|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Bátorítás
a megszentelődés útján
Thesszalonikai első
levél 4. fejezet 1-8.
1Egyébként
pedig, testvéreim, kérünk titeket, és intünk az Úr Jézus nevében, hogy
amint tőlünk tanultátok, hogyan kell Istennek tetsző módon élnetek – s
amint éltek is –, ebben jussatok még előbbre.
2Hiszen
tudjátok: milyen rendelkezéseket adtunk nektek az Úr Jézus nevében.
3Az
az Isten akarata, hogy megszentelődjetek: hogy tartózkodjatok a
paráznaságtól, 4hogy mindenki
szentségben és tisztaságban tudjon élni feleségével, 5nem
a kívánság szenvedélyével, mint a pogányok, akik nem ismerik az Istent; 6és
hogy senki túlkapásra ne vetemedjék, és ne csalja meg testvérét semmiféle
ügyben. Mert bosszút áll az Úr mindezekért, ahogyan már előbb megmondtuk
nektek, és bizonyságot is tettünk róla.
7Mert
nem tisztátalanságra hívott el minket az Isten, hanem megszentelődésre.
8Aki
tehát ezt megveti, az nem embert vet meg, hanem az Istent, aki Szentlelkét
is reátok árasztja.
Imádkozzunk
Drága Istenünk!
Örömteli szívvel állunk meg
ismét Előtted. Köszönjük Neked, hogy újra alkalmunk nyílt figyelni Rád.
Köszönjük a hetet, köszönjük az áldásaidat, melyet kaptunk Tőled. De
hálásak vagyunk a próbatételekért is, melyek minden alkalommal erősítik
beléd vetett hitünket, bizodalmunkat. És kérünk, add, hogy ezeket a
próbákat Tőled valóknak fogadjuk el, hogy lássuk meg azt, hogy ezekkel is a
javunkat szolgálod. Bocsásd meg nekünk, hogy sokszor úgy érezzük nincs Rád
mindennap szükségünk, hogy jobban tudjuk mi vezetni az életünket. És
bocsásd meg, hogy bár tudjuk mi a jó, sokszor mégis az ellenkezőjét
tesszük. Könyörgünk Neked, hogy meglátva ezeket törekedjünk a helyes úton
járni és Neked tetszővé tenni az életünket. Kérünk, Te adj nekünk ehhez
erőt és kitartást. Légy itt most közöttünk, küldd a Te Szentlelkedet, hogy
eljuthasson Igéd a szívünkhöz. Áldj meg bennünket, és maradj velünk. Ámen.
Távoztass
tőlünk hamisságot,
Add
szívünkbe az igazságot,
És
a mi lelkünkbe nagy bátorságot,
Hogy
nyilván elhihessük a boldogságot:
Örök
országod'.
Adj
Szentlelket a tanítóknak,
Egyetemben
a hallgatóknak,
Hogy
mind engedhessünk akaratodnak,
Dicséretet
mondhassunk te szent Fiadnak,
Jézus
Krisztusnak.
Hála
néked, mennybéli Isten,
Ki
vigasztalsz minket éltünkben,
És
el nem hagysz minket nagy szükségünkben,
Megerősítesz
inkább az igaz hitben,
Igéretedben.
235.
dicséret 3., 4. és 5. versek
Thesszalonikai első
levél 4. fejezet 9-12.
9A
testvéri szeretetről pedig nem szükséges írnom nektek, hiszen titeket is az
Isten tanított az egymás iránti szeretetre; 10és
mert gyakoroljátok is ezt minden testvér iránt egész Macedóniában.
De kérünk titeket,
testvéreim, hogy egyre inkább gyarapodjatok ebben, 11és
tartsátok becsületbeli dolognak, hogy csendesen éljetek, tegyétek a magatok
dolgát, és saját kezetekkel dolgozzatok, ahogyan elrendeltük nektek.
12A
kívülállók iránt tisztességesen viselkedjetek, és ne szoruljatok rá
senkire.
Szeretett Testvérek!
