|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
Tegyük témává hitünket!
Rómabeliekhez
írott levél első fejezet 8-17.
„8Először is hálát adok az én Istenemnek Jézus Krisztus
által mindnyájatokért, hogy hiteteknek az egész világon híre van.
9Mert tanúm az Isten, akinek teljes lelkemmel
szolgálok az ő Fia evangéliumával, hogy szüntelenül megemlékezem rólatok,
10és szüntelenül kérem imádságaimban, hogy Isten
akaratából egyszer már el tudjak menni hozzátok.
11Mert szeretnélek látni benneteket, hogy
megerősítésetekre valamilyen lelki ajándékot adjak nektek,
12vagyis, hogy együtt bátorodjunk meg közöttetek egymás
hite által, a tietek és az enyém által.
13Szeretném, testvéreim, ha tudnátok: sokszor feltettem
magamban, hogy elmegyek hozzátok, de mindeddig megakadályoztattam abban,
hogy közöttetek is legyen munkámnak valami gyümölcse, ahogy a többi nép
között is volt.
14Görögöknek és barbároknak, bölcseknek és
tudatlanoknak egyaránt adósa vagyok.
15Azért szívem szerint kész vagyok az evangéliumot
hirdetni nektek is, akik Rómában vagytok.
16Mert nem szégyellem az evangéliumot, hiszen Isten
ereje az, minden hívőnek üdvösségére, elsőként zsidónak, de görögnek is,
17mert Isten a maga igazságát nyilatkoztatja ki benne
hitből hitbe, ahogyan meg van írva: »Az igaz ember pedig hitből fog élni.«”
Imádkozzunk!
Mennyei Atyánk! Áldunk és magasztalunk Téged a
mögöttünk hagyott hét minden egyes percéért. Köszönjük Neked a Te oltalmazó
szeretetedet, amellyel körülvettél bennünket a hétköznapi terhek és
fáradalmak közepette. Hálás szívvel tekintünk most Rád, amiért összegyűjtöttél
bennünket a mai alkalomra is azért, hogy a Te Igédből tanuljunk és
épüljünk. Urunk! Tekints le miránk, mert olyan szükségünk van a Te bíztató
támogatásodra. Tekints le miránk, mert szükségünk van a Te
önismeret-ébresztő szavaidra. Tekints le ránk, hisz útmutatásod nélkül csak
cél nélkül tévelygünk ebben a világban. Tekints le ránk Urunk, és erősítsd
meg a mi hitünket, hogy Rád figyelő és Téged követő igaz emberekként
hirdethessük mindenkinek és mindeneknek a Te dicsőségedet. Így áldd meg
Atyánk az Ige hirdetőjét és hallgatóit egyaránt, így szólíts meg a Te
Szentlelked által most mindannyiunkat. Ámen.
Ó Jézus, árva csendben az
ajtón kívül állsz,
Bejönnél már, de némán
kulcsfordulásra vársz.
Mi mondjuk, hogy miénk vagy,
te vagy a név a jel:
Ó szégyen, hogy te légy az,
akinek várni kell.
Ó Jézus, szólsz s a szívhez a
szó szelíden ér:
„Így bánsz velem? – teérted
hullt testemből a vér!”
Bús szégyennel behívunk, az
ajtónk nyitva már.
Jőjj, Jézus, jőjj ne hagy el,
a szívünk várva vár.
457. dicséret 1. és 3. vers
Zsoltárok
könyve 46. fejezet
„2Isten a mi oltalmunk és erősségünk, mindig biztos
segítség a nyomorúságban.
3Azért nem félünk, ha megindul is a föld, és hegyek
omlanának a tenger mélyébe;
4ha háborognak és tajtékoznak is vizei, és
tombolásától megrendülnek a hegyek.
5Egy folyam ágai örvendeztetik Isten városát, A
Felségesnek szent hajlékait.
6Isten van benne, nem inog meg, megsegíti Isten
reggelre kelve.
7Népek háborognak, országok inognak, ha az ÚR
mennydörög, megretten a föld.
8A Seregek URa velünk van, Jákób Istene a mi várunk.
9Jöjjetek, lássátok az ÚR tetteit, aki bámulatos
dolgokat művel a földön.
10Háborúkat szüntet meg a föld kerekségén, íjat tör
össze, lándzsát tördel szét, harci kocsikat éget el.
