|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Isten
szerint gondolkozni
Lukács evangéliuma
24. fejezet 1-9.
„1A hét
első napján pedig kora hajnalban elmentek a sírhoz, és magukkal vitték az
elkészített illatszereket.
2A
követ a sírbolt elől elhengerítve találták, 3és amikor bementek,
nem találták az Úr Jézus testét.
4Amikor
emiatt tanácstalanul álltak, két férfi lépett melléjük fénylő ruhában.
5Majd
amikor megrémülve a földre szegezték tekintetüket, azok így szóltak
hozzájuk: »Mit keresitek a holtak között az élőt?
6Nincs
itt, hanem feltámadt. Emlékezzetek vissza, hogyan beszélt nektek, amikor
még Galileában volt: 7az Emberfiának bűnös emberek kezébe kell
adatnia, és megfeszíttetnie, és a harmadik napon feltámadnia.«
8Ekkor
visszaemlékeztek az ő szavaira, 9és visszatérve a sírtól, hírül
adták mindezt a tizenegynek és a többieknek.”
Imádkozzunk
Urunk Istenünk, a
feltámadott Krisztust dicsérve és magasztalva jövünk most Hozzád, hogy
imádjuk Szent Nevedet, és adjunk hálát tetteidért, amelyekkel életet hoztál
elő az élettelenből. Magasztalunk Téged a feltámadás csodájáért és
áldásaiért. Azért, hogy számunkra is elkészítetted a feltámadást és az örök
életet. Urunk Istenünk, a húsvéti asszonyok aggodalmaival jövünk eléd,
imádkozva és könyörögve, mert gyakran kicsinyhitűek és gyámoltalanok
vagyunk. Kérünk Téged azért, hogy a feltámadás ténye és evangéliuma élővé,
valóssá és hatóvá váljék bennünk. Urunk Istenünk, a tanítványok félelmeivel
jövünk eléd, mert oly gyakran reszketünk és szorongunk. Kérünk Téged,
oszlass el belőlünk minden félelmet, tégy minket bátrakká, cselekvőkké,
hogy készek legyünk a feltámadás örömhírét és életet megváltoztató üzenetét
másoknak is átadni. A feltámadott Krisztus szavát és az életre hívó Atyának
hangját jöttünk hallgatni. Nyisd meg fülünket és ébressz vágyat az Ige
meghallására. Add szívünkbe a Te Szent Szavad cselekvésének az igényét.
Légy itt velünk ez órában, áldj és szentelj meg bennünket. Ámen.
Máté evangéliuma 16.
fejezet 21, 22 és 23. vers
„21Ettől
fogva kezdte el Jézus Krisztus mondani tanítványainak, hogy Jeruzsálembe
kell mennie, sokat kell szenvednie a vénektől, főpapoktól és írástudóktól,
meg kell öletnie, de harmadnapon fel kell támadnia.
22Péter
ekkor magához vonta őt, és feddeni kezdte: »Isten mentsen, Uram, ez nem
történhet meg veled!«
23Ő
pedig megfordult, és így szólt Péterhez: »Távozz tőlem, Sátán,
botránkoztatsz engem, mert nem az Isten szerint gondolkozol, hanem az
emberek szerint.«”
Feltámadás. Hm – mondják
némelyek. Feltámadás. Halleluja! – mondják mások. De újra és újra fölmerül
a kérdés, hogy hogy történt. Hogyan lehetséges mindez? Újra és újra
fölmerül, pedig maga az Írás a részleteket nem mondja el. Nem a hogyanra
akar válaszolni. Nem a hogyanról szeretne minket fölvilágosítani. Ebből
egyébként kevés hasznunk lenne. Az Írás arról tesz bizonyságot, hogy sokan
találkoztak a Feltámadottal, és ez a találkozás megváltoztatta az életüket.
Ez a találkozás óriási változást hozott, ez az, amit a hogyanra kapott
válasszal nem lehet elérni.