Ha az emberekkel
beszélgetünk, vagy egymással kezdünk beszélgetni, akkor megállapíthatjuk,
hogy tulajdonképpen mindenki jót akar; mindenki békességet akar; mindenki
szeretetet akar. De szomorú szívvel, másik oldalról, azt is meg kell
állapítanunk, hogy mégis a bűn uralkodik ebben a világban. Az eredmény
mégsem csupa jóság, mégsem csupa békesség, mégsem csupa szeretet. Ha egy
kicsit mélyebben kezdünk gondolkozni, vizsgálódni, akkor azonnal
fölmerülnek a kérdések. De mi a jó? Ki mondhatja azt meg nekünk? Vagy miért
akarjuk azt, amit jónak nevezünk? Vagy meddig cselekesszük mi azt, amit
jónak gondolunk? Mi a jó? Ki mondhatja meg? Meddig cselekesszük? Valaki így
fogalmazta meg: „Isten a szeretet cselekedeteit nem annyira nagyságuk, mint
indító okuk szerint méri meg”. Merthogy az indító okok nagyon is
különbözőek lehetnek. Látszólag jó eredménynek is lehetnek – vagy
legalábbis ideig jó eredménynek látszó dolgoknak – nem tiszta gyökerei.
Emlékezzünk egy közelmúlt történelmi példájára: elég sokan vissza tudunk
gondolni arra személyesen is, amikor állandóan azt hallottuk, hogy
közmegegyezés van az országban. Hát nem jó dolog az, ha közmegegyezés van
egy országban? Hát jó dolog. No, de az 56-os megtorlás előzte meg – és ha
valaki még ezután is más véleményt mer hangoztatni, annak elhúzzuk a
nótáját! Így aztán egyre többen elkezdtek hallgatni, vagy esetleg elhagyták
az országot; és megállapították némelyek, hogy közmegegyezés van. Milyen
szép!? Sokan nosztalgiával emlékeznek vissza ilyen időkre: közmegegyezés
volt. Mert aki mást mert mondani, azt elhallgattatták. Jó, szeretni!
Persze, békességet szeretni. Persze, szeretetet. Persze, de mi a jó? Hiszen
mindannyian tapasztaljuk, hogy egészen mást mond az egyik párt vagy a
másik, egészen mást mondott az egyik világblokk és egészen mást mondott a
másik, hogy mi a jó. Ha az indítóokokat nézzük, akkor kiderül, hogy az
indítóokok azok nagyon különbözőek lehetnek, bár pillanatnyilag látszólag
kicsit tetszetős az eredmény. De ha nem tiszta az indítóok, akkor ez ki fog
derülni nagyon hamar. Kiderül egyéni életünkben, kiderül a családban, egy
munkahelyen. Ha önzés van, ha mindenáron való hatalomvágy van, ha csak az
én véleményem lehet, és másé nem juthat szóhoz – ha ez a szándéka, akkor
lehet látszateredményt elérni; ez senkinek nem lesz jó. Az Úr Isten pedig
nem a látszatot nézi, hanem szívünket vizsgálja. Vagyis szembetaláljuk magunkat
azzal: nem elég azt mondani, hogy jót akarok, hanem meg kell vizsgálni,
hogy az erkölcsi tanításnak, vagy amit jónak nevezünk, annak mi az alapja,
mi a gyökere, miből táplálkozik? És egyik oldalról vizsgálhatjuk, hogy a
világban mi az indítóok, és vizsgálhatjuk, hogy mi az indítóok közöttünk,
az egyházban, a hívő emberek életében. Vagyis az erkölcsi tanítást mire
alapozzuk? Miből táplálkozik mindez?
Pál apostol már közel 2000
évvel ezelőtt a római levél
második fejezetében beszélt arról, hogy vannak, akik nem ismerik a
törvényt, vagyis a Mózesi törvényt; most az egyszerűség kedvéért így
mondom: a Tízparancsolatot. És akkor mi van? „Akik
ugyanis törvény ismerete nélkül vétkeztek, a törvény nélkül vesznek el, és
akik a törvény ismeretében vétkeztek, azok a törvény alapján kapják majd
meg az ítéletet. Hiszen nem a törvény hallgatói igazak Isten előtt, hanem a
törvény megtartói fognak megigazíttatni. Mert amikor a pogányok, akik nem
ismerik a törvényt, természetes eszük szerint cselekszik azt, amit a
törvény követel, akkor ezek a törvény nélküliek önmaguknak szabnak
törvényt. Ezzel azt bizonyítják, hogy a törvény cselekedete be van írva a
szívükbe. Erről lelkiismeretük és egymást vádló vagy éppen védő gondolataik
együtt tanúskodnak majd, azon a napon, amelyen megítéli Isten az emberek
rejtett gondolatait az én evangéliumom szerint Krisztus Jézus által.”