11Csendesedjetek el, és tudjátok meg, hogy én vagyok az
Isten! Magasztalnak a népek, magasztal a föld.
12A Seregek URa velünk van, Jákób Istene a mi várunk.”
Szeretett Testvérek!
Kik tematizálják körülöttünk a közbeszédet? Hogyan
tematizálják, hogyan hangsúlyozzák, hogyan hozzák elénk, hogy “némelyek
szerint a nap legfontosabb hírei”? Nyilvánvalóan tudjuk, hogy a modern
tömegtájékoztatási eszközök különösképpen nagy lehetőséget adnak, hogy
például a pártok megpróbálják tematizálni az ő gondolatuk szerint a
közbeszédet; hogy arról beszéljen az ország, amiről ők szeretnék. Éppen
ezért egymásra tromfolva vagy egymást támadva dobnak be híreket, témákat.
Aztán mindannyian nagyon jól tudjuk, hogy különböző gazdasági
érdekcsoportok nagyon erősen tudják tematizálni a közbeszédet; hogy másnap
reggel miről fognak beszélni a buszon és a villamoson és a munkahelyen,
amikor találkoznak az emberek. Olykor az események nem mindig azok. De
olykor az események is megérik azt, hogy róla beszéljenek az emberek. És
mindannyian tudjuk azt is nagyon jól, hogy a szenzációéhség az ott van
többé-kevésbé mindannyiunkban, és hogy ezt sokan nagyon jól ki is
használják.
No és mi keresztyének? Mi mit csinálunk? Pénteken
este a gyülekezeti bibliaiskolai foglalkozásunkon itt volt hat teológus
(korábbi héten is néhány, meg még valószínűleg jön majd néhány), mert a
Hittudományi Egyetemen a Bibliaiskola elmélet és gyakorlata címmel egy
kurzust tartok, és kértem tőlük, hogy egyszer jöjjenek ki, és egy
foglalkozást úgymond élőben is nézzenek meg. Nos, miközben itt a Női
konferencia második része zajlott, aközben mi a teremben beszélgettünk,
lehetőséget adva, hogy a mieink és az itt lévő hat teológus, ők
beszélgessenek. Több minden szóba került, kölcsönösen kérdezgették egymást.
Az egyik kérdés arra vonatkozott, hogy vajon az egyházak, közelebbről a
Református Egyház a mieink szerint, hogyan jelenik meg az országban a
közvélemény előtt? Több minden elhangzott. Voltak, akik mondták, hogy azt
nem igazán szeretik, amikor házról-házra járkálnak emberek, bekopognak, és
mindenáron győzködni próbálnak. Nem igazán szeretik, hogyha az utcát járva
kezükbe nyomnak valamit, megállítva őket. Sok minden szóba került.
Hogyan tematizáljunk mi? Egyáltalán mennyire téma a
hit, a Krisztus-követés a mai Magyarországon?
Figyeljünk a zsoltárra. „Jöjjetek, lássátok az Úr tetteit” – hangzik a fölhívás. És
ilyeneket olvasunk itt a zsoltárban: az Úr „bámulatos dolgokat” cselekszik; „hegyek omlanak a tengerbe” – akkor is Úr az Isten; a „népek háborognak, az országok
meginognak, amikor az Úr mennydörög” – mondja költői nyelven a zsoltár.
„Háborúkat szüntet meg” – és itt
egy mondattal akkor jegyezzük meg, a zsoltár történeti háttere az az
ostrom, amikor az asszír király, Szanhérib körülzárja már Jeruzsálemet is,
és valami ok miatt abbahagyja az ostromot. A világ akkori egyik
nagyhatalmának hadseregéről van szó, és egy maroknyi kis nép fővárosáról,
vagyis Jeruzsálem néhány évtizedre, de megszabadult. A zsoltár mögött ez a
történelmi esemény van. „Jöjjetek,
lássátok az Úr tetteit.” Van itt szó hegyekről, azok leomlásáról,
tengerbe omlásáról, természeti erőkről; van itt szó népekről, hatalmakról,
azok megingásáról, sok mindenről van szó. Vagyis, az Isten az Úr, miközben
világok születnek, meg múlnak el, miközben hatalmak fölemelkednek, meg a
porba hanyatlanak.
