|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Az Isten él!
Korinthusiakhoz
írott első levél 15. fejezet 12-22.
„12Ha
pedig Krisztusról azt hirdetjük, hogy feltámadt a halottak közül, hogyan
mondhatják közületek némelyek, hogy nincs halottak feltámadása?
13Hiszen ha nincs a halottak feltámadása, akkor
Krisztus sem támadt fel.
14Ha pedig Krisztus nem támadt fel, akkor hiábavaló a
mi igehirdetésünk, de hiábavaló a ti hitetek is.
15Sőt Isten hamis tanúinak is bizonyulunk, mert akkor
Istennel szemben arról tanúskodtunk, hogy feltámasztotta a Krisztust, akit
azonban nem támasztott fel, ha csakugyan nem támadnak fel a halottak.
16Mert ha a halottak nem támadnak fel, Krisztus sem
támadt fel.
17Ha pedig Krisztus nem támadt fel, semmit sem ér a ti
hitetek, még bűneitekben vagytok.
18Sőt akkor azok is elvesztek, akik Krisztusban hunytak
el.
19Ha csak ebben az életben reménykedünk a Krisztusban,
minden embernél nyomorultabbak vagyunk.
20Ámde Krisztus feltámadt a halottak közül, mint az
elhunytak zsengéje.
21Mert ember által van a halál, ember által van a
halottak feltámadása is.
22Mert ahogyan Ádámban mindnyájan meghalnak, úgy a
Krisztusban is mindnyájan életre kelnek.”
Imádkozzunk
Urunk, Jézus Krisztus! Feltámadásoddal legyőzted a
halál hatalmát, s ezzel elkészítetted számunkra az örök életet – hála
legyen ezért Teneked. Urunk, bizonyosságot meríthetünk ezáltal, hogy mi is
részesülhetünk a feltámadásban s eljövendő királyságodban – dicséret legyen
ezért Neked. Urunk, Jézus Krisztus, reménységgel tekintünk Reád, akinél
élet van, s ez az élet számunkra is valósággá válhat – köszönjük ezt
Teneked. Urunk bűnbánattal tekintünk Rád, mert Nálad van a bűnbocsánat; Te
legyőzted a bűnt, irgalmazz nékünk. Urunk, örömmel tekintünk Rád, mert
Nálad van minden öröm forrása, mert Te tudsz minket igazán megörvendeztetni
– magasztalunk Téged ezért. Örök imádattal tekintünk Rád Atya, Fiú,
Szentlélek, Szentháromság egy igaz Isten, mert csak Te vagy méltó, hogy
imádattal, hálával és magasztalással álljunk meg előtted most és minden
időben. Ámen.
Mély gyászba borult a
természet,
Nap, hold, minden
csillagokkal;
Dél, kelet, észak és enyészet
Sírt a sok szent
asszonyokkal,
Mikor a Megváltó szenvedett,
Feszíttetvén keresztfára,
Mikor meghalt s
eltemettetett,
Hogy lenne váltságunk ára.
De e mély gyászos siralomnak
Vége leve nemsokára,
És az érzékeny közbánatnak
Harmadnap lőn véghatára;
Elmúlt a gyász, megszűnt a
jajszó,
Az öröm visszaadatott,
Hogy hallatott ez angyali
szó:
Nincs itt az Úr, feltámadott!
355. dicséret 1. és 2. vers
János
evangéliuma 20. fejezet 11-18.
„11Mária
pedig a sírbolton kívül állt és sírt. Amint ott sírt, behajolt a sírboltba,
12és látta, hogy két angyal ül ott fehérben, ahol előbb Jézus
teste feküdt; az egyik fejtől, a másik meg lábtól.
13Azok így szóltak hozzá: »Asszony, miért sírsz?« Ő ezt
felelte nekik: »Mert elvitték az én Uramat, és nem tudom, hova tették.«
14Amikor ezt mondta, hátrafordult, és látta, hogy Jézus
ott áll, de nem ismerte fel, hogy Jézus az.