Pál apostol beszél tehát arról, hogy vannak, akikhez nem jutott el az Isteni
kijelentés; és ők maguk is megfogalmaztak bizonyos szabályokat, mert
másképp nem lehet élni. Meg kell fogalmazni, hogy mit tart a közösség
jónak, értékesnek, fontosnak, és mit tart rossznak vagy kevésbé értékesnek.
Ilyen alapon természetes eszük szerint megfogalmazták: ne ölj, ne lopj, ne
törj házasságot. Megfogalmazták a különböző kultúrát is, azokat az
alapszabályokat, amelyek valamelyest segíthetnek az együttélésben,
egyáltalán az életben maradásban. Ott szokott lenni a nagy gond, hogy saját
maguknak fogalmazták meg, tehát saját maguk fogják megváltoztatni. Ahogy az
érdekeik kívánnák, ahogy éppen a politikai érdek, a hatalmi érdek,
esetleges bizonyos csoportok gazdasági érdeke kívánja, a szabályokat úgy
fogják változtatgatni. Akkor mi a jó? Meg ki fogja megmondani nekik? Mert
azt könnyű megmondani, hogy mindenki jóra törekszik. No de, ha egy kicsit
megvizsgáljuk, kiderül, hogy ez a jó, messze nem azonos; tartalmában és
indítóokaiban nagyon sokszor rettenetesen különbözik egymástól. És aztán
csak a naiv ember csodálkozhat azon, hogy “hát itt mindenki jót akart és
mégis mennyi gonoszság lett!”.
Nos. Mi az erkölcsi
tanításnak az alapja közöttünk, a hívő emberek között? Látjuk tisztán a
teológiai alapot, a bibliai alapot? Vagy mi is belecsúszunk abba a hibába,
hogy hát, amit jónak gondolunk most 18 évesen, vagy éppen jónak gondolt a
szülő 45 évesen, és a kettő nem mindig azonos. De ez így volt, amikor mi
voltunk 18 évesek, hogy valahogy a szüleink sok mindent másképp láttak
jónak. Nos, akkor mi az alap? Az alap, az a hívő ember számára, hogy
az Isten magának igényli megváltottait. Vagyis az Egyiptomból
megszabadított néppel köt szövetséget, és a szövetség dokumentumaként adja
a parancsolatokat, köztük az általunk Tízparancsolatnak nevezettet.
Nem a világra zúdította rá az Úr Isten ezt a parancsolatot, hanem azoknak
adta, akiket megszabadított. Isten magának igényli a megszabadított, az
általa megváltott népet, tudniillik, hogy szentek legyünk. És ebben lenne
segítség többek között a Parancsolat is. Útmutató vagy védőkerítésként. A
megváltottakat, a Krisztusban megváltottakat hívja szent életre az Úr.
Ahogy már a mózesi törvényben, Mózes
harmadik könyve 19. fejezetében olvashatjuk: „Szentek legyetek,
mert én, az ÚR, a ti Istenetek, szent vagyok”; és nekünk is, megváltott
népnek, a Krisztus által megváltott népnek szent néppé kell lennünk.
Vagyis, hogy mi a szent, mi a jó, mire szenteljük oda magunkat, ez nem
attól függ, hogy mi mit szavazunk meg itt nagyerdei gyülekezetként, mit
szavaz meg egy másik gyülekezet “jó dolog”-ként, hanem ennek az Isteni
kijelentés kell, hogy az alapja legyen. Az erkölcsi tanítás alapja tehát
az, amit az Isten ad nekünk az ő szabadító szeretetében. Amikor tehát
odafigyelünk mindenre, hogy az erkölcsi tanításnak mi az alapja, akkor ezt
így is megfogalmazhatjuk, hogy légy az, aki Krisztusban vagy. Tehát légy
az, aki vagy a Krisztusban – tudniillik Isten megváltott gyermeke. Isten
megváltott gyermeke – ezt más szóval így mondjuk: szánd oda, szánjuk oda,
szenteljük oda a mi életünket engedelmességre az Úrnak.