Az emberiség történetében
néhány évszázaddal korábban volt már igen tanulságos gondolkozásváltozás.
Kétféle világképről szeretnék először szólni, hogy közelebb érkezhessünk
ahhoz, amiről Jézus beszélt. Kétféle világkép. A bibliai korban is, Jézus
korában is, és még sokáig úgy gondolták – ez úgymond természettudományosnak
számító vélemény volt akkor –, hogy a Föld a világ középpontja, ráadásul
lapos és minden körülötte mozog. És hogyha valaki körülnézett vagy
körülnéz, ma is azt hihetné, hogy amit lát, megerősíti ezt a fölismerést.
Hiszen a nap fölkel és lemegy, mi meg mintha állandó jelleggel itt lennénk.
Ez a földközéppontú világkép, ami sokáig meghatározta az emberiséget, és
amiből nagyon nehezen tudott kitörni; ez a földközéppontú világkép így
viszont sok mindent lehetetlenné tett. Sok minden érthetetlen volt, vagyis,
újra és újra végig kellett gondolni, hogy amit látunk, az úgy van-e, vagy
oda kellene figyelni olyan más, szintén látható dolgokra, amelyekből
másmilyen következtetést lehet levonni. És így, több évszázados küzdelem
után, eljutottunk úgymond a napközéppontúhoz; legalábbis a Földről nézve,
eljutottunk oda, hogy teljesen természetesnek tartjuk, hogy amit látunk, az
valójában nem úgy van. Eljutottunk oda, hogy ma is így beszélünk, hogy
“fölkelt a Nap” – az óraállítás miatt kicsit nem úgy, ahogy szerettük
volna. Ma is fölkelt a Nap – mondjuk, pedig az eszünkkel tudjuk, hogy ez
nem így van; mi fordultunk. Ez a laposnak és mozdulatlannak képzelt Föld
kering, és ráadásul még forog is a saját tengelye körül. Vagyis minden,
amit biztosnak gondoltunk, ami itt van a lábunk alatt, és “na ez legalább
egy biztos pont”, kiderült, hogy mozog, forog, kering; és ez egy egészen
másmilyen világkép. Ebből egészen másképpen lehet továbbgondolkozni.
A fölolvasott bibliai
szakaszunkban is kétféle gondolkozásról van szó. Kétféle gondolkozásról,
kétféle világképről, és így, a kétféle gondolkozás kétféle következményéről
van szó. De vajon mennyire vettük mi ezt komolyan? Vagy még mindig a régi
szerint próbálunk gondolkozni? Amikor Jézus tanítványait fölkészíti a
bekövetkezendő eseményekre, akkor beszél szenvedéséről, haláláról,
föltámadásáról, és azonnal megszólal az egyik hagyományos gondolkozás:
Mentsen Uram Isten, ez nem lehet! Hát milyen Messiás leszel, egyáltalán
Messiás az, akit csak úgy meg tudnak ölni holmi pillanatnyi hatalmasok?
Mester, a szenvedés az egy értelmetlen dolog! Hogy lesz így Izrael szabad?
Hogy lesz helyreállítva a Dávid trónja? Mester, ez nem illik bele a
gondolatainkba; a mi világképünkbe ez nem illik bele! Tehát – mondja mindig
az okos ember – lehetetlen! De azért, mert valami nem illik bele a
pillanatnyi világképünkbe, az egyáltalán nem biztos, hogy lehetetlen. Elképzelhető,
hogy a világképünkkel van a baj, az a hiányos, az a töredékes. Jézus
kénytelen azt mondani Péter felé fordulva, hogy “te ember szerint
gondolkozol, és nem Isten szerint”. Nos, itt van a kétféle gondolkozás, és
ebből kétféle világkép következik. Az egyik az ember szerinti – ezt lehet
vallásosan is csinálni; ma is nagyon sok, magát Isten-félőnek nevező ember,
ember szerint gondolkozik és nem evangélium szerint. Nem az Isten szerint
gondolkozik. Ezért törvényszerűen sok csalódás éri. – Ember szerint
gondolkozol Péter.