Egy hívás: „jöjjetek,
lássátok az Úr tetteit”. Aztán a zsoltárból egy másik hívás is
megszólal: „Csendesedjetek el, és
tudjátok meg, hogy az Úr az Isten.” Abban a zajban, ami akkor is volt
és a mai zajban, ami a többszöröse nemcsak hangerőben, hanem mennyiségben
is annak, ami a 2700 évvel ezelőtti népet érte, jön a hívás: csendesedj
el! Legyél egy kicsit csendben. Hiszen miközben állandóan tematizálják
nap mint nap a közbeszédet bizonyos erők és érdekcsoportok, aközben, tulajdonképpen
semmihez nem értünk; mert nincs idő átgondolni. Nincs idő igazán értékelni
mindazt, amit hallottunk, illetve azokat a részinformációkat, amiket
hallottunk, mert már jön a következő. És azután megint jön a következő.
Mit mond a zsoltár? – Csendesedjetek el. Szükségünk
van egy kis időre, hogy feldolgozzuk a kapott információkat. Ahogyan a mi
testünknek is szüksége van arra, hogy tudjon emészteni. Nem lehet állandóan
csak tömni, tömni magunkba az ennivalót, mert abból nagy baj lesz. Mi
kicsit szellemileg így élünk. Mindent hagyunk zúdulni magunkra, és nem nagyon
marad idő, hogy feldolgozzuk; feldolgozzuk, vagyis ez azt is jelenti, hogy
nagyon sok mindent pillanatok alatt a kukába kell dobni, mert nem érdemes
rá két gondolatot se szánni. Más valamin el kell gondolkozni, és van, amit
meg meg kellene tartani. De ehhez kell egy kis csend. Nagyon érdekes, hogy
a zsoltárban ilyen kifejezéseket olvasunk: látni az Isten tetteit, jöjjetek
erre, tudniillik, hogy lássátok, és elcsendesedve gondoljátok át, vagyis,
hogy tudjátok meg, ismerjétek föl, hogy az Úr az Isten. Hogy
gondolkozzatok! Ránk férne ma is, mert ebben a csendben lehet fölismerésre
jutni. Az állandó információbefogadásban nem lehet fölismerésre jutni, csak
eltévedni, csak belefáradni, és ez némely erőknek nyilvánvalóan célja, mert
így lehet megvezetni az embereket. Ha nincs idő értékelni, nincs idő
átgondolni, hogy amit hallottunk, az tényleg igaz lehet úgy, vagy esetleg
az információ egy jelentős részét elhallgatták előlünk, akkor nagyon
könnyen hangolhatnak minket bármilyen irányba.
Az Írás azt mondja: csendesedj el. Ember, szükséged
van arra, hogy egy kicsit áldott csendben légy; amikor végiggondolod, amit
hallottál, amit láttál. Persze, ezt a csendet nem mindenki szereti, nemcsak
nem mindenkinek érdeke, hanem nem is mindenki szereti, mert hogyha egy
kicsit csendben vagyok, ha egy kicsit át is gondolom, amit láttam, amit
hallottam, akkor döntéshelyzet következik. Valamit tennem kell. Vagy igent
mondok rá, vagy nemet, vagy esetleg a semleges kategóriába helyezem, de
válaszolnom kell. És a modern ember egyik nyomorúsága az, hogy ne maradj a
problémánál – mentes leszel a döntéstől –, hanem habzsold a következő
információt és mentes leszel a döntéstől. Nincs idő átgondolni, nincs idő
dönteni, mert nem is akarok dönteni. Ne feledjük el, hogy persze, már
korábban döntöttünk valami mellett. Az Írás azt mondja, ember csendesedj
el, gondold végig. És amikor végiggondoltad és felismerésre jutottál, akkor
vond le a következtetést; „Csendesedjetek
el, tudjátok meg, hogy az Úr az Isten.”