15Jézus így szólt hozzá: »Asszony, miért sírsz? Kit
keresel?« Ő azt gondolta, hogy a kertész az, ezért így szólt hozzá: »Uram,
ha te vitted el őt, mondd meg nekem, hova tetted, és én elhozom.«
16Jézus nevén szólította: »Mária!« Az megfordult, és
így szólt hozzá héberül: »Rabbuni!« – ami azt jelenti: Mester.
17Jézus ezt mondta neki: »Ne érints engem, mert még nem
mentem fel az Atyához, hanem menj az én testvéreimhez, és mondd meg nekik:
Felmegyek az én Atyámhoz, és a ti Atyátokhoz, az én Istenemhez, és a ti
Istenetekhez.«
18Elment a magdalai Mária, és hírül adta a
tanítványoknak: »Láttam az Urat!«, és hogy ezeket mondta neki.”
Keresztyén Testvéreim!
„Hallottatok-e arról a félnótás emberről, aki fényes
délben lámpást gyújtott, és a piactéren fel-alá szaladgálva egyfolytában
ezt kiabálta: Keresem az Istent! Keresem az Istent! Mivel sokan voltak
körülötte, akik nem hittek Istenben, harsány nevetés tört ki. Hát
elveszett? – kérdezte egyikük. Elfutott, mint valami gyerek? – így a másik.
Vagy talán elbújt? Megijedt tőlünk? Hajóra szállt és kivándorolt? – kiabáltak és nevetgéltek össze-vissza.
A bolondos ember közéjük ugrott, szúrós szemekkel rájuk nézett, és így
kiáltott: hogy hová lett Isten? Megmondom nektek: megöltük! – ti, és én!
Mindnyájan gyilkosaivá lettünk! De hát hogyan tettük ezt? Hová, merre
tartunk? Nem tévelygünk-e a végtelen semmiben? Nem vesz-e körül az üresség
lehelete? Nem lett-e hidegebb? Nem közeleg-e egyre jobban az éj? Nem kell-e
fényes nappal lámpást gyújtani? Hát nem halljuk a sírásók lármáját, akik
Istent temetik? Isten meghalt! Isten halott! És mi öltük meg őt! Mivel
vigasztalódjunk, mi gyilkosok gyilkosai! Mondják, hogy a félnótás ember még
aznap különböző templomokba tért be, és ott rákezdett a maga Requiem
aeternam deo-jára. Mikor kivezették és szóhoz jutott, egyre csak azt
hajtogatta: hát mik ezek a templomok, ha nem Isten kriptái és síremlékei?”
Friedrich Nietzsche Vidám tudományának „Bolondos
ember” című részlete és a felolvasott bibliai szakasz egy ponton igen-igen
hasonlítanak egymásra. Mindkettőben
Istent keresik. S mindkettőben egy halott Úrról van szó.
Magdalai Mária, ha nem is lámpással a kezében és nem
is a piactéren, de a sírboltba behajolva keresi Jézust. A halott Jézust a
halálnak látszólag fenntartott helyen. Sírva keresi a számára halottnak
hitt és halottnak tudott Urat. Sírt, mert számára nem volt más, csak a
halál megrendítő és kiábrándító ténye. Azé a halálé, amely mindent veszni
hagyott. Azé a halálé, amely elragadta azt, akit annyira szeretett. A
halott Jézust kereste, mert Mária számára nem maradt más, csak a halál
brutalitása, amely kettéhasította a reményeket, a szeretetközösséget, az
együttlét lehetőségét. Számára minden elveszni látszott, minden véget érni
tűnt. A halál valósága és mindent megsemmisítése diadalmaskodni látszott
Márián. De mégis, mégis kereste éppen a halott Urat. De miért? Miért kell
annyira Magdalai Máriának a halott Jézus? Mihez kezdene egy halott Úrral? A
többi evangélium híradása szerint az asszonyok azért mentek a sírhoz, hogy
zsidó szokás szerint illatos kenetekkel kenjék meg a holttestet. De János
evangéliuma nem ejt erről szót. Itt nincs másról szó, csak a sírásról. A
gyászról, a fájdalomról, a reménytelenségről. A halott Jézussal, a halott
Istenfiúval való találkozni akarásról.