És emlékezzünk csak néhány
bibliai szakaszra, hogy fölismerjük, mennyire ember szerint gondolkozunk
mi. Jézus úgymond kettős természete, miszerint Isten Fia, és ugyanakkor
emberként itt járt közöttünk, nos ez a csak ember szerint való
gondolkozásba nem fér bele. Ebbe a világképbe nem fér bele. Mert vagy
szétfeszítjük, vagy elkezdünk hitetlenkedni – és ez a rosszabbik. Vagy
gondoljunk arra, amikor Jézushoz elment a kor egyik tekintélyes teológusa,
az a bizonyos Nikodémus, és Jézus elkezdett arról beszélni, hogy “szükség
néktek újonnan születnetek…”; az nagyon szép, hogy derék, becsületes,
vallásoskodó emberek vagytok, de újonnan kell születnetek. És akkor mit
mond, ez az Isten-félő, derék, becsületes Nikodémus? „Mester, hát
bemehet-é az ember vén létére még egyszer az anyja méhébe, hogy újra
szülessen?” Nem fér bele az ember szerinti gondolkozásba az Isten
gondolata. És nagyon sok ember vallásoskodása itt szokott csődöt mondani.
Remélem nem így gondolkozunk. Jézus arról beszél, hogy szükség néktek
újonnan születnetek. Mert aki nem születik víztől és lélektől, akiben nem
az Isten Lelke munkálhatja az újat, az nem tud csak a régi szerint, ember
szerint gondolkozni. És ember szerint, amit mond, lehet hogy logikus; mint
ahogy nagyon logikusnak látszott, hogy fölkel a Nap, és lemegy a Nap, tehát
mi itt vagyunk mozdulatlanul. De bizonyos jelek azért azt mutatták, hogy ez
a Föld mégsem lapos. Mert a hajó árbócát látjuk először, amikor közeledik a
szárazföldhöz, és szép lassan kiemelkedik a vízből – akkor ez hogy lehet?
Vagy gondoljunk arra, amikor odajön egy derék, becsületes ember – sok ilyen
volt Jézus korában is –, akit mi gazdag ifjúnak neveztünk el utólag, és
ezzel a nagyszerű kérdéssel jön: „Jó Mester, mit cselekedjem, hogy az
örök életet elnyerjem?” És Jézus mondja: tudod a parancsolatokat –
Hogyne! Kora ifjúságomtól megtartottam! – Igen? Jó, tegyünk egy próbát.
Akkor add el a vagyonodat, gyere, kövess engem! És ekkor derül ki, hogy ez
a derék, becsületes, vallásos emberünk ember szerint tud csak gondolkozni,
és megszomorodva elment. Pedig ő jött. Ő jött Jézushoz. És amikor Jézus azt
mondja, hogy akkor a bálványozott dolgodat hagyd már el… Jézus a lényegre
mutat rá: ember, neked az anyagi javak az istened, és amíg azt nem tudod
letenni, nem tudod elhagyni, addig nem tudsz engem követni, bármit mondok
neked. Igen, ez az ember megszomorodva elment; mert csak ember szerint
gondolkozott. És ember szerint gondolkozva: “hát azért csak kell az élethez
némi anyagi, nem árt, ha sok van… hát hiszem én az Istent, de azért én
jobban bízok a vagyonomban”. Igen, ezek után jön a megdöbbentő, amikor
Jézus arról beszél, hogy „könnyebb a tevének a tű fokán átmenni, mint a
gazdagnak az Isten országába bejutni.” A tanítványok teljesen
ledöbbenve kérdezik: akkor lehetséges egyáltalán megtérni? És akkor
kimondja Jézus: igen, “embereknél ez lehetetlen, de Istennél
lehetséges”. Emberileg vizsgálva, úgy látjuk, hogy nem tudja elhagyni
az ember a maga bálványait. A modern ember se tudja elhagyni a modern
bálványokat. De Istennél lehetséges. Ha engedem, hogy az Isten valóban
radikálisan megszólítson, akkor lehetséges. Gondoljunk Zákeusra. Ember
szerinti gondolkozás a maga korlátaival. Hiszen az ember szerint való gondolkozás
az egy rendkívül korlátozott gondolkozásmód. Mert mi csak ebből tudunk
kiindulni, ami itt bennünket körülvesz, ami a pillanatnyi tapasztalatunk.
