas a gyíkot eltaposhatja, az ember, aki nagy
a csigához képest, a csigát eltaposhatja; mi az özvegyek és árvák ügyét
velük együtt eltapossuk, mi a jogosan járó járandóságot se vagyunk
hajlandók nem naplementig kifizetni, még hónapok múlva sem – de az Isten
nem ilyen. A földön járó Isten lába nem lép gyíkra, csigára, éppen most sarjadó,
feltámadó fűszálra; a hatalmas,
a nagy nem fogja a kicsit
eltaposni. Egy valamit akar eltaposni – mondja Zelk Zoltán – bűneinket,
mégpedig úgy, hogy megbocsátja. Ez a kegyelmes ultimátum. Az Isten-i bíró
megpróbálja jobb belátásra bírni engedetlen népét. Megpróbálja jobb
belátásra bírni azt a népet, amelyiknek mondta, hogy akkor mosódjatok,
mossátok tisztára magatokat – de nem tudták. Hiszen, ahogy majd Jeremiás
könyvében egy évszázaddal későbbről olvashatjuk: „a párduc megváltoztathatja-e foltjait?” – nem tudja. Ő olyan
marad mindig. És mi bűnös emberek sem tudjuk magunkat tisztára mosni.
Próbálkozunk, próbálunk jót tanulni, tenni, törekszünk igazságra, de nem
tudjuk igazán. És ekkor, mielőtt az ítélet jönne, közbelép a kegyelem, és
azt mondja az Úr: lehet tiszta az életed! Ezt fogadd el! Ezt a kegyelmet
fogadd el! Szinte ultimátumszerűen mondja az Úr: itt vagyok, tudok, akarok
segíteni! Nem élek vissza isteni hatalmammal, önmagamat megüresítve,
szolgai formát fölvéve fogok eljönni ebbe a világba. Ézsaiás könyvében is
majd a későbbi fejezetekben derül ki, hogy miért lehetséges az, amit az Úr
így mond: „ha vétkeitek
skarlátpirosak is, hófehérekké válhattok”. – Bár ez eddig nektek nem
sikerült. Jöttetek ti nagy istentiszteleti szertartásokkal, minden trükkel,
de mégis látom, ismerem, erőszakos életeteket. Viszont a közbelépő kegyelem
elfogadása segíthet. Kegyelmet kaphatunk, ha nem lázadunk, ha bűnbánatot
tartunk. Vagyis a választás a kezünkben van. Ez egy olyan ultimátum, ahol
valós választási lehetőség van. Mert az általunk, a világ által adott
ultimátumokban nincs igazi választási lehetőség. Ott az erősebb, a nagyobb,
a hatalmasabb, a nagyobb katonai potenciál, az éppen gazdasági hatalmat
birtokló, az diktál. És ott kényszerűen a rossz dolgokba is beleegyeznek
emberek. Az Úr valós választási lehetőséget kínál föl. A kegyelem vagy
kegyelmes ultimátum elfogadása által rendeződhet az ember kapcsolata
Istennel. A kegyelmes ultimátum elfogadása által megtisztulhat a mi
életünk. Nem kell hozzá külső trükk, meg vallásos szertartás, takarónak. De
a kegyelmes ultimátum elfogadása által megújulhat istentiszteletünk, igazán
azzá lehet, aminek lennie kellene.
Megdöbbentő, hogy Ézsaiás kortársaihoz viszonyítva egy
évszázaddal később, Jeremiás próféta korában hasonló problémákkal
küszködött a nép. “Az Úr temploma, az Úr temploma, az Úr temploma ez!” – A
próféta meg kénytelen azt mondani: na de loptok, öltök, csaltok,
paráználkodtok, Baálnak áldoztok! – akkor minek jöttök ide, ha nem is
akartok tisztulni? Mint a rablók barlangja, olyannak nézitek a templomot,
ahova el lehet menekülni a gazemberség után. De ettől nem leszel tiszta, és
nem leszek tiszta.
A kegyelmes isteni ultimátum elfogadása által újulhat
meg az istentiszteletünk és lehet valóban a feltöltekezés, a megszentelődés
irányába segítő alkalom. A kegyelmes ultimátum elfogadása által
szentelődhet meg életünk. Vagyis az, ami nem sikerült saját erőből, hogy
mossátok tisztára magatokat, az az Isten kegyelme által lehet.
Bevezetőben azt mondtam, hogy: “ultimátum” – hogy
kerül ez ide? Így. Van egy egészen másfajta, mint amilyet mi emberek
szoktunk gyakorolni, családban, népek között, gazdaságban, bárhol. Az Úr
azt mondja, bár az ítélet következne, de előtte felkínálom kegyelmemet, én
meg tudlak tisztítani. Engedd meg! Akarjad! És hogyha engedtem már, akkor
pedig engedjem, hogy naponként megmosson, megtisztítson, megszenteljen
engem az Isten. Ámen.
Bízzál hát, lelkem, a te
Istenedben,
Ki Atyáddá lett még
gyengeségedben.
Mint a vízzel megmosá
testedet,
Úgy szent Fiának drága
érdemével,
Azzal érdemlett áldott
Szentlelkével
Bűneidből megtisztít tégedet.
Tehozzád is, csak tehozzád
emelem
Szívemet, ó nagy jóság és
kegyelem;
Idvességemet tetőled várom.
Ne hagyj el engem, ha Istenem
lettél,
Végezd el a jót, amit
elkezdettél,
Ó én Uram, Atyám és kővárom!
433. dicséret 5. és 6. vers
Imádkozzunk
Teremtő Istenünk!
Nem csak élettel ajándékoztál meg minket, hanem adtál útmutatást,
segítséget, tanácsot, de mi elfordultunk, és bűneinkbe merültünk.
Törvényedet megszegtük, egymás kárára éltünk, és saját erőből nem tudunk
megtisztulni.
Bocsásd meg, amikor istentiszteletünk formálissá
üresedett. Bocsásd meg, amikor így, megüresedett istentiszteletünk nem
segített bennünket előrébb a megszentelődés útján. Mert nem is akartunk
igazán megváltozni.
Segíts, megtisztító, bűnbocsátó kegyelmedet
elfogadni, és elindulni a Krisztus-követés útján. És segíts
Krisztus-követőként igazságra, szeretetre, őszinte Istent tisztelő életre.
Könyörgünk, magukat vallásosnak nevező
felebarátainkért, hogy Krisztus-követőkké legyenek. Könyörgünk népünk lelki
újulásáért. Kérünk egyházunk hitelesebb szolgálatáért. Könyörgünk
önmagunkért, hogy a mi életünket is a Krisztus áldozata, vére által Te mosd
tisztára, fehérre, és segíts, hogy utána pedig egymás javára, dicsőségedre
éljünk. Így könyörgünk erőtelenekért és megfáradtakért, így kérünk
betegekért és gyászolókért, hogy mélységből Hozzád forduljanak, Reád
nézzenek, hogy készek legyünk egymást is bátorítani, vigasztalni, segíteni
a Te Lelked és Igéd által.
Urunk, Istenünk! Könyörgünk, segíts, hogy megújult
életünk dicsőségedet szolgáló istentisztelet legyen, hogy a Krisztusban
megújult és megmosott életünk Téged szolgáló, Téged tisztelő igaz
cselekedetei sokakat Hozzád segíthessenek. Imádságunkban Krisztus Jézusért
hallgass meg minket. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|