Keresztyén Testvéreim! Ez a hit deficitje, ez maga a
csőd. S ez nem csak Magdalai Mária kudarca. S a halottnak tűnő Isten sem a
félnótás ember problémája. Ez mindannyiunk hitének csődje és kudarca lehet.
Mindannyiszor, amikor a múlandóság és az enyészet üres sírboltjában
keressük életünk értelmét. Mindannyiszor, amikor egzisztenciánk forrását és
megalapozását e világ halott bálvány istenszobraitól kérjük és várjuk.
Amikor kiábrándulva és sírva egyik élettelen és életképtelen lehetőségtől a
másikhoz fordulunk segítségért, ideig-óráig való enyhülésért, vagy éppen
csak ezért, hogy sírhassunk. Hogy sirathassuk önmagunk csalódottságát,
amelyet a mindent megoldani látszó bálvány cserbenhagyása okozott. Képesek
vagyunk egyik üres sírtól a másik üres sírig vánszorogni, de sehol sem
lelhetünk sem élő, sem pedig halott istenséget.
S hitünk csődje lehet az is, ha mi is csak egy halott
Jézust keresünk. Ha úgy hallgatjuk éppen a húsvéti evangéliumot, mint egy
régi kor erkölcsi üzenetét, mint ünnepi szavakat, amelyek emlékeznek,
amelyek visszavezetnek a múltba, felelevenítik az akkor és ott történteket,
s nem pedig minket, magunkat elevenítenek meg. Hitünk deficitje lehet az,
amikor az evangélium számunkra csak morállá pervertálódik, s annak
egzisztenciánkat meghatározni kívánó igényét mi magunk zárjuk sziklasírba.
Amikor az imádság rituálészerűen elrebegett közösségi összetartozást
szimbolizáló aktussá válik, amikor az igehirdetést emberi együttélést
szabályozó útmutatásként hallgatjuk. Igen, keresztyén testvéreim, ettől
lesz számunkra halott Jézus, ettől válik számunkra halottá maga az Isten,
amikor odaállítjuk a többi lehetőség közé, amelyeket a világ kínál fel
nekünk megváltási alternatíva gyanánt. Amikor Isten mellé kötőjelet
teszünk, amikor felmerül bennünk a választás lehetőségének a kísértése,
amikor úgy gondoljuk, hogy Istenen kívül létezhet számunkra más megoldás.
Amikor az Isten kizárólagosságát feloldjuk a világ színes piacán egymás
hegyén-hátán kínálkozó árukkal. Amikor Jézus Krisztus egy lesz a nagy
erkölcsi tanítók közül, s amikor keresztyén hitünk valahová tartozássá, és
csupán valamiben való hitté silányul. Ez egy halott hit, ez egy üres
sírboltban való kétségbeesést szülő keresgélés. Ez az, amikor magdalai
Mária sírva keresi a halottnak hitt Jézust, mert nem tud valójában mit
kezdeni a feltámadás eshetőségével. Mert csak emberi, földi kategóriákban
képes gondolkodni. Túl racionális, vagy túl kétségbeesett ahhoz, hogy el
merje hinni: feltámadt a Mester, Isten nem csak élő Isten, hanem
megelevenítő Isten is.