Péter is ebből indult ki. Kialakított egy Messiás-képet, a tanítványok is
osztoztak ebben a Messiás-képben, de az a Messiás-kép messze volt attól,
amit az Isten gondolt, és Jézusban megvalósított. Úgyhogy kénytelen
figyelmeztetni Jézus: ember szerint gondolkozol és nem Isten szerint!
Hiszen az Isten szerint való gondolkozás azt jelenti, hogy minden lehetséges.
Mert az Istennél semmi sem lehetetlen. Az Isten szerint való gondolkozás az
egy radikális váltást jelent az ember életében. Az Isten szerint való
gondolkozásnál nem kiengesztelhetetlen szembenálló valóság a Júda
oroszlánja – a király Messiás – és a szenvedő Messiás, az Isten báránya. Ez
a kettő szükségszerűen kiegészíti egymást az Isten üdvözítő terve szerint.
Az isteni gondolkozásmód
szerint. Isten szerint gondolkozni: ott lehetséges a megtérés, ott
lehetséges, hogy Zákeus megváltozzon, ott bekövetkezhet az, amit az ember
szerint való gondolkozásmód el se tud képzelni. Jézus ki is mondta
határozottan a kor kegyeseinek, önelégültjeinek: vigyázzatok, mert a „bűnösök
és paráznák megelőznek titeket az Isten országában”. Mert ők komolyan
veszik a megtérésre hívó szót, nem pedig önelégült vallásosként járnak, és
az Úr Istent is csak arra használják, hogy dísz legyen rajtuk. Lehetséges.
Lehetséges azoknak a megváltozása, akiről emberileg már régen lemondtatok –
ha Isten szerint gondolkozunk. Isten szerint gondolkozni azt jelenti, hogy
a kereszthordozás is értelmes lehet. Ember szerint gondolkozva nem. Az
ember szerint gondolkozva az azt jelenti, hogy minden próbatételt, minden
keresztet ki kell iktatni az életből; száműzni kell. Még ha környezetünkben
van, akkor is száműzni kell; ne legyen a szemünk előtt, zavar bennünket,
mert a realitásokra figyelmeztet. Pedig a kereszthordozás teszi értelmessé
az életet – az isteni
gondolkozás szerint. Az emberi gondolkozás szerint nem. Az emberi
gondolkozás szerint a kereszthordozás tönkreteszi az ember életét. Mert
csak korlátozottan gondolkozunk. De az isteni
távlatokban más a helyzet. Beethoven zeneszerzőhöz, zenészhez illő módon,
de nagyon szépen megfogalmazta: „Az emberi élet keresztjei olyanok, mint a
kottában a keresztek. Felemelnek.” Az emberi gondolkozás szerint a
keresztek lefele visznek – de az a „b” a zenében. Az egy egész más. Hogyan
gondolkozunk mi?
Jézus készíti tanítványait,
hogy a Messiásnak szenvednie kell, és feltámadnia kell. Ez az isteni terv a mi megváltásunkra. És
jön Péter háromévi Jézus-követés után, és kimondja a tanítványok közös
véleményét: Ez nem lehet. Ilyen nem történhet. Igen, az ember szerinti
gondolkozás azt mondja, hogy lehetetlen. A földközéppontú gondolkozásból
sok minden lehetetlen. Ne indulj el Kolumbusz, mert valahol egyszer a nagy
tenger, óceán végén, szélén le fogsz pottyanni a semmibe! A Föld nem kerek.