A harmadik, nagyon furcsán fogalmazott gondolat itt a
Zsoltárban: „Egy folyam ágai
örvendeztetik Isten városát, a Felségesnek szent hajlékait”. Egy
folyam? Itt valami nagy folyóvízről lenne szó? Na de tudnunk kell, hogy az
ókori Jeruzsálemben semmilyen víz nem volt. Még az a patak is, a Kidrón-patak,
az a régi városon kívül, lent a völgyben volt. Ma már világváros lett
belőle és az a város területén van. Annyira nem volt víz, hogy mesterséges
ciszternákat, tavakat építettek, hogy élni tudjanak. Akkor miről beszél itt
a zsoltár? Hogy „egy folyam ágai
örvendeztetik Isten városát”. Hiszen egyértelmű, hogy Jeruzsálemről van
szó; és az Isten hajléka – a templomról van szó. Ahogyan Szanhérib csapatai
visszavonulnak, megmenekül a város egy időre a pusztulástól. Akkor mi ez a
folyam? És az Írást ismerve, eszünkbe kell, hogy jusson az éden történet,
ahol szintén folyamok jelennek meg; és eszünkbe kell, hogy jusson a
Jelenések könyve, a Szentírás utolsó könyve, ahol szintén van szó
valamifajta folyamról, merthogy a Közel-Kelet jobban érezte (de mi is
nagyon jól tudjuk), hogy a biológiai élet víz nélkül nem működik, nincs.
Még táplálék nélkül kicsit tovább bírjuk, de folyadék nélkül nagyon rövid
ideig bírjuk testileg is. Az élő víz, az élet folyama – vagyis, nem
földrajzi folyóról van szó, hanem valami olyan dologról, amivel az Isten
lelkileg éltet bennünket. És érdemes észrevennünk ezt. Az Isten szabadító
tervét látni, annak pillanatnyi eseményét fölismerni és belehelyezni a nagy
összefüggésbe. A teremtéstörténettől a Jelenések könyvéig elhelyezhetjük,
nyomon követhetjük, hogy hogyan használja a Szentírás az élő víznek
folyamait. Maga Jézus is beszél arról, hasonlítja magát és mondja, hogy aki
hallgatja az ő szavát és követi őt, abból is „élő víznek folyamai ömlenek”. Igen, jelen van az Úr. Az élő
Isten van jelen, aki éltet bennünket. Jelen van. Igazán ezt fogalmazza meg
ezzel a nagyszerű képpel a zsoltáros. Nem véletlen tehát, hogy így hangzik,
hogy „egy folyam ágai örvendeztetik az
Isten városát”. És többször megszólal ez a kifejezés, hogy jelen van az
Úr, velünk van az Úr, itt van az Úr. És akkor eszünkbe juthat Ézsaiás
könyve “Immánuel”, velünk az Isten kifejezése.
Próbáljuk átgondolni, kicsit összegezve. Hogy is van
tehát? Körülöttünk tematizálni próbálják a közbeszédet különböző gazdasági,
politikai erők. Ez az adott társadalom természetéhez hozzátartozik.
Az igazi kérdés az, hogy hívő emberként,
gyülekezetként, egyházként, mi hogyan jelenünk meg ebben a világban? Vajon
oda kellene vonulnunk valamelyik tömegtájékoztatási székház elé és tüntetni
és követelni, hogy minket mutogassanak? Vagy hogyan lehetne témává tenni a
Krisztus-követést, az Isten Igéjét ebben a világban?
Nézzük akkor: mit láthatunk meg a zsoltárból? Egyik
oldalról: velünk van az Úr. Hol
tartunk? Erős várunk. Luther ezt
a zsoltárt vette alapul a 390. dicséretünk „Erős vár a mi Istenünk” kezdetű
éneke megírásakor. Erős várunk az Úr; segítségünk az Úr – a zsoltáros
vallomása. Sőt többes számban van fogalmazva: az Isten népének vallomása
ez. Ebből következik, hogy ezért nem
félünk; ezért örvendezünk. Bár nehéz és nagyon veszélyes időszakot
éltek túl, hiszen a világhódító hadseregével egy ideig ostrom alatt
tartotta a várost. De nem félünk. És van egy nagyon sajátságos
megfogalmazás a Zsoltár vége felé, amikor is ezt olvassuk: „magasztalnak a népek, magasztal a föld”.
De a mondat eleje így kezdődik: „Csendesedjetek
el és tudjátok meg, hogy én vagyok az Isten”. Magasztalnak a népek,
magasztal a föld. Nem azt olvassuk a zsoltárban, hogy magasztal Izrael,
hogy magasztal Jeruzsálem; hanem az Úr mondja azt, hogy „a népek magasztalnak engem”.
Hogyan? Hogyan lehet eljutni oda, hogy a népek az Istent magasztalják? Azok
a népek, amely népek készítettek maguknak isteneket. Magasztalnak a népek.