De Mária hátrafordult. Hátrafordult és meglátta
Jézust. S ez a mozdulat ez a helyzetváltoztatás, ez a más irányból
fókuszáló szemlélés eljuttatta őt a nagy felismeréshez, a nagy
megtapasztaláshoz, a nagy találkozáshoz. Még ha nem is ismerte fel azonnal Jézust,
még ha először magának Jézusnak, a feltámadt Jézusnak kellett Máriát
megszólítani, mégis ez az elmozdulás, ez a szószerinti holtpontról való
kimozdulás vezette el őt a kétségbeeséstől a meggyőződésig, a
bizonytalanságtól a biztos tudásig: Jézus feltámadt. Jézus él! Megbukott
minden racionalitás, megcáfolódott minden ésszerűség, a földi fizikai
törvények érvényüket vesztették, az üres sír elcsüggesztő valósága immár a
feltámadás, az élet bizonyítékává lett. A halál, mint utolsó tapasztalat
meghalt. S ez van az üres sziklasírban!
Keresztyén Testvéreim! Nem erre van nekünk is
szükségünk? Nem ez a holtpontról való elmozdulás formálná át haldokló
hitünket? Nem ez a nagy találkozás a feltámadott Úrral változtatná meg a
földi valósághoz annyira ragaszkodó, de mégis abban oly rengetegszer
csalódó életünket? Nem erre a megszólításra várunk akár tudatosan, akár
tudattalanul mi is? Nem arra lenne szükségünk, hogy átérezzük és megéljük:
a feltámadott Krisztus szól hozzánk, személy szerint énhozzám? Hogy a vallásos
beszédből végre egyszer személyes üzenet legyen? Hogy a feltámadás és az
örök élet ne csupán misztikus és homályos dogmatikai tétel legyen, hanem
olyan valóság, ami megragad engem, és magával sodor? Nem arra várunk mi
magunk is, hogy a húsvéti evangélium ne csak érzelem szülte fellángolássá
és ünnepi ujjongássá váljon bennünk, hanem egy személyesen megtapasztalt
átélt és megélt valósággá?
Keresztyén Testvéreim! Ehhez hátrafordulásra van
szükség. E nélkül nem megy. Míg csak az üres sziklasírt bámuljuk könnyes
szemmel, addig nem láthatjuk meg a feltámadás számunkra is megnyíló titkát.
Amíg egy sírban fekvő, halott urat keresünk, addig nem lesz valósággá
számunkra az örök élet és a halál feletti diadal Krisztus által éppen
számunkra megszerzett biztos reménysége. De ehhez a hátraforduláshoz, ehhez
a földi racionalitásoktól és fizikai valóságtól való elforduláshoz bátorság
és bizalom kell. Bátorság ahhoz, hogy a kézzelfogható, tényszerű
lehetőségektől oda tudjunk fordulni Krisztushoz, aki talán a világ számára
éppen halott, de éppen keresztyén hitünk, és keresztyén életünk számára
feltámadása a legbizonyosabb, a legbiztosabb. S bizalom ahhoz, hogy az Ő
feltámadása a biztosíték arra, hogy nem a halál az utolsó tapasztalat, az
utolsó állomás, hanem éppen a keresztyén reménység által táplált élet
kezdete. Dietrich Bonhoeffer, a XX.
század nagy mártír teológusa, kivégzése előtt, tudván, hogy már csak napok
választják el a biztos haláltól, ezeket a szavakat mondta: Ez a vég –
számomra az élet kezdete. Ez a keresztyén reménység!
Keresztyén Testvéreim! Krisztus feltámadásának a komolyan
vétele keresztyén hitünk sarokköve. Ezen áll, vagy éppen ezen bukik. A
feltámadásba vetett hitünk pecsételi meg az Istenbe vetett hitünket. E
nélkül sem keresztyénségről, sem pedig hitről nem beszélhetünk. E nélkül mi
magunk is csak egy halott urat keresünk. S ez a hit, ez a mindent
kockáztató hátrafordulás, ez az egzisztenciális döntés az, hogy elfordulok
a látszólag biztosnak tűnő földi kategóriáktól, s rá bízom magamat a hátam
mögött álló Istenre, az értem feltámadott Krisztusra.