Hát akkor leesnének a túloldalt lévők! Micsoda bölcs mondatok, és
mosolygunk. Hányszor vagyunk ilyen bölcsek emberileg, és megszegényítjük
magunkat, mert az Isten szerint sokkal többről és nagyobbról szól az élet.
Tegyük föl végül a kérdést:
mit jelent keresztyénnek lenni? Mert tulajdonképpen ekörül járunk.
Mit jelent keresztyénnek lenni, tehát mit jelent Krisztus-követőnek lenni,
hogyha magyarul kérdezzük. Nem csupán egy kis vallásoskodást, mint ahogy
azt sokan gondolják. Nem csupán egy kicsit legyünk jobbak. A vallás is meg
akarja jobbítani az embert, dehát mindenki meg akarja jobbítani évezredek
óta. Lehet, hogy némelyek vallása meg akarja jobbítani az embert; az
evangélium meg akarja változtatni, újjá akarja szülni az embert. Ez nem
azonos a szerény megjobbítással. Keresztyénnek lenni azt jelenti:
nem ember szerint gondolkozni, nemcsak a véges, korlátozott logika szerint
gondolkozni az élet dolgairól, hanem Isten szerint gondolkozni.
Engedni, hogy bennünk is az isteni
gondolat és terv munkálkodjon.
Az ember kapott Istentől
értelmet, és a természettudományos munkában, kutatásban, de a
hétköznapokban is szükséges ezt a logikát használnunk. De nagyon
vigyázzunk! Az élet több ennél. Az értelem több ennél. Az isteni értelem és terv nagyobb
annál, mint amit mi ki tudunk gondolni. Péter és a tanítványai olyan
nagyszerű Messiás-képet fogalmaztak meg, ajánlottak föl Jézusnak: így
gyere, így csináld, királlyá teszünk! – csak Jézus nem ezért jött. Mester,
lehetetlen az, hogy Te meghalj! Milyen megdöbbentő, figyeljük meg, nem azt
mondja Péter: “miről beszéltél? Feltámadás? Hát az lehetetlen!” Az hogy
meghalj, az lehetetlen! Milyen Messiás az, aki meghal? Szinte meg se
hallották már, hogy “de harmadnapra feltámad”. Mert akkor, ha meghallották
volna, egész másképp kellett volna beszélni, egész másképp kellett volna
kérdezni: “Miért kell meghalnod ha úgyis feltámadsz?” És így érkeztek volna
a lényeghez. Jézus nagyon komolyan figyelmezteti: csak ember szerint
gondolkozol. Az derék és becsületes, de így nem sokra jutunk az Isten
ügyében. Isten szerint kellene gondolkozni. Keresztyénnek lenni azt
jelenti, hogy az életemben engedem, akarom, hogy Isten szerint történjenek
a dolgok; kezdjek úgy gondolkozni! Nem véletlen tehát hogy Pál apostol így
fogalmazta meg saját maga számára: „élek pedig többé nem én, hanem él
bennem, él általam a Krisztus”; nem az én jó teljesítményem, hanem a
Krisztus él bennem. Vagyis, a Feltámadottat követve kinyílik az
örökkévalóság. A lehetetlen lehetségessé válik. Ezért mondja az Írás, hogy
minden lehetséges a hívőnek. Az Isten szerint gondolkozónak. Mert Istennél
minden lehetséges. Ezért hív a római gyülekezethez írott levélben az Írás arra,
„változzatok meg értelmetek megújulásával”. Ne még mindig csak ilyen
kis emberközpontú, földközéppontú gondolkozásotok legyen, hát az Isten
sokkal többet és nagyobbat készített! Merjetek már fölnézni arra, aki
bennetek akarja ezt a nagy változást megvalósítani.