Mi tehát az alapja az
emberek között, az emberi társadalmakban a jó szándéknak? A jónak, a
békének az alapja az az, amit mi annak nevezünk. Az emberek maguknak
szabnak törvényeket. A hívő ember számára pedig az Úr ad megszentelésre
elhívást.
Nézzük akkor konkrétan a
fölolvasott bibliai szakasz alapján, mi volt Thesszalonikában, a
thesszalonikai gyülekezet vonatkozásában; először is talán egy kicsit
szokatlan, erre kevésbé szoktunk odafigyelni, az apostol megdicséri a
gyülekezetet. Mi ahhoz szoktunk, hogy bűneink vannak, engedetlenek vagyunk,
ez sajnos igaz. De az apostol itt most elismerőleg is szól. „Az Isten
tanított titeket is” – vagyis az erkölcsi alap a jó cselekvésében az
Isten kijelentése. „Az Isten tanított titeket is az egymás iránti
szeretetre.” A másik, és ez még fontosabb: és „gyakoroljátok is”
– gyakoroljátok a testvérszeretetet. Olyannyira elismerőleg ír az apostol,
hogy egy nagyon furcsa megfogalmazáshoz érkezünk, és igazán itt kell
elgondolkoznunk, hogy akkor miért írta le mindezt? Tehát az Isten tanított
titeket a testvérszeretetre, gyakoroljátok is, tulajdonképpen nem
szükséges, hogy erről írjak nektek. És mégis ír. Miért? Nem szükséges,
fölösleges, hogy erről írjak – és a következő sorban pedig mégis ír;
illetve az egész levélben írja meg ezt. Itt, minthogyha egy feszültség
lenne. És erre a feszültségre, látszólagos feszültségre érdemes
odafigyelnünk, mert nagyon sokat segíthet nekünk is a megszentelődésben.
Nem szükséges írnom nektek, aztán mégis ír; és azért ír, hogy „egyre
inkább gyarapodjatok ebben” – a megszentelődésben. Gyarapodjatok a
testvérszeretetben. Vagyis, amit egy másik helyen az apostol önmagával
kapcsolatosan megfogalmazott: „nem mondom, hogy elértem, vagy hogy
tökéletes volnék, de igyekszem, mert megragadott engem a Krisztus”.
Ugyanezt tulajdonképpen a thesszalonikai gyülekezetnek is megírja, amikor
egyik oldalról azt mondja, hogy igen, eljutottatok a megszentelődésben egy
bizonyos pontig, de ez még nem tökéletesség; még jócskán van miben előrébb
lépni. Idáig elismerőleg szól, és azért ír, hogy bátorítson, mert a
bátorításra szükségünk van. Szükségünk van a bátorításra, hogy egyre inkább
gyarapodjunk a szeretet jó cselekedeteiben.
Füle Lajos egyik helyen így
írja négysorosában: „A véka alatt kialszik a láng, a tétlenségben elernyed
a test, a hallgatásban elfárad a szív, szólj, tégy, világíts, mert elvész a
rest”.
Egyre inkább gyarapodjatok.
„A földi vándorlásban megállni nagy veszély” – mondja a 455. énekünk; és
néhány gyakorlati útmutatást ad.
Figyeljünk ezekre, hogy
ott, az akkori történelmi helyzetben élő thesszalonikai gyülekezetnek,
hogyan ad bátorítást és tanítást a megszentelődésben való továbblépésre.
Először is ilyet olvasunk: „tegyétek a magatok dolgát”. Hát
világos. Miért kell ezt leírni?
Ráadásul keresztyéneknek. Ráadásul olyan keresztyéneknek, akiket az előbb
dicsért meg. Tegyétek a magatok dolgát? Figyeljünk oda, hogy milyen
történelmi összefüggésben élt ez a gyülekezet. Milyen volt akkor a
társadalmi összhangulat? Az ókori Rómának, az ókori világbirodalomnak
milyen volt a közfelfogása? Mert itt van a kulcsa annak, hogy ezt leírja az
apostol: „tegyétek a magatok dolgát”. Először is egy rabszolgatartó
társadalomban élt még ez a gyülekezet, és a rabszolgatartó társadalomban az
általános közfelfogás az volt, hogy a munka az egy alantas dolog. Az a
rabszolga dolga. Egy szabad ember – hát esetleg a földművelést még
elfogadták –, de napi egy pár óránál többet nem dolgozik.