Magdalai Mária a feltámadott Jézussal való találkozás
után, a bizonyosság tapasztalatával, a megtapasztalt valósággal indul a
többi tanítványhoz. Nem csupán vallásos istenélménnyel, hanem a létét
megragadó és megváltoztató Krisztus-megtapasztalással megy a többiekhez. „Láttam az Urat!” Ez annyi, mintha
azt mondaná, láttam a halál legyőzését, láttam azt, amire gondolni sem
mertem volna, láttam a számomra felfoghatatlant, az örök élet egy számomra
valósággá vált jelét. Mária rövid hitvallásában, örömfelkiáltásában ott van
az évezredeken át, a földi nyomorúságba, kilátástalanságba, vagy éppen
cinikusságba és kételkedésbe szinte belehasító szózat: ezt el kell hinni,
mert ez valóság, mert ez tény. Még akkor is, ha nem tudunk kézzelfogható
bizonyítékot adni erre. Igen, mert ez a keresztyén hit csodája és
megfoghatatlansága. Bekiabálni a világba, hogy Krisztus feltámadt, hogy
Krisztus valóban él, abba a világba, amelybe az ostoba, félnótás ember azt
kiabálta, hogy Isten halott. Igen, keresztyén testvéreim, ez a mi, a
húsvéti evangélium komolyan vételéből fakadó küldetésünk, felmutatni a
világnak a halál halálát. Felmutatni a világ hamis, sziklasírba zárt
isteneinek a nem létezését, s az élő és életre hívó Isten, s a halált
legyőző Krisztus mindenek felett valóságát proklamálni. A húsvéti evangélium,
a feltámadásba vetett hit, csak akkor és csakis akkor lesz valóságosan az
egzisztenciánk része, akkor válik életünk kulcsfontosságú alapjává, amikor
ezt képesek vagyunk másoknak átadni. Amikor van rá bátorságunk és merszünk
arra, hogy világos nappal a világ sok mindent kínáló és árusító piacterén,
a mindent eladni és elhitetni akaró fényáradat közepette lámpásként
belekiabáljunk a zűrzavarba és a kétkedésbe: Krisztus feltámadt! Az Isten
él! Ámen!
Előtted arcra esünk,
S kérünk, édes kezesünk:
Részeltess halálodnak
És feltámadásodnak
Drága érdemeiben,
Édes gyümölcseiben.
Cselekedd Szentlelkeddel,
Végtelen érdemeddel,
Hogy új életet éljünk,
Végre porból felkeljünk
Örök nagy boldogságra
És halhatatlanságra.
348. dicséret 4. és 5. vers
Imádkozzunk
Urunk, Istenünk, Atyánk a Jézus Krisztus által! Ha
sírunk és gyászolunk, vigasztalj és bátoríts minket, hogy tekintetünket az
örök élet felé fordítsuk. Urunk, Istenünk, ha kételkedünk és
értetlenkedünk, Te taníts, és Te oktass minket, hogy értelmünket Feléd
fordítsuk. Urunk, ha eltérünk a Te utadról, kormányozz és vezess minket,
hogy a Te általad megszabott jó úton járhassunk. Urunk, ha türelmetlenek
vagyunk, Te nyugtass meg minket, hogy megtanuljunk várni. Urunk, ha
hitetlenkedünk, vedd el hitetlenségünket, hogy szemeink megnyíljanak, és
tisztán lássanak. Atyánk, ha vétkezünk is, rosszul cselekedünk, bocsáss meg
nékünk, és tisztíts meg minket, hogy méltók legyünk Hozzád. Istenünk, ha
elfelejtünk Téged, mutasd meg hatalmad, hogy megérezzük, Te vagy a
Feltámadás és az örök élet. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|