Az Isten szerint való
gondolkozás azt is jelenti, hogy új célt, új tartalmat kap korlátozott
földi létünk. Hiszen ha csak ember szerint gondolkozunk, rendkívül
korlátozott módon tudunk gondolkozni. Még a teremtett valóságot se vagyunk
képesek teljesen felfogni. De Isten szerint gondolkozni, ez azt is jelenti,
hogy ez az isteni üdvözítő
terv mozgósít a gonosz elleni harcra. De ez az isteni üdvözítő terv erőt is ad a gonosz elleni harcra.
És így kezd érthető lenni „amit szem nem látott, fül nem hallott, emberi
értelem meg sem gondolt, olyat készített Isten az Őt szeretőknek.” Lehetsz
Isten-félő, de ha csak ember szerint gondolkozol, ebből semmit nem fogsz
meglátni. Vagy engednünk kell, hogy az Isten Lelke újjászüljön minket, és
megújítson ebben a hitben bennünket, és akkor „amit szem nem látott, fül
nem hallott és emberi értelem meg sem gondolt” azt fölismerhetjük,
megtapasztalhatjuk, az a miénk lehet. Keresztyénnek lenni annyit jelent nem
csupán ember szerint gondolkozni, hanem Isten szerint. Hogy éljen bennünk
és általunk a Krisztus. Ha még mindig földközéppontú világképünk lenne,
akkor űrhajókat nem indítottunk volna. És nagyon sok mindent nem tettünk
volna meg. Mert az egy nagyon korlátozott kép. Ha még mindig csak ember
szerint gondolkozok az Isten dolgairól, nagyon keveset értek meg, és nagyon
keveset élhetek meg. Éljek tehát többé nem én, hanem éljen bennem a
Krisztus. Ámen.
Imádkozzunk.
Teremtő Istenünk! Feladatul
kaptuk, hogy hódítsuk meg a teremtett világot, megismerve hasznosítsuk a
törvényszerűségeket, amelyeket Te adtál. De a világ értelmes vizsgálata nem
mindig segített elismerni, felismerni Istenségedet és hatalmadat, sőt
értelmünk elsötétedik, és hiábavalóságokat kezdünk cselekedni. Mert csak
ember szerint, korlátozott tudásunk, ismeretünk szerint gondolkozunk, és
azt hisszük, hogy fel tudunk fogni korlátozott ismeretünk és tudásunk
végességével Téged, az Örökkévalót. Hálát adunk, hogy kijelentetted
magadat, és legtökéletesebben Jézusban ismerhettünk meg Téged. Hálát adunk,
hogy a juhok nagy pásztorát nem hagytad a halálban, minden emberi mentő
gondolat ellenére keresztülvitted a golgotai kereszten, a halálon, és
előhoztad, hogy a mi megváltásunkat elvégezd. Magasztalunk, hogy Krisztus
feltámadása által nyílt meg az út Tehozzád. Hogy egészen új módon láthatjuk
életünket, e teremtett világot, Téged. Bocsásd meg, hogy oly sokszor csak
emberek szerint gondolkoztunk, pedig magunkat keresztyénnek vallottuk.
Bocsásd meg, hogy ily nehezen ismertük fel a megtérés, az újjászületés
nagyszerű csodáját és lehetőségét. Ezért legtöbbször kishitűek is maradtunk.
Segíts Urunk, hogy a Te akaratod szerint gondolkozzunk, segíts, hogy a
feltámadott Krisztusra nézve az örökkévaló távlatok nyíljanak meg előttünk,
hogy ami Nálad lehetséges, az a mi életünkben is megtérés, újjászületés
által egyre inkább lehetségessé váljon. Segíts, hogy mi is új életben
járjunk, már most e mulandó világban. Hogy üdvözítő akaratod szerint
gondolkozzunk, és örvendezve tegyünk bizonyságot arról, amit Te készítettél
a Téged szeretőknek. Segíts, hogy a feltámadás fénye által lássunk mindent
e halál által beárnyékolt világban. Úrvacsorai közösségünk is erősítsen meg
a Te kegyelmes szereteted megismerésében, átélésében, Veled és egymással
való közösségünkben. Ámen.