Pedig nem olvassuk, hogy szórólapokkal járták a környező népek városait Izrael
fiai. Nem olvasunk arról, hogy a korabeli nem létező tömegtájékoztatási
eszközökkel állandóan ostromolták a környező népeket. Mégis arról beszél,
és ezt az Úr mondja, hogy a népek magasztalnak. Megismernek engem a népek.
Hogyan és miképpen tudjuk tehát mi befolyásolni,
tematizálni a közbeszédet? Emlékezzünk az előbb hallott bibliai szakaszra a
római levél-ből, ahol is Pál
apostol azt írja a római gyülekezetnek, hogy „hiteteknek híre van az egész világon”; hogy „szeretnék elmenni, hogy egymás hite
által épüljünk” (én a tiétek által és ti az enyém által); hogy „kész vagyok hirdetni az evangéliumot
nektek is”; hogy „nem szégyellem”
az akkori birodalmi fővárosban, a Római Birodalom milliós nagyvárosában az
evangéliumot hirdetni.
No, de hát hogyan? Ment Pál, esetleg Timóteus, esetleg
Titusz, esetleg Epafrász, néha Lukács; ketten, hárman, négyen. Mit
jelentett volna ez az akkori nagyvárosokban? Hiszen az akkori, az apostolkorabeli
Korinthus körülbelül akkora volt, mint a mai Debrecen. Gondoljuk el, hogyha
ide most négyen vagy öten érkeznének, hogy az evangéliumot mondják ennek a
városnak. Hát nem reménytelen dolog az akkori birodalmi apparátussal és
hírközléssel szemben? Vajon reménytelen az evangélium meghirdetése? –
hiszen a tömegtájékoztatási eszközök alapvetően nem ezt hirdetik! Sőt,
nagyon is mást akarnak hangsúlyozni.
Mit tehetünk akkor? Van egy nagy lehetőségünk és még
sok más kisebb. Van egy nagy küldetésünk, amit így lehet megfogalmazni,
hogy a szabadító Istenre mutató
életünkkel mi is tematizálhatjuk a körülöttünk lévő világban a
közbeszédet.
A hívő ember legyen hívő ember – téma lesz. Téma
lesz, hogy miért nem félsz, pedig a helyzet olyan. Miért tudsz örülni, noha
a körülmények nem adnak rá okot – már amit a világ fiai látnak. Ha a
gyülekezet, gyülekezet lesz. Részben egymást hordozva szeretetben, részben
a közösség megélésének más vonatkozása szerint. Téma lesz. Téma lesz az,
hogyha a gyülekezeti táborban tudunk háromszázegynéhányan szeretetben
együtt lenni. Hogy egyáltalán annyi ember fontosnak tartja ezt? – ez téma.
Ezt vegyük észre. És a Református Egyház, mint olyan, és a felekezetek
mindannyian valóban Krisztus-követőkként éljünk. Higgyük el, hogy hatalmas
erőt jelentene. Téma lenne. Téma a másik számára. Téma lehet a kórházban,
egy betegszobában egy ember hite és reménysége a többiek számára. És ott
elhalványulnak a hírek, amiket nyomnak és nyomnak az eszközökön keresztül;
ott az az érdekes, hogy “neked hogyan van reménységed, hiszen te is
ugyanolyan nyomorúságban vagy, mint én”. Téma lehet egy munkahelyen, hogyha
észreveszik – nem azt, hogy hallják, hogy mondom, hogy hívő vagyok – hanem
észreveszik, hogy valahogy egy kicsit más. Téma lehet egy településen,
hogyha van közösség, ahol sokan együtt cselekszenek. Nem azért, mert az
anyagi érdekük… nem azért, mert a politikai nyomás… vagy valami ehhez
hasonló, ezt kikényszerítené. Nem biztos, hogy nekünk a legnagyobb
hangszórókon és a lehető legnagyobb decibellel kell ordítani ebben a
világban, sőt valószínűleg nem. De a hiteles élet, az, téma lesz; annak
híre lesz. A római keresztyéneknek Pál megírta, hogy „hiteteknek híre van!”. Sok száz kilométerre vagyok tőletek, és
tudok arról, hogy hogyan éltek.
Szeretett Testvérek!