Emlékezzünk a Cselekedetek
könyvében van egy fél mondatocska, ami pontosan ezt igazolja. Amikor Pál
Athénban jár, körülnéz, főtereken megnézi a különböző oltárokat; és Lukács
beszámol erről a misszióról, ahogyan ott Athénban forgolódik Pál apostol,
és akkor ott van egy fél mondatocska, hogy „mert az athéniak semmi
mással nem foglalkoztak, minthogy valami újdonságot halljanak meg
mondjanak”. Vagyis, akkor a TV nem adott; szünnap volt, úgy hogy mentek
ki a főtérre: “Nem tudsz valamit? Mi történt, hol történt?” – ezzel
töltötték a napjaikat. Magyarul, dolgozni nem nagyon dolgoztak; azt majd a
rabszolgák csinálják meg helyettük. És akkor: mit mondtak? – valami
újdonságot hallani, meg mondani. Ugye egy átlagos magyar 3-4 órahosszat ül
a TV előtt: valami újdonságot hallani, mondani. Mindenféle lényegtelen
limonádé dolgot nekünk tudnunk kell, némelyek szerint. Igen, ilyen volt a
közhangulat. Ez volt a társadalmi elvárás. Ezzel szemben írja az apostol,
hogy ne így viselkedjetek! Ne úgy viselkedjetek, ahogy a társadalmi
közhangulat diktálja.
Vajon ez a tanítás nem
szükséges ma? Ebben nem kellene bátorítás a ma élő hívő embernek? Abban az
időben nagy kísértés volt a keresztyéneknek is, hogy a “hat napon át
munkálkodjál” helyett, valami újdonságot hallani, meg mondani. A nap 6-8
óráját ezzel eltölteni. Mert ez volt a sikk. Ez volt a menő. Ilyen volt egy
normális görög, római polgár napja. És ma? Ma a fogyasztói társadalom
megint sugall valamit, ad egy mintát: úgy viselkedj. Vagyis, ma is van
üzenete az Igének. A megszentelődés az azt jelenti, hogy az Úr akaratához
kezdek igazodni egyre inkább, és ez sokszor azt jelenti, hogy nem igazodok
a pillanatnyi közhangulathoz, a társadalmi elváráshoz és szokásokhoz. Mert
a kettő nem azonos. Mint ahogy Thesszalonikában sem, a Római birodalomban
sem volt. És van egy másik ok is – ez a második Thesszalonikai levélből
derül ki –, nevezetesen, ez pedig egy nagyon vallásos, mégpedig keresztyén
módon vallásosnak látszó indok volt, hogy némelyek számára kénytelen volt
az apostol azt írni, hogy „tegyétek a magatok dolgát”. Keresztyének
dolgozzatok. Azt kéne néha mondani, hogy ne annyit. Akkor meg azt kellett
mondani, hogy a normális munkát végezzétek el, és ne a rabszolgákkal
akarjatok mindent magatok helyett megcsináltatni.