Az Úr asztalához
készülve, énekeljük a 355. dicséretünk 3. és 4. versét:
Ó,
hát ezen mi is örüljünk
Az
istenfélő hívekkel;
E
feltámadt Úrhoz készüljünk
Buzgó
és kegyes lélekkel;
Keljünk
fel a bűn halálából,
Akik
még abban heverünk,
Sőt
gyarlóságunk mély álmából,
Uram,
költs fel, arra kérünk!
Hogy
így szent példádat követvén,
Éljünk
új és szent életet;
Minden
bűnünket hátra vetvén,
Úgy
nyerjük meg jó kedvedet;
Végre
rövid életünk után
Egyességedben
lehessünk,
Az
igazság egyenes útján
Szent
országodba mehessünk!
Istennek Szent Lelke szállj
le mi reánk, és Igéd és Sákramentumod által vezess el minket a mi Urunk
Jézus Krisztussal való közösségre. Ámen.
Hallgassátok meg kedves
testvérek, mily módon szerezte a mi Urunk Jézus Krisztus az Úri Szent
vacsorát. Legbővebben elénk tárja ezt Pál apostol az első korinthusi
levél 11. fejezetében a 23. verstől
kezdődően:
„Mert én az Úrtól
vettem, amit át is adtam néktek, hogy az Úr Jézus azon az éjszakán, amelyen
elárultatott, vette a kenyeret, és hálát adva megtörte, és ezt mondotta:
»Vegyétek, egyétek, ez az én testem, amely tiérettetek megtöretik, ezt
cselekedjétek az én emlékezetemre.«
Hasonlóképpen vette
a poharat is, miután vacsoráltak, és ezt mondta: »E pohár amaz új szövetség
az én vérem által, ezt cselekedjétek, valamennyiszer isszátok az én
emlékezetemre.«
Mert valamennyiszer
eszitek e kenyeret, és isszátok e poharat, az Úrnak halálát hirdessétek,
amíg eljön.”
Hallottuk az Igét, szemünk
előtt vannak a látható jelek, annak jótéteményét kínálják, aki felkészített
minket a vele való találkozásra. Próbáljuk meg magunkat, mondjunk imádságot
a mi Urunknak, valljuk meg bűneinket.
Mindenható Istenünk, Te,
aki minden titkos dolgot tudsz, és mégis megígérted, hogy szereted a
bűnbánót, és nem akarod a halálát. Téged kérünk, hogy adj bocsánatot nekünk
minden titkos és nyilvános, elkövetett vagy csak kigondolt bűnünkre. De
kérünk Téged, hogy azokra is adj bocsánatot, amit emberi gondolattal úgy
gondolunk, nem látja senki, és sokszor imádságban sem tudjuk eldadogni. Úr
Jézus Krisztus, Istennek szenvedő Báránya, köszönjük, hogy a beléd vetett
hit által bűnbocsánatunk és örök életünk lehet. Köszönjük, hogy új
életünket, új célkitűzéseinket már e Földön elkezdhetjük. Te légy az Út,
amin közelebb mehetünk Atyánkhoz és embertársainkhoz. Istennek Szent Lelke,
a Te csodálatos erőteredben lenni oly jó. Köszönjük vigasztalásodat,
pártfogásodat, vezetésedet és jelenlétedet e szent vacsoránál. Légy
segítségül, hogy eljussunk a bűn nyomorúsága miatti megszomorodásra, és az
üdvösségre való megszomorodásra. Veled imádkozzuk: könyörülj rajtam én
Istenem, a Te kegyelmességed szerint, és töröld el bűneimet. Tiszta szívet
teremts bennem, és az erős lelket újítsd meg énbennem. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|