Merjük végiggondolni, merjünk mi is egy kicsit
csendben lenni és fölismerni, hogy milyen nagyszerű lehetőséget adott
nekünk az Isten; hogy valóban bizonyságot tehessünk egyenként és
közösségként is. „De aki ránk figyel, víg énekünket hallja, Szent reménység
sugallja, mit ajkunk énekel” – mondjuk a 455. dicséret egyik versében.
Legyen tehát igaz, hogy szabadító Istenre mutató életünkkel mi is
tematizálhatjuk, témává tehetjük az Isten Igéjét anélkül, hogy elkezdenénk
mondani az embereknek, hogy “ide figyeljetek, most erről akarom, hogy
beszéljünk!”. Arra általában azt mondják, hogy kösz szépen, nem kell.
A zsoltár utolsóelőtti félmondata, ezért nagyon
elgondolkoztató: „Magasztalnak a népek, magasztal a föld”. Igen, elkezdenek
emberek gondolkozni, ha van min és van miért. Azt, hogy zúdul ránk minden
hír, ennek jelentős részén nem gondolkozunk: “itt be, ott ki”; de ha
valóban lát hívő embert valaki, lát egy hívő családot valaki, lát egy
valóban gyülekezetet valaki, az elkezd gondolkozni. És előbb-utóbb talán
többet is lát, mint minket, és észreveszi, hogy az Úr az Isten. Észreveszi, hogy az a valami, ami vonzó, az nem
mi vagyunk, hanem az a Valaki, aki ura
a hegyeknek és a tengernek, aki ura
az országoknak és mindeneknek. Aki a mi életünkben valami újat tudott
elkezdeni. Legyen azért kész a mi életünk minderre, hogy láttassuk és
magasztalhassák Őt. Ámen.
Mely igen jó az Úr Istent
dicsérni,
Felségednek, én Uram,
énekelni,
Szent nevedet dicsérvén
magasztalni
És mindenütt e világon
hirdetni.
Vallást tesznek minden
emberek előtt,
Hogy az Isten igaz mindenek
fölött;
Hamisságot soha nem
cselekedett,
Mint kőszikla, ő ád nagy
erősséget.
255. dicséret l. és 8. vers
Imádkozzunk
Örökkévaló Isten! Hatalmas dolgokat cselekedtél és
cselekszel teremtő, gondviselő, szabadító tetteidben. Bocsásd meg, hogy
gyakran mégis megengedjük, hogy a világ tematizálja az eseményeket a mi
számunkra is, hogy azokat nevezze fontosnak, amit ő gondol, és mi sokszor
engedjük, hogy fontosabbak legyenek azok, mint a Te hatalmad és a Te
akaratod. Bocsásd meg, hogy többször engedtük, hogy múlandó szenzációk
elterelhessék Rólad tekintetünket, és így szem elől tévesztettünk Téged, és
ezért elfogyott igazi örömünk, elhalkult a magasztaló ének ajkunkon. Segíts
Urunk folyamatosan figyelni cselekedeteidre. A teremtett természet
rendjében, szépségében, az ellened fellázadt emberiséget mindig uraló
hatalmadban észrevegyünk Téged és a Te erődet. Segíts Urunk, hogy látva
tetteidet, láttassuk engedelmességünkkel, örvendező magasztalásunkkal, szent
életünkkel jelenlétedet is ebben a világban. És segíts arra is Urunk, hogy
jobban láttassunk Téged, hogy egyre többen magasztalhassák nevedet.
Könyörgünk erőtlen testvéreinkért, betegséggel
viaskodókért. Kérünk azokért, akik az elmúlt napokban búcsúztak szerettüktől,
hogy gyógyító, vigasztaló irgalmadat, szeretetedet keressék, és Nálad és
Általad legyen gyógyulása, vigasztalása életüknek. Könyörgünk minden hívő
testvérünkért, hogy mindannyiunk számára Te légy erős várunk, harcainkban,
küzdelmeinkben győzelmünk. És kérünk, segíts bennünket Urunk, hogy odaszánt
életünk legyen jel, bizonyságtétel, hogy egyre többen Téged keressenek,
hogy a Te utad, a Te Igéd és a Te akaratod iránt egyre többen vágyakozzanak
népünk körében is. Jézus Krisztusért hallgass meg minket. Ámen.
„Ti azonban
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, Isten tulajdonba vett
népe vagytok, hogy annak nagy tetteit hirdessétek, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket.” Ámen.
|
Vissza az
igehirdetésekhez
|
Vissza a főoldalra
|
|