Nos volt egy látszólag
nagyon vallásos, keresztyénnek tűnő indok is, úgyhogy a második levelében
Pál le is írja, mert hogy a Krisztust visszavárták, és ezt némelyek úgy
értelmezték: “ó, hát pár nap és jön a Krisztus, a hűtőszekrény fel van
töltve, ezt már addig kibírjuk”. Aztán nem jött a Krisztus két hét múlva
sem; már két hónap telt el, kiürült a hűtőszekrény, enni meg akartak. És
ekkor ezek a szuperkegyesek megpróbálták magukat eltartatni a
gyülekezettel: “Hát a testvérszeretetet gyakoroljátok, adjatok nekünk enni,
mert mi az Urat várjuk, és nem dolgozunk.” És ekkor írja az apostol, hogy
aki nem akar dolgozni, ne is egyék. Aki így akarja várni az Urat, hogy
lustálkodik, meg enni szeretne, hát lustálkodjon, de enni nem fog kapni
másoktól; és nem kötelességetek a lusta, Krisztust váró embert etetni. A
bátorítás hangzik el, mert az adott társadalmi körülmények között is voltak
kísértések és kihívások, és még közöttük is téves hangsúlyok és tanítások
miatt téves viselkedési formák megjelentek. Olyannyira, hogy nemcsak azt
írja, hogy ki-ki a maga dolgát végezze el, intézze a feladatát, a rábízott
munkát, hanem: „…ne szoruljatok senkire”. Még ellenpontként is mellé
teszi: a hívő ember nem úgy várja a Krisztust, hogy semmit nem csinál,
hanem még hűségesebben és tisztességesebben végzi a munkáját, mert tudja,
hogy jön az Úr, aminek óráját ugyan nem tudjuk, de nekünk készen kell
lennünk. És ebben az összefüggésben hangzik el egy nagyon sajátságos
megfogalmazás, ezt írja még harmadszor az apostol a gyülekezetnek, hogy „…csendben
éljetek”. Csendben. Az akkori világnak is megvolt a maga közvéleménye,
közgondolkozása, és megvolt a maga napi témája, azaz újdonság, meg mit
hallottál, meg mit mondhatnánk tovább; és megvolt, amit reklámoztak. A
mindenkori hatalom is nyomja a maga szövegét, a cirkuszt és kenyeret azt
nagyon jól ismerte a Római birodalom is. Az apostol azt írja a
keresztyéneknek, akiknek előzőleg dicsérőleg nyilatkozott: „titeket is
az Isten tanított az egymás iránti szeretetre… ezt a testvérszeretetet
gyakoroljátok is… nem is szükséges erről tulajdonképpen írnom”. De
mégis írok, mert nagy a kísértés kívülről, hogy meggyengüljetek ebben; sőt
belülről is, a Krisztus visszavárásának némelyek által megfogalmazott téves
etikai következtetései miatt. Vagyis a tegnap odaszánt élet, az nem azt
jelenti, hogy akkor a holnapi napon is biztos, hogy odaszentelt élet.
Naponként kell odaszánni magunkat! – ezért szükséges a bátorítás. Ezért
írok nektek, mert nektek is szükségetek van erre a bátorításra.
Csendben éljetek. Mindannyian nagyon jól tudjuk, nagyon
sokszor tapasztaljuk, hogy amit rettenetesen reklámoznak, amit nagyon
hangosan hirdetnek, abban nagyon sokszor nagyon kicsi az érték. Nagyon
kicsi az érték. Nem kell nagyon sokat figyelnünk a mai világunkat, hogy
rájöjjünk erre. Amit állandóan nyomnak különböző érdekcsoportok és
rettenetesen reklámoznak, ott egyre óvatosabbnak kell lenni. Azt mondja az
apostol: csendben éljetek, megszentelt életet éljetek. Valaki így
fogalmazta meg ezt, hogy tudniillik ennek is van missziós következménye,
nemcsak a harsány és mindenáron és mindenhol való megjelenésnek. A
megszentelődés nem tud elrejtőzni. Szeretne csendben meghúzódni, mint az
ibolya, de illata elárulja. Az ibolya nem arról híres, hogy mekkora szirmai
vannak; és hogy nagyon feltűnő, rikító színei. Hiszen a zöld levelek között
az a zömében kékes szín az nem igazán harsány. Mégis nagyon hamar
észrevesszük. Az énekeskönyvünk egyik legrövidebb éneke a 474-es így szól:
„Istennel járni, lakozni, szent élettel illatozni…” Nos, thesszalonikai
keresztyének elindultatok az odaszentelődés útján, elindultatok a
Krisztus-követés útján. Jól teszitek – de bátorítalak titeket; azért írom a
levelet, mert tudom, hogy nektek is kell a bátorítás.
És végezetül: „a
kívülállók iránt tisztességesen viselkedjetek” – foglalja össze az
apostol az odaszentelt élet jellemzőjét.
Mi szükséges mindehhez
tehát? Igeileg, teológiailag tiszta alapokon álljunk. Nem elég az, amit
mindenki mondott, meg mond, meg fognak száz év múlva is mondani, hogy mi
jót akarunk, meg békét akarunk, meg közmegegyezést akarunk. Ez nagyon szép,
de ez rendkívül kevés. Mi az alapja? Milyen okból? Milyen érdekből? Milyen
indítóokból mondja ezt valaki? Legyen tiszta az alap, az indítóok a hívő
embereknél. „A Krisztus megváltott engem, a Krisztus szeretete
megragadott engem – mondja Pál apostol – és én is igyekszem, hogy
megragadjam”. Igei indítékok mozgassanak minket a megszentelődésre. És
vonzóvá a keresztyénséget kevésbé a szavainkkal tudjuk tenni. Tanítani
kell, mert különben vakbuzgóságra hívunk embereket; de kevésbé a
szavainkkal tudjuk vonzóvá tenni a keresztyénséget. Azt a Szentlélekkel
lehet. Az ibolya nem azért kedves sokaknak, mert látványra olyan nagyon
nagy és rikító, és hogy kilométerről meg lehet látni, hanem mert az illata
vonz. Az életünk legyen ilyen jó illatú bizonyságtétel. Az odaszentelt élet
így lesz vonzó. Vagyis ebben a világban éljünk, de ne e világ szerint,
hanem a Krisztus szerint. Mert a külső környezetünk is mást mond nagyon
sokszor, és mást favorizál, és néha
még mi is a Biblia szerint szeretnénk a magunk vágyait igazolni. Az apostol
mindkét veszéllyel szemben bátorítja a gyülekezetet a Krisztusnak szentelt
életre. Bátorítsuk tehát egymást, mert erre a bátorításra mindannyiunknak
nagyon nagy szüksége van, hogy szent életben járjunk ma is, és bátorítsuk
egymást, hogy holnap is így legyen. Ámen.
Minthogy,
míg e világon élek,
E
múlandóságnak helyén,
Test
is vagyok, és nem csak lélek:
Viselj
gondot jó idején
Mértékletes
eledelemről,
Hogy
életem fenntarthassam,
S
tisztességes öltözetemről,
Hogy
testemet ruházhassam.
Ha
pedig még többet vehetek
Ingyen
való jóvoltodból
És
másokkal is jót tehetek
Velem
közlött áldásodból:
Engedd,
hogy legyek hű sáfára
Nálam
letett javaidnak,
Lehessek
vígasztalására
Velem
testvér fiaidnak.
Dolgaimnak
követésére
Adj
testemnek egészséget,
A
bajoknak meggyőzésére
Lelkemnek
elevenséget!
Indíts
szívemben akaratot
És
készséget minden jóra,
Hogy
bennem vídám indulatot
Leljen
az estvéli óra.
499.
dicséret 4, 5, 6. vers
Imádkozzunk
Magasztalunk Istenünk
Krisztus áldozatáért, szenvedéséért, föltámadásáért, kegyelmes,
visszafogadó szeretetedért, hogy Krisztust követve új életet kezdhettünk.
Bocsásd meg, hogy irgalmas szeretetednek kevésbé jó gyümölcse termett
életünkben. A megszentelődés útján lassan haladunk előre. Evangéliumi
szavainkat nem mindig hitelesíti szent életünk. Segíts Urunk, tisztán, jól
érteni akaratodat. Kegyelmedért hálából jót cselekedni a Te útmutatásod
szerint, hogy odaszánt életünk másokat is Hozzád segíthessen, hogy egymást
is bátoríthassuk a hit útján, hogy megbecsüljük a gyülekezeti, testvéri
közösségben kapott bátorító áldásokat. És könyörgünk erőtlenekért,
betegeinkért, gyászolókért, hogy az élet próbáiban járva mélységekből
tudjanak Rád nézni, élet-halál Urára, a föltámadottra, hogy tudjanak erőt
meríteni és vigasztalást nyerni Tőled. Könyörgünk gyülekezetünk minden
szolgálatáért, hogy áldás lehessen, jó illatú áldozat lehessen ebben a
városban. És kérünk a felekezetek evangéliumhoz hűségesebb életéért.
Könyörgünk nemzetünkben lelki ébredésért. Urunk odaszánjuk magunkat,
szeretnénk jobban, hűségesebben követni Téged. Segíts a megszentelt életben
járni. Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|